دوشنبه ۲۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۷ - Jan 19, 2004
كويت خريد گاز ايران را مشروط كرد
گروه اقتصادي: موضوع انتقال گاز ايران به كويت هر چند موضوع جديدي نيست اما در دو ماه اخير و به دنبال امضاي تفاهمنامه انتقال آب شيرين ايران به كويت، اين موضوع مورد توجه برخي محافل اقتصادي و رسانه اي قرار گرفت و مقامهاي دو كشور اظهارات جسته و گريخته اي در اين زمينه داشته اند.
در تازه ترين اظهارات، معاون شركت ملي نفت كويت در گفتگو با روزنامه كويتي القبس، نهايي شدن انتقال گاز ايران به كويت را مشروط به حل اختلاف دو كشور در ميدان نفت و گاز آرش و تعيين مرز دريايي كرد.
ايران، كويت و عربستان از مدتها پيش در مورد مالكيت بر اين ميدان انرژي اختلاف نظر دارند و به اين دليل بهره برداري از آن به تعويق افتاده است. ايران مدعي است كه اين ميدان مشترك بين ايران و كويت است در حالي كه مقامهاي كويتي و عربستاني مالكيت ايران بر اين ميدان را رد مي كنند و آن را مشترك بين كويت و عربستان مي دانند.
البته قابل پيش بيني بود كه مقامهاي كويتي به راحتي و بدون گرفتن امتياز از ايران به راحتي زمينه واردات گاز ايران را فراهم نمي سازند و به طور خاص از اين اهرم براي چانه زني در مورد ميدان آرش بهره برداري خواهند كرد.
نادر سلمان، معاون شركت ملي كويت در عين حال تاكيد كرده است كه تفاهمنامه همكاري بين دو كشور جهت انتقال گاز ايران به كويت احتمالا در آينده نزديك امضا مي شود. وي افزوده است :محل عبور لوله گاز از مشكلات اين طرح است.
به گفته معاون شركت ملي نفت كويت، صادرات گاز ايران به كويت احتمالا تا سال ۲۰۰۷ عملي نخواهد شد.
كويت با وجود اينكه دارنده منابع گاز است اما كيفيت اين گاز از نوع ترش بوده و قابليت مصرف در منازل، نيروگاهها و شركتهاي صنعتي را ندارد و عمدتا گاز استخراجي براي تزريق به چاههاي نفت استفاده مي شود و اين كشور قصد دارد علاوه بر ايران از امارات متحده عربي نيز گاز وارد كند كه در مرحله اجراست.

ديدگاه
وابستگي بودجه به نفت
در لايحه بودجه سال ۱۳۸۳ سهم واگذاري دارايي هاي سرمايه اي (يعني فروش ثروت و دارايي ملي) و نيز سهم واگذاري دارايي هاي مالي (يعني تأمين مالي براي بودجه) نسبت به ارقام مشابه قانون بودجه سال جاري، افزايش يافته است.سهم واگذاري دارايي هاي سرمايه اي در تأمين منابع دولت در لايحه بودجه سال آينده حدود ۱۵۱ تريليون ريال برآورد شده كه نسبت به رقم مشابه امسال ۸/۱۸ درصد افزايش يافته است.كل درآمد دولت از محل واگذاري دارايي هاي مالي ۷۷ تريليون و ۵۹۴ ميليارد ريال است كه نسبت به سال ۱۳۸۲ ، ۹/۲۰ درصد افزايش نشان مي دهد.۹۷ درصد منابع دولت از واگذاري دارايي هاي سرمايه اي كه در آن دريافتي هاي دولت از محل فروش منابع زيرزميني، دارايي و ثروت ملي حاصل شده، مربوط به فروش منابع نفتي است كه ميزان آن حدود ۱۴۷ تريليون ريال است.ساير اقلام واگذاري دارايي هاي سرمايه اي مربوط به فروش ساختمان ها و تأسيسات دولتي، فروش و واگذاري زمين، فروش ماشين آلات و تجهيزات و فروش و واگذاري ساير دارايي هاي سرمايه اي است.در صورتي كه رقم ارزش فروش نفت خام به داخل كشور هم به بخش واگذاري دارايي هاي سرمايه اي انتقال داده شود، دريافتي دولت از محل فروش ثروت نفت در لايحه بودجه سال آينده به ۲۵۰ تريليون و هشت ميليارد ريال بالغ مي شود كه بيش از درآمدهاي بودجه عمومي است.در مورد واگذاري دارايي هاي مالي يعني تأمين مالي و قرض گيري توسط دولت بالاترين ميزان استفاده از حساب ذخيره ارزي صورت گرفته است، بعد از آن فروش سهام شركت هاي دولتي، رقم بالاي درآمدي را ايجاد مي كند.واگذاري دارايي هاي مالي شامل فروش اوراق مشاركت، استفاده از تسهيلات خارجي، استفاده از موجودي حساب ذخيره ارزي، دريافت اصل وام هاي خارجي دولت، وصولي از محل واگذاري شركت هاي دولتي و دريافت اصل وام هاي داخلي دولت است.در لايحه بودجه سال ۱۳۸۳، ميزان برداشت از حساب ذخيره ارزي ۴۳ تريليون و ۶۱۲ ميليارد ريال، وصولي از واگذاري شركت هاي دولتي ۲۲ تريليون ريال، استفاده از تسهيلات خارجي يك تريليون و ۸۸۸ ميليارد ريال، فروش اوراق مشاركت هشت تريليون و ۵۰۰ ميليارد ريال پيش بيني شده است.
به نقل از گزارش «تحليل بودجه۱۳۸۳»
مركزپژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي

تسهيلات بانك توسعه اسلامي براي شركتهاي ايراني
نماينده  جمهوري  اسلامي  ايران  در بانك  توسعه  اسلامي گفت : تمام  شركت هاي  ايراني  مي توانند از تسهيلات  اين  بانك  براي  واردات  كالااز كشورهاي  عضو و يا ساير كشورها، استفاده  كنند.
به گزارش ايرنا، «داوود بورشيد» ديروز در ديدار با رئيس  اتاق  تهران  و بازرگانان عضو اتاق  ايران ، با اشاره  به  اينكه  تامين  اعتبارات  مالي  اين  بانك  بيشتر براي  انجام داد و ستد ميان  كشورهاي  عضو صورت  مي گيرد، گفت :اين  بانك  تاكنون  ۱۵ ميليون دلار در اختيار بانك  توسعه  صادرات  ايران  قرار داده  است .«بورشيد» گفت : بانك  توسعه  اسلامي همچنين  يك  اعتبار به  ارزش  ۲۰ ميليون يورو در اختيار بانك  توسعه  صادرات  ايران  قرار داده  است  تابراي  تامين  مالي نيازهاي  وارداتي  كه  كمتر از سه  ميليون  يورو باشد، استفاده  كند.
وي  افزود: شركت ها و موسسه هاي  كوچك  و متوسط ايراني  نيز مي توانند براي خريد كالاهاي  مجاز از اين  تسهيلات  تا سقف  سه  ميليون  يورو،بهره مند شوند.
به  گفته  وي ، اين  بانك  براي  خريد و فروش  تمام  كالاهاي  مجاز تامين  اعتبارمي كند و دوره  بازپرداخت  وام هاي  دريافتي  نيز براي  كالاهاي  سرمايه اي  شش  ماه تا ۱۰ سال  است .
نماينده  ايران  در بانك  توسعه  اسلامي  دوره  بازپرداخت  تسهيلات  اين  بانك  را براي  كالاهاي  مصرفي  شش  تا ۲۴ ماه  و براي  كالاهاي  واسطه اي  شش  تا ۳۶ ماه  عنوان  كرد.
بورشيد نرخ  كارمزد وام هاي  اعطايي  توسط اين  بانك  را ۵/ ۱ درصد ذكر كرد وافزود:براي  بانك هاي  محلي  كه اين  اعتبارات  را در اختيار تجار قرار مي دهند،همچنين  يك  درصد كارمزد در نظر گرفته  شده  است .

اعلام كالابرگ شهري و روستايي
به گزارش واحد مركزي خبر، امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي اعلام كرد: كالابرگ شماره ۲۲۸ در استانهاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، ايلام، تهران، چهارمحال و بختياري، فارس، كردستان، كهكيلويه و بويراحمد، قزوين، گلستان، گيلان، مازندران و مركزي و كالا برگ ۲۷۰ در بقيه استانها براي دريافت سهميه قند و شكر يارانه تعادلي شهري به ازاي هر نفر ۱۲۰۰ گرم و قيمت ۱۳۳۸ ريال تعيين شده است.
همچنين كالابرگ شماره ۱۰۶ در استانهاي آذربايجان شرقي، اردبيل، تهران، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، قزوين، كرمانشاه، گلستان، گيلان، لرستان، مازندران و مركزي و كالابرگ ۲۵۰ در بقيه استانها براي دريافت سهميه روغن نباتي تعادلي شهري تعيين شده است.
كالابرگ هاي شماره ۸۱۵ روستايي و ۷۱۵ عشايري براي توزيع سهميه روغن نباتي ۹۰۰ گرمي يارانه تعادلي اختصاص يافته است.
امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي وزارت بازرگاني اعلام كرد كالابرگ شماره هشتصد و چهار روستايي براي دريافت سهميه برنج روستاييان مناطق استان تهران به ميزان هر نفر سه كيلوگرم و به قيمت ۲۰۴۰ ريال تعيين شده است.

مناسبات اقتصادي و بازرگاني ايران و فرانسه گسترش مي يابد
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني كشورمان در راس يك هيات بلندپايه اقتصادي متشكل از يكصد تن از نمايندگان بخشهاي خصوصي و دولتي، ۳۰ دي  ماه سال جاري به فرانسه سفر مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، محمد شريعتمداري در اين سفر، با وزير تجارت خارجي و جمعي از مقام هاي اين كشور ديدار و گفت و گو خواهد كرد.
در اين سفر هم چنين يادداشت تفاهم همكاري اقتصادي به امضاي وزيران بازرگاني و تجارت خارجي دو كشور مي رسد.
همچنين بر اساس سازماندهي صورت گرفته از سوي مركز توسعه صادرات ايران، ۷۰ نفر از مديران بنگاه هاي توليدي و صادراتي كه در هيات همراه وزير بازرگاني حضور دارند در قالب ۱۶ گروه تخصصي كاري با طرفهاي فرانسوي خود مذاكره و تبادل نظر مي كنند.
در حاشيه اين سفر همايشي با عنوان روز ايران در محل اتاق بازرگاني پاريس برگزار مي شود.

خبر كوتاه
* با موافقت وزارت صنايع براي افزايش ظرفيت توليد فولاد به ۲/۲ ميليون تن، استان يزد تا پايان برنامه پنج ساله چهارم به قطب فولاد كشور مبدل مي شود.
* ايرنا: معاون پشتيباني و تجهيز شبكه ترويج وزارت جهاد كشاورزي گفت: بيش از هفت هزار نفر از دانش آموختگان رشته كشاورزي و منابع طبيعي جذب طرح سربازان سازندگي شده اند.
* ايلنا: با خاتمه لايروبي اسكله اختصاصي منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي بندر امام خميني (ره) اين اسكله آماده بهره برداري شد.
* مهر: واحدهاي فولادسازي كشور از ابتداي سال تا پايان آبان ماه سال جاري بيش از پنج ميليون و ۲۷۰ هزار تن فولاد توليد كردند.
* موج: هياتي از بورس فلزات لندن براي آموزش كارگزاران بورس فلزات به ايران سفر مي كنند.
* ايلنا: با هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي و اختصاص رديف بودجه، خسارات كيلكاكاران پرداخت و ناوگان صيادي تعديل مي شود.

گفتگوي امروز
حمل و نقل در اسكله شهيد حقاني
گروه اقتصادي: حمل و نقل غير مجاز و فاقد استاندارد مسافر در اسكله شهيد حقاني بندر عباس تلفات جاني و مالي را در پي داشته است، به نحوي كه در ۹ ماه نخست سال جاري ۲۹ نفر از مسافرين دريايي اين اسكله جان خود را از دست داده اند. با اين وجود ۸۰ درصد جابجايي مسافرين قشم از طريق اين اسكله صورت مي گيرد.با مرتضي آسيابانپور مدير بندر شهيد باهنر گفتگو كرده ايم.
***
* ارزيابي شما از حمل و نقل غيرمجاز مسافر در اسكله شهيد حقاني چيست؟
- اين اسكله براي ايجاد تفرجگاه به شهرداري بندرعباس اجاره داده شد و متاسفانه شهرداري بدون هماهنگي با سازمان بنادر اقدام به ساخت اسكله سنگي و حمل و نقل غيراستاندارد مسافرين قشم نموده است.
با وجود همكاري استانداري، فرمانداري و آمادگي بندر شهيد باهنر براي استاندارد كردن حمل و نقل مسافر در اسكله شهيد حقاني و آمادگي سازمان بنادر براي پرداخت وام ۵۰ ميليون توماني، شهرداري بندرعباس به بهانه هاي مختلف از واگذاري اين اسكله به بندر شهيد باهنر خودداري مي كند. اين در حالي است كه قرارداد اجاره اين اسكله به شهرداري نيز فسخ شده و هم اكنون مقامات استان انجام اين انتقال را به طور جدي پيگيري مي كنند. همچنين تنها اسكله مشكوك به غير مجاز بودن نيز اسكله شيلات است كه زير نظر گمرك فعاليت مي نمايد.
* با وجود بندر شهيد باهنر، ۸۰ درصد جابجايي مسافر از اسكله شهيد حقاني صورت مي گيرد علت چيست؟
-در بندر شهيد باهنر پتانسيل ها و زير ساخت هاي لازم از قبيل شناورهاي استاندارد براي حمل و نقل دريايي وجود دارد اما به دليل فاصله زياد اين بندر با شهر و تمايل مردم به در دسترس بودن اسكله اي كه قصد سفر از آن را دارند، مردم استقبال بيشتري به استفاده از اسكله هايي مانند شهيد حقاني نشان مي دهند و از آنجا كه اسكله شهيد حقاني در داخل شهر واقع شده و از تعداد زيادي اتوبوس دريايي استفاده مي كند و مسافران به محض ورود با اين اتوبوس ها جابجا مي شوند، همچنين سرعت بالاي اين اتوبوس ها كه فاصله بندرعباس تا قشم را به سرعت طي مي كنند و نبود اطلاع رساني شفاف در زمينه خطرهاي استفاده از اين اتوبوس ها كه فاقد ايمني و استاندارد لازم هستند، شاهد استقبال مسافرت دريايي از طريق اسكله شهيد حقاني و در نتيجه ركود حمل و نقل دريايي مسافر در اسكله شهيد باهنر هستيم.
* چه برنامه اي براي توسعه اسكله هاي مسافربري درنظر داريد؟
-قرار است در سال آينده اسكله مسافربري مجهزي كه فقط به جابجايي مسافر اختصاص خواهد يافت در بندر شهيد باهنر احداث شود و هم اكنون كار آماده سازي و بررسي ساخت اين اسكله انجام شده و با برگزاري مناقصه در سال آينده، مراحل ساخت اين اسكله آغاز خواهد شد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۳۸-
۱۴۲۱
۲۴۲۴۲۹
توسعه معادن روي ايران
۳۸-
۴۷۳۹
۱۴۰۸۷
شهد ايران
۴-
۵۹۹۱
۱۷۶۴۵
مارگارين
۲۳-
۵۵۹۱
۱۱۶۰۷
صنعتي بهشهر
۲۸۸-
۵۵۸۵
۲۳۵۸۲
روغن نباتي جهان
۲۹-
۹۱۸۳
۳۶۳۷۰
صنايع شيميايي ايران
۶۲
۹۱۲۰
۸۲۹۰۵
پتروشيمي خارك
۱-
۲۱۷۹۰
۲۵۵۱۰
پتروشيمي اصفهان
۱۴۷-
۷۰۷۰
۲۶۴۷۴۱
پتروشيمي اراك
۱۱۱-
۱۰۲۱۱
۳۴۲۷۹
پتروشيمي آبادان
۶۷۳-
۱۶۳۹۵
۲۵۰۳۵۳
داروسازي فارابي
۲۶
۲۷۲۰
۱۳۴۴۱۳
كف
۷۴-
۱۷۴۳۷
۱۷۹۵۰
كربن ايران
۱
۲۴۰۸
۲۳۸۴۳
لاستيك دنا
۲۱۳-
۸۱۹۹
۶۲۷۸۳
صنايع لاستيكي سهند
۴۵۳
۲۳۴۶۹
۳۵۷۸۵
گاز لوله
۲۰-
۱۴۴۶۶
۱۸۲۵۹
كاشي الوند
۵۲
۴۵۲۵۱
۵۴۴۰۷
سيمان تهران
۲۸۴۷
۸۲۹۸۲
۷۴۲۳۳
سيمان شمال
۳۵۷
۳۷۷۸۵
۱۴۵۳۷۳۳
سيمان فارس و خوزستان
۵۶۹
۳۵۴۷۴
۶۹۶۰۴
سيمان شرق
۴۳۹
۵۴۱۴۷
۲۷۶۴۲۵
سيمان سپاهان
۹۰۷
۴۳۲۱۹
۵۳۳۴۰
سيمان شاهرود
۱۴۱۲
۵۸۹۲۵
۴۴۶۷۹
سيمان بهبهان
۱
۱۴۰۴
۵۳۰۲۳۹
فرو سيليس ايران
۱۱۵
۲۴۲۸
۱۴۳۹۵
فرآوري مواد معدني ايران
۹۳-
۳۹۴۷
۱۴۳۶۴۱
ماشين سازي اراك
۲۴-
۳۰۲۱
۱۰۰۱۰
پمپ سازي ايران
۱۷
۱۸۸۰
۱۰۵۲۳
آبسال
۱۱۱
۲۳۶۴
۱۱۶۳۲۹
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۱۳۸-
۶۰۰۹
۱۲۶۶۴۲۳
ايران خودرو
۲۸-
۶۶۲۶
۸۸۶۷۶۴
گروه بهمن
۷۷-
۸۹۳۵
۷۸۸۷۵
سايپا ديزل
۱۲۳
۱۲۴۹۳
۱۳۲۱۹
حق تقدم سايپا
۳۳
۵۱۷۱
۱۴۶۶۶
لنت ترمز ايران
۴۰
۷۱۳۸
۱۲۵۴۸۵
آهنگري تراكتورسازي ايران
۲۸۱-
۱۲۶۳۶
۱۳۸۳۳
سايپا آذين
۶۹-
۲۲۴۳۹
۳۹۸۹۵۹
صنعتي دريايي ايران
۴۰۸
۲۴۹۳۷
۲۰۰۱۰
خدمات انفورماتيك
۳۳
۷۱۹۲
۵۲۸۶۸۳
بانك كارآفرين
۵۱-
۵۹۱۸
۱۵۲۷۶۰
توسعه صنايع بهشهر
۱۳
۴۷۷۳
۳۷۷۱۷۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۸-
۲۰۱۰
۲۱۳۱۹۴
سرمايه گذاري سپه
۳۰
۲۸۵۲
۱۳۰۰۱۱۳
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۳۱
۵۷۹۶
۷۲۷۵۵۷
سرمايه گذاري غدير
۱۶۳-
۱۳۵۴۰
۲۳۰۳۲
گروه صنعتي سديد
۲۰۰
۴۷۶۳
۳۴۸۳۶۲
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۳۲۱
۶۷۵۴
۲۱۳۰۰۰۹
سرمايه  گذاري توسعه معادن و فلزات
۱۰۵
۵۰۰۵
۳۱۱۸۶
حق تقدم سرمايه گذاري توسعه معادن
۶۰-
۲۵۰۷
۷۶۸۱۴
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۳۲
۲۸۳۴
۲۰۵۸۱۴۱
سرمايه گذاري بوعلي
۱۰۸
۹۱۱۳
۳۸۰۵۰۴
معدني و صنعتي چادرملو
۵۰
۴۹۰۰
۱۵۰۰۰۰
خوراك دام پارس
۵-
۲۲۸۸
۷۰۰۰
بسته بندي پارس
۳۷۰
۲۰۰۰
۵۰۰۰۰
ملي شيمي كشاورز
۳-
۵۳۸
۱۶۵۴۷
پارسيلون
۵۸
۱۲۲۶
۱۱۰۰۰
چيني سازي البرز
۲۲۴۰
۷۰۲۲۵
۱۰۵۳۵
سيمان قائن
۲۱۲
۲۷۴۶۱
۵۱۷۷۶
سيمان خاش
۱۰-
۵۱۳۳۴
۶۰۱۰
سيمان اصفهان
۶۵-
۱۸۸۲
۱۳۸۹۹
كارخانه فارسيت درود
۸
۱۸۱۹
۱۱۶۱۰
نورد و لوله اهواز
۱۹۹-
۸۱۹۹
۶۱۶۶۶
فولاد كاويان
۳۲-
۲۰۷۷
۲۱۸۳۶
ماشين سازي نيرومحركه
۱۲۳۵-
۱۰۶۵
۱۵۱۸۴
توليدي بهمن
۲۵-
۱۸۵۱
۱۰۰۱۰
لامپ پارس شهاب
۲۸-
۵۴۱
۱۵۰,558
پارسيلون

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۴۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۹۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |