پنجشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۹
گزارشي از سومين كنگره انجمن پروستودونتيستهاي ايران
نيگاشون كن!
درمجموعه اي كه مي بينيد عكسهايي از مهمترين دندانپزشكان پروستودنتيست ايران و احتمالا  دنيا
جمع آمده است:
۱ - دكتر غلامرضا غزنوي (راست) و دكتر مهران نوربخش 
۲-دكتر مجيد ناصرخاكي (راست) و دكتر كاوه سيدان 
۳-دكتر كامبيز افشار
عليرضا آشوري 
000490.jpg

پروتز علم و هنر بازسازي دندانها و اجزاي از دست رفته با مواد مصنوعي است و از دست رفتن دندانها به دليل آسيب (تروما)، بيماري هاي لثه و پوسيدگي، شيوع گسترده اي حتي در جوامع پيشرفته دارد. به همين دليل پروتزهاي دنداني همواره يكي از مهمترين و اساسي ترين رشته هاي دندانپزشكي را تشكيل مي دهند.
سومين كنگره انجمن پروستودونتيستهاي ايران (متخصصان پروتزهاي دنداني) از تاريخ سوم تا پنجم دي ماه در محل سالن همايشهاي رازي برگزار شد. در اين دوره بالغ بر ۶۵ سخنران، ۲۱ پانل سخنراني، ۳ پانل پرسش و پاسخ و آموزش دور ميز و چندين پانل ويژه درباره پروتزهاي ثابت و متحرك، ايمپلنت و زيبايي، به اضافه يك نمايشگاه پر و پيمان از مواد و تجهيزات دندانپزشكي در نظر گرفته شده بود. دكتر غلامرضا غزنوي عضو هيات علمي دانشگاه تهران، دبيري سومين كنگره را برعهده داشته. ايشان جدا از دبيري كنگره سوم، سمت رياست انجمن پروستودونتيستهاي ايران را نيز برعهده دارند. دكتر كاوه سيدان عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي به عنوان قائم مقام كنگره، دكتر مجيد ناصرخاكي عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي به عنوان رئيس كميته اجرايي، دكتر عباس منزوي عضو هيات علمي دانشگاه تهران به عنوان رئيس كميته علمي و دكتر مهران نوربخش مدير گروه بخش پروتز ثابت دانشگاه آزاد تهران به عنوان مسوول كميته مالي و قائم مقام انجمن و دكتر محمود عاقل عضو هيات علمي دانشگاه آزاد به عنوان مسوول نمايشگاه جزو هيات برگزاري كنگره سوم بودند.
نگرش نوانديش انجمن پروستودونتيستهاي ايران چه در دوره قبل و چه در اين دوره باعث شده بود تا با توجه به حضور فعال دانشجويان جو پرشوري بر كنگره حكمفرما باشد. دكتر غزنوي اشاره داشتند كه هدف اصلي، ميدان دادن به جوانهاست تا با حضور در مجامع علمي در مسير صحيح تحقيق و پژوهش قرار گيرند. همچنين دكتر غزنوي بر اين نكته تاكيد داشتند كه بسياري از مقالات ارائه شده در كنگره نيز عمدتا شامل جديدترين تحقيقات انجام گرفته در عرصه دندانپزشكي بودند و در نمايشگاه نيز اغلب، جديدترين تجهيزات موجود در بازار در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته بود.
گرچه سخنراني هاي جالب و شنيدني در كنگره ارائه شده بود ولي بسيار اتفاق مي افتاد كه هنوز وقت استراحت و پذيرايي شروع نشده، بسياري به طبقه بالاي سالن هجوم مي بردند و تا مدت زماني بعد از شروع سخنراني ها هنوز هم جمعيت زيادي در محل پذيرايي ديده مي شد به نحوي كه دكتر كاوه سيدان در روز آخر با همان لحن خاص خود بيخ گوش دكتر غزنوي مي گفت Look at the crowd :(نيگاشون كن!) و سرو صداي استاد دكتر جعفر دادمنش هم درآمد كه: «چقدر شيريني و چاي مي خوريد، اگر قرار است من پدر علم دندانپزشكي ايران باشم پس به حرف پدرتان گوش كنيد و بياييد سر سخنراني!»
000496.jpg

دكتر غزنوي در مورد مشكلاتي كه در راه برگزاري كنگره با آن مواجه بودند گفتند: «زمان برگزاري كنگره متاسفانه در فصل بدي است. ما از يك سال قبل مي بايست زمان كنگره بعدي را تعيين كنيم ولي كاش مي توانستيم در موقعيت زماني بهتري كنگره را برگزار كنيم چون سرماي شديد امسال و برف و باران وحشتناك سال قبل قطعا در ميزان استقبال افراد تاثير مي گذارد.»
اما بايد اذعان كرد كه به رغم اين مشكلات، كنگره واقعا با استقبال قابل توجهي روبرو شده بود. دكتر مهران نوربخش اشاره داشته كه: «ما از سال پيش تا امسال هر هفته و در عرض يك ماه اخير هر شب چندين ساعت جلسه داشتيم تا بتوانيم به نحو احسن كنگره را برگزار كنيم. اما در عين حال برخي مشكلات خاص هم ديده مي شد كه البته حل آنها ربطي به تخصص متوليان برگزاري كنگره نداشت. روز آخر انگار سيستمهاي گرمايشي سالن رازي درست كار نمي كرد. صداي بلندگوهاي بيرون، داخل سالنها مي آمد، ميكروفن پرتابل در دسترس حاضران نبود و به طور كلي پوشش سمعي و بصري به نسبت كنگره قبل، ضعيف تر بود. بعضي وقتها هم اتفاقات جالبي رخ مي داد. مثلا كامپيوتر جناب آقاي دكتر حسن شايسته (متخصص پريودنتولوژي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران) وسط سخنراني يك مرتبه باتري خالي كرد. همراه با سخنراني يكي از سخنرانان موسيقي آلبوم اقيانوس ونجليس پخش مي شد و البته مشكل و سنت هميشگي روشن بودن تلفن هاي همراه در سالن، اينبار توسط همكاران محترم دندانپزشك هم كه جاي خود داشت.
000498.jpg

اما امسال چند سخنراني با استقبال فوق العاده اي از سوي دندانپزشكان مواجه شد. يكي سخنراني دكتر شهرام وزيري متخصص پريودنتولوژي از آمريكا بود كه درباره ترميم عوارض پيري در صورت صحبت كردند و ديگري سخنراني دكتر كامبيز افشار كه حضوري كاملا غيرمترقبه در كنگره داشته. دكتر كامبيز افشار متخصص پريودنتولوژي و مدير گروه بخش پريودنتولوژي و ايمپلنتولوژي دانشگاه نيويورك در آمريكا هستند كه براي تعطيلات به ايران سفر كرده بودند كه خوشبختانه توانستند يك سخنراني در كنگره داشته باشند كه با استقبال فراوان شركت كنندگان مواجه شد. لازم به ذكر است كه دكتر غزنوي سخنراني خود را كنسل و جاي خود را به دكتر افشار دادند. سال گذشته نيز دكتر ناصر برقي از متخصصان برجسته پروتز آمريكا در كنگره حضور داشتند. اما باز هم كمبود شركت ميهمانان خارجي در كنگره احساس مي شود. دكتر معصومه بيدگلي متخصص پروتز و عضو هيات علمي دانشگاه اهواز در اين زمينه گفت: «اين كنگره يك كنگره تخصصي است و حضور محققان خارجي و آگاهي از تحقيقات و نظريات آنها قطعا مي تواند براي ما مفيد باشد. گرچه امسال دكتر افشار و سال قبل دكتر برقي بودند ولي چه بهتر كه در سال هاي بعد تعداد بيشتري محقق خارجي ميهمان كنگره باشند.»
مراسم اختتاميه كنگره ظهر روز پنجم دي ماه برگزار شد. در مراسم اختتاميه دكتر ناصرخاكي و دكتر غزنوي هر دو در ابتداي سخنان خود ضمن اشاره به فاجعه رخ داده در استان كرمان آمادگي كامل انجمن پروستودونتيستهاي ايران را براي هرگونه كمك ابراز كردند.

گزارشي از وضعيت بيماران و مردم در قبال بيماري هاي مسري غير قابل درمان
ترس شاه كليد است
000500.jpg
بسياري وقتها هست كه فرد حرفي مي زند و عملي نمي كند: مي ترسد ، حزم پيشه مي كند، جو مي گيردش يا تنبلي مي كند، نديد مي گيرد و در نهايت همه مي بازند.
مثال بارز براي نويسنده اين سطور ، رجوع يك معتاد به يك مركز آموزش علوم گروه پزشكي بود كه در آن  به دليل هايي كه آمد يا هر دليل ديگر به رغم اطمينان از عدم سرايت بيماري هيچ دانشجويي حاضر نشد كارهاي لا زم را براي آن بيمار انجام دهد غير از دكتر نيما تحصيلي كه از فرهيخته ترين  دانشجويان مركز حساب مي شد.
معلوم نيست اگر آن دانشجو نبود كدام راهي به جز فريب دادن پزشك يا پزشكان ديگر براي بيمار مورد نظر باقي مي ماند و معلوم هست كه در آن صورت  چقدر خطر پزشكان ديگر و به تبع آنها
مردم را تهديد مي كرد. گزارش تكان دهنده ذيل به تفصيل به همبن موضوع پرداخته است و باب اين بحث در صفحه درمانگاه باز است.

اديب وحداني 
در مورد بسياري از بيماري ها كنگره و همايش برگزار مي شود اما طبيعتا هيچكدام حساسيت بيماري هايي مانند ايدز و هپاتيتB را ندارند. از زمان ورود ايدز به ايران كه براي اولين بار به خاطر فرآورده هاي آلوده خوني بود، وجود اين بيماري به طرز عجيبي توسط مسوولان انكار مي شود. به هر حال حساسيت هاي خاص اخلاقي جامعه ايران و الگوي انتقال جنسي اين بيماري كه درصد قابل ملاحظه اي از گسترش بيماري به واسطه آن است مي توانست به عنوان دليل اين پنهان كاري تلقي شود كه البته به هيچ وجه پذيرفتني نبوده و نيست. اما با گذشت زمان كم كم الگوي انتقال اين بيماري در ايران دچار تغيير شد. ايدز كه در ابتدا منحصرا به وسيله فرآورده هاي خوني انتقال مي يافت اكنون به شهادت پزشكان متخصص با الگوي سرنگ هاي آلوده معتادان تزريقي و آميزش هاي جنسي گسترش پيدا مي كرد. ولي جالب اينكه باز هم سازمان هاي ذي ربط از آگاهي دادن به مردم و اعلام آمارهاي دقيق و قطعي شيوع اين بيماري در ايران طفره مي رفتند. اما بالاخره ،آش چنان شور شد كه واكنش هايي از طرف مسوولان و رسانه ها براي معرفي و اعلام وجود اين بيماري آغاز شد. اما متاسفانه بايد گفت اين اطلاع رساني هنوز هم بسيار خام و اندك است و عامه مردم ايران هنوز درك درستي از ماهيت اين بيماري نداشته و ندارند و همين عدم آگاهي است كه مشكل آفرين مي شود.
اصلي ترين مشكل به ترس مردم مربوط مي شود. ترس مردم از اين بيماري و مبتلايان به اين بيماري به نظر اغراق آميز و عجيب مي آيد. متاسفانه به رغم اطلاع رساني رسانه ها هنوز هم بسياري از مردم به مبتلايان به ايدز به چشم بيماران طاعوني وجذامي نگاه مي كنند. در صورتي كه به لحاظ انتقال، ايدز هرگز به اندازه طاعون خطرناك نبوده و پيشگيري از آن بسيار ساده است. جالب اينكه همه هم مي گويند: «مي دانيم كه ايدز از راه خون و تماس جنسي منتقل مي شود» ولي در عين حال باز هم مي ترسند؛ مي ترسند مبادا اطلاع رساني نادرست باشد، مي ترسند كسي بنا بر مصلحت! راست نگويد... .
اين ترس به خودي خود براي بيماران ايدزي هم مشكل آفرين مي شود كه وجه دوم اين قضيه را شامل مي شود. بيماران ايدزي به دليل سركوب سيستم ايمني، مستعد ابتلا به عفونت هاي جدي و خطرناك هستند. بنابراين بايد به طور دائم داروهاي ضدميكروبي، ضدويروسي و ضدقارچي مصرف نمايند كه داروهاي بسيار گران قيمتي هستند. مصرف اين داروها جدا از هزينه سرسام آور به لحاظ بدني عوارض ناخوشايندي هم به جاي مي گذارند. علاوه بر اين تقريبا تمام بيماران ايدزي به لحاظ روحي و رواني چه از بعد شخصي وچه از بعد اجتماعي سرخورده و نااميد هستند چرا كه به خوبي مي دانند چه سرنوشتي انتظارشان را مي كشد. در عين حال همان ترس مرضي جامعه از بيماري ايدز اين بيماران را سرخورده و منزوي مي كند و حتي در برخي موارد مي تواند به واكنش هاي دردناكي بدل شود.
مثلا شايد بدانيد كه در تهران تنها يك مركز اختصاصي درماني براي بيماران ايدزي وجود دارد. اين متاسفانه بدين معناست كه اگر يك بيمار ايدزي دچار مشكل حادي شود بسياري از بيمارستان ها و مراكز درماني از پذيرش او خودداري مي كنند و فورا او را به همان مركز ارجاع مي دهند. حال بايد پرسيد چرا برخي از بيمارستان ها (بخوانيد صد در صد آنها) از درمان سرپايي يا بستري كردن بيماران ايدزي خودداري مي كنند؛ آيا غير از ترس دليل ديگري دارد؟ وقتي بخش عفوني يكي از معتبرترين مراكز درماني - آموزشي تهران، به محض تشخيص بيماري ايدز در يك بيمار مسلول او را چون بيماران طاعوني با حالتي بسيار زننده و تحقيرآميز از بخش بيرون مي كنند ديگر چه توقعي از بقيه مي توان داشت.
يكي از عمده ترين مشكلات اين بيماران ترس از بيان مشكل شان است. به طور مثال اين بيماران نيز مانند تمام انسان هاي عادي نياز به خدمات دندانپزشكي دارند. طبيعتا آنها وقتي به مطب يا درمانگاه مي روند به طور خودكار و از ترس عكس العمل مشابه از سوي دندانپزشك از اعلام بيماري خود سرباز مي زنند و اين ترس متاسفانه كاملا طبيعي و به جاست. بارها اتفاق افتاده كه اين بيماران وقتي صادقانه به دندانپزشك از بيماري خود سخن گفته اند راه خروج مطب را به آنها نشان داده اند. طبيعي است كه بالاخره آدم خسته شود و دروغ بگويد. وقتي حتي برخي دانشكده هاي دندانپزشكي به وضوح از پذيرش بيماران ايدزي خودداري كرده و مثل بيماران جذامي در قرون وسطي با آنها برخورد مي كنند و حتي اجازه نشستن به روي يونيت را به آنها نداده و دانشجوياني كه اين بيماران را معاينه كرده مواخذه مي كنند هيچ انسان سالمي ديگر حماقت نمي كند كه بيماري خود را با كسي در ميان بگذارد. همانطور كه مي بينيد اين چرخه معيوب دورباطلي درست مي كند كه عوارضش مي تواند همه خشك  و تر را با هم بسوزاند و اصلي ترين عامل همان ترس است.
به قول بروس ديكينسون شاعر و خواننده انگليسي:
ما زندگي مي كنيم در تب 
در تعريق خفقان آور وحشت 
به وضوح حس خواهي كرد در گرماي شب 
در گرماي شب فرياد مي كشم: چيزي را لمس نكن 
من ضربان پنهاني قلب ترا مي شنوم 
من فريادهاي خاموش ترا مي شنوم 
فرزندان ما آزادي خود را از دست داده اند
و كسي اهميت نمي دهد تا وقتي كه فرد مشهوري بميرد... .

چاي
000502.jpg
يك مقام بلندپايه روزنامه از يكي از مقامات عالي رتبه ايرانشهر نقل مي كرد كه يك مترجم بسيار عالي مقام معاصر كه اخيراً يك كتاب آشپزي تاليف كرده در قسمتي از كتابش كه بسيار مستطاب هم هست نوشته بوده كه كشوري در دنيا وجود دارد كه از عالي ترين تخصص ها در آنجا، شناخت انواع چاي است و داشتن تخصص در چاي شناسي در آنجا چيزي است مثل جادوگري. چراكه چاي شناس كسي است كه بايد از روي طعم آن، طريقه دم كردن، نوع چاي، نوع فرآيند شدن چاي در كارخانه، آب و هواي كشوري كه بوته چاي در آن رشد كرده و حتي مواد موجود در خاك محل كشت چاي را تشخيص بدهد و بگويد چه بايد كرد كه چاي خوشمزه (يا خوش طعم) تر شود و... . با كسي كه اين تخصص را دارد و فقط با چشيدن چاي مثل يك جادوگر اين همه اطلاعات را (و شايد بيشتر از آن را) بيرون مي دهد، درست مثل جادوگرهاي قبيله هاي بدوي هم رفتار مي شود و تخت روان برايش هست و كنيز و غلام و... . اين آقاي نويسنده / مترجم فرهيخته وقتي با آن فرد ديدار مي كند قدري چاي كه با خود از ايران برده بوده را به وي مي دهد تا بچشد. طرف بررسي مي  كند و مي گويد: «اين چاي فاقد هر نوع ارزش غذايي است و به بدترين روش و با بدترين امكانات و در بدترين خاك و با نامناسب ترين اطلاعات آماده شده و اگر مي خواهيد آن را بفروشيد، فقط يك كشور است كه مردم آن از اين چاي خوششان مي آيد، يك كشور خاورميانه اي به اسم ايران»!
براي تهيه انواع چاي، بعد از مخلوط كردن مواد، براي دم كشيدن به مدت ۱۵ دقيقه قوري را در حرارت غيرمستقيم، بر روي كتري يا سماور قرار مي دهيم كه البته اگر مدت دم كشيدن را افزايش دهيم بهتر است، چاي را صاف نموده و مصرف مي كنيم بعد از دم كشيدن، چاي به مدت چند روز قابل مصرف مي باشد.
۱ -چاي بهارنارنج، طبيعت: گرم 
خواص: آرام بخش، مفرح و نشاط آور، مسكن سردردهاي عصبي، تقويت كننده قلب و اعصاب و اشتهاآور.
طرز تهيه: يك قاشق غذاخوري در يك قوري، ۲ ليوان آب سرد،نبات.
۲- چاي شلتوك برنج، طبيعت: گرم 
خواص: اين چاي سرشار از ويتامين است و از ريزش مو و سفيدشدن آن جلوگيري مي كند ضديبوست مزمن است اما خانم ها بهتر است از آن استفاده نكنند.
طرز تهيه: يك قاشق غذاخوري در يك قوري، ۲ ليوان آب سرد، نبات.
۳- چاي پونه، طبيعت: اوايل بهار گرم و در پائيز خشك 
خواص: داراي خواص آنتي بيوتيك است، ضد شب ادراري، مقوي قواي معده و قلب، چهاز هاضمه، بهترين ادرارآور، رقيق كننده خون.
ضدسرفه وحساسيت، خلط آور، صفرابر، مصرف آن بعداز مصرف لبنيات توصيه مي شود، براي درد سينه و آزادكردن اخلاط مفيد است. مفيد براي درمان نفخ و نقرس و براي به تاخيرانداختن عادت ماهانه مفيد مي باشد.
طرز تهيه: يك قاشق غذاخوري در قوري ۲، ليوان آب سرد، نبات.
۴- چاي ميوه گل نسترن، طبيعت: معتدل و خشك 
خواص: پائين آورنده فشار خون، ضد قند خون 
ضد ورم، مسكن درد كليه، ضد اسهال، ضد سرماخوردگي، مقوي معده و سرشار از ويتامين ث.
طرز تهيه: ۱۵ عدد در يك قوري،دو ليوان آب سرد، نبات.
۵ -چاي كوهي، طبيعت: گرم 
خواص: آرام بخش، ضد حساسيت، ادرارآور
طرز تهيه: يك قاشق غذا خوري در يك قوري، ۲ ليوان آب سرد ،نبات.
۶ -چاي بادرنجويه، طبيعت: بسيار گرم 
خواص: مقوي قلب و اعصاب. در بعضي مزاج ها بالابرنده فشار خون، خون ساز، تقويت كننده سلول هاي مغز، فوق العاده آرام بخش، مقوي مغز، خواب آور، نشاط آور، ضد بيماري كليه و ضد بوي دهان.
طرز تهيه: يك قاشق غذاخوري در يك قوري ، ۲ ليوان آب سرد ،نبات.
۷ -چاي زيره سياه: طبيعت گرم 
خواص: بالابرنده فشارخون، سوزاننده چربي اضافي، تصفيه خون.
مقوي قلب و عروق، ادرارآور، ضدچاقي، ضد زردي پوست، زيادكننده شير مادر، ضد نفخ معده، مقوي معده و رفع ناراحتي هاي روده.
طرز تهيه: ۱ قاشق غذاخوري در يك قوري ، ۲ ليوان آب سرد ، نبات

واكسيناسيون ميهمانان عبوري
000504.jpg
به گفته دكتر محمد اسماعيل اكبري معاونت سلامت وزارت بهداشت، استان زنجان با كسب رتبه ۱۰۳ درصدي، صددرصد هدف عمليات واكسيناسيون را برآورده كرده است و آمار نشان مي دهد كه دانشجويان غيربومي و ميهمانان عبوري از اين استان نيز در برابر سرخك و سرخجه واكسينه شده اند.وي با اشاره به مديريت علمي و دلسوزانه دانشگاه علوم پزشكي زنجان افزود: «درايت و درك ارزش بالاي انجام واكسيناسيون توسط مردم زنجان امكان رسيدن به هدف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را مهيا كرده است.»بيش از ۴۰۰ هزار نفر در سراسر كشور براي انجام طرح واكسيناسيون بسيج شده اند كه از نيروهاي وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، هلال احمر و سپاه پاسداران هستند و هزينه اجراي اين طرح حدود ۳۰ ميليارد تومان برآورد مي شود.

شكاف ميان درآمدها و هزينه ها
000506.jpg
سلامت جسمي و رواني مردم در جهت بهبود اقتصاد كشور موثر است و اين در حالي است كه در ايران عموما به علت پايين بودن بهره وري اقتصادي مردم، مسائل بهداشتي و درماني در اولويت هاي بعدي قرار مي گيرد.هزينه هاي بهداشت و درمان به دليل وارداتي بودن بيشتر تجهيزات پزشكي با درآمدها تفاوت زيادي دارند.دكتر علي اصغر شيرازي - دبير انجمن متخصصان گوش و گلو و بيني- با اشاره به اينكه تجهيزات و داروها با ارز خارجي خريداري مي شوند، گفت: «اين در حالي است كه درآمدها در بخش دولتي و خصوصي به ريال بوده و اين سبب فشار آمدن به پزشكان، مراكز درماني و در نهايت مردم مي شود.»به اعتقاد وي، دولت بايد به مراكز دولتي و خصوصي در پرداخت ها كمك كرده و به منظور كاهش هزينه هاي درماني، تجهيزات پزشكي و داروها را با ارز پايين تري وارد كند.

تازه ترين يافته ها درباره لوپوس
000508.jpg
دانشمندان در مركز دارويي دانشگاه دوك و بيمارستان دورهام بينش تازه اي درباره چگونگي دفع سلول هاي مرده به دست آورده اند.اين يافته هاي مهم مي تواند راهنماي خوبي براي درمان تازه بيماري هايي چون لوپوس و سرطان باشد.بر اساس يافته هاي منتشر شده در «نشريه خون» (۱۵ سپتامبر ۲۰۰۳) دانشمندان دريافته اند كه ماكروفاژها كه سلول هاي مرده را تجزيه مي كنند، داراي فشردگي و كاركرد مهم تري از آنچه پيش تر تصور مي شد، هستند. نظريه هاي دانشمندان نشان مي دهد كه بدون ماكروفاژها سلول هاي مرده نمي توانند به طور كامل تجزيه شده تاDNA آن در خون قابل شناسايي باشد. سلول هايي كه پيش از تجزيه شدن توسط ماكروفاژها از دور خارج مي شوند، ممكن است در بدن انباشته شده و سبب التهاب شوند.

نوروپاتي و نوردرماني
000510.jpg
نوردرماني مي تواند بسياري از بيماران ديابتي مبتلا به نوروپاتي را از ابتلا به عفونت هاي شديد و غيرقابل جبران نجات بخشد.نوروپاتي، عارضه اي است كه در آن بر اثر آسيب اعصاب، حس لامسه از بين مي رود. اين مساله مي تواند منجر به عدم تعادل شده و يا باعث شود زخم هاي شناسايي نشده اي كه بر اثر عدم درمان دچار عفونت هاي شديد مي شوند، به وجود آيند. نوردرماني با سيستم آنودين، باعث بازگشت احساس پذيري اعصاب آسيب يافته مي شود. به اين ترتيب بيماران ديابتي مي توانند اميدوار باشند كه زخم هاي پاهايشان قبل از ابتلا به عفونت هاي خطرناك قابل درمان است.نتايج آماري نشان داده است كه ۹۰ درصد بيماران تحت درمان با اين روش بهبود قابل ملاحظه اي داشته اند.

همايش «صرع و ازدواج»
000492.jpg
اگر علاقه منديد كه در زمينه بيماري صرع و چگونگي برخورد و زندگي سالم با اين بيماري چيز هايي را بدانيد، روز پنج شنبه ۱۸ دي ماه به تالار حركت برويد كه در آنجا انجمن صرع ايران دوازدهمين همايش عمومي خود را با عنوان «صرع و ازدواج» با حضور متخصصان، اساتيد دانشگاه ها، صاحبنظران، مصروعين و خانواده هاي آنها برگزار مي كند. هدف از برگزاري اين همايش بررسي و ارتقاء سطح آگاهي خانواده ها و اشاعه فرهنگ صحيح در زمينه بيماري صرع است.اين همايش از ساعت ۳۰:۸ تا ۱۵ در محل تالار حركت شهرداري واقع در ابتداي بزرگراه كردستان، جنب سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران برگزار مي شود و شركت در آن براي عموم آزاد است.

درماني تازه براي ام-اس
000494.jpg
درمان هايي كه امروزه براي بيماري ام.اس پيشنهاد مي شوند كارايي چنداني ندارند و بسيار محدودند.
علاوه بر آن اطلاعات راجع به آن هم بسيار محدود است. به همين دليل هنگامي كه يك بيمار مبتلا به ام. اس به پزشك مراجعه مي كند، روش هاي درماني موجود در مورد او اجرا مي شود تا درمان مناسب او مشخص شود.
در حال حاضر موثرترين ماده درماني CANNABIS كانابيس است كه دردها و مشكلات جسمي بيمار را كاهش مي دهد؛ اما دانشمندان در مورد آن تحقيقات اندكي انجام داده اند و چگونگي عملكرد آن هنوز مشخص نيست.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |