چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۶ - Dec 17, 2003
هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل در تهران در گفت وگوي اختصاصي با همشهري تشريح كرد
برنامه هاي سازمان ملل در ايران براي تحقق توسعه هزاره
002690.jpg
گروه اجتماعي: سازمان ملل درحال همكاري با دستگاه هاي مختلف دولتي و غيردولتي در ايران براي تحقق اهداف هشت گانه برنامه توسعه هزاره است.
فردريك لاينز هماهنگ كننده سازمان ملل در تهران كه به مناسبت برگزاري نشست منطقه اي پي گيري برنامه توسعه هزاره در تهران در يك گفت وگوي اختصاصي با همشهري شركت كرده بود، گفت: يكي از اهداف اصلي برنامه يادشده كاهش فقر است.
وي افزود: اجماع كلي درمورد آ مار افراد زير خط فقر در ايران بين ۲۵ تا ۳۰ درصد است و سازمان ملل درصدد آن است تا با همكاري ديگر سازمان هاي دولتي و غيردولتي و با اتخاذ برنامه هايي به منظور بهبود زندگي كودكان، توانمندسازي زنان و توقف نابودي محيط زيست از ميزان فقر بكاهد.
هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل در ايران در پاسخ به سئوالي در زمينه چگونگي مقابله با بيكاري جوانان به خصوص جوانان داراي تحصيلات عالي براساس برنامه يادشده اظهارداشت: يكي از مهمترين مباحث مطروحه در برنامه بحث بيكاري است، اين درحالي است كه بنابر آمار سازمان مديريت و برنامه ريزي، آمار بيكاري جوانان درخلال هفت، هشت سال گذشته بين ۲۶ تا ۲۹ درصد بوده است. به گفته لاينز سازمان ملل با همكاري سازمان بين المللي كار درحال تلاش براي تدوين راهبرد كار در ايران است و به اين منظور كميته اي تشكيل شده است كه هنوز گزارشي ارائه نكرده است.
وي افزود: يك مسئله مهم در اين ميان وضعيت اقتصاد كلان ايران و چگونگي ايجاد شرايط موثر براي اشتغال زايي است. اقتصاد ايران با داشتن ۵ ، ۶ درصد رشد اقتصادي ساليانه روند خوبي دارد،  اما به گفته لاينز مشكل اين است كه اشتغال كافي ايجاد نمي كند و ازجمله راه حل هاي اين معضل توانمندسازي مشاغل كوچك و افزايش صادرات است.
در زمينه نابودي جنگل ها در ايران و چگونگي استفاده از برنامه توسعه هزاره به منظور جلوگيري از اين روند، هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل خاطرنشان كرد: توقف نابودي جنگل ها يكي از هشت معرف برنامه هزاره است كه تا سال ۲۰۱۵ بايد عملي شود. وي با اشاره به مساحت اندك جنگل هاي ايران كه حدود ۵/۴ درصد مساحت كشور است، گفت: سازمان ملل قصد دارد در چارچوب برنامه اي درازمدت با دولت، بخش غيردولتي، دانشگاه ها و رسانه ها در اين زمينه به تعامل بپردازد. به اعتقاد لاينز مديريت درست بخش كشاورزي يك راهكار مهم براي حفظ جنگلهاست. وي افزود: فائو درحال همكاري با وزارت كشاورزي جهت تدوين راهبرد كشاورزي كشور است.
در پاسخ به سئوالي درمورد فعاليت هاي سازمان ملل جهت عملي كردن اهداف برنامه در بخش فن آوري اطلاعات و ارتباطات به منظور كاهش فقر در ايران لاينز يادآوري كرد: ايران از ثروت و منابع انساني خوبي برخوردار است كه امكان پيشرفت در عرصه فن آوري پيشرفته، الكترونيك و فن آوري اطلاع رساني و ارتباطات را فراهم مي آورد،  اما مشكل اينجاست كه اقتصاد ايران شغل كافي ايجاد نمي كند و اين امر باعث فرار مغزها مي شود.
وي گفت: ايران مي تواند تجربه ايجاد مجتمع هاي نرم افزاري و سخت افزاري مانند شهر بنگلور در هند و الگوي سيليكن والي را تكرار كند.
به گفته وي، فن آوري اطلاع رساني و ارتباطات وسيله اي قوي براي كاهش فقر است، چراكه وقتي فقرا بتوانند به اينترنت دسترسي پيدا كنند، از آن براي پروردن افكار تجاري و اجراي طرح هايي مانند صادرات كالا استفاده خواهند كرد.
وي در پايان به موضوع گسترش ايدز در ايران و تغيير الگوي شيوع آن پرداخت و گفت: از سال ۱۹۹۹، تعداد افراد ناقل ويروس اچ .آي.وي در ايران چهاربرابر شده است، درحالي كه تعداد مبتلايان به طور رسمي ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر اعلام شده است، اما معمولا در كشورهاي ديگر روال بر اينگونه است كه تعداد واقعي افراد مبتلا حدود پنج تا شش برابر تعداد اعلام شده درنظر گرفته مي شود كه به اين ترتيب تعداد واقعي افراد مبتلا در ايران حدود ۰۰۰/۳۰ نفر برآورد مي شود.
وي ضمن ابراز نگراني از افزايش هندسي مبتلايان به اين بيماري، عمده علل اين امر را مصرف موادمخدر، شيوه نامناسب زندگي جنسي و استفاده ژنتيكي از سرنگ اعلام كرد.
لاينز ضمن ابراز رضايت از برخورد موثر دولت ايران براي كاهش مصرف موادمخدر در ميان افراد مبتلا به اچ.آي.وي مثبت، خواهان آگاهي دهي روشن به جوانان و صحبت كردن به طور علني در اين باره شد.
وي به نقل از كوفي عنان دبيركل سازمان ملل گفت: در اين زمينه، خاموشي به معناي مرگ است، چراكه در نبود اطلاعات ابتلا به ايدز به سرعت افزايش مي يابد.
لاينز خاطرنشان كرد: الگوي شيوع ايدز در ايران دچار تغيير شده و اكنون ابتلاء زنها وشوهرها از يكديگر افزايش يافته است كه اين الگو مانند همان پديده اي است كه در اروپاي شرقي و كشورهاي مشترك المنافع تازه استقلال يافته رخ داد.
هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل در ايران اظهارداشت: سازمان  ملل در اين ارتباط وارد يك تعامل بلندمدت با ايران شده است تا گسترش ايدز تا سال ۲۰۱۵ متوقف شود.

همه مطالبات فرهنگيان تا دي ماه پرداخت مي شود
002688.jpg
معاون پشتيباني وزير آموزش و پرورش در تبريز گفت: براساس مصوبه هيات دولت فرهنگيان كشور تا يك ماه مرخصي سفر زيارتي به مكه معظمه بهره مند مي شوند.
به گزارش ايسنا، شهاب الدين غندالي در تبريز همچنين با اعلام اين كه تمامي مطالبات كاركنان آموزش و پرورش تا دي ماه سال جاري پرداخت مي شود، از اجراي طرح نظام پرداخت هماهنگ حقوق فرهنگيان خبر داد و افزود: پيش نويس اين طرح از ۱۵ آبان ماه سال جاري آماده شده كه در صورت تحقق شرايط لازم، عملياتي مي شود.
معاون پشتيباني وزير آموزش و پرورش با اشاره به طرح ارتقاي شغلي فرهنگيان افزود: براي كيفيت بخشي به كار تدريس، طرح رتبه بندي معلمان به هيات دولت ارائه شده كه در صورت تصويب محقق خواهد شد.

افزايش وام صندوق ذخيره فرهنگيان
مديرعامل  موسسه  صندوق  ذخيره  فرهنگيان  اعلام  كرد كه  پرداخت  وام  از محل منابع  بانكي  به  اعضاي  اين  صندوق  به  ۶۰ ميليون  ريال  افزايش  يافت .
مهدي  حاجي  روز سه شنبه  به  ايرنا گفت  كه  اين تصميم  در نشست  كميته برنامه ريزي  تامين  منابع  مالي  صندوق  ذخيره  فرهنگيان تصويب  شد و براساس  آن پرداخت  وام  به  اعضا از ۴۰ ميليون  ريال  به  ۶۰ ميليون ريال  افزايش  يافته  است .
وي  افزود: مبلغ  تخصيصي  براساس  تعداد اعضاي  هراستان  براي  پرداخت  به متقاضيان  عضو صندوق  ابلاغ  شده  است  و وام  پرداختي  نيز به  تشخيص  سازمان آموزش  و پرورش  استانها صورت  مي گيرد.
حاجي  اظهار داشت  كه  در اين  نشست  همچنين  درباره  نحوه  وصول  و ميزان مطالبات  از دولت ، چگونگي  پرداخت  مطالبات  فرهنگيان  بازنشسته  و محاسبه  سهم اعضاي  فعلي  از محل  دريافتي  سهم  دولت  و همچنين  افزايش  سقف  وامهاي  ضروري  وافزايش  سهميه  خودروي  سواري  واگذاري  بحث  شد.
بيش  از ۶۰۰ هزار نفر از فرهنگيان  كشور عضو صندوق  ذخيره  فرهنگيان هستند.

معاون مطبوعاتي تبليغاتي وزير ارشاد خبر داد:
لايحه نظام جامع تبليغات تدوين شد
گروه اجتماعي: معاون مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت ارشاد گفت: اصناف تا پايان دي ماه فرصت دارند تا نسبت به جمع آوري و اصلاح تابلوهاي تبليغاتي به زبان بيگانه بر سردر فروشگاه ها اقدام كنند. سيد محمد صحفي در جمع خبرنگاران گفت: از آنجا كه اجراي سياستهاي رسمي نظام در زمينه فرهنگ عمومي با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، با هماهنگي هاي صورت گرفته بين وزارت ارشاد، نيروي انتظامي و وزارت بازرگاني، تمامي اصناف موظفند نسبت به اصلاح تابلوهاي خود بر اساس قانون منع كاربرد كلمات بيگانه اقدام نمايند.در غير اين صورت، با همكاري نيروي انتظامي اين تابلوها جمع آوري مي شود. وي در ادامه سخنانش با اشاره به وضعيت فعلي تبليغات در كشور گفت: از سال ۷۲ تاكنون ۲۴۰۰ كانون تبليغاتي تاسيس شده است گردش مالي اين بخش در سال ۷۲ يكهزار ميليارد ريال بوده است كه امسال به دو هزار و پانصد ميليارد خواهد رسيد. صحفي سپس با اشاره به وضعيت تبليغات در كشور گفت: اخيرا به دليل مشكلاتي كه در زمينه آگهي هاي پيش فروش مسكن در روزنامه ها پديد آمده اقدامات ويژ ه اي آغاز شده و ستادي آگهي هاي مندرج در نشريات را بررسي كرده و طي ۸ ماه گذشته بيش از ۲۰۰ مورد تخلف مشاهده وتذكر داده شده است.
معاون تبليغاتي وزير ارشاد در مورد تبليغات محيطي نيز گفت: بيش از ۱۱ هزار تابلو تبليغاتي در كشور ثبت شده است. وي با اشاره به گسترش تبليغات در اينترنت خبر از تدوين مقررات و ضوابط نحوه ايجاد پايگاه اينترنتي در كميسيون فرهنگي دولت داد و گفت: نحوه آگهي در سايتها نيز در اين آئين نامه ديده شده است. صحفي با ناسالم خواندن فضاي تبليغاتي كشور دخالت دستگاه هاي غير مسئول در عرصه تبليغات را آسيب آفرين خواند و افزود: متاسفانه در واگذاري فضاهاي تبليغاتي مناقصه رعايت نمي شود و اين امر به رقابت سالم و آزاد تبليغاتي ضربه مي زند.
معاون وزير ارشاد از تدوين لايحه نظام جامع تبليغات كشور در وزارت ارشاد خبر داد وگفت: اين لايحه پس از نهايي شدن در ارشاد براي تصويب به دولت و مجلس ارائه مي شود.
وي در مورد تبليغات انتخاباتي نيز گفت: دستورالعملي به ادارات كل ارشاد ارسال شده است و اين ادارات موظفند رفتار تبليغاتي كانديداها را بررسي و در صورت تخلف با هماهنگي وزارت كشور و شوراي نگهبان موارد را به وزارت ارشاد گزارش كنند.

پرونده الكترونيكي سلامت براي مردم تشكيل مي شود
به  منظور دسترسي  سريع  دست  اندركاران  بخش  بهداشت  و درمان  كشور به  اطلاعات  پزشكي  بيماران ، وزارت  بهداشت ، پرونده  الكترونيكي  سلامت  براي  مردم  تشكيل  مي دهد.
دكتر ماشاءالله  ترابي  نماينده  ويژه  وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  در شوراي  عالي  اطلاع رساني ، گفت : اين  پرونده  الكترونيكي  از سه  بخش  اطلاعات  فردي ، بهداشتي  و بيماري  افراد، تشكيل  مي شود.
ترابي  كه  ديروز   و در آستانه  برگزاري  چهارمين  همايش  سراسري  مدارك  پزشكي  در جمع  خبرنگاران  سخن  مي گفت ، خاطرنشان  كرد كه  با اجراي  اين  طرح ، خدمات  ارايه  شده  به  بيماران  در حال  و آينده  ساماندهي  مي شود.
وي  با اشاره  به  مزيتهاي  ناشي  از كاربرد اين  سيستم  در بخش  بهداشت  و درمان  كشور، گفت : استفاده  از اين  طرح ، موجب  جلوگيري  از پرداخت  هزينه هاي  اضافي  ناشي  از تكرار آزمايشهاي  پاراكلينيكي  مانند راديولوژي ، سونوگرافي  و... و همچنين  مراجعه  مكرر بيمار به  پزشكان  مي شود.
به  گفته  ترابي ، بر اساس  اين  طرح  تمامي  اطلاعات  افراد از بدو تولد تا پايان  عمر آنان  جمع آوري  مي شود.
دبير شوراي  راهبري  توسعه  كاربري  فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  بهداشتي  تكفاب  در ادامه  خاطرنشان  كرد: با اجراي  اين  طرح ، زمينه  براي  ارسال  پرونده  پزشكي  بيماران  به  مراكز بهداشتي  خارج  از كشور به  منظور ادامه  درمان  نيز فراهم  مي شود.
ترابي  گفت : در اين  طرح  براي  بيماران ، پزشكان  و مراكز بهداشتي  و درماني  كشور كدهايي  درنظر گرفته  شده  و دسترسي  براساس  كد خاص  صورت  مي گيرد.

معاون وزير كار و امور اجتماعي:
۲۳ نوع شغل براي كودكان ۱۵ تا ۱۸ ساله ممنوع شد
ايسنا: بر اساس آئين نامه اجرايي قانون محو بدترين اشكال كار كودك، ۲۳ نوع شغل براي كودكان ۱۵ تا ۱۸ساله ممنوع شد.
محسن خواجه نوري، معاون روابط كار وزارت كار و امور اجتماعي، در حاشيه چهارمين همايش بين المللي كار گفت:با تصويب اين قانون، بازرسان كار با مشاهده افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله در واحدهايي كه با عملياتي مانند جوشكاري، كار با وسائل با ارتعاش بالا و حفر قنوات سر و كار دارند و يا در دامداري ها و كشتارگاه ها و نيز آنهايي كه در كارگاه هاي قالي بافي و زيلوبافي، كوره پزخانه ها و نانوايي ها مشغول به كار هستند، از ادامه كارشان جلوگيري مي كنند.
وي افزود: «اين قانون ۱۴ روز بعد از درج در روزنامه هاي رسمي لازم الاجراست.»

امروز - روز حمل و نقل
شمارش معكوس
روز حمل و نقل در كشور ما درحالي سپري مي شود كه براساس آمار و ارقام موجود، تصادفات جاده اي هر سال ۲۲ هزار قرباني مي گيرد، ۴۰۰ هزار نفر را روانه بيمارستان مي كند، بيش از ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل مسافري همچنان فرسوده است، ۸۰ درصد از كاميون هاي فعال در جاده هاي كشور به خاطر فرسودگي بايد از شبكه حمل و نقل خارج شوند، ۹۵ درصد جابجايي مسافران از طريق ناوگان حمل و نقل جاده اي صورت مي گيرد و تا پنج روز ديگر «اول دي ماه» قرار است اتوبوس هاي با ۲۶ سال عمر از گردونه حمل و نقل جاده اي خارج شوند.
اين همه در شرايطي رخ مي دهد كه كارشناسان از بخش حمل و نقل به عنوان نيروي محركه توسعه ياد مي كنند و حمل و نقل در قرن پيش رو را به منزله پايه هاي پلي مي دانند كه بخش هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و حتي سياسي جوامع بر روي آن بنا شده است.
نوسازي شبكه حمل و نقل و ساخت راه هاي ارتباطي در شرايطي از استانداردهاي جهاني فاصله گرفته است كه پيش از اين ايران در زمان ميرزاتقي خان اميركبير فراتر از يك قرن پيش با ساخت جاده هاي نظامي در سال ۱۲۷۷ سرآغاز تحولات نوين حمل و نقل بوده و راه ابريشم به عنوان پيونددهنده ميان سرزمين پهناور چين به آسياي صغير از اعتبار تجاري و بازرگاني خاصي برخوردار بوده است.
آخر سخن: انسان، وسيله نقليه و جاده سه عنصر شكل دهنده حمل و نقل به شمار مي روند كه هركدام از اضلاع اين مثلث اگر كاربري شايسته و تعريف شده خود را نداشته باشند و نتوانند هماهنگ، همراه و همزمان حركت كنند، آثار زيانبار اين ناهماهنگي در شقوق متفاوت برنامه ريزي هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي پديدار خواهد شد.
بر همين مبنا، روز حمل و نقل به ما نهيب مي زند و يادآور مي شود كه انسان با ۷۰ درصد سهم، متهم نخست حوادث رانندگي است و وسايل نقليه و جاده ها در رده بعد قرار مي گيرند، يعني اينكه اگر سرمايه گذاري بر روي تغيير رفتار انسان را متمركز و منسجم كنيم، بخش عمده اي از آن ۳۰ درصد باقي مانده هم در شمارش معكوس رنگ خواهد باخت، در غير اين صورت توسن وحشي مرگ هاي جاده اي بيش از پيش از ما قرباني خواهد ستاند.
عباس اسدي

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |