چهارشنبه ۱۷ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۷۵
ورزش
Front Page

فوتبال و عادت به هزاره جديد
سالي كه از نفس افتاد
اشكان نعمت پور- در چهارمين سال هزاره جديد ميلادي، فوتبال يكي از پرفراز و نشيب ترين سال هاي خود را سپري كرد و حوادث هيجان آور روي داده پيرامون مستطيل سبز آنچنان پرشمار بودند كه به دشواري مي توان در اين ميانه، شاخص ترين شان را برگزيد اما قطعاً نخستين انتخاب در هر فهرستي به نام مارك ويوين فو بازمي گردد.
000648.jpg

شيري كه آرام گرفت
نمايش شيرهاي رام نشدني كامرون در فرانسه، به هنگام برگزاري جام كنفدراسيونها كه تابستان انجام گرفت، وراي انتظار بود. دوستداران فوتبال از سراسر گيتي به اين رقابتها چشم دوخته بودند اما كميته برگزاري به كامرون اهميت مي داد و بيشتر بازيهايي تعقيب مي شد كه يك سوي آن يكي از تيم هاي پرفروغ جام جهاني پيش قرار مي  گرفت. در اين گيرودار، بازيكنان كامرون، با تلاشي چشمگير سراسر زمين را مي دويدند و با انگيزه اي وافر و روحيه  مبارزه جويي والا، رقيبان را به زانو درمي آوردند. در نخستين گام، مرواريد هاي قاره سياه برزيل و تركيه را كنار زدند و سپس برابر آمريكا عشق خود به تيم ملي كشورشان را به نمايش گذاردند، عشق و تعهدي كه با مرگ مارك ويوين فو، انجامي تراژيك داشت. فو، هافبك كناري كامرون كه قادر بود در هر دو سوي زمين هنرنمايي كند، حتي به هنگامي كه از لحاظ جسماني در شرايطي آرماني به سر نمي برد، از مربيان تيم خواست او را در تركيب يازده مرد اصلي كامرون جاي دهند، حتي اگر اين تقاضا به آخرين نفس هاي او منتهي مي شد و سرانجام «فو» بهاي علاقه به كشورش و اشتياق پايان ناپذيرش را پرداخت و پيشاروي چشمان بهت زده و نگاه هاي اندوهبار شيرهاي رام نشدني آرام گرفت. مرگ فو در بازي برابر كلمبيا، خطي تيره بر يادهاي دوستداران فوتبال كشيد تا از اين پس، فوتبال با نام او درهم تنيده شود.
ديگر نقطه برجسته بازيهاي جام كنفدراسيون ها، به درخشش فوق تصور تيري آنري بازمي گردد. تكخال آرسنال، در اين بازي بود كه خود را به عنوان رهبر حركات هجومي فرانسه شناساند و با به ثمر رساندن گل قهرماني بخش خروس ها، خود را به عنوان برترين بازيكن فرانسه در تابستان گذشته به كارشناسان تحميل كرد اما انگار فروغ آنري، چه در عرصه باشگاهي و چه در رقابت هاي ملي از نگاه بسياري دور ماند تا جايي كه زين الدين زيدان- به رغم تمام شايستگي هاي آنري- توپ طلاي فيفا را از آن خود ساخت.
آوازه اي دوباره
فوتبال باشگاهي در آمريكاي جنوبي مي رفت كه زير سايه ثروت و آوازه باشگاه هاي بزرگ اروپايي قد خم كند كه به ناگاه بوكاجونيورز- تيمي محبوب از آرژانتين- از اين لايه هاي نه تو سر برآورد و ميلان پرمدعا را با آن همه سرمايه و ستاره به زانو درآورد. غناي فوتبال آمريكاي لاتين- خصوصاً آرژانتين- در جام بين قاره اي سال ۲۰۰۳ بار ديگر رخ عيان كرد و بيهودگي تلاشهاي كارلو آنچلوتي را آشكار ساخت.
آنچه پيرامون قهرماني بوكا شاخص مي نمايد، قابليت هاي مربيگري كارلوس بيانچي است. او در سال ميلادي كه گذشت به تقريب همان زمينه اي را در اختيار داشت كه در سال ۲۰۰۲ هيچ جامي را به چنگ نياورده بود اما روح جنگندگي، انگيزه مبارزه جويي و اعتماد به نفسي كه بيانچي در اين مجموعه دميده بود، چنان استحاله اي را در مردان آرژانتيني به وجود آورده بود كه آنان را تا ايستادن بر تارك فوتبال جهان پيش برد.
نكته اين جا است كه سران ساده لوح بارسلونا در آخرين لحظاتي كه دست ياري به سوي بيانچي دراز كرده بودند، رو سوي لوييس ون گال كردند و او را به عنوان مربي ارتش كاتالونيا برگزيدند. شايد دو قهرماني در جام بين قاره اي و سه مدال زرين در رقابت هاي ليبر تادورس براي آنان كافي نبوده است. به هر روي مديران بارسا با زدن دست رد به سينه بيانچي مرتكب اشتباه بزرگي شدند كه هنوز هم با ثمره آن دست به گريبان هستند.
بلوك شرق اروپا هم در سالي كه گذشت يكبار ديگر اعتبار از دست رفته اش را بازيافت. پس از نمايش شورآور چك در مرحله مقدماتي جام ملتهاي اروپا ۲۰۰۴ و برتري آنان بر هلند، فروغ پاول ندود در عرصه رقابت هاي باشگاهي و صعود لتوني به يورو ۲۰۰۴، خصوصاً با كسب برتري برابر تركيه، پارتيزان بلگراد هم در زمينه باشگاهي ديگر بار براي شرقي ها حماسه ساز شد. حذف نيوكاسل و راه يافتن به دور گروهي جام قهرمانان تنها درخشش مردان بلگرادي نبود. پارتيزان برابر پرستاره ترين تيم جهان، رئال مادريد هم در دو بازي رفت و برگشت بسيار سزاوارانه ظاهر شد. سوا از تساوي بدون گل در بلگراد، مادريدي ها در خانه تنها به لطف گل رائول- كه ظاهراً آفسايد بود- و با دشواري از پس پارتيزان برآمد.
000684.jpg

در مجموع نمايش شرقي ها در سالي كه گذشت، نويد آتيه اي پرهيجان را برايشان مي دهد.
اين ثروت بيكران
مشكلات مالي باشگاه هاي اروپايي در آستانه آغاز اين فصل چنان فراگير شده بود كه كمتر كسي انتظار انجام انتقال بزرگي را مي كشيد اما رئال مادريد دوباره دست به كار شد و به اين بازار بي رمق، جاني ديگر بخشيد. پيوستن شماره هفت طلايي اولدترافورد به مجموعه قوهاي سفيد رويدادي بود كه كسي انتظار آن را نداشت اما شگفت آورتر از آن، خريد باشگاه چلسي توسط ميلياردري گمنام بود كه حالا شهرتي بيش از بكام يافته! رومن آبراموويچ، صاحب چهارمين شركت بزرگ نفتي دنيا و دارنده نيمي از سهام دومين كارخانه فولاد جهان و نماينده پارلمان روسيه، با پرداخت شصت ميليون پوند بابت سهام باشگاه چلسي و هشتاد ميليون پوند جهت پرداخت بدهي هاي آن، خبر از حضور ثروتمندي علاقه مند به فوتبال در اين عرصه داد كه از خريد ستاره هاي بزرگ ابايي ندارد. با خريد آدريان موتو، هرنان كرسپو، سباستين ورون، دمين داف و كلود ماكه له له، تزار استمفوردبريج نشان داد مي خواهد امپراطوري در لندن بنياد كند كه سرانجامش به قهرماني در اروپا ختم شود.
جدا از مرگ مارك ويوين فو كه اكنون در صلح و آرامش غنوده، حضور رومن آبراموويچ مهم ترين حادثه اي بود كه فوتبال جهان در سال گذشته ميلادي با آن روبه رو شد.

سايه روشن ورزش
بازرسان فيفا عازم ليبي و مصر مي شوند

معراج مژده- هيأت بازرســان  فدراسيون  بين المللــي  فوتبال (فيفا) به منظور تكميل  تحقيقـات  خود در مورد پنج  نامزد ميزباني  رقابت هاي  جام  جهاني  سال  ۲۰۱۰، از دو كشور ليبي  و مصر بازديد خواهند كرد. يك  گروه  پنج  نفره  از فيفا به  سرپرستي  «ژان  پيترز» بلژيكي ، از (۱۷ تا ۲۴ دي ماه ) به  ليبــي  سفر خواهد كرد و از (۳ تا ۱۰ بهمن ) امكانات  و تأسيسات  كشور مصر را مورد بررسي  قرار خواهد داد.
سه  كشور ديگر آفريقايي  يعني  مراكش ، آفريقاي  جنوبي  و تونس  كه  نامزد ميزباني  جام  جهاني ۲۰۱۰ هستند، در سال  گذشته  ميلادي  مورد بازديد بازرسان  فيفا قرار گرفته اند.گروه  بازرسي  مزبور كه  شامل  نمايندگاني  از شيلي ، فنلاند و فرانسه  است  مي بايست  گزارش  مبسوطي  در مورد امكانات  و تسهيلات  كشورهاي  متقاضي  ميزباني  نخستين  دوره  پيكارهاي  جام  جهاني  در قاره  آفريقا ارائه  كند و مي بايستي اين  گزارش  تا ماه  مارس  تكميــل  شده  و به  گروه ۲۴ نفره  كميتــه  اجرايي  فيفا تقديم  شود تا اين  كميته  در روز ۱۵ ماه  مه  (ارديبهشت  ۸۳) در زوريخ ، سرنوشت  ميزبان  جام  جهاني  ۲۰۱۰ را تعيين  كند.
وظيفه  گروه  بازرسان  فيفا كنترل  و بازديد از ورزشگاه ها، زمين هاي  تمرين ، هتل ها ، بيمارستان ها  و ديگر امكانات  يا اماكن  ضروري  براي  برگزاري  مسابقات  جام  جهاني  و همچنين  ديدار و گفت وگو با مقامهاي  ورزشي  و سياسي  كشورهاي  نامزد است .
نگراني  از كشورهاي  عربي 
رؤساي  ثروتمند باشگاه هاي  فوتبال  عربي ، به  دليل  استخدام  بي رويه  مربيان  خارجي ، صرف  مبالغ  گزاف  براي  خريد بازيكنان  فرنگي  و در نتيجه  بي توجهي  به  سرمايه هاي  بومي  خود، با انتقاد شديد كارشناسان  و مربيان  داخلي  مواجهند.عامل  اين  نگراني  در صحنه  شانزدهمين  دوره  رقابت هاي  فوتبال  جام  خليج  كه  هم اكنون  در حال  برگزاري  است  بيشتر به چشم  مي خورد. در اين  دوره  از مسابقات  كه  در كويت  برگزار مي شود، هفت  تيم  حضور دارند اما در پست  مربيگري  هيچ  يك  از اين  تيم ها سرمربي  بومي  وجود ندارد.
تيم  ملي  فوتبال  كويت  با هدايت  «پائولو كارپگياني » از برزيل ، در تيم  بحرين  «سركو يوريكيچ » از كرواسي ، تيم  عربستان  سعودي  «جرارد وان  درلم » از هلند، عمان  «ميلان  ماچالا» از جمهوري  چك ، امارات  با هدايت  يك  مربي  انگليسي  و قطر با مربيگري  «فيليپ  تروسيه » فرانسوي ، حاكي  از مهجور ماندن  سرمربيان  بومي  اين  كشورهاست . حتي  تيم  ملي  فوتبال  يمن  كه  ضعيف ترين  تيم  اين  پيكارهاست  و براي  نخستين  بار در جام  خليج  حضور يافته  است ، تحت  نظر «ميلان  زيوادينوويچ » از صربستان  اداره  مي شود. به  اعتقاد برخي  كارشناسان  و مربيان  بومي  فوتبال  در كشورهاي  عربي ، از جمله  «فاوزي  ابراهيم » كويتي ، اعتماد بيش  از حدي  كه  به  سرمربيان  خارجي  وجود دارد، آينده  فوتبال  اين  منطقه  را با خطر مواجه  خواهد كرد و لازم  است  اتحاديه اي  براي  حمايت  از مربيان  عرب  تشكيل  شود.

خبرها و نگاه ها
استاديوم هاي باشكوه در انتظار تيم هاي اروپايي

هر چه به مرحله نهايي رقابت هاي جام ملت  هاي اروپا نزديك مي شويم، فعاليت و تلاش پرتغالي ها براي ميزباني آبرومندانه  اين تورنمنت بيشتر مي شود.
در حالي كه اكثر باشگاه هاي اروپايي در تعطيلات ميان فصل خود به سر مي برند، دو باشگاه بواويشتا و باراخا به زودي استاديوم هاي جديد خود را براي مرحله  نهايي يورو ۲۰۰۴ افتتاح مي كنند.
استاديوم Esadio do Bessa در ديدار دوستانه بواويشتا با مالاگا و استاديوم Estadio Municipal de Braga در ديدار دوستانه باراخا با سلتاويگو افتتاح مي شوند. كميته  امنيت و استاديوم هاي يوفا اين دو استاديوم را در اروپا بي نظير مي داند. ارينه واكر رئيس اين كميته استاديوم باراخا را يك «كار هنري» و به ياد ماندني مي داند. اين استاديوم ۳۰ هزار نفري تنها دو جايگاه ويژه براي تماشاگران دارد اما نوع بنا و منظره  اطراف آن زيبا و تماشايي است.
سواتو مورا، يكي از مشهورترين معماران پرتغال و اروپا در ساخت اين
000645.jpg
استاديوم نقش داشته است. او در اين باره گفت: «فوتبال يك نمايش زنده است و كسي نمي خواهد اين نمايش جذاب را از پشت سر نگاه كند براي همين ما تنها دو جايگاه براي تماشاگران در دو طرف زمين ساختيم. خوشحالم كه سرانجام تلاش هاي چهار ساله ما نتيجه داد.» استاديوم باراخا در مرحله  ابتدايي پذيراي ديدار تيم هاي بلغارستان و دانمارك و هلند، لتوني است و در استاديوم بواويشتا ديدار تيم هاي يونان و اسپانيا و لتوني، آلمان برگزار مي شود.
پيشنهاد تاتنهام به مانچيني
اتهول استيل نماينده روبرتو مانچيني سرمربي لاتزيو از علاقه باشگاه تاتنهام براي جذب اين مربي خبر داد.
اتهول در اين باره گفت: از علاقه تاتنهام آگاه شديم ولي هنوز مذاكره رسمي صورت نگرفته است. اين روزها لاتزيو با مشكلات زيادي دست به گريبان است و هيچ تصميمي براي ماندن مانچيني در آينده وجود ندارد. اما به طور يقين او تا پايان اين فصل در لاتزيو مي ماند. مانچيني انگلستان را دوست دارد در ضمن او به خوبي انگليسي صحبت مي كند.
هنوز ۴ سال از قرارداد مانچيني با لاتزيو باقي مانده است.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   فرهنگ   |   ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |