سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۸ - Dec 9, 2003
نگراني آمريكا از تشديد خشونت در زمان انتقال قدرت در عراق
002412.jpg
فرماندهي مركزي آمريكا در عراق ديروز هشدار داد بيم آن مي رود كه موج خشونتها در اين كشور در ماههاي آينده با نزديك شدن زمان واگذاري قدرت به مقام هاي عراقي افزايش يابد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، ژنرال ريكاردو سانچز فرمانده نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق اعلام كرد ما خود را براي رويارويي با تشديد موج خشونتها در عراق در پايان ماه ژوئن، يعني زمان انتقال قدرت به مقامات عراقي آماده كرده ايم.
وي تاكيد كرد در مدت زماني كه ما مي خواهيم قدرت را به عراقي ها واگذار كنيم نيروهاي مخالف قصد دارند حملات خود را بر ضد ساختارهاي سياسي و اقتصادي كشور تشديد كنند و نيروهاي خارجي را بيش از پيش تحت فشار قرار دهند تا در روند انتقال قدرت اختلال ايجاد كنند. حمله به نيروهاي امريكايي و ديگر نيروهاي اشغالگر از زمان فروپاشي رژيم صدام در اين كشور بطور بي وقفه ادامه داشته است و حتي غيرنظاميان و پليس عراق نيز از اين خشونتها در امان نبوده اند.
شاه اردن و حكومت شيعيان
در عراق
ملك عبدالله پادشاه اردن مي گويد: روي كارآمدن يك حكومت شيعه در عراق مي تواند عامل بي ثباتي در سراسر منطقه شود.
ملك عبدالله كه براي ملاقات با جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا و بحث در مورد تحولات عراق و اعراب و رژيم صهيونيستي در واشنگتن بسر مي برد در گفت و گو با شبكه خبري سي.ان.ان درباره حكومت آينده عراق گفت كه در صورت برگزاري انتخاباتي در عراق اين نگراني وجود دارد كه با توجه به اكثريت جمعيت ۶۰ درصد شيعيان عراق آنها در انتخابات پيروز شوند و زمام امور را در دست گيرند و نوعي حكومت بنيادگراي اسلامي به رهبري آيت الله ها در عراق ايجاد شود.
اين امر براي كشور ما چندان نگران كننده نيست زيرا دولت اردن همواره با شيعيان عراق روابط نزديكي داشته است اما ايجاد يك جمهوري اسلامي شيعه در عراق مي تواند موجبات بي ثباتي در سراسر منطقه را فراهم آورد.
منبع گزارش انگليس
درباره سلاح هاي كشتار جمعي صدام
يك افسر عراقي مدعي شد منبع گزارش جنجالي سازمان اطلاعاتي انگليس كه در آن تصريح شد، صدام حسين قادر است طي كمتر از ۴۵ دقيقه از سلاح هاي كشتارجمعي استفاده كند او بوده است.
روزنامه ساندي تلگراف روز يكشنبه نوشت: اين ستوان عراقي كه خود را فقط با نام الدباغ معرفي كرد در زمان جنگ فرماندهي يگان دفاع ضدهوايي عراق را برعهده داشت.
او هم اكنون به عنوان مشاور با شوراي حكومت انتقالي عراق همكاري مي كند. اين نظامي عراقي گفته است كه من مسئول ارائه اين اطلاعات هستم.
انتقاد هيلاري كلينتون از بوش
يكي از اعضاي كنگره آمريكا از برنامه مربوط به آينده عراق به علت ناقص بودن آن انتقاد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه هيلاري كلينتون همسر رئيس جمهور سابق آمريكا تاكيد كرد :دولت جرج بوش رئيس جمهور كنوني آمريكا براي آينده عراق به اندازه كافي برنامه ريزي نكرده است و همين امر به كاهش حمايت بين المللي از بازسازي انجاميد.

تلاش كرزاي براي كاستن از تنش در روابط افغانستان و پاكستان
حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي افغانستان ديروز در تلاش براي كاستن از تنش ها در روابط اين كشور با پاكستان گفت: دولت پاكستان را مسئول حضور برخي فرماندهان طالبان در خاك افغانستان نمي داند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اسلام آباد، كرزاي در ديدار با گروهي از روزنامه نگاران پاكستاني كه از افغانستان ديدن مي كنند گفت: افغانستان و پاكستان دو كشور برادر هستند و مشكلاتشان را مانند دو برادر به يكديگر انتقال مي دهند. وي تاكيد كرد كه هيچ خصومتي ميان دو كشور وجود ندارد.
كرزاي و وزراي دولت وي ماهها است كه تاكيد دارند جنگجويان طالبان از نقاط مرزي غرب پاكستان حملات خود را بر ضد اهدافي در خاك افغانستان اجرا مي كنند.

دوما در تسخير پوتين
آخرين نتايج شمارش آرا انتخابات پارلماني در روسيه حاكي از آن است كه احزاب طرفدار كرملين دوسوم كرسي هاي دوما را به دست آورده اند و ليبرال ها براي اولين بار پس از فروپاشي شوروي از پارلمان روسيه حذف شدند.
الكساندر وشنياكف رئيس كميسيون مركزي انتخابات روسيه ديروز گفت، براساس آخرين نتايج شمارش آراي انتخابات پارلماني حزب «روسيه متحد» طرفدار ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه با كسب ۸/۳۶ درصد آرا بيشترين كرسي هاي دوما را به خود اختصاص داده است.
وي در گفت وگو با خبرنگاران افزود، احزاب «روسيه متحد» كمونيست، ليبرال دموكرات و گروه حزبي «ميهن» با كسب آراي مورد نياز به دوما راه يافتند.
احزاب كمونيست، ليبرال دموكرات و گروه حزبي «ميهن» به ترتيب با ۷/۱۲، ۸/۱۱ و ۹ درصد آرا در مكان هاي بعدي قرار دارند.نظرسنجي ها و پيش بيني هاي پيش از انتخابات نيز بيانگر اين بود كه احزاب روسيه متحد، كمونيست و ليبرال دموكرات به ترتيب بيشترين كرسي هاي دوما را به خود اختصاص خواهند داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دو حزب مهم ليبرال با نام اتحاد نيروهاي راستگرا و يابلوكو نتوانستند ۵ درصد آراي لازم را براي كسب كرسي در دوما به دست آورند. طبق قوانين روسيه، نيمي از نمايندگان دوما با رأي مستقيم مردم و نيم ديگر از طريق احزاب انتخاب مي شوند. احزابي كه بيش از ۵ درصد آراي انتخابات را كسب كنند، به نسبت آراي خود، نماينده به دوما مي فرستند.
اين درحاليست كه گنادي زيوگانف رهبر حزب كمونيست روسيه دولت را به دست بردن در انتخابات پارلماني متهم كرد.

سوريه، ادعاي اسرائيل را تكذيب كرد
وزير اطلاع رساني  سوريه  در گفت و گو با روزنامه   الشرق الاوسط، ادعاي  اسراييل  مبني  بر پيشنهاد دمشق  براي از سرگيري  مذاكرات  با تل آويو راتكذيب  كرد.
به گزارش ايرنا، احمد الحسن در اين  گفت وگو ادعاي  اسراييل  را بي اساس  و شايعه اي  نشات  گرفته  از خيال  بافي  اسراييلي ها كه  در دروغپردازي  مهارت  دارند، خواند.
به  گزارش  اين  روزنامه ، اسراييل  بتازگي  مدعي شده  كه  سوريه  پيشنهاداتي  رابه  اسراييل  داده  كه  براساس  آن دمشق متعهد شده  در مقابل  از سرگيري  مذاكرات سوريه  و اسراييل  و خودداري  اين  رژيم  از تجاوز به  حريم  هوايي لبنان ، آتش بس در جنوب  لبنان  و توقف  عمليات  حزب الله  عليه  پايگاه هاي  اسراييلي  را تضمين مي كند.
الحسن  هرگونه  ادعايي  در خصوص  از سرگيري  مذاكرات  دمشق  و تل آويو را اگردر چارچوب  گفت  وگوي  اخير بشار اسد رئيس  جمهوري  سوريه  با روزنامه  نيويورك تايمز نباشد، بي ارزش  خواند.

تظاهركنندگان عربستاني به ۵۵ روز حبس محكوم شدند
دادگاهي در عربستان  پس  از بررسي  خارج  از نوبت  پرونده  ۳۳ جوان  و سه  زن  كه دو ماه  پيش  در خيابان  علياي  رياض  تجمع  كرده  بودند، آنها را به  ۵۵ روززندان  محكوم  كرد.
به گزارش ايرنا از رياض، الوطن  ديروز افزود: قاضي  پرونده  كه  پي  برده  بود اين  افراد تحت تاثير تبليغات  «جنبش  اصلاح  طلبان»، گروه  معارضان  سعودي  درخارج  از كشورقرار گرفته اند، اين  حكم  را براي  آنها صادر كرد.
بر اساس  اين  گزارش ، پيش  از اين  افراد مذكور در نامه هايي  به  پادشاه  ووزير كشور عربستان  انفجار مجتمع  مسكوني  «المحيا»ي  رياض  و ساير عمليات تروريستي  را محكوم كرده بودند.
اين  افراد متهم  هستند كه  ۲۲ مهرماه  سال  جاري  در خيابانهاي  ملك  فهد والعليا در كنار «برج  الملكه» متعلق  به  وليد برادر زاده  شاه  سعودي  اجتماع كرده  و رفت  و آمد وسايط نقليه  را مختل  كرده اند.اين  «برج» شب  پيش  از اجتماع  توسط شاهزاده  عبدالله ، وليعهد عربستان  به صورت  رسمي افتتاح  شد.
درگيري در رياض
در همين حال شاهدان  عيني  گفتند: دو اسلامگراي  مسلح  ديروز در درگيري  بانيروهاي  امنيتي  عربستان  در منطقه  مسكوني «السويدي» واقع  در جنوب  غرب  شهر «رياض» كشته  شدند.
اين  شاهدان  عيني  در گفت  وگو با خبرگزاري  فرانسه  در رياض  گفتند كه  درجريان  اين  درگيري  دو نفر كشته  و يك  نفر ديگر نيز دستگير شد.

در پي شكست مذاكرات قاهره اعلام شد:
مذاكره گروههاي فلسطيني در داخل فلسطين ادامه مي يابد
بنا به گزارش خبرگزاريها منابع نزديك به احمد قريع اعلام كردند كه نخست وزير فلسطين قصد دارد كه گفتگوي گروههاي فلسطيني با يكديگر را در داخل فلسطين ادامه دهد.
احمد غنيم يكي از مسئولان برجسته جنبش فتح نيز اين خبر را مورد تاكيد قرار داد. لازم به ذكر است كه جنبش هاي حماس، جهاد اسلامي، جبهه خلق، جبهه خلق فرماندهي كل و مبارزات مردمي در اجلاس قاهره با پيشنهاد مصر مبني بر اعلام آتش بس يكساله مخالفت كردند، در نتيجه اين اجلاس بدون صدور بيانيه پاياني به كار خود پايان داد.
احمد قريع پس از ديدار با حسني مبارك رئيس جمهور مصر، قاهره را به مقصد عمان ترك كرد. وي تاكيد كرد كه با اعلام آتش بس بصورت رايگان و بدون دريافت بهاي متقابل از اسرائيل مخالف است.
در همين حال تلاش براي انجام ديدار شارون و احمد قريع همچنان ادامه دارد. حسن ابوليده رئيس دفتر قريع به همراه صائب عريقات عضو كابينه فلسطين با دوف وايگلاس رئيس دفتر شارون در بيت المقدس ديدار كردند تا زمينه ملاقات آن دورا فراهم كنند.

كوتاه از سياست جهان
القاعده از افغانستان به عراق مي رود
هفته نامه نيوزويك در آخرين شماره خود نوشت، اعضاي القاعده توجه خود را از افغانستان به عراق معطوف كرده اند.
به نوشته اين نشريه، القاعده ماه گذشته به طالبان اعلام كرد كه بخش بزرگي از عمليات ضدآمريكايي خود را به عراق منتقل نموده و نيمي از بودجه مبارزات خود در افغانستان را كاهش مي د هد.
نيوزويك نوشت، سه نماينده القاعده اواسط نوامبر گذشته با ملاعمر در كوه هاي مرز ميان افغانستان و پاكستان ديدار كردند.
انتقاد اندونزي از اشغال عراق
حسن ويرايودا، وزير امور خارجه اندونزي ديروز در يك كنفرانس امنيت منطقه اي با اشاره به اين كه سلاح هاي كشتار جمعي كه دليل اصلي حمله به عراق بوده هنوز پيدا نشده، اعلام كرد تهاجم ائتلاف تحت رهبري آمريكا به عراق و اشغال آن كشور موجب تقويت بيشتر تروريسم و ناآرامي در جهان خواهد شد.
ويرايودا در سخنان خود كه شديدترين انتقاد آشكار يك مقام اندونزيايي از اشغال عراق محسوب مي شود افزود: «وضعيت كنوني عراق نشان مي دهد كه بمب هاي هوشمند و پوشش هوايي نمي تواند موجب شكست تروريست ها شود زيرا تروريست ها نشان ثابتي ندارند كه بتوان يكبار براي هميشه آنها را نابود كرد.»
عربستان بخش امور اسلامي سفارتخانه هاي خود را تعطيل مي كند
يك مقام سعودي از تصميم رياض براي تعطيل كردن بخش امور اسلامي سفارتخانه هاي خود در سراسر جهان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين مقام سعودي كه خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست اظهار داشت: ما تصميم گرفته ايم كه بخش امور اسلامي را در همه سفارتخانه هاي عربستان تعطيل كنيم.
به گفته مقامات سعودي تصميم به تعطيلي بخش امور اسلامي سفارتخانه هاي عربستان در سراسر دنيا در چارچوب تلاش دولت سعودي براي جلوگيري از فعاليت سفارتخانه ها در زمينه تبليغات ديني اتخاذ شده است.
تأكيد رئيس جمهور چين بر كنترل افكار عمومي
هوجيناتو، رئيس جمهور چين ضمن تأكيد بر اهميت كنترل حزب كمونيست بر افكار عمومي خواستار آن شد كه مقام هاي تبليغاتي اين كشور تقويت ايدئولوژي چين در خارج را به عنوان يك «وظيفه استراتژيك» تلقي كنند.
روزنامه چايناديلي ديروز به نقل از هوجيناتو نوشت: اقدام حزب كمونيست در هدايت تبليغات و ايدئولوژي براي مدت طولاني اصول و نظامي براي كادر مهم حزب ما فراهم كرده و يكي از جنبه هاي مهم حفظ رهبري اين حزب تلقي مي شود كه بايد هميشه پايبند باشيم.
لباس جديد نظاميان آمريكايي
وزارت دفاع آمريكا روز يكشنبه اعلام كرد كه لباس نظاميان اين كشور تغيير خواهد كرد.
به گزارش ايرنا از واشنگتن براساس گزارشي كه سرويس اطلاعات نيروهاي آمريكايي منتشر كرد، اونيفورم هاي جديد سبك تر است و قابليت انطباق بيشتري با محيط پيرامون خود دارد.
هدف از طراحي لباس جديد افزايش قابليت و امنيت نيروهاي آمريكايي در مأموريت هاي خطرناك اعلام شده است.
اين لباس ها قابليت مقابله با سلاح هاي شيميايي و ميكروبي را دارد و حاوي سيم هاي الكتريكي و فيبرهاي نوري مورد نياز در عمليات نظامي است.
اين اونيفورم ها ضدآب، ضدآتش، ضدحشرات و حاوي مواد ضدميكروبي براي كمك به ترميم زخم هاي باز در بدن خواهد بود.
جنس اين لباس ها به گونه اي است كه در محيط سرد گرم شده و در محيط گرم خنك مي شود.براساس گزارش پنتاگون، به منظور بالا بردن قابليت استتار نيروها، رنگ اونيفورم هاي جديد مطابق محيط اطراف عوض مي شوند.
چكمه هاي نظاميان نيز براي مقابله با محيط هاي سرد و مرطوب داراي لايه هاي متعدد و قابل تعويض است.

روزنامه الوسط: آيت الله سيستاني فتواي تحريم همكاري با اشغالگران را صادر مي كند
روزنامه الوسط به نقل از منابع آگاه اعلام كرد، آيت الله العظمي علي سيستاني درصدد صدور فتواي تحريم تعامل و همكاري با نيروهاي اشغالگر و نيز برگزاري تحصن عمومي در سراسر عراق است.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الوسط، اين منابع آگاه اظهار داشتند كه اين اقدام آيت الله العظمي علي سيستاني، از مراجع بزرگ شيعيان، نيروهاي آمريكايي را در موقعيت بسيار بدي در عراق قرار خواهد داد و در صورتي كه آمريكا در برابر شرط هاي خواسته شده وي تسليم نشود، اين موضوع به مراحل بعدي كشيده خواهد شد.
اين منابع افزودند: در حال حاضر وضعيت در عراق به گونه اي است كه همه مردم اين كشور آمادگي شنيدن هرگونه فتوايي از سوي آيت الله العظمي سيستاني را دارند و وي از جايگاه بسيار والايي ميان مردم عراق برخوردار است.
اين منابع تصريح كردند: اين تصميم آيت الله العظمي سيستاني پس از مخالفت پل برمر حاكم آمريكايي عراق، با طرح وي مبني بر انجام انتخابات عمومي در عراق اتخاذ شده است.اين منابع، همچنين اظهار داشتند كه سيد عبدالعزيز حكيم، رئيس شوراي حكومت انتقالي عراق پس از اين اظهارات آيت الله العظمي سيستاني، به دنبال راه حلي جهت حل اين بحران است؛ به همين دليل به ديدار و گفت و گو با آيت الله العظمي سيستاني اقدام كرده است.

تركيه: عوامل انفجار هاي استانبول در پاكستان آموزش ديده و در سوريه پنهان شده اند
وزير كشور تركيه  اعلام  كرد: عامل  اصلي  حملات  انتحاري  ماه  گذشته استانبول  به  سوريه  گريخته  است .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از آنكارا روزنامه  تركيش  ديلي  نيوز به  نقل  از عبدالقادراكسو نوشت : براساس  مدارك  مستند، «آزاد اكين  چي»  عامل  اصلي  حملات  انتحاري  ماه  نوامبر گذشته
 ( آبان) به  سوريه  گريخته  است .
وي  افزود: پس  از همكاري  دمشق  در تحويل  ۲۲ تن  از متهمين  به  آنكارا سرنخهاي  مهمي  در شناسايي  طراحان  اصلي  حملات  انتحاري  استانبول  بدست  آمده  است .
وزير كشور تركيه  تصريح  كرد: راننده اي  كه  اكين  چي  را به  سوريه  منتقل كرده  اكنون  دربازداشت  نيروهاي  امنيتي  تركيه  است .
اكسو افزود: تروريستهايي  كه  حملات  انتحاري  استانبول  را اجرا كردنددر پاكستان  آموزش  ديده  اند.
وي  يادآور شد شماري  از افرادي  كه  در حملات  نقش  داشته  اند شناسايي  شده اند و از كشورهاي  ديگر براي  دستگيري  آنها درخواست  همكاري  شده  است .
وزير كشور تركيه  تشابه  اين  حملات  را از لحاظ طراحي  و مواد منفجره بكاررفته  ومحلهاي  مورد حمله  با اقدامات  القاعده  يادآور شد و تأكيدكرد: ولي هنوز زود است  كه  درباره  گروه  يا گروههايي  كه  دراين  حملات  دست  داشته اند به شكل  كامل  ابراز نظر كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |