دوشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۳ - Jan 5, 2004
إِنَّ الطُّرُقَ لَوَاضِحَه و إِنَّ أَعْلاَمَ الّدِينِ لِقَائِمَه.
راه ها هويداست و نشانه هاي دين برپا.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
قضاي آسمانست اين وديگرگون نخواهد شد
مرامهر سيه چشمان زسر بيرون نخواهد شد
هرآن قسمت كه آنجارفت از آن افزون نخواهد شد
مراروز ازل كاري بجز رندي نفرمودند
برندگان جشنواره فيلم باران معرفي شدند
در مراسم اختتاميه سومين جشنواره فيلم باران (ويژه سينماي زن) هيات داوران اين جشنواره پس از تماشاي ۶۲ فيلم كوتاه در دو بخش مسابقه اصلي و ويژه نتايج خود را به تفكيك فيلم هاي داستاني و مستند در هر بخش و انيميشن در بخش اصلي اعلام كرد.
به گزارش ايسنا، فهرست برندگان بدين شرح است:
برندگان بخش اصلي (فيلمسازان زن):
جايزه بهترين فيلم انيميشن: فيلم خسته و هيچ (بهاره طباطبايي ماسوله) و ديپلم افتخار براي شما مي بينيد يك فيلم (فيما امامي)
جايزه بهترين فيلم مستند: صداي ماه (فرحناز شريفي)، ديپلم افتخار: كشتي نوح (سودابه باباگپ)
جايزه بهترين فيلم داستاني: ارتباط (مرجانه دانه كار)
ديپلم افتخار: همسفر خاموش (الهام حسين زاده)
برندگان بخش ويژه:
جايزه بهترين فيلم مستند: چه شگفت است عشق كه هم زخم است و هم مرهم (اميد بنكدار و كيوان علي محمدي)
جايزه بهترين فيلم داستاني: توفان سنجاقك (شهرام مكري)
ديپلم افتخار: مادر (مرتضي علي عباس ميرزايي)
برندگان بهترين تصويربرداري:
سكوت (امين جعفري) و راه رفتن در مه (حميدرضا لطفيان).
در بخش فيلمنامه، هيچ فيلمي شايسته دريافت جايزه شناخته نشد.
هيات داوران جشنواره فيلم باران متشكل از پرويز شهبازي، فرزاد مؤتمن، رويا تيموريان، آنتونيا شركا و ناهيد رضايي بود و بخش بهترين تصويربردار را محمود كلاري، عزيز ساعتي و محمدرضا شريفي داوري كردند. انتخاب بهترين فيلمنامه را نيز گلي ترقي برعهده داشت.

مرتضي كاظمي:
تابلوي الكترونيكي تبليغاتي مقابل تئاتر شهر نصب مي شود
مهندس مرتضي كاظمي، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، درباره حل مشكلات پيش آمده براي محدوده تئاتر شهر، گفت: براي حل اين مشكل، صحبتي با شوراي اسلامي شهر تهران و به ويژه مهندس چمران شده است و عنوان كرده ايم كه آن منطقه ، نيازمند پاركينگ است.
كاظمي كه با خبرگزاري ايسنا گفت وگو مي كرد، ادامه داد: هر چند اين زمين، مدت ها قبل، متعلق به شهرداري بوده است، اما از آن جا كه شهرداري،  عهده دار اداره شهر است،بهتر است به پاركينگ اين منطقه هم بينديشد و براي آن كاري كند. وي هم چنين درباره ايجاد فضاي فرهنگي در محدوده بين تئاتر شهر و تالار وحدت گفت: به منظور ايجاد اين فضا، طرحي را به دولت ارائه داده ايم كه هم اكنون در دست بررسي است. طبق اين طرح تمام اين محدوده، فضاي فرهنگي خواهد شد و مي كوشيم كمبودهايي كه هم اكنون در تالار وحدت و تئاتر شهر داريم در اين منطقه جبران شود.
وي هم چنين با اشاره به نصب يك تابلوي الكترونيكي تبليغاتي در بنياد رودكي اظهار اميدواري كرد كه در آينده نزديك چنين تابلويي نيز در مقابل مجموعه تئاتر شهر نصب شود. كاظمي،  نصب پلاكارد را شيوه اي كهنه در تبليغات و اطلاع رساني دانست و گفت: در دنياي امروز، بايد دنبال تكنولوژي هاي نو و جذابيت هاي جديد بود و در اين مورد هم براي تئاتر شهر فكري كرده ايم. وي با تاييد بر واضح نبودن تابلوي الكترونيكي نصب شده در بنياد رودكي، اظهار داشت: اين مشكل هم به زودي حل مي شود، زيرا در حال امتحان اين شيوه بوديم و به زودي، درست خواهد شد.

پروانه ساخت چهار فيلم سينمايي صادر شد
شوراي صدور پروانه فيلمسازي ۳۵ ميليمتري، مجوز ساخت چهار طرح سينمايي را صادر كرد.به گزارش ايرنا، فيلم هاي سينمايي «بابا عزيز» به كارگرداني ناصر خمير و تهيه كنندگي عليرضا شجاع نوري با مضمون ديني، «يك استكان چاي» به كارگرداني و تهيه كنندگي محمدعلي طالبي با مضمون اجتماعي، «من و پدر بزرگ ده ساله ام» به كارگرداني فريال بهزاد و تهيه كنندگي غلامرضا آزادي با مضمون كودك و نوجوان و«آوا» به كارگرداني و تهيه كنندگي سعيد اسدي با مضمون جنايي و پليسي پروانه ساخت دريافت كردند.
با احتساب چهار فيلم يادشده ازابتداي سال جاري تاكنون براي ۲۱ اثر پروانه ساخت صادر شده كه از اين تعداد يك فيلم با مضمون ملودرام خانوادگي، شش فيلم با مضمون سياسي اجتماعي، دو فيلم با مضمون جنايي و پليسي، ۳ فيلم با مضمون ديني و تاريخي و يك فيلم با مضمون مخاطب خاص ساخته خواهد شد.

نمايش سه فيلم مستند از بم
سه فيلم مستند «بر مفرش خاك خفتگان مي بينم»، «ارگ بم» و «قلبم بم» به كارگرداني كيانوش عياري، مهرداد زاهديان و كيومرث درم بخش، ساعت ۱۷ فردا در خانه هنرمندان ايران و به همت باشگاه تهيه كنندگان سينماي مستند به نمايش درخواهد آمد.

ضوابط جوايز بخش جنبي جشنواره فيلم فجر اعلام شد
ضوابط اهداي  جوايز جنبي  بيست  و دومين  جشنواره  فيلم  فجر توسط دبيرخانه اين  مجموعه  اعلام  شد.
بيست  و دومين  جشنواره  فيلم  فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن  ماه  برگزار مي شود.
به  گزارش  ايرنا به نقل از روابط عمومي  جشنواره  فيلم  فجر، همه  شخصيت هاي  حقيقي ، حقوقي ، سازمانها، جمعيت ها، موسسه ها و نهادهايي  كه  خواستار ارزيابي آثار حاضر در جشنواره  هستند، مي توانند با رعايت  قوانين ، نسبت  به  داوري فيلمهاي  جشنواره  اقدام  و آنها را مورد تشويق  قرار دهند.
متقاضيان  مي توانند حداكثر پنج  داور واجد صلاحيت  فرهنگي ، هنري  و علمي را همراه  با اعلان  شاخص ها، تعاريف  ارزشيابي ، داوري  و نيز تعداد جوايز و ارزش  ريالي  آنها، تا ۲۰ دي  ماه  به  روابط عمومي  جشنواره  فيلم  فجر اعلام كنند.
حداقل  ميزان  جوايز نقدي  و برابري  ريالي  جوايز غيرنقدي  براي  اين  دوره جشنواره  فيلم  فجر «هشت  ميليون  ريال» براي  هر جايزه  تعيين  شده  است  و همه جوايز نهم  بهمن  ماه  هنگام  تحويل  كارتهاي  داوري  دريافت  مي شود.
مراسم  اهداي  جوايز بخش  جنبي  بيست  و دومين  جشنواره  فيلم  فجر، ۲۰ بهمن ماه  در محل  سينماي  مطبوعات  و رسانه ها برگزار مي شود.

جعفر دهقان: سينماي دفاع مقدس نياز به حمايت دارد
يك هنرمند سينماي دفاع مقدس گفت: سينماي دفاع مقدس نفس هاي آخرش را مي كشد و اگر دولت از آن حمايت نكند از بين خواهد رفت.
به گزارش ايرنا جعفر دهقان افزود: ۱۵ سال است كه جنگ تمام شده ولي ما هنوز به مضامين كليشه اي و تكراري مي پردازيم.
او افزود: هر چند در سالهاي اخير مسئولين قول داده اند كارهايي صورت گيرد ولي مشخص نيست دقيقا مي خواهند چكار كنند.
اين بازيگر سينما در بخش ديگري گفت: در دوران هشت ساله جنگ، ما نياز به الگوسازي و خصوصا سينماي حماسي داشتيم. لازم بود تا اين فيلمها گاه با اغراق نيز توام شود اما سينماي دفاع مقدس يك بعد «اجتماعي» نيز دارد و آن انعكاس مسايل بعد از جنگ است.
دهقان همچنين گفت: نقد و بررسي زندگي رزمندگان، جانبازان و نيز يادگاران اين دفاع مردانه، از زواياي مختلف ضروريات سينماي جنگ است.
وي با انتقاد از حضور «مانكن ها» در سينماي دفاع مقدس افزود: مسئولين نبايد اجازه دهند اين سينما لوث شده و «فرهنگ شهادت طلبي» كه محور اصلي در اين نوع از آثار هنري است، از بين برود.
دهقان با تاكيد بر حاكميت عشق بر روح سينماي جنگ، گفت: دارند با من كار مي كنند كه از اين سينما قهر كرده و به سويي كشيده شوم كه نمي خواهم.
اين هنرمند تاكنون در ۴۰ فيلم با مضامين جنگي و ۱۶ مجموعه كوتاه بازي كرده است.

تالاري به نام ايرج بسطامي در بم ساخته مي شود
مجلس ترحيم زنده ياد ايرج بسطامي صبح روز گذشته در مسجد نور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري؛ در اين مجلس كه با حضور بي سابقه علاقه مندان موسيقي و صداي زنده ياد بسطامي همراه بود، محمدرضا شجريان، پرويز مشكاتيان، داريوش پيرنياكان و بسياري ديگر از هنرمندان و ياران بسطامي به همراه برادر بسطامي حضور داشتند.
همين گزارش حاكيست كه عصر روز گذشته نيز استاد شجريان و جمعي از هنرمندان موسيقي در محل خانه موسيقي گرد آمدند تا كمك هاي علاقه مندان به موسيقي و دغدغه مندان نسبت به زلزله بم را دريافت كنند.
داود گنجه اي از اعضاي هيات مديره خانه موسيقي در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: با صحبت هايي كه با آقاي شجريان صورت گرفته، قرار شده است كه اين كمك ها و درآمدهاي حاصل از كنسرت استاد شجريان به نفع زلزله زدگان براي ساخت تالاري فرهنگي در بم به نام ايرج بسطامي اختصاص يابد.
همين گزارش حاكيست كه تا پاسي از شب گذشته هنرمندان در خانه موسيقي حضور داشتند و كمك هاي مردمي را جمع آوري مي كردند.

دومين جشنواره شعر بسيج آغاز شد
دومين جشنواره سراسري شعر بسيج، با حضور ۲۰۰ شاعر و اهل قلم در شهرستان يزد صبح ديروز يكشنبه آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ادبي «مهر» در مراسم افتتاحيه اين جشنواره كه در مسجد «روضه محمديه» يزد، در كنار آرامگاه سومين شهيد محراب آيت الله صدوقي برگزار شد، مسئولين محلي استان، طي سخناني به تشريح برنامه هاي دومين جشنواره شعر بسيج پرداختند.
در ادامه مراسم، حجت الاسلام صدوقي، امام جمعه يزد و فرزند شهيد صدوقي، با تبريك ولادت امام رضا(ع) از حادثه زلزله در بم اظهار تأسف كرد.
وي با تصريح اين كه لازم است شاعران ما ديدگاههاي اسلام را درباره هنر شعر بشناسند، گفت: بزرگترين رسالت شاعران امروز ايران، دفاع از مكتب اسلام و تشيع است.
صدوقي اضافه كرد: شما بسيجيان اديب و شاعر، با احساس،  اخلاص و ايمانتان شعر بگوييد و اجازه ندهيد كه كلامتان فاقد اثربخشي و پويايي لازم باشد.
وي با اشاره به اين كه قرآن كريم از شاعراني كه ايمان كافي ندارند و از هوي و هوس تبعيت مي كنند، انتقاد دارد،  گفت: در شعر، نوعا تخيل و احساس ظهور مي كند و طراوت محسوسي به اثر مي بخشد، اگر اين دو عنصر از شعر، حذف شود، چيزي از آن باقي نخواهد ماند، اما نبايد اين دو عنصر، فضا را براي ديگر عناصر شعري نيز محدود كنند، يك شعر خوب در درجه اول بايد مضمون گرا باشد.
در ادامه مراسم،  لحظاتي از زندگي شهيد محراب،  آيت الله صدوقي براي جمع به نمايش درآمد، سپس چند شاعر تازه ترين آثار خود را قرائت كردند.

براي بازماندگان بم
اسير حادثه بودم
كه شهر پرپر زد
و باد عربده جو، دشنه بر صنوبر زد.
كسي ز راه ترحم به من نگفت: اي مرد
ميان باده گساران چه قدر تنهايي؟
رضا خسروي

اسكندري:
نقاشي هاي ما از استاندارد هاي جهاني دور نيست
حتي منتقدي هم كه تا به حال نقاشي نكرده است، مي تواند داور دو سالانه باشد و از زاويه جديدي آثار را داوري كند.
ايرج اسكندري (نقاش) در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب درباره دوسالانه نقاشي و ميزان نزديكي آن به استانداردهاي جهاني اظهار داشت: هر ميوه اي رنگ و بوي خودش را دارد؛ يعني ما مي توانيم بينالي برگزار كنيم كه رنگ و بوي باغ خودمان را داشته باشد؛ چه اشكالي دارد كه يك دوسالانه ايراني باشد؟ حتما نبايد كارمان را با بينالي كه مثلا در ونيز برگزار مي شود، مقايسه كنيم.
او اضافه كرد: هر بينالي تحت تأثير فرهنگي كه در هر محدوده جغرافيايي جريان دارد برگزار مي شود. مي توان در هر دوسالانه يك ارزيابي از كار هنرمندان در دو سال گذشته داشت.
اين هنرمند نقاش در تعريف خود از دوسالانه نقاشي گفت: هنرمندان شناخته شده اي را به ارايه اثر تشويق مي كنند تا ببينند تحولاتي كه در كار آن ها رخ داده از چه جنسي است و معمولا يكسري آدم هاي جديدتر را هم كه دارند كار مي كنند، مي شناسند.
وي افزود: تفاوت بينال در كشور ما با استانداردهاي جهاني اين است كه تا جايي كه من ديدم خالقان آثار موجود، اكثرا شناخته شده نبوده و نوپا هستند؛ اما چهره هايي هستند كه خلاقند. تا جايي كه ديده ام انتخاب ها خوب بوده است؛ اما چهره سرشناسي را در اين بينال نديده ام. اين همان چيزي است كه من مي گويم، يعني يك بينال كه رنگ و بوي ايراني مي دهد.
او با بيان اينكه كارهاي ما زياد هم از استانداردهاي جهاني دور نيست،گفت: كارهايي كه در اين دو سالانه مي بينم از بسياري كارهايي كه در نمايشگاههاي خارج از كشور ديده ام قوي تر است. تابستان امسال در فرانسه بودم و اكثر نمايشگاه ها را ديدم، به نظرم بسياري از كارهاي موجود در اين دوسالانه با آن ها برابري مي كند و حتي گاهي بهتر است.
اسكندري همچنين درباره داوري هاي اين دو سالانه گفت: به نظرم داوري دوسالانه مشكلي ندارد. به طور مثال، در فيلمسازي هم با تصوير سروكار داريم و در دوسالانه نقاشي هم چيزي غير از تصوير نمي بينم. يك منتقد هم مي تواند جزو هيأت داوران باشد، يعني خودش نقاشي نكرده باشد؛ اما معيارهايي را مورد نظر داشته باشد و براساس آن معيارها كاري را انتخاب كند.

نگارستان
000483.jpg
معلم
۱ - جين باپتيس سيمون شاردين Jean-Baptiste-Simeon Chardin
۲ - تولد: پاريس ۱۶۹۹ / وفات: پاريس ۱۷۷۹
۳ - سبك نقاش : رئاليسم
۴ - زندگينامه نقاش: «جين»، نقاش زندگي مردم در قرن هجدهم فرانسه بود. نقاشي هاي ساده، آرام و بدون پيرايش، اما غني از احساس او كه منشأ گرفته از روح آرام او بوده، فراموش نشدني است. در قرن هجدهم، او يكي از نقاشان معروف بود كه شهرتش به دليل برداشت زيبا و دقيق از زندگي مردم به دست آورده بود.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: «معلم جوان» / ۱۷۳۶ / رنگ روغن روي بوم / ۶۶*۶۲ سانتي متر.
معلم جوان درحال درس دادن به كودك است. در همين طرح ساده؛  حالت صورت كودك و معلم به خوبي به تصوير كشيده شده است. رنگها روان و ملايم است و فضا، آرام و ساكت. نقاشي زمان خاصي را نشان نمي دهد و اين خاصه، يادآور كارهاي «جان ورمر» است.
تنها «كمد» چوبي، كمي فضا را از سادگي خارج كرده است.
۶ - محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال / لندن.

بهارستان
دست در دست زمان مي گذرم
لبخندي بر گل بنفشه مي نشانم
هر بهار...
مينا دستغيب

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
سد
پس از چند سال جدال، ده بالا رودخانه را روي ده پائين بست. تابستان بر ده پائيني ها بسيار سخت گذشت، تشنگي و بي آبي فشار آورد و مزارع همه خشك شد. زمستان كه رسيد، برف خوبي باريد و بهار، آب پشت سد سرازير شد و ده بالا را گرفت!
حسين استاد احمد خزدوز

روزنگار
بختياري ها
نجفقلي خان صمصام السلطنه بختياري،  در چنين روزي در سال ۱۲۸۷ به همراه حدود سه هزار سوار مسلح بختياري اصفهان را تصرف كرد، انجمن مشروطه تشكيل داد و دومين پايگاه مبارزه با استبداد صغير را ايجاد كرد. در اين هنگام نزديك هفت ماه از به توپ بستن مجلس توسط قواي قزاق وفادار به محمد علي شاه قاجار مي گذشت. نخستين پايگاه مقاومت در مقابل استبداد در تبريز تشكيل شده بود. مجاهدان تبريز به فرماندهي ستارخان و باقرخان در برابر قواي دولتي به مقاومت پرداخته بودند و آن ها را شكست داده بودند.با فتح اصفهان به دست بختياري ها، دومين پايگاه مشروطه خواهان تشكيل شد و چندي بعد و با انسجام يافتن آزادي خواهان گيلان، جنبش مشروطه جان تازه اي گرفت.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
يك سال حبس براي والدين مهربان
نيويورك: چندي پيش يك زوج انگليسي كه همراه با سه فرزند خود به آمريكا سفر كرده بودند تصميم گرفتند با اجاره يك دستگاه خودرو به خريد بروند. در طول مسير پسربچه ۶ ماهه آنان روي صندلي عقب خودرو به خواب عميقي فرو رفت و هنگامي كه والدين قصد داشتند دو فرزند ديگر را به دستشويي ببرند، نخواستند نوزادشان را از خواب بيدار كنند. به همين دليل وي را براي چند دقيقه در خودرو رها كردند البته شيشه خودرو اندكي پايين بود تا هوا جريان داشته باشد و درها نيز قفل شده بود. اما به محض اينكه والدين و دو فرزندشان، خودرو را ترك كردند، پليس پدر و مادر را دستگير كرد. براساس قوانين آمريكا رهاكردن نوزاد داخل خودرو جرم است و يكسال حبس در پي دارد. اين زوج انگليسي در دادگاه مدعي شدند كه قوانين انگليس با آمريكا تفاوت دارد و نمي دانستند كه رهاكردن نوزاد در خودرو حتي براي چند ثانيه جرم محسوب مي شود.
سرقت چشم هاي شيشه اي
فلوريدا: پليس آمريكا، يك خانم ۳۶ ساله را دستگير كرد كه ۵۰ چشم شيشه اي بسيار نادر را از يك بيمارستان به سرقت برده بود. در شب عيد كريسمس، بيمارستاني در آمريكا اجناس آنتيك خود را در قالب يك نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار داد و اعلام كرد ارزش چشم هاي مصنوعي به نمايش درآمده در حدود ۱۰۰ هزار دلار است. به همين دليل خانم سارق غافل از اينكه دوربين هاي مداربسته حركات وي را ضبط مي كنند اقدام به سرقت چشم ها كرد. البته چند ساعت بعد مشخص شد كه ارزش چشم ها تنها ۲۵۰۰ دلار بود ارزش كل اجناس نمايشگاه ۱۰۰ هزار دلار بوده است.
مرخصي براي مراسم تحليف
بوگوتا: شهردار شهر كين چيا كلمبيا براي حضور در مراسم تحليف خود براي چند ساعت زندان را ترك كرد و مجددا به زندان بازگشت. وي كه شهردار برگزيده مردم است به اتهام همكاري با شبه نظاميان كلمبيا دستگير شده و تا زمان محاكمه بايد در زندان بماند. اما قاضي پرونده ديروز به وي اجازه داد چند ساعتي زندان را ترك كند و پس از انجام مراسم تحليف مجددا به بازداشتگاه بازگردد.
باغ وحش در خانه
نيويورك: پليس نيويورك خانه دوطبقه اي را كه در آن ۳۹ حيوان نگهداري مي شد شناسايي كرد. در ميان حيوان هاي اين خانه، ۷ ميمون، يك موش و ۴ لاك پشت به چشم مي خورد.
نكته جالب اينكه صاحبخانه كه يك خانم علاقه مند به حيوانات است آنها را در اتاق هاي مختلف نگهداري مي كرد. به عنوان مثال ميمونها در يك اتاق و سگ ها در اتاقي ديگر نگهداري مي شدند تا به يكديگر صدمه نزنند. صاحبخانه علت نگهداري اين حيوانات را حفاظت از جان آنان اعلام كرد.
مقصران اصلي چاقي مردم
ديترويت: دو روز قبل مردم شهر ديترويت به عنوان چاق ترين شهروندان آمريكا معرفي شدند. در حالي كه پيش از اين عنوان فوق متعلق به شهر هيوستون بود. شهردار ديترويت، خودروها و كاميونها را عامل اصلي چاقي مردم مي داند. او در اين مورد گفته است: در شهر ما مردم به ندرت پياده روي مي كنند چرا كه شهر ما پايتخت اتومبيل در جهان است.نكته جالب اينكه روز گذشته نمايشگاه بين المللي اتومبيل ديترويت آغاز بكار كرد.
فرار از تونل
مارسي: ۸ هزار نفر از كمپ مهاجران غيرقانوني مارسي در فرانسه پا به فرار گذاشتند. اين
۸ نفر كه تبعه ۵ كشور مختلف بودند و در آستانه اخراج از فرانسه قرار داشتند با حفر تونل از اين مكان هولناك گريختند. اين كمپ در سال ۱۹۶۴ به عنوان يك زندان مخفي ساخته شد و شوراي اروپا در گزارش سال ۲۰۰۱ اين كمپ را يكي از آلوده ترين كمپ هاي اروپا معرفي كرد. از اين كمپ ۴۰ نيروي پليس محافظت مي كنند در حالي كه تعداد زندانيان تنها ۴۸ نفر است.
سيگاريها بخوانند
پاريس: سالانه ۶۰ هزار نفر در فرانسه به علت سيگاركشيدن جان خود را از دست مي دهند. در حقيقت به طور متوسط از هر دو نفر سيگاري (كه به طور مستمر سيگار مي كشند) يك نفر جان خود را از دست مي دهد كه نيمي از درگذشتگان بين ۳۵ تا ۶۹ سال سن دارند. همچنين يك سوم موارد سرطان در فرانسه مربوط به افراد سيگاري است.
دولت براي حفظ سلامت شهروندان از امروز قيمت سيگار را بين ۸ تا ۱۰ درصد افزايش خواهد داد كه اين براي سومين بار طي يكسال اخير است كه قيمت سيگار در فرانسه افزايش مي يابد. به گزارش سازمان بهداشت جهاني سالانه بيش از ۹/۴ ميليون نفر در جهان به دليل سيگاركشيدن جان خود را ازدست مي دهند كه اين رقم در سال ۲۰۲۰ دو برابر خواهد شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۹ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۵ دقيقه

گل و گياه
آسترانتيا (ستاره گون)
000480.jpg
نام علمي: Astrantia major Hadspen blood
خانواده: UMBELLIFERAE
گياه بوته اي دائمي است به بلندي ۹۰-۳۰ سانتي متر و گستردگي ۴۵ سانتي متر كه گلهاي قرمز تيره آن در اوايل و اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك مرطوب و ترجيحا غني از هوموس با زهكش خوب نياز دارد و حداقل  دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: به روش كاشت بذر تازه در اواخر تابستان يا تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |