دوشنبه ۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۶
مصاحبه با محمد صحفي معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
كالا هايي كه نبايد تبليغ شوند...
قانون تبليغات، موضوع آگهي هايي را كه مربوط به دخانيات است، ممنوع كرده است تا از اين طريق از ترويج فرهنگ نامناسب در سطح جامعه جلوگيري كند.
000092.jpg
آزاده بهشتي 
كانون  هاي داخلي در برخي از طرح هاي خود از سمبل ها، تصاوير و نمادهاي كانون هاي تبليغاتي خارجي استفاده مي كنند كه قطعا اين موضوع بايد با مقررات و قوانيني كه ما داريم و همينطور با فرهنگ اسلامي و ايراني ما تطبيق داده شود و در صورتي كه به اين موضوعات توجه نشود و از سنبل ها و نمادهايي استفاده شود كه با فرهنگ و ارزش اسلامي و ايراني در تقابل باشد اين كار تخلف محسوب  شده و برابر مقررات با آن برخورد مي شود
كمي در مورد ساماندهي تبليغات توضيح دهيد.
براساس قانون كليه اقداماتي كه در عرصه تبليغات صورت مي گيرد چه در زمينه صدور مجوز فعاليت كانون هاي تبليغاتي و چه نظارت بر نحوه فعاليت آنها و نظارت بر كيفيت كار تبليغات بر عهده وزارت ارشاد است. در حال حاضر ۲۴۰۰ كانون تبليغاتي در كشور داراي مجوز هستند كه از اين تعداد ۸۶۰ كانون مربوط به تهران است كه به غير از اين تعداد ۴۵۰ كانون تبليغاتي مجوز موقت گرفته اند و دوره آزمايشي خود را به سر مي برند و روي هم ۱۳۰۰ كانون تبليغاتي در تهران وجود دارد.
وظيفه اصلي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي در قبال اين كانون هاي تبليغاتي چيست؟
نظارت بر فعاليت اين كانون ها و محتواي برنامه هاي تبليغاتي آنها از وظايفي است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دنبال مي كند. ضمن اينكه به موجب قانون اهداف و وظايف اين وزارتخانه، مسووليت اجراي سياست هاي رسمي نظام جمهوري اسلامي در زمينه فرهنگ عمومي و نظارت بر تبليغات و صدور مجوز براي اشخاصي كه داوطلب فعاليت هستند بر عهده وزارت ارشاد است.
كمي در مورد تفكيك فعاليت هاي وزارت ارشاد و شهرداري توضيح دهيد.
از جنبه مبلمان شهري و آنچه كه به ضوابط و معيارهاي شهرداري برمي گردد و بيشتر جنبه سخت افزاري قضيه است به عهده شهرداري است و آنچه كه به جنبه محتوايي قضيه مربوط مي شود و نظارت بر آگهي تبليغاتي است بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ادارات كل ارشاد در استان ها است. وزارت ارشاد از لحاظ ضوابط تبليغاتي تقسيم بندي را بين انواع تبليغات دارد و ملزم است از تبليغاتي كه در رسانه هاي مكتوب چاپ و منتشر مي شود و يا تبليغات شهري كه بر روي بيلبوردها انجام مي شود و همچنين تبليغات از طريق وسايل سمعي و بصري ضوابط و معيارهاي اين تبليغات را تدوين كند و بر حسن اجراي درست آن نظارت داشته باشد.
نظارت بر تبليغات از چه طريقي انجام مي شود؟
مميزي و نظارت بر كيفيت كار تبليغات تنها بخش بسيار اندكي از وظايفي است كه وزارت ارشاد بر عهده دارد و وزارت ارشاد اهداف بسيار كلاني را در تاسيس و نظارت بر نحوه فعاليت آگهي و تبليغ بر عهده دارد كه به زمان تاسيس اين بخش از سازمان بر مي گردد.
قوانين تدوين شده در بخش نظارت بر تبليغات به چه صورت است؟
قوانيني كه وجود دارد، به گونه اي است كه هم حقوق توليدكننده كالا و هم حقوق مصرف كننده را بر عهده دارد كه اين موضوع در قانوني كه در سال ۱۳۵۸ تصويب شد، مد نظر قرار گرفت. در حفظ حقوق توليدكنندگان كالا ممكن است طرح شعارهاي دروغ، كيفيت خاصي از محصول خود را در مقابل رقيب به جامعه القا كند و با اين كار رقيب را از ميدان به در كند و بنابراين رقابت ناسالم ايجاد شده و در مقابل هم قرار مي گيرند و در زمينه حقوق مصرف كننده نيز نبايد در تبليغات كالا و اشعار و شعارها برخي از اقوام ايراني به تمسخر گرفته شوند، همچنين بهره برداري ابزاري از زن يا مرد صورت نگيرد و سعي شده است تا كالاهاي غيراستاندارد در تبليغات استفاده نشوند.
در پخش تبليغات از تلويزيون نوعي اعتماد به كالا در مردم وجود دارد، در اين زمينه و براي جلوگيري از عدم اعتماد چه تدابيري انديشيده ايد؟
مردم وقتي مي بينند تبليغات از رسانه ملي صداوسيما و يا روزنامه ها ارائه مي شود، به اين اطلاعات كه در اختيارشان قرار مي گيرد اعتماد مي كنند كه اين اعتماد برآمده از اطميناني است كه به اين رسانه ها دارند، وزارت ارشاد وظيفه دارد به موجب قانون دقت لازم را در ارائه كالاها داشته باشد تا كالاهايي كه استاندارد نيستند و يا به طور غيرقانوني وارد كشور شده اند و براي سلامت افراد مفيد نيستند، تبليغ نشوند. همچنين اين وزارتخانه موظف است اجازه ندهد از عناصري كه به سلامت مردم آسيب مي رساند استفاده كنند.
در زمينه حقوق توليدكننده، تدابيري در مقابل توليدكنندگان خارجي نيز در نظر گرفته شده است؟
يكي از موارد حفظ حقوق توليدكنندگان كه در وزارت ارشاد در نظر گرفته شده است حفظ حقوق آنان در مقابل توليدكنندگان خارجي است. همچنين در زمينه حفظ حقوق كه در قانون منظور شده است حفظ و مراقبت از زبان و ادبيات فارسي است يعني از طريق تشويق بنگاه هاي تبليغاتي به رعايت زبان معيار و زبان فارسي.
طبيعتا ارتباط با جامعه بين الملل ورود لغت بيگانه به زبان ما است اما ما نيز بايد آمادگي داشته باشيم آن مقدار از كلمات بيگانه كه قابليت تبديل به زبان فارسي را دارند، تغيير دهيم كه اين كار توسط فرهنگستان زبان فارسي صورت مي گيرد.
آيا وزارت ارشاد براي اين موضوع، كار خاصي انجام داده است؟
وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي شورايي براي حفظ زبان فارسي ايجاد كرده است كه مشابه آن در بقيه دستگاه ها مثل صداوسيما در نظر گرفته شده است تا از طريق نظارت بر فعاليت واحدهاي خودشان و ارتباط با اين شورا در وزارت ارشاد به استفاده از لغات نظارت داشته باشند.
كار اين شورا مشخصا چيست؟
اين شورا متشكل از كارشناساني در حوزه تبليغات و فرهنگ عمومي است كه با اساتيد و نخبگان فرهنگستان لغت كه واژه سازي مي كنند در ارتباط هستند، واژه هاي مناسب را در بخش تبليغات شناسايي و با ارتباط با كانون هاي تبليغاتي اين واژه ها را معرفي مي كند. در حقيقت شورايي كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار دارد بيشتر حالت مشورتي براي بقيه دستگاه ها دارد و آنها را به لحاظ كاربرد زبان و ادبيات فارسي در همه شوراها چه در زمينه بسته بندي كالاها و چه در زمينه تبليغات خود كالا بايد به اين نكته توجه داشته باشد.
جايگاه كانون هاي تبليغاتي خارجي در اين تبليغات چگونه است؟
ما در ايران چيزي با عنوان كانون هاي تبليغاتي خارجي نداريم و كانون هاي تبليغاتي تماما داخلي هستند، اما همين كانون  هاي داخلي در برخي از طرح هاي خود از سمبل ها، تصاوير و نمادهاي كانون هاي تبليغاتي خارجي استفاده مي كنند كه قطعا اين موضوع بايد با مقررات و قوانيني كه ما داريم و همينطور با فرهنگ اسلامي و ايراني ما تطبيق داده شود و در صورتي كه به اين موضوعات توجه نشود و از سنبل ها و نمادهايي استفاده شود كه با فرهنگ و ارزش اسلامي و ايراني در تقابل باشد اين كار تخلف محسوب  شده و برابر مقررات با آن برخورد مي شود. شركت هاي داخلي در استفاده از الگوهاي خارجي بايد ضوابط و مقررات جمهوري اسلامي را رعايت كنند.
در مورد قانون جديد تبليغات چه تغييراتي نسبت به قوانين گذشته ايجاد شده است؟
به موجب قانون برنامه سوم توسعه وزارت ارشاد موظف شد كه نظام جامع تبليغاتي تدوين كند، اين كار با مشاركت اساتيد دانشگاه، انجمن كانون هاي تبليغاتي و جمعي از صاحب نظران در اين حوزه انجام شد و در اوايل سال جاري اين پروژه به اتمام رسيد و پيش نويس لايحه اي تنظيم شد كه ضوابط قانون تبليغ در جمهوري اسلامي تنظيم شد. ضرورت اين موضوع ازجهت اهميت تبليغات در رشد و پيشرفت اقتصادي كشور احساس شد، از سوي ديگر تبليغات به لحاظ ايجاد يك فرهنگ جديد براي زندگي شهري حائز اهميت است.در زمينه تبليغات ۱۵۰۰۰ هزار شغل ايجاد شده است و قابليت اين را دارد كه بحث اشتغال زايي در اين زمينه را چندبرابر كند لذا بايد مطالعه لازم در اين زمينه انجام شود تا در قسمت خدمات رشد قابل توجهي داشته باشيم. باتوجه به اين ضرورت ها اين آيين نامه تدوين شد و درحال حاضر مراحل قانوني خود را طي مي كند.و بعد از تصويب در شوراي برنامه ريزي وزارت ارشاد به تصويب خواهد رسيد.
محور اصلي تغييرات قانون جديد نسبت به قانون گذشته در چيست؟
اين آيين نامه بخش نامه هاي مختلف موضوع تبليغات را موردتوجه قرار مي دهد، در زمينه هدف كار تبليغات، تعاريفي را مطرح كرده كه در اجراي قانون دچار مشكل نشويم، همچنين اصطلاحات و واژه هايي كه در زمينه ادبيات موردتوجه قرار گرفته است، در زمينه حدود و ضوابط كار تبليغاتي و شاخصهاي آن و همچنين عدم مغايرت و ناسازگاري تبليغات با موازين شرعي، اخلاقي و عفت عمومي در اين قانون مشخص شده است.
مواردي مثل تبليغات دخانيات و ترويج موارد خلاف و ارائه دروغ، نهي شده است و تمام مواردي كه به حقوق توليدكننده و مصرف كننده مربوط مي شود از لحاظ شكل و محتوا ضوابط و معيارهايي را مطرح كرده است.
در زمينه مكان هاي تبليغاتي نيز قوانيني پيش بيني شده است؟
مكان نصب بيلبوردهاي تبليغاتي از طريق قراردادي كه كانون هاي تبليغاتي با شهرداري مي بندند، مشخص مي شود و تابع ضوابط و شرايط مشخصي است و اين مساله بايد از سوي شهرداري قاعده مند باشد و اين موارد در قانون جديد تبليغات پيش بيني شده است و از اين پس اجرا خواهد شد.
كانون هاي تبليغاتي، خصوصي هستند يا دولتي؟
كانون هاي تبليغاتي تماماً خصوصي هستند و كانون تبليغاتي دولتي نداريم، به موجب قانون تبليغات نيز عرضه كنندگان كالاهاي تبليغاتي نمي توانند در اين كانون ها داراي سهام باشند و از سوي ديگر كانون هاي تبليغاتي نبايد ازنظر اداري و تصميم گيري وابسته به وسايل ارتباط جمعي و يا آگهي دهندگان باشند و رسانه هاي ارتباط جمعي نيز، نمي توانند كانون تبليغاتي باشند.
تخلفاتي كه در حوزه تبليغات صورت گرفته، به چه صورت با آنها برخورد مي شود؟
براساس گزارش هاي رسيده در ۸ ماه گذشته سال جاري ۲۰ تخلف در زمينه رسانه هاي مكتوب صورت گرفته است كه به آنها تذكر داده شده است و در پرونده اداره كل مطبوعات داخلي آنها نيز درج گرديده است.در زمينه تخلفات چنانچه مورد حادي وجود داشته باشد، شكايت درمورد آنها مطرح خواهد شد و وزارت ارشاد آمادگي طرح اين تخلفات را در دادگاه نيز دارد تا پيگيري لازم صورت گيرد.
قوانين در زمينه مقابله با تخلفات چگونه است؟
مهمترين قانون، قانون منع به كاربردن اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه است كه بخشي از آن به تابلوهاي تبليغاتي شهري و بخشي درمورد بسته بندي كالاهاي تبليغاتي است و در هر دو بخش اين موضوع مورد بررسي قرار مي گيرد.
حساسيت در كدام بخش از تبليغات بيشتر است؟
رسانه هاي سمعي و بصري، صداوسيما به عنوان يك رسانه ملي داراي اهميت است و اعمال قوانين در اين بخش بيشتر است و سازمان صداوسيما نيز بايد اين ضوابط و قوانين را رعايت كند. در زمينه تبليغات الكترونيك ضوابط و قوانين تدوين شده است كه آن هم اجرا مي شود و كار نظارتي وزارت ارشاد در اين حوزه نيز آغاز و با دقت و توجه بيشتر تداوم مي يابد.
قانوني براي فضاهاي شهري براي نصب تابلوها وجود دارد؟
در ارائه فضاهاي تبليغاتي، شهرداري بايد توجه و دقت لازم را داشته باشد، ظرفيتي كه شهرداري براي نصب تابلوها و بيلبوردها دارد، ظرفيت محدودي است و بايد ضوابط و معيارهايي در بزرگراه ها و ميادين درنظر بگيرد، اينكه تابلوها بر اساس چه ضوابطي و چه معيارهايي نصب شود، اين ضوابط و معيارها بايد قانونمند باشد تا فضاهاي شهري كه مورد استفاده قرار مي گيرد به لحاظ رواني نفس كشيدن را براي مردم دشوار نكند كه اين موضوع مشاركت دستگاه ها را مي طلبد.

محيط هاي شهري براي عبور معلولا ن مناسب نيست
راه دشوار و ناهموار
000094.jpg
به رغم ضوابط و دستورالعمل هاي موجود، هنوز برخي فضاهاي شهري براي دسترسي معلولان و كم توانان جسمي مناسب نيست.
در آغاز دهه هفتاد، شهرداري هاي سراسر كشور و از جمله شهرداري تهران موظف شدند تا فضاهاي شهري را به تدريج براي معلولان و كم توانان جسمي مناسب سازند. از اين رو، شهرداري تهران، پروژه اي تحت عنوان «مناسب سازي محيط زيست براي افراد كم توان جسمي» را در دستور كار خود قرار داد. در اين پروژه مطالعاتي تلاش شد تا چگونگي اجراي مناسب سازي فضاهاي شهر تهران براساس موازين علمي و فني نيز استانداردهاي جهاني تعريف شود.
اينك قريب به يك دهه از تدوين اين پروژه مي گذرد. حال پرسش اين است، اهداف اين پروژه تا چه حد در ساخت و سازهاي شهري اعمال مي شود؟ چرا پس از گذشت ده سال هنوز برخي فضاها و محيط هاي شهري براي عبور و مرور معلولان و كم توانان جسمي مناسب نيست؟ همچنين براي رسيدن به نقطه مطلوب چه تمهيداتي بايد فراهم آيد؟
مهندس ناصر رجبي كارشناس ارشد برنامه ريزي شهري و منطقه اي كه خود در تدوين پروژه مذكور همكاري داشته است، مي گويد: در اين پروژه مطالعاتي بيش از صد تن از متخصصان و تكنيسين هاي امور شهري همكاري داشته اند كه تعدادي از آن ها به طور همزمان در شهرداري ها مشغول فعاليت بوده اند؛ از همين رو، پروژه از نظر مطالعاتي در حد مطلوب و تقريباً مطابق با معيارهاي جهاني تدوين شده است. بديهي است چنانچه اين پروژه در سطح شهر اجرا مي شد، مشكلات موجود به حداقل مي رسيد. اما واقعيت اين است كه اجراي بخش عمده اي از پروژه به علت هزينه هاي سنگين امكان پذير نيست. اين امر ناشي از آن است كه طراحي فضاهاي شهري در مرحله نخست، مطابق با استانداردهاي شهري صورت نگرفته است. حال آن كه اگر اصول و معيارهاي شهرسازي در طراحي محيط هاي شهري اعمال مي شد اجراي ضوابط مربوط به مناسب سازي در اين فضاها نيز با هزينه اي قابل قبول ميسر بود. به عبارت ديگر، مديران شهري بايد اين ايده يعني مناسب سازي محيط  شهري براي كم توانان جسمي را در طراحي و اجراي فضاهاي شهري لحاظ مي كردند. نكته ديگر آن كه شايسته است از اين پس، در مناطق نوساز اين ضوابط به طور جدي اعمال شود. همان طور كه اين استانداردها تا حد مقبولي در منطقه ۲۲ شهرداري اعمال شده است. البته بايد توجه داشت كه در بسياري از مكان هايي كه امكان مناسب سازي وجود دارد اين امر مطابق با ضوابط صورت نمي گيرد. به طوري كه در برخي مكان هاي عمومي، سطح هاي شيب داري براي دسترسي معلولان احداث شده كه حتي افراد سالم هم به دشواري مي توانند از سطح آن عبور كنند. از همين رو، نظارت جدي بر اجراي ضوابط يادشده، ضرورتي اجتناب ناپذير است

شب طولاني نانوايان
000106.jpg
فارس همچنان به «بم» كمك مي كند. پس از اهداي خون، مديركل غله استان فارس به ۱۵ واحد نانوايي دستور پخت نان از شب تا صبح را داده است. او از تشكيل ستادي خبر مي دهد كه براي تامين بخشي از نان مورد نياز زلزله زدگان، فعال شده است. فعاليت اين ۱۵ واحد نانوايي باعث شده تا ساير نانوايان شهر شيراز هم به طور شبانه روزي به پخت نان مشغول شوند. با همكاري نانوايان اين شهر، ۱۵ تن نان به منطقه فرستاده شده و با توجه به استقبال ساير نانوايان پيش بيني مي شود اين ميزان به توليد انبوه برسد.
مديركل غله استان فارس در توليد نان نيز دستور لازم را داده است. او به نانوايان توصيه كرده كه نانهايي پخت كنند كه داراي ماندگاري باشد.

تخريب بيش از ۲۸۴ مدرسه در زلزله
000102.jpg
شهرستان بم بيش از ۳۴ هزار و ۲۵۳ دانش آموز دارد كه هنوز معلوم نيست چه تعدادي از آنها زير آوار كشته شده اند.
محمد تقي زاده - رئيس سازمان آموزش و پرورش كرمان- با اشاره به اين مطلب گفت: «بيش از ۲۸۴ مدرسه به طور كامل تخريب شده است.» وي با اشاره به اينكه مدارس شبانه روزي استان كرمان، محل اسكان زلزله زدگان شده است، گفت: «بسياري از امدادهاي مردمي به دليل عمق فاجعه هنوز نرسيده اند و زلزله زدگان نيازمند كمك بيشتر هستند.» اينكه بعد از اين فاجعه، جايگزيني اين مدارس چه مقدار هزينه و چه اندازه زمان نياز دارد، بي پاسخ مانده است.

ركورد در شيراز
000104.jpg
اين صف هاي طولاني نشانه همدردي است... صف اهداي خون به زلزله زدگان براي اهداي قطره هايي از وجود آنهاست، براي همدردي...
در عصر اولين روز تا ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه، ۵۰۰ هزار سي سي خون توسط مردم شيراز به زلزله زدگان بم اهدا شد. مديركل انتقال خون فارس حضور مردم را بي سابقه دانست و از آنها خواست كه در نوبت بايستند و تحمل كنند. تحمل اما براي آنها در اين روزها ساده ترين كار دنياست.پايگاه انتقال خون شيراز به مدت ۳ روز فعال بود، صف هاي طولاني  و همدردي ها، اميدبرانگيز. اهداي خون به زلزله زدگان فقط مختص به شيراز نبود.

استخدام اقليت هاي ديني
000100.jpg
مجوز استخدام رسمي ۱۰۰ نفر از اقليت هاي ديني زرتشتي، مسيحي و كليمي در آموزش و پرورش  صادر شد و اين افراد به عنوان دبير آموزش و پرورش، در مناطق مختلف تهران مشغول به كار خواهند شد.
اين در حالي است كه برخي مجامع و سازمان هاي خارجي، جمهوري اسلامي را به نقض حقوق اقليت ها متهم مي كنند.
گفتني است در حال حاضر بسياري از اقليت هاي ديني در آموزش و پرورش در حال خدمت مي باشند.

كار نوجوانان ممنوع
000096.jpg
قانون كار ايران، اشتغال كودكان زير ۱۵ سال را منع كرده است، اما به كارگيري گروه سني ۱۵ تا ۱۸ سال را با رعايت برخي شرايط مجاز مي داند.
دولت ايران با تصويب آئين نامه اي، به كارگيري نوجوانان گروه سني ۱۵ تا ۱۸ سال در مشاغل سخت و زيان آور را ممنوع كرده است.
بر اساس اين آئين نامه، كار كردن نوجوانان در ۲۳ حرفه از جمله؛ جوش كاري، حفر قنات، كار در مراكز دامداري، كشتارگاه ها، كارگاه هاي قالي، زيلوبافي و نانوايي ها ممنوع است.

استثمار پزشكان مرد ممنوع
000098.jpg
ايجاد تغيير در سهميه پذيرش رشته هاي پزشكي نبايد زمينه اي براي استثمار پزشكان مرد را فراهم كند.
محمدعلي كوزه گر عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس اعلام كرده است سهميه بندي جنسيتي در ميزان ورود دانشجويان دختر و پسر به رشته هاي مختلف پزشكي كاري غيرمنطقي و تبعيض آميز است و بايد با شناسايي علل ريشه اي كمبود پزشك در مناطق محروم به رفع اين معضل پرداخت.
خوب شد در اين اوضاع بالا خره يك نفر به فكر حقوق مردان افتاد. آقاي كوزه گر تشكر فراوان

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |