همراه با شاعران و منتقدان درباره نيما
منوچهر آتشي: تقطيع زباني نيما تئاتري است
منوچهر آتشي گفت: نيما در زمينه تئاتر، نقاشي و داستان هم نوگرا بود و مي توان او را بنيانگذار انديشه تئاتري دانست.
اين شاعر و منتقد نام آشناي فارسي زبان با بيان اين مطلب افزود: اين كه نيما پيشگام شعر نو است در آن شكي نيست. نوآوري در شعر پيش از نيما آغاز شد و اين حركت را مي توان در انقلاب مشروطه مشاهده كرد. اما انقلاب مشروطه نتوانست آن حركت تازه اي را كه در زمينه سياسي بوجود آمد به ادبيات منتقل كند. آنها نمي دانستند نوگرايي بايد از زبان آغاز شود و وارد كردن اسامي خارجي در شعر موجب نوآوري نمي شود.
وي گفت: نيما بر عكس شاعران ما كه بيشتر موضوعاتشان را ذهني و باطني مطرح مي كردند، آنچه را از زندگي و اطراف خود مي گرفت، با زندگي امروز هماهنگ و به گونه اي عيني بيان مي كرد. او شعر نو را با اطلاعات و معلومات قبلي مطرح كرد و با اين مسئله به صورت علمي و آ گاهانه برخورد كرد.
آتشي تصريح كرد: نيما در منظومه «افسانه» به نوعي، بيانيه يا «مانيفست» شعر خود را صادر مي كند. او زندگي بيرون را به تصوير مي كشد و مي گويد زندگي ما اين است كه در جلوي چشم ماست و رونده است. شعر بايد از زندگي مردم سخن بگويد. نگاه هاي ما بايد امروزي باشد.
اين شاعر نام آشنا گفت: كار او تنها شكست وزن نبود او با شكست قالب در شعر ظرفيت ايجاد مي كند. او يك تنه انقلاب كرد و اين انقلاب، فرهنگ ما را هم متحول نمود. مسئله ديالوگ در شعر نيما بسيار قابل توجه و تازه است. مي توان گفت، تقطيع زباني او تئاتري است و مي توان او را بنيانگذار انديشه تئاتري دانست. از انقلاب مشروطه هيچ نهاد مدني بوجود نيامد مگر نوگرايي نيما.
كاميار عابدي: مهمترين كار نيما؛ ايجاد تحول سنجيده تر در ادبيات
اغلب شاعران كه اين ادبيات درخشان(معاصر) را در زمينه شعر بوجود آورده اند يا شاگرد مستقيم نيما بودند و يا به واسطه آثار از انديشه هاي او در ايجاد يك تحول سنجيده و ماندگار بهره برده اند.
«كاميار عابدي» منتقد ادبي با بيان اين مطلب گفت: مهمترين كار نيما كه كمتر به آن توجه شده است، ايجاد تحول سنجيده در زمينه ادبيات است. يعني تحولي كه پايه هاي محكم و اساسي در ادبيات گذشته و امروز داشته و صرفاً حاصل برداشتهاي هيجاني و شتاب زده نسبت به يك جريان خاص نيست.
وي افزود: او با جامعيت و وسواس به اين كار پرداخت، به همين دليل ما امروز نيما را حتي اگر شاعر بسيار بزرگي ندانيم، سرفصل جديدي در تاريخ ادبي خود مي دانيم.
اين منتقد ادامه داد: نيما باعث شد يك دوره درخشان در شعر فارسي از سالهاي آغازين دهه ۱۳۲۰ تا نيمه دهه ۱۳۵۰ يعني نزديك به يك ربع قرن به وجود بيايد و تأثير زيادي در حركت ادبي ايران بگذارد، او حداقل نيم قرن با شعر زندگي كرد.
عباس سجادي: شعر نيمايي يك ضرورت بود
شعر نيمايي يك ضرورت بود. حتي به غزل امروز هم خدمتي بزرگ كرد و غزل سرايان توانستند با استفاده از آن برچسب كهنه بودن را از غزل پاك كنند.
«عباس سجادي» شاعر افزود: هر آدم منصفي قبول مي كند كه در ادبيات امروز نقش نيما نقش ساده اي نيست كه بتوان به سادگي از كنار آن گذشت. تأثير گذارترين شاعر معاصر ما نيما است. او دريچه اي را به روي ادبيات ما گشود كه هر كسي جرأت آن را نداشته است.
وي تصريح كرد: نيما نظريه پردازي قدرتمند و بنيانگذار شعر نو است. من فكر مي كنم كسي كه توانست نظريه هاي نيما را جامه عمل بپوشاند «اخوان» بود. اشعار نيمايي خوب را، بيشتر، ديگران سرودند تا خود نيما و اين به دليل فرصت بيشتري بود كه ديگران داشتند. يعني آنها از تجربه هاي نيما استفاده كردند و اين حركت جديد در شعر را كامل نمودند.
سجادي اظهار داشت: قالب نيمايي مظلوم واقع شد و شاعران چندان به آن نپرداختند، به نوعي گذرگاهي شد براي رسيدن به ديگر انواع شعر. اين روزها كمتر كسي به شعر نيمايي مي پردازد. هنوز ظرفيت هاي شعر نيمايي دست نخورده است و آن گونه كه بايد از ظرفيت هاي آن استفاده نشده است.
|