سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۵
حوادث
Front Page

روش هاي نوين كشف جرم در گفت وگو با دكتر كياني
باكتري ها شهادت مي دهند
ناخن هاي ما بهترين وسيله جهت دادن اطلاعات به ما هستند كه حتي در طب نيز از آن استفاده مي شود
002268.jpg
پليس علمي 
دكتر كياني، درباره پليس علمي مي گويد: «پليس علمي يعني اينكه ما بتوانيم از طريق شواهد و قرائن، تشخص دهيم چه كساني در اينجا رفت و آمد دارند و چه كساني در محل وقوع جرم حضور داشته اند. به طور دقيق تر پليس علمي، شناسايي بهتر افراد از طريق روش هاي ابداعي است.»
جمعيت كره زمين 
در دنياي امروز ما كه جمعيت كره زمين به طور تساعدي در حال رشد است و روزي خواهد رسيد كه اين شش ميليارد نفر به دوازده ميليارد نفر برسد و اين آمار نشان مي دهد كه ما تنها در ۶ ميليارد نفر داراي نقاط مشابه بر روي انگشتان نيستيم و اگر اين تعداد جمعيت به دوازده ميليارد نفر برسد احتمال اينكه ما داراي افرادي با نقاط مشابه باشيم، هست.
قدرت جادويي 
بايد گفت تا يك زماني قدرت جادويي اثر انگشت وجود دارد و زماني كه جمعيت افزوده مي شود اين احتمال بسيار قوي و زياد مي شود. بر همين اساس جهان براي تشخيص هويت به عنبيه وDNA روي آورده است.
ما چطور مي توانيم از روي شواهد و آثار باقي مانده درصحنه جرم يا از بررسي آثار و شواهد موجود درشخص مظنون، پي ببريم كه آيا اين شخص مرتكب جنايت شده است يا خير؟
استفاده ازDNA
روش مرسوم و متداول براي انجام اينكار يعني مشخص كردن متهم يا مجرم، روش انگشت نگاري است. البته روش جديدتر از آن كه اخيرا مورد استفاده قرار مي گيرد، روش استفاده از DNA و تشخيص از روي عنبيه شخص مظنون است اما دكتر «حسن كيان» جرم شناس و پژوهشگر، روشي راكشف كرده است كه به آن ميكروبيولوژي جنايي مي گويد. در اين روش از روي باكتري هايي كه در روي بدن افراد وجود دارد، شناسايي و پيگيري مجرم صورت مي گيرد. اين باكتري ها سالها بر روي پوست افراد زندگي مي كنند و به نوعي بومي پوست افراد مي شوند. او درباره شيوه مختص به خودش چنين مي گويد:« مثلا هر فردي باكتري استافيلوكك را بر روي بدن خود دارد، اما استافيلوكك بدن من بومي بدن من است و در واقع مشخصات بدن مرا دارد، همانند لهجه هايي كه افراد در نقاط مختلف پيدا مي كنند . ناگفته نماند كه اين باكتري ها با يكديگراز لحاظ ساختاري متفاوت هستند بنابراين كافي است تا ما نمونه اي از استافيلوكك روي پوست شما را داشته باشيم و آن را مورد آزمايش قرار دهيم و تيپ سلولوژيكي آن را تعيين كنيم. بعد براساس آن مي توانيم تشخيص دهيم كه اين ميكروب، از بدن شما جدا شده است يا خير و علاوه بر آن تشخيص دهيم كه اين باكتري  درچه زماني از بدن شما جدا شده است.»
با استفاده از اين روش نه تنها زمان تشخيص جدا شدن اين ميكروب از بدن مجرم به راحتي تعيين مي شود بلكه مي  توان فهميد كه آيا وي اصلا به مكان وقوع جرم رفته يانه! علاوه بر اين از روي عمر ميكروب هم مي توان زمان حضور مظنون را در آن مكان متوجه شد، چرا كه عمر ميكروب محدود است.
باكتري هاي ساكن 
به عبارت ديگر باكتري هاي ساكن در بدن ما، شاهدان عيني هستند كه ما با خود، آنها را به اين سو و آن سو مي بريم و در زمان كشف جرم مي توانند به نفع ما يا عليه ما شهادت دهند. بخش ديگر پژوهش دكتركيان بر روي اثر انگشت است او در اين باره مي گويد: «البته آن چيزي كه در دنيا رايج است به اين صورت است كه اثر انگشت را روي اشياي صيقلي مانند شيشه، با پودر ظاهر مي كنند اما زماني هم هست كه اثر انگشت روي اشيايي مانند كاغذ باقي مي ماند. اما همانطور كه مي دانيد اثر انگشت بر روي اين شيء نامرئي است. روشي كه در دنيا وجود دارد اين است كه آن را به وسيله بخار«يد» ظاهر مي كنند. اما اين روش با دو ايراد روبه رو است. نخست اينكه هر اثرانگشتي داراي بلورهاي بسيارريز نمك است و بخار«يد» ماده اي است نمك دوست و هرجا نمك را بيابد به آن مي چسبد، بنابراين عمل تصعيد اتفاق مي افتد و اثر انگشت پديدار مي شود.
از آنجا كه يد آثار ميكروسكوپي نمك را ظاهر مي كند در اين روش تنها دانه هاي ميكروسكوپي ديده مي شود. از طرف ديگر چون يد خاصيت تصعيدپذيري دارد به سرعت بخار مي شود.
يعني زماني كه بر روي ظرف مي نشيند به فاصله چند ثانيه از بين مي رود. روشي كه در دنيا وجود دارد اين است كه براي ازبين نرفتن اين اثر، آنرا در ميان دو شيشه قرار مي دهند تا اين يد نتواند فرار كند. اما روشي كه من ابداع كردم روشي است كه هردو مشكل را رفع مي كند هم آن ذرات ميكروسكوپي را بزرگ مي كند و هم ايراد از بين رفتن اثرانگشت را مرتفع مي سازد.
ذرات ميكروسكوپي 
ماده موردنظر من درواقع تركيبي از دو سه ماده است ازجمله نشاسته كه حالت چسبندگي ايجاد مي كند و يد و تعدادي ماده ديگر كه باعث مي شوند هم اثر، باقي بماند و هم ذراتي كه پيدا نشده اند، ظاهر شوند.
شاخه سوم پژوهش دكتر كياني كه شاخه آخر آن هم هست، بحث شناخت ويژگي هاي شخصيتي فرد از روي دست، انگشت و ناخن اوست. او در اين باره مي گويد ناخن هاي ما بهترين وسيله جهت دادن اطلاعات به ما هستند كه حتي در طب نيز از آن استفاده مي شود يعني پزشكان با نگاه كردن به رنگ زير ناخن مي توانند يكسري اطلاعات راجع به شخص را بدست آورند.
ما دراين پژوهش به بررسي كاركرد اطلاعاتي ناخن در رشته تخصصي خود پرداختيم. به عنوان نمونه، يكي از بحث هايي كه مطرح مي شود اين است كه ناخن در هر سه روز به طور متوسط نيم ميلي متر رشد مي كند. البته در افرادمختلف متفاوت است. در اين روش ، ما ناخن افراد را بررسي مي كنيم اگر زدگي روي آن وجود داشته باشد به عنوان نقاط پنيري اين لكه يك مفهوم دارد و مفهوم آن اين است كه بدن اين شخص نتوانسته كلسيم را جذب كند. اين مساله از دو حالت خارج نيست يا فرد دچار سوءتغذيه بوده و يا دچار اختلال جسمي و رواني كه بدن او نتوانسته اين مواد را جذب كند. از آنجا كه در كشور ما اختلال سوءتغذيه خيلي رايج نيست بنابراين اگر شخصي را بيابيم كه بر روي ناخن هاي او نقاط پنيري يافت شود به اين نتيجه مي رسيم كه او دچار اختلال روحي و رواني است.
و اما روش ميكروبيولوژي جنايي؛ در اين روش ميكروب ها را دانه دانه در زير ميكروسكوپ در آزمايشگاه با روش بيوشيمي مورد آزمايش قرار مي دهند تا به اين وسيله يك كليد تفريقي براي آنها به دست آيد.
نمونه هاي مورد استفاده در اين روش همان مواردي است كه قبلاً گفته شد ازجمله ناخن افراد كه نمونه خوبي براي تشخيص جرم بوده، آرايش ناخن ها كه اينها نشان دهنده شخصيت و خصوصيت مرتكبين و به طور كلي افراد را نشان مي دهد. هر فعلي كه انجام مي گيرد به همراه خود پيامي را دارد.
يعني اينكه فعل بدون هدف و بي  مورد اتفاق نمي افتد و حاصل يك پشتوانه فرهنگي و فكري است. درحالي كه در روش آزمايشگاهي ، ما بر روي افراد كار نكرديم بلكه ميكروب و اثر انگشت، نمونه كار ما بوده است.
دكتر كياني درخصوص اينكه آيا اين روش تاكنون مورد استفاده قرارگرفته يا نه مي گويد:
«اين روش كاملا جديد است و ما هنوز نتوانسته ايم نتايج تكميلي اين تحقيق و پژوهش را بكار بگيريم.» از ديگر روش هاي دكتر كياني، حشره شناسي جنايي است كه جهت تخمين زمان مرگ افراد مورد استفاده مي گيرد. در اين روش كه درواقع روش چندان دقيقي نيست حشراتي را كه بعد از مرگ افراد به جنازه فرد حمله مي كنند مورد بررسي قرار مي دهند تا بتوانند زمان مرگ فرد را شناسايي كنند چراكه جسد مرده يك انسان بهترين مكان براي تغذيه حشرات است.
هدايت الكتريكي 
انجام اين پژوهش قبلا در كشورهاي ديگر از جمله آلمان نيز مورد بررسي و تحقيق بوده است. در واقع پژوهشگران اين كشور از طريق ميزان هدايت الكتريكي در اثر انگشت، زمان حضور فرد را در صحنه جرم، شناسايي مي كنند چرا كه اثر انگشت هر فرد در تجزيه، داراي مقداري آب، چربي و نمك است. در نتيجه حكم يك الكتروليت را دارد، اين الكتروليت به مرور زمان خاصيت الكتريكي خود را از دست مي دهد. بنابراين از اين طريق، هدايت الكتريكي را در آن اندازه گيري مي كنند، هر اندازه هدايت الكتريكي اثر انگشت كم شده باشد زمان بيشتري از مرگ آن فرد گذشته است. در نتيجه مي بينيد كه اين روش پژوهشي تا چه اندازه در جوامع مختلف بعد كاركردي داشته و دارد.
اگر اين طرح، حقيقتا به نتيجه برسد و شكل عملي به خود بگيرد مي تواند مورد استفاده مطلوب آنها هم قرار گيرد. ورود هر فرد در صحنه جرم، اثرات بسيار زيادي را به همراه دارد. از آن جمله مي توان به اثرات حضور اين افراد از نظر جسماني اشاره كرد و همانطور كه گفتم بر روي بدن هر فرد ميكروب هايي سكونت دارند و جالب اينجاست كه اين ميكروب ها طي زمان خيلي كوتاهي كه در كنار يكديگر قرار مي گيرند اطلاعات ژنتيكي خود را مبادله مي كنند بنابراين ميكروب هنگام ورود ديگر نه ميكروبي است كه بر روي بدن مجرم بوده و نه ميكروبي كه بر روي بدن نيروي انتظامي قرار گرفته است بلكه ميكروب سومي است كه از حاصل آن تبادل به وجود آمده است.

باز هم خدا خواست
ساعت از دو بعد از نيمه شب گذشته است و بوي بد گاز شما را از خواب بيدار مي كند. شما با هول و ولا به طرف فلكه گاز منزلتان مي رويد. يادتان مي افتد كه فلكه، بيرون و روي سر در ورودي حياط منزل است. با هزار زحمت هن هن زدن به حياط مي رويد و مه غليظي را در هوا مشاهده مي كنيد كه بوي بسيار بدي است. چندان تعجبي نمي كنيد. چون اولا خواب آلود هستيد، ثانيا اصولا به چنين مه گرفتگي و بوي بد به خاطر زندگي در پايتخت عادت داريد. فلكه را مي بنديد و به سرعت در رختخواب غرق مي شويد. چند ساعت بعد -ساعت ۳۰:۵ صبح - زنگ در خانه تان به صدا در مي آيد و ماموري از نيروي انتظامي را مي بينيد كه با هول و ولا از شما خواهش مي كند هر چه سريع تر منزلتان را ترك كنيد. شما مجبور هستيد تمام اهل خانه را بيدار كنيد و از آنجا كه خاطره تلخ زلزله بم را در ذهن داريد و همچنين چند روز پيش گزارشي در خصوص احتمال وقوع يك حادثه دهشتناك به خاطر نشت گاز و بنزين را در صفحه حوادث ايرانشهر خوانده ايد چنان مضطرب و پريشان اين همه كار را انجام مي دهيد كه خودتان هم نمي فهميد چطوري و با چه سرعتي در محل و در كوچه و كنار همسايه ها هستيد. آنها هم مثل شما گيج و مات هستند. در تمام كوچه هاي اطراف، چنين اتفاقي رخ داده و ماموران آتش نشاني به تمام كوچه ها آب بسته اند و آب تمام محله را برداشته. ماموران خوب نيروي انتظامي، شما را با هزار عذر و پوزش - و البته گاهي هم تهديد و ارعاب - وادار مي كنند كه هر چه سريع تر به منزل اقوام رفته و منطقه را ترك كنيد. شما نگران خانه و كاشانه و دار و ندارتان، مجبور مي شويد به هر جان كندني كه هست از محل دور شويد.
فردا صبح مي شود و هيچ خبر نه از راديو و نه از تلويزيون مي شنويد و نه در روزنامه ها چيزي چاپ شده است. گوشي را بر مي داريد و با همان صفحه حوادث ايرانشهر تماس مي گيريد و ماجرا را براي آنها تعريف مي كنيد. شما نامتان «سهيلا» است و حاضر نيستيد نام خانوادگي تان را بگوييد.
منطقه اي كه اين حادثه در آن رخ داده اطراف ميدان توحيد و پادگان دژبان مركز است و كارگران شهرداري براي تكميل پروژه اي نيمه تمام در خصوص ايجاد يك راه فرعي از بزرگراه به طرف خيابان جمالزاده در آنجا مشغول به كار بوده اند كه در اثر برخورد - بيل مكانيكي يا غيرمكانيكي يا هر چيز ديگر - چنين ماجرايي در آنجا رخ مي دهد. ساعت دو بعد از نيمه شب، پنجمين روز بهمن ماهي كه در آن هستيم.
«خانم سهيلا حاضر نشد فاميلي اش را بگويد اما همان تيتري كه ما براي گزارشمان انتخاب كرده بوديم را به عنوان آخرين جمله عنوان مي كند. «خدا خواست كه فندكي روشن نشود» در تماسي كه ما با مسوولان امر داشته ايم هيچ كس حاضر به پاسخ دهي نشد الا شهردار منطقه. از اين آقايان مسوول خواهش مي كنيم يك مقداري هم كه شده سياست را رها كنند و جواب سوال ما را بدهند. تا كي بايد شاهد چنين اتفاقاتي باشيم؟

شلاق  در ملاء عام
«رئيس يتيم» وزير امور حقوقي در دفتر نخست وزيري مالزي پيشنهاد داد كه طرح شلاق زدن مجرمان به تجاوز جنسي در ملاء عام به عنوان عامل بازدارنده، مورد بررسي دولت قرار گيرد.اين طرح از سوي كانون وكلاي مالزي رد شده است. در يك سال گذشته در مالزي جرايم اخلاقي، افزايش چشمگيري داشته است. در يك هفته اخير، دو كودك ۱۰ ساله پس از تجاوز، به قتل رسيده اند كه اين امر با واكنش هاي اجتماعي متفاوتي روبه رو شده است.رئيس كانون وكلاي مالزي گفته است كه وجود قانون اعدام و حبس هاي طولاني مدت براي متجاوزان خطرناك، عواملي بازدارنده هستند و هيچ شاهدي مبني بر اينكه شلاق زدن مي تواند مجرمان را از ارتكاب بزه باز دارد در دست نيست.

كليه ۱۰ هزار دلار
اسرائيل مشتري دست به نقد اعضاي بدن است. باور كنيد. رويتر گزارش مي دهد: «پليس ژوهانسبورگ يك پزشك و دستيارش را به اتهام خريد اعضاي بدن جهت صدور به اسرائيل دستگير كرد.»
او متهم به انجام بيش از ۷۰ عمل جراحي كليه و صدور آن به خارج از مرزهاي آفريقاي جنوبي است. اين دو به اتفاق يك مترجم زبان عربي، اينك در مرحله بازجويي و تكميل پرونده هستند.
قيمت كليه صادراتي (!) در آفريقاي جنوبي ۱۰ هزار دلار است كه البته وسوسه كننده است. اين كليه ها در بسته بندي هاي تميز به مقصد اسرائيل پست مي شد تا احيانا قضاي حاجت بيماران عزيز عقب نيفتد. دنيايي است!

ژاور خودكشي كرد
اسم پارمالات مترادف با ورشكستگي است اين كمپاني بزرگ لبنياتي و حامي اصلي تيم پارماي ايتاليا كه پس از سقوط كامل، خود را دربند طلبكاران عاصي مي بيند، يك عضو برجسته اش را از دست داد.
«الساندروباسي» مدير بخش حسابداري صنعتي اين شركت جمعه شب گذشته خود را از بالاي پل رودخانه پارما به پايين پرت كرد و مرد. او با كپي برداري از روي دست بازرس ژاور، نقش منفي داستان بينوايان پس از آنكه مثل بازرس بعد از اتفاقات اين يكي دوماه در بدترين شرايط روحي قرار گرفت، اقدام به اين كار كرد.
اگر به ميزان بدهي اين شركت توجه كنيد، گوشي دستتان مي آيد ؛۱۴ميليارد يورو!

قطار۴۰ نفررا زير گرفت
واحد شمارش شتر، «نفر» است. ۴۰ نفر جمعه شب تلف شدند! اگر اين نفر شامل آدم بود، سر و صداي زيادي به پا مي شد اما وقتي «نفر» شامل شتر بشود، كل ماجرا مي شود يك خبر۷ -۶ خطي روي خروجي ايرنا. مسوول اموراجتماعي فرمانداري كاشان گفت:۴۰ نفر شتر جمعه شب هنگام عبور از روي ريل راه آهن بر اثر برخورد با قطار تلف شدند. «علي محمد اربابي» گفت: اين حادثه هنگامي كه قطار مسافربري تهران به طرف يزد در حال حركت بود، در حد فاصل ايستگاه «شورآب» و «دهنار» واقع در۴۰ كيلومتري كاشان رخ داد. وي در شرح اين حادثه گفت: راننده قطار بعد از برخورد با اين شترها به راه خود ادامه مي دهد و در ايستگاه كاشان متوقف شده و حادثه رخ داده را گزارش مي كند.

نقشه اغفال دختر جوان ناكام ماند
ماموران نيروي انتظامي همدان، ۳ پسر را كه قصد داشتند دختر جواني را اغفال كنند، به دام انداختند.
ماجرا از زماني آغاز شد كه دختر جوان با مراجعه به اداره آگاهي همدان به ماموران گفت: «چند روز است كه پسري با منزل ما تماس مي گيرد و برايم ايجاد مزاحت مي كند و هر كاري مي كنم او دست از اين رفتارش بر نمي دارد.»
اين دختر ادامه داد: «پسر مزاحم، ديروز به من گفت اگر مي خواهم كه ديگر برايم ايجاد مزاحمت نكند بايد راس ساعت ۵ بعدازظهر امروز به محلي كه وي مشخص كرده است بروم.»
ماموران پس از شنيدن حرف هاي اين دختر از او خواستند تا سر قرار حاضر شود.
به اين ترتيب، محل ملاقات، تحت پوشش نامحسوس ماموران قرار گرفت و آنها راس ساعت ۵ متوجه ۲ جوان شدند كه پس از پياده شدن از يك پيكان، به طرف دختر شاكي رفتند.
۲ پسر مزاحم دست دختر جوان را گرفتند و با كرايه يك خودرو، وي را سوار كردند و به راه افتادند.
ماموران نيز با ديدن اين صحنه به تعقيب خودرو كرايه اي پرداختند و هنگامي كه ۲ پسر قصد داشتند طعمه خود را به زور به يك منزل مسكوني ببرند آنها را دستگير كردند و با بازرسي از خانه توانستند پسر جواني را نيز كه صاحبخانه بود به دام بيندازند.
اين ۳ جوان پس از دستگيري، خود را حميد، مسعود و محمد معرفي كردند و پرونده اتهامي شان به مراجع قضايي ارجاع شد.

خاك سفيد مشهد
اينجا «قلعه خيابان» مشهد است. محلي كه شايد به زودي سري ميان سرها درآورد. چطور؟ عرض مي كنيم خدمت شما.
ايرنا، روز ۴ بهمن مبادرت به تهيه گزارش سه قسمتي بلندي كرده كه به اين شهرك ۳۵ هزار نفري پرداخته است، جايي كه به نوشته گزارشگر، يكي از جرم خيزترين مناطق مشهد است.
به نوشته گزارشگر، اين شهرك، مشابه شهرستاني محله «خاك سفيد» تهران است كه قسمت به شدت جرم خيز آن دو سال گذشته توسط نيروي انتظامي تخريب شد.
قلعه خيابان در فاصله ۳ كيلومتري تا انتهاي شرق مشهد قرار دارد و بافت جمعيتي مهاجرنشين بلوچ، سيستاني، افغاني و پاكستاني را در خود جاي داده است.
به نوشته اين گزارش تكدي گري، رمالي و نوازندگي و خريد و فروش مواد مخدر ممراصلي درآمد مردم اين منطقه است.
آيا اتفاقي در پيش است؟

سرقت به خاطر خيانت
همه جور دزدي را ديده بوديم الا اين يكي! مردي پس از ازدواج، جهيزيه همسرش را به سرقت برد! ماجراي اين سرقت كه شايد در نوع خود كم نظير باشد را از زبان عروس اين قصه بشنويد:
- شب سرقت ما به ميهماني رفته بوديم. منزل يكي از بستگان. بعد از بازگشت متوجه شدم كه تمام جهيزيه اي كه به يكي از دوستانم تعلق داشت به سرقت رفته است و اصلا فكر نمي كردم كه كار، كار ابراهيم باشد.
البته ابراهيم هم براي خود دلايلي دارد كه شنيدنش خالي از لطف نيست. او در دفاع از خود به ماموران گفته است: همسر اين خانم يكي از دوستان قديمي من است. چند ماه پيش به اصرار او با يكي از دوستان خانمش ازدواج كردم كه متاسفانه بعد از ازدواج متوجه شدم كه دوست قديمي من با همسرم قبل از ازدواج رابطه نامشروع داشته است.
خب البته در عالم رفاقت اين كارها نه مرسوم است و نه معمول. به هر حال بهروز دوست قديمي ابراهيم در اين خصوص اظهارنظري نكرده است.
ابراهيم در ادامه به ماموران گفته است: «بهروز رفيق گرمابه و گلستان من بود و من از دوران كودكي با او رفيق بوده ام و اصلا انتظار چنين كاري را از طرف او نداشتم. او با حقه و كلك باعث ازدواج ما شده بود.» البته ما هم مثل شما نفهميديم كه چطور همسر ابراهيم به سرعت متوجه سرقت همسرش شده است و ابراهيم چطور اين جهيزيه را به سرقت برده است!

سابقه دارهاي اسلامشهر
مي توانيد خبر كشف ۱۵۴ كيلو حشيش را بگذاريد كنار بقيه اخباري كه هر روز مي خوانيد و فراموش مي كنيد، اما توصيه ما اين است كه يك بار ديگر به اين خبر توجه كنيد: «ماموران مبارزه با مواد مخدر اسلامشهر، يك محموله ۱۵۴ كيلو و ۶۲۰ گرمي حشيش را كشف كردند.»
... و نكته خبر اين است كه دو قاچاقچي دستگير شده از سابقه دارهاي اين كارند. سوال ما از مسوولان محترم مبارزه با مواد مخدر اين است؛ آيا ۱۵۴ كيلو حشيش راه بازگشتي براي اين قاچاقچي ها باقي خواهد گذاشت؟
اميدواريم جواب، منفي منفي و برخورد آنقدر قاطع باشد كه هيچ سابقه داري جرات تكرار جرم را نداشته باشد.

شال گردن قاتل كارگر جوان
بعضي مرگ ها چقدر دردناكند! نه از آن جهت كه فاجعه اي عميق را به ذهن تداعي مي كنند، بلكه به اين خاطر كه اينطور مردن ها گاهي ارزان مردن را ياد آدم مي اندازد و اينكه انسان چه موجود ضعيفي است. حالا همين انسان با يك شال گردن و يا به عبارت بهتر توسط يك شال گردن مفت و مسلم به مرگي دردناك دچار مي شود. شال گردن يك كارگر تراشكاري باعث قطع شدن گردن صاحبش شد. سرگرد «افشين حقيقت» رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي اصفهان گفت:« ماموران انتظامي پس از اطلاع از يك مورد حادثه منجر به فوت در يك كارگاه تراشكاري درميدان امام خميني درمحل حاضر شدند كه در آنجا با جسد بي سر جواني در كنار يكي از دستگاه هاي تراشكاري روبه رو شدند.
در تحقيقات پليس مشخص شد،جسد متعلق به جوان ۲۱ ساله اي بود به نام اميد كه در آن كارگاه مشغول به كار بوده است. دوستان اميد دربازجويي به ماموران درخصوص حادثه گفتند «اميد صبح مشغول كار بود كه ناگهان شال گردنش در زير چرخ دنده ها گير كرد و تا ما خواستيم به او كمك كنيم سر او به زير دستگاه رفت وقطع شد.
ماموران پس از تحقيقات مقدماتي موضوع را به قاضي كشيك جنايي اطلاع دادند كه با دستور وي جسد براي معاينه و تشخيص علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني منتقل شد.

شهر سوخته
يك آمار جالب فقط براي اطلاع: «وقوع ۱۵۶ فقره آتش سوزي طي ده ماهه سال جاري در شاهرود ۳ ميليارد و ۷۴۶ ميليون ريال خسارات مالي به بار آورد.»
مدير آتش نشاني و خدمات ايمني شاهرود به ايرنا گفت: بر اثر وقوع اين سوانح كه ۴۰ مورد عمدي گزارش شده، ۱۸۵ واحد مسكوني، تجاري و صنعتي، خسارت و آسيب ديده است. به نظر شما ۴۰ آتش سوزي عمدي زياد نيست؟
در اثر اين سوانح در مجموع هشت نفر فوت و ۲۹ نفر مجروح شدند.
۴۰ مورد آتش سوزي عمدي۴۰، مورد آتش سوزي عمدي... خبر دلهره آوري است.

مرگ ۱۸ خدمه كشتي فيليپيني
بر اثر واژگوني يك كشتي باري در آب هاي يخي سواحل جنوب غربي نروژ، ۱۸ شهروند فيليپيني كشته شدند.
نيروهاي امداد و نجات نروژ، از يافتن بازماندگان احتمالي اين حادثه نااميد شده و به تجسس هاي خود در اين رابطه پايان دادند. همچنين مقامات مانيل، خانواده ۱۸ خدمه فيليپيني اين كشتي را از مرگ آنان با خبر كردند.
تا به حال تنها جسد يك نفر از اين قربانيان پيدا شده است.
«پاتريشيا توماس»، وزير كار فيليپين، با بيان همدردي با خانواده اين قربانيان گفت: «اداره امور مربوط به شاغلان فيليپيني خارج از كشور، از هيچ تلاشي براي يافتن پيكرهاي قربانيان فيليپيني و همچنين كمك به خانواده آنان دريغ نخواهد كرد.»

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   سفر و طبيعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |