سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۵
سفر و طبيعت
Front Page

گفت وگو با مهندس فيروز اكبري فلا حي رييس محيط زيست شميرانات درباه تعرضات و مشكلا ت منطقه حفاظت شده ورجين
ورود و خروج ممنوع
يكي از مسوولا ن مي گفت ما فلان  قدر افزايش در توليد دام داشتيم.من هم گفتم اگر روزي ما به گوشت قرمز احتياج داشتيم بهتر است فرش زير پايمان را بفروشيم و گوشت قرمز وارد كنيم
002244.jpg
گفت وگو از معصومه صفايي 
اينجا، اداره حفاظت محيط زيست شميرانات است. ساختماني محقر كه بيشتر ما را ياد پاسگاه هاي داخل مناطق مي اندازد تا اداره. يك چهارديواري سيماني. ما به قصد كسب اطلاع از وضع منطقه حفاظت شده ورجين به اينجا آمديم.
منطقه حفاظت شده ورجين واقع در شمال شرق تهران يكي از بهترين زيستگاه هاي حيات وحش به خصوص قوچ وميش و كل و بز اطراف تهران است كه با مشكلات بسيار زيادي از جمله تصرفات اراضي ، دام مازاد، كشتارگاه هاي غير مجاز با دام هاي بيمار، عبور جاده پر رفت و آمد ورجين از وسط منطقه و درنتيجه در دسترس بودن حيوان هاي قابل شكار و...به يكي از پرمصيبت ترين مناطق اطراف تهران تبديل شده است اما با وجود اين مشكلات هنوز سرپاست و مي توان روي آن حساب كرد.
با مهندس فيروز اكبري فلاحي- رئيس اداره حفاظت محيط زيست شميرانات- كه بيش از ۲۸ سال در نقاط مختلف كشور مسووليت حفظ مناطق متعددي را بر عهده داشته به گفت وگو نشسته ايم.
محدوده حوزه استحفاظي شميرانات تا كجاست؟
منطقه گسترده اي است از اتوبان شهيدبابايي به طرف اوين و از شمال، هم مرز با مازندران، دماوند، جاجرود و كرج .
كدام يك از مناطق تحت حفاظت سازمان محيط زيست در اين محدوده اند؟
بيش از ۵ درصد مناطق حفاظت شده استان تهران در شميران است.۲۸هزارهكتار از منطقه حفاظت شده ورجين، ۲۸هزار و ۸۰۰ هكتار پارك ملي لار و نزديك به ۱۶ هكتار از منطقه حفاظت شده البرزمركزي. البته مديريت پارك ملي لار بر عهده مهندس كارگر همكار و دوست ما است.
ورجين با مشكلات زيادي روبه رو است كه از جمله آنها عبور بزرگراه ها و قطع ارتباط حيات وحش با خجير و سرخه حصار است كه در گذشته حيوان ها براي زمستان گذراني به اين منطقه مهاجرت مي كرده اند.
البته بزرگراه يا اتوباني از داخل خود ورجين عبور نمي كند ولي گداري كه قبلا از ورجين به خجير و سرخه حصار صورت مي گرفته، توسط بزرگراه جاجرود و شهيدبابايي قطع شده و اين امكان را از بين رفته است و اگر روزي مشكلي جدي براي حيات وحش منطقه به وجود بيايد، نبود راه خروج باعث نابودي آن خواهد شد. ورجين شبيه جزيره اي شده وسط آب و حيات وحش نه مي  تواند به منطقه وارد شود و نه از آن خارج شود.
حيوان ها مجبورند كه به اجبار با همان شرايط سازگاري داشته باشند و در همين منطقه بخصوص يك پنجم امن، بمانند.
در مواقع بارش برف سنگين چطور؟ چه كمكي به حيات وحش مي كنيد كه بتوانند در شرايط سخت دوام بياورند؟
سال گذشته ما اين شرايط را داشتيم و براي تغذيه وحوش نزديك به ۴۵ تن علوفه وارد منطقه كرديم، هم به صورت دستي و هم به صورت هوايي با استفاده از هيلكوپتر.
اين علوفه ها از كجا تامين شد؟ ظاهراNGO ها در اينباره كمك زيادي كردند؟
بله۴۰، تن از اين علوفه توسط خود مردم تامين شد كه بيشترين آن از طريق شهرداري لواسان و اوشان و فشم صورت گرفت.
ولي شنيديم كه سال گذشته مديريت خوبي بر روي تقسيم علوفه در منطقه صورت نگرفت و علوفه ها در يك جا تلنبار شدند- حيوان ها هم كه علف لگدكوب را ديگر نمي  خورند- چرا؟
ما ابتدا علوفه ها را دستي به داخل منطقه حمل مي كرديم و به خاطرسنگين بودن برف، كارگرها نتوانستند زياد درمنطقه پيشروي  كنند. ما هم با مشاهده اين مشكل، از هوانيروز درخواست هليكوپتر كرده و بقيه علوفه را به صورت هوايي به داخل منطقه حمل كرديم. البته به خاطر عدم تامين بودجه اين كار تداوم پيدا نكرد.
همين طور شنيده ايم سال گذشته ۲۰۳۰، راس از يك گله دويست تايي  قوچ و ميشي كه به سرخه حصار و خجير مي رفتند، به دليل نبودن مسير مناسب و سرگرداني، از بين رفتند.
بله، درست است، ما نتوانستيم آنها را باز گردانيم وقتي كه حيوان از منطقه تحت حفاظت خارج بشود و نتواند به زيستگاه زمستان گذراني برسد، اين اتفاق ها مي افتد.
براي جلوگيري از وقوع اينگونه مسايل چه مي كنيد؟
ما بايد يك پنجم امن منطقه را به گونه اي تجهيز كنيم كه حيوان ها بتوانند در همانجا بمانند و نيازي به گدار نداشته باشند. مثلا تامين علوفه ،آب، امنيت و...
بايدها زيادند. اما امسال قبل از اينكه برف سنگين ببارد آيا برنامه ريزي براي كمك رساندن به حيات وحش كرده ايد؟
بله. امسال در سه ايستگاه در منطقه ورجين، علوفه انبار كرده ايم و در زمان نياز، آنها را در دسترس حيوان ها قرار خواهيم داد.
اين ايستگاه ها كجاست؟
يكي روبه روي اداره است، يكي در ارتفاع دو هزار متر و ديگري هم در ارتفاعات گلندووك. البته بايد بدانيد كه به دليل مشكلاتي كه ممكن است از سوي متخلفين، حيات وحش را تهديد كند، ما اين مراكز را در جاهايي در نظر گرفته ايم كه در هنگام تجمع حيوان ها در اين مناطق، اشراف كامل بر آنها داشته باشيم و حفاظتهاي لازم را انجام دهيم. در ضمن دو آبشخور نيز در ارتفاع ۲۵۰۰ متري احداث كرده ايم تا مانع از پايين آمدن و در دسترس قرار گرفتن شكارها (قوچ و ميش و كل و بز) بشويم.
چرا مسيرهاي خروجي حيات وحش از محدوده حفاظتي را فنس كشي نمي كنيد؟
اتفاقا اين كار در حال انجام است. نبشي ها هم زده شده ولي هوا اجازه ادامه كار را به ما نمي دهد. در فاز اول اين طرح، نزديك به ۴۰ كيلومتر فنس كشي خواهد شد و تا پايان فاز چهارم، منطقه كاملا محصور مي شود. با اين كار هم مشكل گدار حل خواهدشد و هم تعارضات.
با فنس كشي كامل منطقه، ديگر راهرويي جهت گدار حيات وحش وجود نخواهد داشت؟
چرا، ما در شمال شرق، مسيرهايي را براي مواقع اضطراري باز خواهيم گذاشت كه شكارها بتوانند خود را به محل زمستان گذراني و زيستگاه امن برسانند.
يعني جاده هاي سراسري را كه درباره آنها صحبت كرديم خواهيد بست؟
بله. البته من بايد نكته مهمي را گوشزد كنم؛ شايد مشكل گدار و محصور بودن منطقه، فقط ۲۰ درصد مشكل باشد. ما با معضلات مهمتري سر و كله مي زنيم و مهمترين آن، حفظ زيستگاه هاست كه متاسفانه به خاطر افزايش ارزش زمين هاي اين منطقه، اراضي، در حال از بين رفتن است. ما به تجربه ديده ايم، اگر زيستگاه، مناسب باشد حيات وحش رو به نابودي را به راحتي مي توان ترميم كرد ولي اگر زيستگاه از دست برود هر چقدر هم كه جمعيت حيات وحش عالي باشد رو به مرگ است و متاسفانه ما اينجا زيستگاه ها را يكي پس از ديگري از دست مي دهيم؛ چه به خاطر واگذاري وچه تصرف.
سازمان هيچگونه مقاومتي نمي كند؟
سازمان، تلاش خودش را مي كند اما برخي سياستهاي دولت در اين رابطه بايد بازنگري شود. ما الان افزايش جمعيتي در كشور داريم كه براي اشتغال اين جمعيت اضافه، از منابع طبيعي مايه مي گذاريم.
شنيديم كه بخش اعظمي از منطقه، به منظور مجتمع سازي به يكي از ارگان ها واگذار شده. آيا اين درست است؟
بله. البته يكي، دو تا نيست. ما از سال ۷۷ تا نيمه اول سال ۸۲ ، ۲۲۰ مورد تخلف داشتيم.
تمام اين ۲۲۰ مورد، تصرف اراضي بوده؟
بله. البته با صرف نظر از مواردي كه توسط خود بچه ها رفع تصرف شده. ما حدود ۴۰ هكتار رفع تصرف داشته ايم و افراد متصرف هم شناسايي شدند.
مجموع اراضي تصرف شده چقدر است؟
نزديك به ۳۰ هكتار.
براي رفع تصرف ها، همكاري لازم از سوي ارگان هاي دست اندركار مثل منابع طبيعي، فرمانداري و ... صورت مي گيرد؟
بله ما تمام اين ۴۰ هكتار را با كمك منابع طبيعي، سازمان آب، بخشداري ها و فرمانداري ها، رفع تصرف كرده ايم. ما هر هفته جلسه اي با عنوان حفظ منابع طبيعي داريم كه نمايندگان تمام ارگان ها در آن حضور دارند.
پس ظاهرا مشكلات بين ارگاني كه در مناطق ديگر معضل است در اينجا وجود ندارد.
درست است. ما يك فرمانداري خوب و يك فرماندار خوب داريم؛ خانم عالي پور واقعا مدير و هماهنگ كننده بسيار خوبي است. مهندس پيراسته مدير محيط زيست استان تهران هم هميشه پشتيبان ماست و در مواقع اضطراري از هرگونه كمكي كه بخواهيم دريغ نمي كند.
آيا سرشماري از قوچ و ميش و كل و بز در ورجين صورت گرفته؟
مي توانيم جمعيت قوچ و ميش را نزديك ۱۸۰۰ و كل و بز را ۱۰۰ راس تخمين بزنيم.
البته امسال مراتع بهتر بود، زايمان خوب بود و حفاظت هم به لحاظ افتتاح دو واحد محيط باني جديد نسبت به سال هاي قبل بهتر بود.
الان چند واحد محيط باني در محدوده ورجين مستقرند؟
يك سرمحيط باني و سه  محيط باني. البته به دو محيط باني ديگر هم نياز است.
چندتا محيط بان داريد؟
۱۴ تا.
تجهيزات در چه حدي است؟
۵ دستگاه خودرو داريم و ۸ دستگاه موتورسيكلت به اضافه وسايل مخابراتي.
سالانه چند مجوز شكار براي ورجين صادر مي شود؟
بستگي دارد به جمعيت شكار و آماري كه ما مي دهيم.
سال گذشته چندتا مجوز صادر شد؟
ما چهل مجوز قوچ و ميش و كل و بز قابل شكار داديم ولي با بارش برف سنگين و سخت شدن شرايط براي حيوان ها، سريعاً صدور مجوز را تعطيل كرديم. همين گله ۲۰۰ تايي هم كه از آن صحبت كرديم به خاطر ترس از شكارچي ها از منطقه خارج شدند.
تا هنگام توقف، چند مجوز صادر شده بود؟
۷ عدد. ابته امسال وضعيت بهتر است.
قيمت پروانه شكار براي قوچ و ميش چقدر است؟
براي خارجي ها را خود سازمان تعيين مي كند و براي ايرانيها قيمت پروانه ويژه، دويست و بيست هزار تومان است.
براي هر راس؟
بله. امروز هم ما يك شكارچي داريم كه با ماموران در منطقه است.
حضور محيط بان به همراه شكارچي الزامي است؟
بله.
شكارچي غيرمجاز چندتا داشته ايد؟
خوشبختانه امسال نسبت به سال هاي قبل كمتر است. ۵ مورد داشتيم كه ۲ مورد به دادگاه تحويل داده شدند. يك مورد درحال بررسي است و دومورد هم متواري شده اند.
بيشترين نياز شما براي كنترل و حفظ بهتر منطقه درحال حاضر چيست؟
نيرو. ما با كمبود نيرو مواجه هستيم. متاسفانه چارت تعيين شده سازمان مربوط به گذشته است و احتياج به بازنگري دارد. به خاطر همين كمبود نيرو ما نياز خيلي جدي به كمك مردم داريم.
مردم چه كمكي مي توانند بكنند؟
جلوگيري از همين تصرفاتي كه خيلي از آنها يك شبه صورت مي گيرد حمايت مردم را طلب مي كند. خب ما كه هميشه و در همه جاي منطقه نيستيم، مشاركت مردم حرف اول را در اين مورد مي زند.
و به عنوان آخرين حرف.
من چند وقت پيش در همايش امور عشايري شركت كردم و بيست دقيقه وقت صحبت كردن هم داشتم. موضوع بحث، خودكفايي بود و آمارهايي مي دادند كه به اصطلاح نشانه خودكفايي بود مثلاً اينكه تعداد دام را از صدهزار به صد و پنجاه هزار رسانده اند من واقعاً متاسف شدم. اين قبيل خودكفايي ها جاي تاسف هم دارد. من هم گفتم: اگر روزي ما به گوشت قرمز احتياج داشتيم، بهتر است فرش زير پايمان را بفروشيم و گوشت قرمز وارد كنيم. ولي يكي از اين مسوولان بگويند كدام يك از كشورها به ما مرتع مي فروشند، خاك مي فروشند؟ ما ۸ سال جنگيديم چون به خاك مان تجاوز شده بود. بالابردن تعداد دام مهم نيست. آمار بدهيد كه چقدر از مراتع و خاك كشور را احيا كرده ايد، اين توسعه پايدار است و بستر خودكفايي.

تازه هاي بازار
چاقو
002253.jpg

چاقو يكي از مهمترين وسايل سفر است كه بي شك هر طبيعت مردي يك يا چند تا از اين وسيله ارزشمند را در كوله خود دارد. چاقو در مقاطع و مراحل مختلف سفر، يار طبيعت مرد است.
براي آشنايي بيشتر شما با ارزش هاي چاقو (يا در فارسي قديم: چاكو) در آينده مطالبي خواهيم داشت.
در ميان چاقوها، سوئيس نايف براي هر طبيعت مرد، نامي آشناست. كارخانه سوئيس نايف به تازگي چند مدل تازه چاقوهاي نظامي، راهي بازار كرده كه نمونه  اي از آنها را در عكس مي بينيد.
002262.jpg

چراغ قوه 
چراغ قوه نيز از وسايل لازم در كوله طبيعت مردان است كه ضرورت وجود آن را اگر فقط يك شب را در بيابان بدون چراغ قوه گذرانده باشيم قطعا درك مي كنيد
چراغ قوه اي كه در عكس ملاحظه مي كنيد، سبك و ضدآب است و براي بستن به پيشاني طراحي شده است.
با اين چراغ قوه مي توان به هنگام شب در محيط هاي مردابي، جنگل هاي باراني و حتي در آب حركت كرد.
كليد اين چراغ قوه امكان استفاده از چهار نوع نور مختلف را ايجاد مي كند و با سه باتري آلكالين مي تواند ۸۰ساعت كار كند.
002256.jpg

دزدگيرها
نمونه  دستگاه «آلارم» كه در عكس ملاحظه مي كنيد به وسيله خودتان برنامه ريزي مي شود. اين دستگاه براي اين ساخته شده كه شما را از سرقت وسايلتان آگاه كند (در صورت جابه جا شدن هر يك از وسايل، دستگاه به صدا درمي آيد). همچنين مي توان از اين وسيله براي آگاهي از ورود غيرمجاز كسي به داخل، يا از آلارم در شرايط اضطراري استفاده كرد. اين وسيله داراي سنسورهايي است كه اگر به در يا پنجره متصل شود، در صورت باز شدن يا هر لرزش و تكاني، آژير مي كشد. دستگاه وقتي يكبار فعال شد به مدت يك دقيقه صدا مي كند، سپس به طور اتوماتيك دوباره فعال شده به صدا درمي آيد تا خود به سراغش برويد و آن را قطع كنيد.

مسابقه نقاشي
002259.jpg
بنياد محيط زيست و صلح جهاني طي اطلاعيه اي از كودكان و نوجوانان دعوت كرد تا درمسابقه نقاشي با موضوع محيط زيست بچه ها شركت كنند. شركت كننده هاي اين مسابقه، بچه هاي ۱۵-۶سال از سراسر جهان هستند. كساني كه علاقه مند به شركت در اين مسابقه هستند، بايد نقاشي هاي خود را در سايز ۲۹۷*۴۲۰ ميلي متر كشيده و تا تاريخ ۲۹ فوريه ۲۰۰۴ به مركز برگزاري اين مسابقه ارسال كنند. مشخصات را فراموش نكنيد. در پشت نقاشي به زبان انگليسي نام ونام خانوادگي، تاريخ وسال تولد، آدرس منزل وشماره تلفن ، نام مدرسه و درجه تحصيلي ، آدرس و شماره تلفن و نمابر مدرسه محل تحصيل را بنويسيد با مراجعه به سايتwww.irandoe.org مي توانيد به آدرس هاي ارسالي دست پيدا كنيد.

رشد گردشگري در استراليا
002250.jpg
برخلاف پيش بيني هايي كه درمورد ركود صنعت گردشگري استراليا عنوان شد، به زودي اين كشور پيشرفت چشمگيري در اين زمينه خواهد داشت.
به دليل برگزاري مسابقات جام جهاني راگبي در اين كشور تا دسامبر امسال، سرعت جذب توريست بيشتر خواهد شد.
براين اساس صاحب نظران معتقدند تا سال آينده تعداد توريست ورودي به اين كشور از مرز ۵ ميليون نفر خواهد گذشت. اين رقم طي سه سال گذشته بي سابقه بوده است. از طرفي در ماه مي سال گذشته، رشد اقتصاد جهاني، تاثير چشمگيري بر اين صنعت داشته است. بيشترين آمار توريست هاي ورودي به اين كشور را بازارهاي نيوزلند، ژاپن، انگلستان و ايالات متحده تشكيل مي دهد.

بهار آينده در اجلاس جهاني وزيران محيط زيست در كره جنوبي بررسي مي شود
چشم انداز جنگ آب
002265.jpg
در پايان ماه مارس - اوايل فروردين ماه ۱۳۸۳- وزيران محيط زيست كشورهاي جهان، طي نشستي در كره جنوبي، مساله مهم تغييرات آب و هواي كره زمين و پيامدهاي اين دگرگوني بر محيط زيست را بررسي مي كنند. اين گردهمايي از آنرو واجد اهميت است كه براي نخستين بار، چشم انداز نگران كننده جنگ هاي ناشي از تغييرات محيط زيست، جابجايي جمعيت و مهاجرت هاي ناخواسته و كمبود آب توسط وزيران محيط زيست جهان مورد بررسي جدي قرار مي گيرد. كارشناسان، نشانه هاي جنگ و تنش در خاورميانه و آفريقا را كه ريشه در مسايل كم آبي و خشكسالي دارد،  در قالب تحولاتي ارزيابي مي كنند كه ممكن است در آينده به جنگ هاي منطقه اي منجر شود.
در سپيده دم قرن بيست و يكم، پيامدهاي ناشي از تغييرات آب و هواي جهان همچنان به عنوان يك بحران جدي و روبه  رشد پيش روي آدمي قرار گرفته است. صرفنظر از نظريات و احتمالات گوناگوني كه درباره اين دگرگوني ها برسر زبان هاست،  آثار طبيعي و زيانبار اين تحولات به صورت رخدادهاي واقعي و پرخسارت موجب نگراني شده است. جنگ آب ازجمله رخدادهاي قابل پيش بيني در اين حيطه است كه از هم اكنون تحليلگران را به خود مشغول داشته است. دگرگوني هاي آب و هوا با نشانه هاي كنوني كه با خشكسالي هاي شديد و طولاني و بارش هاي سنگين و سيل هاي مخرب با تناوب زماني همراه است،  در دهه هاي آينده، سايه كابوس كم آبي و حتي بي آبي را در برخي نقاط جهان به ويژه خاورميانه مي گستراند، درحالي كه در دهه هاي آتي ممكن است براثر ذوب شدن يخ در قطب شمال و جنوبگان، برخي از جزاير، بندرها و شهرهاي ساحلي جهان زير آب بروند.
اكنون و درحالي كه تحليل هايي از اين دست، دغدغه و نگراني هايي را دامن زده است  سازمان ملل متحد، سرگرم بررسي چشم انداز نگران كننده جنگ هاي احتمالي آينده است كه به طور عمده براثر دگرگوني هاي اقليم و جابه جايي جمعيت انساني ممكن است واقع شود.
«استيو لونرگان» مدير برنامه محيط زيست سازمان ملل (يونپ) به تازگي هشدار داده است دگرگوني هاي محيط زيست ممكن است آغازگر جنگ هاي شديد منطقه اي باشد، درحالي كه به قدر كافي درباره اين مشكلات اطلاعات نداريم.
به گفته وي، دانش و درك جهاني درباره دو مساله مهم يعني رابطه ميان محيط زيست و فقر و محيط زيست و جنگ هاي منطقه اي كه نشانه هاي آن در آينده نمود بيشتري خواهد داشت،  كافي نيست. حال آنكه خطر بيخ گوش ماست. هر سال ميليون ها نفر بر اثر سيل هاي ويرانگر و خشكسالي هاي طولاني كه از دو دهه اخير شدت يافته اند، آواره مي شوند. اين تحولات و جابه جايي ها، به نوبه خود تنش ها و حتي درگيري هاي مسلحانه را دامن زده اند اما سيل هاو خشكسالي هاي بيشتر مي تواند در آينده زمينه ساز بروز درگيري هاي شديدتر و حتي جنگ هاي منطقه اي باشد.
در گزارشي كه به همين مناسبت از سوي سازمان ملل متحد، انتشار يافته خاطرنشان شده است كه مهاجرت هاي ناشي از تغييرات اقليمي، علاوه بر بي ثباتي اجتماعي، منجر به درگيري ميان مهاجران و ساكنان اصلي آن مناطق مي شود. علاوه بر اين كميابي محصولات كشاورزي و فقر ناشي از تغييرات آب و هوايي نيز به تنش و درگيري هاي بيشتري مي انجامد.
«لونرگان»، مدير برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد گفته است: «نشانه هاي كمبود آب در خاورميانه با پيامدهاي تنش زا از هم اكنون در خاورميانه آشكار شده است و خسارات زيست محيطي، يكي از عوامل مهم ناآرامي هاي سياسي در جمهوري دموكراتيك كنگو و كشورهائيتي است.»
با همه اينها علل و ريشه هاي اصلي تغييرات آب و هواي جهان هنوز به وضوح شناخته نشده است. برخي از دانشمندان بر اين باورند كه انتشار و انباشت گازهاي گلخانه اي در جو زمين كه مانع از تبادل قانونمند انرژي گرمايي خورشيد و زمين مي شود، باعث تغييرات زيانبار اقليمي و از جمله خشكسالي هاي طولاني و سيل هاي ويرانگر شده است. آنها بر همين اساس، هشدار مي دهند كه در دهه هاي آينده، با افزايش دماي زمين و ذوب شدن يخ هاي قطبي، كه موجب بالا آمدن آب درياها و اقيانوس ها خواهد شد، تعداد زيادي از شهرها و بنادر و به خصوص جزيره ها به زير آب خواهند رفت.
گروه ديگري از دانشمندان، تغييرات آب و هواي جهان و روند كنوني اقليم را ناشي از تحولات قانونمند و ادواري طبيعت مي دانند و بر اين باورند كه اين دگرگوني ها همچون دوره هاي يخبندان زمين، تابع روابط علي و معلولي اند و تراكم گازهاي گلخانه اي، نه به عنوان علت اصلي، بلكه به اين عنوان كه مي تواند تاثيرات معين و كم دامنه اي بر اين تغييرات داشته باشد مورد توجه است.

عكس يادگاري با آقاي كوكو!
002238.jpg
مري جي.اسميت، يكي از نويسندگان طرازاول مجله نشنال جئوگرافيك است. او وقتي با گوريل قوي هيكل، كوكو- كه موضوع تحقيقي در مركز مطالعاتي پني پترسون بود- مواجه شد، اتفاقا گوريل غول آسا در شرايط روحي بدي قرار داشت و ناگهان چنان خشمگين شد كه همه از اطرافش گريختند و ماند خانم اسميت.
او هم كه ديد آقاي كوكو(!) فقط با او بر سر مهر است از فرصت استفاده كرد و دوربين عكاسي را روي سه پايه كار گذاشت و با شاتر اتوماتيك، اين عكس يادگاري را با ايشان گرفت؛ عكسي كه به روي جلد اين مجله معروف راه يافت و بر معروفيت او افزود. خودش مي گويد: «شايد التفاتي كه كوكو نسبت به من نشان داد يكي از مهم ترين فرازهاي شغلي من بوده باشد.
او باعث شد تا مدت ها نام من و عكس و گزارش من بر سر زبان ها باشد و علاوه بر نشنال جئوگرافيك، مجلات و روزنامه هاي زيادي آن را از من خريداري كنند و از آن پس به يكي از نويسندگان و گزارشگران صاحب نام و معتبر حيات وحش تبديل شدم.»

حيات وحش ايران
۱۲- شغال
002241.jpg

گونهCanis aureus :
خانواده:سگ سانانCANIDEA
راسته: گوشتخوارانCARNIVORA
رده: پستاندارانMAMMALIA
شغال شبيه گرگ است اما كوچكتر، با رنگ قهوه اي قرمز و دم كوتاه تر با نوك سياه. در موقع دويدن، معمولاً دمش را پايين و بين پاها نگاه مي دارد. طول بدنش، ۴۸ تا ۱۰۵ سانتي متر و وزن آن بين ۶ تا ۱۶ كيلوگرم است. در بيشتر مناطق ايران وجود دارد، ولي در استان هاي شمالي، خيلي فراوان تر است.
002247.jpg

شغال، حيوان كم توقعي است و غذاي خود را از منابع مختلفي تامين مي كند. حتي در مواقع كميابي منابع غذايي، كاملاً گياهخوار مي شود.
اغلب اوقات از لاشه حيوانات، باقي مانده غذاي طعمه خواران و زباله هاي شهري و روستايي استفاده مي كند و به همين دليل بيشتر در اطراف روستاها و مناطق مسكوني ديده مي شود. صداهاي جيغ مانندي كه بيشتر به هياهوي بچه ها شبيه است و هنگام غروب و صبح زود در طبيعت شنيده مي شود مربوط به شغالهاست.
درحال حاضر به علت تطابق اين حيوان با شرايط گوناگون محيط، قدرت استتار خوب و استفاده از منابع غذايي متفاوت، از جمعيت خوبي برخوردار است و درحال حاضر خطري نسل آنها را تهديد نمي كند. شغال ها به بيماري هاري و كاله آزار حساس اند اما با همه اينها به خاطر شكار حيوانات كوچك مثل جوندگان و خرگوش ها براي انسان مفيد هستند.

اورانگوتان: جدال براي بقا
002235.jpg
متخصصان حيات وحش در مالزي در برابر اظهاراتي كه طي چهار ماه گذشته براي دومين بار عنوان شد- كه نسل اورانگوتان به جهت نابودي زيستگاه طبيعي اش تا بيست سال آينده از بين خواهد رفت- موضع گيري كردند. جئوفري ديويسن، كارشناس حيات وحش مالزي گفت: «سناريو بيست سال، تقريبا هشداردهنده است نه واقعي. دوره زندگي اورانگوتان ۲۰سال است و هر سال نوزادان تازه اي به دنيا مي آيند.» بخش بريتانيايي صندوق جهاني حيات وحش(WWF) اعلام كرد در طول يك قرن گذشته، ۹۱ درصد جمعيت اورانگوتان در جزاير بورنئو و سوماترا از ميان رفته است.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   سفر و طبيعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |