يكشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۶
در حاشيه بودجه سال ۸۳  و افزايش ضريب حقوق كارمندان
فقيرترمي شويم
اين چه شرايطي است كه همه بايد يا دلال باشند يا گرسنه بمانند؟ يا خريد و فروش كنند يا حسرت بكشند؟
يك كارمند
000651.jpg
«... جزئيات خبر را با دقت در روزنامه مي خوانم، با مكث و تعمق بسيار. مي خواهم بدانم به راستي معجزه بزرگ در زندگي ما رخ خواهد داد؟ آيا سرانجام خواهيم توانست از فشار فزاينده قيمت ها كه حقوق ما را نه سال به سال، بلكه ماه به ماه كمتر و بي مقدارتر مي كند كمي، فقط كمي رهايي يابيم؟ آيا فرصت تازه كردن نفس خود را خواهيم يافت...» اين جمله را حسن.ب كارمند فوق ليسانس يكي از اداره هاي دولتي مي گويد. او كارشناس تواناي امور اقتصادي يكي از وزارتخانه ها است و مساله حقوق كارمندان دولت برايش مقوله بسيار مهمي به شمار مي رود  . در پايان جمله هايش در اشاره به داده هاي رئيس سازمان مديريت و برنامه كشور در مورد افزايش حقوق كارمندان در سال ۱۳۸۳ سرش را تكان مي دهد و مي گويد:«... نه، هيچ اتفاقي نخواهد افتاد. حقيقت اين است شايد بيش از حد خوش بين شده ايم، سازمان اگر بخواهد هم، نمي تواند مساله را حل كند و همه اين را مي دانيم.»
آمار و ارقام تاحدي مبهم به نظر مي رسند. رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در تبيين بودجه سال ۸۳ ميزان افزايش ضريب حقوق كارمندان دولت در اين سال را از ۳۲۰ تا ۳۴۰ عنوان كرد. در حالي كه پيشترها ادعا كرده بود ميزان افزايش حقوق كاركنان دولت در سال آينده به ميزان تورم جاري خواهد بود.
محمد ستاري فر درمورد جهت گيري بودجه جاري سال ۸۳ گفته بود تامين اعتبار لازم براي افزايش ضريب حقوق كاركنان دولت از ۳۲۰ تا ۳۴۰، تامين پاداش پايان خدمت بازنشستگان، افزايش حداقل حقوق كاركنان دولت، اصلاح حقوق (ارتقاء مسير شغلي) اعضاي هيات علمي، معلمان و پرستاران در بودجه جاري منظور شده است.
وقتي از او پرسيدند دولت چگونه مي تواند قدرت خريد كارمندان را حفظ كند؟ (در حالي كه با افزايش ضريب حقوق كاركنان دولت از ۳۲۰ تا ۳۴۰ حدود ۶ درصد حقوق آنها رشد خواهد يافت و در همين حال نرخ تورم براي سال آينده ۵/۱۴ درصد پيش بيني شده) او پاسخ داد: اعتبارات فصل اول لايحه بودجه كه مربوط به پرداختي كاركنان دولت است، ۸/۱۶ درصد نسبت به سال ۸۲ افزايش يافته كه بيشتر از نرخ تورم پيش بيني شده براي سال آينده است. بنابراين قدرت خريد كاركنان دولت با پرداختي هاي مختلف حفظ خواهد شد.
اما همه مي دانند طي دو سه سال گذشته همواره ميزان قدرت خريد كارمندان دولت كاهش يافته و درآمد آنها از نرخ تورم فاصله منفي گرفته. پاسخ او تطابقي با آن چه بر كارمندان و حقوق بگيران مي گذرد ... ندارد، دارد؟به نظر مي رسد اين سازمان كه برنامه هايش تابعي از دهها پارامتر متغير و برنامه هاي ساير سازمان ها و وزارتخانه ها و حتي سياست خارجي است عملا  برابر روند دائمي تورم راهي جز مداواي سال به سال در قالب همين اعدادي كه ذكر مي كند ندارد.
بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد، افزايش ضريب حقوق از ۲۹۰ تا ۳۲۰ در سال ۸۲، حقوق كاركنان دولت را حدود ۴/۱۰ درصد افزايش داد، در حالي كه نرخ تورم اعلام شده در آن سال توسط منابع رسمي حدود ۱۵ درصد بود و نمايندگان مجلس اين نرخ را ۲۱ درصد اعلا م كرده بودند. به اين فاصله دقت كنيد از ۴/۱۰ درصد تا ۲۱ درصد، در حالي كه برخي معتقدند نرخ تورم به نزديك ۳۰ درصد هم مي رسد. كافي است از زنان خانه دار بپرسيد تا مثلا ً به شما بگويند قيمت برنج هاشمي كيلويي ۹۵۰ تومان بود و حالا حداقل به ۱۲۰۰ تومان افزايش يافته.
كافي است از همه در مورد هزينه هاي تردد در سطح شهر بپرسيد تا كلا ً به شما بگويند كرايه حمل و نقل ازميدان انقلاب تا آزادي صد تومان بود و حالا به ۱۵۰ تومان افزايش يافته. يا اين كه اساساً هزينه هاي تردد در اكثر مسيرها بين ۲۵ تا ۷۵ تومان بالارفته. همه مي دانند وقتي قيمت بنزين افزايش مي يابد همه چيز گران مي شود.
نمونه روز را يكي از خريداران در اشاره به تورم گوشزد مي كند. او براي خريد كولر در خرداد ماه با قيمت ۱۴۷ هزار تومان روبرو بود و همين هفته پيش همان كولر را به او با قيمت ۱۸۰ هزار تومان عرضه كردند!
خريداران مثل هميشه صريح و بي واسطه مسائلي را كه دولت در قالب آمار و ارقام تا حدي مبهم و چند پهلو ارائه مي دهد، مورد اشاره قرار مي دهند. در حقيقت هر يك از شهروندان در مورد هر مساله اقتصادي اطلا عي نداشته باشد، گراني و تورم را خوب مي فهمد، بسيار خوب.
آخرين آمارهاي اعلام شده از سوي بانك مركزي، نرخ تورم در سال گذشته را حدود ۷/۱۶ درصد نشان مي دهند.
رشد ضريب پايه حقوق از ۳۲۰ تا ۳۴۰ براي سال آينده، حقوق كارمندان را حدود ۷ درصد افزايش خواهد داد در حالي كه نرخ تورم اعلام شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال آينده ۵/۱۴ درصد است. بيش و كم همه مي دانند نرخ تورم در كشور در سال ۸۳ بيش از ميزاني است كه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام كرده است.
روند افزايش نرخ تورم و افزايش اعلام شده توسط رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، نشان مي دهد قدرت خريد كارمندان كه قشر عظيم تقاضا كننده كالا و خدمات در جامعه هستند به ميزان زيادي كاهش خواهد يافت. آن چه در اين روند جلب نظر مي كند. كم توجهي به شرايط كارمندان و حقوق بگيران است كه به دلايل مختلف، من جمله زمينه هاي فرهنگي و ناتواني اقتصادي، نمي توانند وارد بازار كار آزاد شوند، نمي توانند دلالي كنند، نمي توانند بخرند و بفروشند.
گفته شده بود ميزان حداقل حقوق كاركنان دولت از ۷۰۰ هزار ريال در سال ۸۱ به ۸۰۰ هزار ريال در سال ۸۲ مي رسد، اما اين رشد با نرخ تورم همساز نبود، نتيجه آن كه قدرت خريد بيش از سال پيش كاهش يافت.
اين احساس كوچك شدن جيب و كم شدن قدرت خريد عملا  حيطه اقتصادي را پشت سرگذاشته و بدل به پديده روانشناسانه اي شده است. آنچه كه مي تواند مثنوي هفتادمن خوانده شود.
يكي از كارمندان بيست ساله دولت درد دل اين قشر را با جمله اي تكان دهنده بازگو مي كند. او مي گويد: «اين چه شرايطي است كه همه بايد يا دلال باشند يا گرسنه بمانند؟ يا خريد و فروش كنند يا حسرت بكشند؟» همكار او در اين زمينه مي افزايد:«شرايط جاري به صورتي است كه نه تنها كارمندان و حقوق بگيران به دليل فشار مفرط جاري بر آن ها و خانواده هايشان وظايف خود را خوب انجام نمي دهند، بلكه عملا ً بسوي فعاليت هاي دلالي و بخر و بفروشي سوق داده مي شوند و اين يعني سقوط».
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در مورد ميزان حداقل حقوق كارمندان دولت در سال آينده گفته بود: حداقل حقوق كاركنان دولت از ۸۰۰ هزار ريال در سال جاري به ۹۰۰ هزار ريال تا يك ميليون ريال در سال آينده افزايش خواهد يافت. نكته اين است نرخ تورم دو رقمي بيشترين فشار را بر اقشار حقوق بگير اعم از كاركنان دولت و كارمندان بخش خصوصي وارد مي كند. ضرايب اعلام شده از سوي دولت در سال ۸۳ در صورت اعمال حقوق كاركنان دولت ضمن در نظر گرفتن پنج درصد افزايش سنواتي به نسبت سال ۸۲ تنها به ميزان هفت درصد افزايش خواهد يافت. تاثير اعمال پنج درصدي افزايش سنواتي سالانه كاركنان دولت در جمع حقوق حكم كارگزيني كاركنان رسمي دولت بيش از ۹/۱ درصد نخواهد بود.
مسئله بازي با اعداد و ارقام نيست (همان چيزي كه معمولا ً در گزارش هاي برنامه ريزان جلب نظر مي كند)، نكته واقعيت محض است كه در جامعه ما جاري است. اعمال ۵ درصد افزايش سنواتي ساليانه كارمندان دولت در مقايسه با افزايش ۲۰ تا ۳۰ درصدي هزينه خريد كالاها و محصولات و هزينه فعاليت هاي خدماتي رقم مضحكي به نظر مي رسد و عملا ً چيزي بيش از پر كردن گزارش هاي دولتي نيست. بنابراين سال ۱۳۸۲ در شرايطي ماههاي زمستاني اش را مي گذراند، كه بهار اقتصادي روشني براي كارمندان و حقوق بگيران متصور نيست.
در اين گونه موارد ظاهراً افزايش حقوق در نظر گرفته مي شود، راه حلي كه نه تنها جوابگوي هزينه هاي روزمره نيست بلكه با مفاد قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق كاركنان دولت كه در آن افزايش حقوق معادل نرخ تورم سالانه اعلام شده هم مغايرت دارد.ضمن آن كه اين افزايش حقوق تنها شامل فيش هاي رسمي كاركنان رده پايين دولت مي شود و پرداختي ها و امتيازات غير رسمي مديريتي در اين فيش درج نمي شود. پايين بودن حقوق و مزاياي كاركنان دولت و عدم كارآيي قانون نظام هماهنگ پرداخت، نيازهاي مالي آنها را تامين نمي كند.
حداقل حقوق و مزاياي ماهانه كاركنان دولت در برخي از كشورهاي همسايه معادل ۵۰۰ تا۹۰۰ دلار است، اما اين رقم در ايران كمتر از ۲۰۰ دلار در ماه محاسبه شده! ضمنآن كه هزينه مسكن يا خريد اتومبيل يا تحصيل در آن كشورها به گراني كشور ما نيست. در اكثر كشورهاي جهان با انواع پرداخت ها سعي مي شود قدرت خريد كاركنان دولت تقويت شود، در حالي كه قدرت خريد كاركنان ايران به علت افزايش قيمت ها و كمي حقوق و مزايا هر سال نسبت به سال قبل بيشتر كاهش مي يابد. باعث تاسف است كه بايد براي اشاره صريح و بي تعارف شرايط نگران كننده قشر حقوق بگير و كارمند از نمونه هاي خارجي مثال آورد، ولي به نظر مي رسد چشم ها را به اين قشر بسته ايم و به شرايط نابسامان اقتصادي خود قناعت كرده ايم.
عدم تناسب حقوق كاركنان دولت در بين دستگاه هاي مختلف و حتي در يك دستگاه دولتي سبب شده انگيزه هاي اين قشر براي انجام وظايف خود به كمترين ميزان برسد. بنابراين سازمان مديريت و برنامه ريزي چاره اي جز بازنگري سياست هاي خويش در اين امر ندارد. اما حقيقت اين است: اين سازمان اگر بخواهد هم نمي تواند با تورم فزاينده اي كه روز به روز قدرت خريد مردم را كم مي كند، مبارزه كند و به همين دليل گزارش هايي از نوع تبيين بودجه سال ۱۳۸۳ و اشاره به ضريب حقوق كارمندان دولت توسط اين كارمندان چندان جدي گرفته نمي شود.

بانك كارگشايي  يك چهارم ارزش طلا،   وام قرض الحسنه مي دهد
بانك كارگشايي در قبال اخذ وثيقه طلا  به متقاضيان وام مي پردازد.
به گزارش خبرنگار ما، اين بانك در ازاي اخذ هر گرم طلا  ۱۸ هزار ريال وام مي دهد، به عبارتي متقاضي وام مي تواند با ارائه ۱۱۰ گرم طلا  كه قيمت آن حدود يك ميليون تومان است ۲۱۰ هزار تومان وام بگيرد.
در نظر گرفتن وثيقه ۴ برابر براي پرداخت وام موضوعي است كه بعضاً مشكلا تي را براي متقاضيان اخذ وام از بانك كارگشايي به همراه دارد.
زينت همتي كه براي اخذ وام به بانك كارگشايي مراجعه كرده، در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: براي مدت زمان كوتاهي نياز به پول دارم براي همين دليلي نداشت كه طلا هايم را بفروشم.
وي ادامه داد: البته من به حدود ۳۰۰ هزار تومان پول نياز دارم ولي بانك در ازاي يكصد گرم طلا  تنها ۲۰۰ هزار تومان وام مي دهد.
وي اين قيمت را غيرمنصفانه توصيف كرد و گفت: حداقل قيمت طلا هاي من در بازار فعلي ۸۰۰ هزار تومان است ولي بانك تنها ۲۰۰ هزار تومان وام مي دهد.
در اين راستا رئيس بانك كارگشايي گفت: تسهيلا ت اعطايي اين بانك به صورت قرض الحسنه بوده و سودي از گيرنده وام اخذ نمي شود.
محمدحسين نيك بخش اكثر وثيقه هاي مورد تأييد بانك را طلا  ذكر كرد و گفت: در برخي از شعب نقره نيز به عنوان وثيقه قابل دريافت است.
وي افزود: بانك كارگشايي به ازاي هر گرم طلا  ۱۸ هزار ريال وام مي دهد.
در همين ارتباط دكتر محمدقلي يوسفي، صاحب نظر مسائل پولي درباره نرخ تسهيلا ت بانك كارگشايي گفت: باتوجه به اينكه نوع اين تسهيلا ت قرض الحسنه است، تعيين نرخ وام در اختيار بانك هاست.
وي افزود: در صورت تمايل بانك هاي عامل مي توانند نرخ وام را افزايش يا كاهش دهند.
وي اثرات اعطاي وام در قبال اخذ وثيقه طلا  را مخرب توصيف كرد و گفت: با اين كار تمام منابع طلا ي كشور امكان تبديل شدن به پول نقد را دارند كه اين كار افزايش نقدينگي را به همراه دارد.
يوسفي اظهار داشت: افزايش نقدينگي عرضه پول را بالا  مي برد و در نهايت نرخ تورم افزايش مي يابد.
وي گفت: ممكن است در كوتاه مدت اخذ اين گونه وام ها به نفع گيرنده وام تمام شود؛ ولي در نهايت به ضرر اوست.
اين استاد دانشگاه تأكيد كرد: اين اشكال نظام بانكي نيست؛ بلكه بانك به عنوان يك بنگاه اقتصادي در پي فرصت است و اين اشكال ريشه در ساختار اقتصادي كشور ما دارد.
به گفته وي، اين كار در ساير كشورها نيز انجام مي شود ولي چون ساختار اقتصادي ساير كشور ها سالم است اعطاي پول در ازاي اخذ طلا  مشكلي ايجاد نمي كند.

نامه خوانندگان
نيازهاي پارك ملت
فرزانگان و افراد متعهد و خيرخواه جامعه در مورد خطرات ومشكلا ت آلودگي جوانان به هر نوع موادمخدر و هدايت به سمت تندرستي و ايجاد هر چه بيشتر شادابي و سلا متي، توصيه ها نموده اند.
جوانان و عامه مردم در ساعت هاي مختلفي از شبانه روز براي استفاده از هواي پاك و سالم و تجديد قوا با داشتن مشغله هاي گوناگون زندگي به پارك ها پناه مي برند و دور هم جمع مي شوند كه البته در اين جمع شدن اگر غيرورزشي باشد گاه خطراتي نهفته است، در وهله اول در هر زمان، راحت ترين و كم خرج ترين ورزش قدم زدن در پارك به شمار ميآيد و در وهله دوم استفاده از وسائل بازي، براي بچه ها در پارك تدارك گشته است.
شهرداري هر منطقه بايستي به احداث و ايجاد فضاي سبز و زمين بازي بچه ها و همچنين اسباب ورزشي مثل ميز پينگ پنگ كه نياز به متراژ زيادي ندارد، اقدام كند و اين مطلب را ديده يا شنيده ايم كه در بسياري پارك ها اين مهم صورت گرفته است.
در حال حاضر پارك ملت از جمله آن پارك هاست و محل تجمع افرادي از سنين مختلف بر سرميزهاي پينگ  پنگ است كه در اين زمينه جهت تهيه وسائل هزينه نموده اند. ميزها توسط مسئول پارك احداث شده و اين افراد كه اكثرا همراه خانواده به پارك آمده اند به همراه مردم ديگر در كمال صحت و سلامت در كنار هم در حال پرورش تن و روان و تداوم آن مي باشند.
از مدت ها پيش فهرستي از نيازهاي ضروري پارك ملت توسط تني چند از شهروندان تدوين و به مسئول پارك ارائه شده است. با وجود اينكه ابتدا ايشان قبول زحمت نموده اند و پيشنهاد از نظر فني، مهندسي و تبعات اجتماعي مورد توجه و تحسين ايشان قرار گرفت و قول مساعدت شفاهي دادند، ولي به محض اينكه با حفظ سمت قبلي (مديريت پارك) حكم جديدي هم در منطقه شهرداري تقبل نمودند، گويا ديگر تمام وعده ها را فراموش كردند و فرمودند: ما گفتيم ولي نكردند، انشاءالله اقدام خواهد شد، شايد سال بعد.
مطلب اينجاست كه اگر شهرداري ها در هر منطقه مي توانند طرح هايي را براي حفظ سلا متي و پروراندن اشتياق مردم به سوي فضاي سبز اجرا كنند، پس چرا به صورت خودجوش اقدام نمي كنند؟
راستي مگر تهيه چند ميز پينگ پنگ يا به عبارت ديگر قالب+ سيمان+ شن+ ماسه +مقداري آهن به عنوان پايه چند تومان و چه مدت زمان مي برد، با توجه به اينكه خريد كلي به مراتب ارزان تر تمام مي شود و ايجاد تسهيلات جهت سلا متي مي تواند به عنوان طرح ملي و انقلابي جهت ارتقاء سطح سلا مت جامعه نامگذاري شود.
از خيلي ادارات متمول هم مي توان مساعدت گرفت و البته مسئولين مرتبط خيلي بهتر مي توانند تفكر و اقدام نمايند، هرچند شايد تمام گفتگوها براي ايجاد سلا متي يك خواب و روياست.
لهذا از مديريت محترم آن روزنامه استدعا داريم ضمن انعكاس موضوع با تدابير و صلاحديد خودتان مراتب را به نظر مسئولين امر برسانيد، چرا كه تجربه ثابت نموده است شما عزيزان مسئوليت جدي و خطيري در جامعه داريد و نبض جامعه در دست هاي توانمند شما مي طپد.هدف ما مردم بي پناه ايجاد مدينه فاضله است نه تخريب آن و اين امر با همياري و مساعدت هاي ارباب جرايد بر ميآيد تا ديگران كه مي توانند كاري بكنند ولي تكان نمي خورند، خجالت بكشند و بفهمند زمان حرف و شعار گذشته است.در حال حاضر تمام جزء جزء اين كشور نياز به بازسازي و احياء دارد و مي بايستي به اين آب و خاك خدمت نمود. امروز كشور تعهد مي خواهد نه وقت گذراني و بوروكراسي.ما امضا كنندگان ذيل ضمن تاييد بر صحت و سلا متي محيط از مديريت پارك استدعا داريم جهت ارج نهادن به امر ورزش، ترويج و سالم سازي محيط و بهينه شدن محوطه ورزش، موارد زير را در سرلوحه اجرا قرار دهند:۱- اضافه نمودن حداقل ۱۰ ميز به تعداد فعلي ميزها.۲- روشن نمودن محيط براي شب. زيرا روزها، زير آفتاب امكان بازي نيست و از عصر و غروب به بعد هم هوا خيلي تاريك مي شود.۳- بازسازي و رنگآميزي ميزهاي موجود كه بسيار خراب و نامناسب شده است.۴- استانداردسازي ارتفاع ميزها، چون ارتفاع فعلي ميزها (پس از آسفالت كاري محوطه) استاندارد نيست.۵- محصور نمودن اطراف محيط ورزش تنيس روي ميز به وسيله توري يا هر وسيله ممكن.۶- در صورت امكان، نصب سايبان و مسقف نمودن محيط به صورتي كه به زيبايي پارك و محوطه تنيس روي ميز لطمه وارد نشود. ۷- اضافه نمودن نيمكت صندلي براي محوطه زمين تنيس روي ميز پارك.
امضاي دهها نفر از شهروندان ورزش دوست

استفاده از درزگيرها ۲۵ درصد هزينه سوخت خانواده ها را كاهش مي دهد
استفاده از درزگير براي مسدود كردن درزها و منافذ حفره اي قاب و شيشه پنجره ۲۵ درصد مصرف سوخت را كاهش مي دهد.
دفتر فرهنگ سازي و ارتباطات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلا م كرد، اين سازمان براي جلوگيري از هدر رفتن انرژي در ساختمان ها، بيش از يك ميليون متر درزگير را تا يك ماه آينده به طور رايگان در مناطق سردسير كشور توزيع مي كند.
امير جوانبخت كارشناس ارشد بخش ساختمان اين سازمان گفت: طرح توزيع درزگيرها در استان هاي آذربايجان شرقي، اردبيل، كهكيلويه و بوير احمد، همدان و اروميه اجرا خواهد شد.
وي افزود: محاسبات فني و اقتصادي نشان مي دهد كه با استفاده از پنجره مرغوب  كه شامل درزگيرهاي مناسب و اتصالا ت آب بندي شده است، مي توان ميزان نفوذ هوا را تا ۵۰ درصد كاهش داد.
به گفته جوانبخت، بررسي اقتصادي استفاده از اين طرح نشان مي دهد كه ارزش حال سرمايه تامين شده ۵۸۰ ميليون ريال است در حالي كه ميزان ارزش حال صرفه جويي يك ميليون متر درزگير در مدت پنج سال، هشت هزار و ۶۱۳ ميليون ريال برآورد شده است.
بر اساس محاسبات آماري، ميزان ارزش صرفه جويي سالا نه طرح بيش از دو ميليارد ريال و ارزش حال صرفه جويي طرح در پنج سال بيش از هشت ميليارد ريال برآورد شده است.

صداي مصرف كننده
ميني بوس براي خانمها
تعداد زيادي از مسافرين مسير رسالت به پونك و بر عكس توسط ميني بوسهاي اين خط به مقصد مي روند. از مسئولان خواهشمندم بعضي ميني بوسهاي اين مسير را به خانمها اختصاص دهند تا آنان راحت تر از اين وسيله استفاده كنند. مسافر پونك 
ايجاد نانوايي
در محله امير آباد شمالي حد فاصل اتوبان جلالآل احمد تا انتهاي كارگر هيچ نانوايي وجود ندارد و مردم اين محل براي خريد نان تازه بايد مسافت زيادي طي كنند.
بختياري 
ما هم كارمنديم و مثل شما خوشبخت!
عزيزي تماس گرفته بودند و نسبت به پرداخت بن هاي كارمندي و اين كه فلا ن سازمان كم بن مي دهد و مخابرات زياد، گله كرده بودند. خواستيم توضيح بدهيم اگر از نورچشمي ها و سفارش شده ها نباشيد، هيچ فرقي نمي كند در كدام اداره و سازمان به خدمت مشغوليد. ماهم مثل شما هر دو ماه يكبار بن مي گيريم كه اگر ماليات و عوارض و مابقي شوك هاي وارده را از آن كم كنيد، همان قدر مي ماند كه براي شما مانده. عزيز دلم، همه خوشبختيم.
چند تن از كارمندان مخابرات 
آنها كه خود را قبول ندارند
براي تهيه دفترچه كار كاميون خود به پايانه مراجعه كردم. از من خواستند فرم مربوط به بيمه اجباري تأمين اجتماعي را پر كنم و براي گرفتن كارت سلا مت به بيمارستان اين مركز مراجعه كنم. به بيمارستان تأمين اجتماعي رفتم و آزمايشات مربوطه را انجام دادم. هنگام تسويه حساب متوجه شدم خود بيمارستان دفترچه بيمه تأمين اجتماعي را قبول ندارد. چون كليه آزمايشها به صورت آزاد محاسبه شده بود.
عسگري پور
جانمان هنوز مي ارزد
يك بيمار سرطاني هستم كه پيوند كليه نيز انجام داده ام. نيمه اول هر ماه براي دريافت داروهاي مربوط به پيوند كليه و نيمه دوم هر ماه براي گرفتن داروهاي شيمي درماني به هلا ل احمر مراجعه مي كنم. چند روز پيش كه براي گرفتن داروهاي سرطان به هلا ل احمر مراجعه كرده بودم نسخه مربوط به داروهاي پيوند كليه را نيز از دفترچه بيمه ام جدا كردند. بعد از مراجعه به منزل متوجه اين كار شدم و بلا فاصله براي احقاق حقم به آنجا برگشتم. آنها نسخه را به من برگرداندند و اعلا م داشتند كه اشتباه شده است.
قابل ذكر است كه هلا ل احمر مبالغ نسخه هاي داروهاي خاص را در مقابل ارائه هر نسخه، از مركز بيماري هاي خاص دريافت مي كند. چند روز پيش دوباره براي دريافت داروهاي نسخه كنده شده مراجعه كردم؛ ولي از دادن داروها خودداري كردند و اعلا م داشتند مدت اعتبار بيمه شما تمام شده است، در صورتي كه تاريخ اتمام اعتبار آن ۳۱/۳/۸۳ درج شده بود. به ناچار به مركز خدمات درماني مراجعه كردم. رئيس محترم اين مركز علا وه بر تمديد دوباره اعتبار، نامه اي نيز ضميمه كردند. ولي عزيزان هلا ل احمر بازهم بهانه جويي كردند وگفتند چون اسمت را خودت روي نسخه نوشته اي پس نسخه مخدوش است. اما پس از آنكه گفتم شكايت خواهم كرد حاضر به دادن داروها شدند. خواستم به اين دوستان يادآور شوم حرفه شما در ارتباط مستقيم با جان مردم است. نه حرفه تان و نه جان مردم را به بازي نگيريد. به زعم ما، جانمان هنوز اندكي مي ارزد.
پوران قويدل 
صد هزار تومان، عوارض مرگ مجاني
دو هفته قبل يكي از نزديكان به رحمت خدا رفت. به همين منظور گذرم به بهشت زهرا افتاد. به طور اتفاقي دريافتم خانم خيري، مقدار زيادي از زمين هاي اطراف غسال خانه را خريده و وقف نموده تا هر كس خواست استفاده كند. از دفتر بهشت زهرا قضيه را پيگير شدم. گفتند موضوع صحت دارد، اما پرداخت صد هزار تومان به بهشت زهرا بابت كفن و هزينه غسل و غيره الزامي است، حتي اگر تمام وسايل را همراه داشته باشيد!
بنابراين شايد بتوان اين صد هزار تومان را عوارضي دانست براي مرگ مجاني!
كارمند ۵۴ ساله
هزينه محضري ماشين هاي خارجي
مدتهاست مردم به عناوين مختلف، اعتراض خود را نسبت به افزايش چند ده برابري هزينه محضري ماشين هاي خارجي ابراز مي كنند، ولي هنوز هيچ پاسخ منطقي و موجهي از سوي مسئولا ن مربوطه ارائه نشده است. چندي پيش مجبور شدم اتومبيل فورد مدل ۷۷ خود را به قيمت يك ميليون و هفتصد هزار تومان بفروشم؛ اما براي انتقال سند، ۴۳۰ هزار تومان حق محضري پرداختم.
محمداسماعيل عليزاده

آيينه تصوير
000687.jpg

يك كارگر ماهر در حال بنا كردن ويلايي مجلل در جزيره ساموئي در جنوب تايلند است.
ساموئي به يكي از محبوب ترين مناطق مورد پسند جهانگردان تبديل شده كه هر ساله شاهد حضور هزاران نفر در آن است و در طول يك دهه گذشته به يكي از در آمدزاترين مناطق توريستي آسيا تبديل شده. اكنون بسياري از ثروتمندان آسيايي ساموئي را مورد توجه قرار داده اند و با ساختن بناهاي با شكوه در آن، خانه اي ديگر براي خود جهت سركردن تعطيلاتشان دست و پا مي كنند.
000690.jpg

يك مادر هندي فرزندش را در آغوش گرفته و به تماشاي مرداني ايستاده كه داوطلبانه لباسي بر تن كرده اند كه نشانگر ويروس فلج اطفال است. اگر چه اين عارضه در كشورهاي پيشرفته دنيا ريشه كن شده اما هنوز در برخي سرزمين هاي جهان سوم احتمال شيوع آن مي رود. از اين رو در بسياري از اين قبيل كشورها برنامه هاي زيادي براي مهار اين بيماري كه مي تواند نسل آينده را از كار افتاده كند و هزينه هاي بسياري براي دولت در پي داشته باشد، تدارك ديده اند.
000693.jpg

دو پسر بچه بي خانمان روسي، در گوشه اي از يكي از خيابانهاي مسكو نشسته اند و سيگار به دست، به آتيه مي انديشند. به دليل مشكلات و محدوديت هاي بر سر راه خانواده ها يا ارزاني سيگار يا به هر دليل ديگري، هم اكنون سيگار در روسيه طرفداران بسياري دارد تا جاييكه بر آورد مي شود نيمي از مردمان اين سرزمين سيگاري هستند. اين بر آورد كه يكي از بالاترين ميزان تعداد سيگاريها در دنيا را از آن روسيه مي سازد ، هزينه هاي زيادي را براي مردمان اين سرزمين در پي دارد.
000696.jpg

تعدادي موش كور كه پيش از پخته و عرضه شدن در يكي از رستورانهاي گوانگ ژو، در قفس نگهداري مي شوند. هم اكنون در اين ايالت چين، برخي از حيوانات وحشي، به طور زنده يا طبخ شده جهت مصرف مشتريان به فروش مي رسند.
محققان معتقدند سارس از طريق همين حيوانات شيوع يافته از اين رو در تلاش هستند تا قانون ممنوعيت فروش حيوانات وحشي را به تصويب برسانند.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه رايانه
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |