سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۸
تولد سه قلوها و دوقلوهاي آزمايشگاهي را كاهش دهيد
توليد انبوه بچه
چگونه و چرا افرادي كه حتي يك فرزند ندارند، ناگهان داراي سه چهار بچه مي شوند و حتي گاه بچه ها با هم مي ميرند
001875.jpg
طبيعت زنان، به دنيا آوردن نوزادان سالم است؛ در هر بارداري يك نوزاد با وضعيت طبيعي و اين مسأله اي است كه اغلب اتفاق مي افتد
عليرضا آشوري 
در رحم زنان زير ۴۰سال كه قابليت باروري دارند نبايد بيش از دو جنين كاشته شود تا بدين ترتيب امكان تولد نوزادان دوقلو و سه قلو به حداقل ممكن برسد.
انجمن باروري و جنين شناسي انساني، چندي پيش طي دستورالعملي به كيلنيك هاي خود كاهش تعداد جنين هاي انتقالي به زنان، حداكثر تا سقف دو عدد را ابلاغ كرد. به رغم اينكه، اين دستور از نظر اداري در حكم يك الگوست اما كيلينيك هايي كه اين الگو را رعايت نكنند به احتمال زياد با ابطال مجوز خود روبه رو خواهند شد.
در گذشته، برخي از پزشكان، سه عدد يا تعداد بيشتري جنين كه در آزمايشگاه تحت لقاح قرار گرفته بودند را به اميد افزايش شانس يك بارداري موفق در رحم مادر مي كاشتند. ولي اين عمل منتهي به ايجاد نوزادان سه قلو و دوقلو مي شد و به تبع آن، خطرات ناشي از بارداري هاي بيش از يك نوزاد، مادر و جنين را تهديد مي كرد.
تحقيقات برخي از محققان اسكانديناوي، نشان داد كه كاشتن يك جنين، شانس تولد نوزاد را كاهش نمي دهد. بنابراين، انجمن مذكور تصميم گرفت كه حداكثر دوجنين در رحم قرار داده شود تا اگر يكي از آنها سقط شد، امكان بارداري وجود داشته باشد.
سوزي ليشر -رئيس انجمن- مي گويد: «طبيعت زنان، به دنيا آوردن نوزادان سالم است؛ در هر بارداري يك نوزاد با وضعيت طبيعي و اين مسأله اي است كه اغلب اتفاق مي افتد. اما بيش از نيمي از نوزاداني كه با روشIVF ، متولد مي شوند، دو يا سه قلو هستند. هدف انجمن، اين است كه نرخ تولد نوزادان با لقاح خارج رحمي به رقمي كه به طور طبيعي رخ مي دهد نزديك تر شود.»
نزديك به ۱۵ تولد از هر هزار تولد در بريتانيا، چندقلو هستند. جين دنتون -مسوول انجمن تولد نوزادان چندقلو- مي گويد: «براي برخي از بيماران دورنماي داشتن نوزادان دوقلو يا سه قلو راهي آرماني براي داشتن خانواده اي است كه هميشه آرزويش را داشته اند ولي واقعيت مي تواند بسيار متفاوت باشد.»
تولد نوزادان چندقلو، همراه با نارس بودن و كاهش وزن نوزادان است و خطر مرگ، قبل از تولد يا در نخستين هفته پس از تولد به شدت افزايش مي يابد. در مقايسه با يك نوزاد، احتمال بروز معلوليت هاي طولاني مدت مثل سربرال پالسي، حدود ۵برابر در دوقلوها و ۱۸برابر در سه قلوها بيشتر است. همچنين تولد نوزادان چندقلو علاوه بر نوزاد براي مادر نيز خطرآفرين است كه خطراتي مثل عوارض دوره بارداري و بعد از تولد، استرس، افسردگي و خستگي مرتبط با حمل بيش از دو بچه را شامل مي شود. گرچه انجمن، اين سقف انتقال دوجنين به رحم مادر در زنان بالاي ۴۰سال كه از شانس بارداري كمتري برخوردارند را ناديده گرفته است. در اين زمينه براي افزايش احتمال بارداري انتقال بيش از دو جنين به رحم مادر مجاز است.
در حال حاضر چندين انجمن فعال در زمينه باروري، گزارش هايي از كاهش نرخ تولد نوزادان چند قلو در روش خارج رحمي ارايه كرده اند كه اين كاهش از هر جنبه مي تواند مثبت، ارزيابي شود.
تولد چندقلوها، خطرات احتمالي براي مادر و نوزاد را افزايش داده و به طرز چشمگيري مي تواند خدمات ارايه شده براي مراقبت و نگهداري از نوزاد را كاهش دهد. هر تلاشي براي كاهش تولد چندقلو بايد صورت گيرد. بخصوص كه اين قضيه در مورد بارداري هاي خارج رحمي ابعادي مضاعف و چندبرابر پيدا مي كند.
منبع: گاردين

وقتي سلول هاي مغز شما به روش خودشان فرياد مي زنند
اكسيژن مي خواهند نه مُسكِن
هرگز بعد از غذا، حداقل تا يك ساعت كار فكري انجام ندهيد زيرا در اين هنگام خون بايد متوجه دستگاه گوارش شود در غير اين صورت اگر هم سردرد شما مختصر باشد در طولاني مدت مبتلا به تورم معده و اثني عشر خواهيد شد
دكتر علي خاقاني 
PHDر DMD
يكي از عوارض شايع در بين مردم، سردرد است. كمتر كسي را مي توان پيدا كرد كه به آن مبتلا نشده باشد. علت اصلي آن افزايش يا كاهش فشارخون جمجمه يا مايع مغزي نخاعي است (مايع مغزي نخاعي، مايعي است بيرنگ كه در اطراف مغز و نخاع و قسمت مياني آن در جريان است و در واقع مغز و نخاع به جهت حفاظت از ضربه در داخل اين مايع شناور هستند). اگر سردرد به علت افزايش فشارخون باشد دو علامت براي آن وجود دارد:
۱-اگر سر را به جلو و پايين خم كنيد براي دو سه دقيقه سردرد، شديدتر مي شود.
۲-اگر با انگشت، شريان ناحيه گيجگاه را لمس كنيد ضربان آن را احساس خواهيد كرد - در اين نوع سردرد، خوابيدن مناسب نخواهد بود (توجه داشته باشيد كه در اين نوع سردرد كه فشارخون جمجمه بالا است فشارخون عمومي نرمال خواهد بود) - اين وضعيت، برعكس زماني است كه فشارخون داخل جمجمه كم است. در هنگام سردرد به علت كاهش فشارخون با خوابيدن روي تخت، مخصوصا اگر پاها كمي بالاتر قرار بگيرد سردرد بهتر خواهد شد و همچنين اگر سر را به پايين نگه داريد. عللي كه باعث افزايش فشارخون جمجمه مي شوند متعدد هستند كه به بعضي از آنها اشاره مي كنم. مهمترين علت، كم شدن اكسيژن خون است به هر علتي كه باشد اعم از كمبود اكسيژن محيط تنفسي يا مشكل بودن تنفس و يا كم بودن هموگلوبين خون. ديگري كاهش مواد انرژي زا در خون مثل قند يا ويتامين هايB كمپلكس وE و بعد ساير ويتامين ها و يا زياد ماندن در هواي گرم و آفتابي يا به هر علتي كه به سبب آن گرما به ناحيه سر و گردن بيشتر برسد و يا آلرژي و خستگي زياد، بيخوابي و بيماري هاي مختلف كه بحث جداگانه اي دارد. اما همه عوامل برمي گردد به همان افزايش فشار خون سر، زيرا در چنين شرايطي گردش خون سر بايد سريع تر شود و چون برگشت خون نمي تواند آن را جبران كند، فشار بالا مي رود. در موقعي كه شما براي فراگيري مطلبي، تمركز عصبي داريد، مغز نياز به خون بيشتري دارد و همچنين اكسيژن و مواد مصرفي بيشتر. (مغز و مفاصل، نسبت به اكسيژن، بيشتر از ساير اعضاي بدن حساس هستند و كمبود آن باعث رفلكس درد در اين مكان ها مي شود، به همين دليل بعد از سردرد بيشترين قسمت بدن كه احساس درد دارد مفاصل هستند).
به طور كلي، سردرد برخلاف ميگرن، بيماري نيست بلكه يكي از علايم بروز بيماري يا مشكلاتي است كه براي بدن پيش آمده و از اين طريق نشان مي دهد كه نياز به كمك دارد و اين كمك رساني به بدن اين نيست كه مسكن مصرف كنيد بلكه بايد علت آن برطرف شود. اگر سلول هاي شما قادر به سخن گفتن بودند به شدت به شما اعتراض مي كردند براي اين كه آنها اكسيژن مي خواهند نه مسكن. مسكن درك درد را از بين مي برد و بعضي انواع آن، راه عبور موج عصبي را سد مي كنند و اين درمان نيست بلكه مخفي كردن علت و فرار از درمان است. با مصرف مسكن، كار اين سيستم پيچيده دفاعي به هم مي خورد و در آينده، اين سلول ها آمادگي براي دفاع ندارند و ميزان سردرد، بيشتر و مدت آن طولاني تر خواهد شد. براي هر نوع درمان، بهترين راه، از بين بردن علت است. بدن ما بيشتر از خود ما از بيماري بيزار است. اگر سردرد به علت افزايش فشارخون داخل سر باشد، با فشار دادن انگشت روي شريان هاي گيجگاه به مدت ۱۵-۱۰ دقيقه و يا بستن يك نوار پارچه اي در اطراف سر اين فشار را كم كنيد البته به شرطي كه به ساير عوامل هم فكر كنيد و سعي كنيد آنها را هم برطرف كنيد مگر اينكه مسأله، ناراحتي هاي روحي و استرس و ترس از آينده يا شكست در راه رسيدن به آرزوهاي واهي باشد؛ يعني آن چه ما مي خواهيم اما به صلاح ما نيست و همچنين تمركز افكار براي حل مشكلات كه مغز در اين حال نياز به اكسيژن بيشتري دارد اما امكان رسيدن اكسيژن زياد فراهم نيست. اگر آلرژي باشد، ناچار هستيد مقداري آنتي هيستامين مصرف كنيد (البته با مشورت پزشك). در اين بحث از صحبت در مورد اعتياد به سيگار و قهوه و چاي صرف نظر شده است.
براي طبقه بندي سردرد، چون تحمل افراد نسبت به درد(آستانه درد)، متفاوت است نمي توان به نتيجه مطلوب رسيد. اما شديدترين نوع آن كه ممكن است با حالت تهوع همراه باشد و خيلي شبيه ميگرن است، سردرد كلاسيك ناميده مي شود كه تقريبا مي توان گفت تحمل آن مشكل و تفاوت آن با ميگرن اين است كه مثل همه سردردها دوطرفي است.
توصيه اي كه براي پيشگيري در نظر گرفته شده اين است كه هرگز بعد از غذا، حداقل تا يك ساعت كار فكري انجام ندهيد زيرا در اين هنگام براي ترشح آنزيم هاي گوارشي و حركات معده و روده ها خون بايد متوجه دستگاه گوارش شود در غير اين صورت اگر هم سردرد شما مختصر باشد در طولاني مدت مبتلا به تورم معده و اثني عشر خواهيد شد. بعد از غذا، فعاليت ورزشي نداشته باشيد حتي از تند راه رفتن پرهيز كنيد چون نبايد خون براي فعاليت متوجه عضلات شود و ميزان خون گوارشي نيز كم شود. در نور كم يا زياد مطالعه نكنيد چون كار زياد عضلات مردمك چشم، باعث سردرد مي شود (البته مسأله اختلال بينايي مثل نزديك بيني يا دوربيني جدا از اين مطلب است). از ماندن طولاني مدت در مكان هايي كه اكسيژن در آنها كم است مثل ميهماني هاي شلوغ و پرسروصدا پرهيز كنيد و يا گاهي براي چند دقيقه از هواي بيرون استفاده كنيد. دود سيگار و شمع يا هر نوع مواد دودزا كه اكسيژن، مصرف مي كنند مناسب نخواهند بود مخصوصا در محيط بسته،  ديگر اين كه رعايت نظم سيستم هورموني- عصبي كه باعث سردرد مي شود لازم است. سعي كنيد هميشه وقت غذا خوردن و خواب در ساعت مشخصي باشد و نظم آن را به هم نزنيد.
آلودگي صوتي مثل سروصداي زياد بخصوص اگر داراي فركانس هاي نامناسب باشد، باعث سردرد مي شود. (اختلال در حواس مخصوص، مثل بينايي، شنوايي، بويايي و چشايي، باعث سردرد مي شود كه بحث پيچيده اي دارد). از نظر ميزان ابتلا، سردرد در جوانان بيشتر شايع است بخصوص در دخترها به علت تفاوت ساختمان بدن چه از نظر فيزيكي و چه از نظر هورموني (شيميايي) و روحي-رواني كه البته دخترها حساس تر هم هستند.
تا حد امكان، مسكن مصرف نكنيد، بخصوص از نوع كدئين دار، مگر اينكه عوامل روحي رواني هم به آن اضافه شده باشد. چون كدئين در تسكين سردرد تاثير ندارد و براي دردهاي داخلي كه همراه با اسپاسم عضلات صاف باشد موثر است. چون تركيبات مسكن ها متفاوت است، اگر از يك نوع آن نتيجه خوبي نگرفتيد آن را عوض كنيد. در حال حاضر بهترين مسكن آسپرين است.

يك بيماري
حمله قلبي
001884.jpg
مانالقماني 
قلب يكي از مهم ترين و حياتي ترين اعضاي بدن است و مراقبت از آن بر هر كسي واجب.
در پژوهش هاي مختلف معلوم شده كه علت ابتلا به عوارض قلبي صرف نظر از كهولت سن، تغذيه نادرست يا نامناسب، عدم تحرك، مصرف دخانيات، مشروبات الكلي و ... نيز هست. در اين افراد احتمال حملات قلبي چند برابر مي شود و مهم ترين خطر حمله قلبي، توقف ضربان قلب است.
شايع ترين علت حمله قلبي، بسته شدن ناگهاني جريان خون در بخشي از عضله قلب (مثلا در اثر تشكيل لخته در شريان كرونر) است. آثار يك حمله قلبي تا حدود زيادي وابسته به حجمي از عضله قلب بوده كه دچار آسيب شده است، اما بسياري از بيماران به لحاظ باليني به طور نسبي بهبود پيدا مي كنند. داروهايي مانند آسپرين و داروهاي حل كننده لخته، براي محدود كردن عوارض آسيب وارد شده به عضله قلب، به كار مي روند.
تشخيص 
اگر شخص درد فشاري (شبيه گيره) مداوم در مركز قفسه سينه اش حس كند درد آنژيني كه اغلب به فك يا به انتهاي يك يا هر دو دست تير مي كشد، دچار حمله قلبي شده است. برخلاف آنژين صدري اين درد با استراحت تسكين پيدا نمي كند. در اين حالت تنگي نفس و احساس ناراحتي در بالاي شكم به وجود مي آيد كه ممكن است مشابه با سوءهاضمه شديد به نظر برسد؛ بيمار غش و احساس گيجي ناگهاني كرده و نهايتا از حال مي رود. شخصي كه دچار حمله قلبي شده احساس نياز شديد به هواي تازه داشته و نبض او تند، ضعيف يا نامنظم مي شود. رنگ پوستش خاكستري و لب ها آبي مي شود؛ شخص به شدت عرق كرده و احساس مي كند كه در شرف مرگ است.با مشاهده هر كدام از اين علايم، بيمار دچار حمله قلبي شده و شما بايد وي را تشويق به استراحت كرده و از سرپا ايستادن وي جلوگيري كنيد.
مراقبت 
اگر بيمار بي هوش شد، راه تنفسي را باز و تنفس را كنترل كنيد؛ آماده باشيد تا در صورت لزوم، احياي تنفسي و ماساژ قفسه سينه را آغاز كنيد.
وضعيت بيمار را تا حد امكان طوري تغيير دهيد كه كاملا احساس راحتي كند و فشار روي قلب كم شود. وضعيت نيمه نشسته كه در آن سروشانه بيمار به جايي تكيه داده شد و زانوها خم شوند، اغلب بهترين حالت است.
اگر بيمار، داروهاي آنژين (قرص يا اسپري هاي افشانه اي يا تلمبه اي) را در اختيار دارد، به او كمك كنيد تا آنها را مصرف كند. به طور مداوم، علايم حياتي (سطح پاسخ دهي، نبض و تنفس) را كنترل و ثبت كنيد.
پيشگيري 
شخصي كه يك بار دچار حمله قلبي شده، ممكن است دوباره هم به اين عارضه دچار شود. براي همين هم توصيه مي شود كه از كشيدن سيگار و مصرف مشروبات الكلي جدا خودداري شود. روزانه حداقل ۱۰ دقيقه ورزش كنيد؛ اما از ورزش هاي سنگين بپرهيزيد. يك برنامه غذايي منظم براي خود تعيين كرده و خوردن مايعات را محدود كنيد.

افزايش بيماري هاي مقاربتي در اروپا
تضعيف اخلا قيات و گسترش روسپيگري در كشورهاي اروپايي ، سبب افزايش سرسام آور انواع بيماري هاي مقاربتي از جمله سيفليس در اين قاره شده است.
آلدو مورونه- رئيس مركز پزشكي شهر رم - دراين باره گفت:« بيماري سيفليس كه گمان مي رفت ريشه كن شده بار ديگر ايتاليا و اروپا را مورد تهاجم قرار داده است.»
به گزارش ايرنا، سيفليس و ديگر بيماري هاي مقاربتي در ايتاليا نسبت به پنج سال قبل افزايش يافته است. اما آمار دقيقي از تعداد اين بيماران در دست نيست؛ زيرا بسياري از آنان دست به خود درماني مي زنند.
عامل گسترش اين بيماري ها، ايجاد ارتباط جنسي با زنان روسپي است.

پودر رنگ خون آزمايشگاهي
001881.jpg
يك پژوهشگر تبريزي براي نخستين بار در كشور،  موفق به توليد پودر رنگ خون مورد استفاده در آزمايشگاه هاي تشخيص طبي شد.
به گفته اسماعيل رستم پور، «گيمسا» نام تجاري نوعي پودر رنگ است كه براي رنگ آميزي ومشخص كردن اجزاي خون هنگام بررسي آن با ميكروسكوپ استفاده شده و امكان تشخيص ناهنجاري هاي خوني فراهم مي شود.
پودر خوني ايراني با تركيبي متفاوت با نمونه هاي خارجي ساخته شده و امكان ثبت بين المللي آن وجود دارد. هزينه توليد اين پودر، بدون استفاده از هرگونه سوبسيد دولتي در تامين مواد اوليه، حدود يك هشتم نمونه هاي مشابه وارداتي بوده است.

درج اجباري مشخصات تغذيه اي روغن ها
001878.jpg
اداره نظارت بر موادغذايي- با صدور بخشنامه اي -كليه كارخانه هاي توليدكننده روغن جامد و مارگارين را موظف كرد بر محصولات خود، برچسب تغذيه، درج كنند.
بر اساس اعلاميه دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، در اين برچسب بايد ميزان اسيدهاي چرب غيراشباع و اسيدهاي اشباع و ترانس به وضوح و با رنگ متفاوت نوشته شود.
همچنين اين كارخانه ها موظف هستند كه عبارت «تا حدامكان از غذاهاي سرخ شده كمتر استفاده كنيد» را بر روي محصولات خود درج كنند.

ابتلا به عفونت در بيمارستان ها
001887.jpg
عفونت هاي بيمارستاني يك مشكل بزرگ و مهم در دنياست و پرستاران، فعال ترين عضو گروه درماني در كنترل عفونت ها هستند.
به گفته دكتر فريبرز منصور قناعي- رئيس دانشگاه علوم پزشكي گيلان - بنا بر تخمين سازمان بهداشت جهاني، روزانه از هر ۱۰بيمار بستري در بيمارستان، يك نفر به عفونت بيمارستاني مبتلا شده و تقريبا ۱۰ درصد آنها جان خود را از دست مي دهند.
هزينه اي كه اين بيماران جهت درمان متحمل مي شوند، سه برابر هزينه ديگر بيماران است.

بازماندگان زلزله بم و فشار رواني
001890.jpg
«كه ايچي ماروياما» يك پزشك ژاپني اعزامي براي كمك به آسيب ديدگان زمين لرزه بم از فشار رواني شديد در بازماندگان اين رويداد دردناك خبر داد.
روزنامه نيهون كيزاي روز سه شنبه به نقل از ماروياما نوشت كه تمامي افرادي كه از زمين لرزه بم جان سالم به در برده اند از فشار شديد رواني رنج مي برند.
ما روياما كه از بم بازگشته است گفت كه در دوران ماموريتش به طور ميانگين روزانه ۸۰ بيمار را معاينه كرده است كه بسياري از مراجعه كنندگان به مراكز درماني از ناحيه كمر و سر دچار درد بودند. اين مقام صليب سرخ در نظر دارد كه در سال جاري ميلادي با سفر به بم به درمان بازماندگان روستاهاي اطراف اين شهر بپردازد.

طرح مظلوم ارجاع
001893.jpg
راه منطقي براي درمان بيماران، اين است كه فرد، ابتدا به پزشك خانوادگي خود مراجعه كند و در صورت صلاحديد و نياز، به يك پزشك متخصص مراجعه كند.
به اين ترتيب وقت و انرژي پزشكان متخصص مصروف مشكلات جدي تري شده و از هدر رفتن منابع موجود نيز جلوگيري مي شود. با اين روش كه طرح ارجاع ناميده مي شود، حداكثر بهره وري از اين منابع محدود انساني ممكن مي شود.
رئيس سازمان نظام پزشكي هم اجراي طرح ارجاع را يكي از پايه هاي اصلاح ساختار بهداشت و درمان كشور دانسته است.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |