يكشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۳
چرا بيمه در سبدهزينه هاي ضروري خانواده ها جايي ندارد؟
زلزله هم ما را به فكر بيمه نمي اندازد
اگر به ضرورت بيمه هم آگاه باشيم چون فرهنگ بيمه را نداريم دست به اين كار نمي بريم. بخشي از اين مساله به روحيه و شخصيت افراد بستگي دارد
نارضايتي مردم از بيمه، چه به عملكرد نامناسب مسئولا ن شركت هاي بيمه مربوط باشد چه به ناآشنايي بيمه گذاران به تعهداتشان؛ درهرصورت نمي تواند دليل مناسب براي بيمه نشدن باشد
000855.jpg
اگر تا به حال اين كار را نكرده ايم شايد زلزله بم سبب شده باشد لحظه اي چشمانمان را ببنديم و همه داشته هايمان اعم از مادي و معنوي را تك تك به خاطر بياوريم و به اين فكر كنيم كه تنها چند ثانيه كافي است تا همه آن چه در طول سال ها كار و تلا ش و فعاليت و زحمت به دست آورده ايم، به هيچ بدل شود. شايد براي داشته هاي معنوي نتوان كاري كرد، آلبوم خاطرات يا آن هديه كوچك مادر شايد هرگز از زير آوار بيرون نيايند. اما قطعا مي توان براي داشته هاي مادي كاري كرد. آيا خانه، لوازم منزل، اتومبيل و ... هم راه نجاتي ندارند؟
به طور حتم ما در ناخودآگاهمان هم نمي توانيم وقوع زلزله را انكار كنيم. ۹۰ درصد از سطح كشورمان مستعد وقوع زلزله هايي است كه با خسارت هاي متوسط و فراوان همراهند و از اين مقدار، ۳۰ تا ۳۵ درصد روي خط قرمز زلزله قرار دارد، زلزله هايي كه مي توانند باعث تخريب كامل يك شهر شوند. شهري مثل تهران. آيا از اين تقدير كه همه چيزمان را تهديد به نابودي و فنا مي كند گريزي نيست؟ قبول كه از تقدير گريزي نيست، ولي بي شك راهكارهايي هست كه زندگان بعد از هر حادثه طبيعي چون زلزله به آسودگي به زندگي ادامه دهند. يكي از اصلي ترين و اصولي ترين راهكارها در اين باره بيمه است.
شركت هاي بيمه در كشور ما
در كشور، چهار شركت بيمه دولتي به متقاضيان انواع بيمه، خدمات ارائه مي كنند و مدت زيادي نيست كه چند شركت بيمه خصوصي نيز وارد ميدان شده اند. اگرچه هر كدام از اين شركت هاي بيمه براي بيمه كردن منازل مسكوني راهكارهاي خاص خودشان را دارند، اما مواردي هست كه در همه آنها مشتركند.
مثلا  از آنجايي كه مقوله بيمه در فرهنگ ما ريشه اي ندارد و از غرب وارد شده بيمه منازل با همان نامي كه پايه گذاران غربي اش براي آن انتخاب كرده اند يعني بيمه آتش سوزي، خوانده مي شود. اين نوع بيمه، واحدهاي مسكوني، تجاري، اداري و ... را تحت پوشش قرار مي دهد. بيمه هاي آتش سوزي در هر صورت سه خطر حريق، انفجار و صاعقه را در بر مي گيرند و موارد ديگر را نيز شامل مي شوند كه بيمه گذار( شخصي كه تمايل به بيمه كردن اموالش را دارد) هر كدام از اين موارد را مي تواند به دلخواه خود انتخاب كند. يكي از مواردي كه زير مجموعه بيمه آتش سوزي محسوب مي شود بيمه زلزله است و همه شركت هاي بيمه دولتي در كشورمان خدمات اين نوع بيمه را به مشتريان خود ارائه مي كنند.
براي بيمه شدن چه بايد كرد؟
اگر قصد داشته باشيد خانه تان را بيمه كنيد كافي است به نزديك ترين نمايندگي يكي از شركت هاي بيمه مراجعه كنيد. اين نمايندگي ها همچون شعب بانك ها در سراسر كشور آماده ارائه خدمات هستند و شايد هر كسي در هر شهري كه زندگي مي كند تا محل نمايندگي يكي از شركت هاي بيمه بيش از ۴۰۰ يا ۵۰۰ متر فاصله نداشته باشد. اين نمايندگي ها تعرفه هايي دارند كه در صورت مراجعه آنها را در اختيارتان قرار مي دهند و راهنمايي تان مي كنند. سيدحسين مرتضوي يكي از متصديان بيمه آتش سوزي در يكي از نمايندگي هاي بيمه درباره بيمه زلزله كه زيرمجموعه بيمه آتش سوزي است مي گويد: «بيمه يك بنا اعم از تجاري، صنعتي و مسكوني به استحكام آن بنا بستگي دارد. ولي شركتهاي بيمه حتي بناهاي خشت و گلي را هم بيمه مي كنند. هر بنايي به دو قسمت «عرصه» و «اعياني» تقسيم مي شود. عرصه، زميني است كه بنا در آن واقع شده و نيازي به بيمه ندارد و اعياني هم خود ساختمان است كه حق بيمه اش بستگي به آن دارد كه سنتي(گلي)، اسكلت فلزي، اسكلت بتوني يا طبق آيين نامه ۲۸۰۰ شهرداري ساخته شده باشد. ممكن است يك ساختمان صدمتري در يكي از مناطق شمال شهر، متري نهصد هزار تومان بيارزد اما براي بيمه، ساخت بنا مهم است كه حدود متري ۲۰۰ هزار تومان ارزش دارد و تفاوتي بدين لحاظ با ساختماني مشابه در نقاط ديگر شهر ندارد. بنابراين وقتي با توجه به اين نكته ارزش بنا مشخص شد در صورت اسكلت فلزي بودن، ارزش بنا ضربدر ۴/۱ و تقسيم بر هزار مي شود تا حق بيمه مشخص شود. در اسكلت بتوني هم ارزش بنا ضربدر يك، تقسيم بر هزار مي شود و اگر ساختمان طبق آيين نامه ۲۸۰۰ شهرداري ساخته شده باشد كه مقاومت بيشتري در مقابل زلزله دارد ارزش بنا ضربدر ۸/۰ و تقسيم بر هزار مي شود. با توجه به اين محاسبات به نظر مي رسد حق بيمه يك واحد مسكوني آن قدرها كه ممكن است تصور كنيم، گران تمام نمي شود. در تعرفه هايي كه بيمه آسيا براي بيمه آتش سوزي يا بيمه منازل مسكوني طراحي كرده مبلغي را كه بيمه گذار به شركت بيمه مي پردازد هر سال متناسب با تورم ده درصد به صورت اتوماتيك افزايش مي يابد. همچنين اين شركت بيمه هاي بلند مدتي را براي واحدهاي ساختماني ارائه مي كند كه منازل مسكوني را براي ۵ ، ۱۰ و يا ۱۵ سال تحت پوشش قرار مي دهد. مثلا  با پرداخت۵۰۰ هزار تومان براي ۱۵ سال ساختمان شما تا مبلغ ۹۶ ميليون تومان بيمه مي شود و ....
معمولا  در هنگام صدور بيمه نامه كه نوعي قرارداد بين شركت بيمه و فرد متقاضي با بيمه گذار است، اطلا عاتي كه بيمه گذار ارائه مي كند مورد وثوق قرار مي گيرد و در برخي موارد كارشناسان بيمه واحد مسكوني را بازديد و سپس بيمه نامه صادر مي شود. اين بيمه نامه نزد بيمه گذار و شركت بيمه حكم يك سند قانوني را دارد.
بيمه و زلزله بم 
آنها كه پس از واقعه دلخراش زلزله، به بم رفته اند در كنار امدادگران، پليس ، پزشكان و نمايندگي هاي موقت بانك ها و ... ستادهاي بيمه هاي مختلفي را ديده اند كه براي رسيدگي به خسارت مشتريان خود به بم رفته اند.
عنايت، معاونت فني بيمه ايران درباره بيمه گذاران در بم مي گويد:«هنوز افراد براي دريافت خسارت به ما مراجعه نكرده اند. فعلاً  مردم درگير مسائل مهم تري چون رسيدگي به درگذشتگان و مجروحان خانواده شان هستند ولي ما اينجا آماده هستيم كه بعد از تعيين ميزان خرابي ها، به بيمه گذاران خسارت بدهيم.»
بيمه ايران بيشترين سهم را در مقايسه با ساير شركت هاي بيمه در بم داشته است. بيشتر كارخانه ها، واحدهاي صنعتي،سردخانه ها، منازل و مؤسسات فرهنگي و آموزشي، بانك ها و ... در بم تحت پوشش بيمه ايران هستند. يكي ديگر از شركت هاي بيمه كه در بم استقرار يافته بيمه آسياست. شايد تعداد منازل مسكوني تحت پوشش اين شركت بيمه دويست يا حتي كمتر از صد واحد باشد. متاسفانه در بم تعداد بسيار كمي از خانه ها تحت پوشش بيمه قرار داشتند. همچنين بيمه آسيا در كنار همه تعهداتش، امدادگران شهر بم را هم تا سقف هر نفر ۵ ميليون تومان بيمه كرده است. بيمه البرز نيز پس از وقوع زلزله در بم در اين شهر حضور داشته و بيمه دانا هم بعد از يك هفته به اين جمع اضافه شده است. اين شركت هاي بيمه اگرچه شايد در كنار هم تعداد نه چندان قابل توجهي از منازل را در بم تحت پوشش داشته اند اما حضورشان در اين شهر براي بسياري كه همه اميد خود را از دست داده بودند تسلي خاطر محسوب مي شود.
در هنگام وقوع هر زلزله احتمال اينكه افراد بيمه نامه هاي خود را كه يك سند براي بيمه گذار محسوب مي شود در ويرانه ها نيابند بسيار زياد است؛ اما بسياري از مردم بم با مراجعه به نمايندگي هاي بيمه در اين شهر و ارائه نام و حدود زماني كه بيمه شده اند، مي توانستند به سند بيمه نامه خود كه در كامپيوترهاي اين شركت ها ثبت شده، دسترسي پيدا كنند.
وقتي شركت هاي بيمه خود در زلزله آسيب ببينند!
زلزله بلا ي عظيمي است و خطر ناشي از آن هم هيچ استثنايي را شامل نمي شود. بنابراين كاملا ً طبيعي است كه شركت هاي بيمه، خود نيز در اثر وقوع زلزله دچار خسارت شوند. از آنجا كه همه بيمه نامه ها و تعهدات شركت هاي بيمه در شبكه اطلا عاتي كامپيوترهاي هر شركت در هر جايي قابل دسترسي است، دستيابي به اين اسناد كار مشكلي نخواهد بود؛ اما خسارت هاي مالي كه به يك شركت بيمه ممكن است وارد شود قطعاً آن را در پرداخت خسارت ها دچار مشكلا تي اساسي مي كند.
محمدرضا سلا مي، مدير روابط عمومي بيمه آسيا در اين باره مي گويد: اگر چنين اتفاقي رخ بدهد كه اصلا ً بعيد نيست، تنها راهكار يك شركت بيمه، استفاده از بيمه اتكايي است. مثلا ً اگر به تهران تا صد ميليارد دلا ر خسارت وارد شود قطعاً همه شركت هاي بيمه در كنار هم نيز از پرداخت اين خسارت عاجز خواهند بود. شركت هاي بيمه در چارچوب فني شان تا ميزان محدودي ريسك مي كنند و اگر احتمال خسارت از آن ميزان بيشتر شود، از بيمه گران بزرگ دنيا كمك خواهند گرفت. در اين شكل، خسارت ناشي از زلزله توزيع مي شود و چون اين شركت هاي خارجي بخشي از خسارت را مي پردازند، ارز هم وارد كشور مي شود و نه تنها خسارت جبران مي شود؛ بلكه سود اقتصادي نيز نصيب كشور خواهد شد. به نظر من ايجاد صندوق بين المللي بيمه سوانح در كشور ما يك ضرورت انكارناپذير است.
چرا مردم خانه هايشان را بيمه نمي كنند؟
عليرغم مزايايي كه از بيمه برشمرده شده و عليرغم تهديد بزرگي چون زلزله در كشور ما بخصوص در شهر تهران، شايد حيرت انگيز باشد بدانيد از حدود يك ميليون واحد مسكوني كه فقط در شهر تهران قرار دارند كمتر از ۵ درصد آنها بيمه شده اند. چرا؟
سلا مي، مهمترين دلا يل اين امر را مشكل فرهنگي و اقتصادي خانواده ها مي داند. او در اين باره مي گويد: يكي از دلا يلي كه سبب مي شود مردم عليرغم وجود بيمه نامه هايي كه كارشناسان متناسب با نيازهاي جامع كشورمان درباره زلزله طراحي كرده اند، به سراغ اين مقوله نروند، مسئله اقتصاد خانواده هاست. در بيشتر مواقع سطح درآمد سرپرست خانواده ها در آن حد نيست كه بيمه را در سبد هزينه هاي ضروري خانواده قرار بدهد. دليل دوم هم مشكل فرهنگي است. مردم ما هنوز بيمه را به عنوان يك ضرورت نپذيرفته اند. هر چند ما در بيمه آسيا از همه قابليت هاي موجود براي جا انداختن اين فرهنگ و آگاه كردن مردم از ضرورت بيمه شدن استفاده كرده ايم؛ ولي هنوز مردم توجهي به اين مسئله ندارند. بيمه هاي بلند مدت، تبليغات رسانه هاي گروهي، چاپ بروشور و ... همه اينها نتوانسته توجه مردم را به سمت اين مسئله جلب كند. فقط بعد از وقوع هر زلزله است كه مردم نسبت به بيمه شدن توجه نشان مي دهند. اما از آنجا كه مردم ما اصولا ً مردمي تقديرگرا هستند و چندان به آينده نگاهي ندارند همه تلا ش هاي شركت هاي بيمه اگرچه مؤثر، ولي كافي به نظر نمي رسد. قاعدتاً همه اجزاي يك سيستم بايد درست در كنار هم قرار بگيرند تا بشود در زمان مورد نظر به طور نسبي به هدف مورد نظر دست يافت.
اما سيدحسين مرتضوي، نماينده بيمه دانا در اين باره طور ديگري فكر مي كند. او مي گويد: مردم ما بيمه را از بيمه هاي اتومبيل و بيمه شخص ثالث مي شناسند و در مقايسه اي كه براي خودشان انجام مي دهند گمان مي كنند حق بيمه منازل مسكوني بسيار زياد است. در حالي كه نه تنها زياد نيست؛ بلكه سال گذشته قيمت بيمه آتش سوزي كاهش هم پيدا كرده است. به نظر مي رسد تبليغات هم در اين زمينه تأثيري نداشته چون فقط مي گوييم بيمه كنيد؛ اما نمي گوييم مثلا  با حدود ۲۷۰ هزار ريال در سال مي شود يك واحد مسكوني را بيمه كرد. در ضمن براي شركت هاي بيمه هم نمي ارزد كه تبليغ چنداني براي بيمه زلزله داشته باشند چون اين حق بيمه هاي اندك، ارزش تبليغ را ندارند. شايد بهتر باشد بيمه منازل مسكوني اجباري شود.
چرا مردم بيمه را نمي پذيرند؟
به نظر مي رسد به دلا يل مختلف از جمله مشكلا تي كه بيمه هاي اتومبيل براي مردم ايجاد كرده ذهنيت نسبت به بيمه عوض شده است. اين در حالي است كه بيمه حوادث طبيعي مثل سيل، زلزله و ... كه كمتر رخ مي دهند با بيمه حوادث غيرطبيعي همچون تصادف كه خيلي بيشتر رخ مي دهند قابل قياس نيست. همچنين شايد بعد از وقوع حوادث غيرطبيعي نشود ميزان خسارت را به درستي حدس زد؛ ولي در حوادث طبيعي كم وبيش ميزان خسارت مشخص است.
اما مردم در اين باره اعتقاد ديگري دارند. محمدرضايي آذر، يكي از شهروندان تهراني درباره بيمه منازل مسكوني مي گويد: من سالها پيش يكبار خانه ام را در زمان جنگ و بمباران شهر تهران بيمه كردم و بعد ديگر اين كار را نكردم. در ايران بيمه امري متداول نيست. در حالي كه در اروپا و آمريكا يك فرهنگ است و همچون ارثيه اي، از پدر به پسر مي رسد.
او در پاسخ به اين سؤال كه باتوجه به شناختش از بيمه و ضرورت آن چرا ديگر خانه اش را بيمه نكرده، مي گويد: اين مسئله دلا يل متعددي دارد. يكي اين كه شركت هاي بيمه معمولا ً كارشكني مي كنند و خسارتها را به صورت كامل و به موقع نمي پردازند. وكلا ي شركت هاي بيمه هم بسيار كاركشته و زبده هستند.
مسئله ديگر فرهنگ بيمه است حتي اگر به ضرورت بيمه هم آگاه باشيم چون فرهنگ بيمه را نداريم دست به اين كار نمي بريم. بخشي از اين مسئله هم به روحيه و شخصيت افراد بستگي دارد. شايد اگر روحيه شادي داشته باشيم و به آينده اميدوار حتماً به بيمه توجه كنيم. اگر من ماشين خيلي خوبي داشتم برايم مهم بود كه آن را بيمه هم بكنم.
آيا شركت هاي بيمه به تعهداتشان عمل نمي كنند؟
يكي از مسائلي كه مردم در ارتباط با بيمه بسيار از آن گله دارند عدم پرداخت خسارت به طور كامل و مناسب است. شركت هاي بيمه اين انتقاد را نمي پذيرند.
عنايت، مدير فني بيمه ايران در اين باره مي گويد: مردم بيمه را از بيمه اتومبيل مي شناسند و اين بيمه خيلي خاص است. ممكن است تعميرگاه هاي مختلف با قيمت هاي متفاوتي يك اتومبيل را تعمير كنند و شايد برخي از آنها هم منصف نباشند. اين مسئله را نمي توان از چشم بيمه ديد. مردم بايد به بيمه اعتماد داشته باشند و به تعهداتشان درست عمل كنند. معمولا ً بيمه گذاران يا از قوانين بيمه اي كه خريده اند به خوبي آگاه نيستند و يا تعهدات خود را به درستي انجام نمي دهند. در نتيجه اگر شركتهاي بيمه خسارتي را كه آنها توقع دارند نپردازند، بيمه را زير سؤال مي برند.
بيمه آري يا نه؟
با همه مواردي كه از مزايا و مشكلا ت بيمه منازل مسكوني و زلزله نام برده شد، به نظر مي رسد بيمه مي تواند راهكار مناسبي براي كمك به افراد آن هم با حفظ كرامت آنها پس از وقوع حادثه اي چون زلزله باشد. گرچه به نظر مي رسد تكان هاي شديد يك زلزله هم تأثير چنداني در توجه مردم به اين دستاورد جديد بشري براي جلوگيري از ايجاد نوسان هاي شديد در زندگي، نداشته باشد.
عدم رضايت مردم از بيمه، چه به عملكرد نامناسب مسئولا ن شركت هاي بيمه مربوط باشد، چه به عدم آشنايي بيمه گذاران به تعهداتشان؛ در هر صورت نمي تواند دليل مناسبي براي بيمه نشدن باشد. اين نقص ها و مشكلا ت در همه ارگانها و مؤسسات و واحدهايي كه وظيفه ارائه خدمات را دارند، ديده مي شود و بعيد به نظر مي رسد كسي ترجيح بدهد مثلا ً به دليل عملكرد نادرست پليس در شهري بدون پليس زندگي كند، اين طور نيست؟!

نامه خوانندگان
سر در گمي جوانان جوياي كار
سعيده طاهري 
چندي پيش در رسانه ها اعلام شد كه فرمهاي استخدام ادواري در پست خانه هاي كشور توزيع شده است. اين آزمون كه دومين سال خود را پشت سر مي گذارد قشر زيادي از جوانان را اميدوار به يافتن كار، شادمان نگاه مي  دارد تا مگر از طريق اينآزمون بتوانند در يك سازمان استخدام شوند. بهاي دفترچه هاي اينآزمون براي دوره كارشناسي ۳۰۰۰ تومان و كارداني ۲۵۰۰ تومان است.
سوال اينجاست كه با ثبت نام ميليون ها فرد بي كار جوياي حرفه اي كهآنان را از زندگي مصيبت بار وارهاند در اين آزمون، اين دست امتحانات قادر به رفع معضل بيكاري است؟
آيا هدف سازمان مديريت و برنامه ريزي از اينآزمون برگزيدن افراد مجرب و كارا است، يا فقط يك امتحان بي اهميت كه براي دلخوش نمودن جوانان تحصيلكرده برگزار مي شود؟
در حالي كه در سال گذشته تمام ادارات دولتي شرط عيني استخدام را گذراندن اينآزمون عنوان كرده بودند، من، شخصاً نام افراد پذيرفته شده در اينآزمون را در هيچ رسانه اي نديدم و نيافتم.
گفته مي شود كه كارنامه امتحان انجام شده چندي بعد در محل برگزاريآن توزيع شده اما خيلي ها از اين امر بي اطلا ع بوده اند. علاوه بر اين چه مددي به افراد قبول شده صورت پذيرفته، در حالي كه بسياري ازآنان را مي توان بيكار يافت. آيا داستان قديمي برتري رابطه بر ضابطه، بار ديگر تكرار شده؟
به جا است كه مسوولان توضيحات لازم را براي تنوير افكار عمومي بيان كنند.

بيمه هاي مهندسي به چه كار ميآيند؟
بسياري از مردم ما با رشته هاي جديد بيمه بيگانه اند. يعني حتي نام اين نوع بيمه ها را نشنيده اند چه رسد به اينكه با كاربرد آنها آشنا باشند.
يكي از اين بيمه ها كه بيمه جديدي است و داراي تنوع نسبتا زيادي هم هست بيمه مهندسي است. اين رشته بيمه داراي شاخه هاي مختلفي است كه مهم ترين آن عبارتند از بيمه پول، بيمه تمام خطر مقاطعه كاري، بيمه تمام خطر نصب و بيمه ماشينآلا ت كارگاهي.
بيمه پول 
اين بخش از رشته بيمه مهندسي شامل ۲ بخش پول در صندوق و پول در گردش است. در بخش بيمه پول در صندوق، پول، سكه، چك بانكي و تمبرهاي مالياتي و معتبر در خزانه مؤسسات و بانك ها در مقابل خطراتي از قبيل سرقت تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد.
در بخش بيمه پول در گردش تمامي وجوه حين نقل و انتقال در مقابل خطراتي نظير آتش سوزي، انفجار و سرقت تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد. اين نوع بيمه معمولا  در كشورهاي پيشرفته كه رويكرد مطلوبي به بيمه وجود دارد مورد استفاده قرار مي گيرد كه نياز باشد پول زيادي از جايي به جاي ديگر حمل شود. البته مؤسسات و نهادهايي كه پول و سكه نگهداري مي كنند نيز علا قه زيادي به اين بيمه نامه دارند.
بيمه تمام خطر مقاطعه كاري 
در اين بيمه نامه كارفرما به عنوان بيمه گذار مي تواند ساخت و احداث انواع پروژه هاي ساختماني از قبيل ساختمان هاي مسكوني، اداري ، بيمارستاني و ... را تحت پوشش بيمه قرار دهد. مدت اين بيمه نامه برابر كل دوره ساخت است و در زمان تحويل زمين براي شروع عمليات ساختماني آغاز و در زمان تحويل پروژه توسعه سازنده به پايان مي رسد. با توجه به اينكه در عمليات ساختماني خطرات زيادي در كمين است و با توجه به گسترش ساخت بنا در كشور خصوصا شهر تهران، انتظار مي رود رويكرد به اين بيمه افزايش يابد. ولي متأسفانه قضيه كاملا  برعكس است و اين شاخه بيمه مهندسي تقريبا دست نخورده باقي مانده و كسي سراغي از آن نمي گيرد.
با توجه به زمينه هاي خطر موجود در اين رشته، اين بيمه نامه از انواع بيمه هاي تمام خطر است. ضمن اينكه خسارت وارده به هر دليلي كه اتفاق افتاده باشد تحت پوشش بيمه نامه خواهد بود، مگر اينكه در بخش استثنائات بيمه نامه ذكر شده باشد.
آتش سوزي، صاعقه، انفجار، سيل، طغيان آب، باران، زمين  لرزه، نشست زمين، سهل انگاري و به طور كلي هر نوع خسارت ديگري مشروط به اينكه در بيمه نامه به صورت مشخص عدم پرداخت آن ذكر نشده باشد، دامنه‡ خطرات تحت پوشش اين بيمه را تشكيل مي دهند.
بيمه تمام خطر نصب 
در اين بيمه نامه تمام كساني كه به نحوي در اجراي پروژه نصب سازه ها مشاركت دارند، بيمه گذار تلقي مي شوند. نصب و آزمايش كامل ماشين آلات و دستگاهها، توربين ها،ژنراتورها، ديگ هاي بخار، كمپرسور ها، خطوط هوايي، انتقال نيرو، خطوط لوله، مخازن و پل هاي فلزي از جمله كاركردهايي است كه با تهيه بيمه تمام خطر نصب مي توان آنها را تحت پوشش قرار داد.
مدت اين بيمه نامه شامل دوره نصب و راه اندازي است كه از تاريخ ورود ماشينآلات به محل مورد نصب شروع شده و شامل دوره هاي انبارداري، نصب، آزمايش و راه اندازي و نگهداري است.
اين بيمه نامه نيز به عنوان بيمه هاي تمام خطر مطرح است و خسارت هاي وارده به هر دليلي كه باشد تحت پوشش قرار مي گيرد. در اين بيمه نامه علا وه بر ماشين آلا تي كه بايد نصب و راه اندازي شوند حقوق و عوارض گمركي، هزينه حمل، لوازم و تجهيزات و هزينه هاي از بين بردن ضايعات تحت پوشش بيمه قرار مي گيرند.
بيمه ماشين آ لا ت كارگاهي 
اين بيمه نامه نيز از انواع بيمه هاي تمام خطر است كه ماشينآلا ت فاقد شماره شهرباني كه اجازه تردد در جاده ها ندارند را تحت پوشش بيمه قرار مي دهد. ماشينآلا تي مانند جرثقيل، لودر، بلدوزر و ... شامل اين بيمه نامه مي شوند.مدت بيمه در اين بيمه نامه يكساله بوده و هر سال نيز قابل تمديد است.
استفاده نشدن از اين بيمه نامه ها موجب افزايش ريسك در مشاغل مختلف و ورشكستگي بسياري از مردم شده، ضمن اينكه هزينه هاي خسارت وارده معمولاً  از طرق ديگر بر دوش مصرف كنندگان گذاشته مي شود.

آيينه تصوير
000897.jpg


سنگين ترين كشتي گير تاريخ ورزش سومو - كشتي باستاني ژاپن - كه دويست و پنجاه و چهار كيلوگرم وزن دارد با كارگر داروخانه اي كه تنها پنجاه و يك كيلوگرم وزن دارد ازدواج كرد. كونيشيكي چهل ساله، قهرمان سابق سومو كه به سبب وزن افزون ازحدش در سال ۱۹۹۷ از اين ورزش كناره گرفت، يكي از مشهورترين شخصيت هاي تلويزيوني در سرزمين آفتاب تابان است كه همسري بيست وهشت ساله اختيار كرده است.
000903.jpg


يك نظامي چيني كه در مرز ميان چين و روسيه به خدمت مشغول است به انتظار عبور يك كاميون چيني ايستاده. به رغم يافته شدن چند بيمار كه احتمال ابتلا يشان به سارس مي رود، روسيه هم چنان بر تصميم خود مبني بر ادامه واردات از چين پابرجاست و به هيچ وجه قصد بستن مرزهاي خود بر كالا هاي پرجمعيت ترين كشور دنيا را ندارد. در صورت بروز چنين حادثه اي لطمه هنگفتي به اقتصاد چين وارد مي آمد.
000900.jpg


اورانگوتاني كه در منطقه اي حفاظت شده در يكي از جزاير مالزي نگهداري مي شود، بچه اش را در آغوش نگه داشته. نسل اورانگو تان ها در طول تنها بيست سال گذشته رو به انقراض رفته. كارشناسان معتقدند قطع بي رويه درختان و شكار غيرمجاز اين حيوانات نگون بخت از اسباب اصلي اين امر بوده است، از اين رو حاميان محيط زيست در پي به كار بستن تمهيداتي برآمده اند تا از زوال اين موجودات پيشگيري كنند.
000891.jpg


يك دستفروش محلي كه در خيابانهاي  « هوشه مينه» به فروش اردك مي پردازد. شيوع آنفولا نزاي مرغي در ويتنام صدها هزار مرغ و جوجه را به ديار باقي فرستاده؛ اما رقت بارتر از آن، مرگ سه انسان در اثر ابتلا  به اين عارضه بوده. همه گير شدن اين بيماري مهلك در ميان پرندگان احتمال سرايت اش به آدمي را زياد كرده و همين امر نگراني دولتمردان ويتنامي را برانگيخته است.

صداي مصرف كننده
000555.jpg
تفاوت قيمت پمپرس 
Pampers در مارك هاي مختلف، تفاوت قيمت عجيبي در مكان ها و مغازه هاي گوناگون دارد. در حالي كه تعاوني ها و برخي فروشگاهها آن را از ۱۶۸۰ تومان تا ۱۷۰۰ تومان مي فروشند، در محله تهرانپارس، برخي مغازه ها و حتي فروشگاههاي بزرگ آن را به قيمت ۲۱۰۰ تومان عرضه مي كنند. در حالي كه كيفيت جنس در همه جا يكسان است، اين تفاوت ، تعجب برانگيز مي نمايد.يك شهروند
نظافت پس چه شد؟
در حالي كه مسئولا ن بهداشت شرايطي براي اغذيه فروشي ها در نظر گرفته اند كه اصول بهداشتي به بهترين نحو رعايت شود ولي متأسفانه براي فروشندگان كه با همان دست هايي كه پول مي گيرند، گوجه و خيارشور و كاهو داخل ساندويچ مي گذارند هنوز فكري نكرده اند. جا دارد جلوي اينگونه كارهاي غير بهداشتي گرفته شود.غفاري 
توالت نداريم!
در اروپا و اكثر كشورهاي در حال پيشرفت توالت براي عابرين و شهروندان در سطح شهر تعبيه شده است كه واقعا تميز و پاكيزه است ولي براي جمعيت فوق تصور تهران كه بيشتر از حد در خيابان ها به فعاليت مشغولند چه فكري شده است. هر از گاهي كه از زير پل سيدخندان عبور مي كنم ساعت ها بوي آمونياك در سرم باقي مي ماند. جا دارد مسئولا ن فكري به حال اين معضل كنند.
لطفي 
خطاب به شهردار
در ضميمه بازارچه روز دوشنبه ۲۲ دي ماه، مطلبي تحت عنوان « روزي هفت تن زباله» به چاپ رسيده كه بر آن شدم مختصري توضيح خدمتتان ارائه كنم.
در ميدان تره بار محله نارمك كيوسكي جهت جمعآوري كاغذ باطله ، كارتن، روزنامه و ... بود كه چند مدت است ديگر فعاليت نمي كند. در حالي كه وجود چنين مراكزي در سطح شهر تهران به منظور تفكيك زباله ضروري است، بهتر نيست به جاي افسوس خوردن، شرايط لا زم براي اين كار فراهم گردد؟
خانم جناب زاده از اهالي نارمك 
باز هم ثبت احوال غرب تهران 
در ضميمه بازارچه سه شنبه ۲۳ دي ماه در ستون صداي مصرف كننده مطلبي تحت عنوان «خلقمان تنگ شد، صورتمان بنفش» به چاپ رسيد. جا دارد اين نكته را نيز متذكر شوم.
در حالي كه اين فضا جوابگوي جمعيت مراجعه كنندگان نيست، چندي پيش براي دريافت كارت ملي همسرم به آنجا رفتم كه گفتند به تازگي جديدا دستورالعملي رسيده كه افراد بالا ي هيجده سال مي بايست شخصا براي دريافت حضور بيابند. با توجه به ترافيك سرسامآور آيا اين كار، گره كور آن را كورتر نمي كند؟ توكلي 
معتادين و فروشندگان مواد مخدر
مدتي است كه ترميم معابر، نحوه جمعآوري زباله ها، ترافيك و... بحث هر روز رسانه ها است، ولي از برخورد با معتادين و فروشندگان مواد مخدر و مشروبات الكلي كه به صورت علني در سطح شهر مشغول به فعاليت هستند هيچ خبر يا برنامه اي مطرح نيست. بهتر است فكري به حال اين معضل بزرگ اجتماعي شود.
از اهالي محله فهيمآباد(متروي عليآباد)
مشكلا ت آتش نشانان 
از آنجايي كه شغل آتش نشاني از حيث نياز به تمركز فكري و آرامش از نمونه هاي بارز به شمار ميآيد كاركنان شريف اين بخش مي بايست استراحت كاملي داشته باشند ولي هزينه هاي جاري زندگي به همراه تورم روز افزون شرايطي ايجاد كرده كه اكثر آتش نشانان مجبورند به شغل دوم بپردازند تا جوابگوي اين مخارج باشند. متاسفانه مجموعه اين عوامل باعث شده اكثر اين افراد، از شغل خود ناراضي و پشيمان باشند. همسر يك آتش نشان 
صندوق هاي قرض الحسنه گره گشا يا ....!
خرداد ماه امسال براي دريافت وام اقدام به گشودن حساب در صندوق پرستاري امام جواد(ع) كردم و پس از واريز مبلغ ۰۰۰/۱۴۰/۱ تومان قرار شد شش ماه بعد به همراه پول خودم مجموعاً سه ميليون تومان وام دريافت كنم. ولي پس از مراجعه و تأخير چند باره با كمال تعجب مدعي شده اند كه به دليل كمبود افتتاح كننده  قادر به پرداخت وام نبوده و حتي مبلغ اوليه بنده نيز بدون محاسبه كارمزد بعداً مسترد خواهد شد. بنده و صدها تن همچون من بر روي اين گونه وامها حساب كرده ايم ولي چه ساده با پول و سرمايه مردم بازي مي كنند.
خانم اعتصام 
آموزشگاههاي دردسرساز
در منطقه نيروي هوايي، فلكه مادر چند صندلي براي گذراندن اوقات پيرمردها و پيرزن ها تعبيه شده، ولي متأسفانه مدتي است اتومبيل هاي يك آموزشگاه رانندگي كه در خيابان پيروزي واقع مي باشد به شدت آسايش را از اين سالمندان نيازمند جوياي سكوت و آرامش سلب كرده است. جا دارد مسئولان آموزشگاه، چاره اساسي تري براي اين مسأله بيانديشند.
صادقي

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |