چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۶ - Dec 17, 2003
رُبَّ قَوْلٍ أَنْفَذُ مِنْ صَوْلٍ.
بسا سخن كه از حمله كارگرتر بود.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه حق صحبت ديرينه داري
بيا با ما مورز اين كينه داري
از آن گوهر كه در گنجينه داري
نصيحت گوش كن كاين دُر بسي به
بهارستان
وقتي هنوز درخت هست
انسان هست
هرگز نمي دانستم
كه سيب مي تواند
در زمستان هم
بر شاخه بماند. محمود فلكي

از ۱۰ تا ۱۴ دي و با حضور ۳۰ گروه از نواحي مختلف ايران
پنجمين جشنواره موسيقي نواحي ايران
پنجمين جشنواره موسيقي نواحي (مقامي) ايران در قالب ۳۰ گروه از نواحي مختلف ايران و گروهي از دهم تا چهاردهم دي ماه در كرمان برگزار خواهد شد.
ايرج نعيمايي، رئيس انجمن موسيقي و دبير پنجمين جشنواره موسيقي نواحي كرمان، روز گذشته (سه شنبه) در نشستي خبري با خبرنگاران كه در محل تالار وحدت برگزار شد، ضمن بيان مطلب فوق گفت: در جشنواره امسال و در انتخاب گروه هاي برگزيده به شيوه سالهاي گذشته عمل نخواهيم كرد، بلكه بسته به كيفيت و نوع اجراها، صدادهي اركستر، كوك سازها و اجراي منسجم و هماهنگ، گروه هاي برگزيده انتخاب خواهند شد.
وي با تفكيك جشنواره به دو بخش مسابقه و جنبي گفت: در بخش مسابقه گروه هاي جوان به اجراي برنامه مي پردازند و در بخش جنبي ۱۵ گروه در تالار اصلي شهر كرمان اجراي برنامه خواهند داشت.
نعيمايي از حضور يك هندي در جشنواره امسال خبر داد و گفت: قصد داريم در سالهاي آتي پاي گروه هاي موسيقي نواحي بين المللي را به جشنواره باز كنيم.
دبير پنجمين جشنواره موسيقي نواحي ايران به ايجاد بخش مسابقه پژوهشي در اين جشنواره اشاره كرد و گفت: در بخش مسابقه مقاله نويسي به پژوهش هاي ميداني و كتابخانه اي درخصوص موسيقي نواحي ( مقامي ايران جوايزي اعطاء خواهد شد.
رئيس انجمن موسيقي ايران از اعلام آمادگي و ارسال اثر از سوي ۲۲ گروه به جشنواره امسال خبر داد و گفت: تا چند روز ديگر گروه هاي ديگري نيز به جشنواره اضافه مي شوند و پيش بيني ما اين است كه ۳۰ تا ۳۵ گروه در جشنواره امسال حضور داشته باشند.
وي ويژگي عمده بخش مسابقه جشنواره امسال را حضور فعال و موثر گروه هاي جوان ذكر كرد و از مسئولان استانداري و اداره كل ارشاد استان كرمان كه همانند سالهاي قبل همكاري موثري در برپايي جشنواره داشتند، قدرداني كرد.

دومين جشنواره عكس كودك برگزار مي شود
آثار منتخب دومين جشنواره عكس كودك بر ديوارهاي مركز آفرينش هاي فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به تماشا گذاشته مي شود.
به گزارش روابط عمومي كانون، در آيين  گشايش اين جشنواره كه فردا برگزار مي شود به ۹ برگزيده اين رقابت هنري در سه گروه سني جوايزي اهدا خواهد شد و از ۱۲ عكس ديگر تقدير مي شود.هيأت داوران دومين جشنواره عكس كودك، متشكل از يحيي دهقان پور، احمد ناطقي، فرهاد فخريان، محمدمهدي رحيميان و شهريار توكلي اين آثار برگزيده را از ميان ۲۷۶۷ عكس ارسال شده به دبيرخانه جشنواره در بخش هاي عكاسان كودك (زير ۱۲ سال)، عكاسان نوجوان (۱۲ تا ۱۸ سال) و عكاس بزرگسال (بالاي ۱۸ سال) انتخاب كرده اند.موضوع عكس هاي دو گروه اول آزاد و عكس هاي گروه بزرگسال كودك تعيين شده بود.
براساس اين گزارش نمايشگاهي نيز از ۹۳ اثر منتخب داوران به همراه نمايشگاهي جانبي با ۱۲۵ قطعه عكس از آثار برخي داوران و شركت كنندگان در دوره گذشته اين جشنواره تا اول دي ماه به نمايش گذاشته خواهد شد.
شركت كردن دو كودك چهار ساله و يك خانم و آقاي ۷۵ و ۶۵ ساله از ويژگي هاي سني اين جشنواره پنج روزه به شمار مي رود. همچنين همزمان با برپايي اين رويداد هنري، كتاب عكس هاي نخستين جشنواره عكس كودك نيز در برگيرنده آثار به نمايش گذاشته شده در دوره پيش و حاوي اطلاعات مربوط به جشنواره، فراخوان و آمار شركت كنندگان آن دوره منتشر شده است.
در نخستين دوره جشنواره عكس كه آذرماه سال ۱۳۸۱ توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، ۶۱ اثر هنري از ميان ۲۰۰۰ اثر رسيده به نمايشگاه راه يافت.

ليلي گلستان و جواد مجابي:
مرز بين هنرها در حال محو شدن است
وجود داوران هنرشناس كه خود نقاش نيستند، در هيأت داوران دوسالانه نقاشي تهران يك حركت بديع و روبه جلو محسوب مي شود.
ليلي گلستان با بيان اين مطلب افزود: اين كاري است كه الان در بيشتر كشورهاي دنيا انجام مي شود و تقريبا پذيرفته شده است. متأسفانه در دوسالانه هاي گذشته تهران اين عمل انجام نمي شد، اما من به مسئولان اين دوره به خاطر تصميمشان تبريك مي گويم.
گلستان گالري دار و مترجم، در مورد شباهت هاي هنرهاي تجسمي با ديگر هنرها مانند ادبيات مي گويد: به نظر من همه هنرها با هم ارتباط دارند اما نبايد در داخل يك هنر مانند نقاشي دنبال هنرهاي ديگر بگرديم. متأسفانه مخاطب ايراني نقاشي هميشه در يك تابلو به دنبال يك داستان مي گردد در حالي كه ما بايد به نفس نقاشي توجه كنيم.
همچنين جواد مجابي، شاعر و پژوهشگر نقاشي معتقد است كه بايد، ديد هنردوستان ايراني اصلاح شود. مجابي به ستاد خبري ششمين دوسالانه نقاشي معاصر تهران مي گويد: طبيعتا من هم فكر مي كنم تمام هنرها به هم مرتبط هستند و در داخل يك فرهنگ قرار مي گيرند و رشد مي كنند و يك فرد فرهنگي هم از تمام هنرها چه به صورت خودآگاه و چه ناخودآگاه استفاده مي كند اما مهم اين است كه براي هر هنري يك شخصيت مستقل هم قائل شويم.
مجابي در خاتمه مي افزايد: امروز ديگر مثل گذشته مرزهاي بين هنرها، مرزهايي محكم نيست، بلكه مرزهايي است كه اجازه تعامل را به هنرمند مي دهد، با همه اينها بايد بپذيريم كه هر رسانه اي ابزارهاي خاص خودش را دارد.

بانوي خواننده گروه پريشاد در گفت وگو با همشهري:
هدف ما شناساندن بيشتر موسيقي سنتي ايران است
هدف ما از اجراي موسيقي، معرفي موسيقي سنتي ايران به بانوان علاقه مند است. چرا كه معتقديم در چند سال اخير روايت هاي مناسبي از موسيقي گذشته ايران به بانوان عرضه نشده است.
پريچهر خلوتي، بانوي خواننده گروه پريشاد، كه ۲۶ و ۲۷ آذرماه و به همراه گروه يادشده در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازد، در گفت وگويي با همشهري، ضمن بيان اين مطلب به قطعات اجرا شده در اين كنسرت اشاره كرد و گفت: اين برنامه ويژه بانوان است و من در دو دستگاه چهارگاه و آواز اصفهان برخي از تصانيف قديمي، از جمله ساخته هاي استاد تجويدي را اجرا خواهم كرد.
وي كه علاوه بر خوانندگي، شاعر و دبير آموزش و پرورش است به حضور گروه هاي بانوان در موسيقي كشور اشاره كرد و گفت: خوشبختانه هم اكنون اجراهاي بانوان رشد بيشتري يافته است. در حالي كه در گذشته ما تنها در ايام جشنواره اجراي برنامه داشتيم.
در گروه پريشاد، علاوه بر خلوتي، بانو ناديا اعظمي نيز قطعاتي را در دستگاه ماهور اجرا خواهد كرد.
گروه پريشاد به سرپرستي پروانه حاج غلامحسين در ساعت ۱۸ تا ۲۰ روزهاي ۲۶ و ۲۷ آذر در تالار وحدت و براي بانوان اجراي برنامه مي كند.

نگارستان
002682.jpg
پنجره
۱-گوستاو كاليبوتي Gustave caillebotte
۲- تولد: پاريس ۱۸۴۸ / وفات: پاريس ۱۸۹۴
۳- سبك نقاش: امپرسيونيسم (از سال ۱۹۶۰ در فرانسه آغاز شد. پيروان اين سبك؛ مجذوب رابطه بين رنگها و نور بودند و از رنگهاي خالص و زيبا در نقاشي استفاده مي كردند. آنها در انتخاب موضوع نقاشي حساس بوده و تمركز نقاشي آنها روي طبيعت و زندگي روزمره و وقايع آن بود).
۴- زندگينامه نقاش: گوستاو؛ دوست صميمي و بسيار وفادار كلودمانه؛ پيرآگوست رونوار و آلفردسيسلي بود. كاليبوتي نه تنها نمايشگاههاي مختلفي از آثار امپرسيونيسمي برپا مي كرد؛ بلكه آثار نقاشاني را كه مشتري برايشان يافت نمي شد؛ مي خريد. به وصيت او؛ تمام آثارش را كه شامل ۶۵ نقاش به سبك امپرسيونيسم بود؛ به دولت هديه كردند؛ اما دولت آنها را قبول نكرد و تنها ۳۸ اثر او را؛ آنهم پس از مذاكرات طولاني؛ قبول كرد!
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: مرد جوان در كنار پنجره/ رنگ روغن روي بوم/ ۱۸۷۶/ ۹/۸۰*۲/۱۱۶ سانتي متر.
برادر كوچكتر نقاش به نام «رنه»؛ پشت به ما و در كنار پنجره ديده مي شود. اين اتاق؛ يكي از اتاقهاي منزل پدري نقاش در كوچه ۷۷؛ خيابان ريودي ميرومسنيل در پاريس است. طارمي سنگي و بزرگ مقابل پنجره؛ حدفاصلي است بين اتاق و كوچه. «رنه» از داخل اتاق با نگاهي خيره؛ خيابان و مردم زير پايش را مي نگرد. نقاش با اين اثر؛ ديدگاهش از پاريس و خانه پدريش را نشان داده است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

روزنامك
نفت
يازده عضو كميسيون نفت مجلس شوراي ملي، در چنين روزي در سال ۱۳۲۹ پيشنهاد ملي كردن صنعت نفت ايران را تقديم مجلس كردند. دكتر حسين فاطمي آبان ماه سال قبل براي نخستين بار به دكتر محمد مصدق پيشنهاد كرده بود با روشي مشابه روش دولت كارگري انگلستان،  به ملي كردن صنعت نفت ايران بكوشد. دولت كارگري وقت انگليس صنايع مهمي را ملي كرده بود و غرامت پرداخته بود. هنگامي كه لايحه الحاقي قرارداد كنسرسيوم در كميسيون نفت مجلس مطرح شد،  اين فرصت فراهم آمد تا اين انديشه پيگيري شود.
سرانجام پيشنهاد ملي شدن صنعت نفت ايران، روز ۲۶ آذرماه ۱۳۲۹، با امضاي دكتر محمد مصدق، دكتر شايگان،  حائري زاده، دكتر بقائي، اللهيار صالح، محمود نريمان، حسين مكي، عبدالقدير آزاد، ميرسيد علي بهبهاني، عباس اسلامي و كاظم شيباني تقديم مجلس شد. در روزهاي پس از اعلام اين پيشنهاد، دكتر شايگان و محمود نريمان در مجلس،  پيرامون موضوع سخن گفتند، دانشجويان در اجتماعي در ميدان بهارستان از اين پيشنهاد استقبال كردند و هزاران تن از طبقات مختلف به دعوت آيت الله كاشاني در مسجد شاه گرد آمدند و در مورد ملي شدن صنعت نفت گفتگو كردند. هفته اي پس از آن علي رزم آراء نخست وزير وقت در جلسه خصوصي مجلس مشكلات اين كار را برشمرد و نتيجه گرفت ملي كردن صنعت نفت ايران خيانت است. همين مخالفت او از دلايل اصلي ترورش در اسفندماه بود.
rooznegar@hamshahri.org

داستانك
شعر
- كلمات را چگونه مي توان به دام انداخت؟
اين را شاعر جواني پرسيد كه دفترچه اي در دست روبروي شاعر پير ايستاده بود.
- كلمات، حروف متراكمند. رسوب عشق و عقل. حضور نور در خورشيد.
چشمان شاعر به سمت آسمان بود و دو خورشيد روشن در آسمان چشمانش مي درخشيدند. آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
ركورد سخنراني
زيمبابوه: يك دانشجوي ۱۹ ساله از كشور زيمبابوه طولاني ترين سخنراني علمي جهان را انجام داد. وي به مدت ۶۰ ساعت و ۴۵ دقيقه براي هم كلاسي هاي خود سخنراني كرد.اين دانشجو كه در رشته ادبيات لهستاني در يكي از دانشگاه هاي لهستان تحصيل مي كند، هر ۸ ساعت يكبار فرصت داشت تا ۱۵ دقيقه استراحت كند.
او همچنين مجاز بود در حين سخنراني آب بنوشد و غذا بخورد كه او در طول سخنراني يك كيلوگرم موز و چندين بسته شكلات مصرف كرد. ركورد قبلي مربوط به يك مرد هندي بود كه ۶۰ ساعت سخنراني كرد.
راز عمر طولاني
مادريد: پيرترين مرد جهان، يكصد و چهاردهمين سالگرد تولدش را در جزيره منوركا اسپانيا جشن گرفت. اين مرد كه قبلا كفاش بود در سال ۱۸۸۹، يعني همان سالي كه چارلي چاپلين متولد شد، چشم به جهان گشود.وي راز عمر طولاني خود را استفاده از رژيم غذايي مديترانه مي داند. رژيم غذايي مديترانه شامل مقادير زيادي ماهي، گوجه فرنگي و روغن زيتون است. وي ۱۵ ساعت در طول روز مي خوابد اما هرگز از الكل و يا قهوه استفاده نكرده است. او تا سن ۳۰ سالگي روزانه چند نخ سيگار مي كشيد اما اين عادت را نيز ترك كرد. وي مهم ترين اتفاق قرن نوزدهم را اختراع برق مي داند.
جگر سياه در بزرگراه
فيلادلفيا: واژگون شدن تريلي حامل جگر سياه باعث مسدود شدن يكي از بزرگراه هاي پررفت وآمد آمريكا به مدت ۶ ساعت شد.راننده تريلي پس از اين كه احساس كرد يك وسيله نقليه از پشت به وي برخورد كرده است ناگهان روي پدال ترمز فشار آورد كه بر اثر اين ترمز ناگهاني، تريلي واژگون شد و بيش از ۱۷ هزار كيلوگرم جگر سياه در سطح بزرگراه پخش شد.با آن كه در جريان اين حادثه آسيبي به كسي وارد نشد اما رانندگان با ترافيك شش ساعته مواجه شدند.
شبي عجيب در آسمان
كوالالامپور: ساكنان يك دهكده در مالزي يك شي ء عجيب را در آسمان مشاهده كردند. اين شي ءبه شكل يك بشقاب و به بزرگي يك خودرو بود كه در آسمان حركت مي كرد و نوري سبز از آن پراكنده مي شد. اهالي اين دهكده ابتدا تصور مي كردند كه اين شيء هواپيمايي در حال سقوط است اما مشخص شد كه هواپيما نيست بلكه نوعي شيء ناشناخته فضايي يا ufo است.
بزرگترين كتاب جهان
سياتل: بوتان يك كشور كوچك و دورافتاده ميان هند و چين است و مردم جهان آگاهي چنداني از اين كشور ندارند، به همين دليل يك مرد آمريكايي با همكاري مقامات كشور بوتان دست به ابتكار جالبي زد و بزرگترين كتاب جهان را طراحي و تهيه كرد.وزن اين كتاب ۵۹ كيلوگرم و حجم آن به اندازه يك ميز ناهارخوري است. نكته جالب اين كه تمام صفحات اين كتاب در مورد كشور بوتان است.
ديروز اين كتاب به ارزش ۱۰ هزار دلار به فروش رسيد و قرار است از اين پول براي بهبود وضعيت آموزش و پرورش اين كشور استفاده شود.
عاقبت خبر كردن پليس
سيدني: يك مرد در استراليا كه سرقت از منزلش را به پليس گزارش داده بود، خود به دام قانون افتاد. دو شب پيش اين مرد متوجه شد كه ۴ سارق وارد منزل وي شده اند و قصد سرقت دارند به همين دليل بلافاصله زير تخت پنهان شد و پليس را خبر كرد.اما هنگامي كه پليس به خانه اين مرد رسيد متوجه شد كه وي در باغچه، ۱۶ گياه شاهدانه پرورش داده و از اين گياهان، مواد مخدر تهيه مي كرده است.
به هر حال پليس وي را دستگير و گياهان او را ضبط كرد.
رژه ناكامي
لندن: پيش از آغاز رقابت هاي جام جهاني راگبي، كاپيتان تيم ملي راگبي استراليا مدعي شده بود، تيم انگليس توان قهرمان شدن در اين رقابت را ندارد اما از قضا تيم انگليس در فينال جام جهاني، استراليا را شكست داد و قهرمان شد.به همين دليل ديروز كاپيتان تيم استراليا مجبور شد، رژه ناكامي در يكي از پررفت وآمدترين خيابان هاي شهر لندن انجام بدهد. وي از بدن خود مقواهايي آويزان كرده بود كه روي اين مقواها نوشته شده بود: اعتراف مي كنم كه انگليس بهترين تيم بود و قهرمان شد.
به هر حال وي با اين مقواها ۲۰۰ متر در خيابان آكسفورد رژه ناكامي رفت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي داريوش زاهدي در سالن شماره يك و نمايشگاه نقاشي خانم مقدم در سالن شماره دو / از ۲۸ آذر تا سوم دي / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك / تلفن: ۲۵۴۴۱۰۲
* نگارخانه ملل: نمايشگاه آثار باتيك (چاپ پارچه) مهسا خشنودي / تا ۲۷ آذر / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، پارك قيطريه / فرهنگسراي ملل / تلفن: ۲۲۰۴۴۵۳
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي ميترا كاويان / ۲۸ آذر تا چهارم دي / خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* خانه هنرهاي ايراني: نمايشگاه هنر جوان (دومين جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي ) از ۲۵ آذر تا ۲۵ دي / ضلع جنوبي پارك شهر، خيابان بهشت،  كوچه شهيد انصاري.
* نگارخانه باران: نمايشگاه نقاشي و طراحي هاي بهرام نشات / تا ۲۸ آذر / دركه،  خيابان شهيد احمدپور، شماره ۷،  تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
* مجموعه فرهنگي نياوران: نمايشگاه «رفوزه هاي بي ينال ششم نقاشي تهران» / ۲۶ آذر تا ۲۵ دي / خيابان نياوران، مجموعه فرهنگي نياوران / تلفن: ۳-۲۲۸۲۰۱۲
* گالري آريا: اكران فيلم «نفس هاي سايه» اثر شراره زنديان و محمد مقدم و نمايشگاه نقاشي احمد مرشدلو / تا اول دي / ولي عصر، بالاتر از خيابان بهشتي / كوچه زرين، شماره ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه بانو: نمايشگاه تزئينات داخلي بهتا حمزوي / تا ۳۰ آذر / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
* نگارخانه لاله: نمايشگاه نقاشي سيامك كريم خان زند / از ۳۰ آذر تا چهارم دي / خيابان فاطمي، بين موزه فرش و هتل لاله / تلفن: ۸۹۶۰۴۹۳

گل و گياه
گل  صدتوماني زرد
002680.jpg
نام علمي:  Paeonia Mlokosewitsewitschii
خانواده: PAEONIACEAE
گياهي است دايمي با بلندي و گستردگي ۷۵ سانتيمتر، داراي شاخ و برگ سبز مايل به آبي و گلهاي درشت و زرد رنگ كه به عنوان گل بريده نيز مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك كه داراي زهكش خوب باشد، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز، قلمه ريشه در زمستان و تقسيم در پاييز يا اول بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |