پنجشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۹
حادثه سازان هفته
كروكوديلي كه انسان مي خورد!
اوايل شهريورماه امسال اين پنج مرد نقابدار كه مسلح به سلاح آتشين بودند در روستاي دولت آباد شهرستان مرودشت به كشاورز ۳۵ ساله اي به نام «عيسي زارع» حمله ور شدند و با تهديد اسلحه، دست و پا و چشمان او را بسته و با يك دستگاه اتومبيل پيكان سواري مزرعه را ترك كرده و مرد كشاورز را به نقطه نامعلومي بردند
000546.jpg
مصطفي امير كياني 
فيلم هاي خشن 
آثار تخريبي فيلم هاي سينمايي و مجموعه هاي تلويزيوني كه در آنها نشانه هايي از خشونت، آدم ربايي، گروگانگيري، دزدي و سرقت مسلحانه بانك ها و موزه ها به تصوير كشيده مي شود،
به لحاظ رواني نمي توانند در جامعه بي اهميت تلقي شوند و هستند كساني كه با كوته بيني و كوته فكري  مي توانند تحت تاثير چنين فيلم هايي، خود را در قالب بازيگران فيلم ها قرار دهند و دست به دزدي و آدم ربايي و گروگانگيري بزنندو با چنين ترفندها و تهديدهايي  از مردم،اخاذي كنند.
پديده شوم
مساله گروگانگيري، پديده شومي است كه نه تنها جان مردمي را كه به گروگان گرفته مي شوند به مخاطره مي اندازد، بلكه باعث دلشوره و عذاب كساني مي شود كه يكي از اعضاي خانواده شان ربوده شده و گروگانگيرها از آنها مطالبه پول هاي كلان مي كنند.
تعقيب و گريز
اگرچه گروگانگيران عمدتا پس از مدتي تعقيب و گريز در دام ماموران پليس گرفتار مي شوند، اما باز هم هستند كساني كه براي به دست آوردن پول هاي زحمت نكشيده، به سبك فيلم ها و مجموعه هاي پليسي، جان خود را به مخاطره مي اندازند و دست به گروگانگيري مي زنند.
در ميان خبرهاي حوادث هفته گذشته، ردپايي ازچند گروگانگير مشاهده مي شود كه اعمال و رفتار غيراخلاقي آنها چند خانواده را در اضطراب فرو برده بود. در مرودشت شيراز پنج مرد نقابدار كه كشاورز جواني را حدود چهار ماه قبل به گروگان گرفته بودند، به دام ماموران نيروي انتظامي افتادند و تحت تعقيب قرار گرفتند.
اوايل شهريورماه امسال اين پنج مرد نقابدار كه مسلح به سلاح آتشين بودند در روستاي دولت آباد شهرستان مرودشت به كشاورز ۳۵ ساله اي به نام «عيسي زارع» حمله ور شدند و با تهديد اسلحه، دست و پا و چشمان او را بسته و با يك دستگاه اتومبيل پيكان سواري مزرعه را ترك كرده و مرد كشاورز را به نقطه نامعلومي بردند.
جريان ناپديد شدن عيسي دو روز بعد به ماموران نيروي انتظامي اطلاع داده شد و جست وجو براي يافتن گروگان و گروگانگيران آغاز شد. هيچ ردپايي از آدم ربايان در دست نبود تا اين كه مردي به خانه عيسي تلفن مي زند و ادعا مي كند كه عيسي را به گروگان گرفته اند و حاضرند در ازاي دريافت ۳۰۰ ميليون تومان آزادش كنند. گروگانگيران در ادامه تهديدات خود وقتي درمي يابند كه خانواده عيسي قادر به تهيه و پرداخت چنين مبلغي نيستند، كوتاه مي آيند و در آخرين مكالمه تلفني تهديدآميز خود به دريافت ۵۰ ميليون تومان رضايت مي دهند و مي گويند چنانچه اين پول را در مدت معيني دريافت نكنند، عيسي را خواهند كشت.
همزمان با جست وجوي وسيعي كه ماموران نيروي انتظامي براي به دست آوردن ردپايي از آدم ربايان آغاز كرده بودند، عيسي به خانواده اش تلفن مي زند و مي گويد ربايندگان او را شكنجه مي كنند و يك انگشت دستش را نيز قطع كرده اند.
سرانجام ماموران كشف جرم ردپاي آدم ربايان را در كهنوج پيدا مي كنند و با شناسايي محل دريافت پول درخواستي، دو تن از دوستان مردان آدم ربا را دستگير مي كنند. اين دو مرد در نخستين مراحل تحقيق، مخفيگاه آدم ربايان را در شيراز معرفي مي كنند و خود راهي زندان مي شوند.
كارآگاهان پليس محل اختفاي آدم ربايان را در يكي از محلات حومه شيراز شناسايي كرده و با حمله شبانه خود، عيسي را آزاد كرده و گروگانگيران را يكي بعد از ديگري دستگير مي كنند. پرونده آدم دزدي اين پنج مرد نقابدار در اداره آگاهي و شعبه دوم دادگاه عمومي شهرستان مرودشت تحت بررسي قرار گرفته است...
گروگانگيري دوم 
در يك ماجراي آدم ربايي ديگر، اعضاي يك باند از تبهكاران، كارخانه داري را در شهرستان جهرم ربودند و در قبال آزادي او تقاضاي ۱۰۰ ميليون تومان پول نقد كردند.
سردار احمد عليرضا بيگي فرمانده نيروي انتظامي فارس در اين زمينه مي گويد: «اين كارخانه دار كه عبدالرسول نام دارد در اواخر شهريور ماه امسال هنگامي كه به سوي خانه اش در حركت بود، توسط اعضاي يك باند به گروگان گرفته شد. ربايندگان پس از چند ساعت به وسيله تلفن همراه عبدالرسول، با خانواده او تماس گرفته و براي آزادي اش مطالبه ۱۰۰ ميليون تومان پول نقد مي كنند.
ماموران نيروي انتظامي با دريافت اطلاعاتي در زمينه زندگي عبدالرسول و انگيزه ربودن او، جست وجوي وسيعي را براي دستگيري آدم ربايان آغاز كردند و حدود ۵۰۰ تن از ماموران پليس جست وجوي گسترده اي ر ا در كوه ها و جنگل هاي منطقه شروع كردند و سرانجام محل اختفاي آدم ربايان را كه شناسايي كرده بودند، به محاصره خود در آوردند. آدم ربايان وقتي متوجه شدند كه از هر دو سو در حلقه  محاصره ماموران نيروي انتظامي قرار گرفته اند، عبدالرسول را پس از ۱۶ روز كه در اسارت بود، در اطراف جهرم آزاد كردند ولي جنگ و گريزشان با ماموران ادامه يافت.
بنا به گفته فرمانده نيروي انتظامي فارس، سركرده اين باند خطرناك كه دست به جنايات زيادي در استان فارس زده بود، در درگيري با ماموران نيروي انتظامي به هلاكت رسيد و ماموران در ادامه تحقيقات خود، زني را كه طراح اين آدم ربايي بود به دام انداختند. اين زن كه با خانواده عبدالرسول نيز آشنايي داشت چند روز پس از دستگيري و پس از انتقال به زندان، با روسري خود را خفه كرد و بقيه اعضاي باند مخوف آدم ربايان نيز توسط ماموران نيروي انتظامي فارس دستگير شدند.
مادركشي... برادركشي 
فقر فرهنگي و فقر اقتصادي، دو عامل مهم و زمينه ساز بسياري از ناهنجاري هاي اجتماعي محسوب مي شوند و همواره مشكلاتي را در سطح جامعه پديد مي آورند كه اين ناهنجاري ها و مشكلات، جبران ناپذير مي نمايند. كارشناسان امور اجتماعي وحقوقي برآنند كه اين دو عامل در نزد برخي از افراد جامعه كه به لحاظ نداري و فقر مادي، زياده خواهي و افزون طلبي، دچار مشكلات روحي و رواني مي شوند، به صورت حوادث تلخ و ناگوار در جامعه بروز مي كند كه باعث جامعه آزاري و نگراني خانواده ها مي شود. اين كمبودها و نقصان هاي اجتماعي گه گاه سبب مي شود كه افراد در حالات بحراني و بي خبري تيغ به روي هم بكشند، مادرشان را به قتل برسانند و يا برادرشان را از پاي در آورند.
در هفته اي كه پشت سر گذاشتيم، خبر دو حادثه و دو جنايت دلخراش، بسياري از خانواده ها را تحت تاثير قرار داد كه اين دو جنايت هولناك عمدتا ريشه در اختلافات خانوادگي داشت.
ظهر گرمي بود در خردادماه امسال، صاحب يك خانه ويلايي در منطقه ولنجك شميران وقتي وارد خانه اش شد، صداي گريه بي امان كودك سرايدارش را شنيد. هنگامي كه خود را به محل زندگي سرايدار خانه اش رساند، با اجساد آغشته به خون سرايدار و همسر جوانش روبه رو شد.
صاحبخانه كه از ديدن اجساد خون آلود آندو به شدت دچار وحشت و هراس شده بود، بي درنگ مراتب را به كلانتري ۱۶۳ شميران اطلاع داد و از آنها تقاضاي ياري كرد. ماموران پليس در مدت زمان كوتاهي خود را به محل جنايت رساندند و تحقيقات وسيعي را براي شناسايي و دستگيري عامل جنايت آغاز كردند. در نخستين مراحل تحقيق، ماموران دريافتند مقداري از اشياء خانه نيز به سرقت رفته است.
اين پرونده در دادسراي تهران زير نظر بازپرس «متين راسخ» تحت بررسي قرار گرفت و كارآگاهان اداره آگاهي تهران، مامور تحقيق درباره جنايت خانه ويلايي ولنجك شميران شدند.
ماموران كشف جرم در مراحل اوليه تحقيق احتمال دادند كه عامل جنايت از آشنايان و يا اقوام قربانيان حادثه بوده كه با حضور در محل زندگي زن و شوهر جوان، مرتكب قتل آنها شده است. در بررسي هاي بعدي روشن شد شب قبل از وقوع جنايت برادر سرايدار كه غلام نام دارد و كارگر شركتي واقع در جاده مخصوص تهران - كرج بوده، ميهمان قربانيان جنايت بوده و شب را در خانه آنها به سر برده است. او از روز وقوع جنايت در محل كارش حاضر نشده و غيبت داشته است.
افراد پليس اطلاع يافته بودند متهم به قتل از تهران گريخته و قصد دارد در بندرعباس به وسيله قاچاقچيان انسان به كشورهاي حاشيه خليج فارس بگريزد، به همين جهت اكيپي از ماموران و كارآگاهان اداره آگاهي تهران به بندر عباس اعزام شدند و پس از مراقبت هاي لازم سرانجام متهم به قتل را هنگام مذاكره با قاچاقچيان انسان دستگير كردند.
غلام در مراحل تحقيق ضمن اعتراف به كشتن برادر و زن برادر جوانش، انگيزه اين جنايت هول انگيز را اختلافات خانوادگي وسرقت عنوان كرد.
درهمين راستا از گرگان خبري داشتيم كه مردي به علت اختلافاتي كه با مادر ۶۰ ساله اش پيدا كرده بود، او را با ضربات چاقو به قتل رساند. متهم به قتل پس از دستگيري ضمن اقرار به كشتن مادر سالمندش گفت: ...« روز حادثه به علت اختلافات خانوادگي، با مادرم درگير شدم و در يك لحظه بحراني كه به شدت عصباني شده بودم تعادل خود را از دست داده و با چاقوي آشپزخانه، مادرم را در حمام خانه به قتل رساندم. اين مرد كه محمدرضا نام دارد به دستور بازپرس پرونده با صدور قرار لازم روانه زندان شد و تحقيقات پيرامون انگيزه اين جنايت ادامه دارد.
كروكوديل آدمخوار
... وسرانجام از حوادث و رويدادهاي جنايي كشورمان بيرون مي رويم و در استراليا به سراغ كروكوديل يا تمساح آدمخواري مي رويم كه يك جوان استراليايي را بلعيد و با اشتهايي سيري ناپذير براي خوردن دوستان اين جوان كه از ترس به درختي پناه برده بودند، بيست و دو ساعت در كمين نشست.
در خبرهاي خارجي آمده بود كه يك جوان استراليايي به نام « برت من» هنگامي كه همراه دو تن از دوستانش در رودخانه «فينيس» استراليا مشغول شنا بود، طعمه تمساح عظيم الجثه اي شد و در يك چشم به هم زدن بلعيده شد. «شان بلوئرز» و «اشمي موگو» دوستان برت در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه در زمينه چگونگي بلعيده شدن دوستانشان گفته اند:
...« ما براي گردش در اطراف رودخانه (فينيس) به اين منطقه رفته بوديم. پس از آن كه چند دقيقه اي درون آب  رودخانه شناكرديم، ناگهان متوجه شديم كروكوديل بزرگي آهسته وآرام به ما نزديك مي شود، قبل از آن كه كروكوديل به ما نزديكتر شود، خود را از رودخانه به بيرون پرت كرديم ولي برت كه اندكي دورتر از ما مشغول شنا بود، نتوانست خود را نجات دهد و در يك چشم بهم زدن كروكوديل او را در ميان دندان هاي وحشتناك گرفت و برت را كه ناله وفرياد مي كرد، در مقابل چشمان وحشت زده ما بلعيد. كروكوديل هيولا مانند به بلعيدن وخوردن برت بسنده نكرد و با يك خيزش، خود را از رودخانه بيرون كشيد. ما كه دستخوش وحشت و هراس شده بوديم، خود را به نزديكترين درخت رسانديم و به بالاي درخت رفتيم، اما كروكوديل وحشت آفرين دست بردار نبود وخود را به پاي درخت رساند. در حالي كه ما به شدت ترسيده بوديم، مجبور شديم تا رسيدن كمك به مدت ۲۲ ساعت بالاي درخت بمانيم. در تمام اين مدت طولاني كه هيولا با سماجتي بي مانند انتظار پايين آمدن ما را مي كشيد، هر از گاهي دهان گشادش را باز مي كرد وجسد برت را به ما نشان مي داد. سرانجام نيروهاي امدادگرباهليكوپتر به نجاتمان آمدند و ما را كه گرفتار هيولاي وحشتناك شده بوديم از بالاي درخت نجات دادند.»

مدير بيمارستان امام خميني :
۱۴۰۰ نفر ظرفيت داريم
در پي زلزله بم و انتقال مجروحان اين حادثه به تهران ۱۶۱ نفر از حادثه ديدگان به بيمارستان امام خميني به تهران منتقل شدند. قريشي مدير بيمارستان امام خميني در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود ۱۶۱ نفر از مجروحان زلزله بم در دو روز اخير به اين بيمارستان انتقال داده شده اند. از اين تعداد ۴۰ تا۵۰ عمل مختلف داشته ايم. از همان روز اول بيمارستان را به حالت آماده باش درآورديم و تمامي پرسنل در بيمارستان حاضر بودند، البته به دليل اين كه فكر مي كرديم تعداد مجروحان انتقالي به اين بيمارستان بيشتر است. در همان روز اول تصميم گرفتيم بعضي از بيماراني كه حالت بحراني ندارند را مرخص كنيم. اما در حال حاضر تا ۱۴۰۰ نفر ظرفيت داريم و از نظر تجهيزات پزشكي و دارويي هم كمبودي نداريم.
هيچ مشكلي نداريم 
از نظر نيرو و خون نيز هيچ مشكلي نداريم. ما براي همراهان و كساني كه در روزهاي اخير ترخيص خواهند شد، با استانداري و نماينده كميته امداد صحبت هايي كرده ايم كه البته آنها براي اسكان اين افراد جاهاي خاصي را در نظر گرفته اند و ما از مردم كمال تشكر را داريم، چرا كه از روز اول به كمك ما آمدند و چه از نظر مالي و چه از نظر نيرو حتي براي قبول سرپرستي بچه هايي كه خانواده خود را از دست داده اند به ما كمك كردند.
نجات معجزه آساي كودك ۵/۲ ساله 
كودكي ۵/۲ ساله به وسيله مادربزرگش از زير آوار بيرون كشيده شد.
مادر بزرگ سبحان در اين باره مي گويد: سبحان هر از گاهي به خانه من مي آمد و به دليل علاقه زياد او به من و همين طور من به او اكثر اوقات بدون پدر و مادرش شب را در خانه ما مي خوابيد و در آن شب زلزله سبحان در خانه ما بود. من و سبحان تنها در خانه بوديم و او هم كنار من خواب بود. صبح براي نماز از خواب بلند شدم ولي يك دفعه زمين به شدت شروع به لرزيدن كرد من به طرف سبحان دويدم. اما در چند قدمي او بودم كه مقداري از سقف خانه ريزش كرد و بر روي سبحان ريخت من كه از ترس نمي دانستم چه كاري بايد بكنم يك دفعه قسمتي از دست او را ديدم كه بيرون بود و من به سرعت رفتم و دست او را كشيدم ولي او هيچ تكاني نخورد و دوباره سعي كردم و خاك و آواري كه بر روي او ريخته بود را كنار زدم وبه سختي او را بيرون كشيدم.
خانه داشت فرو مي ريخت من سبحان را در آغوش خودم محكم گرفته بودم و خوشبختانه به بيرون از خانه رفتيم. من آنقدر ترسيده بودم كه فقط مي دويدم و بعد از چند متري كه دويدم تازه به خودم آمدم و سبحان را ديدم كه غرق در خون بود. من نمي دانستم چه كاري بايد بكنم چون او خيلي كوچك بود و همين طور آسيب پذير و از يك طرف نمي دانستم جواب مادر و پدرش را چگونه بدهم. هيچ كس به من كمكي نكرد، خب همه حق داشتند چون داشتند زن و بچه هاي خود را از زير آوار بيرون مي كشيدند و من هم هر جوري بود خودم را به بيمارستان رساندم و از آنجا به دليل وخامت حال سبحان ما را به وسيله هواپيما به تهران انتقال دادند و از آنجا به بيمارستان آوردند. در حال حاضر او در بخشICU بستري است. از پدر و مادر سبحان هيچ اطلاعي ندارم ولي مي دانم تمام فاميلم مرده اند. اميدوارم كه حال پدر و مادر او خوب باشد. دكترها مي گويند حال او رو به بهبود است.
دستگيري ۴۷ هزار مهاجر غيرقانوني
در سال گذشته ميلادي ۴۷ هزار و۴۳ نفرمهاجر غير قانوني خارجي در كشور تركيه دستگير و تحت پيگرد قرار گرفته اند. كشور تركيه باتوجه به جاذبه ها و وضعيت خوب اشتغال در آنجا مورد توجه اتباع كشورهاي مختلف قرار گرفته است و در چند سال اخير با هجوم مسافران غير قانوني روبه رو شده است. « حسين آكسوي» استاندار استان « موغلا» در كناره درياي اژه به روزنامه حريت گفت: در سطح اين استان طي سه سال گذشته شش هزار و ۵۸۰ نفر كه قصد عزيمت غير قانوني به جزاير يونان را داشتند از سوي نيروهاي امنيتي دستگير شدند.
وي افزود: در دو سال گذشته ۷۵۰ تبعه كشورهاي خارجي كه از سوي قاچاقچيان انسان در آبهاي ساحلي اين استان در درياي اژه رها شده بودند، از سوي نيروهاي گارد ساحلي تركيه نجات يافته اند. به گفته حسين آكسوي طي مدت  ياد شده ۸۵ پناهجو در سواحل اين استان غرق شده و ۱۳۰نفر نيز ناپديد شده اند. « عبدالقادر آكسو» وزير كشور تركيه، خرداد ماه گذشته اعلام كرد: از سال ۱۹۹۳ ميلادي ۴۲۰ هزار مهاجر غير قانوني در تركيه دستگير شده اند.
وزارت امور خارجه آمريكا چندي پيش با انتشار گزارشي، تركيه را در فهرست كشورهايي كه بيشترين ميزان مهاجرت غير قانوني از آنجا انجام مي پذيرد، قرار داد.
تركيه به دليل موقعيت ويژه جغرافيايي خود، محل عبور مهاجران غير قانوني از كشورهاي آسيايي و آفريقايي به سوي كشورهاي اروپايي به شمار مي رود. همه ساله هزاران مهاجر غير قانوني كه قصد مهاجرت به سوي كشورهاي اروپايي را دارند در سطح تركيه دستگير مي شوند.

سرما در هند
000548.jpg
سرما درهند بي داد مي كند. كافي است چند دقيقه در فضاي باز بايستي تا يخ بزني!
از هند خبر مي رسد ۹۰ نفر در ايالت اوتارپرادش هند بر اثر سرما جان خود را از دست داده اند.
اكنون دماي هوا در شهر اگراي اين ايالت گاهي به پنج درجه زير صفر مي رسد.
پيش بيني مي شود در صورتي كه سرما همچنان ادامه يابد به تعداد قربانيان افزوده خواهد شد.
بيشتر افرادي كه بر اثر سرما جان خود را از دست مي دهند، كساني هستند كه خانه و كاشانه ندارند و شب ها را در خيابان  ها به سر مي برند.

تخلف عجيب
000550.jpg
اين خبر را هم بخوانيد اما مراقب باشيد از تعجب خشك تان نزند.
پليس آمريكا يك راننده را به اتهام ارتكاب تخلفي شگفت انگيز و كم نظير بازداشت كرد.
اين راننده متخلف كه ظاهرا زياد فيلم اكشن تماشا مي كند هنگامي كه يكي از افسران پليس ايالت تگزاس سر خود را از پنجره سمت راننده خودرو به داخل برد و از راننده مدرك خواست به راه افتاد و افسر پليس را تا مساحت زيادي به دنبال خود كشاند.
با آزاد شدن افسر پليس راننده متخلف فرار كرد و سرانجام در ايالت آلاباما بازداشت شد.

۳۲ سرقت ، يك قتل
000552.jpg
كارآگاهان اداره آگاهي بروجن با انجام تحقيقات گسترده توانستد ۳ عضو يك باند بزرگ سرقت را به دام بيندازند. اين سارقان با ترفند خاصي از منازل، مغازه ها و مراكز كشاورزي شهرهاي بروجن، چادگان، شهرضا و شهركرد سرقت مي كردند. ۳ متهم دستگير شده پس از آن كه به اداره آگاهي بروجن منتقل شدند، در بازجويي هاي پليس، اتهام هاي خود را به گردن گرفتند و گفتند: ما تاكنون ۳۲ بار سرقت كرده ايم. آنان در ادامه اعترافات خود اظهار داشتند: علاوه بر سرقت از خانه ها ومنازل، احشام را نيز مي دزديم و در هنگام يكي از دزدي ها يك نفر را نيز به قتل رسانديم.با افشاي اين نكته كنكاش هاي ويژه اي براي دستگيري همدستان فراري اين باندآغاز شد و همچنان ادامه دارد.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |