يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۳
چقدربراي روسري يا مقنعه مي پردازيد؟
پوشش  همراه با تنوع طلبي!
متوسط هزينه پوشاك يك بانو
شلوار:۷ هزار تومان 
مانتو: ۹ هزار تومان 
كفش: ۸ هزار تومان 
روسري يا مقنعه: ۳ هزار تومان 
جمع: ۲۶ هزار تومان
001396.jpg
مرجان نماينده 
پوشاك از جمله مايحتاجي است كه همواره قسمتي از درآمد خانواده ها صرف تهيه آن مي شود. گاهي هزينه هايي در اين راه صرف مي شود كه استفاده از آنها الزامي است. روسري، چادر و مقنعه از جمله پوشاكي هستند كه زنان ايراني براي حضور در اجتماع، معتقد به استفاده از آن هستند. روسري بخشي از زندگي زن ايراني است، بنابراين قسمتي از درآمد خانواده ها به خريد اين نوع پوشاك اختصاص مي يابد. اين هزينه ها چقدر است؟ و تا چه حد آن را كم يا زياد مي خوانيم؟
اگر از جمعيت ۷۰ ميليوني كشور حدود ۳۰ ميليون نفر زنان و دختراني باشند كه نياز به استفاده از روسري دارند گردش مالي اين عرصه روشن مي شود و اين كه چرا بازار روسري و مقنعه بسيار داغ است.
مقنعه 
مقنعه پوششي است كه در فهرست خريد مدارس دختران از اولين سال ورود به دبستان به چشم مي خورد. دختران كوچك نيز با مقنعه وارد مدرسه شده و با آن خارج مي شوند. مقنعه هاي دانش آموزي كه ساده ترين نوع مقنعه و معمولا ً از جنس تترون يا نخ هستند،در مقايسه با ساير اقلا م گران نيستند. قيمت اين مقنعه ها حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان است. انواع ديگر آنها با توجه به جنسشان از ۱۲۰۰ تا ۳۶۰۰ تومان متغير است.
مشتريان مقنعه ها معمولا ً دانش آموزان، دانشجويان، معلمان و زنان كارمند هستند و اين قلم بخش لا ينفك زندگي روزانه آنها هم به شمار مي رود. آنها با مقنعه از خانه بيرون رفته و با آن به خانه بر مي گردند و احتمالا ً طي روز آن را از سر بر نمي دارند. عده اي از مصرف كنندگان براي صرفه جويي در هزينه هاي خانواده، مقنعه هاي مورد نيازشان را خود تهيه مي كنند. پارچه هايي كه مقنعه با آنها دوخته مي شود نخي، كرپ يا حرير هستند. قيمت اين پارچه ها از متري ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است. براي دوخت هر مقنعه حدود يك متر پارچه نياز است. به اين ترتيب در بخشي از هزينه هاي خانواده صرفه جويي مي كنند.
روسري 
بعد از مقنعه روسري مصرف كنندگان بسياري دارد و به همين ميزان توليد اين كالا  در جنسها و رنگهاي مختلف زياد است. قيمت روسري ها نيز به جنس و اندازه آنها بستگي دارد. نكته قابل توجه روند روبه رشد تنوع طلبي در اين زمينه است.
روسري هاي نخي
قيمت روسري هاي توليد داخل كشور، معمولا بين ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است و قيمت روسري هاي شالي كه از همين جنس هستند حدود ۱۸۰۰ تومان. انواع ديگري از روسري هاي نخي كه به روسري هاي كنفي شهرت يافته اند كمي بيشتر از روسري هاي نخي قيمت دارند، چيزي حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان. در حالي كه جنس آنها تقريباً مشابه است و فقط از نظر ظاهري متفاوتند. شايد از دلا يل گران تر بودن اين روسري ها طرح جديدشان باشد و تنوع طلبي طيفي از بانوان مصرف كننده.
در سالهاي اخير روسري ها از نظر جنس و طرح بسيار متنوع شده اند همين امر موجب تفاوت قيمت شده است.
روسري ها گاهي با وجود يكسان بودن جنس و مدلشان در مناطق مختلف شهر به قيمتهاي متفاوتي عرضه مي شوند.
قيمت روسري ها با جنس هاي مشابه در مناطق و مراكز خريد مختلف متفاوت است. معمولا ً قيمت اجناس در مناطق شمالي شهر بالا تر و در مناطق جنوبي شهر پايين تر است. قيمت روسري ها در مراكز خريد جنوب تهران مانند نازيآباد از ۷ يا ۸ هزار تومان تجاوز نمي كند. اما قيمت روسري ها در مراكز خريدي مانند بازار صفويه، ميدان هفت تير و اماكن مشابه گاهي از ۱۶ يا ۱۸ هزار تومان بالا تر است و اين قيمت ها گاه تا ۵۰ هزار تومان هم مي رسد. آن چه كه نشان مي دهد برخي بانوان براي يك تكه پارچه چه هزينه قابل توجهي مي پردازند.
روسري هاي حرير
قيمت متوسط روسري هاي حرير حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان است و قيمت اين روسري ها گاهي به ۱۵ يا ۱۶ هزار تومان مي رسد. جنس اكثر اين روسري هاي گران از ابريشم است. روسري ابريشمي مترادف با توانگر بودن صاحب آن است.
تنوع روسري ها باعث شده طراحان اقدام به توليد روسري در طرح و مدل هاي گران قيمت كنند. روسري هايي كه توسط دستفروشان و يا در حراجي ها به فروش مي رسند، از نظر ظاهري شبيه روسري هايي هستند كه در مغازه ها به قيمتهاي بالا تر به فروش مي رسند. ولي جنس اين روسري ها كمي نازك تر از جنس هاي اصلي است. قيمت فروش اين روسري ها ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است.
روسري هاي نخي كه توسط دستفروشان به قيمت بسيار پايين تري به فروش مي رسند كيفيت روسري هاي اصلي را ندارند؛ ولي به دليل ارزان بودن و تنوع رنگهايشان مشتريان زيادي دارند.
مصرف كنندگان روسري ها با بازار بزرگي روبه رو هستند. برخي خانواده ها كه از توان مالي كمتري برخوردارند، روسري هاي ساده اي مي خرند كه قيمت پايين تري نسبت به ديگر روسري ها دارند تا در هزينه هاي خانواده صرفه جويي كرده باشند.
برخي از مصرف كنندگان بازار تهران را براي خريد مايحتاج خود انتخاب مي كنند، تا از قيمت فروش عمده، استفاده كنند و به اين ترتيب هزينه هاي خريدشان كاهش يابد.
رويا بهبودي، كارمند، در مورد خريد روسري يا مقنعه مي گويد: در سال فقط يكبار مقنعه مي خرم، آنهم از نوع معمولي و ساده اش. براي خريد هر مقنعه نيز حدود ۲۰۰۰ تومان مي پردازم.
فريبا مظاهري در مورد خريد روسري گفت: به مقنعه نيازي ندارم. بنابراين هيچ وقت مقنعه نمي خرم. ولي در سال ۵ يا ۶ روسري مي خرم و براي خريد هر روسري حدود ۵ يا ۶ هزار تومان هزينه مي كنم.
سحر ملكي مي گويد: زياد روسري نمي خرم شايد در سال يكبار و قيمت آن هم در حدود ۶ يا ۷ هزار تومان مي شود؛ چون معمولا ً از مقنعه استفاده مي كنم، پارچه اش را خودم مي خرم و در خانه مي دوزم. در اين صورت مبلغي را كه هزينه مي شود صرفه جويي مي كنم. قيمت پارچه هاي مقنعه اي از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان متغير است، كه رقم معقولي به نظر مي رسد.محبوبه حيدري در مورد خريد روسري و مقنعه مي گويد: خيلي از مقنعه استفاده نمي كنم؛ ولي در سال حدود ۸۰۰۰ تومان براي خريد روسري مي پردازم و در موقع خريد به رنگ و جنس روسري توجه مي كنم. به نظر من قيمت روسري ها به جنس آنها بستگي دارد. اگر جنس خوبي داشته باشد مهم نيست كه چه هزينه اي براي خريد آن پرداخت مي شود. بر خلا ف آن چه به نظر مي رسد روسري ها خيلي زودتر از تركيب مناسب مي افتند و بايد جايگزيني براي آن يافت.
ل - ا، نيز يكي از مصرف كنندگان است. او مي گويد: براي خريد روسري و مقنعه بيشتر به بازار تهران مي روم چون قيمتهاي آنجا نسبت به جاهاي ديگر باصرفه تر است. معمولا ً ۴ يا ۵ بار در سال روسري مي خرم و براي خريد هر روسري حدود ۳ تا ۵ هزار تومان هزينه مي كنم.
او مي گويد: مشكل ديگر خريد روسري اين است كه هر روز يك رنگ يا مدل مد مي شود و براي اينكه همراه مد حركت كنم مجبورم بيشتر و متنوع تر خريد كنم. به همين دليل گاهي از فروشگاه هايي خريد مي كنم كه روسري هاي خود را حراج كرده اند تا كمي در هزينه ها صرفه جويي كرده باشم. اشاره اين بانو نمايانگر سليقه قشري از جامعه است كه به مدد بازي با رنگ و تركيب هاي هندسي تلا ش مي كنند در ظاهر خويش تنوعي ايجاد كنند و در همين بازار كاذب قيمت تنوع طلبي شان را مي پردازند.
روسري هايي كه خانمهاي مسن مي خرند، معمولا ً تيره رنگ و ساده هستند؛ اما زنان و دختران جوان روسري هايي را انتخاب مي كنند كه به رنگ روز باشد. رنگ روسري ها نمايانگر پديده هاي اجتماعي ما هم هست. روسري هاي سپيد و رنگي بسيار كند و تدريجي به جامعه تهران نفوذ كردند و تركيب رنگي شهر را تحت تاثير قرار دادند.
عده اي از مصرف كنندگان مد شدن روسري هاي مختلف در فاصله هاي نزديك را عاملي براي زياد شدن هزينه هاي خانواده مي دانند. در واقع تمايل زنان و دختران جوان به رنگها و مدلهاي روز باعث مي شود با تغيير هرفصل كه رنگ و طرح جديدي به بازار مي رسد، قسمتي از هزينه هاي خانواده را صرف خريد اجناس جديد كنند.
به همين دليل برخي از مصرف كنندگان براي خريد، حراجي ها و اجناس دستفروشان را انتخاب مي كنند تا به اين ترتيب هزينه كمتري را بپردازند. نكته اين است بانوان ايراني ملزم به در نظر گرفتن هزينه اي هستند كه مردان اجباري در پرداخت آن ندارند.
در حقيقت بانوان ايراني مثل مردان هزينه كيف، كفش و لباس مي پردازند به علا وه روسري، مقنعه و چادر و اين اقلا م معمولا ً بسيار زودتر از كيف، كفش و لباس كهنه و غيرقابل استفاده مي شوند. شايد هزينه اي كه هر زن ايراني براي حفظ حجابش مي پردازد در مقايسه با ساير اقلا م زياد نباشد، ولي وقتي روزانه ۳۰-۲۰ ميليون زن ايراني با روسري، مقنعه و چادر پا از خانه بيرون مي گذارند به ابعاد امر پي مي بريد. اگر ۲۰ ميليون بانوي ايراني فقط روسري هزار توماني بر سر بگذارند ۲۰ ميليارد تومان در اين زمينه توسط خانوارها صرف شده است.
قيمت انواع روسري 
تومان 
نوع و جنس 
۵۰۰۰-۳۰۰۰
روسري حرير ترك 
۲۰۰۰-۱۵۰۰
روسري حرير اركيده 
۳۸۰۰-۳۵۰۰
روسري ميكرو ساتن 
۴۸۰۰
روسري ساتن ايتاليا
۳۰۰۰-۱۰۰۰
روسري نخي 
۱۷۰۰-۱۰۰۰
مقنعه نخي 
۳۷۰۰-۳۵۰۰
مقنعه كرپ 
۳۲۰۰-۳۰۰۰
مقنعه حرير

حديث اين موسسات آموزشي
001398.jpg
در صفحه اول بازارچه مورخ يكشنبه ۱۱/۸/۸۲ شماره ۳۲۱۳ مطلبي تحت عنوان «هزينه تحصيل دانشگاهي فرزندان شما چقدر است...؟» خواندم و براي افشاء كردن دست سودجويان موسسات آموزشي مجبور شدم اين چند سطر را بنويسم تا چاپ كنيد و مردم را از روند فعلي موسسات آموزش زبان انگليسي آگاه سازيد.
اينجانب به عنوان عضو هيأت علمي دانشگاه علا وه بر تدريس، كاريابي براي دانشجويان را از جمله وظايف خود مي دانم. همه ساله تعدادي از دانشجويان از كلا س هاي اينجانب كه در شهرستان سمنان برگزار مي شود در رشته زبان و ادبيات انگليسي فارغ التحصيل مي شوند. عده اي از اين فارغ التحصيلا ن بر حسب گرايش و ذوق و شوق ذاتي از نبوغ يادگيري بالا تر برخوردارند و سرمايه گذاري روي اين افراد خدمت به آنان، خانواده آنان و جامعه اسلا مي است. از اين رو، چون در تهران سكونت دارم از طريق آگهي روزنامه براي آنان «كاريابي» مي كنم.
در يكي از اين روزها، به چند آموزشگاه زبان تلفن زدم و چند نفر از دانشجويان زبده خود را معرفي كردم. منشي موسسه در پاسخ گفت: ما براي همه دانشجويان دوره آموزشي كوتاه مدت و بلند مدت مي گذاريم و هزينه آن بين ۲۵ الي ۵۰ هزار تومان است. نام اين دوره را هم «>TTC گذاشته بودند يعني
Teaching Training Course.
از منشي سوال كردم: آيا پس از اين دوره استخدام آنان حتمي است؟
وي پاسخ داد: خير، چون ما تضمين نمي كنيم!
تعجب راقم اين سطور در اين است كه چرا موسسات آموزشي زبان بدين گونه از بازار بيكاري فارغ التحصيلا ن سود مي برند؟
دانشجويان فارغ التحصيل در رشته زبان انگليسي كه چند واحد «روش تدريس» گذرانيده اند نياز به دوره كارآموزي ندارند. البته اگر ريگي زير پاي اين موسسات نباشد، آنها مي توانند از داوطلبان ثبت نام به عمل آورده و پس از موفقيت در آزمون بدون دريافت حق ثبت نام، آنان را به عنوان مدرس زبان بپذيرند.
به هر حال، به قرار اطلا ع واصله تعداد اين آموزشگاهها در سطح تهران بيش از سي هزار است و كنترل آنها بسيار دشوار به نظر مي رسد.
كلا س هاي كنكور سرابي بيش نيست و طوطي وار خواندن و گزينه ها را انتخاب كردن، نمي تواند در انسان رشد و تكامل ايجاد كند. پرداخت ۷۰۰ هزار الي يك ميليون تومان هزينه كنكور و آموزشگاههاي آزاد، نشانه ضعف در آموزش و پرورش است. البته ما بايد اعتراف كنيم كه ارزش ها و الگوها همه عوض شده است و دختران از روي حس رقابت به خانواده ها فشار مي آورند تا فرش زير پاي خود را بفروشند و براي آنان هزينه كنند و اين نهايت بي انصافي است كه پدر و مادر در بهترين دوران عمر خود، اسير اين نوع تعاملا ت اجتماعي و مغلوب هوسراني ها و همخواني ها شده و دست آخر، فرزندان بيكار و عاطل و باطل و سربار جامعه و مصرف كننده داشته باشند. آموزش و پرورش بايد با جميع ابزار و وسايل موجود به جنگ ارزش هاي كاذب برود و روحيه تحقيق و تفحص و تخصص و سودآوري معنوي را در دانشآموزان زنده كند.
فيضعلي مداح- عضو هيأت علمي دانشگاه

نگاه مصرف كننده
نه، اتوملبيم را حفظ مي كنم
صحنه طنزآميز و در عين حال هشدار دهنده اي است. در حقيقت اين اتومبيل است كه آن زنجير را حفظ كرده، نه برعكس! با تداعي بيشتر تعبير «دهكده جهاني» در ذهنمان، در كوچه پس كوچه هاي تهران بيكران، در پي يافتن جلوه اي از اين پيشرفت، نمايي از يكي شدن با تكنولوژي روز دنيا، بر ميآييم. در اين مخمصه گذشت گرايي و تجدد، اعتماد به زنجير براي منصرف كردن طراران از ربودن وسيله اي كه اگر سوارش شوي، احتمالا  در پيچ اول از حركت وا مي ماند، تمهيدي بيهوده است. چرا بايد اين شهروند براي چنين خودرويي تا اين حد نگران باشد؟ اين اتومبيل وسيله امرار معاش است يا وسيله اي براي تردد تفريحي خانواده؟ اگر اين اتومبيل زبان داشت از درد  دل هاي افراد خانواده چه حرف ها كه نمي زد! هرچه هست توان اقتصادي يك خانواده چنان است كه تحمل از كف دادن آن را ندارد، دارد؟

صداي مصرف كننده
پلا ستيك در دوغ 
چند روز پيش يك تكه پلا ستيك در دوغ چهار ليتري يك شركت معتبر توليدي پيدا كردم و بلا فاصله موضوع را با اداره استاندارد و وزارت بهداشت در ميان گذاشتم. اما هيچ جواب قانع كننده اي به من ندادند، گويي مساله برايشان خيلي عادي بود.
توسلي 
اطلا ع رساني ضعيف 
به نظر مي رسد اطلا ع رساني و تبليغات در مورد افزايش نرخ جريمه هاي راهنمايي و رانندگي به هيچ وجه كافي و مناسب نبوده است. اي كاش مردم را از قبل در جريان كامل امور و به خصوص نرخ ها قرار مي دادند.
عباسعليان 
چه بايد كرد؟
تصميم داشتم به خانواده اي كه فرزند خود را مورد اذيت و آزار قرار داده بودند و تا سرحد مرگ كتك زده بودند كمك مالي كنم. چون معتقدم تمام اين ناهنجاري هاي اجتماعي و ضعف هاي رواني ناشي از فقر مالي و فشارهاي اقتصادي است كه البته بيش و كم به اكثر خانواده هاي ايراني وارد مي شود. هر چند به هر حال در اين امر ناكام ماندم. چون با مراجعه به بيمارستان، مسئولا ن بيمارستان آدرس اشتباهي دادند و من را دنبال نخود سياه فرستادند.
باقري 
لبه تاريكي 
بعد از قرچك، نرسيده به سه راه ورامين به علت نبود روشنايي عمومي تصادف هاي زيادي رخ مي دهد. اما شكايت مردم به اداره برق و تلفن گوياي ۱۹۷ هنوز هيچ نتيجه اي در بر نداشته.اصلا ني 
اقدام سنجيده 
در روزهاي اخير شهرداري منطقه ۹ درحركتي خوب و سنجيده اقدام به نصب سطل هاي زباله در بعضي از خيابان هاي اين منطقه كرده است. اميد است كارگران محترم نيز در تخليه به موقع و درست اين سطل ها اهتمام ورزند و شاهد سطل هاي سر ريز از زباله در خيابان ها نباشيم. به اميد آن روز!
شهروند تهراني 
اسناد مالكيت نواب 
ساكنين مجتمع هاي فاز۲ نواب، پس از گذشت ۳ سال از سكونتشان در اين مجتمع، كماكان در انتظار دريافت اسناد خانه هايشان توسط شهرداري مي باشند. لذا از مسئولين ذيربط تقاضا داريم نسبت به تسريع صدور اسناد اين مجتمع ها، تدابير لا زم را اتخاذ نمايند.
يوسفي زنوز
تركيدن لوله هاي آب 
حدود ۳  ماه از تركيدن لوله آب شهري در خيابان نواب- بعد از پل كميل- مقابل ساختمان هاي سپيدار مي گذرد و در اين مدت چندين بار با اداره آب منطقه تماس گرفته شده ولي متاسفانه جهت رفع تركيدگي و جلوگيري از هرز رفت آب آشاميدني، هيچ اقدامي صورت نگرفته است.مختاري 
رسيدگي به فضاي سبز
با توجه به اينكه ايجاد فضاي سبز در شهرهاي بزرگ و آلوده اي مثل تهران امري اجتناب ناپذير است و با علم بر اينكه اين امر در اكثر نقاط تهران صورت گرفته و نيز به طور مستمر توسط كارگران زحمتكش شهرداري از آنها مراقبت  مي شود، ولي متاسفانه فضاي سبز كناره هاي خيابان نواب(فاز ۲و۳) در حال نابودي است.
لذا از متوليان امر درخواست داريم نسبت به احياي مجدد فضاي سبز اين منطقه اقدام نمايند.رستمي 
قوانين يك هفته اي
يكي از انتقادهايي كه به اداره راهنمايي و رانندگي يا سازمان هاي وابسته به آن وارد است، اين است كه قوانين وضع شده توسط آن اداره به «قوانين يك هفته اي» معروف شده. يك روز در راديو و تلويزيون و ديگر رسانه هاي عمومي، مي شنويم و مي بينيم كه از اين پس ماشين ها در خيابان ها، مخصوصاً اتوبان ها بايد بين دو خط (لا ين) حركت كنند و تا چند روز يعني حداكثر يك هفته اين قانون جديد اجرا مي شود و نتيجه مطلوبي هم مي دهد اما همين كه مردم به آن عادت مي كنند و ترافيك اتوبان ها شكل مي گيرند، به يكباره مامورين راهنمايي و رانندگي حساسيت موضوع را فراموش مي كنند و طبعاً مردم نيز متعاقباً آن را به فراموشي مي سپرند. به تازگي باز شاهد تعرفه هاي جديد جريمه از سوي آن اداره محترم بوديم ولي همه مي گويند عجله نكنيد از اين «قوانين يك هفته اي» زياد ديده ايم.
هاشمي 

آيينه تصوير
001436.jpg

طغيان رودخانه و سيل در فرانسه، جان بسياري را به خطر انداخته و افراد بي شماري را از خانه هاي خود تارانده است. هم اكنون بيش از بيست و هفت هزار نفر در جنوب فرانسه محل سكونت خود را ترك كرده اند و ميليون ها متر مكعب آب سطح برخي شهرها را پوشانده. در اين ميان برخي افراد محلي براي تردد، مانند شهر ونيز ا ز قايق استفاده مي كنند تا به سلا مت به مكان هاي امن برسند.
001432.jpg

يك ببر سيبريايي در «كوه ببر» استراحت مي كند. هم اكنون منطقه اي به وسعت دوازده هزار متر مربع در باغ وحش برانكس نيويورك به نمايش اين ببرها اختصاص داده شده كه با وجود بارش اولين برف سال، جلوه اي خاص به خود گرفته است. البته اين ببرها به دليل پرورش يافتن در قلب برف و يخ، سيبري، حساسيت زيادي به سرما ندارند و احتمالا ً به همين سبب است كه مسئولا ن باغ وحش چندان نگران به خطر افتادن سلا متي آنها در اين شرايط جوي نيستند!
001434.jpg

شركت «ميتسوبيشي» ژاپن، قصد دارد براي توسعه بازاريابي و افزايش ميزان فروش، مديريت كارخانجات توليد و نمايندگي هاي فروش وسائل نقليه ميتسوبيشي در مالزي را خود بر عهده بگيرد.هم اكنون رقابت ميان شركت هاي سازنده خودرو در بازارهاي سراسر گيتي چنان فشرده است كه هر يك براي بيشتر شدن ميزان منفعت خود به حربه هاي گوناگوني متوسل مي شوند. البته كارخانه مادر در مالزي در پي يافتن يك شريك محلي نيز هست.
001438.jpg

المپيك موش ها. بيست و يك موش سفيد در نوزدهمين سال مسابقات موش ها كه به نام المپيك موش ها در دانشگاه نبراسكاي آمريكا برگزار مي شود شركت كرده اند. همواره صدها نفر بر اي ديدن اين رقابت هاي پنجگانه كه شامل پرش از روي مانع، پرش ارتفاع، وزنه برداري، بالا رفتن از طناب و راه رفتن روي ريسمان است گرد ميآيند تا شاهد هنرنمايي موش هاي پرورش يافته باشند.

ده پرسش روز
كارگر متاهل، مرد
كارگر: افغاني 
متأهل يا مجرد: متأهل
تعداد افراد تحت تكفل: همسر و۳ فرزند كه هر سه مدرسه مي روند. احتمالا ً تا مدت ها ناچارم به همين زندگي ادامه بدهم مگر اينكه خدا بخواهد و گشايشي حاصل شود. در اين اوضاع اقتصادي صد هزار تومان رقم واقعاً ناچيزي است. حالا  اگر ماهانه كرايه خانه و پولي كه مدرسه طلب مي كند را از حقوق من كم كنيد، متوجه مي شويد كه براي رقم مضحكي هر روز صبح سركار مي روم.
۱- درآمد ماهانه شما به طور متوسط چقدر است؟
درآمد ماهانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان. من كارگر يك كارخانه هستم.
۲- آيا اين درآمد تكافوي زندگي روزمره شما را مي دهد؟
خير. صبح تا شب كار مي كنم كه فقط زنده بمانم نه زندگي كنم فقط وظيفه من بعنوان پدر خانواده اين است. الا ن فقط هدفم نفس كشيدن خودم و خانواده ام است.
۳- بيشتر درآمد شما صرف چه اموري مي شود؟
هزينه تحصيل فرزندانم كه در آينده با ارتقاء سطح تحصيلا ت زندگي راحت داشته باشند اما، چند روزي است كه مدارس فرزندانم به اجبار پولي حدود ۵۰ هزار تومان بابت هزينه كمك به مدرسه خواسته اند چون توان پرداخت آن را ندارم و در مضيقه هستم، امكان دارد كه از رفتن فرزندانم به مدرسه منصرف شوم. در اين سرزمين كه اين همه تبليغ پيرامون معلم مي شود، با وجود علا قه اي كه به تحصيل بچه هايم دارم، ناچارم آنها را از مدرسه رفتن باز دارم.
۴- آيا صاحب منزل مسكوني هستيد؟ اگر نيستيد ماهي چقدر كرايه خانه مي دهيد؟
خير. من يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان پول پيش دادم و ماهي ۵۰ هزار تومان اجاره پرداخت مي كنم. در واقع با ۵۰
هزار تومان باقيمانده حدود يكماه ۵ نفر آدم امرار معاش مي كنيم. در منطقه ۲۰ تهران ساكن هستيم.
۵- هزينه ماهانه تغذيه شما چقدر است؟
كارگر كه ۱۲ الي ۱۳ ساعت كار مي كند در آخر رقمي باقي نمي ماند كه به تغذيه و خوراك خود رسيدگي كند. دو وعده غذايي در روز براي خودم را هم اگر بشود كم مي كنم تا از شر خرج آن راحت شوم. بچه هايم رنگ ميوه را ماه به ماه نمي بينند.
۶- چقدر هزينه صرف تفريح خود مي كنيد؟
هيچ، نه وقتش را داريم نه پولش را، بعد هم جامعه براي يك كارگر افغاني و خانواده اش هيچ تفريحي درنظر نگرفته است.
۷- آيا در برابر خطرات كاري بيمه هستيد؟در اين صورت بيمه تا چه حد براي شما كارساز بوده؟
خير، من روزمزد كار مي كنم و هيچ امنيت جاني براي من وجود ندارد. اصلا ً در هيچ اداره اي كارگر افغاني را بيمه نمي كنند.همه نگراني ام هم اين است كه اگر بلا يي بر سرمن آمد چه كسي از خانواده ام، نگهداري مي كند؟
۸- آيا غير از شما فرد ديگري از اعضاي خانواده تأمين كننده مخارج خانواده است؟ چگونه و چقدر؟
خير، تنها خود من هزينه خانواده را به دوش مي كشم و هيچ حمايت كننده ديگري ندارم.
۹- حداقل درآمد ماهانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
حداقل درآمد مورد نياز براي زندگي راحت كه فرزندانم با آرامش خيال به تحصيل مشغول شوند تا از مدرسه به خاطر عدم پرداخت شهريه اخراج نشوند، ۲۰۰ هزار تومان است. اين در حالي است كه خيلي ها به سادگي چندين برابر اين رقم را در ماه صرف تفريح خود مي كنند. من نمي خواهم راحت زندگي كنم، مي خواهم زنده بمانم.
۱۰-اگر همين روز امكان كار و زندگي در روستا برايتان فراهم شود، حاضر به ترك تهران هستيد؟
بيشتر دوست دارم كه به وطنم باز گردم تا يك شهرستان دورافتاده. چون هر كس در وطن خود عزيز و محترم است. دلم براي خاك كشورم تنگ شده ولي چكار مي توانم بكنم. اگر شرايط مهيا شود، به كشورم بر مي گردم.

پاسخ مسؤولا ن
كمي گران شد
بازگشت به مطلب به چاپ رسيده در مورخ ۲۶/۸/۸۲ به نقل از يكي از شهروندان محترم در ويژه نامه «بازارچه» صفحه ۴ ستون صداي مصرف كننده تحت عنوان« سالي يك بار گران كنيد» مواردي را متذكر مي شود: بر اساس مصوبات شوراي محترم اقتصاد، قيمت شير يك ليتري كيسه اي يارانه اي در سال جاري ۱۶۵۰ ريال تعيين شده و از ابتداي سال تاكنون هيچگونه تغييري نداشته است و احتمال مي رود ادعاي آن شهروند معزز در رابطه با قيمت نوع آزاد شير بوده كه به دليل افزايش تقاضا و كاهش فصلي توليد ،  موجب افزايش قيمت شير خام و قيمت شير بسته بندي شده ، در نتيجه قيمت برخي محصولا ت لبني غيريارانه اي اندكي افزايش يافته است.
همچنين افزايش ۳۳۰ درصدي قيمت روغن نباتي( از ۸۰۰ به ۲۷۰۰) صحيح نبوده چرا كه نرخ مصرف كننده روغن نباتي يارانه اي و تعادلي كماكان در سال جاري بدون افزايش و با قيمت ثابت توزيع مي گردد و انواع روغن آزاد در خارج از شبكه رسمي توزيع متاثر از قيمت هاي روغن خام جهاني از ابتداي نيمه دوم سال جاري مشمول تغييرات اندكي (حداكثر ۵%) شده است.
مدير كل حوزه رياست و روابط عمومي

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |