پنجشنبه ۲۵ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۸۳
روبرتو داسيلوا جونيور، «زي روبرتو»
قلب برزيل
001164.jpg

مريم دري منش: زي روبرتو متولد سال ۱۹۷۴ در برزيل مي باشد كه از تاريخ ۱/۷/۲۰۰۲ به بايرن مونيخ آلمان پيوسته و تا سال ۲۰۰۵ نيز با اين تيم قرارداد دارد. باشگاههايي كه وي تاكنون در آنها توپ زده است، عبارتنداز: سائوپائولو از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶، رئال مادريد از سال ۹۶ تا ۹۸، سال ۱۹۹۸ در فلامينگو ريودوژانيرو و از سال ۹۸ تا ۲۰۰۲ در باير لوركوزن و اكنون در بايرن مونيخ.
دريبل هاي او از زيباترين ها هستند، به علاوه او هر سال در زمره بهترين هاي بوندسليگا است. رومنيگه در مورد او مي گويد: «زي روبرتو هنوز هم قابليت پيشرفت بيشتري دارد.»
خود وي از تنها ۷۰ درصد توانش در اولين فصل حضور در اف. ث. بايرن سخن مي گويد: «من بايد بيشتر داخل محوطه جريمه شوم و روي اتمام كار تمركز كنم. مي خواهم در ادامه فصل بهتر بازي كنم.»
اما او كمبودهايش را هم مي شناسد و مي گويد كه گلهاي كمي زده است. دو گل او در وقت اضافه به ثمر رسيده اند: يكي در ليگ و يكي هم در جام حذفي. ولي در مجموع مرد شماره ۱۱ بايرن از اولين سال حضورش در مونيخ راضي است: «من به زندگي در اينجا عادت كرده ام و در باشگاه هم خوب جا افتاده ام.»
آرزوي بزرگ او هم در حال محقق شدن است. او در نظر دارد قهرمان ليگ شود و اين امر را هم شدني مي داند.
وي با نام كامل خوزه روبرتو داسيلوا جونيور، در يك مورد ديگر هم استاد است: در مسابقه مدل مو در بايرن مونيخ و هر روز هم در مورد موهاي او، كه هميشه مدل جديدي پيدا مي كند، او يك جنوبي تمام عيار است در قلب برزيل با همان ويژگي هاي مثال زدني. برزيلي ها مي گويند زي روبرتو قلب برزيل است. در روزهاي تعطيلي بوندسليگا، سايت اختصاصي باشگاه بايرن مونيخ، گفتگوي كوتاهي با وي ترتيب داده است كه در ادامه مي خوانيد:
* پس از سه هفته مرخصي، دوباره تمرينات را شروع كرديد. تعطيلات چطور بود؟
- خيلي خوب، من در كنار خانواده  در خانه  ام در سائوپائولو بودم. كريسمس را در آرامش جشن گرفتيم و در آخر هم چند روزي به ساحل رفتم.
* در باشگاههاي ديگر هميشه با بازيكنان آمريكاي جنوبي مشكلاتي وجود دارد، اينكه پس از تعطيلات كريسمس به موقع سر تمرينات باشگاهي در آلمان حاضر نمي شوند. اما در مورد تو اوضاع جور ديگري است، تو هميشه به موقع آنجا هستي.
- من اين را مسئوليت خود به عنوان يك حرفه اي در قبال كارفرمايم مي دانم. من هميشه سعي مي كنم به خوبي از من ياد كنند و نمي خواهم به خاطر چنين چيزهايي چهره خود را مخدوش كنم. اين قبيل مسائل تصوير بدي از ما برزيلي ها مي سازد. آن وقت مي گويند كه ما نمي خواهيم كار كنيم. دقيقاً مي خواهم از همين چيزها جلوگيري كنم.
* در برزيل فقط تمرين مي كردي؟
- نه، نه، متأسفانه نمي شود. در برزيل دستگاهي روي بدنم وصل بود كه از روي آن بعداً ميشائيل هنكه متوجه خواهد شد كه در مرخصي چقدر تمرين و چه كار كرده ام. من هميشه در پايان سال به كنار دريا مي روم و دوست دارم آنجا بدوم و ورزش كنم.
* نتايج تيم را در مرحله رفت چگونه ارزيابي مي كني؟
001158.jpg

- تصور مي كنم كه كاملاً خوب شروع كرديم ولي وقتي ليگ قهرمانان شروع شد، به چاله افتاديم. ديگر همه تيم مثل اول آنقدر خوب بازي نكرد. كارها از آنجا سخت مي شود كه ما هميشه مجبوريم بازيكنان را جايگزين كنيم و اين طوري به سختي مي توانيم با يك تيم يكسان و يك دست ادامه بدهيم. بديهي است كه همه بيشتر از اينها از ما انتظار داشته اند. هيأت مديره، رسانه ها و قبل از همه هواداران. مطمئناً بازي هاي انجام شده چندان درخشان نبوده اند ولي با رسيدن به پله دوم بوندسليگا و نيز مرحله يك هشتم و يك چهارم جام باشگاههاي اروپا و جام حذفي آلمان، مسابقات را خيلي خوب به پايان برده ايم.
* و عملكرد خود تو چگونه بوده است؟
- من بايد بهتر از دور رفت بازي كنم. توان من در طول مدت مرحله رفت ضعيف  تر شد و در هفته هاي آخر كمي خسته  شدم، ولي مطمئنم كه در مرحله برگشت اوضاع بهتر مي شود. همه ما انگيزه زيادي داريم و مي خواهيم عنوان قهرماني را به دست بياوريم و فوتبالي زيباتر از قبل ارائه دهيم.
* آيا دوباره زيبا و روبه جلو بازي كردن، يكي از اهداف اصلي تيم در دور برگشت است؟
- بله، در هر شرايط، بايرن مونيخ تيمي با قابليت هاي بسيار بالاست. همه بازيكنان توانمند هستند و اين توان را بايد در آينده در زمين مسابقه به كار گيريم و همچنين انتظاراتي را كه از تيم مان مي رود، برآورده كنيم.
* آيا اين هم يكي از اهداف تو مي باشد كه به منتقدانت نشان دهي كه زي روبرتو هنوز هم چيزي براي ارائه كردن دارد؟
- حتماً، ولي اين كار فقط با كمك تيم محقق مي شود. وقتي مجموعه خوب عمل كند، آن وقت تك تك بازيكنان هم بهتر به نظر مي رسند. بدون تيم نمي شود، ولي من كه تازه پنج هفته يا پنج ماه نيست كه در آلمان بازي مي كنم، بلكه پنج سال است. همه مرا مي شناسند و مي دانند كه من بهتر از ماههاي اخير مي توانم بازي كنم.
* در ليگ قهرمانان اروپا بايد به مصاف رئال مادريد برويد. تو خودت هم در آن تيم بازي كرده اي. حتماً براي تو ديدار خاصي خواهد بود، اين طور نيست؟
- بله، پس از قرعه كشي خيلي خوشحال بودم. به خاطر هر دو مسابقه خوشحالم، زيرا رئال يكي از بزرگترين باشگاههاي دنياست. هر بازيكني آرزو دارد كه در مقابل رئال بازي كند.
* آيا هنوز حساب بسته نشده اي با رئال داري؟
- ابداً، رئال مادريد گذشته و بايد آن را رها كرد. دليلي ندارد كه يك كسي از آن خشمگين باشد و بخواهد چيزي را ثابت كند. بدين علت براي من بازي خاصي است چون من در فينال ليگ قهرمانان سال ۲۰۰۲ با باير لوركوزن ازآنها شكست خوردم. الان مي توانم در مقابل آنها بازي كنم و مي خواهم پيروز شوم.
* آيا با روبرتو كارلوس يا رونالدو، در مورد اين ديدار صحبتي داشته اي؟
- نه، هنوز نه. اما در ماه فوريه به همراه تيم ملي يك مسابقه دوستانه داريم كه آن موقع حتماً در اين مورد صحبت خواهيم كرد.
* چه چيزهايي به هم مي گوييد؟
-  حتماً همه ما آرزو مي كنيم كه آنكه بهتر است پيروز شود، شايد هم قرار بگذاريم كه پيراهن هاي مان را با هم عوض كنيم، ولي در يك مسابقه رسمي من با كسي تعارف ندارم.

فدراسيون اسكي و مشكلات شمشك و ديزين
001152.jpg
رئيس فدراسيون اسكي گفت: با توجه به اين كه دستگاه هاي بالابر و ساير امكانات پيست اسكي ديزين متعلق به ۲۵ سال گذشته است، نمي توان در فاصله ۳ سالي كه اين پيست در اختيار فدراسيون قرار گرفته است تغييرات اساسي در آن ايجاد كرد.
عيسي ساوه شمشكي در ابتدا در رابطه با روند اداره پيست هاي اسكي ديزين و شمشك اظهار داشت: پيش از آن كه فدراسيون اسكي تأسيس شود، پيست اسكي توچال تحت مديريت بنياد مستضعفان و جانبازان بود و پيست هاي ديزين و شمشك با مديريت سازمان ايرانگردي و جهانگردي اداره مي شد، در سال ۵۷ كه شركت ورزش هاي زمستاني واگذار شد، اداره پيست هاي اسكي ديزين و شمشك به شركت ورزش هاي زمستاني واگذار شد، در سال ۵۸ بعد از پيروزي انقلاب، با تصويب شوراي عالي انقلاب، شركت هايي چون: شركت ورزش هاي زمستاني، تأسيسات بخش جهانگردي و گشت ها در هم ادغام شدند و تحت مديريت سازمان ايرانگردي و جهانگردي درآمدند.
وي افزود: در سال ۶۰ و هنگامي كه پيشنهاد مسئوليت فدراسيون اسكي را به بسياري از پيشكسوتان اين رشته مطرح كردند، اكثرا اين پيشنهاد را به دليل اين كه معتقد بودند، فدراسيون نه پيست و نه امكانات لازم دارد رد كردند، تا اين كه «مصطفي داودي» رئيس وقت سازمان تربيت بدني اين مسئوليت را به من واگذار كرد، هر چند قبل از پذيرش اين مسئوليت نايب رئيس مدارس اسكي كشور بودم. شمشكي اضافه كرد: بعد از پذيرش اين مسئوليت، از سازمان ايرانگردي و جهانگردي خواستيم تا همكاري خوبي را با فدراسيون داشته باشند تا علاوه بر درآمدزا كردن پيست ها، مسابقات قهرماني كشوري و بين المللي را در پيست ها برگزار كنيم.
وي گفت: در دهه اول انقلاب و براي اين كه جايگاه ورزش اسكي را به مسئولين سازمان تربيت بدني بشناسانيم، در سال ۶۷ پيشنهاد ميزباني اولين تورنمنت بين المللي را در پيست اسكي ديزين داديم كه اين مسأله در كنگره فدراسيون جهاني مورد بررسي قرار گرفت و با تأييد كارشناسان فدراسيون جهاني، پيست اسكي ديزين بين المللي شد و در نتيجه تا سال ۷۲ ، ۸ تورنمنت بين المللي را برگزار كرديم.
رئيس فدراسيون اسكي ادامه داد: در سال ۶۴ چون معتقد بوديم پيست هاي اسكي ديزين و شمشك متعلق به سازمان تربيت بدني است، به  آقايان مهندس ميرحسين موسوي نخست وزير و سيد محمد خاتمي وزير ارشاد وقت اين پيشنهاد را داديم و كليات اين مسأله در مجلس تصويب شد، اما لايحه آن مورد تصويب قرار نگرفت. مكاتبات اين كار در دوره رياست احمد درگاهي و حسن غفوري فرد در سازمان تربيت بدني نيز پي گيري شد، تا اين كه در سال ۷۴ در دوره رياست مهندس هاشمي طبا، اين مسأله در شوراي عالي اداري با حضور رئيس جمهور و اعضاي اين شورا مبني بر اين كه جايگاه ورزش هاي زمستاني در نظام مقدس اسلامي كجاست، مورد بررسي قرار گرفت و پنجم آبان ماه ۱۳۷۸ به تصويب رسيد.
وي به خبرنگار ايسنا گفت: در اين مصوبه، مالكيت پيست هاي اسكي ديزين و شمشك به سازمان تربيت بدني و شركت تجهيز واگذار شد و وظايف فدراسيون در قبال نگهداري پيست ها، تشريح شد.
شمشكي افزود: در اسفندماه سال ۸۰ مصوبه اي در دولت تصويب شد، مبني بر اين كه كليه هتل ها، مهمانسراها و امكاناتي كه در اختيار سازمان ايرانگردي و جهانگردي است، بابت بدهي هاي دولت به صندوق تأمين اجتماعي و بازنشستگي واگذار گردد كه در ظرف مدت كوتاهي مديريت پيست ها به اين نهادها سپرده شد، اما با پيگيري هايي كه انجام داديم، مديريت پيست ها در اختيار سازمان تربيت بدني قرار گرفت.
شمشكي تصريح كرد: با توجه به بهره برداري ۲۵ ساله اي كه از پيست ها به عمل آمده بود، نياز به تعميرات اساسي داشت تا حداقل در ۱۰ سال آينده هم دستگاه هاي بالابر قابل استفاده باشند، به همين خاطر در فروردين ماه سال جاري از مهندس مهر عليزاده و علي كفاشيان درخواست كرديم تا بازديدي از پيست ها به عمل آورند تا از نزديك شاهد مشكلات پيست ها باشند. لذا با دستور مهندس مهرعليزاده به فدراسيون اسكي و شركت تجهيز، به منظور تعمير هر چه سريع تر دستگاه هاي بالابر، به دعوت فدراسيون دو كارشناس از كارخانه پوماي فرانسه به مدت يك هفته در ايران حضور پيدا كردند و دستگاه ها را به دقت مورد بازبيني قرار دادند كه در نهايت عنوان كردند چون دستگاه هاي «تله كابين» و «تله سيج» متعلق به ۱۵ سال قبل مي باشد، در حال حاضر قطعات لازم در داخل كارخانه موجود نمي باشد و فرصت خواستند تا قطعات لازم را بسازند، ضمن اين كه اظهار داشتند، بازسازي كامل دستگاه ها به ۲ ميليارد تومان هزينه و ۳ سال زمان نياز دارد، تا دستگاه هاي بالابر جوابگوي ۱۰ سال آينده باشد.
وي تأكيد كرد: بعد از اين جريان، با بررسي هاي شركت تجهيز، فدراسيون اسكي و سازمان تربيت بدني و با نشست با كارشناسان، به اين نتيجه رسيديم، بازسازي دستگاه ها را به مهندسين فني ايراني كه ۳۰ سال تجربه در اين كار را دارند، واگذار كنيم. كار تعمير و بازسازي دستگاه ها را با مشاركت مهندسين شركت «بارت ماشين توس» كه تحصيل كرده هاي آمريكا بودند و از لحاظ علم، تكنولوژي و تخصص چيزي كمتر از مهندسين فرانسه نداشتند، شروع كرديم و يك سرويس كلي در دستگاه ها انجام داديم.
شمشكي اظهار داشت: حال اگر دستگاه هاي بالابر در روز افتتاحيه با مشكل مواجه شدند، به خاطر اين بود كه بعد از تعميرات جزيي، زمان كافي براي آزمايش دستگاه ها نداشتيم و يك دفعه فشار بيش از حد به دستگاه وارد شده بود. وي ميزان هزينه تعمير قطعات دستگاه هاي بالابر و ساير امكانات از جمله سرويس هاي بهداشتي و ... را تاكنون ۲۰۰ ميليون تومان عنوان كرد.
شمشكي در ادامه به پروسه بازسازي پيست اسكي ديزين اشاره و تصريح كرد: با توجه به محاسبات انجام شده توسط كارشناسان فرانسوي، تا سال آينده، قطعات ۳ خط تله كابين بايد تعويض شود.
وي يادآور شد: امكاناتي كه از كارخانه پوماي فرانسه وارد خواهد شد، براي قطعات تله كابين چهارم است كه متعلق به سال ۵۶ است كه به خاطر پاره اي مشكلات هنوز نصب نشده است، مقداري از قطعات آن به مرور زمان در طول ۲۵ سال استفاده شده و مابقي قطعات در حال بازسازي مي باشد.

سايه روشن ورزش
فيگو: شايد تيم اسپورتينگ پرتغال با فوتبال خداحافظي كنم
«لوئيز فيگو» بازيكن  پرتغالي  تيم  فوتبال  رئال  مادريد مي گويد كه  اگرروزي  شرايط مهيا باشد، فوتبال  اسپانيا را رها خواهد كرد و بازي  در فوتبال كشوري  ديگر را تجربه  خواهد كرد.
فيگو در مصاحبه  با شبكه تلويزيوني  اس .آي.سي  پرتغال  گفته  است  كه  در حال  حاضر قصد ترك  فوتبال  اسپانيا و باشگاه  رئال  مادريد را ندارد و تأكيد كرد: مدت  زمان  زيادي  است  كه  در فوتبال  اسپانيا حضور دارم  و امروز فكر مي كنم  دوست  دارم  فوتبال  كشوري  ديگر را تجربه  كنم  و اگر روزي  اين  اتفاق  بيفتد مطمئناً به  خاطرمسائل  مالي  اسپانيا را ترك  نخواهم  كرد زيرا من  در اسپانيا به  هر آنچه  كه  براي  يك  بازيكن  متصور است  رسيده ام  و نيازي  به  طلب  آن  در كشوري  ديگر ندارم .
فيگو اين  فرض  را هم  بعيد ندانست  كه  بعد از پايان  كارش  در تيم  رئال مادريد در تيمي  در كشورش ، فوتبال  را كنار بگذارد. وي  گفت  كه  علاقه مند است  اگر در شرايط سلامت بدني  مناسبي  به سر برد به  پرتغال  بازگردد و در يك  تيم  پرتغالي  حيات  حرفه اي  خود را پي  بگيرد.
وي  تيم  اسپورتينگ  پرتغال  را گزينه  نخست  خود عنوان  كرد . فيگو اسپورتينگ  پرتغال  را در سال  ۱۹۹۵ براي  پيوستن  به  تيم  بارسلونا ترك  كرد. اين  بازيكن  تا سال  ۲۰۰۶ با رئال  مادريد قرارداد دارد.
در ماه  دسامبر شايع  شد كه  فيگو با باشگاههاي  منچستر يونايتد و چلسي  وارد مذاكره  شده  است  اما او اين  شايعات  را تكذيب  كرد.
بدمينتون ايران در انتظار ميهمانان سه قاره
001143.jpg

چهاردهمين دوره رقابت هاي بين المللي بدمينتون دهه فجر يك تفاوت عمده با دوره هاي گذشته اش پيدا كرده است. اين تفاوت ناشي از حضور فعال كشورهاي اروپايي دراين دوره از بازي هاست. تا كنون اسپانيا، ولز، بلغارستان، سوئيس، فرانسه و سوئد آمادگي خود را به فدراسيون بدمينتون ايران اعلام داشته اند. جدا از اين كشورها تركمنستان، نيوزيلند، عراق، كانادا و پاكستان هم اسامي خود را ارسال كرده اند. از ايران هم دوتيم مردان و زنان در اين دوره از مسابقات حاضر خواهند بود.

داويدز در تيم بارسلوناي اسپانيا فوتبال را ادامه مي دهد
مراسم  معارفه  «ادگار داويدز» بازيكن  هلندي  كه  با باشگـــاه  بارسلونا قرارداد امضا كرد، بعد از طي  مراحل  اداري  و معاينــــات  پزشكي  در حضور خبرنگاران  انجام  شد.
001146.jpg

داويدز  در مراسم  معارفه  كه  باحضور مقامات  و مسئولان  باشگاه  و در حضور خبرنگاران  و هواداران  تيم  برگزار شد، بارسلونا را باشگاهي  بزرگ  خواند و از حضورش  در آن  اظهار خوش وقتي  كرد.
داويدز به  صورت  يار قرضي  تا پايان  مسابقات  فصل  باشگاه هاي  اسپانيا كه  ماه  ژوئن  است  به  تيم  بارسلونا پيوسته  و باشگاه  مي تواند در پايان  اين  مهلت  در صورت  تمايل  قراردادي  يك  ساله  با او امضا كند. اين بازيكن  قبلاً اظهار داشته  كه  علاقه مند به  حضور درازمدت  در بارسلوناست .
داويدز در بارسلونا پيراهن  شماره  ۳ را به  تن  خواهد كرد و در مرحله  يك  هشتم  نهايي  مسابقات  جام  حذفي  اسپانيا مقابل  تيم  دسته  دومي  لوانته  هم حاضر خواهد شد.
دستمزدي  كه  در بارسلونا به  داويدز پرداخت  خواهد شد ۲/۱ ميليون  يورو خواهد بود. بارسلونا با فروش  پاتريك  اندرسون  سوئدي  و دروازه بان  آرژانتيني  خود تيتو بونانو توانست  اندوخته  لازم  براي  خريد قرضي  داويدز را جمع آوري  كند.
بارسلونا در تاريخ  خود تاكنون  هفده  بازيكن  هلندي  را در خود جاي  داده است  و در اين  فصل  هم  فعلاً با آمدن  داويدز پنج  بازيكن  از اين  كشور دارد شامل : مايكل  رايزيگر، فيليپ  كوكو، پاتريك  كلايورت ، مارك  اوورمارس ، جيوواني  فان  برونهورست.

تيم واليبال مردان روسيه و زنان آلمان در المپيك آتن
001140.jpg

در پي انجام بازيهاي انتخابي واليبال المپيك آتن در قاره اروپا تيم هاي واليبال مردان روسيه و زنان آلمان با اقتدار به مرحله نهايي المپيك آتن صعود كردند.
در پيكارهاي مردان، روسيه در مصاف با هلند دارنده مدال طلاي المپيك آتلانتا به برتري سه بر صفر رسيد و در باكو تيم زنان آلمان با شكست تركيه در سه گيم پياپي جواز صعود گرفت.
در رقابت هاي انتخابي آمريكاي جنوبي دو تيم آمريكا و كوبا در يكقدمي صعود قرار دارند كه فاتح پيكار اين دو تيم هم به مرحله نهايي خواهد رسيد.

خبرها و نگاه ها
مربي  تيم  فوتبال  گالاتاسراي: در ۶ ماه  آينده  ساختار تيم  تغيير خواهد كرد
001149.jpg

«فاتح  تريم » مربي  تيم  فوتبال  «گالاتاسراي » تركيه  ، گفت : در شش  ماه  آينده  با تغيير ساختار، اين  تيم  را مجددا سازماندهي  خواهد كرد. تريم ، در مصاحبه  مطبوعاتي  با اعلام  اين  مطلب  گفت : عمده ترين  هدف  وي  و مسئولين  گالاتاسراي  در حال  حاضر تجديد ساختار تيم  گالاتاسراي  است .
وي  كه  به  دليل  ناكامي هاي  تيمش  در دور رفت  مسابقات  فوتبال  قهرماني  دسته  اول  باشگاه هاي  تركيه  با انتقاد شديد محافل  ورزشي  اين  كشور مواجه  مي باشد، گفت : در شش  ماه  آينده  تركيب  اساسي  تيم  براي  سالهاي  آتي  تعيين  خواهد شد.
مربي  گالاتاسراي  افزود: هدف  وي  و كادر رهبري  تيم  ، تعيين  يك  تركيب  جديد براي  اين  تيم  مي باشد، چرا كه  تركيب  فعلي  گالاتاسراي  نامتناسب  است .
تريم  گفت : طبق  تصميم  وي  كه  به  تصويب  مسئولين  گالاتاسراي  نيز رسيده  در دور برگشت  از بازيكنان  جوان  و جديد در تيم  گالاتاسراي  استفاده  خواهد شد. مربي  تيم  فوتبال  گالاتاسراي  گفت : ۱۷ بازيكن  جديد گالاتاسراي  در فصل  جاري  بدون  پرداخت  هيچگونه  حق  انتقالي  خريداري  شده اند و با در نظر گرفتن بازيهاي  اين  بازيكنان  در آخر فصل  جاري  نسبت  به  حضور دايم  آنان  در گالاتاسراي  تصميم گيري  خواهد شد.
گالاتاسراي  كه  از تيمهاي  معتبر ليگ  اول  تركيه  است ، در پايان  دور رفت  مسابقات  فوتبال  قهرماني  دسته  اول  باشگاه هاي  تركيه  در رده  پنجم  جدول  رده بندي  جاي  گرفت  و از دور رقابت ها حذف شد.
خشونت  هواداران ، جدي ترين  مشكل  امنيتي  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا
 پرتغال ، ميزبان  مرحله  پاياني  مسابقات  فوتبال  جام  ملت هاي  اروپا خطر خشونت  هواداران  تيم ها را در اين  رويداد ورزشي  مهم ، جدي  مي داند و با چاره جويي هاي  لازم  خود را آماده  مقابله  با اين  خطر كه  در فوتبال  اروپا بي سابقه  نيست  كرده  است .
001161.jpg

«نونو ماگالهز» معاون  وزير كشور پرتغال  در اين  زمينه  گفته  است: از زمان  راه اندازي  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا تاكنون ، اين  مسابقات  در هر دوره  با رشدي  فزاينده  نسبت  به  دوره هاي  پيشين  شاهد خشونت  هواداران  بوده  و علي رغم  تدابير شديد امنيتي  كه  در هر دوره  براي  مقابله  با آن  انديشيده  مي شود اين  پديده  همچنان  پابرجا و روبه  رشد است  .
مرحله  پاياني  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا در سال  ۲۰۰۴ مهم ترين  رويداد ورزشي  است  كه  پرتغال  تاكنون  شاهد برگزاري  آن  بوده  و به  همين  علت  تدارك  وسيعي  براي  هرچه  مطلوبتر برگزار كردن  آن  ديده  است .
به  لحاظ امنيتي  همه  نيروهاي  پليس  پرتغال  در طول  برگزاري  مسابقات  به  حال  آماده  باش  خواهند بود و تمام  مرخصي ها و تعطيلات  ماموران  پليس  در ايام  مسابقات  لغو خواهد شد.
در ايام  مسابقات  هم  دادگاههاي  موقت  در سرتاسر كشور مشغول  به  كار خواهند بود و به  رسيدگي  امور قضائي  كه  در حاشيه  مسابقات  پيش  خواهد آمد خواهند پرداخت  و در صورت  لزوم  هر اخلالگر خارجي  را در اسرع  وقت  به  كشورش  مسترد خواهند كرد.
در دوره  قبلي  مسابقات  جام  ملتهاي  اروپا در سال  ۲۰۰۰ در دو كشور بلژيك  و هلند، ۸۵۰ تماشاگر اخلالگر كه  اكثراً هم  انگليسي  بودند تنها در بروكسل  دستگير شدند. برآورد شده  است  كه  تعداد ۳ ميليون  خارجي  براي  تماشاي  مسابقات  جام  ملتهاي  اروپا به  پرتغال  سفر كنند .

«جيوواني  تراپاتوني» براي  مربيگري  آينده  تيم  تاتنهام  در نظر گرفته  شد
 مدير برنامه هاي  «جيوواني  تراپاتوني » اعلام  كرد كه  اين  مربي  بعد از پايان  كارش  در هدايت  تيم  ملي  ايتاليا، به  احتمال  قوي  در باشگاه  تاتنهام  انگليس  مشغول  به  كار خواهد شد.
001155.jpg

به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن، «كلوديو ويگوره لي» به  اين  مطلب  اشاره  كرده  و گفته  است  كه  تاكنون  صحبت هايي  هم  در اين  زمينه  با مسئولان  باشگاه  تاتنهام  صورت  گرفته  است .تراپاتوني  تا پايان  مسابقات  جام  ملتهاي  اروپا كه  تابستان  آينده  در پرتغال  انجام  مي شود، در رأس  تيم  ملي  ايتاليا قرار خواهد داشت  و انتقال  او به  هر تيم  ديگر بعد از پايان  اين  مسابقات  ميسر خواهد شد. جام  ملتهاي  اروپا از تاريخ  ۱۲ ژوئن  تا ۴ ژوئيه ، ۲۲ خرداد تا ۴ تير برگزار مي شود.
مربي  تيم  تاتنهام  گلن  هادل  بود كه  سپتامبر ۲۰۰۳ بركنار شد و سرپرستي اين  تيم  به  ديويد پلت  دستيارش  سپرده  شد. مربيان  صاحب  نامي  همچون  گاس هيدينك  هلندي  ، مارتين  اونيل  ايرلندي  و روبرتو مانچيني  ايتاليايي  براي  رهبري  تيم  در نظر گرفته  شده اند.

ورزش
اقتصاد
انديشه
زندگي
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |