دوشنبه ۲۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۷ - Jan 19, 2004
ديدگاههاي وزارت مسكن و شوراي شهر درباره مقاوم سازي بافت هاي فرسوده تهران
001254.jpg
چمران: وقت  آن  رسيده  كه  وزارت  مسكن  وشهرسازي  گام هاي  محكمتري  براي  بازسازي نوسازي  و ترميم  بافت هاي  فرسوده  ساختمان ها بردارد
گروه شهري: رئيس  شوراي  شهر تهران  درباره  بازسازي  بافت هاي  فرسوده  شهر تهران  گفت : تاكنون  هيچ اقدام  عملي  براي  بهبود بخشيدن  به  بافت هاي  فرسوده  شهر تهران  انجام  نشده است  و بايد در اين  زمينه  از انديشه هاي  غيرعملي  صرف  نظر و در حد توان  حركت كرد.
مهدي  چمران  در گفتگويي افزود: براي  نوسازي  بافت هاي  فرسوده  شهر تهران ، به  دليل محدوديت  منابع  مالي  فقط شهرداري  و دولت  نمي توانند اقدام  كنند، بلكه  همكاري تمام  نهادهاي  ذيربط در اين  زمينه  ضروري  است .
وي  هزينه  مقاوم سازي  ساختمان ها را بيش  از نوسازي  آنها ذكر كرد و گفت : وقت  آن  رسيده  كه  وزارت  مسكن  و شهرسازي  گام هاي  محكمتري  براي  بازسازي ، نوسازي  و ترميم  بافت هاي  فرسوده  ساختمان ها بردارد.
به گفته  وي ، وام هاي  خارجي  براي  بازسازي  ساختمان ها پيش  بيني  شده و طراحي هايي  نيز صورت  گرفته است ، اما هنوز صاحبان  سرمايه  حاضر به  سرمايه گذاري  در اين  زمينه  نيستند.
چمران  يكي  از راه هاي  ترميم  بافت هاي  فرسوده  شهر تهران  را ايجاد امكانات و تشويق  شهروندان  به  مشاركت  ذكر كرد و گفت : براي  احياي  بافت هاي  فرسوده  اين كلان  شهر، تشويق  شهروندان  به  همكاري  و ايجاد امكانات  براي  انبوه سازي  موثر است .
رئيس  شوراي  شهر تهران  با اشاره  به  مناطق  ۱۹، ۱۷، ۱۰، ۱۵ و ۱۲، گفت : اين  مناطق  بيشترين  بافت هاي  فرسوده  شهري  را به  خود اختصاص  داده اند.
وي به  آئين نامه  ۲۸۰۰ اشاره  كرد و گفت : در ساختمان هايي  كه  در تهران  ساخته  شده ، معمولا ضوابط و قوانين  ساخت  و ساز رعايت نشده  است  و با اجراي  اين  آئين نامه  پيش  بيني  مي شود در صورت  وقوع  زلزله  تا ميزان  شش  ريشتر، تلفات  كمتري  داشته  باشيم .
ازسوي ديگرمعاون  وزير مسكن  وشهر سازي با انتقاد از مصوبه اخير شوراي شهر گفت :  تراكم هاي  تشويقي  يكي  از ساز و كارهاي  بازسازي  و نوسازي  بافت هاي  فرسوده  محسوب  مي شود، اما بايد توجه  داشت  كه اين  بافت ها فقط با مشكل  ناپايداري  مواجه  نيستند، بلكه  كمبود خدمات  و بافت هاي  نامناسب  مناطق  نيز از مشكلات  جدي  در كنار ساختمان هاي  ناپايدار است .
وي ، عرض  باريك  معابر را يكي  از مشكلات  موجود در بافت  مناطق  تهران  ذكر كرد و گفت : چنانچه  زلزله اي  در تهران  رخ  دهد، امكان  هر گونه  كمك رساني  با ريزش آوار، مختل  مي شود.
وي  اظهار داشت : بر اين  اساس ، بايد سياست هاي  تشويقي  با مطالعه  و به  صورت جامع  اجرا شود.
حناچي ، تغيير الگوهاي  مالكيت  به  شيوه  تشويقي  را از جمله  اين  سياست ها دانست  و افزود: در آن  صورت  مي توان  به  پلاك هاي  ۱۰۰ و ۵۰ متري  چنانچه  با هم  تجميع  شوند، تراكم  تشويقي  داد، اما اين  موضوعي  نيست  كه  بخواهيم  آن  را به يك  بند تبديل  كنيم . وي مرجع  تصويب  طرح ها و سياست هاي  تشويقي را شوراهاي  تخصصي  از جمله  كميسيون  ماده  پنج  و شوراي  عالي  شهرسازي  دانست .
يك مقام آگاه در شهرداري تهران در پاسخ به اظهارنظر معاون وزارت مسكن گفت كه اتفاقا تصميم شوراي عالي شهرسازي در مورد تراكم ساختمان سازي در تهران دقيقا همان تبديل يك تصميم نيازمند به مطالعه به يك بند بوده و اين شورا برخلاف گفته معاون وزارت مسكن و شهرسازي بدون مطالعه و براساس انگيزه هاي غيرفني با عجله چنين تصميمي گرفته است اما درمورد مسئله حساسي چون بازسازي بافت فرسوده براي مقابله با زيان هاي ناشي از زلزله تاكنون حتي وارد بحث هاي مقدماتي نيز نشده است.

لزوم نظارت بيشتر شهرداري ها بر مقاوم سازي ساختمان ها
گروه شهري: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار شهرداران كلان شهرهاي كشور با اشاره به جايگاه شهرداريها در مديريت جامعه، خواستار ايجاد سازمان مناسبي براي تعامل و هماهنگي بيشتر مابين شهرداريها، شوراهاي شهر و دولت شد.
آيت ا... هاشمي رفسنجاني با اشاره به بررسي سياستهاي كلي مسكن و شهرسازي و مقاوم سازي ساختمانها در برابر زلزله در مجمع تشخيص مصلحت نظام، لزوم نظارت بيشتر شهرداريها در بحث مقاوم سازي ساختمانها را يادآور شد.
وي گفت: اكنون بيش از هر زمان ديگري ايجاب مي كند كه همه مسئولان نظام توان خود را براي مقابله با شدت ووسعت تخريب و خسارات جاني و مالي زلزله بسيج كنند و در نتيجه شهرداران كلان شهرها در اين امر مهم جايگاه ويژه اي دارند.

كاشت ۲۵ هزار اصله درخت به مناسبت روز هواي پاك
001260.jpg
گروه شهري: مدير عامل  سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهر تهران  گفت : به  مناسبت  روز هواي پاك  و همزمان  با بيست  و پنجمين  سال  پيروزي  انقلاب ، ۲۵ هزار اصله  درخت  درتهران  كاشته  خواهد شد.
«علي محمد مختاري » ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: اين  امر در فضاي  پيرامون  فرودگاه  بين المللي  امام  خميني  كه در طرح  كمربند فضاي  سبز تهران  قرار دارد، انجام  مي شود.
وي گفت  : شهرداري  تهران  همه  ساله  در روز هواي  پاك  برنامه هاي  گسترده اي  را انجام  مي دهد و امسال  نيز با توجه به  افتتاح  فرودگاه  امام  خميني (ره )در بهمن  ماه ، اقدام  به  كاشت  درخت  پيرامون  فضاي  فرودگاه  خواهد كرد.
مختاري  به  طرح  نهضت  سبز تهران  اشاره  و تصريح  كرد: اين  طرح  همزمان  با دهه  فجر انقلاب  اسلامي براي  نخستين  بار در پايتخت  اجرا شده  و سرانه  فضاي  سبزشهروندان  را افزايش  خواهد داد.
وي  با بيان  اينكه  فرودگاه  امام  خميني (ره ) مهمترين  مبدا ورودي  شهر تهران خواهد بود، افزود: درخت  كاري  در پيرامون  فضاي  فرودگاه ، علاوه  بر افزايش فضاي  سبز پايتخت  و تاثير بسزا در كاهش  آلودگي  فرودگاه ، نماي  بسيار زيبايي را به  جنوب  غرب  تهران  خواهد داد.

طرح پليس مدرسه در تهران
گروه شهري: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از اجراي طرح پليس در مدارس اين شهر خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر حميد بهبهاني كه در جلسه شوراي شهرداران سخن مي گفت با اعلام اين خبر افزود: اين طرح كه در شوراي ترافيك شهر تهران به تصويب رسيده است به همت شهرداري، راهنمايي و رانندگي و آموزش و پرورش و با هدف ايمن سازي مدارس و ايجاد محيطي سالم و امن براي دانش آموزان در مسير مدرسه و هنگام عبور از معابر، پرورش روحيه نظم و انضباط فردي و گروهي، تشويق دانش آموزان به احترام به مقررات و بالا بردن سطح آگاهي دانش آ موزان نسبت به رفتار صحيح در عبور و مرور و توجه به مفهوم علائم راهنمائي و رانندگي، اجرا مي شود.

۸ جايگاه سوخت گيري گاز طبيعي
برنامه هاي اجرايي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور به مناسبت روز هواي پاك ۲۹ دي ماه اعلام شد.
همزمان با اين روز نمادين، هشت جايگاه سوخت گيري گاز طبيعي براي سوخت رساني به خودروهاي گاز سوز به بهره برداري مي رسد.
همچنين، در روز هواي پاك ايستگاه هاي سوخت گيري گاز طبيعي در ياخچي آباد، سراج، ايران خودرو و كاميون داران كرج به بهره برداري مي رسد.
براساس اين گزارش، با بهره برداري از ايستگاه اتوبوسراني ياخچي آباد در منطقه چهار اتوبوس راني تهران روزانه به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۰۰ دستگاه ميني بوس و بيش از دو هزار خودروي سواري گاز سوز سوخت رساني مي شود.

همكاري بين بخشي براي ساماندهي بي خانمانها
مشكل ساماندهي متكديان و بي خانمانها فقط با جمع آوري آنها حل نمي شود
گروه شهري: ساماندهي متكديان وبي خانمان ها در تهران نيازمند همكاري هاي پيگير و مداوم دستگاههاي اجرايي است.
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران به خبرنگار ما گفت: مشكل ساماندهي متكديان و بي خانمانها فقط جمع آوري نيست زيرا شهرداري مي تواند ظرف چند روز اين كار را انجام دهد.
رسول خادم افزود:  معضل اصلي اين است كه عدم ساماندهي وسيع و مستمر آنها در چند سال گذشته موجب افزايش بيش از حد اين قشر آسيب ديده در تهران گرديده است از اين رو جمع آوري بايد به گونه اي صورت گيرد كه امكان طبقه بندي آنها در مراكز نگهداري موقت و نيز ساماندهي هاي بعدي فراهم شود.
وي گفت: طرح ساماندهي متكديان و بي خانمانها كه در حال حاضر با پيگيري شوراي اجتماعي استان از طريق دستگاههاي ذيربط اجرا مي شود، مربوط به مصوبه شوراي عالي اداري (سال ۱۳۷۸) است كه به دلايل مختلف با چهارسال تأخير اجرا شده است.
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا با بيان اينكه در حال حاضر كمتر از يك ماه از اجرايي شدن اين طرح مي گذرد گفت: تا پايان هفته گذشته بيش از ۱۸۰ تن از اين افراد در قالب مصوبه مذكور جمع آوري و ساماندهي شده اند.
خادم افزود: متكديان و بي خانمانهاي جمع آوري شده در حال حاضر در مركز نگهداري موقت «سراي احسان» طبقه بندي مي شوند و سازمان هاي مسئول بايد براساس ظرفيت و امكانات مركز نگهداري موقت مسئوليت خود را انجام دهند.
وي گفت: با تجهيز و راه اندازي يك مركز نگهداري موقت جديد در اسلامشهر در آينده شاهد جمع آوري وسيع تر و ساماندهي بهتر مددجويان فوق خواهيم بود.
از سوي ديگر معاون اجتماعي استانداري تهران به ايسنا گفت: استانداري با مكان در نظر گرفته شده در اسلامشهر براي جمع آوري متكديان موافق است.
قاسم احمدوند - معاون امور اجتماعي استانداري تهران خاطرنشان كرد: تامين جا و مكان براي جمع آوري متكديان بر عهده شهرداري بوده و شهرداري مكاني نزديك اسلامشهر را براي اين منظور معرفي كرده و ما نيز آن را قبول كرديم.
اين اردوگاه به عنوان اولين محل نگهداري بي خانمان ها و افراد بي سرپرست در اسلامشهر تا دهم بهمن ماه، از سوي شهرداري تهران آماده سازي و تجهيز مي شود و براي اجراي طرح ساماندهي اين افراد از سوي فرمانداري تهران به اين ارگان تحويل مي شوند.
وي تصريح كرد:  مكان در نظر گرفته شده، محله بسته اي است كه متكديان به آنجا منتقل شده و پس از قرنطينه،عمليات براي بهبود آنان انجام مي شود.
اختصاص محلي در نزديكي شهر اسلامشهر براي اسكان متكديان جمع آوري شده از سطح شهر تهران با مخالفت عده اي از مسئولان اين شهر از جمله رئيس شوراي شهر اسلامشهر همراه بوده است.

ساخت مكان ورزشي ويژه بانوان در جنوب تهران
گروه شهري: تا پايان امسال بزرگترين مكان ورزشي ويژه بانوان در جنوبي ترين منطقه تهران به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، اسد فاضل شهردار منطقه ۱۷ گفت: مجتمع ورزشي ميثم با هزينه اي معادل يك ميليارد و سيصد ميليون ريال برخوردار از استخر و زمين چمن فوتبال روباز است.وي ادامه داد: اين پروژه عمراني كه با همكاري شهرداري و اداره آموزش و پرورش منطقه صورت گرفته از بزرگترين پروژه ها يي است كه به رغم محدوديتهاي اجتماعي و فرهنگي اقتصادي منطقه مي تواند نقش مؤثري در پركردن اوقات فراغت بانوان داشته باشد.فاضل ادامه داد: زمين چمن فوتبال روباز با مساحت ۸۱ متر طول و ۵۰ متر عرض و استخر روباز با ۳۳ متر طول و ۲۰ متر عرض و حداكثر ۲ متر عمق برخوردار از انواع امكانات رفاهي و بهداشتي و خدماتي است ضمن اينكه به دليل روباز بودن زمين فوتبال،  استخر با ستونهاي آهني و ورقهاي فايبرگلاس به ارتفاع ۱۴-۹ متر كاملا استتار شده است.

توسط شهرداري منطقه يك
۱۶ طرح ترافيكي در شمال تهران به بهره برداري رسيد
گروه شهري: به منظور تسريع و تسهيل توام با ايمني تردد خودروها از ابتداي سال تاكنون ۱۶ طرح ترافيكي در شمال تهران توسط شهرداري منطقه يك به بهره برداري رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك، تعريض خيابان باهنر،  پياده روسازي ميدان نياوران، اصلاح هندسي تقاطع خيابان هاي صبا- حكمت،  باهنر- زينعلي، لادن - توتونچي و ميدان كتابي از جمله طرح هايي است كه عمليات اجرايي آن از شهريور ماه سال جاري آغاز و در ابتداي دي ماه به بهره برداري رسيد.
براساس همين گزارش، اصلاح هندسي در ميدان ياسر، دور برگردان ميدان قدس،  تعريض خيابان بوعلي، اصلاح خيابان كريمي و اصلاح پهلوگاه ايستگاه اتوبوس در ميدان پيروز از ديگر فعاليتهاي ترافيكي است كه در سال جاري مورد بهره برداري رسيده است.
اين گزارش مي افزايد: به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي نيز ۱۲ طرح ترافيكي در سطح منطقه به بهره برداري خواهد رسيد.

تدوين طرح جامع آرامستانهاي كشور
مدير كل دفتر خدمات عمومي سازمان شهرداريهاي كشور از تدوين طرح جامع آرامستانهاي كشور خبرداد.ناصر حاج محمدي در گفت وگو با خبرگزاري فارس تداخل وظايف تعدادي از آرامستانها در برخي از شهرهاي كشور را با مراكزي همچون آستانه ها در شهرهاي مذهبي و موقوفات را يكي از دلايل مهم تدوين طرح جامع دانست و خاطرنشان كرد: يكپارچه سازي مديريت آرامستانها تحت نظارت شهرداريهامانع از تداخل وظايف و كسب آمار و اطلاعات دقيق در مورد دلايل فوت افراد را فراهم مي سازد.

همايش پيش به سوي شهر سالم برگزار مي شود
گروه شهري: ستاد شهر سالم به منظور دستيابي به راهكارهاي جلب مشاركت مردمي، هماهنگي بين بخشي، توانمندسازي شهروندان و نهادهاي مدني و با هدف توسعه پايدار شهر تهران همايش «پيش به سوي شهر سالم» برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي ستاد شهر سالم كليه استادان و پژوهشگران مي توانند آثار خود را در زمينه موضوعات فرهنگ شهري، بهداشت، محيط زيست، ورزش همگاني و معضلات اجتماعي تا تاريخ ۱/۱۲/۸۲ به ستاد شهر سالم ارسال كنند.بنابراين گزارش ستاد شهر سالم تهران به مقالات برگزيده در روز برگزاري همايش ۱۸ اسفندماه هدايايي تقديم خواهد كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |