دوشنبه ۸ دي ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۶۶
گوناگون
Front Page

با فروشندگان دوره گرد چه كنيم؟
خيابان به خيابان ،كوچه به كوچه
تنها كيفيت نامناسب نيست كه به نوعي نارضايتي ايجاد مي كند، بلكه آلودگي صوتي اصلي ترين ضرر اين نوع فروشندگان  دوره گرد است 
اگر جلوي دستفروشي اين قشر را بگيريم آنها به چه كاري روي خواهند آورد؟ و از آن مهم تر چگونه شكم خود و خانواده شان را پر مي كنند؟ دوره گردان قرباني مناسبات آشفته اقتصاد نا سالم هستند
000050.jpg
بحرانهاي اقتصادي در هر كشوري به شغلهاي جديدي مي انجامند كه در بسياري موارد اين نوع اشتغال زايي خود مولد بحرانهاي غيرقابل جبران اجتماعي مي شوند. مشاغلي كه در فرهنگ اقتصادي از آنها با عنوان شغل كاذب يا مشاغلي در بازار سياه نام برده مي شود اكثراً باعث برهم خوردن نظم اجتماعي شده، در نتيجه به نوعي فرهنگ ستيزي هم مي رسند.
در جامعه ما كه از بيكاري و گراني غيرقابل تصور رنج مي برد جمع اين دو عامل ويرانگر به ظهور شغلهايي رسيده كه با هنجارها و ارزشهاي موجود در جامعه منافات دارد. از مصاديق بارز اين نوع شغلهاي كاذب مي توان به فروشندگان دوره گرد اشاره كرد كه نمونه بارز نوعي «تكدي گري با امكانات» به شمار مي روند.
آن چه كه افراد بي شماري را جذب كرده و عملا ً با سياهه ا ي از فروشندگان دوره گرد روبرو هستيم كه شهر را پوشش داده اند، در شرايط بسيار نامناسبي بسر مي برند كه شايد براي ارزاق و خانواده شان چاره اي جز اين نداشته باشند.
گرچه شايد دستفروشي به خودي خود غير از سد معبر عمومي چندان مشكل انساني و ايمني ايجاد نكند ولي وانتي ها و فروشندگان اجناس پشت وانتها به شدت مشكل ساز مي شوند و اغلب سوانح بسيار اسفباري ايجاد مي كنند. فروشندگان، جنس به دست در وسط اتوبانها و خيابانها و در نقطه كور ديد رانندگان، سر پيچها قرار مي گيرند و به ناگاه در مقابل ديدگان آنها ظاهر مي شوند واز مردم پولي دريافت كرده و جنس را مي فروشند.
شما هر روز مي توانيد نمونه هاي اين نوع كاسب ها را در خيابانها و اتوبانها ببينيد، گاهي هم از آنها خريد مي كنيد. اما آيا اجناس آنها واقعاً به لحاظ مرغوبيت و قيمت بهتر از اجناس ارائه شده در ميادين ميوه و تره بار و مغازه هاست؟ آيا خريد آنها به لحاظ اقتصادي براي شما باصرفه است؟ آيا كيفيت اجناس آنها بالا تر و برتر از اجناس موجود در مراكز خريد و فروشگاههاست؟
محمد محسني، شهروند۳۶ ساله مي گويد: چندين بار از آنها خريد كرده ام ولي باور كنيد هيچ گاه نسبت به خريدم راضي نبوده ام. متأسفانه ما هميشه تحت تأثير تبليغات و شعار هستيم و حتي اگر به اين باور برسيم كه اجناس اين فروشندگان وانتي چندان باصرفه نيست ولي بازهم به دليل شيريني جمله هاي آنها و قيمت هاي گاه نازل اجناس از آنها خريد مي كنيم؛ اما وقتي در منزل استفاده مي كنيم متوجه مي شويم كلا ه گشادي سرمان رفته.
علي زارعي ۴۸ ساله مي گويد: هميشه دوست داريم تجربه هايمان را تكرار كنيم حتي اگراز لحاظ مالي و كيفيتي به ضررمان تمام شود. متأسفانه من هر بار كه تحت تأثير صحبتهاي آنها قرار گرفته و خريد كرده ام، پشيمان شده ام. جنس آنها با كيفيت پايين و به نسبت با قيمت گزاف به فروش مي رسد. به عنوان مثال همين ديروز در صادقيه از آنها خرما خريدم وقتي از آن استفاده كردم متوجه شدم كه از لحاظ طعم و كيفيت بسيار نازل است به حدي كه به هيچ عنوان قابل استفاده نيست. اعتراف مي كنم اين چندمين بار بود كه با خريد از آنها ضرر كرده بودم ولي بازهم از اشتباه خود درس نگرفته و دوباره اشتباهات گذشته را تكرار كردم.
آلودگي صوتي 
اما تنها كيفيت نامناسب نيست كه به نوعي، نارضايتي ايجاد مي كند، بلكه آلودگي صوتي اصلي ترين ضرر اين نوع فروشندگان دوره گرد است. همگان عادت كرده اند وقت و بي وقت صداي گوشخراش جواني پشت يك بلندگوي دستي كه پس از تقويت بسان يك آمپلي فاير پرقدرت عمل مي كند را بشنوند. اين صداها ديگر براي هيچ كس غيرطبيعي نيست و چه بسا نشنيدن آن صدا موجبات حيرت همگان را مهيا مي سازد.
اگر عده اي بر اثر خريد از اين فروشندگان دوره گرد دچار ضرر و زيان مالي مي شوند، كساني كه حتي قصد خريد نداشته باشند از لحاظ عصبي و رواني مورد هجوم قرار مي گيرند. صبحگاهان و قبل از عزيمت خانم خانه جهت خريد به ميادين تره بار ناگهان سروصداي فروشندگان دوره گرد بلند مي شود و تمامي محل را دربر مي گيرد. وانت بار در گوشه اي توقف مي كند و درحالي كه هنگام ورود به كوچه ، مملو از جنس بوده پس از يكساعت جارو كشيده محل را ترك مي كند. در تمامي اين مدت صداي مرد از پشت بلندگو به گوش  تمامي اهالي محل مي رسد: «آتيش زدم به مالم، بدو كه ارزونش كردم، از مغازه نخر، لا غر مي شي از من بخر چاقت كنم و ...» و اينها جملا تي است كه هر روز شما آنها را مي شنويد. تازه اين پايان كار نيست. وقتي خريد صبح شما تمام شد هنگام ظهر نيز سروكله تعداد ديگري از آنها پيدا مي شود. اين بار پارچه، ظرف و ... با خود براي شما آورده اند و بازهم صداي مرد و حلقه‡ زنان محل دور آنها و ...
اما آيا حقيقتاً تمامي اجناس آنها آنقدر با كيفيت است كه شما صداي گوشخراش آنها را تحمل كنيد؟ آيا آنها واقعاً آنقدر ارزان مي فروشند كه شما با حمله به سمت آنها ديگر اهالي محل را كه اصلا ً قصد خريد ندارند ، مجبور به تحمل صداي وحشتناك آنها كنيد؟ باور كنيد چندان اجناس باارزشي ندارند كه شما حقوق همسايگان را ناديده بگيريد.
آلودگي زباني؛ ديگر زيان دوره گردها
اما فقط آلودگي صوتي ارمغان آنها براي شما نيست. شايد تكيه كلا مهاي اغلب غير اخلا قي آنها را شنيده ايد و مي دانيد فرزندان ما به تناوب آن تكيه كلا مها را فرا مي گيرند. ورود اين واژه ها و جمله ها بر فرهنگ گفتاري فرزندان شما به مرور زمان به صورت يك ارزش در مي آيد و متأسفانه مشكلا ت گفتاري موجود در جامعه روزبه روز افزايش مي يابد، تا جايي كه به تاراج فرهنگ زيباي ايراني منجر مي شود. حتي اگر شما نخواهيد به مضرات اقتصادي اين پديده توجه كنيد، شايد حساسيت شما نسبت به نوع پرورش فكري و معاشرت اجتماعي فرزندتان باعث شود كه به اين قضيه جدي تر نگاه كنيد. قطعاً شما هرگز به مسائل اقتصادي آنقدر حساس نيستيد كه به نوع تربيت و رفتار فرزند و اعضاي خانواده خود اهميت قائل مي شويد.
ايجاد آلودگي زباني توسط فروشندگان دوره گرد مسأله اي نيست كه بتوان از آن گذشت و لزوم توجه بيش از پيش به اين قضيه باعث مي شود كه شما در خريدتان از اينان به طور جدي تجديدنظر كنيد.
همه جور جنس!
فروشندگان دوره گرد همه نوع جنسي مي فروشند از ميوه و سبزيجات گرفته تا لوازم اتومبيل و خانه؛ اما آيا واقعاً تمام اين جنسها از مسير درستي تهيه شده اند؟ آيا با خيال راحت از آنها استفاده مي كنيد؟  به همان راحتي كه آنها را خريده اند؟ 
در مورد ميوه و سبزي ذكر يك نكته ضروري است. اين اجناس پس از سير يك مسير طولا ني آنهم در هواي تهران به دست شما مي رسد. يعني شما مي توانيد انواع و اقسام آلودگي ها و زيان هاي زيست محيطي را بين آنها مشاهده كنيد. پس يقيناً مي دانيد كه اين اجناس از لحاظ بهداشتي به شدت مورد ترديد هستند.
در مورد مواد خوراكي بايد متذكر شد بسياري از اين محصولا ت طي مسير طولا ني بدست مصرف كننده مي رسند. اما در مورد لوازم خانگي دقت نظر خريدار ضروري است. در اكثر موارد شك نكنيد كه اين اجناس از همسايه، دوست و يا همشهري شما به سرقت رفته و اگر وجدان خود را قاضي كنيد هرگز اقدام به خريد اين اجناس نخواهيد كرد. سرقتهاي رايج در سطح شهر به عرضه دوباره همان موارد به ساير شهروندان مي انجامد.
باتوجه به اينكه فروش اين نوع كالا ها توسط فروشندگان دوره گرد در مناطق خارج از شهر و يا مناطقي كه شك برانگيز باشد صورت مي گيرد قطعاً حساسيت شما را بايد بيشتر موجب شود. در بخشهاي ديگر اين گزارش به طور مفصل در مورد وظيفه شما به عنوان يك شهروند در قبال اين نوع فروشندگان بحث خواهيم كرد.
آنها مرگ هم خريد و فروش مي كنند!
منظور از خريد و فروش مرگ تنها عرضه موادمخدر نيست. وقتي در اتوبان با سرعت ۱۰۰ كيلومتر در ساعت در حال رانندگي هستيد ناگهان مردي با سيني پر از ميوه در دست و يا جنسي از نوع لوازم اتومبيل و لوازم خانگي به دست در وسط اتوبان مقابل شما ظاهر مي شود، آنهم سر يك پيچ بسيار تند. اگر شما به سرعت واكنش نشان ندهيد مطمئن باشيد سانحه اي رخ مي دهد كه ساليان سال دامن شما و خانواده تان را خواهد گرفت.
اينها جدا از زيانهاي مالي است. باتوجه به درگيريهايي كه اين شهروندان سودجو ايجاد مي كنند، تنها مشكل ضرر مالي نيست بلكه برخي مواقع حضور نابجاي آنها در وسط اتوبانها باعث وقوع تصادفهاي بسيار تأسف باري مي شود كه تا ساليان سال اثر رواني آنها بر روي شما باقي خواهد ماند.
بايد برخورد جدي صورت پذيرد، اما در اين زمينه قطعاً مسأله امرار معاش اقشاري از مردم كه راهي به بازارهاي كار متداول نيافته اند مطرح مي شود. اين امر نياز به بررسي بيشتري دارد؛ اما نيروهاي انتظامي و مقامات قضايي بايد برخورد جدي با اين پديده داشته باشند. براي اين ارگانها وظيفه جلوگيري و مبارزه با جرم ويژه تعريف شده و وقتي اقدامي، سرآغاز بسياري از تأثيرات منفي رواني و برهم خوردن نظم عمومي باشد پس نوعي جرم و بزهكاري محسوب مي شود و بايد مبارزه‡ جدي عليه آن آغاز شود. مبارزه اي كه شايد سرانجام به ريشه كني اين پديده بينجامد.
اين پديده چنان فراگير شده كه براي تمامي شهروندان طبيعي تلقي مي شود ولي اگر نه از روي عادت بلكه از جهت آسيب شناسي به اين مسأله بنگريد اثرات مخرب آن را با وضوح بيشتري خواهيد ديد. تأثيراتي كه هم بر زندگي عمومي مردم نقش منفي دارد و هم در نظم اجتماعي اختلا لهاي بسيار عظيمي به وجود ميآورد. بنابراين شايد بهتر است هر نوع دلسوزي را كنار بگذاريد و به دور از نگاه ترحمآميز به صورت منطقي در رفع اين معضل بكوشيد. شايد بايد به عنوان خريدار و مصرف كننده نسبت به آنها واكنش نشان دهيد. مي گويند وظيفه هر شهروند به محض مواجه شدن با اين صنف غيرقانوني اين است كه به سرعت نزديك ترين مراكز نيروي انتظامي را در جريان امور قرار دهد و از آنها خواستار برخورد جدي باشد. مي گويند اگر شما امروز اين كار را نكنيد چه بسا فردا يكي از اين سيني به دست ها در مقابل شما سبز مي شود و فاجعه اي به بار ميآورد كه تا آخر عمر فراموشتان نشود.با اين وصف نمي توانيم اين پرسش را انكار كنيم كه اگر جلوي دستفروشي اين قشر را بگيريم آنها به چه كاري روي خواهند آورد؟ و از آن مهم تر چگونه شكم خود و خانواده شان را پر مي كنند؟ دوره گردان قرباني مناسبات آشفته اقتصاد نا سالم جامعه هستند.

رشد قيمت ها از آبان ماه شدت يافته است
جديدترين گزارش اداره آمارهاي اقتصادي بانك مركزي نشان دهنده شدت يافتن رشد قيمت ها در آبان ماه است.
بر اساس اطلا عات استخراج شده شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي از مناطق شهري در آبان ماه نسبت به مهر ماه ۲/۱ درصد افزايش يافته است. شاخص مذكور در مقايسه با ماه مشابه سال قبل ۵/۱۵ درصد و در هشت ماه اول سال جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲/۱۶ درصد افزايش نشان مي دهد.
ميزان تورم در ۱۲ ماه منتهي به آبان ۸۲ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۵/۱۶ درصد افزايش يافته است و در آبان ماه سال جاري متوسط بهاي خوراكي ها و دخانيات تحت تاثير افزايش قيمت سبزيجات، گوشت مرغ و گوشت قرمز، لبنيات و تخم مرغ نسبت به مهر ماه افزايش يافته است.
همچنين در اين ماه بهاي پوشاك بويژه پوشاك آماده و كفش با افزايش روبه رو بود، اما بهاي مسكن، سوخت و روشنايي افزايش قابل توجهي نشان نمي دهد.
همچنين قيمت اثاث منزل در اين ماه ۵/۱ درصد نسبت به مهر ماه افزايش يافته و به نظر مي رسد روند صعودي قيمت ها در اين زمينه با توجه به قواعد حاكم بر بازار تا پايان سال ادامه يابد.
درآبان ماه امسال با توجه به ماه رمضان و سرد شدن هوا كه به كاهش تقاضا براي سفر انجاميد بهاي خدمات حمل و نقل افزايش چنداني نداشته است. بهاي دارو و خدمات درماني نيز بسيار كم افزايش يافته است اما در مقابل شاخص بهاي خدمات تفريحي و تحصيلي و مطالعه با افزايش ۱/۳ درصد روبه رو بوده است كه دراين گروه بيشترين سهم به گروه تحصيل و مطالعه مربوط است كه با گذشتن يك ماه از آغاز سال تحصيلي تقاضا براي اين خدمات افزايش يافته است.

آيينه تصوير
000070.jpg

احتمالا  ماسك بيش از هر كالا ي ديگري در طول سال گذشته ميلا دي در شرق آسيا به فروش رفته است. كره جنوبي اين بار پس از فروكش كردن دغدغه سارس با آنفولا نزاي مرغي دست به گريبان شده. چندي پيش محققان اين كشور اعلا م كردند دو نمونه ديگر از اين بيماري را ميان حيوانات مزرعه اي در «آسانگ» يافته اند. دولت كره قصد دارد با برنامه اي گسترده مانع از شيوع اين عارضه شود، عارضه اي كه مي تواند براي انسان ها حتي كشنده باشد.

000072.jpg

ابهت به تدريج واژه اي نامانوس براي حيوانات ژيان جنگل مي شود. سال ها زندگي در قفس و باغ وحش آنان را از خوي سبعيت شان كه جلوه بخش عظمت طبيعت است، دور داشته. به هر روي در شمال چين براي پيشگيري از انقراض نسل ببرهاي سيبري بيمارستان ويژه اي براي اين حيوانات بنا شده كه وظيفه مراقبت از آنان و بررسي شرايط شان را بر عهده دارد تا گونه آنان حفظ شود.

000074.jpg

كريسمس و آغاز سال نو ميلا دي. به تقريب تمامي كشورهاي جهان آماده مي شوند تا مراسم باشكوهي در آستانه تعطيلا ت سال نو ميلادي برگزار كنند. هم اكنون در همه جا بازار فروش وسائل تزئيني و جشن رونق بسيار يافته و همه خود را به گونه اي مهياي جشن هاي كريسمس مي سازند. تصوير، فروشگاهي در ريودوژانيروي برزيل را به نمايش در ميآورد، سرزميني كه به هنگام سال نو از نعمت برف محروم است.

000076.jpg

مالزي، پيشرفته ترين كشور مسلمان دنيا، كشوري كه جمعيت غالب آن مسلمان است و در عين حال پيروان ديگر اديان آن هم مي توانند با فراغ بال در آن آيين مذهبي خود را برگزار كنند.
چندي پيش دولت آمريكا به انتقاد از شرايط اقليت هاي مذهبي در مالزي پرداخت كه اين امر خشم دولتمردان اين كشور را برانگيخت. تصوير مراسم مذهبي بودايي ها در كوالا لا مپور، خود نشانگر بسياري از مسائل است

صداي مصرف كننده
سرمايه گذاري براي مردگان 
چندي پيش رئيس اورژانس كشور اعلا م كرد: نيمي از آمبولا نس هاي موجود در كشور فرسوده و از رده خارجند. اين در حالي است كه بهشت زهراي تهران در اقدامي تمام ناوگان حمل جنازه خود را به يكباره به ماشين هاي بنز الگانس تبديل كرده است. به نظر شما آيا بهتر نيست ابتدا فكري به حال افراد زنده كرد؟
تا هست به ذلت بكشندش به جفا
تا رفت به عزت ببرندش سر دست 
عسگري 
بازار آشفته دارو
بنظر مي رسد افزايش غير مترقبه قيمت دارو، بيش از حد مورد انتظار برآشفتگي بازار دارو اثر گذارده است. دقت كنيد:
بسته ۳۰ عددي قرص اعصاب تيزانيدين (۲ ميلي گرم) كه همه جا بدون بيمه عرضه مي شود، در داروخانه شفاياب (خيابان شهيد بهشتي) به قيمت ۳۸ هزار تومان، در داروخانه پيك (خيابان طالقاني) ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و در داروخانه  هلا ل احمر ۱۵ هزار تومان به فروش مي رسد. شما اين اختلا ف قيمت را چگونه تحليل مي كنيد؟
شهبازي 
مسئول ديركرد پاداش ها كيست؟
از سال ۷۹ قرار بود پاداش بازنشستگان براساس حقوق بازنشستگي تعيين و پرداخت شود. شايد اين مبلغ آن موقع مي توانست دردي را درمان كند اما با وجود تورم روز افزون مسلم است امروز چندان گره گشا نيست. ولي نمي دانيم چرا دارند همان مبلغ را مي پردازند. بهتر نبود حداقل براي تنبيه مسببين اين ديركرد چندساله، به پاداشها سودي را هم اضافه مي كردند؟
يكي از فرهنگيان بازنشسته 
برق يوسف آباد نوسان دارد
از وقتي برق محله يوسف آباد از پست منطقه فردوسي به پست منطقه بيهقي منتقل شده، دچار افت ولتاژ شده است. به طوري كه در بهترين حالت حداكثر ولتاژ ۲۰۰ ولت است. در ضمن همين ولتاژ نيز دائم در نوسان است و به لوازم برقي منازل آسيب زيادي رسانده. از سوي ديگر مأمور شركت برق در پاسخ به اعتراض مردم گفت كه افت پتانسيل مربوط به ساخت و سازهاي منطقه است. اما نوسان برق نيمه شب، وقتي هيچ عمليات ساختماني صورت نمي گيرد نيز مشهود است.
مرتضي- ع
راه حل مشكل معاينه فني
تقريباً هر روز در مورد مشكل معاينه فني مطالبي نوشته مي شود ولي تاكنون پيشنهادي ارائه نگرديده. راه حل بسيار ساده است: كليه تعميرگاه ها آمادگي انجام معاينه را دارند و سالها قبل هم اين كار را انجام مي داده اند، مسئولين مي توانند با اعزام نمايندگاني كه از بين بازنشستگان هم مي تواند باشد به اين امر نظارت و برگه هاي معاينه را مهر و امضا نمايند (مانند صدور گواهينامه در آموزشگاه ها ) و حق الزحمه اين كارمندان را هم جزو هزينه معاينه منظور و دريافت نمايند و مردم در هر تعمير گاهي كه اتومبيل خود را براي تعميرات مي برند انجام معاينه را هم خواستار شوند. در اين صورت ضمن رعايت وقت و آسايش مردم معاينات با سرعت انجام خواهد پذيرفت.
علي اكبر اكبري 
پاسكاري حرفه اي 
ساكنين روستاي پانصد خانواري قلعه نواملا ك كه در نزديكي قرچك ورامين قرار دارد، از نبود امكانات رفاهي از جمله گاز، آسفالت جاده و ... رنج مي برند. شهرداري قرچك مي گويد اين روستا در محدوده خدمات شهرداري نمي باشد و مربوط به تهران است. به ما بگوييد مسئول كيست؟ جمشيدي 
فارغ التحصيلا ن محكوم به بيكاري
مسئولا ن كارخانه هاي اتومبيل  سازي به هيچ وجه فارغ التحصيلا ن دانشگاه آزاد اسلا مي را استخدام نمي كنند. اعتراض كردم، گفتند: دستور است. مگر دانشگاه آزاد اسلا مي دانشگاهي بين المللي نيست؟
كريمي
يكماه تلفن قطع است 
نزديك به يك ماه است كه تلفن منزل ما واقع در خيابان جهان آرا قطع شده. به مركز مخابرات مربوطه واقع در خيابان اميرآباد شمالي مراجعه كرديم، علت را مشكل نرم افزاري بيان مي كنند. چرا بعد از گذشت يك ماه قادر به حل اين مشكل نيستند؟
صالحي 
بدهي قبلي 
اگر توجه كرده باشيد هر بار پس از پرداخت كامل وجه قبوض تلفن، روي قبض بعدي مبلغي تحت عنوان بدهي قبلي اضافه مي شود . شايد براي بسياري از شهروندان اين امر غيرعادي به نظر آيد . از مخابرات خواهشمنديم در مورد اين مبلغ كه سالهاست روي قبوض تلفن جا خوش كرده توضيح بدهد.
احسان راهبر

ده پرسش روز
كارمند مرد، متأهل
۳۴ساله، كارمند شركت پتروشيمي 
تعداد افراد تحت تكفل 
دو نفر، همسر و فرزند پسر ۵/۲ ساله
۱- درآمد ماهانه شما به طور متوسط چقدر است؟
ماهانه۰۰۰/۱۵۰ تومان حقوق دريافتي دارم.
۲- آيا كار دوم يا سومي هم داريد؟ اين كارها چيست؟
متاسفانه فرصتي براي انجام كار دوم ندارم. زمان كار اداري بنده از ساعت ۸ تا ۱۷ است و طي مسير از محل كار به منزل دو ساعت طول مي كشد. بدين ترتيب ديگر تواني براي كار دوم باقي نمي ماند.
۳- اگر مي توانستيد شغل ديگري بيابيد، چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟
در حال حاضر من از حرفه ام راضي ام، اما شغل بهتر بستگي به مخارج زندگي دارد. هر ميزان مخارج زندگي سنگين و پرخرج باشد به همان نسبت بايد دنبال شغل و درآمد بالا  گشت.
۴- بيشتر هزينه شما در خانه صرف چه اموري مي شود؟
بيشترين هزينه شامل خورد و خوراك، پوشاك، آب و برق، گاز و تلفن كه اينها يك دوم حقوق را در بر مي گيرد و يك سوم هم هزينه مهدكودك پسر كوچكم است.
۵- آيا مي توانيد با توجه به حقوق كارمندي راحت خرج كنيد؟
اصلا ، تا جايي كه امكان دارد صرفه جويي مي كنيم تا اين حقوق كم به آخر ماه برسد. تازه شما مي پرسيد ولخرجي مي كنيد؟
۶- در صورتي كه مستأجر هستيد در ماه چقدر اجاره مسكن مي پردازيد؟
بهترين شانس زندگي ام نسبت به همسن و سالا نم اين است كه پدرم براي روز مبادا يك آپارتمان نقلي تهيه نموده كه فشار اجاره خانه و مستاجري را بر دوش نكشم و حداقل خانواده ام كمي با آسودگي خيال زندگي كنند.
۷-چه ميزان از درآمد شما صرف لباس خودتان مي شود؟
براي پوشاك ماهانه ۰۰۰/۱۰ تا ۰۰۰/  ۱۵هزار تومان هزينه مي شود. البته بيشتر هزينه ها صرف پوشاك فرزندم مي شود. به دليل اينكه در حال رشد است، براي او بيشتر هزينه مي كنيم.
۸- آيا همسر شما شاغل است؟ در اين صورت چه كار مي كند و چه درآمدي دارد؟
همسرم كارمند يك اداره دولتي است و حقوق ماهانه وي ۰۰۰/۱۰۰ تومان است كه كمك خوبي براي يك زندگي ساده به شمار مي رود.
۹- با توجه به اينكه بيمه درمان هستيد، آيا هزينه درماني شما بالا  است؟
بله بيمه هستيم، اما هزينه مان براي درمان معمولي است. با وجود دفترچه هاي بيمه وضعيت افراد بيمه شده نسبتا به افرادي كه بيمه نيستند خيلي بهتر است.
۱۰- حداقل درآمد ماهانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
اگر تنها خودم شاغل بودم ۰۰۰/۴۰۰تومان كافي بود، اما چون همسرم شاغل هستند فكر مي كنم با۳۰۰ هزار تومان بتوان يك زندگي آسوده داشت.

|  بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه ارتباطات  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |