شنبه ۴ بهمن ۱۳۸۲ - - شماره ۳۲۹۲
بررسي ضرورت ها زمينه ها و پيامد هاي ازدواج دانشجويي
ازدواج فرهنگي
الهام گودرزي‎/ انسيه زارعي
000084.jpg

«... در فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه با هم آشنا شديم.
قبل از ازدواج ۵۰ درصد شناخت نسبت به او داشتم. بعد از ازدواج شناختم كامل تر شد. در دانشگاه حدود دو سال با هم كار مي كرديم. هميشه به طور رسمي. يك ماه كه از عقدمان گذشته بود هنوز هم همديگر را با نام فاميل صدا مي زديم. يك روز كه رفته بوديم بيرون، شوهرم به من گفت: «اگر گفتي اسم من چيه؟ و من هم دوباره فاميلي اش را گفتم.» البته بعداز آن ماجرا، نسبت به هم راحت تر شديم.
تنها مشكل ما فرهنگ سنتي خانواده هايمان بود. آنها نمي خواستند قبول كنند كه از طريق آشنايي خود دختر و پسر مي شود ازدواج كرد. اما بركتي در ازدواج دانشجويي است كه طرفين را به رشد خاصي مي رساند. بايد زوج دانشجو قدر اين بركت را بدانند...»
ازدواج دانشجويي به عنوان پديده اي كه هر كس از دريچه نگاه خويش به آن مي نگرد و به ويژه در سال هاي اخير بر سر زبانها افتاده و سخن از آن زياد به ميان مي آيد، موضوعي است كه از ابعاد مختلف نيازمند وارسي و كنكاش است. زمينه ها، ضرورت ها، شيوه ها، تبعات و آثار ازدواج دانشجويي از جمله موضوعاتي است كه در صورت مطالعه و ارزيابي درست و دقيق مي تواند هرگونه سياستگذاري در اين زمينه را اصلاح كرده و با زمينه  سازي فرهنگي مناسب آثار و تبعات منفي اين پديده را به حداقل كاهش دهد. در حالي كه بسياري از صاحبنظران، بلوغ فكري و آمادگي قبول تعهدات ازدواج را از جمله شرايط اساسي ازدواج دانشجويي مي دانند و بر نقش دانشگاهها در وقوع اين امر تأكيد مي ورزند، عده اي نيز دامن زدن بر اين پديده و افزايش تعداد آن را ميمون و مبارك مي دانند.
آمارها چه مي گويند؟
شايد يكي از بهترين تعبيرها در ازدواج، پيوند دو زوج، دو شخصيت، دو فرهنگ، دو نگرش و دو روح است. با اين هدف كه يكي ديگري را كامل كند. اگر زمينه هاي لازم ايجاد شود امكان تحول و تشخيص براي زوجين بيشتر خواهد بود.
000087.jpg

در پژوهشي كه به صورت مقطعي در پائيز ۱۳۸۰ روي ۷۲۹ نفر از دانشجويان مجرد دانشگاه علوم پزشكي كرمان (۳۰۴ پسر و ۴۸۸ دختر) اجرا گرديده است نتايج زير به دست آمده است.
پسران مهم ترين موانع خواستگاري را عدم اطمينان به آينده شغلي (۹۱%)، نگذراندن خدمت سربازي (۶۴%) و عدم توانايي تأمين مخارج زندگي (۶۰%) و دختران مهم ترين شرط لازم در خواستگار را داشتن توان پرداخت هزينه هاي زندگي (۷۸%)، شغل (۷۶%)، تحصيلات دانشگاهي (۶۵%)، زيبايي (۶۰%) و گذراندن خدمت سربازي (۳۵%) ذكر كرده اند.
براساس اين پژوهش، حدود ۱۵ درصد دختران و ۲۲ درصد پسران در زمان بررسي تمايل به ازدواج نداشته اند. دختران مهم ترين علل عدم تمايل خود را به ازدواج، تمايل به ادامه تحصيل (۳۲%) و عدم آمادگي روحي و رواني (۲۶%) ذكر كرده اند. در حالي كه پسران نداشتن وضعيت اقتصادي مناسب (۲۸%) و عدم اطمينان از آينده شغلي (۸۱%) را مهم ترين علل عدم تمايل به ازدواج خود دانسته اند.
حدود ۵۸ درصد دختران و ۷۸ درصد پسران تمايل به ازدواج دارند، ولي تنها ۸۴ درصد دختران ۳۲ درصد پسراني كه تمايل به ازدواج دارند اقدام به اين عمل نموده اند.
نظرخواهي از دانشجويان
بهترين نگرش به ازدواج دانشجويي نظرخواهي از كساني است كه اين ازدواج را انجام داده اند: «نگار» كه ازدواجي موفق داشته است، شناخت اجمالي و كلي طرفين را از يكديگر تأثيرگذار دانسته و به عمق اين شناخت تأكيد مي كند.
زوج جواني كه از طريق فاميلي نسبت به هم شناخت پيدا كرده بودند و از اين طريق ازدواج كرده بودند، مي گويند: «قبل از عقد اضطراب داشتيم كه آيا به درد هم مي خوريم يا نه ولي بعد از عقد نسبت به هم علاقه مند شديم و مشكلي هم نداشتيم. به نظر اين زوج، مسأله در ازدواج دانشجويي، اين است كه هر كس بايد شرايط خود و طرف مقابلش را بسنجد و اهل زندگي، كار و برنامه ريزي باشد.
سعيد كياني، شناخت قبل از ازدواج خود را كم دانسته و معتقد است كه به خانواده خود اعتماد كرده است و بعد از ازدواج با شناختي كامل تر پيش رفته است. البته خانواده او ملاكهاي صحيحي را براي تعيين فرد مورد نظر داشتند.
«فاطمه» كه در زمان دانشجويي اش با مردي ازدواج مي كند كه تحصيلاتش به اتمام رسيده است، غذا پختن هاي شب امتحان و معاشرت اقوام در اين ايام را از مسائلي مي داند كه بايد حل شود. او مشكل ديگري در اين زمينه ندارد.
خانم ا. ماجدي مي گويد: زن و شوهر دانشجو، مثل دو هم اتاقي هستند؛ بايد براي شبهاي امتحان تقسيم كار كنند كه در اين خوابگاه هاي متأهلي فراوان به چشم مي خورد. او مي گويد: زوج دانشجو نمي توانند بچه دار شوند و اين خود مشكلي است كه در سطح خانواده ها تبعاتي دارد.
«عابد» ازدواج دانشجويي را يك ازدواج فرهنگي دانسته معتقد است: يكي از ملاك هاي اصلي انتخاب همسر در اسلام هم كفو بودن است. ازدواج دانشجويي زمينه هم كفو بودن را فراهم مي كند. او به خاطر حمايت خانواده ها مشكل مالي نداشته مي گويد: «ما به ازدواج، به شكل آرماني نگاه كرديم. مسائل مادي دغدغه ما نبود. ساده ازدواج كرديم. به نظر من جوانها بايد ببينند كه با ازدواج مي خواهند به كجا برسند. هدف از ازدواج را مشخص كنند. ما ازدواج را يك مرحله از رشد خود دانستيم. پس با اين تعريف، برقراري ارتباط قلبي در درجه دوم قرار مي گرفت.»
يكسري از افرادي هم كه در ازدواج خود ناموفق بودند، مشكلاتي چون مسائل اقتصادي و توقع خانواده ها، دخالت آنها، علاقه و اصرار خانواده ها به انتخاب همسر پسرشان از طرف خود، تعريف نشدن ازدواج دانشجويي براي خانواده ها و عدم پذيرش آن به خصوص از طرف خانواده هاي مذهبي، همچنين عدم گذاشتن شروط كافي در زمان صحبت قبل از عقد به دليل سخت گيري خانواده  و عدم رابطه كامل افراد و برقراري ارتباط عاطفي قبل از ارتباط عقلاني را ذكر مي كردند.
يكي از دانشجويان دانشگاه شريف معتقد است: بسياري از هم دانشگاهي هايش دوست دارند همسرشان در دانشگاه شريف تحصيل كرده باشد. آنها زندگي را از بعد علمي آن نگاه مي كنند در حاليكه فضاهاي خانوادگي از فضاهاي علمي متفاوت است. گاهي فرهنگ افراد يا خانواده هايشان متفاوت است و زندگي آنها دچار آسيب مي شود.
دانشجوي ديگري معتقد است: تبعات دوست بودن بيشتر از ازدواج نامناسب است.
آيا ازدواج دانشجويي امري مثبت است؟
ازدواج دانشجويي موضوعي بحث انگيز است كه هر كس از زاويه نگاه خويش نظري راجع به آن مي دهد. در اين راستا با دو تن از اساتيد كه در اين حوزه نيز فعاليت داشته اند، صحبت داشتيم:
مهندس بانكي با اشاره به اين مطلب كه اصل ازدواج دانشجويي كاري صحيح است، معتقد است: «ازدواج دانشجويي به اين معنا كه دو طرف دانشجو باشند و يا يك دانشجو با غير دانشجو ازدواج كند مي تواند ازدواجي مناسب باشد. من معتقدم كه اگر انتخابي خوب داشته باشيم، مشكلي پيش نمي آيد.»
وي در كنار اين مسائل توجه به آسيب ها و آفات اين نوع ازدواج ها را هم لازم دانسته و در اين رابطه مي گويد: «اولين آسيبي كه زوج جوان دانشجو را تهديد مي كند، بي واسطه بودن ازدواج آنهاست كه در آن ارتباط هاي عاطفي قوي بوده و در واقع زمينه علاقه هاي صوري، انتخاب مبتني برتفكر را كم مي كند. واسطه موجب مي شود كه طرفين قبل از اينكه به يكديگرعلاقمند شوند، با برآورد كردن و محك زدن روحيات و اخلاقيات طرف مقابل، او را با معيارهاي خود مقايسه و موضوع را بررسي كنند.»
مهندس بانكي تطابق فرهنگي ميان زوجين را در ازدواج دانشجويي بيشتر مي داند، ولي اين نكته را نيز يادآور مي شود كه شخصيت هاي تشكلي و دانشجويي افراد با شخصيت خانوادگي آنان متفاوت است. زيرا در تشكل افراد يك وحدت رويه اي دارند كه در خانواده ملزم به رعايت آن نمي باشند. او در اين زمينه مي گويد: «براي كمتر شدن اين آفات، خوب است كه فرد در دوران دانشجويي با كسي ازدواج كند كه نسبت به او شناخت دارد ولي بايد بازشناسي فرد از منظر كسان ديگري كه آن فرد را بهتر مي شناسند و يا افراد امين و مشاور مورد بررسي قرار گيرد. گاهي در دوران دانشجويي، سبك ازدواج افراد علمي است و دغدغه آنها پيشرفت علم است در حاليكه هنوز شكل گيري كامل اجتماعي پيدا نكرده اند.»
وي مزيت هاي خاص ازدواج دانشجويي را اينگونه برمي شمرد: «تنوع خواستگارهاي دختران بعد از اتمام دوران دانشجويي كم مي شود و در مقابل توقع آنها بيشتر. كه اين امر باعث مي شود نگراني هايي در خانم ها ايجاد شود و يا دست به انتخاب هايي بزنند كه كاملاً مورد پذيرش آنها نيست. از طرف ديگر دختراني كه به دنبال كارهاي علمي و اجتماعي و فرهنگي در مجامع از اين دست باشند، در معرض معاشرت هاي افراد گوناگون قرار دارند و با ازدواج يك نوع امنيت روحي و جسمي پيدا مي كنند. از نظر روحيه نيز تقويت خواهند شد.
البته در مورد پسران هم بايد گفت سير آينده زندگي شان معقول تر خواهد شد و در واقع احساس مسئوليت در آنان بيشتر مي شود و ازدواج  براي پسران بركتي ويژه مي ماند كه به او تسكين روحي داده و در انتخاب و پيدا كردن شغل موفق تر هستند.»
وي در خاتمه اشتباهات انتخاب معيار را براي افراد برشمرده و سطحي بودن اين معيارها را مشكلي عمده مي داند كه باعث به وجود آمدن احساس ناامني نسبت به همسر و نسبت به زندگي در اين افراد مي شود.
در اين زمينه دكتر محمد جعفر غفراني استاد دانشگاه نيز نظرات خاص خود را دارد. وي كه بعد از انقلاب، اولين كسي است كه بحث ازدواج را در دانشگاه ها مطرح كرده، هم اكنون نيز در اين زمينه به انجام تحقيقات و مشاوره اي در كنار ديگر مسائل مي پردازد.
وي اعتقاد دارد: بايد ابتدا ضرورت ازدواج را روشن كنيم و اينكه چرا واجب ترين وظايف انساني است، سپس در مورد زمان مناسب آن بحث كنيم. وي مي گويد:از نظر عقل و قرآن، سن بلوغ سني است كه شخص به تعقل مي رسد و مي تواند در كار خود انضباط داشته باشد، در واقع بدون كمترين وابستگي به اطرافيان خود را اداره كند.
متأسفانه اين خودشناسي و خودباوري در بسياري از تحصيل كرده ها به چشم نمي خورد و با اين وجود آمادگي لازم براي همسرداري را ندارند. اكثر جوانان به روابط دوستانه خود نام ازدواج مي دهند كه اين موجب عدم استحكام لازم در اين روابط مي شود. صرف دانشجو بودن منطقي براي ازدواج نيست.
مشكل دانشجو بلد نبودن كارهاي عملي و هنري است كه بتواند خرج زندگي را بچرحاند. مدرك واطلاعات، كار و خلاقيت توليد نمي كند. دانشگاه ها بايد زمينه ساز بلوغ ازدواج در افراد شوند و در واقع زمينه هاي ذهني و شناختي آنها را فراهم نمايند كه متأسفانه اين مسئله انحراف يافت و بچه ها را به اين تحريك كردند كه بدون هيچگونه آمادگي و شناختي، ازدواج كنند كه اين خود موجب سستي اين پيوندها شد.»
دكتر غفراني مي گويد: بيشتر دخترها و پسرها رفتاري طبيعي در دوران دانشجويي ندارند و عادت هاي سيستم آموزشي را باز پس مي دهند كه بعد از ازدواج، در عرصه جدي و حقيقي زندگي كم مي آورند؛ در بحث انجام وظيفه به دنبال بهانه مي گردند تا انجام ندهند و كم كم كارشان به قهر و سپس طلاق مي رسد.
توصيه من اين است كه دانشگاه ها، جنبه هدايتي داشته و بحث ازدواج را به عنوان واحدي درسي در كنار ديگر درس هاي عمومي دانشگاه ها ارائه دهند. چرا كه ازدواج براي خود مردم مبهم است و حتي بچه مذهبي هاي ما هم نمي دانند كه شرايط و اساس ازدواج چيست. اين مسئله با مرور پرونده هاي طلاق نيز مشهود است كه ريشه اختلاف ها زياد نيست ولي ادامه دارند.
پس ازدواج ضرورت دارد و بايد پس از بلوغ دختر و پسر رخ دهد كه ما بايد به رخداد اين بلوغ و قبول اين تعهدات ياري و كمك برسانيم.
وي وقوع ازدواج را در ترم هاي اول دانشگاه نامناسب دانسته و زمان صحيح ازدواج را بعد از دانشگاه و يا ترم هاي آخر عنوان مي كند. زيرا در اين زمان پسرها مي توانند امرار معاش داشته و سطحي نگري اوليه در دخترها و پسرها نيز مرتفع مي شود.
دكتر غفراني در ادامه تأكيد مي كند: در بحث ازدواج در دوره دانشجويي بايد از يك حالت احساساتي و هوس آلود به كاري عاقلانه و عاشقانه و حياتي تبديل شود و افراد در كنار مسايل علمي، مسايل زندگي را آموخته و در اين زمينه نيز كارشناسي شوند. زن و شوهر در دين مسئول خود هستند و در قبال يكديگر وظايفي برعهده دارند. بعد از ازدواج قرار نيست كسي معلم ديگري شود بلكه لازم است با هم همراهي كرده و زندگي كنند.
اين استاد دانشگاه وظيفه افراد را در دوران بعد از انقلاب آموزش ارزش هاي قرآني به جوانان و كشف زيبايي هاي ازدواج دانسته خاطرنشان مي كند: اين قضايا ابتدا بايد براي مسئولين فرهنگي جامعه روشن شود و سپس به ديگر افراد ارجاع داده شود.
جشن ازدواج دانشجويي
برگزاري مراسم جشن ازدواج دانشجويي كه با هدف تبيين سادگي، سهل الوصولي و كم خرجي در فرهنگ ازدواج جوانان هر ساله برپا مي شود، برعهده مراكزي است كه در رابطه با جوانان به توضيح مسأله مي پردازند. هرساله به آمار شركت كنندگان در اين جشن افزوده مي شود و دانشجويان زيادي ازدواج خود را از اين طريق نيز جشن مي گيرند.
دكتر غفراني، استاد دانشگاه، با انتقاد به اين جشن هاي ازدواج دانجشويي مي گويد: «اين جشن ها همسرگيري را پيش پا افتاده قلمداد كرده و سادگي ازدواج را به معناي سهل الوصول بودن زن مي داند در صورتي كه بايد پسر آمادگي هاي مردانه اي را در خود تقويت كند تا ازدواج كند.
البته بايد اين ذهنيت را در پدرها و خصوصاً مادرها نيز تغيير داد كه بر طبق روايات  ما، مرد بايد همراه زن باشد و هر دو اشتراكي با هم زندگي كنند كه اين به معناي زن ذليلي و سوءاستفاده «دختر از موقعيت نمي باشد» .او شناخت ازدواج را طي ۶ مرحله لازم مي داند و مي گويد آماده سازي فرد براي جدا شدن از خانواده و پذيرفتن مسئوليت ها و تعهدها، آماده سازي خانواده براي پذيرفتن عروس و داماد جديد، انتخاب همسر و معيارهاي همسرداري و نحوه شناخت همسر، چگونگي روابط دوران عقد و مراسم ها، مسأله فرداي ازدواج و وظيفه و سالت افراد در آن و در آخر مرحله پذيرايي از فرزند مراحل مهم شناختي هستند.»
دكتر محمدعلي ميرزابيگي، عضو هيأت علمي دانشكده روانشناسي دانشگاه تهران در اين خصوص عواملي چون حمايت مالي خانواده ها با توجه به مسايل اقتصادي ايران، پايين آوردن سطح توقع افراد و حمايت هاي دولتي براي ايجاد مسكن و بخصوص اشتغال را از عناصر مهم ازدواج مي داند كه در صورت وقوع يافتن اين شرايط، ازدواج شروعي مناسب خواهد داشت.
وي راهكار ايجاد الگوهاي فرهنگي براي جوانان را ضروري دانست و مراكز فرهنگي در كانون هاي فرهنگي را محلي مثبت براي آشنايي جوانان با يكديگر دانست.
اين راهكارها براي ايجاد ساده زيستي و زندگي ساده تري كه در جشن ازدواج دانشجويي نيز تبليغ مي شوند، مفيد خواهد بود.

كوتاه از دانشگاهها
- بورس دكترا براي دانشجويان ممتاز:دانشگاه صنعتي شريف به دانشجويان ممتاز در مقطع دكترا، بورس تحصيلي مي دهد. براساس تصميم شوراي استعدادهاي درخشان دانشگاه در سال جاري به ۲۴ نفر از دانشجويان ممتاز اين دانشگاه بورس تحصيلي اعطا مي شود.
-آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد: ثبت نام در آزمون كارشناسي ارشد سال ۱۳۸۲ دانشگاه آزاد اسلامي تا روز شنبه ۱۶ بهمن ماه ادامه دارد. متقاضيان شركت در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد مي توانند با مراجعه به دفاتر پستي مناطق هشت گانه پستي استان تهران و مراكز پستي استانهاي سراسر كشور، نسبت به گرفتن دفترچه هاي ثبت نام اقدام كنند.
آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد ارديبهشت ماه سال آينده برگزار خواهد شد.
- حمايت از انجمن هاي پزشكي:با اختصاص چهار ميليارد ريال بودجه از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، انجمن هاي علمي پزشكي حمايت مي شوند. اعتبار مزبور براي كمك به انجمن هاي علمي گروه پزشكي و چاپ و نشر كتب و نشريات، هزينه هاي پشتيباني، برگزاري كنگره و سمينارهاي آموزشي و انجام طرح هاي پژوهش ملي در نظر گرفته شده است.
- اعتراض كاركنان دانشگاه همدان :جمعي از پرسنل و كاركنان روزمزد و شركتي دانشگاه علوم پزشكي همدان نسبت به عدم پرداخت اضافه حقوق خود اعتراض كردند.
به گفته اين كاركنان حقوق آبان و آذرماه آنان با تأخير ۱۵ روزه پرداخت شده و تا اين تاريخ اضافه كارهاي مربوطه پرسنل نيز پرداخت نشده است.
مسئولان دانشگاه، علت عدم پرداخت اضافه حقوق كاركنان را كسري بودجه اعلام داشتند.
- نامه معاون دانشجويي دانشگاه تهران به وزير كشور:معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه تهران در نامه اي به وزير كشور، ضمن برشمردن اقدامات انجام شده از سوي ستاد امدادرساني اين دانشگاه به زلزله زدگان بم، آمادگي اين دانشگاه را براي همكاري در بازسازي اين شهرستان اعلام كرد.
كمك در برنامه ريزي كلان بازسازي بم با استفاده از توان علمي استادان دانشگاه، اعزام تيم هاي مطالعاتي و كارشناسي در زمينه مسايل اجتماعي و روانشناسي و بررسي كارشناسان منطقه از جمله زمينه هاي قابل همكاري از سوي دانشگاه تهران ذكر شده است.
- تقدير از دانشجويان برتر «علامه طباطبايي»:دانشگاه علامه طباطبايي در نشستي در روز هفتم بهمن ۸۲، از ۲۰ نفر از دانشجويان برتر در زمينه فعاليت هاي فرهنگي و هنري تقدير مي كند.
- تسهيلات ويژه فصل امتحانات:دانشگاه هاي تربيت مدرس و صنعتي شريف با يك ابتكار عمل جديد، به منظور تأمين نيازهاي تغذيه اي دانشجويان در ايام امتحانات، تنوع غذايي دانشجويان را با افزودن ميوه و سبزيجات به رژيم غذايي آنها و تحول در كميته و كيفيت وعده شام تغيير دادند.
افزون بر اين، دانشگاه هاي مزبور در ايام امتحانات، ساعات كار كتابخانه ها و سالن هاي مطالعه داخل خوابگاه ها و سايت كامپيوتر دانشگاه را به تناسب نياز هرخوابگاه افزايش دادند.
- تسهيلات ايام امتحانات: در ايام امتحانات پايان ترم دانشجويان، قرائت خانه هاي كوي دانشگاه تهران ۲۴ ساعته باز است. همچنين در اين ايام سالن هاي مطالعه كتابخانه مركزي اين دانشگاه به طور شبانه روزي در اختيار دانشجويان قرار مي گيرد.
000090.jpg

- دانشجويان در طرح كويرزدايي:دانشجويان در تعطيلات ميان ترم خود، براي ايجاد و توسعه فضاي سبز و انجام فعاليت هاي زيست محيطي به مناطق كويري سفر مي كنند.در طرح «كويرزدايي» كه با همكاري وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و علوم، تحقيقات و فناوري اجرا مي شود، پنج منطقه كويري توسط نيروهاي دانشجويي علاقه مند كويرزدايي شده و به منطقه سبز تبديل مي شود.
- معاون دانشجويي دانشگاه شهيد رجايي از سمت خود كناره گيري كرد: وي علت كناره گيري خود را عدم تطابق تصميمات رياست جديد دانشگاه با اهداف دانشگاه و دانشجويان و تبعيض ميان دانشجويان و تشكل هاي دانشجويي عنوان كرد.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، آئين نامه برخورد با جاعلان اسناد و متقلبان آزمون دوره هاي تحصيلات تكميلي دانشگاهها را تهيه مي كند.
به گفته دبير شوراي علوم پايه پزشكي اين وزارتخانه، از آنجا كه آئين نامه اي در خصوص چگونگي برخورد با متقلبان و جاعلان اسناد در آزمونهاي ورودي دوره هاي تحصيلات تكميلي وجود ندارد، براي پيشگيري از اين گونه موارد و برخورد با متخلفان، كميته اي پنج نفره براي تدوين و تصويب آئين نامه اي قانونمند انتخاب شدند.
- انجمن هاي دانشجويي NGO مي شوند: سازمان ملي جوانان، كانون هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي دانشجويان علوم پزشكي را به عنوان «NGO» مورد تأييد قرار خواهند داد.
- چه كسي مسئول است:جاده خطرساز آسيايي جان دانشجويان دانشكده علوم پزشكي گناباد را تهديد مي كند.
به دليل استقرار مكان آموزش دانشجويان دانشكده علوم پزشكي گناباد در حاشيه جاده آسيايي بدون تقاطع همسطح، هر روز جان دانشجويان و اساتيد بسياري با خطر جدي مرگ مواجه مي شود. دانشجويان اين دانشگاه با طرح اين پرسش كه چه نهادي متولي استقرار امنيت براي تردد دانشجويان، كاركنان و اساتيد است، خواستار رسيدگي مسئولان شدند.

رساله هاي دانشجويي
عمر لنزها طولاني مي شود
000093.jpg

منيژه هاشم خاني
براي اولين بار در كشور محلول جديد پاك كننده لنزهاي چشمي كه قادر است ضمن جلوگيري از كدر شدن لنزها طول عمر آنها را افزايش دهد توسط يكي از دانش آموختگان كارشناسي  ارشد شيمي فيزيك دانشگاه صنعتي اميركبير ساخته شد.
اميد مرادي كه پايان نامه كارشناسي ارشد خود را با حمايت دانشگاه به اين موضوع اختصاص داده است، در گفت وگو با «همشهري دانشجو» با اشاره به سوابق و موارد مصرف لنزهاي چشمي گفت:در كنار اين مزايا، استفاده از لنز مشكلاتي نيز به همراه دارد كه از آن جمله مي توان به عمر كوتاه لنز، كدر شدن آن و عفونت هايي كه از طريق لنز وارد چشم مي شود اشاره كرد.وي عنوان طرح خود را «بررسي عوامل مؤثر بر كدر شدن لنزها و چگونگي افزايش طول عمر آنها» ذكر كرد و گفت: كار تحقيقاتي اين پروژه با حمايت مالي ۲۰۰ هزار توماني از دانشگاه، تقريباً ۱۲ ماه به طول انجاميد.در اين پروژه كه براي اولين بار در خاورميانه اجرا شد، ميزان جذب پروتئين ها از جمله پروتئين هاي اشك را مورد بررسي قرار داديم. وي گفت: از آنجا كه با قرار گرفتن لنز بر روي قرنيه، فرايند جذب اكسيژن به صورت مستقيم مختل شده و اين امر مي تواند منجر به ايجاد زخم و عفونت در چشم شود، محلولي كه بتواند نفوذ پذيري اكسيژن را افزايش دهد و در عمل موجب طول عمر لنزها شود و از كدر شدن آنها جلوگيري كند، كاربردهاي زيادي در چشم پزشكي دارد.
مرادي افزود: براي ساخت محلول مزبور پس از آزمايشات مختلف بر روي تركيبات گوناگون به نقش و اهميت پروتئين و يون ها در كدر شدن لنزها پي برديم و موفق به تهيه محلولي شديم كه قادر است ضمن قدرت پاك كنندگي بالا و جلوگيري از كدر شدن لنزها مقدار رسوبات سطح لنز را كاهش داده و به عبارتي طول عمر لنز را افزايش دهد. وي با اشاره به اينكه توليد اين محلول پاك كننده در داخل كشور مقرون به صرفه بوده و از خروج ارز جلوگيري خواهد كرد گفت: نتايج اين تحقيق در ۶ كنفرانس معتبر داخلي و خارجي از جمله كنفرانس مهندسي شيمي، نيوزيلند و بيو متريال اسپانيا در سال ۲۰۰۲ ارائه شده و در دو مجله معتبر علمي منتشر گرديده است.
اميد مرادي دانشجوي ممتاز دانشكده شيمي دانشگاه اميركبير با نمره ۲۰ از رساله  كارشناسي ارشد خود دفاع كرد.
000096.jpg

اولين دانشجويان كارشناسي ارشد رياضيات شهيد بهشتي فارغ التحصيل شدند
نرگس مرتاضي مهرباني و ابوالفضل رفيع پور نخستين دانشجويان كارشناسي ارشد رياضيات دانشگاه شهيد بهشتي، با دفاع از پايان نامه هاي خود فارغ التحصيل شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري دانشجو، پايان نامه كارشناسي ارشد نرگس مرتاضي مهرباني كه با عنوان «چگونگي توسعه دانش حرفه اي معلمان رياضي» به روش تحقيق اقدام پژوهي و با هدف ايجاد الگويي بومي و مناسب براي آموزش معلمان رياضي و تعديل باورهاي آنان نسبت به رياضيات و روش تدريس آن انجام شده است توانست الگويي بومي و جديد براي آموزش معلمان رياضي در ايران طراحي كند.
اين دانش آموخته كارشناسي ارشد رياضيات دانشگاه شهيد بهشتي در گفت وگويي با خبرنگار ما گفت: مشاركت برجسته معلمان، تعامل فعال ميان آنها، كار گروهي، عملي و مستمر و در نهايت توسعه دانش حرفه اي معلمان رياضي در سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان از جمله ويژگيهاي الگوي طراحي شده در اين تحقيق به شمار مي روند.
براساس اين گزارش در پايان نامه كارشناسي ارشد ابوالفضل رفيع پور نيز كه با عنوان «چرا عملكرد رياضي دانش آموزان ايران در تيمس منحصربه فرد بود؟» انجام شد، ضمن مطالعه بر داده هاي سومين مطالعات بين المللي رياضيات علوم در سال ۱۹۹۵، نزديك به ۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر از يك مدرسه غيرانتفاعي و دو مدرسه دولتي مورد مطالعه قرار گرفتند.
رفيع پور در گفت وگويي با خبرنگار ما ضمن تشريح اهداف و نتايج اين پژوهش گفت: براساس نتايج تيمس در سال ۱۹۹۵ عملكرد رياضي دانش آموزان پايه سوم راهنمايي كشور نسبت به دانش آموزان پايه دوم راهنمايي افت معني داري را نشان مي داد و از اين نظر منحصربه فرد بود، چرا كه اين افت عملكرد در دانش آموزان پايه سوم در مواردي مشاهده مي شد كه اتفاقاً آنها آموزش هاي لازم را در سال سوم، در آن زمينه ديده بودند. وي گفت: در اين تحقيق كه به دنبال چرايي اين افت عملكرد در دانش آموزان سوم نسبت به سال قبل از آنها بوديم، پس از مقوله بندي داده ها، به اين نتايج دست يافتيم كه در آموزش رياضي مدرسه اي نقش عوامل مهمي چون: عقل سليم، رياضيات قومي، مدرسه اي، حل مسأله، فراشناخت، يادگيري زمينه مدار.
به عنوان عواملي مؤثر در فرايند يادگير كمرنگ است و بدين جهت با افزايش پايه تحصيلي، دانش آموزان در زمينه رياضيات ضعيف تر مي شوند.
وي گفت: در اين پژوهش، در نهايت در ۲۵ مورد سؤال مطرح شده، ۱۷ مورد افت عملكرد در دانش آموزان پايه سوم نسبت به دومي ها مشاهده شد و به عبارت ديگر نتايج «تيمس» ۹۵ هم در مدرسه غيرانتفاعي و هم در دو مدرسه دولتي (پايلوت) تكرار گرديد.
هر دو پژوهش ياد شده، به راهنمايي دكتر زهرا گويا انجام شده است.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |