دوشنبه ۲۲ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۰ - Jan 12, 2004
شوراي شهر تهران تصويب كرد:
جزئيات طرح ارائه تسهيلات تشويقي براي ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده
گروه شهري: جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران ديروز به صورت فوق العاده و بدون حضور مستمع برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر در اين جلسه بررسي لايحه دو فوريتي مجوز اقدامات تشويقي جهت بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده شهر تهران ادامه يافت.
براساس ماده واحده اين لايحه به شهرداري تهران اجازه داده مي شود با الزام به رعايت حداقل ۶ متر براي گذرهاي فاقد طرح در بافت هاي فرسوده و قديمي نسبت به صدور پروانه ساختمان براي آنها اقدام كند. همچنين شهرداري مي تواند املاكي را كه باقيمانده آن پس از عقب نشيني جهت ساخت كمتر از ۵۰ متر مربع باشد با تشخيص كميسيون موارد خاص كه با حضور معاون شهرسازي شهرداري تهران، شهردار منطقه و مهندس مسعود زريبافان عضو شوراي اسلامي شهر تهران تشكيل مي شود تملك كند.
همچنين براساس بند ديگر اين ماده واحده، اخذ عوارض پاركينگ براي املاك موجود در بافت هاي فرسوده كه دو سوم پاركينگ مورد نياز را تأمين كند كافي است، ولي براي تأمين پاركينگ باقي مانده حداكثر تا يك سوم كه به دليل محدوديت ها و مشكلات فني احداث آن در املاك كوچكتر مقدور نمي باشد، شهرداري تهران موظف است معادل همان تعداد پاركينگ را در نزديكترين فاصله به صورت پاركينگ طبقاتي در بافتهاي فرسوده تامين كند .به موجت اين مصوبه ساخت پاركينگ در اين مناطق الزامي است و بايد هزينه آن در حساب ويژه اي واريز شود و هر ۶ ماه يكبار شهرداري تهران موظف به ارائه گزارش عملكرد در اين خصوص به شوراي شهر است.
در اين جلسه همچنين اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه اخذ هزينه هاي صدور مجوز احداث و بهره برداري از اماكن اختصاصي با كاربري ورزشي بررسي و اعلام شد از آنجا كه اعتراض فرمانداري تهران با توجه به اين كه اين مصوبه مربوط به اماكن خصوصي مسكوني است، نه اماكن دولتي و يا خصوصي غيرمسكوني و نيز پيش بيني اين عبارت كه «پس از طي مراحل قانوني» در مصوبه، شهرداري تهران موظف خواهد بود پس از انجام بررسي هاي لازم، در فرض تشخيص ضرورت اخذ وجوه مندرج در اين مصوبه اقدام به تهيه لايحه اي در اين زمينه جهت طرح در شوراي اسلامي شهر تهران كندتا در صورت تصويب و انجام مراحل قانوني جهت برنامه ريزي دقيق تر در بودجه سال ۱۳۸۳ ديده نشود، وارد نيست.
همچنين لايحه اعطاي تخفيف ويژه به خانواده معظم شهدا در خصوص عوارض ساخت و ساز در مجموعه مسكوني شهرك فجر با سلب دو فوريت براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع شد.
در ادامه جلسه اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه انتقال اعتبار پرداخت حقوق و مزاياي كتابداران شاغل در شهرداري تهران، بررسي شد كه با اصلاح مصوبه فوق به شهرداري تهران اجازه داده شد حقوق و مزاياي ۶ ماهه دوم سال ۱۳۸۱ پنجاه و دو نفر از كتابداران مأمور از خدمات اداري شهر را از محل اعتبارات ماده پنج بودجه جاري خود تأمين و پرداخت كند.

نگاه
پيكان تقويت مي شود- «جرايد»
افشين سبوكي
000885.jpg

دستگاههاي غير ضروري بايداز تهران خارج شوند
گروه شهري: نايب  رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : با انتقال  پايتخت  از تهران  موافق  نيستم ، بلكه  خروج  برخي  از دستگاه هاي  غير ضروري  از تهران  را لازم  مي دانم .
«حسن  بيادي » ديروز  در گفت  وگو با ايرنا  افزود: طرح  انتقال  پايتخت  كار پسنديده اي  است ، اما بايد در فازهاي  مختلف اين  كار را انجام  داد.
وي  گفت : انتقال  پايتخت  مسائل  فرهنگي  به  دنبال  دارد و حجم  بالايي  از كار و فعاليت  را مي طلبد.
نايب  رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  خاطرنشان  كرد: در گذشته  هم  خيزشي  براي انتقال  پايتخت  از تهران  برداشته  شد، ولي  كاري  صورت  نگرفت .
بيادي  تأكيد كرد: در همان  زمان  هم  بحث  انتقال  دولت  از تهران  مطرح  بود و در خصوص  انتقال  پايتخت  بحثي  نشد.
بهينه سازي ۴۰ درصد
ساختمان هاي مسكوني
۱۱۰ ميليون دلار عايد كشور مي كند
با بهينه سازي ۴۰ درصد از ساختمان هاي مسكوني، ۱۱۰ ميليون دلار عايد كشور مي شود.
به گزارش قلم سبز ايران، واحد تحقيقات بخش ساختمان سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد: «با در نظر گرفتن طول عمر مفيد ۲۰ ساله ساختمان مسكوني، عايقكاري پوسته ساختمان، عايقكاري ادوات توليد و انتقال گرما و آبگرم و دوجداره كردن پنجره ها اقدامات مؤثري است كه با اجراي ۴۰ درصد از اقدامات فوق ۱۱۰ ميليون دلار عايد منافع ملي كشور مي شود.»
گفتني است، با انجام ۴۰ درصد بهينه سازي مانند عايقكاري پوسته ساختمان، در مدت عمر مفيد ساختمان حدود ۶۰ ميليون دلار و دوجداره كردن پنجره ها ۴۵ ميليون دلار صرفه جويي انرژي دربر دارد.

در سمينار درسهايي از زلزله بم مطرح شد
انفعال سازمان هاي مسئول در فاصله دو زلزله رودبار و بم
000888.jpg
گروه شهري: سمينار درسهايي از زلزله بم ديروز در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن وزارت مسكن و شهرسازي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر قاسم حيدرنژاد، رئيس مركز تحقيقات ساختمان و مسكن در اين سمينار گفت: ضروري است همكاري همه دستگاه هاي اجرايي كشور براي مقاوم سازي در ساخت و سازهاي جديد در اولويت قرار گيرد.
حيدرنژاد، اجراي آيين نامه هاي طراحي ساختمان و ارائه گواهي هاي فني براي اجراي طرحهاي ساختماني را از راهكارهاي مهم براي ساخت بناهاي مقاوم در برابر زلزله ذكر كرد و گفت: اجباري كردن استاندارد مصالح و فراورده هاي ساختماني، نظارت جدي بر آيين نامه هاي لازم الاجرا به ويژه آيين نامه طراحي ساختمان در برابر زلزله، نيز به روز كردن شبكه هاي زلزله نگاري و تسريع در فرآيند صنعتي شدن ساختمان سازي،نيز به روز كردن شبكه  هاي زلزله نگاري و تسريع در فرآيند صنعتي شدن ساختمان  سازي از ديگر راهكارهاي ساخت بناهاي مقاوم در برابر زلزله است.
دكتر غفوري آشتياني رئيس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله نيز در اين گردهمايي گفت: آنچه در زلزله بم اتفاق افتاد تقريبا تكرار همان وقايع زلزله هاي رودبار و منجيل بود.
ما درسي كه از اين زلزله گرفتيم اين بود كه هنوز از زلزله درس نگرفته ايم.
وي افزود: به رغم آن كه پس از زلزله منجيل و رودبار، نيروهاي متخصص متعددي تربيت شد و تحقيقات فراواني صورت گرفت اما زلزله بم نشان داد كه اين تحقيقات و نيروهاي متخصص هيچ تاثيري در مسائل اجرايي نداشته است.
دكتر غفوري آشتياني ضمن انتقاد از دست اندركاران امور اجرايي گفت: ما در بسياري از موارد ايمني را فداي سرعت مي كنيم. در حال حاضر نيز مسابقه كلنگ زني در بم شروع شده است. در حالي كه بايد بازسازي شهر بم را با بررسي هاي لازم آغاز كرد. وي هرگونه اقدام براي بازسازي بم را كه بدون شناخت مسئله و طرح جامع صورت گيرد، نمايش كلنگ زني دانست و گفت: اين كار سبب مي گردد تا آنچه در بازسازي قاين اتفاق افتاد در بازسازي بم نيز تكرار شود.
وي در پايان خاطرنشان ساخت: تا زماني كه نظام ساخت و ساز در كشور، تخلفات و نابساماني ها را تحمل مي كند و تا زماني كه قوانين موجود فاقد شفافيت لازم باشد شاهد چنين وقايع ناگواري بايد بود حال آن كه اگر آستانه تحمل مان را در مواجهه با تخلفات به صفر برسانيم، يقينا شاهد بهبود وضعيت موجود خواهيم بود.

ملاقات شهردار تهران با شهروندان منطقه ۱۴
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران پنجشنبه ۲۵/۱۰/۸۲ از منطقه ۱۴ ديدن و از نزديك با اهالي اين منطقه ديدار و گفت و گو خواهد كرد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، شهروندان منطقه ۱۴ مي توانند در روزهاي دوشنبه و سه شنبه اين هفته از ساعت ۹ الي ۱۲ جهت تكميل فرم ثبت نام به روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۴ به نشاني: خيابان پيروزي - خيابان شكوفه - خيابان شهيد عمريه مراجعه كنند.

مقاوم سازي و نوسازي بافت هاي فرسوده راه آماده شدن در برابر بلاياي طبيعي است
گروه شهري: رئيس مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران گفت: فلات ايران يكي از لرزه خيزترين مناطق دنياست به طوري كه وقوع زلزله در اكثر نقاط ايران به جز منطقه اي از كوير و حاشيه اي از جلگه خوزستان همواره محتمل است.
مازيار حسيني افزود: تنها راه براي پيشگيري و آمادگي، توجه به بازسازي، مقاوم سازي و نوسازي بافت هاي فرسوده، ارتقاء آموزش هاي ايمني شهري به شهروندان و افزايش ميزان آمادگي در برابر بلاياي طبيعي است.
وي با اشاره به چهار گسل عمده تهران (گسل هاي شمال تهران ، مشاء - فشم و دو گسل شمال و جنوب شهر ري ) گفت : گرچه بخشي از مركز تهران از گسل هاي اصلي فاصله دارد اما ايمن تصور كردن اين مناطق خطاست چرا كه حركت هر يك از گسل هاي اصلي فوق الذكر مي تواند به اين مناطق شهر نيز آسيب برساند و هيچ نقطه اي از تهران را نمي توان به دور از خطر زلزله و غير آسيب پذير توصيف كرد. در واقع هيچ نقطه اي از تهران در برابر زلزله احتمالي مصون نيست.
وي با تاكيد بر اينكه تمامي گسل هاي تهران به لحاظ زمين شناسي فعال محسوب مي گردند، گفت: بايد توجه داشت كه ساختمان هاي داراي سازه اسكلت فلزي و بتن آرمه از قابليت مقاوم سازي برخوردار هستند و با انجام تعميرات از جمله تقويت ستون ها و اتصالات و نصب مهاربند يا ديوار برشي مي توان اين قبيل ساختمان ها را در برابر خطر زلزله بهسازي و مقاوم كرد. در مقابل، ساختمان هايي كه با خشت و آجر غيرمسلح ساخته شده اند قابليت مقاوم سازي نداشته و تنها راه موجود تخريب و نوسازي اين سازه ها مي باشد.

جنگل كاري ارتفاعات تهران
به منظور تامين سرانه هاي فضاي سبز و حفظ حريم منطقه يك از ساخت و سازهاي غيرمجاز، بيش از ۵۰ هكتار از ارتفاعات توچال، جمال آباد و بيمارستان مسيح دانشوري جنگل كاري شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |