يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۳
مراكز فروش داروهاي گياهي
چرا نظارتي نيست؟
001400.jpg
پيش از رواج طب مدرن در ايران و بسياري از كشورها داروهاي گياهي براي درمان بيماري ها گزينه اصلي بودند. اين داروها از سوي طبيبان تجويز مي شدند ضمن اينكه عطاران، دارو فروشان و خود مردم نيز در مورد استفاده از داروهاي گياهي تا حدودي اطلا عات داشتند. اما با رواج طب مدرن اين داروها از رونق افتادند. طي چند سال اخير به دليل يافته هاي علمي كه ثابت مي كند داروهاي شيميايي اثرات جانبي مضر دارند و داروهاي گياهي براي سلا مت بدن بيشتر مفيدند استفاده از داروهاي گياهي در كشورهاي توسعه يافته به تدريج در حال رايج شدن است.
اين در حالي است كه ايران به دليل تنوع رويش گياهان دارويي در رده غني ترين كشورهاي جهان از اين نظر قرار دارد. با اين حال تاكنون هيچ تلا ش منسجمي براي استفاده از اين فرصت صورت نگرفته است.
كارشناسان معتقدند استفاده از داروهاي گياهي براي درمان بيماري ها مي تواند با توجه به در دسترس بودن و ارزان تمام شدن، هزينه ها را كاهش دهد و كشور را از واردات دارو در برخي زمينه ها بي نياز كند. اما استفاده مردم از داروهاي گياهي حتماً بايد از روي آگاهي و بر اساس يافته هاي علمي باشد.
استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران اعتقاد دارد: مردم بايد هوشيارانه و با ديد علمي نسبت به تهيه داروهاي گياهي اقدام كنند.
دكتر غلا مرضا امين با اشاره به مصرف اين نوع داروها از گذشته دور در ايران اظهار داشت: فروشندگان اين نوع داروها كه از قسمت هاي مختلف گياه همچون ريشه ، ساقه و برگ تهيه مي شود، در گذشته افرادي حكيم، وارسته و والامقام بودند و هيچ گاه حاضر نمي شدند هر نوع دارويي را در اختيار بيماران قرار دهند ولي امروزه متاسفانه شاهديم كه بعضاً افراد بدون داشتن اطلا عات كافي در مورد اين داروهاي گياهي اقدام به فروش آنها مي كنند.
اين محقق علوم دارويي در گفت و گو با ايسنا افزود: بعضا در بازار ديده شده كه برخي داروها به دليل تشابهاتي كه با داروهايي كه در منابع گذشته عنوان شده به فروش مي رسند كه مي توان به گل ختمي با رنگ هاي آبي و قرمز اشاره كرد كه در منابع قديمي گل ختمي با رنگ سفيد و زرد مصارف دارويي داشته است.
اين استاد دانشگاه با هشدار نسبت به نحوه نامناسب جمعآوري و تهيه اين داروها اظهار داشت: اين داروها در كيفيت بسيار پايين جمعآوري و خشك مي شوند به نحوي كه آلودگي هاي محيطي چون خاك و غبار، قارچ، حتي فضولا ت حيواني همراه آنها ديده شده در حالي كه در گذشته توسط افراد به گونه اي جمعآوري مي شدند كه هيچ آلودگي نداشته باشند و شايد عدم اقبال پزشكان به اين داروها به همين دليل باشد.
دكتر امين ادامه داد: در كشورهايي چون آمريكا، كانادا، ژاپن و چين كه اين نوع مواد نيز مصرف مي شود در فروشگاههايي با عنوان فروشگاه سلا متي داروها تحت شرايط مناسب تهيه و بسته بندي مي شوند به طوري كه پزشكان رغبت مي كنند چنين مواد طبيعي را براي بيمار خود تجويز كنند.
وي تصريح كرد: عدم كنترل مراكز فروش مواد طبيعي يك معضل براي سلا مت كشور است و نبايد با اين تصور كه اين مواد از قديم استفاده مي شده اند و نبايد برخورد صورت گيرد بي تفاوت باشيم زيرا با سلا مت مردم رابطه تنگاتنگ دارند.
استاد دانشگاه علوم پزشكي با انتقاد از لفظ داروخانه گياهي آن را خارج از عرف ملي دانست و گفت: حتي برخي از اين مراكز به مركز ترك اعتياد تبديل شده اند و قرص ها و كپسول هايي را با قيمت بالا  در اختيار افراد قرار مي دهند در حالي كه از تركيباتآمفتاميني كه يك تركيب شيميايي است بهره گرفته اند و براي رد گم كردن قدري گياهان معطر به آن اضافه كرده اند. هر چند گياهاني وجود دارند كه به فرد در ترك اعتياد كمك مي كنند و بايد شناسايي شوند.وي توصيه كرد: مردم در مورد نحوه تهيه و استفاده از اين داروها به افراد آگاه و مراكز مطمئن مراجعه كنند و از مراجعه به مراكز خارج از حيطه خودداري كنند. امين در پايان با طرح اين سوال كه آيا تمامي مراكز عرضه اين داروها داراي مجوز هستند گفت: مطمئنا اين چنين نيست و تنها با اطلا عات كمي اقدام به فروش اين داروها كرده اند. زيرا متاسفانه اين تصور در مردم وجود دارد كه اگر داروي گياهي سودمند نباشد مضر هم نيست در حالي كه ممكن است مضر نباشد ولي اگر همراه با آلودگي باشد مي تواند عوارض سويي براي مصرف كننده داشته باشد.

سرمايه اي كه صرف كلا س هاي لا غري مي شود
چاقي يكي از شايع ترين عارضه هاي جامعه امروزي است كه خطر ابتلا  به برخي سرطان ها، آرتروز و ديابت را بدنبال دارد
001426.jpg
در زندگي پرفراز و نشيب شهري و در پي فشارهاي روحي بي شمار و رژيم غذايي ناسالم، اندام بسياري از افراد حالت موزون خود را از دست مي دهد و بسياري نيز در پي مصرف بيش از حد خوراكي هاي بيهوده و گران نظير چيپس و يا غذاهاي سريع، به چاقي گرفتار ميآيند.
خيلي ها براي گريز از دغدغه داشتن اندامي نازيبا به كلا س هاي لا غري پناه مي برند و ماهانه دست كم ده تا بيست هزار تومان بابت حضور در اين كلا س ها و بهره جستن از برنامه هايشان مي پردازند و اين در شرايطي است كه بسياري اوقات اين قبيل برنامه ها به دليل تداوم استفاده از غذاهاي بيهوده و زياده روي در تحريم غذاهاي گوناگون، سودي در پي ندارد و حتي مي توانند سلا متي فرد را به خطر بيندازند، در مقابل مي توان با تعيين يك رژيم غذايي ساده و بهينه، هم از مخارج خريد خوراكي هاي گزاف كاست و هم بيهوده هزينه اين دست كلا س ها را تقبل نكرد.
رژيم هاي غذايي مناسب براي لا غر شدن 
اگردچار اضافه وزن هستيد و به دنبال رژيمي مي گرديد كه در مدت زمان كوتاهي چند كيلو از وزن شما را كاهش دهد، مطمئن باشيد روش درستي را انتخاب نكرده ايد. مصرف كالري به مقدار بسيار كم و كاهش وزن سريع، علا وه بر وارد آوردن فشار به قلب و ساير اعضاي حياتي، انرژي بدن را به طور ناگهاني كاهش داده و آن را با خطر كمبود مواد غذايي روبه رو مي سازد. ناراحتي هايي مانند بروز كم خوني، ريزش مو، سردرد، افسردگي، بي احساسي و خوابآلودگي نشانگر آن است كه سريع تر از آنچه بايد در حال وزن كم كردن هستيد.
محدود ساختن مصرف غذاها و يا مواد غذايي چرب، قدم مو‡ثري در جهت كاهش وزن است. اين گروه از مواد مغذي از فشرده ترين منابع كالري محسوب مي شوند، براي مثال يك قاشق روغن حدود ۱۲۰ كالري دارد. علا وه بر اين، مصرف گوشت بدون چربي و ترجيحاً گوشت سفيد(مرغ و ماهي) به جاي گوشت قرمز، لبنيات بي چربي يا كم چربي و محدود ساختن مصرف غذاها و به خصوص سيب زميني سرخ كرده، انواع سس سالا د و مايونز، كره و شيريني مي تواند كمك مو‡ثري به كاهش وزن نمايد. فراموش نكنيد كه ارزش انرژي چربي بيش از دو برابر كربوهيدراتها و پروتئين ها است.
كاهش قند دريافتي نيز بايد جهت كاهش وزن به طور جدي مدنظر قرار گيرد. مصرف زياد مواد غذايي شيرين، هم دريافت غذاهاي مغذي تر را كاهش مي دهد و هم باعث چاقي و همچنين خراب شدن دندان ها مي گردد. بنابراين بايد مصرف كيك، بيسكوئيت، شيريني و مواد غذايي آماده ديگري كه قند جزء اصلي آنها است، را به شدت كاهش داد.نوشيدن مقدار زيادي آب نيز مي تواند به لا غر شدن و كاهش وزن كمك مو‡ثري نمايد. آب زياد، هم به دفع چربي و مواد زايد از بدن كمك مي كند و هم باعث پرشدن معده و در نتيجه كاهش اشتها مي گردد، علا وه بر اين مشكل يبوست را كه معمولا ً با رژيم غذايي همراه است بر طرف مي سازد.رژيم هاي غذايي پرفيبر مي توانند در كاهش وزن بدن اثر مطلوب داشته باشند. اساس اين نوع رژيم ها بر ميزان انرژي پايين و فيبر بالا  است. مواد غذايي سرشار از فيبر، هم انرژي پاييني دارند و هم به علت ظرفيت نگهداري مقادير زيادي آب توده اي را به وجود ميآورند كه باعث احساس سيري مي شوند. مصرف مواد غذايي به صورت كامل( با پوسته و يا سبوس) سالا د و بدون استفاده از مايونز و يا سس چرب، ميوه و سبزي ها از توصيه هاي مهم اين نوع رژيم هاي لا غري مو‡ثر است.
هيچ ورزشي بهتر از پياده روي نيست 
براي رسيدن به تناسب اندام، در كنار يك رژيم غذايي مناسب و كم چربي، ورزشي بهتر از پياده روي وجود ندارد. زيرا براي همه افراد قابل دسترسي است و نيازي به تجهيزات و يا پرداخت هزينه ثبت نام در اماكن ورزشي ندارد. پياده روي باعث سلا مت قلب و عروق، افزايش مصرف كالري، آمادگي عضلا ني، افزايش نيروي جسماني، كمك به هضم غذا و كاهش تنش مي گردد. البته استفاده از كفش هاي راحت ومناسب بدين منظور كاملا ً ضروري است. هنگامي كه تصميم به پياده روي مي گيريد، از همان ابتداي امر تند راه نرويد، چند دقيقه نخست آهسته راه برويد تا بدنتان گرم شود. ابتدا پاشنه پا و سپس پنجه را روي زمين بگذاريد. در حين راه رفتن سر را بالا  گرفته و شانه ها را عقب بدهيد و دست ها را آزادانه در دو طرف بدن رها كنيد. چند دقيقه قبل از توقف، مجدداً سرعت تان را كم كنيد تا بدن به آرامي سرد شود.
به هر روي چاقي يكي از شايع ترين عارضه هاي جامعه امروزي است كه خطر ابتلا  به برخي سرطان ها، آرتروز و ديابت- كه همگي بيماري هاي بسيار هزينه بر هستند و در خيلي از موارد به بهبودي كامل منتهي نمي شوند- را افزايش مي دهد، از اين رو است كه دقت به برخي موارد نظير انجام تمرينات ورزشي و به كار بستن رژيم غذايي سالم، اهميت مي يابد.علا وه بر اين، چنين خطري بيش از همه كودكان را تهديد مي كند. تحقيقات نشان مي دهد حدود هشتاد درصد از كودكان چاق امروزي، به بزرگسالا ن چاق تبديل مي شوند. افرادي كه قرار است بنيان خانواده هاي فردا را بگذارند، در صورتي كه با مشكلا تي از اين دست مواجه باشند، ممكن است زندگي نافرجام و خانواده هاي متزلزل را تشكيل دهند كه ميزان قابل توجهي از درآمد خود را صرف گريز از بيماري ها كنند.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |