سه شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۱
پس چه بايد كرد؟
ما كه در هزينه هاي خانه تكاني مانده ايم
اشكان نعمت پور
000552.jpg

تميز كردن خانه دشوار است و زمان بر، طاقت فرسا است و پر هزينه، خسته كننده است و دلهرهآور. معمولا ً خانم ها همواره با تشويش به آنچه براي گردگيري در پيش روي دارند مي نگرند و با واهمه آنچه را بايد صورت پذيرد در ذهن ترسيم مي كنند و گاهي اوقات هم جا مي زنند و عطاي غبار روبي را به لقايش مي بخشند و از خانه تكاني منصرف مي شوند. اين حس وحشت براي توصيف به هيچ واژه اي نياز ندارد و زبان بين المللي كارصعب، درك آن را ساده كرده اما به هر جهت از روي اين شتر بايد پريد. اگر مي خواهيد پولي بابت به كار گرفتن كارگر نپردازيد يا براي خريد شوينده هاي رنگارنگ متحمل هزينه هاي گزاف - بعضاً متداول - نشويد و با كمترين زحمت و دردسر و كمترين مخارج از شر اين دست مصائب نجات پيدا كنيد برخي ابتكارها مي تواند مثمرثمر باشد.
شستن ديوارها و كاشي ها از كارهاي جانكاه محلي است كه تني چند در آن سكني دارند. به هر روي ظاهر هر مكاني بايد آراسته و زيبا باشد. چون جداره ها و سطوح آن همواره در معرض ديد هستند و پاكيزگي آنها نقشي پررنگ در زيبا به نظر رسيدن محل دارد.
براي شستن ديوارهاي سراميك و يا كاشيكاري شده مي توانيد از شوينده هاي معمولي و آب بهره بگيريد اما اگر با لك هاي سخت و سمجي بر خورديد كه پاك كردنشان ساده نبود يا اگر اثر صابون روي كاشي ها باقي ماند كافي است يك تا دو قاشق فسفات سديم را در چهار ليتر آب داغ حل كنيد و جداره را با اين محلول جادويي بشوييد، سپس آن را آب بكشيد تا دريابيد چقدر ساده مي توان از پس مشكلات بر آمد. اگر كپك بر سطح كاشي ها نشسته بود مي توانيد با محلول آب و كلرين آنها را بزداييد.
گاهي اوقات هم به لك هاي تيره اي بر مي خوريد كه پاك كردنشان اصلا ً آسان نيست. اگر آن را با مايع لباسشويي قوي بپوشانيد و اجازه دهيد چند ساعتي به همين منوال بگذرد، سپس با ابر و اسفنج و آب آن را بشوييد به احتمال فراوان از دردسرش رهايي مي يابيد.
000438.jpg

براي تميز كردن سطوح سراميكي راه ديگري نيز وجود دارد. اين حربه را مي توان براي پاك كردن جداره هاي استنلس استيل، كروم، فايبر گلاس و سطوح چيني استفاده كرد. با توجه به اين كه اين دست اجناس بخش عمده اي از وسايل خانه را تشكيل مي دهند پاكيزه ساختن شان بسيار مهم است. با حل كردن دو قاشق جوش شيرين در يك ليتر آب و شستن محل مورد نظر با محلول پرداخته شده مي توان از پس اين مهم برآمد، سپس محلآلودگي - احتمالا ًرفع شده - را با آب بشوييد و پاك كنيد تا از شر ناپاكيهاي نشسته بر كالاهايتان وارهيد.اگر تمام تمهيدات را براي پاكيزه كردن سرويس هاي بهداشتي تان بكار بستيد، شستن دستشويي و مخلي هم در دسته كارهايتان قرار مي گيرد. براي انجام دادن اين عمل مشمئزكننده يك چهارم فنجان كلرين يا نيم فنجان آمونياك - هر دو قدرتمند - را روي سنگ خالي كنيد و با برس بماليد تا برق بزند. اما به ياد داشته باشيد هرگز توا‡مان از هر دوي آنها استفاده نكنيد.
براي اينكه اين دستورالعمل ها با عاقبت خوشي به سرانجام برسند آنها را با پاك كردن لكه هاي زنگار از سطوح به پايان مي رسانيم تا شستن سنگ ها! را از ياد ببريد. كافي است سركه خالص يا آب ليمو را روي نقطه مورد نظرتان بريزيد و بگذاريد تا زمانيكه محو نشده پا بر جا بماند. سپس محل را آب بكشيد، اگر نياز بود فرايند را تكرار كنيد تا راحت شويد. بدين ترتيب، حداقل بخشي از خاطره‡ نه چندان دلچسب قبلي را فراموش خواهيد كرد. حال نگاهي به اسباب و سطوح پيرايش شده بياندازيد.
تميزي حيرتآور آنها، بدون شك خستگي شما را از بين مي برد.اكنون وقت آن رسيده به حسن سليقه و كدبانوگري خود بباليد.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |