سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۸ - Dec 9, 2003
از سوي سازمان اوقاف و امور خيريه
جديدترين ترجمه قرآن به زبان انگليسي منتشر شد
جديدترين  ترجمه  قرآن  به  زبان  انگليسي  از سوي  سازمان  اوقاف  و امورخيريه  منتشر شد.
رئيس  سازمان  اوقاف  و امور خيريه  روز دوشنبه  درخصوص  هدف  از چاپ  و ترجمه  اين  قرآن ، به  ايرنا گفت : تاكنون ترجمه هاي  متعددي  از قرآن  كريم  به  زبان  انگليسي  چاپ  و منتشر شده  اما برخي از آنها ترجمه هاي  مغلوط و يا مخدوش  هستند.
حجت الاسلام  والمسلمين  محمد علي  نظام زاده  افزود: برخي  از قرآنها نيزتوسط مستشرقيني  كه  قصد تخريب  اسلام  و قرآن  را داشتند، ترجمه  شده  است  كه اين  نوع  ترجمه ها غرض آلود و موجب  وهن  اسلام  و قرآن  هستند.
وي  اظهار داشت : بر اين  اساس  مركز ترجمه  قرآن  كريم  به  زبانهاي  خارجي كه  از موسسات  وابسته  به  سازمان  اوقاف  و امور خيريه  است ، همت  خود را به انتشار ترجمه هاي  جديد قرآن  به  زبان  انگليسي  و ساير كشورها از جمله  تركي آذربايجاني  به  سه  رسم الخط سريليك ، لاتين  و عربي  و نيز به  زبان  فرانسوي معطوف  كرده  است .
به گفته  نظام زاده ، ترجمه  قرآن  به  زبان  انگليسي  به  همت  استاد سيد علي قلي  قرايي  و تحت  نظر و اشراف  لجنه اي  از محققان  و مترجمان  مركز ترجمه قرآن  كريم  به  زبانهاي  خارجي  انجام  شده  است .

۸۰ درصد زندانيان تحصيلات زير سيكل دارند
معاون فرهنگي سازمان زندان هاي كشور گفت: شرايط در زندان هاي كشور طوري برنامه ريزي شده است كه اكنون ۷۰۰ نفر زنداني همچون ساير افراد جامعه وارد ۳ مركز علمي دانشگاه آزاد، پيام نور و علمي كاربردي شده  و به دو صورت پودماني در داخل زندان و ترمي  خارج از زندان به تحصيل مشغولند.
محمدعلي زنجيره اي، در گفت  و گو با ايسنا افزود:
۸۰ درصد زندانيان داراي تحصيلات زيرسيكل هستند و در پروسه تحصيلي تدوين شده سعي داشته ايم همه را با كمك آموزش و پرورش به مقاطع تحصيلي بالاتر ارتقاء دهيم.
وي اظهار داشت: اين مراكز مي توانند در كاهش تكرار جرم تأثيرگذار باشند؛به طوري كه در مراكز مراقبت بعد از خروج از زندان، رقم تكرار جرم كه در گذشته ۳۹ درصد بود به ۸ درصد كاهش يافته است. وي با اشاره به زندان زنان گفت: بند نسوان شرايط ويژه خود را دارد ومسلما وضعيت بهتري دارد زيرا تراكم و ازدحامي كه در زندان مردان وجود دارد براي زنان صدق نمي كند؛ بطوري كه در بند نسوان براي هر زن يك نفر مددكار فرهنگي وجود دارد ولي به ازاي هر ۱۰ مرد يك مددكار فرهنگي در دسترس مي باشد. زنجيره اي، در پايان از آموزش طرح مهارت زندگي در سال ۸۳ براي زندانيان زن در راستاي رسيدن به اهداف مطلوب خبر داد.

بازديد مردم از مراكز پژوهشي در هفته پژوهش آزاد است
بازديد از تمامي مراكز و موسسات  پژوهشي  اعم  از خصوصي  و دولتي  در هفته پژوهش  براي  عموم  آزاد است .
به گزارش ايرنا دبيرستاد برگزاري  هفته  پژوهش  دركشور روزدوشنبه  در جمع  خبرنگاران گفت :در هفته  پژوهش  كه  از ۲۲ تا ۲۸ آذرماه  برگزار مي شود تمامي مردم  به  ويژه دانش آموزان  دوره  متوسطه  و مديران  اجرايي  مي توانند از اين  مراكز ديدن كنند.
بهزاد سلطاني  افزود:درطول  هفته  پژوهش  بيش  از ۳۸۰ برنامه  مستقل  در سطح كشور برپا مي شود كه  شامل  ۴۷ نمايشگاه ، ۳۷ برنامه  تجليل  از پژوهشگران ، بيش از ۴۰ همايش  و ميزدگرد، ۵۲ برنامه  بازديد از مراكز پژوهشي  و دانشگاهي  وهفت  كارگاه  آموزشي  و پژوهشي  خواهد بود.
وي  ادامه  داد: در دومين  روز ازهفته  پژوهش  نمايشگاه  دستاوردهاي  پژوهش و فناوري  (فن  بازار) در سالنهاي  هشت  تا ۱۱ در محل  دائمي  نمايشگاه  بين المللي  برپا مي شود.

توسعه كيفي دانشگاه آزاد جايگزين توسعه كمي مي شود
ارتقاء سطح كيفي و رسيدن به استانداردهاي جهاني در اين دانشگاه از اين پس به جاي پرداختن به كميت در زمينه هاي زيربنايي و كيفي سرمايه گذاري مي شود.
به گزارش ايرنا دكتر عبدالله جاسبي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين مطلب افزود: در همين راستا طي برنامه ۵ ساله چهارم توسعه كشور سرانه فضاي آموزشي، رفاهي و خوابگاهي از سه متر مربع فعلي به ۱۰ مترمربع افزايش خواهد يافت. وي فراهم كردن فرصت هاي مطالعاتي براي اساتيد، كمك ۱۵ ميليون ريالي به صاحبان مقالات بين المللي، و نيز تخصيص ۵درصد بودجه دانشگاه به بخش پژوهش را از جمله برنامه هاي اين دانشگاه دانست و گفت: براي اولين بار در سطح كشور كتابخانه ديجيتالي در ۶ واحد دانشگاهي آزاد اسلامي كشور راه اندازي مي شود كه اين رقم در مراحل بعدي به ۳۰ تا ۵۰ واحد افزايش مي يابد.

گلايه زائران عتبات از عدم برنامه ريزي و نبود امكانات
زائراني كه در حال ورود يا خروج از مرز مهران هستند، از نبود امكانات و برنامه ريزي درست در اين مرز، گلايه دارند.
به گزارش (ايسنا)،  از نقطه صفر مرزي مهران، زائران و توريست هايي كه در حال داخل يا خارج شدن از اين مرز هستند، نسبت به عدم برنامه ريزي مدون، صحيح و نبود امكانات لازم و كافي گلايه دارند.يكي از زائران در حال بازگشت به داخل كشور، به خبرنگار ايسنا، گفت: تجهيزات و امكانات موجود در مرز به هيچ وجه جوابگوي نياز زائران نيست و آنها با سختي ها و مشقات فراواني روبرو هستند.
احمد سلطاني نژاد افزود: به دليل عدم برنامه ريزي صحيح، بار سنگين كار بر عهده نيروي انتظامي و ارتش است و اين باعث معطلي بيش از حد زائرين مي شود.
يكي ديگر از زائران عتبات عاليات گفت: جاده تقريبا در طول يك كيلومتر مانده به مرز، بسيار كم عرض است و ترافيك بسيار سنگيني دارد و بدليل عدم زيرسازي وضعيت نامناسبي حاكم است كه نياز به تعميرات اساسي دارد.وي، به ضرورت ايجاد سرويس هاي بهداشتي، نمازخانه، مخازن ذخيره آب و حتي غذاخوري در نقطه صفر مرزي اشاره كرد و گفت: هماهنگي با نيروهاي اشغالگر در آن سوي سيم هاي خاردار بسيار ضعيف است و آن ها بسيار بد برخورد مي كنند.بنا بر همين گزارش، تقريبا هيچ امكاناتي در مرز وجود ندارد و اين امرمشكلات فراواني براي زائريني كه ساعت ها معطل مي مانند، فراهم آورده است.در همين حال، احدالله شريفي - مدير ايرانگردي و جهانگردي استان ايلام - از سفر ماهانه ۵۰ هزار زائر - توريست به كشور عراق خبر داد و گفت: تمامي غذاخوري ها و ميهمانپذيرهاي شهر مهران از نظر كيفيت و قيمت هر هفته مرتب مورد بازرسي قرار مي گيرد.اين در حالي است كه برخي نيروهاي انتظامي و نظامي مستقر در نقطه صفر مرزي از فشار بيش از حد كار و كمبود امكانات گلايه كردند.

طرح پزشك خانواده به زودي در چهار استان اجرا مي شود
گروه اجتماعي: مدير برنامه هاي  اصلاحات  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت: طرح  پزشك  خانواده  با ۱۰۰ درصد پوشش  بيمه اي  به  زودي  به  صورت  آزمايشي در چهار استان  آذربايجان  شرقي ، خراسان ، بوشهر و چهارمحال  و بختياري اجرا مي  شود.
جمشيدي  در مصاحبه  با واحد مركزي خبر هدف  از اجراي  طرح  پزشك خانواده  را گسترش  كيفيت  نظام  عرضه  خدمات ، افزايش  رضايتمندي  مردم ، ايجاد نظام  پاسخگويي  و گسترش  عدالت  اجتماعي  در نظام  سلامت  كشور دانست  و گفت:  اين  طرح  بعد از يكسال  برنامه ريزي  و مطالعه  به  اجرادرآمده  است.
 وي  با بيان  اينكه  طرح  پزشك  خانواده  به  ابعاد مختلف  نظام  سلامت  توجه دارد، افزود بحث  نظام  پرداخت  پزشكان ، سيستم  ارجاع ، سدبندي ، گسترش و پيداكردن  منابع  جديد براي  نظام  بهداشت  و درمان ، تهيه  متون  آموزش براي  رده هاي  مختلف  و همچنين  تعيين  شاخص ها و جمع آوري  داده ها از جمله مواردي  است  كه  اين  طرح  به  آن  توجه  دارد.
اين  مقام  مسئول  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  خاطرنشان  كرد اين  طرح  با برگزاري  دوره هاي  آموزشي  براي  سياستگذاران  ارشد وزارت بهداشت  و هماهنگي  با دانشگاههاي  خارج  از كشور آغاز مي  شود.جمشيدي  در پايان  ابراز اميدواري  كرد،بتوان  در مدت  يك  تا دو ماه آينده  اين  طرح  را آغاز كرد.

دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان كرد
هشدار در مورد افزايش كشت و توليد مواد مخدر در افغانستان
طرح نابودي توليد موادمخدر در افغانستان به دليل ناامني با خطر شكست مواجه شده است
گروه اجتماعي: اجراي طرح كشورهاي غربي براي نابودي توليد مواد مخدر در افغانستان تا سال ۲۰۱۳ به دليل ناامني اين كشور با خطر شكست مواجه شده است. به گزارش خبرنگار همشهري دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام اين مطلب افزود: در افغانستان در سال ۲۰۰۳ نزديك به ۴۰۰۰ تن مواد مخدر توليد شده كه نسبت به سالهاي پيش به مراتب بيشتر شده است.
در مناطقي ازافغانستان كه تاكنون كشت صورت نمي گرفته است كشت آغاز شده و تعداد استانهاي زير كشت اين كشور از ۱۸ استان به ۲۸ استان رسيده است.هاشمي افزود دلايل مختلفي براي اين وضعيت وجود دارد كه يكي از آنها عدم تحقق كشت جايگزين، فقر و مهمتر از آن وجود باندهاي مافيايي در اين كشور است .
رئيس ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به اينكه ارزش افزوده مرفين (كه در مواد مخدر صنعتي استفاده مي شود) از افغانستان به اروپا از يك دلار به صد دلار مي رسد افزود: برآورد اقتصادي كه از گردش پول مواد مخدر در جهان و ايران وجود دارد، رقمي بالا و قابل توجه است كه سهم آن در جهان ۱۶۰۰ ميليارد دلار مي رسد كه ۵۰۰ ميليارد آن سود مي باشد. در ايران گردش پول مواد مخدر رقمي بين ۴۳۰۰ تا ۴۵۰۰ ميليارد تومان مي باشد كه به لحاظ اقتصادي عوارض زيادي در بر دارد.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در جريان اجلاس توكيو مبلغ ۵۶۰ ميليون دلار براي كمك به بازسازي افغانستان تعهد نموده است و در چهار چوب تعهدات خود ساخت و تجهيز ۲۵ پاسگاه مرزي افغانستان در مرز مشترك با استانهاي خراسان و سيستان و بلوچستان را تقبل كرده كه هم اكنون ساخت ۱۰ پاسگاه به اتمام رسيده وآماده تحويل است.
وزارت جهاد كشاورزي به منظور بالا بردن سطح درآمد كشاورزان و عدم اتكاء به درآمد ترياك طرحهاي متعددي در زمينه آموزش افغانها در بخش كشاورزي و دامداري، احداث مراكز خدمات فني كشاورزي ، تقويت و تجهيز تعاونيهاي كشاورزي، تثبيت شنهاي روان، احداث قرنطينه دامي ونباتي و مبارزه با ملخ در دست اجرا دارد. در سفر اخير وزير جهاد كشاورزي جمهوري اسلامي ايران ۳۸ پروژه توسعه جايگزين به ارزش ۹ ميليون دلار به امضاء رسيد. اخيرا هم محموله اي شامل ۱۰۰۰ تن كود شيميايي، ۵۰ تن سم، ۲۲۰ دستگاه تراكتور به افغانستان ارسال شده است.
دكتر هاشمي همچنين در مورد كشفيات مواد مخدر در ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران در حدود ۷۸ درصد مواد افيوني به خصوص مرفين توليد شده در جهان را كشف كرده است. ۹۳۰ باند طي۹ ماهه سال ۲۰۰۳ متلاشي شده و تعداد ۱۶۰۸ اتباع خارجي كه اكثرا افغاني بوده اند دستگير شده اند. وي در مورد بحث بازپروري گفت: بازپروري نيازمند همكاري سازمانهاي مختلف از جمله نيروي انتظامي، سازمان زندانها، وزارت بهداشت و درمان با تخصيص بودجه ويژه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي است. و در برنامه جامع كاهش تقاضا كه اميدواريم در آينده اي نزديك عملي شود نگاه مجرمانه به معتادان بايد تغيير پيدا مي كند و به دنبال درمان و كاهش تقاضا باشيم.
وي در مورد ميزان مصرف مواد مخدر در ايران گفت: باتوجه به آمار تقريبي كه از معتادان در ايران وجود دارد مي توان رقم مصرف مواد مخدر در ايران را به صورت تخميني بين ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن مصرف سالانه بيان كرد.

وزير بهداشت در گفت وگو با همشهري:
داروهاي بيمه اي مشمول
افزايش قيمت نمي شوند
002446.jpg
گروه اجتماعي: ضرورت واكسيناسيون سرخك و سرخجه، برنامه هاي آموزشي براي پيشگيري و مهار ويروس ايدز، سرانجام لايحه جامع كنترل دخانيات و دلايل افزايش قيمت دارو در گفت و گوي اختصاصي شامگاه ديروز همشهري با دكتر مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان آموزش پزشكي تشريح شد.
به گزارش خبرنگار ما، وزير بهداشت با اشاره به اينكه هر سال ۱۱ ميليون نفر در جهان به خاطر بيماري هاي قابل پيشگيري جان مي بازند گفت: سرخك و سرخجه از اين نوع بيماريهاست و براساس برآورد موجود هر سال هزار كودك با استعداد اين بيماري به دنيا مي آيند كه اگر در مقابل سرخك و سرخجه واكسينه نشوند
ظرف ۱۰ سال دست كم ۱۰ هزار معلول به جمع معلولان كشور افزوده خواهد شد.
دكتر پزشكيان در بخش ديگري از اين گفت و گو تنها راه پيشگيري از شيوع ويروس ايدز در كشور را آگاه سازي عمومي اعلام كرد و گفت: تاوان بي خبري نسل فعلي و مهجوربودن آموزش و اطلاع رساني را نسل هاي بعدي بايد بپردازند و به همين خاطر وزارت بهداشت در اين راه مصمم است با بهره گيري از استعدادهاي موجود اين ويروس خطرناك را مهار كند. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي درباره افزايش قيمت دارو گفت: افزايش قيمت دارو شامل داروهاي بيمه اي نمي شود و اگر هم افزايشي در آينده در باب اقلام دارويي صورت بگيرد شامل داروهايي مي شود كه با دلار غيريارانه اي از خارج به داخل كشور مي آيد.
وي افزود: ما در شوراي اقتصاد در افزايش قيمت برخي از اقلام داروها توان معيشتي مردم را در نظر گرفته ايم و تلاش داريم خارج از چارچوب مصوبه شوراي اقتصاد هيچ دارويي افزايش قيمت پيدا نكند و اگر هم تصميمي گرفته مي شود، شامل داروهايي بشود كه خارج از تعرفه داروهاي يارانه اي هستند، ضمن آنكه بخش قابل توجهي از داروهاي ضروري و حياتي در ليست داروهاي يارانه اي قرار دارند.
وزير بهداشت، درمان و آ موزش پزشكي با اشاره به اينكه سرنوشت لايحه جامع كنترل دخانيات به چالش ميان اقتصاد و سلامت پيوند خورده است گفت: بحث هاي كارشناسي زيادي در دولت صورت گرفته و تحقيقات براي مهار مصرف سيگار در دست اقدام است. اما بعضي فرصت هاي شغلي، فعاليت صنايع وابسته به دخانيات را بهانه قرار داده و سلامت اجتماعي را در مرحله بعد قرار مي دهند.
اما بد نيست بدانيم كه هر سال ۳۰ هزار نفر در ايران به خاطر مصرف سيگار كشته مي شوند و در كشور ۹ ميليون نفر به مصرف سيگار معتاد هستند.
وي همچنين افزود: هر سال يك هزار ميليارد تومان ثروت اين كشور توسط سيگار دود مي شود كه تنها سرمايه شخصي در اين بخش برآورده شده است و عوارض و پيامدهاي زيانبار بهداشتي آن و هزينه اي كه به بهداشت و سلامت جامعه تحويل مي شود در اين هزينه پيش بيني نشده است.
دكتر پزشكيان چالش ميان سلامت و اقتصاد را چالشي از سر نشناختن ضرورت ها دانست و افزود: ما تلاش مي كنيم در حوزه فعاليت خود سلامت را به جامعه ارزاني داريم و از هيچ كوششي در اين راه دريغ نخواهيم كرد.
گفت و گوي تفصيلي همشهري با وزير بهداشت با موضوعات پيش گفته بزودي در يكي از صفحات مياني روزنامه همشهري درج خواهد شد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |