دوشنبه ۲۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۰
به دنبال دلا يل كاهش قد در ايران
خوردني هاي سرزمين لي لي پوت
كم سوادي و فقر. بچه هاي كوتاه قد آينده، محصول والديني هستند كه نمي دانند و شايد نمي توانند.نگران نيستيد؟
001317.jpg
برنامه ملي افزايش قد در ايران محدود است به توزيع رايگان شير در مدارس كه متاسفانه كافي نيست. به نظر، نوشابه ها پرطرفدارتر و سهل الوصول ترند
مصرف سرانه نوشابه در ايران ۴۲ ليتر در سال است.در عين حال ۶۰ واحد توليد پفك و ۶۰واحد توليد چيپس در ايران فعاليت مي كنند.در كنار اين آمار رو به افزايش، مصرف سرانه شير در ايران نگران كننده است و تاسف بار
سعيده عليپور
متوسط قد جمعيت در ژاپن، در حالي به ۱۳ سانتي متر افزايش يافته كه در جنوب اقتصادي جهان، بنگلادش، به ۱۳ سانتي متر كاهش يافته است.
دكتر زهرا عبداللهي يكي از مشاوران دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالي دليل عمده كوتاهي قد را فقر اقتصادي و فرهنگي ذكر مي كند و مي گويد: «فرهنگ نامناسب تغذيه از عوامل مهم سوءتغذيه در كشور ما به شمار مي رود.»
۸۰۰ هزار كودك زير ۵ سال در ايران به دليل تغذيه نامناسب دچار كوتاهي قد متوسط و شديد هستند و اين تعداد ۱۵ درصد كل كودكان زير ۵ سال در كشور را تشكيل مي دهد. البته اين آمار در نقاط مختلف كشور متفاوت است به طوري كه در استان سيستان وبلوچستان شمار كوتاهي قد به ۴۷ درصد و در تهران به ۵/۷ درصد مي رسد.
تلويزيون را روشن مي كني برنامه كودك پخش مي شود ناگهان پخش يكي از كارتون هاي محبوب بچه ها قطع مي شود؛ تبليغات يكي از مارك هاي پفك نمكي است؛ چند پسر و دختر بچه تپل و زيبا پفك هاي آن مارك خاص پفك نمكي را با لذت مي خورند.
عبداللهي مي گويد: «وقتي مادري كه در يكي از روستاهاي دور افتاده در كشور چنين تبليغاتي را مشاهده مي كند، حتما فكر مي كند اگر فرزند او هم از اين پفك استفاده كند به همان زيبايي خواهد شد.»
به نظر مي رسد اين تصور درست باشد وقتي آمار مي گويد اكثر كودكاني كه در كشور دچار سوءتغذيه هستند، مادران كم سوادي دارند. مصرف پفك، نوشابه، چيپس در كودكان زير ۲ سال اثرات جبران ناپذيري دارد و پيامد آن رشد ضعيف جسماني و كاهش رشد مغزي است.
دكتر عبداللهي مي گويد: «جهت ساختن آينده اي خوب براي كشور احتياج به كودكاني داريم تا در آينده از نظر بهره هوشي از وضعيت مناسبي برخوردار باشند.»
او معتقد است: «اين عادت غذايي بدي است كه ما ايراني ها پيدا كرده ايم كه بايد سر سفره هايمان حتما نوشابه باشد.»
پوكي استخوان از عوارض مصرف نوشابه است، چرا كه آهن موجود در خون را از بين مي برد. افزايش قند خون نيز از ديگر عوامل موثر در رشد نامناسب جسماني است. همچنين مصرف پفك نمكي و چيپس باعث كم اشتهايي در كودكان و نرسيدن تمام مواد غذايي مقوي به بدن كودك مي شود.
عادت بد غذايي در نتيجه مصرف غذاهاي شور در كودك نهادينه شده و تا زمان بزرگسالي آن را به همراه خواهد داشت.
در خاك و خل هاي پايين شهر كه قدم مي گذاري پر از خواربارفروشي هايي است كه بيشترين فروش آنها دو محصول پفك و نوشابه است.
يكي از مغازه دارها مي گويد: «اينجا بچه  ها تا پول دستشان مي رسد هله هوله مي خرند، پفك، چيپس و هزار چيز ديگر.»
مشاور دفتر بهبود تغذيه مي گويد: «مصرف هله هوله براي كودكان زير ۲ سال مثل زهر است.»
ولي آمار نشان مي دهد مصرف زهر در كشور ما بالاست به طوري كه ۴۷ درصد بچه هاي ۶ تا ۱۱ ماهه در كشور هله هوله مي خورند كه اين آمار البته در روستاها بيشتر است.
همچنين ۹۰ درصد بچه هاي ۱۲ تا ۲۱ ماهه نيز مصرف هله هوله دارند.
حدود ۱۰۰ واحد توليد نوشابه در كشور وجود دارد كه سالانه يك هزار و ۴۵۰ ميليون ليتر توليد نوشابه دارند.
عبداللهي مي گويد: «مصرف سرانه نوشابه در ايران ۴۲ ليتر براي هر نفر در سال است و اين يعني، ديابت، پوكي استخوان و ...»۶۰ واحد توليد چيپس و حدود ۶۰ واحد توليد پفك نمكي در كشور وجود دارد. دكتر عبداللهي مي گويد: «ناآگاهي در مصرف غذا علاوه بر كم خوري، بيش خوري را نيز در پي خواهد داشت و در حالي كه ۲۰ درصد جمعيت كشور مواد غذايي كافي براي كسب انرژي لازم ندارند، ۴۰ درصد مردم اضافه بر آنچه كه لازم دارند از مواد غذايي بهره مي برند.»
ناآگاهي در مصرف مواد غذايي و تبليغات نامناسب رسانه ها از عوامل موثر بر ايجاد سوءتغذيه در كودكان و بزرگسالان در كشور محسوب مي شود.
دكتر عبداللهي مشاور دفتر بهبود تغذيه مي گويد: «طي جلسات متعددي كه با بعضي از مديران سازمان صداوسيما داشته ايم، قرار بر اين شده است تا در آيين نامه تبليغات مواد غذايي و روش آن بازنگري شود به طوري كه صدور مجوز توليد در گرو ارايه مجوز تبليغات با تاييد وزارت بهداشت صورت گيرد.»
با اين حال آمار نشان مي دهد سوءتغذيه در كشور و كوتاهي قد ناشي از تغذيه نامناسب در كشور رو به كاهش است اما هنوز يكي از مسايل مهم مورد توجه كارشناسان تغذيه محسوب مي شود.
عبداللهي بر بحث ناآگاهي در تغذيه تاكيد دارد و مي گويد: «تعدادي از كودكان با وجود اينكه در خانواده هاي مرفه اي زندگي مي كنند اما باز هم دچار سوءتغذيه هستند و دليل اين موضوع ناآگاهي مادران در تغذيه مناسب كودكانشان است.» اما دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالي با تهيه كتب درسي در اين زمينه براي دانش آموزان دختر مقطع دبيرستان سعي دارد تا اين مشكل ناآگاهي را در آينده حل كند. اين در حالي است كه اين طرح به صورت آزمايشي در برخي از مدارس بعضي از ناحيه هاي كشور انجام مي شود.

رشيدخان!
001320.jpg
آنقدر ها هم دور نيست، زماني كه تيم فوتبال ايران بلند قامت ترين،تيم ملي آسيا بود. مي دانيد امروز فوتباليست هاي ايران چقدركوتاه تر شده اند؟ در جنوب ايران در تيمي مثل فولا د بيش از ۵۰ درصد ستاره هاي اين تيم را بازيكناني تشكيل مي دهند كه در حدود ۱۷۰ سانتي متر قد دارند. جوان هاي مشابه اين بچه ها در سال هاي دور از همتا هاي آسياي جنوب شرقي چقدر بلند تر بودند؟

پليس كوهستان
سرانجام كوهستان هاي مغرور وتنهاي اين مرز و بوم داراي محافظ مي شوند. قرار است ۵ اكيپ ۱۰ نفره از نيروهاي ستادي پليس در قالب پليس كوهستان از مناطق كوهستاني تهران محافظت كنند.
سرگرد محمدباباخاني از اعضاي تربيت بدني ناجا و سراكيپ پليس كوهستان با اشاره به آغاز فعاليت پليس كوهستان گفت: ساماندهي و برقراري امنيت در كوهستان از يك ماه پيش شروع شده و هدف از ايجاد آن برقراري ارتباط صميمانه بين پليس و مردم است .

خطرات اسكيت
گرايش نوجوانان و كودكان به استفاده از اسكيت و اسكوتر در عبور و مرور، به مشكل جديد ترافيك تهران تبديل شده است.
قبلا استفاده از اسكيت بيشتر جنبه تفريحي داشت ولي اكنون به علت سبك بودن به عنوان وسيله نقليه اي براي سريعتر رسيدن نوجوانان به مدرسه درآمده است.
شهرام جباري زادگان، كارشناس برنامه ريزي شهر ضمن يادآوري به خطرات اين بازي محبوب خاطر نشان كرد: استفاده از كلاه ايمني و ديگر لوازم حفاظتي مانند زانوبند از خطرات اين وسيله نقليه جالب مي كاهد.

معجزه تلافي
اعمال تدابير امنيتي آمريكا براي اتباع خارجي و مقابله  به مثل برخي از كشورها موجب شد كه دولت آمريكا تدابير امنيتي در مورد مسافران را كاهش دهد.
دولت آمريكا كه به بهانه مبارزه با تروريسم غالب اتباع كشورهاي مسلمان را مورد آزمايشات و انگشت نگاري قرار مي دهد، با مقابل به مثل بسياري از كشورها مواجه شد.
تام ريج، وزير امنيت داخلي آمريكا مي گويد: دولت آمريكا به دنبال بررسي دقيق اطلاعات جاسوسي موجود، تصميم به كاهش هشدار امنيت ملي عليه تروريسم گرفته است.

شهرهاي شناسنامه دار
از آنجا كه زلزله هاي مرگبار دانه به دانه شهرهاي ايران را از صفحه روزگار محو مي كند، مقامات مسوول در صددند شهرهاي ايران را شناسنامه دار كنند. با اجراي طرحي از سوي مركز مطالعات ساختمان و مسكن، شهرهاي ايران به منظور پيشگيري از آسيب هاي جدي هنگام بروز حوادث داراي شناسنامه مي شوند. دكتر «اسلامي» رئيس مركز اطلاعات ساختمان و مسكن در گفت وگو با مهر با بيان اين مطلب گفت: در اين شناسنامه ها اطلاعات جامعي درباره تعداد ساختمان هاي مسكوني، اداري، مقاومت ساختمانها، چگونگي قرار داشتن روي گسل ها و درجه خطر درج شده و در اختيار استانداري هاي كشور قرار مي گيرند.

آدم برفي هاي رنگي
برف همواره در اذهان تداعي كننده رنگ خالص سپيدي است و طبعا رنگ لباس همه آدم برفي هاي دنيا هم سفيد است اما اخيرا در مسكو نخستين نمايشگاه مجسمه هاي برفي رنگي گشايش يافته است.
اين نمايشگاه در تاريخ نهم ژانويه ۲۰۰۴ در محوطه خانه مركزي هنرمندان مسكو گشايش يافت.
مجسمه هاي اين نمايشگاه از برف فشرده رنگي ساخته شده و با وسايل مختلف  تزيين شده است.

زلزله اي در كار نيست!
بروز ۴۱ زلزله طي چهار روز در شهرهاي مسجد سليمان و ايذه در وهله اول احتمال وقوع يك توفان لرزه را در اين منطقه شديد مي كند اما دكتر «عبدالرحيم جواهريان» رئيس موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران در گفت وگو با مهر اعلام كرد: با توجه به نوع زلزله هايي كه طي روزهاي اخير در اين دو شهر رخ داده است و وقوع يك توفان لرزه در اين منطقه، احتمال يك زمين لرزه بزرگ و قريب الوقوع در اين شهر منتفي است.
اما بايد در نظر داشت همواره آمادگي لازم براي مقابله با يك زمين لرزه شديد وجود داشته باشد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |