سه شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۱
بازارچه خودرو
Front Page

بورس خودرو، راهكاري براي كشف قيمت واقعي
به تازگي بحث راه اندازي بورس خريد و فروش خودرو توسط يك شركت بزرگ خودروساز در ايران جدي شده است.
000549.jpg
پيش از اين تلا ش گسترده اي از سوي سازمان ميادين براي راه اندازي اين بورس صورت گرفته بود.
مراكز همگاني خريد و فروش خودرو در تهران با هدف ايجاد نوعي بورس خودرو تشكيل شده اند؛ اما فاصله گرفتن از تمايلا ت و مطلوبيت هاي مصرف كنندگان موجب شده هيچ گاه بورس خودرو به معناي واقعي در اين مراكز شكل نگيرد و حتي طرح ايجاد حراج خودرو نيز در اين مراكز به شكست انجاميد.
كاغذ بازي، دولتي بودن و عدم دعوت به همكاري از فعالا ن بازار خودرو از جمله مهم ترين دلا يل استقبال نشدن از مراكز خريد و فروش همگاني خودرو عنوان شده است.
طي اين سالها شاهد اين واقعيت بوده ايم كه هركجا مركز خريد و فروش همگاني خودرو فعاليت خود را آغاز مي كند، داخل مركز خلوت مي شود و اطراف آن مملو از خريداران و فروشندگان خودرو. بسياري از فعالا ن بازار خودرو معتقدند زمان كاري محدود، قيمت گذاري غيرواقعي و دور از واقعيات بازار و سرعت پايين مراحل مختلف خريد و فروش و تعريف نشدن شيوه هاي مختلف معامله از دلا يل گسترش نيافتن اين مراكز بوده است.
اما اگر بورس خودرو در ايران راه بيفتد چه اتفاقي مي افتد؟
با راه اندازي بورس واقعي، تعدادي كارگزار به عنوان وكلا ي خريداران و فروشندگان انتخاب مي شوند كه اين عده بورس را اداره خواهند كرد. برهمين اساس شرايطي براي پذيرش خودرو جهت فروش تعيين خواهد شد. سپس خودرو قيمت گذاري شده و متقاضيان بر سر خريد آن رقابت مي كنند.
براين اساس قيمت واقعي هر خودرو اعم از نو يا دست دوم تعيين خواهد شد و خريدار و فروشنده مطمئن خواهند شد بهترين حالت خريد و فروش را انتخاب كرده و هيچ كدام متضرر نمي شوند.
البته مكانيزم بورس خودرو باتوجه به تفاوت هاي بي شمار هر خودرو با خودروي ديگر تا حدودي دشوار است. اما اگر در اين راستا گام برداشته شود مطمئنا خريداران و فروشندگان خودرو سود خواهند برد و سود دلالا ن نيز در حد متعارفي باقي خواهد ماند و جلوي هرگونه كلا هبرداري نيز گرفته مي شود.

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه لوازم التحرير  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |