شنبه ۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۴
متخصصان بيكار
در حالي كه بخش عمده اي از كاركنان دولت تحصيلات دانشگاهي ندارند و بايد براي بازسازي بدنه نيروي انساني اين دستگاه قدمي برداشت هر سال شاهد بلاتكليفي جواناني هستيم كه يافته هاي چند ساله خود را به تدريج فراموش مي كنند
000220.jpg
كتايون مصري
«انگيزه اي براي ادامه تحصيل ندارم، شايد از برادرم بخواهم كه برايم دعوتنامه بفرستد تا به خارج از كشور بروم.»
اين مطلب را يك دانشجوي سال آخر پزشكي در مقابل در خروجي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي گويد و در برابر اين پرسش كه قصد نداري تخصص بگيري؟ لبخند تلخي مي زند و با حالتي شبيه طعنه مي گويد: «تخصص؟! آن هم براي اينجا؟ فكر نمي كنم عقلاني باشد. اينجا كسي قدر آدم هاي متخصص را نمي داند...» نمي ماند كه از او دليل اين عقيده اش را بپرسم، اما آمارهاي ارائه شده از بازار اشتغال كل كشور و به ويژه بازار اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها گفته هاي او را مهر تأييد مي زند. به طوري كه شايد روزي همه فارغ التحصيلان دانشگاه ها به چنين نگرشي برسند. در آن صورت آيا توسعه آموزش عالي و تأكيد بر نقش نيروي متخصص در امور توسعه پايدار مي تواند جامه تحقق بپوشد؟
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با ارائه گزارشي از آنچه طي برنامه هاي پنجساله توسعه به وقوع پيوسته، اعلام كرده است كه در زمينه ايجاد فرصت اشتغال، دولت تنها طي برنامه اول توسعه (اوايل دهه۷۰) موفق عمل كرده است، به طوري كه عرضه نيروي كار به طور متوسط سالانه ۳۳۰ هزار نفر بوه، طي اجراي برنامه اول سالانه ۳۸۳ هزار فرصت شغلي ايجاد شده است، اما اين عملكرد مثبت در برنامه هاي دوم و سوم توسعه هيچ گاه تكرار نشد و از نيمه دهه۷۰، اقدامات عملي دولت از سياست هاي برنامه هاي پنج ساله توسعه عقب مانده است.
در برنامه دوم در حالي كه۵۰۴ هزار نفر جوياي كار هر سال به خيل بيكاران اضافه مي شدند، دولت توانست تنها ۲۸۱ هزار شغل به طور سالانه ايجاد كند. در برنامه سوم نيز متوسط متقاضيان كار به۶۰۰ هزار نفر به طور سالانه رسيد، اما شمار فرصت هاي شغلي ايجاد شده توسط دولت به طور متوسط از ۵۳۸ هزار شغل فراتر نرفت.
بنابراين وضعيت كلي بازار اشتغال كشور به آشفته بازاري شباهت دارد كه هر سال بر خيل متقاضيان كار اضافه مي شود و هر سال اقدامات عملي دولت از برنامه  ريزي ها عقب مي ماند. با وجود آن كه هيأت دولت همواره از كمبود اعتبارات اين بخش به طور هر ساله سخن مي راند، معلوم نيست چطور در پيش بيني هاي بلند  پروازانه اين كمبود اعتبار كمرنگ ديده مي شود، تا هنگام عمل، براي توجيه عقب ماندگي دولت از برنامه هاي توسعه به كار رود؟
اما طي برنامه پنج ساله سوم توسعه- كه در آن قرار داريم- گفته مي شود كه برآورد عرضه نيروي كار به بازار در سه سال اول اجراي برنامه سوم توسعه (۸۱-۷۹) به دليل كاهش نرخ مشاركت نيروي كار نسبت به پيش بيني اين برنامه طبق اعلام بانك مركزي جمهوري اسلامي به طور متوسط سالانه۶۰۰ هزار نفر بوده است. اما در سال هاي پاياني اين برنامه (۸۳-۸۲) پيش بيني مي شود كه اين موج بيكاران به ۷۳۵ هزار نفر در سال برسد كه اگر دولت بتواند سالانه ۹۰۴ هزار فرصت شغلي جديد ايجاد كند، مي توان اميدوار بود كه نرخ بيكاري در حد ۶/۱۲ درصد باقي بماند. مهار اين بيكاري لجام گسيخته مستلزم داشتن رشد اقتصادي۸ درصدي است كه هنوز بدنه اقتصاد ما با اين ميزان رشد فاصله دارد.
اما وضعيت كلي نيروهاي سرگردان در بازار كار ايران نشان مي دهد كه بيشتر اين افراد در سنين ۲۰ تا ۲۴ ساله قرار دارند و نظر به اين كه حدود۵/۵ ميليون نفر در مقطع متوسطه آموزش و پرورش كشور در حال تحصيلند، طي سال هاي اول برنامه چهارم توسعه بر شمار اين موج سرگردان اضافه مي شود.
محمد رضا ف- فارغ  التحصيل كارشناسي زيست شناسي است كه در يك بنگاه معاملات ملكي كار مي كند، در اين باره انتقاد مي كند: «شما بگوييد من با مطالب تئوريكي كه ياد گرفته ام، چطور مي توانم كار آفريني كنم كه اين قدر روي آن تأكيد مي كنيد؟ آيا شناخت ساختمان سلول و مولكول، فعاليت هاي متابوليستي و... مي تواند اين امكان را فراهم كند كه من به تنهايي بنشينم و سلول ها را بشكافم و ساختمانشان را تحليل كنم؟ يك مركز تحقيقي يا آزمايشگاهي كه از من حمايت كند تا آموخته هايم را در معرض اجرا بگذارم وجود ندارد. (به اطرافش اشاره مي كند) به نظر من تا وقتي اين شرايط فراهم نشود اين بنگاه معاملات ملكي است كه از من حمايت مي كند، تا نزد خانواده ام بيكار و علاف نباشم.»
علي اصغر مرندي هم راننده آژانس است، درحالي كه كارشناس رشته پرستاري هم هست، وقتي مي پرسم پرستاري چه ارتباطي با رانندگي دارد؟ صبر نمي كند كه جمله ام تمام شود، گويا بارها محكوم به پاسخ به همين پرسش بود يا شايد هم خودش بارها اين سؤال را از خود پرسيده، مي گويد: بعد از ماه ها كارآموزي و شيفت شب خدمت كردن در بيمارستان ها به اين نتيجه رسيدم كه با حقوق اندك پرستاري نمي توانم زندگي ام را جمع و جور كنم، من دو فرزند دارم و با همسرم از صبح تا شب كار مي كنيم ولي هنوز به جايي نرسيده ايم، مطمئن باشيد اشتباه پدر و مادرم را درباره خودم تكرار نمي كنم، من اصراري ندارم كه فرزندانم به دانشگاه بروند، چون زندگي پدرشان بهترين نمونه براي يك زندگي نه چندان ايده آل است.»
پزشكان بيكار يا بيكاران پزشك
جالب است كه اين روزها رنج از بيكاري به سراغ صاحبان رشته هايي مي رود كه شايد جمع عمده اي از خانواده ها، آرزو دارند، فرزندشان در اين رشته تحصيل كند و در نهايت «پزشك»، شود.
بسياري از فارغ التحصيلان رشته پزشكي از سال هاي آخر تحصيل، طعم بيكاري را مي چشند، تا وقتي به طور كامل فارغ  التحصيل شوند كه در آن زمان بيكاري مثل بختك عرصه زندگي شان را مي پوشاند. اين درحالي است كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بارها از كمبود پزشك متخصص در روستاها و نقاط محروم كشور دم زده، اما چرا اين فارغ التحصيلان حاضر به فعاليت در اين مناطق نيستند؟
يكي از دانشجويان سال آخر اين رشته مي گفت: «با كدام امنيت و امكاناتي حاضر بشويم دور از خانواده زندگي كنيم، در حالي كه وزارت بهداشت مي داند كه بعضي مناطق از داشتن كمترين امكانات محرومند، چطور يك پزشك جوان بدون حمايت جدي و امكانات رفاهي مي تواند در آنجا زندگي كند؟»
البته برخي از فارغ التحصيلان رشته پزشكي هم عقيده دارند در سال هاي اخير افزايش خروجي در رشته هاي دانشگاهي مرتبط با پزشكي مثل مامايي، پيراپزشكي، پاتوبيولوژي، فيزيوتراپي و... باعث افزايش بيشتر شمار بيكاران و يأس پزشكان براي ادامه تحصيل شده است.
راه حل مشكل، پاك كردن صورت مسئله
پديده بيكاري براي فارغ التحصيلان دانشگاه ها تنها اختصاص به دانشگاه هاي دولتي ندارد بلكه دانش آموختگان دانشگاه آزاد هم از اين پديده رنج مي برند. هرچند كه اين افراد معمولاً محكومند كه در گل آلوده كردن آب بازار اشتغال نقش بسزايي دارند و خروج سالانه چند ۱۰ هزار فارغ التحصيل از اين دانشگاه پديده سرگرداني تحصيل كردگان نظام دانشگاهي را تشديد مي كند، اما اين افراد به دليل اين كه هزينه هاي كلاني بابت هر ترم تحصيلي متحمل مي شوند، بيكاري و سرگرداني در اين بازار را براي خود دردناك تر توصيف مي كنند.
با اين حال چندي پيش رئيس سازمان نظام پزشكي كشور براي رفع مشكلات فارغ التحصيلان در دانشگاه هاي دولتي طي بخشنامه اي اعلام كرد كه از اين پس براي فارغ التحصيلان پزشكي دانشگاه آزاد، كارت نظام پزشكي صادر نشود. اين هم يكي از صدها راهكار شتابزده و مقطعي بود كه توانست در كوتاه مدت باعث سرخوردگي قشري از دانشجويان و لاينحل ماندن مشكل بيكاري شود.
محمد رضا ظفرقندي به نظر مي رسد از سال گذشته تاكنون هنوز هم معتقد باشد كه عامل بيكاري فارغ التحصيلان پزشكي خروجي هاي دانشگاه آزاد باشند كه بي ضابطه جذب و فارغ التحصيل مي شوند، در حالي كه وي نياز شديد مناطق محروم به پزشك متعهد از يكسو ونبود امكانات رفاهي و حمايت هاي تشويقي بنابر خواست پزشكان جوان را براي ساماندهي مناسب نيروي متخصص از ياد مي برد.
به هر حال بنابر آمارهاي موجود۸، هزار پزشك۱۴، هزار ماما و ۱۸ هزار پرستار بيكار در كشور وجود دارند كه البته دامنه بيكاري تنها به رشته هاي پزشكي محدود نمانده است. فارغ التحصيلان رشته هاي علوم انساني هم از كاربردي نبودن رشته تحصيلي خود پس از فارغ التحصيلي بيشتر شكايت مي كنند. دانشجويي مي گويد «بعضي از رشته ها طوري طراحي شده اند تا شخص فقط براي بسته شدن دهانش مدتي وارد دانشگاه شود، درحالي كه در تغيير جايگاه و وضعيتش هيچ نقشي ندارد.»
در اين باره بايد سياست هاي افراطي مدارس در تشويق دانش آموزان به شركت در كنكور و يا حضور در كلاس هاي برنامه ريزي كنكور را هم به نقد كشاند. هم اينك در كمتر كلاس سال هاي پاياني مقطع متوسطه دانش آموزان براي ورود به دانشگاه تحت فشار مستقيم يا غيرمستقيم قرار نمي گيرند. دانشجويان تازه وارد غالباً به اين نكته اذعان مي كنند كه اگر وارد دانشگاه نمي شدند، شايد هيچ راهي براي ادامه زندگي طبيعي پيدا نمي كردند. اين روزها با شروع فصل ثبت نام در آزمون سراسري دانش آموزان پيش دانشگاهي يا هر داوطلب ديگري، تلاش مي كنند تا شانس خود را در گزينه هاي موجود براي ورود به دانشگاه امتحان كنند. به همين دليل حاضرند ميليون ها تومان هم صرف خريد سؤالات كنكور كنند، بدون اين كه از آينده و سال هاي پس از دانشگاه چشم انداز روشني داشته باشند. كارشناسان امور آموزشي عقيده دارند كه بايد براي نقش نيروهاي متخصص جامعه در امر توسعه جايگاه ويژه اي قائل شد، به ويژه در شرايط فعلي كه گفته مي شود، رشد عرضه نيروي كار ماهر و داراي تخصص از رشد كل عرضه نيروي كار به مراتب بزرگتر است.
هفته نامه پيك سنجش با انتشار گزارش آماري دراين باره برآورده كرده است كه طي دهه۷۵-۱۳۶۵ نظام آموزش عالي دوبرابر فارغ التحصيلان كه طي۵۰ سال گذشته تأمين كرده، به بازار كار روانه كرده است.
بنابراين سالانه نزديك به۲۷۲ هزار نفر فارغ التحصيل از دانشگاه هاي دولتي وآزاد وارد بازار كار مي شوند كه البته نزديك به دو سوم آنها از رشته هاي غير فني هستند. اين آمارها تقريباً متعلق به يك دهه قبل است. اگر ساليانه۲۰۰ هزار بيكار وجود داشته باشد تا سال ۱۳۸۵ حدود۲ ميليون نفر فقط فارغ التحصيل بيكار دانشگاه ها خواهيم داشت كه به «بحران» شباهت دارد.
در جايي غير از جاي خودم
يكي از عمده ترين انواع بيكاري در ميان دانش آموختگان دانشگاه ها كه متأسفانه افزايش تعدادشان به اين شكل از بيكاري نيز توسعه مي يابد، به كارگيري متخصصان جوان در جايي غير از جاي خودشان است؛نظر به اين كه در بسياري موارد دستگاه هاي دولتي با مازاد نيرو مواجهند و ريسك پذيرش نيروهاي جديد را براي خود بسيار زياد مي دانند، ترجيح مي دهند، سال ها نيروهاي جوان دانشگاهي را در جايي قرار دهند كه هيچ ارتباطي با تخصص شان ندارد.
اين در حالي است كه در بسياري موارد يك نيروي فارغ التحصيل جوان در مقطع كارشناسي يا كارشناسي ارشد ناچار است تحت نظر فردي فعاليت كند كه تنها به خاطر تجربه به جايگاهي تكيه زده است.
يكي از دانشجويان سال آخر دانشكده صدا و سيما در همين باره توضيح مي دهد: اگر تخصص و ميزان آموزش من را در دستگاه هاي رسانه اي كافي نمي دانند و هم اكنون بايد زير دست شخصي كار كنم كه نه درس دانشگاهي مي داند چيست و نه با روش هاي مطالعاتي جديد آشنايي دارد، چرا عمر و هزينه گزافي را صرف ورود به دانشگاه كرده ام؟
اين سؤال غالباً از سوي دانش آموختگان رشته هاي فني- كاربردي و غيرتئوريك مطرح مي شود، چرا كه در نظر اول اين فارغ التحصيلان براي ورود به بازار اشتغال شانس بيشتري دارند، اما بيكاري پنهان، واگذاري فعاليت هاي ساده و غيرحرفه اي به آنان و بالاخره قرار دادن متخصصان تازه كار در جايي كه هيچ ارتباطي به دانسته هايشان ندارد، معمولاً آنها را به يأس و دوري از خلاقيت مي كشاند.
براساس آمارهاي ارائه شده توسط محققان، عرضه نيروي كار داراي آموزش عالي و تخصص از۱۸۸۵ نفر براي هر هزار نفر در سال۱۳۷۸ به ۲۹۴۲ نفر براي هزار نفر در سال۸۳ (پايان برنامه سوم توسعه) افزايش خواهد يافت كه نشان از رشد۵۶ درصدي دارد. بنابراين نرخ رشد بيكاري اين قشر چيزي معادل۹/۱۵ درصد برآورد خواهد شد، حتي اين پيش بيني ها گواهي مي دهد كه بازار كار فارغ التحصيلان رشته هاي علوم انساني با بن بست روبه رو شود.
كشاورزي بيشترين، علوم تربيتي كمترين
باز هم هفته نامه پيك سنجش به نقل از كارشناسان اعلام كرده است كه طي سال هاي گذشته بالاترين نرخ بيكاري مربوط به فارغ التحصيلان رشته كشاورزي و پايين ترين آن مربوط به فارغ التحصيلان رشته هاي علوم تربيتي است.
دليل بيكاري بالاي دانش آموختگان كشاورزي هم پذيرش بي رويه دانشجو بدون درنظر گرفتن نياز جامعه، ارائه آموزش هاي صرفاً نظري و كم توجهي به آموزش هاي عملي و كاربردي عنوان مي شود. آخرين سرشماري از بيكاران فارغ التحصيل دانشگاه ها در سال۱۳۷۹ نشان مي دهد كه از جمع دانش آموختگان رشته هاي پزشكي۱/۹ درصد بيكار، در رشته حقوق۱۵ درصد بيكار، در علوم اجتماعي۹/۱۲ درصد بيكار، در علوم طبيعي ۱/۱۰درصد بيكار، مهندسي۵/۱۰ درصد بيكار، هنرهاي زيبا ۲/۴ درصد بيكار و بالاخره كشاورزي۳/۱۶ درصد بيكارند.
درحالي كه همچنان وزارت علوم و دستگاه هاي اجرايي تأكيد مي كنند، بخش عمده اي از كاركنان دولت تحصيلات دانشگاهي ندارند و بايد براي بازسازي بدنه نيروي انساني اين دستگاه ها قدمي برداشت، هر سال شاهد بلاتكليفي جواناني هستيم كه يافته هاي چند ساله خود را به تدريج فراموش مي كنند يا روانه بازار كار كاذب مي شوند.
اگر از موج فرار مغزها كه بيش از هميشه دانش آموزان و دانشجويان المپيادي را با خود همراه مي كند، تا در فضاي غير از وطن به خدمت بپردازند، صرفنظر كنيم، ساير دانش آموختگان در اثر ادامه بيكاري به لحاظ فردي به يأس از محيط، پرخاشگري، كاهش حس مشاركت فعال و از همه مهمتربدبيني نسبت به اقدامات دولت دچار مي شوند.

در خبرها
شركت دانشجويان در جشن سراسري برف و يخ
دومين جشن سراسري برف و يخ دانشجويان بهمن ماه امسال در مناطق زيباي شهركرد برپا مي شود.
دكتر محدث خراساني مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگويي اختصاصي با همشهري دانشجو، با اعلام اين خبر، ضمن اشاره به اهداف فرهنگي، ورزشي و گردشگري اين جشن براي دانشجويان كشور گفت: دومين دوره جشن سراسري برف و يخ در تعطيلات بين دو ترم دانشگاههاي كشور در مناطق و طبيعت زيباي شهركرد و چهارمحال و بختياري و در فصل زمستان برپا مي شود و طي آن دانشجويان در مسابقه مجسمه برفي و يخي شركت مي كنند.
وي با اشاره به استقبال دانشجويان از اين برنامه و شركت ۲۰۰۰ دانشجوي دختر و پسر در سال گذشته گفت: اين برنامه طي حدود يك هفته بطور جداگانه براي دانشجويان دختر و پسر با همكاري سازمان ملي جوانان برگزار مي شود و در كليه امور اجرايي آن نيروهاي منطقه اي، استانداري، ايرانگردي، ارشاد منطقه، شهرداري و نظاير آن همكاري دارند.
دكتر محدث گفت: يكي از مشكلات جدي ما در دانشگاههاي كشور، مسائل رواني، روحيات و شور و نشاط دانشجويان است كه مستقيماً بر كار آموزشي و تحقيقاتي دانشگاهها تأثير گذار است و ما معتقديم با برگزاري چنين برنامه هايي مي توانيم ضمن گذاشتن تأثيرات مثبت روحي و رواني بر دانشجويان، زمينه هاي بهبود كار آموزشي و انگيزه تلاش علمي را در آنان فراهم آوريم.
مديركل دانشجويان داخل با اشاره به اينكه امور اجرايي دومين جشن دانشجويي برف و يخ اخيراً آغاز شده، گفت: سال گذشته اين برنامه با مخالفت هاي سياسي و فرهنگي مختلف مواجه شد ولي پس از برگزاري، عمده ترديد هاي موجود درباره آن از بين رفت و امسال با مشكلات كمتري روبرو هستيم.
به گفته دكتر محدث هزينه برپايي اين برنامه سال گذشته در قالب وجه ۵ هزار توماني از دانشجويان براي حق اسكان و غذاي سه روزه اخذ شد و امسال نيز به همين ترتيب خواهد بود كه جزئيات و نحوه نام نويسي دانشجويان به اطلاع علاقه مندان خواهد رسيد.
گفتني است برگزيدگان اولين مسابقه مجسمه برفي و يخي در مراسم افتتاحيه برنامه امسال معرفي خواهند شد.
دانشجويان نمونه را از سربازي معاف داريد
جمعي از دانشجويان نمونه كشور در نامه اي به رئيس جمهوري، معافيت اين گروه از دانشجويان از خدمت سربازي را خواستار شدند.
در اين نامه با اشاره به ده بند اعلام شده از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح در خصوص معافيت از خدمت سربازي آمده است: در ميان اين بندها مواردي چون معافيت از خدمت سربازي براي برگزيدگان مسابقات ورزشي و يا نفرات اول تا سوم كنكور سراسري در رشته هاي مختلف ديده مي شود، اما به نظر مي رسد جاي بند «معافيت از خدمت سربازي براي دانشجويان نمونه كشور» خالي است.
نويسندگان اين نامه افزودند: بي شك وجود و رعايت استحقاق در اعطاي چنين امتيازاتي مي تواند نقش مهمي را در ايجاد دلگرمي بيشتر دانشجويان نمونه كشور، داشته باشد.
مديركل دانشجويان داخل:
چيزي به نام «ضابط فرهنگي» نداريم

چندي پيش طرح «ضابطان فرهنگي» با هدف اصلاح وضعيت فرهنگي و اخلاقي دانشجويان در دانشگاه اروميه به اجرا گذاشته شد، كه به گفته معاون دانشجويي و فرهنگي اين دانشگاه، انگيزه اصلي از اجراي آن گلايه افراد مختلف از وضعيت فرهنگي و اخلاقي برخي دانشجويان در دانشگاه و عدم رعايت شئونات اخلاقي توسط دانشجويان بوده است.
دكتر محمود رضازاده با اشاره به ضرورت اصلاح وضع موجود و اتخاذ روش مناسب براي آن به خبرگزاري ايسنا گفت: براي فعال سازي ضابطان فرهنگي در دانشگاه، طي نامه هاي جداگانه كه به صورت محرمانه براي اساتيد، تشكل ها و بعضي دانشجويان ارسال شده است، از آنها خواسته ايم تا به صورت ضابط فرهنگي با ما همكاري كنند و افراد مورد اطمينان خود را براي اين كار معرفي نمايند.
وي گفت: طرح ضابطان فرهنگي در تكميل طرح ستاد انتظامي دانشجويي است كه به انتخاب دانشجويان و با هدف كاستن از فعاليت هاي غيرقانوني و افزايش فعاليت هاي مفيد دانشجويي و اصلاح امور اجتماعي تشكيل خواهد شد.
معاون دانشجويي دانشگاه اروميه همچنين گفت: سعي شده تا ضابطان موردنظر از ميان افراد متعهد و دلسوز انتخاب شوند كه به هر كدام از آنها شماره خاص داده مي شود تا در گزارشهاي خود آن را قيد نمايند.
دانشجويان متحصن
در هفته اي كه گذشت باز هم برخي دانشگاههاي كشور شاهد اعتراضات دانشجويي به مسايل و مشكلات صنفي و نيز آموزشي بودند.
تحصن هاي دانشجويي در اعتراض به كاستي هاي موجوددر امكانات رفاهي و خوابگاهي و همچنين مديريت هاي دانشگاهي و مشكلات آموزشي در برخي دانشگاهها از جمله دانشگاه سهند تبريز به دليل عدم پاسخگويي به موقع مسئولان دانشگاه تا چهار روز نيز به طول انجاميد.
نماينده دانشجويان اين دانشگاه، تكميل كادر هيات علمي، تجهيز آزمايشگاه، تشكيل انجمن هاي علمي مستقل و تشكيل انجمن هاي صنفي را از جمله خواسته هاي دانشجويان متحصن ذكر كرد و با اشاره به سوءمديريت دانشكده برق اين دانشگاه عدم حضور مسئولان دانشگاه را در جمع دانشجويان دليل اصلي تداوم اين تحصن كاملا صنفي دانست.
در چهارمين روز از تحصن اين دانشجويان، شوراهاي صنفي دانشگاه تبريز و تربيت معلم آذربايجان ضمن قانوني خواندن خواسته تشكيل شوراهاي صنفي در دانشگاه سهند تبريز در نامه اي به وزير علوم، تحقيقات و فناوري تعجب خود را از عدم تشكيل شوراهاي صنفي در اين دانشگاه پس از گذشت ۵ سال از آئين نامه مصوب آن اعلام داشتند.
نخستين انجمن دانشجويان و دانش آموختگان نابينا تأسيس شد
نخستين انجمن علمي فرهنگي دانشجويان و دانش آموختگان نابينا ايران با كسب مجوز از وزارت كشور آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ما اين انجمن به منظور كمك به پيشبرد امور پژوهشي، آموزشي و فرهنگي دانش آموختگان نابيناي كشور و نيز ايجاد امكان تبادلات علمي و فرهنگي در سطح جهان تشكيل شده است.
انجام پژوهش هاي علمي- فرهنگي،  آشنايي با دانشگاه هاي كشورهاي مختلف، انتشارات علمي- پژوهشي، برقراري ارتباط با سازمان ها و نهادهاي مرتبط با امورنابينايان در كشور، رسيدگي به وضعيت نابينايان در آزمون هاي سراسري دانشگاه ها، معرفي شخصيت هاي برجسته نابينا به جامعه و برگزاري گردهمايي هاي تخصصي از جمله اهداف علمي و فرهنگي انجمن دانشجويان و دانش آموختگان نابيناي ايران مي باشد.
راه اندازي سايت  معاونت آموزشي «علم و صنعت»
سايت  معاونت آموزشي دانشگاه علم و صنعت ايران به منظور اطلاع رساني سريع و روز آمد به دانشجويان، خانواده ها و اساتيد راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي اين دانشگاه سايت مزبور در بخش هاي ثبت نام دانشجويان، خدمات آموزشي و اداره فارغ التحصيلان راه اندازي شده و كاربران آن را عمدتاً دانشجويان، خانواده ها، استادان مشاور و مديران سيستم تشكيل مي دهند.
در اين سايت كه به نشاني »http:/REG.just.ac.ir« ايجاد شده است، اطلاعات جامعي در زمينه هاي فارغ التحصيلان دانشگاه از سال ۱۳۵۷، وضعيت تحصيلي دانشجويان و قوانين و خدمات آموزشي دانشگاه موجود است.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |