سه شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۱
انضباط شهري به ياري جريمه!
افزايش جريمه ها امري لا زم و ضروري است ، تجربه ثابت كرده در وضعيت نامناسب اقتصادي مردم، اعمال فشار از اين طريق موثر است . اگر ا ين جرايم اعمال شوند خانواده ها در صورت لزوم پرداخت آن به بازنگري شيوه رانندگي اعضاي خانواده خودمي پردازند
« كارشناس ترافيك»
000546.jpg
مي توان سبد خانواده را در زمينه كاهش جريمه ها مدنظر قرار داد و به آن فشار آورد، ولي اين اهرم لزوما كارساز نيست
بي نظمي وجود دارد ولي همين مردم هر روز در تلا ش معاش به سر مي برند و در طول شهر براي انجام كارهاي روزانه در حركت هستند

سيد مهدي عظيم زاده 
اين شهر بي نظم
شهر بي در و پيكر شده است و تنها چيزي كه در پايتخت معروف ايران به چشم مي خورد، بي نظمي است و رعايت نشدن قوانين راهنمايي و رانندگي. شايد شما هم جمله آن توريست را شنيده باشيد كه مردم ايران رانندگي نمي كنند بلكه در حال فرار از دست هم ديگر اند!
ساليان پيش تصويب مقررات مختلف راهنمايي و رانندگي به صورت ظاهري، مژده تغيير وضع موجود را داد، مدت ها به درازا انجاميد تا اين قوانين جا بيافتند و تازه وقتي جا افتادند كه افسران راهنمايي و رانندگي، درجه به دوش، در سرما و گرماي خيابان ايستادند و از مردم خواهش كردند قانون را مراعات كنند. بعدها وقتي قانونگذاران ديدند قوانين وضع شده نصفه و نيمه رعايت مي شوند، جريمه ها را بالا تر بردند، با جرثقيل ها قرارداد بستند، پاركينگ هاي حبس اتومبيل را افزايش دادند بازهم نتيجه اي نداد، همان آش بود و همان كاسه، سرانجام نرخ جريمه ها را افزايش دادند تا شايد قوانين توسط مردم مدعي و دوستدار قانونگرايي مراعات شوند. در حقيقت حربه آخر اعاده نظم در شهر با اهرم مالي و فشار بر راننده ها شد. اما هنوز نشاني از نظم ديده نمي شود و اين اهرم مالي نتيجه عيني نداده است. آنچه در كوتاه مدت عيان نخواهد شد.
اهرم مالي 
رضانورزاد كارمند مخابرات مي گويد:
در اين قضيه چند عامل دخالت دارند. در واقع  قوانين راهنمايي و رانندگي در ميان مردم ايران نهادينه نشده. مردم توجهي به تابلوها ندارند. هميشه مقدم هستند و حق تقدم را با خود مي دانند و حتي بعضي ها عبور از يك خيابان يكطرفه را با آب و تاب به عنوان يك حركت ماهرانه و تحسين برانگيز تعريف مي كنند. البته فكر مي كنم به خاطر اينكه مردم از لحاظ اقتصادي در وضعيت مناسب به سر نمي برند، ظاهراً سعي مي كنند تخلفات كمتري را مرتكب شوند تا مجبور به پرداخت هزينه هاي اضافه نشوند(!) اما عملا  خلا ف مي كنند، چرا كه براي برگهاي جريمه- با هر رقمي- جايي در هزينه هاي خود متصور نيستند.
آقاي محمد بصيري ۳۲ ساله كارمند بانك از وضعيت نابسامان ترافيك شهر بسيار گله مند است. به اعتقاد او توليد بي رويه خودرو در كشور بدون حذف خودروهاي فرسوده عامل مهمي در بي نظمي و شلوغي شهرهاست و جريمه، مسأله را حل نمي كند. وي مي گويد: حتي عامل تصادفات نيز اكثرا نقص فني و تكنولوژي قديمي خودروهاي از رده خارج است. در حالي كه اگر خودروها از لحاظ فني بدون عيب باشند جلوي بسياري از تصادفات گرفته مي شود. او ادامه مي دهد: در حالي كه بستن كمربند ايمني اجباري شده، ولي بسياري از خودروها يا كمربند ايمني ندارند يا كمربند آنها خراب يا غيرقابل استفاده است. چگونه است كه بستن كمربند ايمني الزامي مي باشد در حالي كه اكثر مسافركش ها و تاكسي ها ۵ نفر مسافر را سوار مي كنند!؟ مي خواهم بگويم افزايش جريمه بدون حل مسائل فني و اصلي كارساز نيست.
وي مي افزايد: شهرداري ها هزينه هاي بسيار بالا يي براي بزرگراهها و تعريض خيابان ها صرف مي كنند. در صورتي كه به نظر مي رسد، با تخصيص قسمتي از اين هزينه ها براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده مي توان تاثير قابل توجهي بر حجم ترافيك شهر گذاشت و در كنار اين موارد با لحاظ كردن قوانين راهنمايي و رانندگي و آموزش عمومي چهره ترافيكي شهر را تغيير داد.
حميد، راننده يك پيكان مدل ۶۳ است. جوان است و پر شر و شور به نظر ميآيد. او كه بستن كمربند ايمني را براي خودش دون شأن مي داند و توجهي به افزايش رقم جرايم ندارد، مي گويد: سرعت براي من بهترين لذت است. سعي مي كنم فقط به كسي نزنم. معمولا  جريمه نمي شوم. شايد هم مي شوم و متوجه آن نيستم! براي من زيبايي رينگ تايرها مهم تر از همه چيز است. پيكان عشق من است. نگاهي به داخل پيكانش مي اندازيم. آويزهاي متعدد، عكس هاي هنري و چند چراغ كوچك. يك عروسك شتر كه رخ مي نمايد هم پيداست.او از دسته جواناني است كه بي اعتنا به هزينه هاي جريمه خودش را با اتومبيلش پيدا مي كند. جمله هاي او در مورد رانندگي بازتابنده ديدگاه گروهي است كه نه نگاه قانون مدارانه به اتومبيل دارند و نه ديدگاهي مبتني بر اقتصاد خانواده . اومي گويد: مردم را دوست دارم و نمي خواهم با طرز رانندگي ام آنها را اذيت كنم، اما هيچكس نبايد از من سبقت بگيرد. در بين دوستانم بهترين دست فرمان را دارم. ماشينم را هم از همه چيز بيشتر دوست دارم و هر روز بايد آن را بشويم.حميد ادامه مي دهد: خيلي دوست دارم موتور ماشينم را تقويت كنم، ولي حيف پول ندارم. همين پيكان را هم قسطي خريده ام و هر چقدر پول به دستم رسيده، براي تزئينات آن خرج كرده ام و دوست ندارم كسي ماشينم را چشم بزند، حتي گاهي براي ماشينم اسفند دود مي كنم. از وي در مورد افزايش جريمه ها مي پرسيم، مي گويد: خيلي زياد است. ماموران هم كه رحم نمي كنند. بايد بيشتر مواظب باشيم. من در اكثر اوقات در حال بررسي محل حضور آنها هستم تا از جريمه در امان بمانم.
خانم نوشين آقا نعمت  از ژيان خود پياده مي شود، او دوبله پارك كرده است. از وي مي پرسيم كه خانم چرا ماشينتان را دوبله پارك كرده ايد؟ ابتدا مي گويد به شما ربطي ندارد. خودمان را معرفي مي كنيم. مي گويد: آن طرف خيابان كار دارم، زود بر مي گردم. منتظر مي مانيم تا كار خود را انجام دهد. با خنده به سراغمان ميآيد و مي گويد: شما كه ماشين نداريد و من مزاحم شما نشده ام. ادامه مي دهد: جاي پارك در اين شهر وجود ندارد. براي چند لحظه توقف مجبوريم يك كيلومتر دنبال جاي پارك بگرديم.
مي پرسيم: خانم، شما از جريمه شدن نمي ترسيد؟ در جواب مي خندد و مي گويد: بله، شنيده ام جريمه ها را چند برابر كرده اند، اشكالي ندارد. مي دانم كه قيمت اتومبيل من از جريمه ها كمتر است! افسر رحمش ميآيد و اين ماشين را جريمه نمي كند. اين نمي شود هم كسي كه ماكسيما دارد و هم كسي كه ژيان دارد يكسان جريمه شوند. نكته اي كه او مي گويد ، فاصله  هاي عميق اقتصادي در شهر كه تصادفا جلوه هايش را در مدل هاي اتومبيل نشان مي دهد، عيان مي سازد. از وي در مورد فرهنگ رانندگي در ايران سوال مي كنيم، مي گويد: همه بد رانندگي مي كنند. كسي توجهي به ديگران ندارد. با كنايه مي گوئيم، مثل بعضي ها. مي گويد: بله، قبول دارم همه ما مقصريم. هيچكس رعايت ديگري را نمي كند و اين از ضعف فرهنگي ماست. ما شهرهايمان را پر از زباله مي كنيم.مرگ را براي همسايه خوب مي دانيم. در صف هر چيزي دوست داريم زودتر كار ما انجام شود. شعار قانونمندي سر مي دهيم و خود به قوانين احترام نمي گذاريم. اين وضعيت فعلي بسياري از ايراني هاست.
اين خانم شهروند در ادامه به مسأله آموزش تأكيد مي كند و آغاز يك آموزش صحيح را از مدارس، بهترين راهكار ممكن مي داند و مي گويد:از صدا و سيما مي توان در اين زمينه ها استفاده كرد و با توليد برنامه هاي آموزشي، نشان دادن تأثير رعايت قوانين در زندگي و برقراري نظم فكري و روحي و تأثير آن بر آرامش افراد تاكيد بيشتري نمود. وي ايجاد مكان ها و پيست هاي اتومبيل سواري براي جوانان را براي تخليه انرژي ها و حتي آموزش رانندگي مفيد مي داند. همچنين به وضعيت نامناسب خيابان ها اشاره مي كند و از شهرداري و مسئولا ن انتظار دارد كه در تعريض خيابان ها جدي تر باشند.
به عقيده او، انتخاب صحيح و اصولي مسيرها از عوامل مهم ايجاد نظم و كاهش ترافيك به شمار مي رود.
آيا جريمه ها كارساز هستند؟
مهدي بلوطي كارشناس علوم سياسي است. او جريمه ها را يك عامل تنبيهي و بازدارنده تعريف مي كند و نوع و شدت آن را بستگي به شرايط جامعه و ظرفيت اجتماع مي داند و قانونگذار را به توجه همه جانبه دعوت مي كند و مي گويد: بايد در اين زمينه خاص، نتيجه به عمل آمده كاملا  مورد توجه باشد و تأثيرات اعمال اين جرايم بررسي شود تا در نهايت به تغيير و بهبود وضعيت فرهنگ رانندگي در ميان مردم منجر گردد. وي ادامه مي دهد: افزايش جريمه ها با اين ارقامي كه شنيده ايم ابتدا با توجه به وضعيت درآمد خانواده ها در ايران سنگين به نظر مي آيد، اما اين مقوله اي است كه بايد از ديدگاه جامعه شناسي هم مورد بررسي قرار گيرد. منظورم اين است كه حتي بار مالي برخي از زمينه ها در دل خانواده تابعي از مسائل فرهنگي و اجتماعي است. اعتقاد به رعايت قوانين، امري بديهي در جهان امروز است و انسانها دريافته اند كه نظم و عوامل برقراري آن در اجتماع در نهايت به نفع تك تك افراد جامعه است. چند سال پيش در خيابانها شاهد بوديم كه مأموران با باتومي كه در دست داشتند عابران پياده را به ايستادن و صبر در پشت چراغ قرمز دعوت مي كردند كه تأثير خوبي هم داشت و البته بعدها اين مسأله ديگر مشاهده نشد و اين اصرار مأموران مدت زمان كوتاهي بود. اگر اين روند ادامه پيدا مي كرد، مسلماً تأثيرات بيشتر و بهتري را شاهد مي بوديم. اين مسأله نشانگر اين است كه اجتماع ايران نيازمند جبرهاي بيشتري براي اصلا ح است و البته فشار مالي در اين زمينه مي تواند كارساز باشد.
وي در ادامه مي گويد: گاهي در تلويزيون تيزرهاي آموزشي پخش مي شود كه فكر مي كنم به خاط نوع ساختشان از جذابيت برخوردارند و مي توانند تأثير مثبتي داشته باشند. اين تيزرها بايد روي وجه اقتصادي هم تكيه كنند تا خانواده ها در يابند قيمت تخلف رانندگي اعضاي خود را مي پردازند. منظورم اين است كه در كنار آموزش با تشديد قوانين مي توان به نتايج مطلوب دست يافت.
وي ادامه مي دهد: برخورد مأموران راهنمايي و رانندگي و شيوه احترامآميز آنها با مردم و استفاده آنان از يك گفتمان مناسب براي برقراري ارتباط، تذكر و گوشزد مقررات بسيار مهم است كه متأسفانه به ندرت مشاهده مي شود. ولي در عوض در سر چهارراهها مأموران تمركزشان را بر روي برگ جريمه ها قرار داده اند و گويا گارد حمله به كاغذ را به خود گرفته اند و منتظر كوچكترين تخلف هستند. آنها توجهي به چگونگي وقوع تخلف مردم ندارند. جريمه مالي بايد با هشدار روشني همراه باشد وگرنه پرداخت پول به صورت كلي است و به تلا ش شهروندان در فرار از دست قانون خلا صه مي شود. ظاهراً مأموران وظيفه دارند كه زودتر به برگ آخر جريمه ها برسند كه مسلماً وظيفه آنها اين نيست. آنها بايد دوره هاي آموزشي مناسب را براي برقراري ارتباط با مردم و در نهايت كمك به برقراري نظم و رعايت قوانين بگذرانند و هدف آنها بايد آگاهي مردم باشد. به صورتي كه روزبروز از تعداد متخلفان ، تصادفات و ترافيك پرحجم شهرها كاسته شود.
آقاي موسوي، كارشناس ترافيك است و در وضعيت كنوني، افزايش جريمه ها را امري لا زم و ضروري مي داند و مي گويد: افزايش جريمه ها از اين ديدگاه كه تجربه ثابت كرده در وضعيت نامناسب اقتصادي مردم، اعمال فشار از اين طريق كاملا ً مثمر ثمر است، راهكاري قابل قبول به نظر مي رسد. فكر مي كنم اگر اين جرايم اعمال شوند خانواده ها در صورت لزوم پرداخت آن به بازنگري رانندگي اعضاي خود پشت فرمان بپردازند.وي تعداد فراوان اتومبيل و موتور سيكلت، زمان مشترك شروع به كار بسياري از شهروندان و نامناسب بودن عرض خيابانها و كيفيت سطح آنها را عوامل عمده‡ نابساماني شهر در كنار فرهنگ ضعيف رانندگي در ميان مردم مي داند. اما هرچه باشد همين مردم هر روز در تلا ش معاش به سر مي برند و در طول شهر در حركت هستند. موسوي راهكارهاي مناسب را براي تغيير وضعيت موجود چنين بيان مي كند: باتوجه به اين كه ۳۰ سال پيش اعلا م گرديد، ظرفيت شهر از نظر ميزان اتومبيل تكميل و خيابانها گنجايش اتومبيلها را ندارند و وضعيت فعلي هم نشانگر اين است كه تهران به يك پاركينگ تبديل شده، كاهش خودروها ، از رده خارج كردن اتومبيلهاي فرسوده و ايجاد تسهيلا ت براي مردم جهت خريد خودروهاي نو، بايد هر چه سريعتر انجام شود. تعويض ناوگان حمل و نقل شهري و جايگزين كردن اتوبوس هاي جديد با سوخت بهتر (گاز) هم در كنار آموزش مكرر رانندگان مسأله مهم ديگري است كه كمك شاياني به بهبود وضعيت ترافيكي و آلودگي هواي شهر خواهد كرد. باتوجه به اين كه بسياري از مردم شهر، كارمند هستند و در ساعات مشتركي به محل كار خود مي روند، بهتر است تغييراتي در ساعات شروع ادارات صورت پذيرد. وضعيت فعلي خيابانها كه در بسياري مواقع باعث بروز تصادفات بر اثر ترمزهاي ناگهاني و انحراف از مسير مي شود نيز عامل مهم ديگري است كه بايد مورد توجه باشد.
ديدگاه كارشناسانه 
در حقيقت اگر خانواده ها احساس كنند قدم هايي در راه بهبود مسائل شهرشان برداشته شده پرداخت جريمه را بهتر مي پذيرند.
سروان شيرازي، بازنشسته راهنمايي و رانندگي است. او مردم را مقصر نمي داند و معتقد است كه مردم آموزش نديده اند و انتظاري هم از آنها نيست. او مي گويد: مردم بدون اين كه آموزش ببينند و تأثيرات مثبت و منفي رعايت و عدم رعايت قوانين را در نظم و آرامش شهروندان متوجه باشند، همواره با برگه هاي جريمه مواجه شده اند. پول آن را پرداخته اند يا نپرداخته اند و حتي بعضي وقتها صبر مي كنند تا وقتي كه اتومبيلشان را بفروشند، هزينه جرايم را از قيمت كل اتومبيل كم كنند. وقتي شما خودروي خود را به ۷-۸ ميليون تومان مي فروشيد، جريمه هايي را كه براي مثال در طول ۲ سال انباشته ايد، نمي پردازيد و هزينه جريمه ها را كه معمولا ً بيش از ۴۰، ۵۰ هزار تومان نيست، از قيمت ماشين پس از اخذ برگه عدم و يا وجود خلا في از كل قيمت اتومبيل كم مي كنيد و مي فروشيد. بدون اين كه فشاري از لحاظ مالي به شما وارد شده باشد و يا متنبه شده باشيد. همين امر باعث بي توجهي مردم به فرمان پليس مي شود و در بسياري موارد حتي متخلفين، توقف هم نمي كنند و به راه خود ادامه مي دهند. حال ممكن است مأمور راهنمايي و رانندگي شماره شما را ثبت كند و يا به اين مورد بي توجه بماند.
افزايش تعرفه جريمه ها مي تواند مفيد باشد. اما بنده به عنوان كسي كه ۳۰ سال در بطن اين مسائل بوده ام، آموزش مستمر و مداوم كودكان و بزرگسالان را مهمترين راهكار براي بهبود فرهنگ رانندگي مي دانم. در اكثر كشورها مردم در كمال آرامش رانندگي مي كنند، به يكديگر احترام مي گذارند، حق تقدم را به طرف مقابل مي دهند و عدم رعايت قانون را توهين به خود مي دانند، قبل از اين كه جريمه  كننده اي به سراغشان بيايد.
صحبتهاي مردم و كارشناسان در مورد وضع ترافيكي و مشكلا ت موجود در آن و افزايش جريمه ها، بيانگر اين نكته است كه اساساً كاربردي شدن هر قانون و اجراي آن، در سطح عمومي نيازمند آگاهي و احساس نياز به عمل در همه افراد جامعه مي باشد. آموزش و آگاهي دادن به مردم از طريق رسانه هاي مختلف، مدارس، كتابچه هاي آموزشي و ... راهكارهاي مناسب براي معرفي چرايي وضع مقررات است تا مردم بدانند كه دليل وضع قوانين موردنظر چيست و چه پيامدهايي براي مردم در پي دارد، برقراري نظم چگونه ميسر مي شود و چه نتايجي در بر دارد. مطمئناً اگر تك تك افراد جامعه آگاه به اثرات مثبت قوانين باشند در انجام و عمل به آنها جديت بيشتري از خود به خرج خواهند داد. راهنمايي و رانندگي به عنوان متولي اين امور نيز بايد با بينش صحيح و اصولي و با ايجاد رابطه اي نزديك و صميمي با مردم بتواند در برقراري نظم عمومي، وظيفه بزرگ و مهم خويش را به خوبي انجام دهد. در طول اين برنامه ها شهرداري نيز مي تواند با بهسازي سطح شهر و ايجاد خيابانهاي مناسب و گسترش پاركينگ هاي عمومي و تغييرات اساسي در ناوگان حمل و نقل عمومي كمك شاياني در تغيير چهره عمومي شهر و برقراري نظم و ارائه خدمات بهتر به شهروندان داشته باشد. خانواده ها در صورت مشاهده قدمي از آن سو يقينا جايگاه جريمه هاي احتمالي در دل هزينه هاي خويش را مي پذيرند.
تقاضاي ما از مسؤولا ن اين است كه تنها ابزار افزايش توجه مردم به قوانين و كمتر شدن تخلفات را جريمه كردن آنها قلمداد نكنند و باتوجه به وضعيت نابهنجار موجود مسيرهاي اساسي تري را مدنظر قرار دهند. آن چه كه پول و فرهنگ را در يك كاسه قرار دهد.

در حاشيه خبرها
افزايش پنهان  قيمت ها
اين روزها لا يحه بودجه سال ۸۳ در حال بررسي است. براساس اين لا يحه كه در صورت تصويب در مجلس به صورت قانون درخواهد آمد رويه كاري دولت در سال ۸۳ مشخص خواهد شد.
در اين لا يحه به دلا يل متعدد از جمله كاهش يارانه ها، واقعي شدن قيمت كالا ها و خدمات و افزايش برخي قيمتها باتوجه به تورم قابل پيش بيني، قيمت بسياري از كالا ها و خدمات به درخواست سازمان ها، نهادها و وزارتخانه هاي دولتي افزايش يافته است.
اما اين نهادها از پاسخگويي در مورد افزايش هاي احتمالي خودداري مي كنند كه از آن جمله مي توان به افزايش قيمت گاز طبيعي اشاره كرد. در لا يحه بودجه قرار است قيمت گاز طبيعي به ۴۰ تومان در هر متر مكعب برسد. اما سازمان مديريت و برنامه ريزي مطلبي را كه با اين عنوان در يك خبرگزاري نقل شده تكذيب كرده و به نحوي ديگر كه براي عموم قابل فهم نيست، اين افزايش را تأييد كرده است !
ترس نهادها و سازمان هاي دولتي از مطرح شدن جزئيات لا يحه بودجه در افكار عمومي اين است كه مخالفت افكار عمومي در برابر روند افزايش قيمت كالاها و خدمات شدت گيرد و به را‡ي ندادن نمايندگان مجلس بينجامد.
به عبارتي ديگر اين تمايل وجود دارد كه مردم به يكباره در برابر عمل انجام شده و قيمت هاي افزايش يافته قرار گيرند.
از جهاتي مي توان به سازمان ها و نهادهاي دولتي حق داد. زيرا افزايش هزينه ها، تورم و بسياري از عوامل ديگر، دولت را ناگزير مي كند برخي قيمتها را افزايش دهد؛ اما به نظر مي رسد اين راهي كه در پيش گرفته شده پسنديده نيست.
دولت مي تواند با آگاه كردن مردم و ارائه دلا يل قابل قبول و منطقي افكار عمومي را با خود همراه كند و از طريق شوك ناگهاني به اقتصاد خانواده ها نيز وارد نخواهد شد. بدين ترتيب روند افزايش ناگهاني بسياري از قيمتها همزمان با آغاز سال ۸۳ نيز به روندي تدريجي تبديل خواهد شد.

عكس روز
آيا همه راه ها به دانشگاه ختم مي شوند؟
000528.jpg
چقدر براي راهيابي به آن سوي پر چين هاي دانشگاه  خرج مي كنيد؟
مدرك گرايي و اشتياق فزون از حد براي كسب پاره  برگه اي كه صرفاً روي آن مهر دانشگاه حك شده باشد، در روزگاري كه كمتر كسي به قابليت هاي افراد و ماهيت دانش اهميتي مي دهد، چندان خوشايند نيست.
اگر چه دانشگاه، جهاني نو را پيشاروي جوانان مي گستراند اما هدف، به چنگ آوردن يك مدرك براي موفقيت در بازار كار - كه به عواملي وراي دانش و مهارت بستگي دارد - و بي اهميت دانستن فراگيري آموزه هاي آن، ناپسند و تكان دهنده است.
اين هجوم پوچ براي ورود به دانشگاه است كه بسياري از علاقه مندان واقعي ادامه تحصيل را از رسيدن به آمالشان باز مي دارد و در نهايت بازار كار با هزاران دانش آموخته اي رو در رو مي شود كه نمي توانند نيازهايشان را بر آورده سازند.

آيينه تصوير
000540.jpg

غذايي لذيذ. فروشگاه ژين يوان در گوانگ ژو، جنوب چين، محلي براي فروش حيوانات وحشي به مشترياني است كه دوست دارند شام خود را با اين قبيل موجودات نگون بخت تدارك ببينند. پس از اينكه آشكار شد سارس از طريق حيوانات به آدمي انتقال يافته است، دولت چين فروش، پخت يا خوردن برخي حيوانات را در فروشگاههاي مخصوص اين كار ممنوع اعلا م كرده تا شايد بتواند از شيوع دوباره اين عارضه مهلك پيشگيري كند.
000531.jpg


يك مرد، يك تصوير، يك رويا. مردي به دقت سرگرم بررسي نمايي بزرگ از يك چشم است.
پزشكان هندي طي يك جراحي دشوار و پيچيده موفق شدند چشمان يك زن مرده را به كودك پانزده ماهه نابينايي پيوند بزنند تا او نيز در آينده، با تمام وجود، طبيعت پيرامون و جهان اطرافش را لمس كند و از زندگي لذت ببرد.

000534.jpg

ديترويت، ميشيگان، نمايشگاه بين المللي اتومبيل، آمريكاي شمالي. در اين نمايشگاه شركت تويوتا توانست جايزه برترين خودرو سال را از آن خود كند و اكنون رئيس اين كارخانه در كنار سازه اي كه نگاه كارشناسان را خيره كرده، به عكاسان لبخند مي زند. قطعا در حالي كه صدها شركت خودروسازي در بازارهاي بزرگ دنيا رقابتي فشرده براي فروش محصولا ت خود دارند، اين جايزه مي تواند تبليغ مناسب براي تويوتا باشد.
000537.jpg

سيل كارگراني كه در جست وجوي يافتن كار روانه جاكارتا شده اند. كارشناسان معتقدند در پي سياست هاي نادرست دولت اندونزي و دخالت شركت هاي بزرگ خارجي و سرريزشدن محصولا ت آنان در بازارهاي اين كشور، بيش از يك ميليون كارگر اندونزيايي امسال كار خود را از دست خواهند داد و به جمع بي كاران اين سرزمين كه تعدادشان رو به فزوني است خواهند پيوست.

صداي مصرف كننده
000555.jpg
دعوت از مهندسان و معماران
بدين وسيله از مهندسان، معماران و طراحان شهري، دعوت به عمل مي آيد براي بازديد از پروژه آسفالت كاري خيابان اكبري (محله طرشت)، روبروي استاد معين، قدم رنجه بفرمايند و پيچيدگي كار پيمانكار را از نزديك مشاهده بفرمايند. اين آسفالت تازه ، پر است از موج هاي كوچك و بزرگ و هنوز تكميل نشده ، نياز به ترميم دارد.
چند نفر از اهالي خيابان
خلقمان تنگ شد، صورتمان بنفش 
اداره ثبت احوال غرب تهران واقع در خيابان محمدعلي جناح، جنب پمپ بنزين، عليرغم پذيرايي روزانه بالغ بر ۲ هزار نفر، فضاي كوچكي دارد. به طوري كه جمعيت ارباب رجوع و كارمندان از وضعيت فعلي به ستوه آمده اند، خلقشان تنگ شده و رنگشان به ارغواني (مايل به بنفش) گراييده. از مسئولا ن امر تقاضامنديم مكان وسيع تري را به اين اداره تخصيص دهند.
حسن لزومي
تقاضا از بانيان جشن گوجه فرنگي 
هر ساله طي يك جشن عجيب و غريب و البته قرمز در اسپانيا، مردم با هزاران كيلو گوجه فرنگي به جان هم مي افتند و خود و شهرشان را قرمز مي كنند. اين در حالي است كه در بلوار فردوس، گوجه فرنگي را دارند كيلويي ۶۰۰ تومان مي فروشند. لذا از برگزاركنندگان آن جشن مي خواهيم مقداري از گوجه  فرنگي هاي خود را به ما داده، كمبود و گراني آن را جبران كنند.
دانشمند(خانم خانه دار)
خدمات نوين بانكداري و دعاي مردم 
خدا را شكر كه آرامآرام، بانكها قدري به خود آمدند و در كنار سيستم سنتي، به تكنيك هاي نوين بانكداري روي آوردند. بدون شك اين مهم، با پشتوانه دعاي مردم روز به روز به موفقيت و كاميابي نزديكتر خواهد شد.
من باب مثال در مورد يكي از اين خدمات نوين، بايد بگويم چندي پيش در پي بيماري همسرم و بستري شدن اورژانسي وي، سريعاً نيازمند پول بودم. طبعاً چون عابربانك داشتم هيچ نگراني به دل راه نداده بودم؛ اما ۵  عابر بانك را جستم و پولي نيافتم. ظاهراً يادشان رفته بود دستگاه ها را شارژ كنند. خدا خيرشان بدهد.
بورساني
بيانيه آتشين خانمهاي خانه دار منطقه هفت
جمعيت خانمهاي خانه دار منطقه هفت تهران بدين وسيله اعلا م مي دارد اين منطقه از بابت عدم وجود ميدان ميوه و تره بار رنج مي برد. لذا بر مسئولان پركرامت و مستدام سايه است تا هرچه سريعتر نسبت به برپايي اين گونه ميادين در عباسآباد، آپادانا، سهروردي شمالي اقدام عاجل بعمل بياورند. در غير اين صورت باز به انتشار بيانيه اقدام خواهيم ورزيد.
چند تن از خانمهاي خانه دار منطقه هفت
از پل عابر رد نشويد تا در امان بمانيد
بنظر مي رسد، دل به دريا زدن و گذشتن از خيابان پرتردد به مراتب ايمن تر از عبور از پل عابر شهرك آپاداناست. چون اين پل از كف بسيار ليز و لغزنده اي برخوردار است و اگر خداي نكرده پاي عابر بلغزد، حتماً پشيمان خواهد شد كه چرا سقوط از پل را به تصادف با ماشين ترجيح داده.ظفري
از فرط بي كاري 
چند روز پيش سرم خيلي خلوت بود و حوصله ام حسابي سررفته بود. بنابراين نشستم از روزنامه هاي مختلف، ميزان كمكهاي مالي داخلي و خارجي اعم از مبالغ مردمي، صنفي و دولتي را جمع زدم و تقسيم بر باقيمانده‡ سكنه‡ بم كردم. ديدم به هر نفر حد اقل ۴۵ ميليون تومان مي رسد. عجيب است كه اعلا م شد به هر بازمانده‡ اين مصيبت   هفت ميليون  و۵۰۰ هزار تومان كمك بلا عوض اعطا خواهد شد.ياري
دست شما درد نكند
از واحد ساماندهي شهرداري منطقه ۲ در رابطه با اجراي حكم شوراي شهر مبني بر پلمپ مغازه مكانيكي واقع در خيابان سهيل شهرك ژاندارمري كه باعث سلب آسايش اهالي محل شده بود، تشكر بعمل ميآوريم.
اهالي محل 
يك چرخ را پنچر كنيد
پيشنهاد مي كنم مأموران راهنمايي و رانندگي با مشاهده‡ موتورسواران متخلف و مزاحم، يك چرخ آنها را با چيزي مثل نيشتر، چاقو، ميخ طويله يا غيره پنجر نمايند تا درس عبرتي باشد براي بقيه متخلفين از قانون.مقدم 
خسارت به عهده كيست؟
سرعت گير واقع در خيابان ايران زمين در شهرك غرب تيره رنگ است و تشخيص آن در تاريكي شب براي رانندگان ناآشنا به اين خيابان مشكل است. ديشب هنگام عبور از اين خيابان كمك فنر اتومبيل بنده شكست. از چه كسي خسارت بگيرم؟
قدسي

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه لوازم التحرير
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |