پنج شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۵۷
چرا قارچ را جايگزين يا مكمل گوشت نمي كنيد
كيلويي ۲۰۰۰ تومان بپردازيد، نه ۴۰۰۰ تومان
فرهنگ غذايي ما محدود و عمدتاً متكي به گوشت است. ايراني ها بهترين مزه را ناشي از مصرف گوشت مي دانند و به رغم در اختيار داشتن سبزي ها و محصولا ت گياهي متنوع به ندرت آنها را در تركيب غذايي خود مورد استفاده قرار داده اند
مرجان نماينده 
001550.jpg

كيفيت قارچ هاي عرضه شده در بازار ايران قابل توجه است، قيمت آنها هم در مقايسه با همتاي خود- گوشت- جلب نظر مي كند. اما خانوارهاي ايراني هنوز به قارچ در قالب يك ماده غذايي حاشيه اي مي نگرند و گوشت را به رغم هزينه بالا يش به آن ترجيح مي دهند.
اين كه مصرف گوشت رابطه مستقيمي با سلا متي شما دارد و مصرف مداوم آن مشكلا تي به وجود ميآورد كه جبران آن گاهي بسيار دشوار است، جنبه پزشكي دارد، اما بهرحال بالا  رفتن فشار خون، كلسترول، اوره و بيماري هاي ديگر ناشي از مصرف گوشت بايد شما را به مصرف محصولا ت گياهي سوق دهد.
همه مي دانند مي توان با رژيم غذايي مناسب به سلا متي دست يافت. خوردن مواد غذايي گياهي به دليل فقدان چربي هاي مضر در آنها، مشكلا ت كمتري را براي شما به وجود ميآورند. آنها پروتئين ها و ويتامين هاي مورد نياز بدن را تأمين مي كنند و به سادگي مي توانند جايگزين گوشت در وعده هاي غذايي شوند، البته در كنار همه اينها در مقايسه با گوشت بسيار ارزان قيمت هم هستند.قارچ ها گياهاني هستند كه به صورت خام و پخته مورد مصرف قرار مي گيرند. با مصرف قارچ بسياري از آمينواسيد و پروتئين هاي مورد نياز بدن تأمين مي شود. به همين دليل قارچ ها شباهت زيادي با گوشت دارند.
قارچ ها فاقد چربي و مواد قندي هستند و اساساً بر خلا ف گوشت باعث كاهش كلسترول و اوره مي شوند. قارچ ، ۴ تا ۵ درصد مواد نشاسته اي و ويتامين هايD ،PP۲،B و ۱B را تأمين مي كند. هر صد گرم قارچ حدود ۲۴ كيلوكالري توليد مي كند. مصرف قارچ تنها در يك مورد منع شده است. استفاده از اين ماده غذايي به دليل سلولز موجود، دير هضم است. بنابراين براي كساني كه ناراحتي هاي گوارشي دارند مجاز نيست. اما مي توان ۶۰ تا ۱۰۰ گرم قارچ را در هر غذا استفاده كرد، بدون اينكه عوارض سوء هضم آن مشكل ايجاد كند. نكته اين است كه خانوارهاي ايراني اطلا عات چنداني در مورد قارچ ها ندارند و به صورت بسيار محدودي از آنها استفاده مي كنند. از آنجايي كه قارچ ها حاوي پروتئين هاي مورد نياز بدن هستند، مي توانند درطبخ بسياري غذاها مورد استفاده قرار بگيرند. قارچ در بسياري از كشورها مكمل مرغ و گاهي جايگزين گوشت است. تركيب هاي مختلف قارچ با ماكاروني به سياهه اي از مزه هاي قابل توجه مشخص شده. تركيب قارچ با گوشت و مرغ همراه با ادويه  هاي مختلف نيز بسيار متداول است.
گوشت آري، قارچ نه!
فاطمه عسگري، خانه دار در مورد مصرف قارچ در برنامه غذايي خود مي گويد: چندان از قارچ استفاده نمي كنيم. شايد سالي دو يا سه بار، چون فقط يك يا دو نمونه از غذاهايي كه با قارچ تهيه مي شوند را دوست دارم و به ندرت توانسته ام از آنها به صورت مختلف استفاده كنم. او مي افزايد: معمولا ً از قارچ هاي بسته بندي شده استفاده مي كنم، چون نسبت به سلا مت قارچ هاي باز ترديد دارم.ل. احمدي، كارمند مي گويد: چندان از قارچ استفاده نمي كنم. مزه اش را دوست ندارم. ولي گاهي براي بعضي از غذاها مثل پيتزا قارچ مي خرم. از قارچ هاي بسته بندي شده استفاده مي كنم چرا كه تميزتر هستند.ناديا ق، خانه دار نيز در مورد خريد قارچ مي گويد: از قارچ استفاده نمي كنم. فقط براي پيتزا و گاهي هم براي سالا د قارچ مي خرم. او مي گويد: سعي مي كنم قارچ هاي بسته بندي شده را بخرم زيرا از نظر بهداشتي مطمئن تر هستند. البته قيمتشان كمي بالا تر از قارچ هاي كيلويي است.گاهي هم پيش آمده كه از قارچ هاي كيلويي استفاده كنم. به هر حال نكته مهم يافتن تركيبي براي استفاده از قارچ است. من معمولا ً قارچ را روي سالا د فصل مي ريزم.
001554.jpg

مريم د، مي گويد: هر دو ماه يك يا دو بار قارچ مي خرم. معمولا ً هم از قارچ هاي كيلويي استفاده مي كنم. زيرا با صرفه تر هستند. قيمت نيم كيلو قارچ مبلغي حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان است. در صورتي كه خريد هر ۲۰۰ گرم قارچ بسته بندي شده حدود ۵۰۰ تومان است.
يكي از كارشناسان تغذيه  بي اعتنايي شهروندان ايراني به قارچ را بر گرفته از تلقي مصرف كنندگان از غذاي خوب مي داند. او مي گويد: فرهنگ غذايي ما محدود و عمدتاً متكي به گوشت است. ايراني ها بهترين مزه را ناشي از مصرف گوشت مي دانند و به رغم در اختيار داشتن سبزي ها و محصولا ت گياهي متنوع به ندرت آنها را در تركيب غذايي خود مورد استفاده قرار داده اند. اين محصولا ت معمولا ً به عنوان حاشيه غذاي اصلي كنار گوشت و مرغ قرار گرفته اند. در حالي كه قارچ در ساير كشورها تركيبات بسيار متنوع و جذابي دارد.يكي از خانم هاي خانه دار در بازار تجريش در پاسخ ما كه مي پرسيم «چرا حاضر هستيد گوشت را به رغم قيمت بالا يش بخريد، ولي به قارچ بي اعتنا هستيد؟» مي گويد:«اهميت غذايي قارچ را تمام و كمال درك مي كنم، ولي فرزندانم به مصرف گوشت خو گرفته اند و غذاي اصلي را غذاي گوشتي قلمداد مي كنند، نه غذايي متكي به قارچ.» نكته اي كه او در انتها مي افزايد جوهره تلقي محدود ما از محصولا ت گياهي - بي اعتنا به توانايي هاي مالي مان- است. به نظر مي رسد ما حاضريم ساير موارد زندگي خود را كوچك كنيم تا مصرف گوشت خانواده را تقليل ندهيم. در حقيقت ما بهاي باورهاي غير قابل انعطاف خود را مي پردازيم.
قيمت 
قيمت قارچ حدود نصف قيمت گوشت است. شما براي خريد يك كيلو گوشت حدود ۴۲۰۰ تومان مي پردازيد، در حالي كه هزينه خريد هر يك كيلو قارچ بسته بندي شده حدود ۲۰۰۰-۲۲۰۰ تومان است. بنابراين اگر قارچ را جايگزين گوشت كنيد، حداقل در برخي موارد هزينه شما در اين زمينه به صورت مشهودي تقليل مي يابد. زيرا قارچ ها هم خواص گوشت را دارند و هم گنجاندن آنها در سبد احتمالا ً كوچك خانواده شما باصرفه تر است.قارچ هاي بسته بندي شده در بسته هاي ۲۰۰ و ۴۰۰ گرمي به فروش مي رسند. قيمت هر بسته قارچ ۲۰۰ گرمي ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان و بسته هاي ۴۰۰ گرمي ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است. قيمت قارچ هاي كيلويي ارزان تر از قارچ هاي بسته بندي شده است كه كيلويي ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان به فروش مي روند اما كيفيت قارچ هاي بسته بندي شده را ندارند. در عين حال از آنجايي كه قيمت پايين تري دارند، بسياري از خانوارها خريد آنها را ترجيح مي دهند.در همين روند هزينه طبخ غذاهايي كه با قارچ تهيه مي شوند بسيار ارزان تر است. براي مثال در تهيه املت قارچ براي چهار نفر : ۲۵۰ گرم قارچ، ۷ عدد تخم مرغ، ۱ عدد پياز، ۵۰ گرم كره و مقداري نمك و فلفل مورد نياز است. هزينه اي كه براي تهيه اين غذا صرف مي شود، حدود ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان است، در حالي كه عملا ً غذايي بسيار لذيذ و سرشار از كالري به شمار مي رود.

اين ۱۱۶ نوع غذا
كرپ با قارچ، دلمه قارچ، سالا د قارچ و لوبيا سبز، سوپ قارچ و گوجه فرنگي، شنيتسل مرغ با سس قارچ، سس گوجه فرنگي با قارچ، رستي گوساله با قارچ، خوراك قارچ با سيب زميني، ماكاروني پيچ با قارچ و تن ماهي، قارچ با خمير، سالا د قارچ با سبزي هاي معطر، پوره قارچ، سوپ قارچ با سيب زميني، گالت كوچك با قارچ، دلمه قارچ با بادام، دلمه قارچ با تخم مرغ، مرغ سرخ كرده با قارچ، قارچ با جعفري، سوپ قارچ با تخم مرغ، املت قارچ، قارچ سرخ كرده با بادمجان، بنيه قارچ، قارچ با گل كلم، قارچ سورپريز، قارچ با خامه، قارچ با تره فرنگي، سوپ قارچ با نان تست، گراتن مرغ، سوفله قارچ، قارچ با خردل، قارچ با پياز، سوپ قارچ و اسفناج، قارچ با سبزي ها، گوشت بره سرخ شده با قارچ، قارچ با پنير، قارچ با دو نوع سبزي، سالا د قارچ با خيار، گراتن قارچ با سيب زميني، ماكاروني با قارچ و گوجه فرنگي، گيش با قارچ، قارچ با خامه و پياز، كوفته قارچ، سالا د قارچ با نعناع، خوراك قارچ در كاسه هاي كوچك، گراتينه قارچ، مزيكاسه مرغ با قارچ، كانلوني با قارچ و گوشت، كانلوني با قارچ و اسفناج، پيتزا با قارچ، ماكاروني با قارچ و سس سفيد، پاپيوت، كباب قارچ و ميگو، دلمه گوجه فرنگي با قارچ، گراتن آنديو با قارچ، دلمه شلغم با قارچ، بيف استروگانوف، سوپ قارچ با آب مرغ، سالاد قارچ و سبزي ها، اردور قارچ، سوفله قارچ، تخم مرغ با قارچ، گرم قارچ، گراتن قارچ و اسفناج، سس سوبيرم، سس تينانسير، غذاي گوساله با قارچ، استيك و خمير پاي، خمير پاي براي روي ظرف، خوراك گوشت بره با زيتون، سالاد سفيد قارچ با گوشت ران بره، سالا د قارچ با آناناس، بلا نكت با سبزي ها، كباب مخلوط، خوراك قلوه با قارچ، رستي دست بره، پوپيت قارچ، خمير كلمي كوچك با قارچ، كرپ با قارچ و كالباس، ماكاروني با قارچ، دست گوسفند با قارچ، قارچ با جگر، ماهي قزلآلا  با قارچ،دلمه بادمجان با قارچ، قارچ با آنديو، كرفس و پنير، سالا د آنزاس، قارچ و كالباس، گوشت فيله گوساله با قارچ، قارچ سرخ كرده با جعفري، مرغ با قارچ، گراتن قارچ، سالا د قارچ و كاهو، قارچ با گوجه فرنگي و فلفل سبز دلمه، نوعي ديگر دلمه با قارچ ، سالا د قارچ با جوانه گندم يا ماش، دلمه قارچ با گردو، كرپ، خوراك فيله گوساله با كالباس قارچ، رستي با قارچ و آناناس، خوراك فلفل قرمز وقارچ و زيتون، كوفته با سس قارچ، سالا د قرمز با قارچ، كوفته با قارچ و گرن فلكس، رستي با قارچ و خامه، گراتن قارچ صدفي، گوجه فرنگي پر شده با قارچ و سس مايونز، گوجه فرنگي پر شده با قارچ و نخودفرنگي، قارچ پر شده با مرغ و مايونز، پرتقال پر شده با قارچ و مرغ، فيله با قارچ 
منبع: كتاب مدرسهآشپزي -تأليف پريدخت منصور(سيدنيا)

بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |