سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۸
يك پيشنهاد براي جهانگردان
راين به جاي بم
يك آژانس مسافرتي پيشنهاد كرده است براي اينكه كرمان از مسير جهانگردان خارج نشود، بازديد از ارگ راين جايگزين ارگ بم شود
001923.jpg
بم، نگين سبز كوير، با زلزله فرو ريخت. ارگ بم در خوشبينانه ترين شرايط تا پنج سال ديگر بازسازي مي شود و تا آن زمان بسياري از توريست هاي خارجي يا از سفر به ايران منصرف شده يا بم وكرمان را از مسير سفر خود حذف كرده اند، بسياري از تورها كه براي سال ۲۰۰۴ درخواست سفر به ايران كرده اند خواستار حذف مسير كرمان شده اند اما يك آژانس مسافرتي پيشنهاد كرده است براي اينكه كرمان از مسير جهانگردان خارج نشود، بازديد از ارگ راين جايگزين ارگ بم شود.
تاكنون بيشتر گردشگراني كه به كرمان سفر مي كردند شايد به دلايلي از جمله عدم اطلاع رساني مناسب، بازديد از اين قلعه مسكوني را اغلب به عنوان آخرين گزينه انتخاب كرده ويا هرگز آن را نمي ديدند. اين ارگ تاريخي با زيربناي ۲۰هزار مترمربع مي تواند گواه زنده اي بر تاريخ طولاني منطقه راين باشد، منطقه اي با قدمت و تمدن كهن كه وزيري، مولف جغرافياي كرمان آن را چنين توصيف كرده است:
«باغستاني فصيح، مرغ زاري بديع، آبش با سلسبيل برادر و هوايش با فردوس برابر» اگرچه اين منطقه در زمان ساسانيان شهر بزرگي نبوده اما به واسطه قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق، موقعيتي مناسب داشته و مركز داد و ستد كالا بوده است.
در اين ميان، قلعه تاريخي راين كه مصالح آن خشت، چينه وملات گل رس است، در انزواي خود، نشانه هايي از زندگي روزگاران كهن و دست ساخته هاي بشر را به پوسيدگي حاصل از زمان رفته مي سپارد. اما اين زوال تنها به دست زمان نيست كه حادث مي شود بلكه خاموشي صداي انسان هايي است كه براي يافتن پاسخ هايشان، تاريخ و گذشته خود را مي كاوند. و راين در بن بستي كه جدا از موقعيت جغرافيايي، از فقدان بستر فرهنگي مناسب نشات مي گيرد، آرام آرام تاريخچه فرهنگ ومدنيت خود را به فراموشي مي سپارد.
اين مجموعه، شامل ارگ حكومتي و منطقه عامه نشين است. يك دروازه ورودي ازسمت شرق و حصاري با برج و باروهايي رفيع، اطراف قلعه را فرا گرفته است . بخش عامه نشين، همانند بسياري ديگر از قلعه هاي تاريخي ايران داراي بازار و فضاهاي عمومي است.
در ارگ حكومتي آن نيز، چهارخانه اعياني ديده مي شود كه با يك حصار ديگر از بخش عامه نشين جدا شده است. «نادر عليدادي سليماني»، كارشناس باستان شناسي ميراث فرهنگي استان كرمان در خصوص سابقه تاريخي اين قلعه مي گويد:« اگرچه قدمت ارگ راين را به روزگار ساسانيان نسبت مي دهند، اما آنچه امروزه به عنوان ارگ راين مي شناسيم، در واقع ساخت و سازهاي دوران اسلامي بخصوص دوران صفويه و پس از آن است.»
وي پژوهش هاي محدود باستان شناسي در درون قلعه را كه به يافتن سكه هاي غير ايراني همزمان با دوران زنديه منجر شده است، گواه زنده اي بر اين مدعا مي داند.
عليدادي مي گويد:« ارگ راين به لحاظ بافت تاريخي شباهت بسياري با ارگ تاريخي بم داشته و به لحاظ معماري، بسياري از الگوهاي قرون متاخر اسلامي را در درون خود دارد.»
وي حتي آنجا كه از پيشرفت فيزيكي مرمت قلعه كه از سال ۷۴ آغازشده است، سخن مي گويد عدم تبليغات مناسب از ديدگاه گردشگري در خصوص اين ارگ تاريخي را يادآور مي شود و اضافه مي كند:« متاسفانه ما هنوز آن چنان كه بايد در خصوص شناسايي اين مجموعه به گردشگران داخلي و خارجي موفق عمل نكرده  ايم.»
دراين زمينه اما بخشدار راين حرف هاي ديگري دارد، خوچمن مي گويد:« جاذبه هاي تاريخي و طبيعي راين، تنها به اين ارگ محدود نمي شود، منطقه راين داراي آبشاري وسيع كه از كوه هاي هزار، چهارمين قله مرتفع كشور، سرچشمه مي گيرد، كواترهاي قلعه حسنعلي كه با ۱۵ دهانه در حدود ۵ تا۱۰ هزار سال پيش فعاليت داشته اند، چشمه هاي آب گرم گزك كه نافع بسياري از بيماري ها بوده و همچنين معادن غني سنگ مرمر است.»
خوچمن، همچنين از چاقو و اسلحه سازي به عنوان صنعتي باشهرت و سابقه ديرينه در اين منطقه ياد مي كند. به اعتقاد وي، اما آنچه كه بايد در كنار همه اين استعدادها مورد توجه خاص قرار گيرد، تخصيص اعتبارات لازم از ديدگاه گردشگري است كه تنها در قالب اعتبارات كشوري امكان پذير خواهد بود. يكي از مسوولان دفتر خدمات مسافرتي شرق پويا مي گويد: بعد از زلزله بم به دو گروه توريستي پيشنهاد داده است كه به جاي ارگ بم از ارگ راين ديدن كنند كه پس از ارزيابي، توسط مسوولان، آن گروه ها با اين امر موافقت كرده اند.
ساسان مستوفي مدير روابط عمومي اين آژانس نيز مي گويد: قبل از زلزله بم به همراه دو گروه فرانسوي از ارگ راين بازديد كرده ايم كه هر دو گروه از اين بازديد بسيار استقبال كرده اند.
وي مي افزايد: ميهمان نوازي مردم و مسوولان آن منطقه قابل تحسين و توصيف ناپذير بود.
مستوفي اعتقاد دارد هر چند ارگ بم يكي از ديدني ترين نقاط كرمان بود اما تا زمان بازسازي  آن حتي بعد از بازسازي، ارگ راين جايگزين مناسبي براي جهانگردان است.
عضو كميته تخصصي تورهاي ورودي مي افزايد: انجام اين طرح مي تواند در كمك به اقتصاد منطقه بسيار موثر باشد.
وي پيشنهاد مي كند: آژانس ها و سازمان هاي متولي امر گردشگري مي توانند با تبليغات مناسب از جاذبه هاي اين ارگ نسبت به جلب جهانگرد اقدام كنند.
اين راهنماي تور كه تاكنون ۶۰ تور خارجي را وارد ايران كرده است در پايان مي گويد: ايران جاهاي ديدني ناشناخته بسياري دارد كه مي توانند جهانگردان بسياري را جذب كنند اما متاسفانه تاكنون سرمايه گذاري مناسبي در اين زمينه صورت نگرفته است. وي پيشنهاد مي كند: بهترين روش آن است كه سازمان ها و آژانس هاي متولي گردشگري براي آشنايي نيروهاي خود، ابتدا راهنمايان تور و مديران را با اين مراكز آشنا و سپس ضمن رايزني با آژانس هاي خارجي آنان را براي بازديد از اين آثار تشويق كنند.
راين يكي از بخش هاي خوش آب و هوا و ييلاقي كرمان است كه در دامنه كوه هزار با يك آبشار زيبا واقع شده است. ارتفاع كوه هزار ۴۴۶۵ متر و بلندترين كوه در استان كرمان و جنوب شرق ايران و چهارمين قله بلند ايران است و زيره مشهور كرمان در همين كوه به صورت وحشي مي رويد.
ارگ تاريخي راين كه تا ۱۵۰ سال پيش مسكوني و مكان قبلي اين شهر بوده، در انتهاي شهر واقع شده و از ۱۲ سال قبل تاكنون توسط ميراث فرهنگي كرمان تحت تعمير است. اين ارگ كه ۴ هكتار مساحت دارد داراي قسمت حاكم نشين و عامه نشين است كه در قسمت عامه نشين بازار، پادگان، اسطبل، خانه هاي مسكوني، زورخانه و ديگر مكان هاي عمومي قرار دارد. حاكم نشين ارگ راين ، شامل ۴ خانه در مركز شهر است و ۲ خانه ديگر نيز اقامتگاه فرماندهان و لشكريان بوده است. يكي از صنايع معروف راين چاقو و تفنگ سازي و نيز ساخت ديگر صنايع فلزي بوده كه هم اكنون نيز ادامه دارد. در تاريخ آمده است كه لشكريان رايني كه تحت فرماندهي گنج عليخان ، حاكم كرمان، در جنگ با عثماني ها شركت مي كرده اند به خاطر تفنگ هاي دست ساز صنعتگران رايني هميشه پيروز ميدان بوده اند. قدمت قلعه، حداقل به هزار سال قبل و حداكثر به زمان ساسانيان( ۱۵۰۰ سال قبل) مي رسد. اين قلعه ۱۶ برج ديده باني بلند دارد. فاصله راين از كرمان ۱۱۰ كيلومتر است. از كرمان تا ماهان ۳۰ كيلومتر و از ماهان تا سه راهي راين در جاده كرمان-بم حدود ۵۰ كيلومتر و از آنجا تا راين ۲۵ كيلومتر است.
«راين» با مؤلفه ها و مشخصه هايي كه دارد، بي ترديد نگين بي بديل و انگشتري فروزان كوير زيبا و غرورآميز است كه مي تواند دل هاي مشتاق بسياري را در حلقه خود گرد آورد. ديرينه شناسان بر اين باورند كه راين، گنجينه پنهان كوير ايران است و رازها و ناگفته هاي بسياري از دوران مافي بر سينه خود حفظ كرده است. راين را خواهرخوانده ارگ بم مي نامم و بر اين باورم كه تنها وجود ارگ بم شايسته واگويي هاي راين است.
از سوي ديگر پنداشت هاي ايرانگردان درباره ارگ «راين» بر اين سو تمايل دارد كه اندام واره هاي اين ارگ ناشناخته و افتاده در پس تاريخ، از چنان شكوه تاريخي برخوردار است كه مي تواند نمادي از فرهنگ درخشان و پرافتخارايران باستان باشد. راين - غرور كوير ايران -، نيازمند واشناسي و نيز واكاوي است و حال كه ارگ بم در رهگذر خشم طبيعت با خاك همنشين است، مي تواند تابلوي راهنما و هدايتگر شخصيت تاريخي بم باشد.
ارگ «راين»، ثروت فرهنگي - تاريخي نشسته بر تارك تاريخ است و دوستداران ديرينگان را به سوي خود فرا مي خواند.
ارگ راين را بايد جلوه گر بخشي از تاريخ ارگ بم خواند و يقينا اين دو مي توانند به عنوان مظاهر فرهنگ، تمدن و آداب، نقش آفريني كنند.

مصاحبه مطبوعاتي بازمانده آمريكايي بم
ايران سرزمين دلخواه من بود
001896.jpg
يگانه
آدل فريدمن و شوهرش تاب ديلورو دو آمريكايي مستقر در بم بودند كه هنگام زلزله اسف بار بيست و ششم سپتامبر نيز در شهر حضور داشته اند و ديلورو يكي از قربانيان اين حادثه بوده است. خوشبختانه فريدمن به كمك راهنمايش از زير آوارها جان سالم به در برد، اما استخوان پاي چپش دچار شكستگي شد. اين شكستگي آنقدر عميق بود كه گروه نجات به وسيله آتل پايش را ثابت نگه داشتند.
در حالي كه فريدمن در بيمارستان كويين نيويورك روي ويلچر نشسته بود از روز حادثه و اينكه چگونه نجات يافت، مي گفت. در حالي كه صدايش مي لرزيد گفت: شوهرم را از دست دادم. مردي كه بسيار دوستش داشتم.
او درميان خانواده و پزشك معالجش اظهار داشت: زنده ماندنم و حضورم در اينجا را مديون مهرباني هاي مردم ايران هستم. در ادامه از راهنمايش بسيار تقدير كرد و گفت: او بود كه شوهرم را از زير آوار بيرون كشيد و در ادامه افزود: هرچه فكر مي كنم صبح حادثه را به خاطر نمي آورم، فقط مي دانم در آن ساعت ديلورو نزديك من بود اما متوجه نبودم. وقتي صدايش را شنيدم به او گفتم تاب ما مي ميريم و او جواب داد: نه فريدمن زنده مي مانيم. من فكر مي كردم شوهرم نسبت به من وضعيتش بهتر است چون روحيه خوبي داشت و به من اميد مي داد.
پس از حادثه هر دو نفر از هتل بم به بيمارستاني در ۱۰۰ كيلومتري هتل منتقل شدند. اما ديلورو به سبب خونريزي زياد از ناحيه شانه فوت كرد. دكتر كريش ساستري در بيمارستان نيويورك اظهار داشت: معالجه پزشكان ايراني عالي بوده است آنها همان كاري را انجام داده اند كه اينجا انجام مي دهيم.
فريدمن مي گويد: كاش شوهرم زنده بود و با هم به كاليفرنيا بر مي گشتيم و زندگي را ادامه مي داديم. با اين وضعيت شايد به ايران برگردم. دوست دارم كاري براي ايراني ها انجام دهم.
او در نظردارد مدرسه اي در بم يا بيمارستاني در تهران احداث كند.
درحالي كه اشك در چشمان فريدمن حلقه زده، اين كلمات برزبانش جاري مي شود: شوهرم هميشه به زندگي با ديد مثبت مي نگريست، از سفر لذت مي برد و دوستدار گردش و مسافرت به خارج ازكشور بود. هميشه مي گفت: دوست دارم در سرزميني مملو از محبت زندگي كنم. او كشور دلخواه خود را پيدا كرده بود اما...!

يادداشت
خوب، بد، زشت
حميد ذاكري 
اكوتوريسم به يك معنا، پله ديگر ترازوي توريسم يا به عبارت بهتر، انتهاي ديگر خط كش توريسم است. شايد اكوتوريسم به معناي عام با سفرهاي مردم به طبيعت در روزهاي تعطيل آخر هفته آغاز شد. بي شك سفرهاي پايان هفته در دنياي پرتكاپو، پراسترس و ماشيني امروز يك ضرورت است نه يك تفنن. به تدريج ذائقه شهروندان عوض شده و ترجيح مي دهند به جاي رفتن به ايستگاه هاي سنتي مثل پارك هاي خارج شهر، ساحل دريا، جنگل هاي برنامه ريزي شده و امثال آن به جاهايي وحشي تر، طبيعي تر و غيراستانداردتر بروند و با طبيعت و محيط زيست خشن تر، پرت تر و جدي تر روبه رو شوند.
در نتيجه گرايش روزافزون مردم به سفر به طبيعت، اكوتوريسم به شتابنده ترين رشد در شاخه هاي مختلف توريسم نايل آمده و در قياس با رشد ۷ درصدي توريسم به طور كلي، به رشدي معادل ۲۰ درصد رسيده است.
سازمان جهاني توريسم(WTO) پيش بيني مي كند در آينده اي نه چندان دور بيشترين مقصد گردشگران را اوج بلندترين كوه ها، عمق اقيانوس ها و انتهاي جهان تشكيل خواهد داد!
كارشناسان جهاني مي گويند: اكوتوريسم برگ برنده صنعت توريسم و آلترناتيوي مسوول براي آن است. اما آيا به واقع اكوتوريسم جانشين مسوول توريسم است؟
البته مي تواند باشد، به شرط آنكه سفر به مناطق طبيعي با مسووليت كامل در قبال حفاظت محيط زيست و رفاه مردم محلي صورت پذيرد.
و نمي تواند باشد اگر فقط سفر به مناطق طبيعي صورت گيرد بدون توجه به طرز برخورد با طبيعت و چگونگي رفتار با منابع طبيعي. متاسفانه بايد گفت بسياري از سفرهايي كه امروز به عنوان اكوتوريسم انجام مي پذيرد، به هيچ وجه اكوتوريسم نيست. اينها توريسم معمولي و قراردادي است كه جامه «توريسم طبيعت»، «توريسم ماجراجويانه» و... حتي «اكوتوريسم» بر تن كرده اند، فقط به دليل اينكه به مسافران امكان حضور در مناطق حساس طبيعي را مي دهند!
توريسم يا گردش در پارك هاي ملي كه در آن كليه وسايل آسايش، جاده، پاركينگ اتومبيل، فروشگاه خريد سوغاتي، كافه و ديگر تاسيسات پيش بيني شده اكوتوريسم نيست؛ فقط تلاشي است براي اقتصادي كردن و پولساز كردن طبيعت و ايجاد زمينه هاي مختلف سودآوري در محيط زيست! و باز هم متاسفانه اين نوع طبيعت گردي صدمات زيادي به مناطق ارزشمند و زيستگاه هاي منحصر به فرد و شكننده جهان وارد ساخته است.
براي تاييد سخنان پيش گفته بد نيست وضع توريسم در امارات متحده عربي را با هم مرور كنيم:
در امارات متحده عربي توريسم با جهش هايي غيرعادي رو به توسعه مي رود. در رابطه با دو نوع اكوتوريسم خوب و بد كه پيش از اين مورد تجزيه و تحليل قرار داديم، امارات و به ويژه دبي، اكوتوريسم به معناي خوب را كاملا ناديده گرفته و فقط به توريسم انبوه مي انديشد.
در سواحل دريا هر اقدامي براي ايجاد امكانات رفاهي گردشگران صورت مي گيرد تا امكان جذب توريست بيشتر فراهم آيد. در اين ساز و كار منابع بيولوژيك ساحلي در مخاطره قرار گرفته و اكوسيستم هاي ارزشمند، مثل صخره هاي مرجاني، در معرض نابودي است.
هر چه تسهيلات جديد ساخته مي شود، فشار فزاينده تري بر منابع آبي، خاك و اتمسفر وارد مي آيد. امارات متحده عربي توريسم و اكوتوريسم را بد فهميده و زشت عمل كرده است، خيلي زشت.

تازه هاي بازار
پشه بند
پشه در طبيعت آزارنده و برخي پشه ها مثل پشه مالاريا خطرناك هستند. به ويژه در مناطقي كه احتمال مي رود پشه مالاريا وجود داشته باشد، استفاده از پشه بند ضروري است. پشه بند همچنين خواب راحت و شب خوبي را براي طبيعت گرد فراهم مي كند.
پشه بندهاي جديدي كه ساخته شده، از موادي تهيه شده اند كه خاصيت پشه كشي يا دفع پشه را نيز دارند. اين پشه بندها هر شش ماه يكبار قابل ترميم هستند. پشه بندها، عموما در چند شكل كلي ساخته مي شوند كه كاربردهاي مختلفي دارند و آشنايي با اشكال آن مي تواند براي كساني كه قصد دارند خود اقدام به تهيه پشه بند كنند مفيد باشد.
پشه بند مثلثي تك راس بياباني 
اين پشه بندها را معمولا تك نفره، يا براي تعداد كم مي سازند. بيشتر در خارج از خانه  و در هواي آزاد استفاده مي شود و كيسه خواب در زير آن قرار مي گيرد. معمولا وقتي جمع مي شود ۱۱*۱۶ سانتيمتر حجم دارد.
پشه بند مخروطي بياباني 
اين پشه بندها نيز تك راس و مخروطي شكل است. براي محيط هاي جنگلي و بياباني مناسب است.
پشه بند هرمي: اين پشه بندها طوري طراحي مي شوند كه روي تختخواب هم قابل نصب اند.
پشه بند هرمي گنبدي 
طرح تازه و زيبايي است و امكان استفاده از آن روي زمين يا روي تختخواب وجود دارد.
كيف مسافرتي پارچه اي - فلزي
اين كيف ها ظاهرا پارچه اي به نظر مي رسند، اما در لايه زيرين پارچه، استيل بسيار قابل انعطاف و مقاومي وجود دارد كه درون پارچه ساندويچ شده است و بند فلزي دارد ومي توان آن را به هر جاي محكمي قفل كرد.
معمولا انواع مختلفي از اين كيف ها وجود دارد. از انواع بزرگتر آن مي توان براي حمل وسايلي چون كيف پول، كامپيوتر لپتاپ، دوربين و لوازم و لنزهاي آن و ديگر وسايل شخصي استفاده كرد.

حيات وحش ايران
۱۰ -گربه وحشي يا دشتي
گونهF. silvestris) Felis catus :)
خانوادهFELIDAE :
راستهCARNIVORA :
ردهMAMMALIA :
001899.jpg

آخرين عضو خانواده گربه سانان، گربه وحشي است كه اجداد گربه اهلي به حساب مي آيد و شباهت زيادي به آن دارد اما بزرگتر است. در نمونه هاي خالص و اصطلاحا تيپيك آن در دو طرف بدن دوازده نوار اريب تيره مشاهده مي شود.
001902.jpg

رنگ بدنش در جنوب قهوه اي آجري و در شمال خاكستري است. وجه تمايز آن با گربه اهلي، دم كوتاه تر، كلفت تر و پشمالوتر با حلقه هاي مشابه و نوك سياه آن است. در ضمن، مثل گربه اهلي با طعمه خود بازي نمي كند و روي مد فوعش را هم نمي پوشاند. طول بدنش ۴۵ تا۸۰ سانتيمتر و وزنش بين ۵/۱ تا۸ كيلوگرم است. در اكثر زيستگاه ها اعم از جنگلي، كوهستاني مرتفع، استپي، بياباني و حتي نزديك اماكن مسكوني ديده مي شود. جمعيت اين گونه هم به خاطر كم شدن طعمه، تخريب زيستگاه و شكار بي رويه، در اكثر مناطق رو به كاهش است.

روش تازه اي براي حفاظت
001905.jpg
دشت هايي كه بيگانه مي نمايند، آفتاب پرست ها، لمورها، مقبره هاي پادشاهي و يك درخت انجير مقدس: جنگل ساكو ناتورو ماداگاسكار، به راستي محيطي غيرعادي است. براي حفاظت هر چه بهتر، آميزه اي از تجربيات سنتي با مديريت مدرن، شيوه اي است كه خوب جواب داده است و مي تواند براي كشورهايي چون ايران، بسيار مفيد باشد. اين شيوه حفاظت متفاوت است با روش ايجاد پارك هاي ملي كه مردم محلي را مجزا مي كند و اجازه حضور آنها را در پارك نمي دهد. كارشناسان پس از مطالعات فراوان به اين نتيجه رسيده اند كه اين روش تركيبي حفاظت در رابطه با جنگل هايي چون ساكو ناتورو، بسيار موثر است و به حفاظت موثرتر و كاراتر آنها كمك خواهد كرد.

يك گام به جلو
001908.jpg
كليات سياست ها و راهبردهاي طرح جامع گردشگري استان همدان به تصويب رسيد. در جلسه اي با حضور معاون عمراني استاندار همدان، گزارش مرحله دوم طرح جامع گردشگري ارايه شد و مهندسان مشاور درباره تكنيك هاي مورد استفاده در تهيه اين طرح و جايگاه آن در برنامه ريزي كشور و استان، به اعضاي گروه گردشگري و ميراث فرهنگي توضيح دادند. رئيس كار و گروه گردشگري استان همدان در اين نشست، دستگاه هاي اجرايي استان را به همكاري با مشاور طرح جامع گردشگري ملزم كرده و مشاور طرح هم موظف شد تا اواسط بهمن ماه امسال گزارش الويت بندي پروژه هاي گردشگري استان را ارايه دهد.

محيط بانان منتظرند
001911.jpg
درصورت تصويب مجلس شوراي اسلامي، ۷۰ درصد جريمه دريافتي از پرونده هاي شكار غيرمجاز، در قالب هزينه هاي حق الكشف و پرداخت خسارت به ماموران گارد محيط زيست (كه دچار آسيب شده اند) تعلق مي گيرد.
درصورت تصويب نشدن لايحه مذكور تا پايان سال جاري، مبلغ ضرر و زيان دريافتي از اين پرونده ها به خزانه دولت واريز مي شود.
فرهاد دبيري - مديركل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست- با اعلام مطلب فوق افزود: «گارد محيط زيست، بيش از دو هزار نفر پرسنل دارد.» به عقيده او اين امر، انگيزه ماموران گارد محيط زيست نسبت به دستگيري متخلفان و قاچاقچيان در امر شكار و صيد غيرمجاز را افزايش مي دهد.

خبر خوب
001914.jpg
يك مركز درماني براي كمك به حيوانات آسيب ديده در پناهگاه حيات وحش «سلكه»از سوي اداره كل حفاظت محيط زيست استان گيلان، راه اندازي شده است. اين مركز، حيواناتي كه توسط محيط بانان و دوست داران حيات وحش به اين اداره تحويل داده مي شوند را ، تحت درمان و رسيدگي قرار مي دهد. تاكنون اين مركز ۶۳ مورد حيات وحش آسيب ديده را جهت مداوا تحويل گرفته است كه از اين تعداد ۵۹ قطعهآن پرنده بوده است.
لازم به توضيح است، اين مركز توانسته ۲۹ قطعه پرنده و ۴ قلاده پستاندار را پس از مداوا رها كند.

مشكل روحي دانشجويان
001917.jpg
آزاده سادات ترابي، دبير كانون ايرانگردي دانشگاه تهران گفت: «هدف از تاسيس اين كانون در دانشگاه تهران به مشكلات روحي دانشجويان اين دانشگاه بازمي گردد.» وي افزود: «باتوجه به اينكه اكثر دانشجويان اين دانشگاه در خوابگاه ها ا قامت دارند و تا حدودي با مشكلات روحي مواجه هستند، براي رفع اين مشكل و همچنين بهره برداري از اوقات فراغت دانشجويان به نحو مطلوب، فعاليت خود را زير نظر معاونت امور فرهنگي دانشگاه آغاز كرده ايم و تاكنون نيز توانسته ايم برنامه هاي مد نظرخود را بيش ببريم.»
اين كانون، دانشجويان را با مناطق مختلف گردشگري آشنا مي سازد و سفر را راهي براي رهايي دانشجويان از افسردگي هاي احتمالي يافته است.

معرفي سايت
001920.jpg
اتحاديه بين المللي حفاظت از گونه هاي گياهي جديد يك سازمان غيردولتي است كه در سال ۱۹۹۱ راه اندازي شد و با مركزيت ژنو به فعاليت پرداخته است.
در سايت اين اتحاديه به آدرسwww.upov.int مي توانيد اطلاعات گوناگوني در مورد حفاظت از اكوسيستم ها، انواع سيستم هاي حفاظتي موثر، توسعه طرح هاي حفاظتي و گونه هاي گياهي گوناگون دريافت كنيد.
در ضمن نشريات، اخبار و اسناد همايش هاي مختلف توسط اين سايت قابل دسترسي است.

اصلاحيه
چندي پيش خبري درمورد نامگذاري هتل ها، در صفحه سفر و طبيعت به چاپ رسيده بود كه طي آن مديريت هتل هاي زنجيره اي پارسيان را به عهده سازمان ايرانگردي و جهانگردي عنوان كرده بود. در اصلاح آن بيان مي شود كه مديريت هتل هاي مذكور به عهده بخش سياحتي بنياد مستضعفان و جانبازان است.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |