پنج شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۷
در حاشيه خبرها
فرهنگ مصرف لوازم خانگي در حال تغيير است 
توجه مردم به لوازم خانگي با كيفيت تر طي سال هاي اخير افزايش يافته است.
مهندس محمود خراساني مدير عامل يك شركت توليدكننده لوازم خانگي در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: پيش از اين لوازم خانگي ارزان قيمت  بيشتر مورد توجه مردم قرار داشت. اما در حال حاضر مصرف كنندگان براي خريد لوازم خانگي با دوام تر نظير اجاق گاز ترجيح مي دهند كالا يي باكيفيت بالا تر خريداري كنند، هر چند قيمت آن بيشتر از انواع مشابه باشد. وي در مورد آخرين وضعيت قيمت اجاق گاز در بازار گفت: به دليل پايين بودن قدرت خريد مردم مدت ها است كه قيمت ها تغيير نكرده است. در حالي كه به دليل افزايش قيمت ديگر كالا ها و هزينه هاي توليدكنندگان قاعدتا بايد قيمت ها افزايش مي يافته است.
وي افزود: در صورت بيرون رفتن بازار از حالت ركود احتمال افزايش قيمت ها وجود دارد.
خراساني با اشاره به اهميت قيمت كالا  در ميان قشر متوسط و كم درآمد گفت: در ميان اين اقشار جامعه قيمت بيش از كيفيت تعيين كننده است و اندكي افزايش يا كاهش قيمت مي تواند به ركود يا رونق بازار بينجامد.
خراساني در مورد تاثير افزايش قيمت دلا ر و يورو بر قيمت اجاق گاز گفت: افزايش قيمت دلا ر و يورو موجب افزايش قيمت كالا هاي خارجي مي شود اما از سوي ديگر به دليل افزايش قيمت قطعات وارداتي توليدكنندگان داخلي قيمت اجاق گازهاي توليد داخل هم افزايش خواهد يافت.

نگراني مردم از افزايش كرايه تاكسي 
با كاهش تعداد خودروهاي مسافربر و كم كاري تاكسي ها، مردم براي تردد در سطح شهر تهران با مشكل روبه رو شده اند.
به گزارش خبرنگار ما در پي افزايش بهاي جرايم رانندگي بسياري از تاكسي ها و خودروهاي مسافربر از سوار كردن مسافر خودداري مي كنند.
اين گزارش حاكيست خودروهاي مسافربر كه به عنوان شغل دوم به اين كار روي آورده بودند اين روزها به دليل سنگين بودن جريمه هاي جديد از مسافركشي صرفنظر كرده اند. همچنين ايستگاههاي اتوبوس و ميني بوس كه در مراكز و ميادين اصلي شهر قرار دارند با افزايش ناگهاني تعداد مسافران مواجه شده اند. در همين رابطه يك شهروند در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به شلوغ شدن ميادين اصلي رانندگان نمي توانند حضور پليس راهنمايي و رانندگي را در بين مردم تشخيص دهند و بنابراين از ايستادن براي سوار كردن مسافر خودداري مي كنند.
وي افزود: بسياري از خودروهاي مسافربر با مشاهده انبوه مسافران، منتظر شنيدن كلمه « دربست» هستند و افزايش جريمه ها به بهانه اي براي ندادن بقيه پول مسافران و افزايش كرايه ها تبديل شده است.
راننده يك خودروي مسافربر نيز در مورد وضعيت ايجاد شده گفت: پرداخت يك قبض جريمه معادل كل دريافتي يك راننده در يك روز است. حتي ممكن است يك راننده در طول يك روز معادل درآمد ماهانه خود جريمه شود.
وي افزود: پس از دو بار جريمه شدن توسط مأموراني كه خود را كنار درختان و پشت جمعيت پنهان كرده بودند تصميم گرفته ام مقابل در يكي از بيمارستان هاي تهران دنبال مسافر دربستي بگردم. هر چند درآمدم بسيار كمتر مي شود اما امنيت آن بيشتر است.
يك راننده تاكسي نيز به خبرنگار ما گفت: ايستگاه در نظر گرفته شده براي خط انقلا ب - تجريش گاهي اوقات مملو از خودروهاي خطي است و اندكي عقب تريا جلو ايستادن موجب مي شود مأمور راهنمايي و رانندگي ما را جريمه كند.
وي افزود: مسافران اصرار دارند ابتداي ميادين و چهارراه ها براي سوار شدن به تاكسي بايستند و از طرف ديگر بايد همان جايي كه مي خواهند حتماً پياده شوند و رانندگان براي اينكه جريمه نشوند بايد  با مسافران از صبح تا شب درگير شوند.
به نظر مي رسد افزايش جريمه هاي رانندگي بيشتر به تنبيه شهروندان تهراني كه خودروي شخصي ندارند منجر شده است. اكثر شهروندان به شدت نگران افزايش كرايه هاي تاكسي هستند.

اولتيماتوم به صندوق هاي قرض الحسنه براي تطبيق مقررات مالي
بانك مركزي هشدار مي  دهد
برخي صندوقهاي قرض الحسنه پس از جذب سپرده هاي مردم آن را مسدود مي كنند و پس از گذشت شش تا دوازده ماه، دو تا سه برابر آن را به صورت پلكاني يا جدولي به متقاضيان وام پرداخت مي كنند كه اين روش پس از مدتي سبب ورشكستگي آنها مي شود. در همين زمينه نظارت بانك مركزي افزايش خواهد يافت
در شرايطي كه كمتر از ۵ هفته تا ضرب الا جل تعيين شده از سوي بانك مركزي براي صندوق هاي قرض الحسنه باقي مانده، مشتريان صندوق هاي قرض الحسنه ديدگاههاي متفاوتي نسبت به محدود شدن فعاليت اين صندوق ها دارند.
به گزارش خبرنگار ما مراجعه كنندگان به صندوق هاي قرض الحسنه در مورد محدود شدن فعاليت اين مراكز نظري متفاوت با كارشناسان اقتصادي و مسئولا ن بانك مركزي دارند.
كارشناسان اقتصادي معتقدند اين صندوق ها در نظام اقتصادي كشور اخلا ل ايجاد كرده اند و بايد تحت نظارت و كنترل دولت به فعاليت خود ادامه دهند. در حالي كه مردم مي گويند بانك هاي دولتي هيچ فكري براي نيازهاي ضروري مردم نكرده اند و اگر قرار باشد صندوق هاي قرض الحسنه مثل بانك هاي دولتي فعاليت كنند، مردم از همين خدمات اندك هم محروم مي شوند.
اكبر صارمي يك مشتري صندوق قرض الحسنه واقع در مركز تهران در اين باره گفت: اگر شما به وام ضروري ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار توماني نياز پيدا كنيد پس از يك سال دوندگي نخواهيد توانست آن را از بانك هاي دولتي دريافت كنيد. در حالي كه صندوق هاي قرض الحسنه به اين نيازهاي مردم به سرعت پاسخ مي دهند.
وي در مورد ضرب الا جل تعيين شده براي صندوق هاي قرض الحسنه گفت: اگر قرار باشد فرصت كمي براي رعايت يك سري قوانين به اين صندوق ها بدهند و صندوق ها هم نتوانند در مهلت مقرر موارد مورد نظر را رعايت كنند، با تعطيل شدن صندوق ها و متوقف شدن چرخه كاري آنها حق هزاران نفر از مردم پايمال مي شود.
اين شهروند گفت: اگر قرار است اين صندوق ها ساماندهي شوند بايد به مرور زمان و با هماهنگي همه از جمله مديران خود اين صندوق ها برنامه ريزي ها اجرا شود تا مردم قرباني نشوند.
يك شهروند ديگر نيز گفت: دولت چرا براي پاسخگويي به نيازهاي ضروري مردم بانك هايي را كه خود در اختيار دارد ساماندهي نمي كند؟
معصومه مرادي ادامه داد: براي اينكه عده اي فرصت طلب از سپرده هاي مردم سوءاستفاده نكنند لا زم است بر فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه نظارت شود. اما نظارت نبايد طوري باشد كه مردم نتوانند مثل گذشته از اين صندوق ها وام بگيرند. مطمئنا اگر بر فعاليت اين صندوق ها سختگيري شود آنها هم بر مردم سخت مي گيرند و در نتيجه صندوقهاي قرض الحسنه به بانكهاي دولتي شبيه مي شوند. مديران صندوق هاي قرض الحسنه اعلا م كرده اند مهلت محدود در نظر گرفته شده براي تطبيق و شفاف سازي نظام هاي مالي آنها كافي نيست و تهديد به برخورد با صندوق هاي قرض الحسنه موجب مراجعه مردم براي باز پس گيري سپرده ها و بحراني شدن وضعيت اين مراكز شده و اعتماد مردم به طور كلي سلب مي شود.
اما در مقابل رئيس گروه بازرسي بانك ها و صندوقهاي قرض الحسنه بانك مركزي در اين باره گفت: صندوقهاي قرض الحسنه تا نهم بهمن ماه سال جاري فرصت دارند فعاليت هاي مالي خود را با ضوابط و مقررات تطبيق دهند، در غير اين صورت از فعاليت آنان جلوگيري مي شود.
ابراهيم درويشي در گفت وگو با خبرنگاران افزود: پس از اخطار كتبي به صندوقهاي قرض الحسنه غيرمجاز، بانك مركزي از مجاري قانوني صندوقهاي متخلف را به مراجع قضايي معرفي خواهد كرد.
وي گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون حدود ۱۰۰ صندوق قرض الحسنه در سطح كشور ورشكسته شده است.
وي ضمن هشدار به صندوقهاي قرض الحسنه اي كه به فعاليت هاي پولي و اعتباري غيرمجاز مي پردازند، افزود: در صورتي كه بازرسان بانك مركزي با بررسي هاي لا زم فعاليت صندوقهاي قرض الحسنه را برخلا ف مصوبات قانوني تشخيص دهند از فعاليت اين صندوقها جلوگيري مي شود.
درويشي به فعاليت بيش از شش هزار صندوق قرض الحسنه در كشور اشاره كرد و گفت: متأسفانه برخي از صندوقهاي قرض الحسنه پس از جذب سپرده هاي مردم آن را مسدود مي كنند و پس از گذشت شش تا دوازده ماه دو تا سه برابر آن را به صورت پلكاني يا جدولي به متقاضيان وام پرداخت مي كنند كه اين روش پس از مدتي سبب ورشكستگي آنها مي شود.
وي با اشاره به اينكه اصل سپرده مردم توسط صندوقهاي ورشكسته از بين مي رود، گفت: عملكرد اين صندوقها غيرشرعي است و براساس فتواي آيات عظام فعاليت آنها ربوي (زياده حكميه) و حرام است.
رئيس گروه بازرسي بانكها و صندوقهاي قرض الحسنه بانك مركزي گفت: كساني كه مي خواهند در زمينه پولي و بانكي در كشور فعاليت كنند بايد صلا حيت هاي تخصصي آنها پيشتر به تأييد بانك مركزي برسد.
وي اضافه كرد: در صورت تأييد صلا حيت هاي تخصصي و فردي افراد توسط بانك مركزي، مجوز فعاليت شركت تعاوني اعتبار، مؤسسات اعتباري و بانك خصوصي به متقاضيان اين نوع فعاليت ها اعطا مي شود.
درويشي با اشاره به سابقه فعاليت افراد خير در صندوقهاي قرض الحسنه گفت: صندوقهاي قرض الحسنه نهادهاي خودجوش مردمي بودند و از ابتدا نيز به دنبال رفع نيازهاي ضروري افراد كم درآمد جامعه به وجود آمدند.
به گفته وي، فعاليت صندوقهاي قرض الحسنه كه بدون تعهد و يا مسدود كردن اصل پول سپرده گذاران اقدام به پرداخت وامهاي قرض الحسنه براي رفع نيازهاي ضروري متقاضيان كنند از نظر بانك مركزي مانعي ندارد.
رئيس گروه بازرسي بانكها و صندوقهاي قرض الحسنه بانك مركزي از مردم خواست نزد مؤسسات و صندوقهاي قرض الحسنه غيرمجاز سپرده گذاري نكنند زيرا اين صندوقها با سپرده هاي مردم اقدام به خريد مسكن، ارز، خودرو و يا اوراق مشاركت مي كنند.
درويشي با بيان اين كه مراسم قرعه كشي جوايز بدون نظارت بانك مركزي از ديگر موارد خلا ف ا ين صندوقها است، افزود: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد بيشتر جوايز صندوقهاي قرض الحسنه به نزديكان مسِوولا ن آنها تعلق گرفته است.
وي اضافه كرد: با بررسي وضعيت حدود ۱۵۰ صندوق قرض الحسنه در ۸ ماه گذشته مشخص شده برخي از اين صندوقها با سرمايه ۳۰۰ هزار ريال تا يك ميليون و ۳۰۰ هزار ريال فعاليت خود را آغاز كرده اند و بيشتر سرمايه آنان به سپرده گذاران تعلق دارد.
وي افزود: دولت به دنبال دولتي كردن صندوقهاي قرض الحسنه نيست، ضمن اين كه سهم ۱۲ درصدي منابع صندوقهاي قرض الحسنه با منابع مالي بانكهاي دولتي قابل مقايسه نمي باشد.
وي گفت: بانك مركزي اجازه داده است صندوقهاي قرض الحسنه بتوانند ۲۰ درصد منابع خود را اوراق مشاركت خريداري كنند تا اگر نياز به نقدينگي داشتند از محل اين اوراق مشاركت نيازهاي نقدي سپرده گذاران را تأمين كنند.
رئيس گروه بازرسي بانكها و صندوقهاي قرض الحسنه بانك مركزي، از تمام رسانه ها و مطبوعات خواست بدون مجوز بانك مركزي به چاپ آگهي و تبليغات اين گونه مؤسسات در روزنامه ها و مجلا ت اقدام نكنند زيرا سبب ضرر و زيان مردم مي شوند.
درويشي يادآور شد: نظارت بانك مركزي بر صندوقهاي قرض الحسنه و مؤسسات مالي كشور به دو صورت حضور در محل و يا كنترل اسناد در مركز صورت مي گيرد.

پوشاك وهزينه هاي بسيار متغير
گم شدن در بازار بي در و پيكر
مدام تكرار مي كنيم تمدن ما تمدني چند هزارساله است ولي اساساً لباس شناخته شده اي به نام جامه ايراني نداريم كه نماد كنوني فرهنگ ما باشد. جامه ايرانيان قديم از دوره اي به دوره ديگر تغيير يافته و يافتن الگوي بومي تقريبا محال به نظر مي رسد
عليرضا قاسمي 
چند ساعتي است كه لا  به لا ي جمعيت به اجبارپياده روي مي كنيم.تنهاچراغهاي رنگارنگ و ويترينهاي پر نور است كه نظرها را جلب مي كند.به غير ازپدر كه در همان چند مغازه اول كليه خريد خود را انجام داده هنوز چيز خاصي نظرمان را به خود جلب نكرده، پوشاك يكي از اساسي ترين نيازهاي خانواده به شمارمي آيد ويقينا سهم قابل توجهي از هزينه ها را تشكيل مي دهد.در اكثر خانواده ها (صرفنظر از هزينه مسكن)تامين پوشاك وخوراك دو ركن اساسي هستند كه در اين بين شاخصه بارز پوشاك تنوع سليقه است.هر چند كه چهار چوب خانواده زير مجموعه افكاروعقايدوسليقه هاي حدودا يكساني است اما نحوه انتخاب پوشاك حتي درهمين مجموعه كوچك نيز متغير بوده ومشمول قانون و قاعده خاصي نيست بدين ترتيب بازارپوشاك از متنوع ترين بازارهاي موجود چه درزمينه عرضه وچه در زمينه تقاضا است. بخش زيادي از برداشتي كه از اطرافيان خود داريم تحت الشعاع پوشش ظاهري آنها است به همين دليل اكثرخانواده هاي ايراني دقت ويژه اي در نحوه لباس پوشيدن فرزندان خود داشته اند.هرچندكه دراين منازعه برنده نهايي فرزندان بوده باشند.پوشاك يكي از جنبه هاي ظاهري هرم فرهنگي است تا جايي كه گاهي تبادلات فرهنگي از اين مقوله آغاز مي شود. بخش عمده اي از هزينه ها مربوط به تامين پوشاك است، اما فقدان فرهنگ مدآفريني داخلي به مرور باعث سردرگمي و تاثير مدل هاي كاذب در تخصيص اين هزينه ها شده و فقدان الگوهاي مناسب هزينه هاي هنگفتي براي خانواده ها در پي دارد. سوالي كه به ذهن مي رسد اين است: مدل هاي جاري در چه زمينه اي در ايران جا مي افتند؟ و چرا؟ بسياري از مصرف كنندگان مي گويند: مصرف كنندگان هر چه در بازار موجود باشد را مي خرند و اساسا بازار پوشاك فاقد خصوصيات روشني است كه بتوان در آن به نتيجه صريحي رسيد، بلكه مجموعه اي است از محصولا تي كه چاره اي جز انتخاب بين آنها وجود ندارد. اما توليدكنندگان و فروشندگان نظر ديگري دارند و مي گويند: هرچه مصرف كننده بخواهد تهيه مي كنيم و در واقع توليدات بر طبق نيازهاي موجود و سليقه يا نياز بازار است.
ادعا مي شود جمعي از مسئولا ن مدت ها است در تلا شند تا كشور در تمامي گزينه ها به ارتقاي فرهنگي و اقتدار ملي دست يابد(توليد خودرو ملي يكي از آنهاست) ولي متاسفانه دست اندركاران اين بخش تاكنون تلا شي براي ثبات و خودكفائي در اين زمينه ازخود نشان نداده اند. به همين دليل اكثر مدل هاي موجود عينا برداشتي از مدل هاي تحميلي( به خصوص از طريق ماهواره)  است. دليل اين بي توجهي تصوراتي است كه تحقيقات و تلا ش ها در اين زمينه را به كندي پيش مي برد.در اين زمينه معمولا  جوان ها به مصرف گرايي محكوم مي شوند و ديدگاه خوبي جايگزين آن نمي شود. بايد اين واقعيت را پذيرفت كه اگر خودمان جوابگوي نيازهاي مصرف كنندگان نباشيم، راههاي نامطلوبي براي پاسخگويي به اين نيازها هستند كه متاسفانه از آنها استفاده خواهد گرديد.جوان هاي ما نياز به الگوهاي واقع بينانه اي دارند.
فقدان الگوهاي مناسب پوشاك براي خانواده ها هزينه هايي به دنبال دارد. با وجود تاكيد والدين به خريد لباس هاي اصطلا حا ساده و سنگين، انگيزه برخي جوانان براي توجه به حس شيك پوشي در كنار فقدان الگوي صحيح داخلي موجب شده آنها اكثرا به مدل هاي وارداتي روي آورند. مهم ترين موضوعاتي كه هر شخص در خريد لباس و كفش در نظر دارد كيفيت و زيبايي جنس است. اگر نتوانيم چه طبق سليقه بومي و چه طبق سليقه روز دنيا، مدلي ايدهآل براي بخش مصرف خود ارائه دهيم -كه نتوانسته ايم- بايد منتظر روزي باشيم كه اكثر نيازها بدون توجه به كيفيت و تنها با توجه به زيبايي هاي ظاهري تامين گردد. در آن صورت كشور ما تبديل به بازار پرآشوب اجناس خارجي خواهد شد(اگر فرض كنيم تاكنون نشده!!)توجه به اين مقوله به بحث مصرف گرايي محدود نمي شود. چرا كه اگر به اين نياز از داخل توجه نشود، آنگاه راه براي هجوم انواع مدل هايي كه نه با فرهنگ ما سنخيت دارند و نه درآمد ما جوابگوي تامين آنها است، باز مي شود. اين اختلا فات ميان اولياء حقوق بگير كه به سختي قادر به تامين هزينه هاي اساسي زندگي خود هستند و فرزنداني كه گاهي هيچ منطقي را در راستاي اميال اقتضاي جواني شان نمي پذيرند دامنه دار شده است.
بارزترين دليل براي اين ادعا وجود بازار چندين ساله لباس هاي دست دوم خارجي است كه با وجود اجناس بي كيفيت و بي هويت تنها با يدك كشيدن نام خارجي همچنان داغ و پرطرفدار هستند. جالب ترين نكته وجود تمامي اقشار مردم در صف متقاضيان اين گونه اجناس است.يكي از شهروندان زخم خورده، در اين زمينه مي گويد: چندي پيش كه براي ماموريت به يكي از بنادر جنوب رفته بودم، چند عدد شلوار و كاپشن خارجي به عنوان سوغات خريداري كردم ولي وقتي به تهران برگشتم يكي از دوستانم كه فروشنده بوتيك بود، مرا متوجه اين نكته كرد كه اكثر اجناس در همين شهر خودمان توليد مي شود!توليد پوشاك در اقصي نقاط كشور و حمل آن با قطار به نقاط مرزي و فروش آنها با نام خارجي كار جديدي نيست. اما اين موضوع جاي تامل بسياري دارد.هم اكنون حداقل قيمت يك شلوار جين خارجي حدود چهار برابر شلوار جيني است كه فروشنده با لحني سرد واژه ايراني را به دنبال آن ميآورد. مقايسه كيفيت جنس خارجي و ايراني نياز به بررسي عميق تري دارد، اما مشكل اصلي سوءاستفاده برخي از فروشندگان است كه اجناس ايراني با كيفيت نسبتا خوب را به عنوان جنس خارجي با چند برابر قيمت به خريداران ارائه مي دهند. اين امر يكي از دلا يل اصلي آشفتگي بازار است. يكي از فروشندگان در جواب سوال ما به طعنه مي گويد: جماعتي هستيم كه عقلمان به چشم و گوش خود و زبان ديگران است. اگر راست بگوييم كه نصف قيمت هم به ما پول نمي دهند!!تمدن ما تمدني چند هزارساله است ولي هيچ كجاي دنيا لباس شناخته شده اي نداريم كه نماد فرهنگي ما باشد. جامه ايرانيان قديم از دوره اي به دوره ديگر تغيير يافته و يافتن الگوي بومي تقريبا محال به نظر مي رسد.
خانم زماني مدير يكي از موسسات توليدي (فعال در بخش پوشاك زنانه) با اشاره به اين موضوع كه چرا با تمدن چندين هزار ساله نبايد يك لباس مخصوص فرهنگ خود داشته باشيم تا همه جهانيان تنها ما را با مانتو و مقنعه نشناسند(مانتو به معني پوشش و فرانسوي ومقنعه، برداشت شده از فرهنگ لغت سوري است) وي تصريح مي كند با وجود كيفيت پايين تر از حد انتظار محصولا ت داخلي برخي از توليدكنندگان به سمت پيشرفت در صنعت پوشاك گام بر مي دارند.در كنار اطلا عات اندك ما و سوداگري برخي عرضه كنندگان پوشاك، اميد به داشتن هرچه بيشتر موسسات توليدي در سطح انبوه كه با افتخار نام ايراني را بر روي اجناس خود ذكر كنند، همواره در دل هاي ما زنده است. موسساتي كه در كنار حرفه اقتصادي خود، نگاه گسترده تري به مشكلا ت فرهنگي و اقتصادي موجود در جامعه مي اندازند هرگز جمله معروف حق با مصرف كننده است را از ياد نبرند و گوشه چشمي نيز به كيفيت بياندازند تا شايد مقداري از اين فشارها كاسته شود و خانواده ها بتوانند جنس مورد نياز و نظر خود را آن طور كه در سبد هزينه هاي خانواده هاي ايراني مي گنجد انتخاب كنند. از قديم گفته اند:
كس نخارد پشت من 
جز ناخن انگشت من

نگاه مصرف كننده
چقدر جريمه مي پردازيد و چرا؟
001576.jpg
جرايم مربوط به حمل و نقل وسائط عمومي و حركت شهروندان در سطح شهر تهران از هفته گذشته چند برابر شد و برخي جريمه هاي ۵ هزار توماني به ۱۵ هزار تومان افزايش يافت. اكنون ريزش روغن، بنزين و ساير مايعات آلوده و مخرب در سطح راه ها مترادف با ۳ هزار تومان جريمه است.
اما آيا افزايش جريمه در اين زمينه كارساز است؟ آيا شهروندان تهراني اين افزايش را در سبد خانواده در نظر خواهند گرفت؟ بررسي هاي اوليه در سطح شهر اين امر را تأييد نمي كنند. پرداخت اين مبالغ براي بسياري از شهروندان رقم ناچيزي است. آنها سالها است به انجام تخلف خو گرفته اند و پرداخت جريمه را بخشي از هزينه هاي خود در زمان فروش اتومبيل خويش مي دانند. آن چه در تهران بي دروپيكر جلب نظر مي كند قانون گريزي در امر حمل و نقل شهري است كه بعيد به نظر مي رسد از طريق اهرم هاي مالي به نتيجه روشن برسد. حقيقت اين است فشار مالي بدون ارتقاء فرهنگ زندگي شهري به بن بست مي رسد، به همان بن بستي كه همه در تهران رسيده ايم.

ده پرسش روز
مهندس متأهل، مرد
دكتريPHD آرشيتكت
۱- آيا حرفه مهندسي در حال حاضر مثل گذشته ها درآمد خوبي دارد؟
بله،براي من اين طور بوده است. من در اين رشته موفق عمل كردم و شكر خدا هميشه درآمد خوبي داشته ام و هنوز هم درآمد عالي دارم. فكر مي كنم اگر كسي استعداد و پشتكار داشته باشد و بتواند به خوبي با حرفه اش رابطه برقرار كند درآمد ماهانه قابل توجهي خواهد داشت.
۲- درآمد شما تكافوي هزينه زندگيتان را مي دهد؟ آيا پس انداز مي كنيد؟
بله، درآمدم بسيار خوب است و زندگي راحتي دارم، پس انداز زندگي من علم و تحصيل است كه از طريق آن به همه آرزوهايم رسيده ام. همه اينها را مديون زحماتي هستم كه سال ها كشيدم و اكنون ثمره آن را مي چشم.
۳- آيا آرزو داشتيد داراي تخصص يا حرفه ديگري بوديد؟
من آرزويم را به دست آوردم. يك دكتري آرشيتكت كه سالها قبل در يكي از دانشگاههاي اروپا كسب نموده ام و بهتر از اين حرفه سراغ ندارم. يكي از مهم ترين عوامل موفقيتم همين علا قه اي بوده كه به حرفه ام دارم.
۴- آيا صاحبخانه هستيد؟ در چه منطقه اي سكونت داريد؟
يك منزل ويلا يي در يوسفآباد تهران دارم.
۵- چه اتومبيلي داريد؟
اتومبيل شخصي پژوRD است. با اين اوضاع وضعيت حمل و نقل بهتر است از وسيله شخصي استفاده كرد. اين طوري براي من به صرفه تر است.
۶- چقدر در ماه براي خود خرج مي كنيد؟
خرج شخصي ندارم. اكثر البسه و پوشاك من و همسرم هدايايي است كه فرزندانم از اروپا براي من و همسرم مي فرستند. خوشبختانه بچه هاي قدرشناس و باوفايي هستند و پدر و مادرشان را از ياد نبرده اند.
۷- آيا همسر شما شاغل است؟ درآمد وي در ماه چقدر است؟
ايشان ليسانس زبان دارد. اما تنها شغل وي نگهداري و تربيت صحيح و درست از سه فرزندم بوده. حاصل اين همه سختكوشي، پرورش فرزندانم بوده كه بسيار موفق و توانمند هستند.
۸- براي تفريح چقدر هزينه مي كنيد؟ تفريح عمده شما چيست؟
تفريح عمده من در ديدار فرزندانم در كشورهاي انگلستان و كانادا خلا صه مي شود. اين ديدار حداقل سالي ۲ بار است كه هر بار ۲ الي سه ميليون تومان هزينه بر مي دارد. در تهران كه نمي توان تفريح خوبي داشت چون اصلا  مكان هاي مناسبي براي اين امر در نظر گرفته نشده .
۹- بهترين سرمايه گذاري در ايران را چه مي دانيد؟
بهترين و پرنفع ترين سرمايه گذاري در ايران كه بسيار هم مورد بي توجهي قرار گرفته است سرمايه گذاري در آموزش و پرورش است تا آينده فرزندان اين مملكت درخشان و اميدوار كننده باشد.متاسفانه زياد به اين مساله بها داده نمي شود، خيلي ها ترجيح مي دهند
بساز  و بفروش يا دلا ل باشند.
۱۰- فرزندتان در چه مدرسه اي مشغول به تحصيل است؟ چقدر هزينه مي كنيد؟
از مدرسه رفتن فرزندان من گذشته هر كدام براي خود مرد يا زن موفقي هستند. هر سه فرزند من دكتر هستند پسر بزرگم دكتريPHD خاك، پسر دوم دكتريPHD متالوژي و دخترم دكتر يPHD طبابت دارد. بايد بگويم اكنون كار به جايي رسيده كه آنها براي ما هزينه مي كنند. ديگر از هزينه كردن من گذشته است.

نامه هاي خوانندگان
ايدز، بيماري بدون هزينه!
صديقه صالحي 
احتمالا ً همه شما نام ايدز را شنيده ايد و هراس از آن تا اعماق وجودتان ريشه دوانيده. در جاي جاي گيتي، چه دولت هاي گوناگون و چه سازمان بهداشت جهاني، براي كاستن ازمبتلا يان به اين بيماري و كاهش تعداد مرگ و مير روزانه بر اثر ابتلا  به ويروسHIV ، كه رقم چشمگيري نيز هست، برنامه هاي خاصي را تدارك ديده اند و تابلوهاي هشدار دهنده رنگارنگي بر خيابان هاي شهرها نقش بسته. به ياد داشته باشيد ايدز ديگر بيماري نيست كه هزينه هاي بعدي براي درمانش چاره گشا باشد، شما ناچاريد هزينه كنيد تا زنده بمانيد و پول هايتان را براي مراسم تشييع جنازه آبرومندانه اي پس انداز كنيد. اما راه هاي بسيار ارزاني براي پيشگيري از ابتلا  به ايدز وجود دارند كه شايد در ايران كمي ناشناخته باقي مانده اند. يكي از راهكارهاي پيشنهادي اخير به آرايشگرها براي ضد عفوني ابزار كار خود به منظور پيشگيري از سرايت هپاتيت و HIV ، بسيار جالب و در عين حال كم هزينه مي نمايد. آرايشگرها به جاي استفاده از «ساولن» در صورت بهره بردن از «آب ژاول» يا همان «وايتكس» براي پاكيزه كردن وسائل كارخود مي توانند سلا مت مشتريانشان را بسيار بيشتر تضمين كنند. حتي در برخي موارد به پرستاران توصيه شده در صورت ايجاد هرگونه بريدگي، به سرعت محل آن را با آب ژاول بشويند تا از آلوده شدن احتمالي به اين ويروس مرگبار بر حذر بمانند.ايدز بيماري مرگباري است و ابتلا  به آن مرگ را در پي دارد و ديگر مساله از هزينه خانواده هم فراتر مي رود. كمي دقت كنيم.

داروهاي گياهي خطرناك
برخي از شهروندان فكر مي كنند داروهاي گياهي كه از عطاري ها مي خرند ضرري ندارد. در حالي كه دبير انجمن سم شناسي و مسموميت هاي ايران معتقد است: طبق يك اصل كلي تركيباتي كه در محيط وجود دارند در مقايسه با مواد شيميايي خطرات كمتري دارند ولي اين مسأله قابل تعميم به كل نيست و نمي توان گفت داروهاي گياهي صد درصد بي خطر هستند.دكتر محمد عبداللهي چندي پيش با تأكيد بر اين مطلب خاطرنشان كرد: بسياري از كشورهاي دنيا براي عرضه داروهاي شيميايي آزمايشها و تستهاي مختلفي را بر روي آنها انجام مي دهند. ولي علي رغم استقبال از داروهاي گياهي، روي اين داروها آزمايشات سم شناسي كمتر انجام مي شود، در حاليكه بنظر مي رسد، اين گونه آزمايشها الزامي است.وي ادامه داد: امروز شاهديم كتب مهمي در مورد مونوگراف داروهاي گياهي - حاوي اطلا عات در دوره آنها- تهيه شده كه اگر اين اطلا عات و سود و ضرر حاصل از مصرف آنها شناسايي شوند، مي توانند به عنوان دارو به مصرف برسند.دبير انجمن سم شناسي و مسموميت هاي ايران در مورد نحوه نظارت بر عرضه داروهاي گياهي به خبرنگار ايسنا گفت: برخي از عطاري ها با اطلا عاتي كه به صورت نسل به نسل از گذشتگان خود در مورد گياهان داشته اند اقدام به عرضه اين داروها مي كنند، ولي اخيراً برخي كارخانه ها نيز اقدام به تهيه اين داروها كرده اند كه به منظور نظارت بر آنها اداره بررسي داروهاي گياهي در معاونت سلا مت وزارت بهداشت ايجاد شده و براساس آزمايشات لا زمه مجوز مصرف اين نوع داروها را صادر مي كند.دكترعبداللهي تصريح كرد: مصرف داروهاي گياهي بايد زير نظر متخصصان صورت گيرد كه اين متخصصان مي توانند در اين مورد باتوجه به اطلا عات و تحقيقات انجام شده، مؤثر واقع شوند

آيينه تصوير
001578.jpg
در حالي كه ماهيگيران آسيايي هر روز حربه اي تازه براي صيد ماهي هاي بيشتر به كار مي گيرند، برخي كارخانجات خريدار اين ماهي ها اقدام به پخش تخم  ماهي در دريا مي كنند تا از تعداد آنها كاسته نشود. به هر روي اكنون ماهيگيران با ياري جستن از تمهيداتي مثل انفجار سعي مي كنند به بيشترين ميزان ممكن ماهي بگيرند تا شايد زندگي خود را به طريقي سروسامان بخشند. در مقابل تعداد اين موجودات نگون بخت روزبه روز به زوال مي گذارد و همين امر نگراني هاي بسياري را نزد طرفداران جدي محيط زيست برانگيخته.
001580.jpg

تكنولوژي روز در خدمت بشر. پروفسور كنزو نونامي، محقق دانشگاه چيبابي ژاپن روبوت جديد خود «Comet-I » را در معرض ديد عموم قرار داده است. اين سازه براي كشف مين هاي ضد نفر ساخته شده و مي تواند در نجات جان بسياري از انسان هاي بي گناه مؤثر واقع شود.
دانشگاه هاي ژاپن همواره با حمايت از محققان و دانشمندان در پروردن حس ابتكار و خلا قيت آنها نقش داشته اند.
001582.jpg

فرو ريختن ديوار تئاتر تورنتو و ريختن آوار روي آموزشگاهي كه در كنار آن واقع شده، دست كم موجب مرگ يك نفر شد. فرو ريختن ديوار اين تئاتر قديمي كه ارزش فرهنگي زيادي داشت - به هر دليلي كه روي داده- اسباب خرابي مدرسه اي را فراهم آورد كه در آن زبان انگليسي به نوجوانان و بزرگسالا ن آموخته مي شد. در اين حادثه يك نفر جان سپرد و چهارده نفر به دليل آسيب ديدن روانه بيمارستان شدند.اين مجموعه در سال ۱۹۲۰ به عنوان سينما كار خود را شروع كرده بود.
001584.jpg

يك سگ تيزهوش كه در مواقع حساس به ياري انسان ها آمده و جان آنها را نجات داده است. در پيشاروي «موزه سلطنتي جنگ» در لندن از «باستر»، سگي كه در جنگ عراق با يافتن بمب ها و مين ها جان سربازان زيادي را نجات داده، تقدير شد و به او مدال داده شد! هم اكنون در كشورهاي زيادي از سگ ها براي انجام كارهايي نظير يافتن بمب يا موادمخدر استفاده مي شود كه با وجود شامه تيز آنها معمولا ً كمتر عمليات ها به ناكامي مي انجامد.

صداي مصرف كننده
پوشاك دست دوم خارجي 
چند سالي است شاهد فعاليت مغازه هايي با عنوان تاناكورا هستيم كه اقدام به فروش البسه و پوشاك دست دوم خارجي مي كنند. عدم رعايت اصول بهداشتي و احتمال سرايت بعضي بيماري ها از اين طريق، بحثي جداست. آنچه تاكنون به وضوح روشن نشده اين است كه مردم اصلا  نمي دانند اين لباس ها چگونه و از چه طريق تهيه مي شود. آيا همان پوشاك مستعمل داخل كشور است يا توسط عده اي از طريق بازارچه هاي مرزي وارد مي شود؟
ارغوان آزادي 
آسفالت شهرك نفت 
از شهرداري خواهشمنديم هرچه سريع تر آسفالت شهرك نفت، انتهاي پونك را ترميم و اصلا ح كند. چاله ها آن قدر زياد است كه ماشين ها را هر روز راهي تعميرگاه مي كند.
جلا ليان- ساكن شهرك نفت 
شكل ظاهري جداول بازارچه 
ضمن تشكر از بازارچه بابت درج جداول قيمت ها، پيشنهاد مي كنم از عكس و اهميت آن در زيبايي صفحات روزنامه غافل نمانيد. شكل كنوني جداول، هر چند بهتر از گذشته شده، اما هنوز جا دارد تا بيشتر از عكس هاي ديدني بهره مند گردد.
يك خواننده بازارچه 
پرسش هاي خواندني چه شد؟
مدتي است كه ستون پرسش هايي كه از خود نپرسيده ايد ديگر در بازارچه چاپ نمي شود. اين ستون و سوژه هاي مطرح شده در آن از جمله مطالب خواندني و جذاب روزنامه بود كه طرفدار زيادي داشت. چرا ديگر چاپ نمي شود؟
حسيني باي 
كارشناسان خدوم 
كارشناسان خدوم، پژوهشگر و جامعه شناسي كه تشخيص دادند اگر نرخ جريمه هاي راهنمايي و رانندگي افزايش يابد در كاهش ترافيك و آلودگي هوا موثر خواهد بود، لطف كنند براي مشاهده نتيجه پيشنهاد خود سري به خيابان ها بزنند. ترافيك، همان ترافيك است، آلودگي همان آلودگي است و تنها قشري كه طبق معمول سرش بي كلا ه مانده همان قشر متوسط يعني مسافر است. راننده ها كه بيمي ندارند چون كرايه ها را اضافه كرده اند. راهنمايي و رانندگي بيمي ندارد چون درآمدش چند برابر شده، اما من پياده بي ماشين با همان درآمد سابق، كرايه بيشتري بايد بپردازم.امير هوشنگ كريمي
سوء نيت در تحميل مهريه 
متاسفانه چند سالي است كه برخي از خانواده ها با سوءنيت نسبت به سنت مهريه و با استفاده از عبارتي مثل «چه كسي داده و چه كسي گرفته» به تعيين مهريه هاي گزاف و گاه خندهآور مبادرت مي كنند و بلا فاصله در اولين ماههاي ازدواج، مطالبه فوري آن را حق شرعي و قانوني خود تلقي مي كنند. پيگرد قانوني اين افراد از يك سو و تعيين حدود معقول و مشروع مهريه از سوي مسئولا ن ذيربط، مسلما گام مهمي در جهت پيشگيري از ترويج اين ضدفرهنگ و حمايت از كانون گرم خانواده به شمار ميآيد.
عباس لشكري- محقق امور خانواده
اعلا م مي كنند، توزيع نمي كنند
بن كارگري مربوط به روغن چند روزي است اعلا م شده ولي هيچ جا آن را توزيع نمي كنند. در مورد بن هاي قبلي هم همين قضيه مشهود بود. هميشه مي گذارند كمي مانده به زمان باطل شدن بن، جنس را توزيع مي كنند كه با توجه به هجوم مردم و شلوغي، به خيلي ها چيزي نمي رسد. خواهشمنديم وضعيت نابسامان توزيع كالا هاي كارگري از طريق بن قدري اصلا ح شود.محمدي 
علت چيست 
با وجود اين كه مدت ها از پايان عمليات لوله كشي گاز به شهرك گلستان در اسلا مشهر مي گذرد، اما هنوز گاز وصل نشده و اين امر مردم را در بلا تكليفي قرار داده است. نمي دانيم منتظر گاز بمانيم يا دنبال پر كردن تانكرهاي نفت و گازوئيل باشيم.
محبوبه رضوانپور- ساكن شهرك 
كار پيچيده اي نيست 
فكر نمي كنم ساماندهي وضعيت آشفته توليد موتورسيكلت و نحوه فروش آن كار پيچيده اي باشد و تعلل مسئولا ن در اين زمينه جاي تعمق و پاسخگويي دارد. آخر چرا وقتي همه از توليد و توزيع انبوه موتور گلا يه دارند و فرهنگ استفاده از اين وسيله نقليه هم نياز به اصلا ح دارد، كارخانجات و بهتر بگويم كارگاههاي توليدي موتور سيكلت اجازه دارند با شرايط قسطي به افراد فاقد گواهينامه موتور بفروشند؟ بر نيروي انتظامي است تا با منع فروش موتور به افراد بدون گواهينامه قدري بر اوضاع فعلي سامان بخشد.
امجدي 
ماشين ايراني 
۲ ماه پيش يك دستگاه پژو ۴۰۵ تحويل گرفتم. بعد از چند بار معاينه فني متوجه شدم سوخت ماشين بيش از حد مجاز و بسيار بالا ست. (هر ۵۰۰ كيلومتر ۶۴ ليتر بنزين مي سوزاند). از آنجا كه فقط يك تعميرگاه مي توانست ايراد را برطرف كند ۲ روز معطل شدم و سرانجام خودرو را تحويل گرفتم. اين بار بدون دليل خاصي موتور را از روغن انباشته بودند. مجبور شدم دوباره از كار بيفتم و ماشين را به تعميرگاه ببرم تا روغن اضافي را بكشند. اما مي دانيد آقاي تعميركار در پاسخ به اعتراضم چه گفت؟ گفت ماشين ايراني است. چه انتظاري داري؟
سيدمحمد كاشاني

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |