يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۵۳
بازارچه خوراك
Front Page

نارنج ، ممتاز مركبات
001402.jpg
نارنج در ايران بيشتر در سواحل درياي خزر يافت مي شود و از آنجا كه خواص تمام مركبات را داراست آن را به عنوان ميوه ممتاز مركبات مي شناسند. اين ممتاز بودن به سبب وجود ماده صمغي و لعابي موجود در آن است.
اين ميوه براي درد سينه و سرفه مفيد است و نوشيدن آب آن با شكر مسهل صفرا و كاهش دهنده فشار خون است.از پوست اين ميوه خلا ل نارنج تهيه مي كنند كه براي قلب و معده مفيد است. نارنج همچنين جهت خارش و جوشهاي جلدي و نرم كردن پوست بدن و موي سر بسيار مؤثر مي باشد. علا وه بر اين زايمان را آسان كرده و براي گزش عقرب و ساير حشرات نقش پادزهر را ايفا مي كند.هنگام خوردن ماهي نارنج را فراموش نكنيد، زيرا علا وه بر خوش طعم كردن، هضم آن را نيز آسان مي كند.
بوئيدن شكوفه نارنج (بهار نارنج) براي درمان زكام كاربرد دارد. قراردادن آن در لباسها مانع از بيدزدگي شده و مرباي آن براي معده مفيد است. همچنين مصرف دم كرده‡ آن نيز ضد تشنج و باعث تسكين سكسكه است.
آب مقطر بهار نارنج كه به عرق بهار نارنج معروف است براي درمان بيخوابي و عارضه‡ غش سفارش مي شود. بهتر است اين افراد حتماً يك شيشه از آن را هميشه در منزل داشته باشند.عرق بهار نارنج بايد هميشه تازه مصرف شود زيرا زود فاسد مي شود. از غليظ كردن آب نارنج، رب نارنج به دست مي آورند كه نه تنها به عنوان چاشني در غذا استفاده مي شود؛ بلكه ضد انگل و ضد ميكروب است.اين ميوه داراي ويتامينA ، ويتامينC و انواع ويتامينB مي باشد و همچنين داراي عناصري شامل كلسيم، آهن، منيزيم، سديم، فسفر و پتاسيم است.با دقت در خواص نارنج مي توان به اين نكته پي برد كه نارنج از جمله ميوه هايي است كه از پوست، آب مقطر شده شكوفه آن (عرق بهار نارنج)، قسمت داخلي ميوه و شكوفه آن، چه استفاده هاي مفيدي مي توان كرد.در حال حاضر نارنج در ميادين ميوه و تره بار درجه يك با قيمت ۱۲۰۰ ريال و درجه دو با قيمت ۱۰۰۰ ريال عرضه مي شود؛ اما در مغازه هاي سطح شهر تهران بايد آن را از ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ ريال تهيه نمائيد.
توضيح:
قيمت انواع ميوه در مقايسه با هفته قبل در تهران ثابت ماند. اما پيش بيني مي شود در پايان هفته آينده با مصادف شدن شب يلدا قيمت ها افزايش يابند.

بازارچه خوراك
001404.jpg
001406.jpg
001408.jpg
001410.jpg
001414.jpg
001416.jpg
001418.jpg
001420.jpg
001422.jpg

روغن ها: جامد يا مايع؟
محبوبه باغچه سرايي- كارشناس تغذيه 
در ادامه معرفي گروههاي غذايي موجود در هرم غذايي اين هفته به بررسي آخرين گروه مي پردازيم.
چربيها
يكي ديگر از منابع تأمين كننده‡ انرژي بدن چربيها هستند. هر گرم چربي ۹كالري انرژي توليد مي كند كه اين ميزان حدود ۲ برابر انرژي توليد شده توسط كربوهيدراتها و پروتئين ها است. براي اين دسته از غذاها واحدي پيشنهاد نشده است زيرا مواد قندي كمي را شامل مي شوند. از نظر ظاهري چربيها را مي توان به دو دسته تقسيم بندي كرد:
۱- چربيهاي قابل مشاهده: كره، مارگارين، روغن نباتي جامد، چربي اطراف گوشت، چربي زير پوست مرغ و ...
۲- چربيهاي غيرقابل مشاهده: شيرماهي، پنير، زرده تخم مرغ، شيريني، كيك، كلوچه، سس سالا د و ...
اما چربيها را مي توان از جهت ديگري نيز دسته بندي نمود كه البته اين دسته بندي علمي تر است.
جزء اصلي چربي ها موادي به نام اسيد چرب هستند. بسته به نوع اسيد چرب نيز مي توان چربي ها را به صورت زير طبقه بندي نمود:
۱) اسيدهاي چرب تك غيراشباع:(MUFA) اين دسته چربي ها، در دماي اتاق به حالت مايع هستند.
منابع: روغن زيتون، روغن كانولا ، بادام، بادام زميني، بيشتر مغزها (گردو، فندق و ...)و آواكادو.
۲) اسيدهاي چرب چند غير اشباع:(PUFA) اين چربيها در دماي اتاق به حالت مايع هستند.
منابع: روغن ذرت، روغن سويا، روغن دانه كتان، ماهي ها.
۳) اسيدهاي چرب اشباع:(SFA) در دماي اتاق به حالت جامد هستند.
منابع: زرده تخم مرغ، كره، پنير، بستني، گوشت قرمز، شكلا ت.
۴) چربي هاي ترانس: چربي هايي هستند كه از حرارت دادن روغن هاي گياهي مايع در حضور هيدروژن بدست مي آيند .به اين نوع چربي ها، روغن هاي هيدروژنه نيز مي گويند.
منابع: مارگارين، روغن هاي جامد هيدروژنه، چيپس، غذاهاي آماده(FAST FOOD) .
تحقيقات نشان داده است كه افزايشHDL با كاهش خطر بروز بيماري هاي قلبي - عروقي همراه بوده است.
چه نوع چربي مصرف كنيم؟
همه ما از عوارض ناشي از مصرف زياده از حد چربي ها آگاهيم. توصيه دانشمندان علم تغذيه بر اين است كه نبايد بيش از ۳۰ درصد كالري روزانه ما از چربي ها تأمين شود. براي اينكه بدانيم كداميك از روغن هاي موجود براي مصرف بهتر است ابتدا به بررسي اثرات روغن هاي ذكر شده بر روي سطحLDL وHDL كلسترول مي پردازيم.
۱) مصرف چربي هاي اشباع(SFA) كه اكثراً از منابع حيواني بدست مي آيند باعث افزايش LDL وHDL مي شود. توصيه كارشناسان علم تغذيه بر اين است كه مصرف ا ين چربي ها بايد تا ۱۰ درصد كل كالري روزانه كاهش داده شود.
۲) چربي هاي MUFA (اسيد چرب تك غير اشباع) باعث كاهشLDL و افزايشHDL كلسترول مي شود. مصرف اين دسته روغن ها بويژه روغن زيتون بسيار مفيد است.
۳) چربي هاي PUFA (اسيد چرب چند غير اشباع) باعث كاهشLDL و افزايشHDL كلسترول مي شود. مصرف اين نوع چربي ها بويژه مصرف ماهي براي كليه افراد بسيار مفيد است. چنانچه اين نوع چربي ها جايگزين چربي هاي اشباع در رژيم غذايي شوند خطر بروز بيماري هاي قلبي تا حد زيادي كاهش خواهد يافت.
۴) چربي هاي ترانس: از يك سو باعث افزايشLDL و از سوي ديگر باعث كاهشHDL مي شوند. مصرف اين دسته چربي ها بايد حذف يا حتي المقدور كم شود. در واقع اين نوع چربي ها از چربي هاي اشباع بدتر هستند و بهتر است مصرف نشوند.
نكات مهم
۱) مصرف بيش از حد چربيها باعث بروز بيماري هاي قلبي عروقي ، انواع سرطانها، چاقي و ساير بيماري ها مي شود. تا حد ممكن مصرف چربي را در رژيم غذايي خود كاهش دهيد.
۲) از مصرف غذاهاي آماده(FAST FOOD) در خارج از منزل تا حد امكان خودداري كنيد. اين غذاها اكثراً حاوي مقادير زيادي چربي هستند.
نقش چربيها در بدن 
۱) چربي ها غني ترين منبع انرژي هستند.
۲) چربي هاي غذايي مواد مغذي ضروري را براي بدن فراهم مي كنند مثل ويتامين هاي محلول در چربي، ويتامين هايA ،D،E و.K همچنين چربي ها جذب اين ويتامين ها را تسهيل مي كنند.
۳) چربي بدن (بافت چربي) ذخيره انرژي مي باشد.
۴) چربي اطراف اندام هاي حياتي مثل كليه ها يك لا يه محافظ بوجود مي آورد.
۵) لا يه چربي زير پوست مثل عايق عمل كرده و حرارت بدن را حفظ مي كند.
كلسترول چيست؟
كلسترول از تركيبات شبه چربي است كه در كبد ساخته مي شود و فقط در منابع حيواني وجود دارد.
تأكيد زيادي كه بر نقش كلسترول در بيماري هاي قلبي - عروقي صورت گرفته است منجر به اعتقاد بسياري از مردم به حذف كلسترول از برنامه غذايي آنها شده است كه درست نمي باشد.
كلسترول در بدن نقشهاي حياتي دارد كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:
۱) كلسترول جزء طبيعي بافتها است و بويژه براي تشكيل مغز و بافتهاي عصبي اهميت دارد.
۲) كلسترول پيش ساز ويتامينD است.
نقش كلسترول در بروز بيماري ها
كلسترول نيز مانند ساير چربيها در بدن توسط پروتئين هايي به نام ليپوپروتئين ها حمل مي شود. در واقع نوع اين ليپوپروتئين ها است كه نقش اصلي را در بروز يا عدم بروز بيماري هاي قلبي - عروقي بازي مي كند. دو نوع اصلي اين ليپوپروتئين ها عبارتند از:
الفLDL ( كلسترول (ليپوپروتئين با چگالي كم): اين پروتئين ها كلسترول را از كبد به سلولهاي بدن مي برند. در واقع زماني كه ميزانLDL خون بالا  برود اين مواد در ديواره رگها رسوب كرده و باعث تنگي عروق و بروز بيماريهاي قلبي - عروقي مي شوند. به همين علت ازLDL كلسترول بنام كلسترول بد نيز نام برده مي شود.
بHDL ( كلسترول (ليپوپروتئين با چگالي زياد): اين مواد كلسترول را از سلولها به كبد مي برند و مانع از افزايش سطح كلسترول خون مي شوند. به همين دليل به آن كلسترول خوب نيز گفته مي شود.
۳- پوست مرغ و ماهي را قبل از پخت جدا كنيد و چربيهاي قابل مشاهده گوشت ها را تا حد امكان جدا كنيد. غذاها را حتي المقدور بصورت آب پز يا كبابي مصرف كنيد و در صورت سرخ كردن غذاها آنها را بسيار كم و در روغن اندك سرخ كنيد.
۴) در سالا دها از آب ميوه يا سبزيها مثل آب ليمو ترش به جاي انواع سس هاي سالا د استفاده كنيد.
در صورت استفاده از سس انواع كم چربي آن را مصرف نماييد. قيمت يك شيشه آب ليمو ۴۵۰ سي سي حدود ۴۵۰۰ ريال و سس مايونز ۲۷۰ گرمي حدود ۵۰۰۰ ريال است.
۵) براي طعم دادن به غذاها از سبزيجات معطر، آب ليمو و ادويه ها به جاي روغن، كره و ... استفاده كنيد. قيمت انواع سبزي در بازار حدود ۲۵۰۰ ريال براي هر كيلو مي باشد.
۶) در مصرف فرآورده هاي لبني انواع بدون چربي يا كم چربي اين مواد را انتخاب كنيد.
۷) مصرف روغن زيتون را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد. روغن زيتون باعث كمك به هضم غذا مي شود و احتمال بروز زخمهاي گوارشي از قبيل زخم معده را كاهش مي دهد. همچنين از بروز يبوست جلوگيري مي نمايد. روغن زيتون بدون غني بودن از ويتامينE باعث حفظ جواني و به تأخير افتادن فرآيند پيري خواهد شد. يك شيشه روغن زيتون ۲۰۰ ميلي ليتري ۱۲۰۰۰ ريال قيمت دارد.باتوجه به امكانات كشور ما در توليد زيتون و وجود كارخانه هاي فراوان در شمال كشور مصرف روغن زيتون براي همگان بسيار سهل و آسان است. اما در صورت عدم دسترسي به روغن زيتون استفاده از خود دانه زيتون علا وه بر خواص روغن آن مي تواند منبع خوبي از فيبر نيز به شمار مي آيد.
توضيح:
محصولا ت پروتئيني عرضه شده در فروشگاههاي شهروند و رفاه به صورت بسته بندي مي باشد.

در مقايسه با هفته قبل
001412.jpg
قيمت انواع گوشت قرمز و مرغ وماهي ثابت ماند
قيمت انواع گوشت قرمز و ماهي ومرغ در بازار تهران در مقايسه با هفته قبل ثابت ماند.

بازهم هزينه يك وعده ميگوي پفكي(۶ نفر)
001424.jpg
طرز تهيه ميگوي پفكي
تخم مرغ ها را در ظرفي شكسته و به هم زده تا يكدست شود. نمك و ادويه و بكينگ پودر را در شير حل و به تخم مرغ ها اضافه كنيد و خوب بزنيد. سپس ماءالشعير را به مواد مخلوط فوق اضافه نمائيد. در آخرين مرحله آرد را كم كم اضافه كرده و هم بزنيد، طوري كه آرد گلوله نشود. اين خمير بايد صاف و يكدست شود و غلظت ماست را داشته باشد. ميگوها را تميز كنيد ولي دم آنها را نگه داريد. روغن را داغ كنيد و ميگوها را يكي يكي داخل خمير نمائيد سپس در روغن سرخ كنيد تا طلا يي شود.
ميگو بايد داخل روغن شناور سرخ گردد. پياز را حلقه حلقه كرده، حلقه هاي پياز را داخل خمير زده و داخل روغن سرخ و كنار ميگو قرار دهيد.

در حاشيه خبرها
قيمت مرغ هفته دوم آذر ۴ درصد افزايش يافت
تغيير قيمت مواد خوراكي
در هفته منتهي به چهاردهم آذرماه متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در بازار تهران با نوسانات اندكي مواجه شد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس آمارهاي اقتصادي بانك مركزي در هفته مورد گزارش بهاي شير و پنير پاستوريزه نسبت به هفته اول آذر تغيير نداشت. ماست پاستوريزه (يك كيلوگرم)، پنير پاستوريزه ۴۵۰ گرمي، كره پاستوريزه (يك كيلوگرم) و شير به ترتيب ۵۱۹۰، ۹۰۰۰، ۲۵۰۸۰ و ۵۴۸۰ ريال عرضه شد كه به طور متوسط نسبت به هفته اول آذر بهاي آنها تغييري نداشت؛ اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۹/۱ درصد افزايش داشته است.قيمت تخم مرغ شانه اي ۱۱ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ ريال بود كه نسبت به هفته قبل از آن ۲/۲ درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۵ درصد كاهش داشت، همچنين بهاي انواع برنج نيز اندكي كاهش يافت.براساس اين گزارش، در هفته مورد بررسي در ميادين ميوه و تره بار زيرنظر شهرداري تهران اقلا م ميوه و سبزي تازه به نرخ سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران عرضه شد.در عين حال قيمت انواع ميوه و سبزيجات تازه در ميوه فروشي هاي سطح شهر با افزايش مواجه شد.
همچنين در هفته قيمت انواع گوشت قرمز در حد ۳۹ هزار و ۸۰۰ ريال بود كه نسبت به هفته قبل از آن ۱/۳ درصد و در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل ۹/۲ درصد كاهش داشت.نرخ گوشت مرغ در هفته مورد بررسي ۱۳ هزار و ۲۳۰ ريال بود كه نسبت به هفته اول آذر با ۱/۴ درصد كاهش و نسبت به هفته مشابه ماه قبل با ۲/۴ درصد كاهش مواجه شد.
در هفته منتهي به چهاردهم آذرماه بهاي قند، شكر و روغن نباتي جامد (حلب ۵/۴ كيلوگرمي) افزايش جزيي داشت و به ترتيب ۵۰۴۰، ۴۵۵۰ و ۴۱ هزار و ۸۹۰ ريال عرضه شد. قيمت هر بسته نيم كيلوگرمي چاي خارجي و هر ليتر روغن مايع نيز به ترتيب ۲۸ هزار و ۱۴۰ و ۹ هزار و ۳۲۰ ريال عرضه شد كه چاي نسبت به هفته اول آذر از ۱/۰ درصد كاهش، اما روغن مايع از ۱/۰ درصد افزايش برخوردار شد.در هفته مورد گزارش قيمت حبوبات با افزايش اندكي مواجه شد. در دومين هفته آذرماه سال جاري بهاي لبنيات، حبوبات، ميوه هاي تازه و انواع روغن نباتي با نوسان جزيي در بازار روبرو شد و قيمت سبزي تازه نيز نسبت به هفته قبل آن ۳/۱۵ درصد افزايش يافت.
بانك مركزي در اين گزارش تصريح كرده است: قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در تهران نسبت به هفته مشابه ماه قبل (آبان ماه) لبنيات ۹/۱ درصد، حبوبات ۷/۰ درصد، ميوه هاي تازه ۸/۱۵ درصد، سبزيهاي تازه ۲/۴۷ درصد و روغن نباتي ۸/۰ درصد افزايش يافت.همچنين قيمت تخم مرغ ۵/۰ درصد، برنج ۸/۰درصد، چاي ۵/۰ درصد، گوشت قرمز ۸/۰ درصد، گوشت مرغ ۲/۴ درصد و قند و شكر ۱/۰ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل (آبان ماه) كاهش داشت.

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |