يكشنبه ۱۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۲ - Jan 4, 2004
شمار تلفات زلزله بم حدود ۳۵ هزار نفر برآورد شد
000402.jpg
جانشين فرماندهي لشكر ۴۱ ثارالله و جانشين قرارگاه عملياتي قدس نيروي زميني سپاه در جنوب شرق كشور شمار جانباختگان زلزله بم را حدود ۳۵ هزار نفر برآورد كرد.
سردار حسين فتاحي شامگاه جمعه به ايرنا گفت: شمار مجروحان انتقال يافته اين حادثه نيز به ۱۷ هزار نفر بالغ مي شود.
وي گفت: در اين حادثه بيش از ۲۰ هزار پاسدار و سرباز سپاه پاسداران به طور متناوب و پنج هزار نفر به طور دائم در امر امدادرساني به حادثه ديدگان و تخليه مجروحان و بيرون كشيدن اجساد از زير آوار در منطقه فعال بوده اند.
تعداد دو هزار و ۸۳ روحاني مستقر در بم طي شش روز اول پس از زلزله در اين شهر در مجموع كار تكفين و برگزاري نماز بيش از ۲۹ هزار كشته را انجام داده اند.
در روز اول حادثه ۲۵ روحاني از كرمان به منطقه اعزام شدند كه تقريبا حدود يك هزار و ۸۰۰ جنازه را پس از تيمم و تكفين و نماز آماده دفن كردند.
از سوي ديگر رييس پايگاه پژوهشي لرزه نگاري دانشگاه شهيد باهنر كرمان گفت: بيش از ۱۰۰ پس لرزه توسط اين پايگاه در منطقه بم به ثبت رسيده است.
دكتر سيدجليل الدين فاطمي گفت: تنها در روز وقوع حادثه ۵۰ پس لرزه در اين منطقه به ثبت رسيد.
وي ثبت ۲۰ تا ۱۰ پس لرزه در روزهاي بعد را نشان دهنده خالي شدن انرژي و كاهش فعاليت گسل دانست و افزود: كاهش پس لرزه ها و شدت آنها از پنج ريشتر در روز جمعه به چهار ريشتر و كمتر از آن نشان مي دهد فعاليت گسل در حال آرام شدن است.
همچنين عمليات بازسازي و مرمت بيش از ۹۵ درصد روشنايي معابر اصلي شهر زلزله زده بم پايان يافت.
بقيه معابر ازجمله كوچه ها به لحاظ آواربرداري، خطرات احتمالي و يا زير آوارماندن شبكه هاي برق، مرمت نشده اند.
تاكنون برق ۳۱ سردخانه برقرار شده و صاحبان ۹ سردخانه براي تامين برق موردنياز خود تاكنون به دلايلي به اين شركت مراجعه نكرده اند.علاوه بر تامين برق چند مجتمع ۵۰۰ انشعاب در زير چادرها ايجاد شده است.
همچنين بيش از ۷۰ درصد از شبكه توزيع آب شهرستان بم فعال شده است.
مخازن ذخيره سازي آب شهر بم اكنون به طور كامل پر شده اند و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
۹۰ دستگاه تانكر سيار و ۸۵ دستگاه تانكر ثابت آب را در سطح شهر بم بين متقاضيان توزيع مي كنند.
000399.jpg

اما «مسعود پزشكيان»، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، روز شنبه گفت: براي اصلاح ساختار بهداشتي شهر بم، به كمك همه سازمان ها و نهادها نياز داريم و از كمك هاي بين المللي هم استقبال مي كنيم.
وي درخواست كمك ۲۵ ميليون دلاري از سازمان ها و دولت هاي خارجي را تاييد نكرد اما گفت: آنها پيشنهاد كمك داده اند و ما اعلام كرده ايم اگر قصد كمك داريد، ما فهرست نيازهاي خود را ارائه مي دهيم.
وزير بهداشت درعين حال فعاليت هاي امدادي گروه هاي خارجي و داخلي را كه براي امداد به منطقه مي آيند، مناسب ندانست و گفت اين كمك ها بايد سازمان يافته و براساس نيازهاي مردم منطقه باشد.
وي گفت: لا زم نيست همه بيمارستان بسازند، در منطقه مشكلات فراوان ديگري هم هست.وي گفت: اكنون براي پاكسازي منطقه درحال سمپاشي هستيم.

دو نوزاد از مادران زير آوار مانده زاده شدند
پزشكان آمريكايي مستقر در بم جمعه موفق شدند دو نوزادي را كه مادرانشان روز اول حادثه ساعتها زير آوار بودند، به دنيا بياورند.
به گزارش ايرنا از بم، يكي از نوزادان از طريق سزارين به دنيا آمد.
پزشكان آمريكايي حال اين دو نوزاد و مادرانشان را رضايت بخش اعلام كردند.
اين دو نوزاد در بيمارستان صحرايي آمريكاييها متولد شدند.

امسال فقط پنجاه نفر از مردم بم به حج تمتع مشرف مي شوند
تعداد زائراني كه سال جاري از شهرستان بم به حج تمتع مشرف مي شوند، به پنجاه نفر كاهش پيدا كرد.
به گزارش ايسنا، پيش از اين، يكصد و پنجاه نفر از مردم اين منطقه براي تشرف به حج تمتع ثبت نام كرده بودند كه به دليل وقوع زلزله دلخراش بم، حدود يكصد نفر از اين افراد كشته و يا زخمي شدند و يا به دليل مشكلات روحي انصراف خود را از سفر به عربستان سعودي به سازمان حج و زيارت اعلام كردند.

«هتل آرين» پذيراي زنان در راه مانده است
زنان  در راه  مانده اي  كه  به  هر دليلي  در تهران  نيازمند حمايت  هستند، در هتل  آرين  ساماندهي  و حمايت  مي شوند.مجموعه  هتل  آرين  يك  مركز ارائه  خدمات  اجتماعي  است  كه  تحت  نظارت  موسسه  خيريه  انجمن  حمايت  از آسيب  ديدگان  اجتماعي ، فعاليت  خود را آغاز كرد.
يك  مسئول  موسسه  انجمن  حمايت  از آسيب  ديدگان  اجتماعي  در اين  زمينه  به ايرنا گفت : اين  مركز زنان  شهرستاني  را كه  به  هر دليلي  به  تهران  آمده  و به  طور موقت نيازمند محلي  امن  براي  زندگي  و انجام  امور خود هستند را تحت  پوشش  قرار مي دهد.
فرهاد رمضاني  افزود: هتل  آرين  ۶۰ نفر ظرفيت  دارد كه  از لحاظ قانوني  از ۲۴ تا ۷۲ ساعت  به  زنان  در راه  مانده  خدمات  ارائه  مي دهد.به  گفته  وي ، درصورت  لزوم ، اين  زنان  مي توانند بيشتر از مدت  زمان  تعيين شده  در اين  مركز اقامت  داشته  باشند.
مسوول  بهداشت  و درمان  موسسه  خيريه  انجمن  حمايت  از آسيب  ديدگان  اجتماعي  اضافه  كرد: اين  مركز كه  به  صورت  هتل  اداره  شده  و خدمات  ارائه  مي دهد، به هيچ  وجه  زنان  بي سرپرست  و يا متكدي  را نمي پذيرد.وي ، با بيان  اينكه  يك  كادر مددكاري  در اين  هتل  مستقر است ، گفت : كليه خدماتي  كه  در اين  مركز ارائه  مي شود، رايگان  است  و زنان  در راه  مانده  هيچ مبلغي  پرداخت  نمي كنند.
رمضاني گفت : اين  مركز با همكاري  اداره  اماكن  نيروي  انتظامي  فعاليت  مي كندو اغلب  زنان  در راه  مانده  نيز توسط اين  نيرو به  مركز هدايت  مي شوند.وي ، با بيان  اينكه  تمام  افرادي  كه  در اين  هتل  كار مي كنند، زن  هستند، خاطرنشان كرد: خدمات  مشاوره اي ، پزشكي  و حقوقي  نيز در اين  مركز به  زنان  ارائه  مي شود.رمضاني  بااشاره  به  اينكه  هتل  آرين  تنها مركز حمايت  از زنان  در راه  مانده  در تهران  است ، گفت : سال هاي  گذشته  چنين  مركزي  توسط شهرداري  فعاليت  داشت  كه  تعطيل  شده  است .هتل  آرين  در خيابان  امير كبير واقع  شده  است .

ستاد بررسي آماري اثرات زلزله بم تشكيل شد
«هدف از تشكيل ستاد بررسي آماري اثرات زلزله  شهرستان بم بررسي و جمع آوري آمار و اطلاعات قبل از زلزله بم و مقايسه با وضع موجود است.»
دكتر سعيدي،  معاون طرح هاي آماري مركز آمار، درباره تشكيل ستاد بررسي آماري اثرات زلزله  شهرستان بم به ايسنا گفت: «جلساتي دراين زمنيه برگزارشد، آمارهايي با استفاده از سرشماري كشاورزي امسال، كارگاه هاي سال گذشته، سرشماري سال ۷۲ و سرشماري طرح كارگاه هاي صنعتي سالانه آماده شده اند و به چاپ مي رسد.»
وي افزود:«  براساس نتايج اين سرشماري ها،  كارگاه هايي همانند فروشگاه ها، آرايشگاه ها و تعمير گاه ها شناسايي و درگزارش وارد شده است.»
سعيدي از تعدادي نقشه شهري - روستايي به تفكيك بلوك هاي مشخص خبر داد و گفت:«  نقاط آسيب ديده از زلزله در اين نقشه مشخص شده است.»وي تأكيد كرد: «دو گروه براي جمع آوري آمار تلفات، مشخصات، جنس، تحصيلات و شغل فوت شدگان تشكيل شده اند.»
سعيدي جمع آوري اينگونه آمار را براي تخمين  درصد خسارت دانست و تصريح كرد:«  نتيجه اين آمار تشخيص وضعيت شهرستان بم درقبل از زلزله است. اختلاف اين وضعيت ها ميزان خسارات را مشخص مي كند و باعث مي شود برنامه ريزي هاي آينده براي بازسازي با آمار جامع و دقيق انجام  شود.»

اقدامات وزارت ارشاد براي بازسازي بم
احمد مسجد جامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اقدامات اين وزارتخانه را براي بازسازي شهر بم تشريح كرد و گفت: بعد از فاجعه انساني بم كه بيشترين ابعاد را به خود اختصاص مي دهد مهمترين مسئله اي كه توجه ها را جلب مي كند ابعاد فرهنگي و تاريخي آن است بنابراين در بازسازي هويت فرهنگي و تاريخي اين شهر اولويتهايي را در نظر گرفته ايم.
مسجد جامعي يادآور شد: در مرحله اول بازسازي، آنچه كه به عنوان تاريخ و فرهنگ اين شهر محسوب مي شود، در دستور كار ما قرار گرفته است و در نخستين مرحله رقم ۱۰ ميليارد ريال بر اين منظور اختصاص يافته است.
وي همچنين از آماده سازي طرحي خبر داد كه به موجب آن در مدت ۵ سال بتوان شهر بم را براساس نقشه ها و گزارش هاي مكتوب و مصور شهر بازسازي كنيم.مسجد جامعي از ارائه پيشنهاد ساخت و ساز كتابخانه هاي گوناگون توسط ناشران خبر داد و گفت: تاكنون تعاوني ناشران كشور، ناشران قم اعلام كرده اند كه دو كتابخانه خواهند ساخت.

روستائيان را دريابيد
در خيابان منتهي به بهشت زهراي بم، چند زن و مرد بلوچ با لباس محلي در كنار وانت بار توزيع كننده كمك هاي مردمي پرسه مي زدند، اما آن سوتر ماتم زدگان فاجعه بم، زير چادرهاي خاكي همچنان كابوس روزهاي قبل حادثه را مي كاويدند.
يكي از امدادگران هلال احمر با اشاره به زنان ومردان بلوچ روستايي گفت: هنوز پس لرزه هاي فاجعه بم ادامه دارد. ابتدا مفهوم اين جمله را متوجه نشدم، ولي وقتي با گشت در شهر ويران شده بم، به مشكلات ناشي از زلزله پي بردم، تا حدودي گفته او را درك كردم.
به گفته يكي از اهالي بومي بم، شهر در زمان قبل از وقوع زلزله، علاوه بر تامين نيازهاي اهالي شهر، نياز اقتصادي و غذايي ۴۰۰ روستاي اطراف بم را تامين مي كرد، لذا با بروز حادثه، علاوه بر زلزله زدگان فعلي، شمار زيادي از روستائيان بم نيز عقبه پشتيباني خود را از دست داده اند، بنابراين بازيابي اين بازار مصرف در كوتاه مدت امكان پذير نخواهد بود. بنابراين روستائيان بم مجبورند براي تامين مايحتاج زندگي خود به شهرهاي كرمان، ايرانشهر و زاهدان سفر كنند، شهرهايي كه بيش از ۳۰۰ يا۴۰۰ كيلومتر از روستاهاي محل زندگي آنها فاصله دارد، همين موضوع در روزهاي آغازين فاجعه بم، موجب بروز آشفتگي در نحوه توزيع كمك هاي اهدايي مردم به زلزله زدگان و همچنين تاراج مواد غذايي و اموال مردم شده بود اميد است در كنار ياري رساني به زلزله زدگان بم، مسئولان منطقه نيم نگاهي هم به اين مسئله داشته باشند. محمد اميري

يك پيرزن ۹۷ ساله از زير آوار نجات پيدا كرد
پس از گذشت هشت روز از وقوع زلزله در شهرستان بم، امدادگران، يك پيرزن ۹۷ ساله را از زير آوار نجات دادند.
به گزارش روابط عمومي هلال احمر اين پيرزن «شهربانو مازندراني» نام دارد و بوسيله گروه هاي امدادي هلال احمر در محله «باغ نارنج» زنده از زير آوار خارج شد.

سالي مرگبار براي خبرنگاران:
۳۶ خبرنگار جان باختند
يك گروه طرفدار حقوق رسانه ها اعلام كرد: در سال ۲۰۰۳، ۳۶ خبرنگاردر هنگام كار كشته شدند كه يك سوم از اين افراد در هنگام جنگ آمريكا عليه عراق جان خود را از دست دادند.
به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي الجزيره، براساس گزارش كميته دفاع و حمايت از خبرنگاران كه مقر آن در نيويورك واقع است، در سال گذشته ميلادي ۱۳ خبرنگار در عراق كشته شدند. شش تن ديگر نيز از بيماري يا تصادفات رانندگي درحالي كه مشغول گزارش خبر بودند، كشته شدند.اين درحالي است كه در سال ۲۰۰۲، ۱۹ خبرنگار در سراسر جهان كشته شدند.
در سال ۲۰۰۳، تعداد خبرنگاراني كه تنها در يك كشور يعني عراق كشته شدند، بيشترين ميزان تلفات خبرنگاران از سال ۱۹۹۵ و در الجزيره است كه در آن سال (۱۹۹۵) و در جريان جنگ هاي داخلي الجزاير، ۲۴ خبرنگار تنها در يك كشور كشته شدند.
در سال گذشته ميلادي در سرزمين هاي اشغالي نيز دو خبرنگار توسط آتش نظاميان صهيونيست كشته شدند و به اين ترتيب تعداد كل خبرنگاراني كه از آغاز انتفاضه در سال ۲۰۰۰ در سرزمين هاي اشغالي كشته شده اند، به شش تن رسيد.

خبر تبرئه شهرام جزايري تكذيب شد
ديوان  عالي  كشور تبرئه «شهرام  جزايري» از اتهامات  را تكذيب  و اعلام كرد پرونده  اين  متهم  و ديگرمتهمان  مرتبط جهت  رفع  نواقص  تحقيقاتي  به دادگاه  صادركننده  راي  اعاده  شده  است .روابط عمومي ديوان  عالي  كشورروزشنبه  گزارش  داد، قضات  شعبه  ۲۶ ديوان عالي  كشور پس  ازبحث  وتبادل  نظر و بررسي  موارد انطباقي  با اتهامات  وارده ، تحقيقاتي  را براي  تكميل  شدن  پرونده  لازم  دانستند و نواقص  مزبور طبق  بند ب  ماده  ۲۶۶  آيين  دادرسي  دادگاه هاي  عمومي  و انقلاب  درامور كيفري  در همان  دادگاه  رسيدگي كننده  مرتفع  وسپس  اقدام  به  صدور راي  مي كنند.

صندوق قرض الحسنه محراب كوثر منحل شد
حكم صادره دادگاه بدوي رسيدگي كننده به پرونده صندوق قرض الحسنه محراب كوثر در حال ابلاغ به شكات و متهمان پرونده است.
به گزارش ايسنا، طبق اين حكم، «رضا.د» مدير عامل صندوق محراب كوثر و متهم رديف اول پرونده و نيز متهم رديف دوم پرونده (قائم مقام مديرعامل صندوق) هر يك به جرم شركت در «خيانت در امانت» به ۵ /۱سال حبس و نيز به جرم شركت در كلاهبرداري به ۵ /۳ سال حبس و رد مال در حق شكات پرونده، محكوم شده اند.
بر اساس حكم پرونده محراب كوثر اعلام انحلال موسسه محراب كوثر صورت گرفته و تسويه آن به اداره امور تسويه و ورشكستگي محول شده است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |