شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۹ - Jan 31, 2004
مهدي كرباسيان:
شيوه تسويه بدهي دولت به سازمانهاي دولتي تغيير مي كند
گروه اقتصادي: از جمله انتقادات اساسي به فرايند خصوصي سازي در ايران، واگذاري سهام شركتهاي دولتي به نهادهاي شبه دولتي از جمله سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي دولت بوده و مي باشد. دولت با هدف تسويه بدهي هاي گذشته خود به اين نهادها، سهام شركتهاي تحت كنترل خود را به نام خصوصي سازي به اين نهادها واگذار كرده است و در واقع درآمدي كه دولت از بابت واگذاري سهام اين شركتها بايد صرف توسعه و تجهيز زيرساختهاي اقتصادي كند در اين شيوه بلااستفاده خواهد بود و سرمايه هاي كشور هدر مي رود. ضمن اينكه به اعتقاد بسياري از كارشناسان نسبت به افزايش بهره وري و كارآمدي شركتهاي واگذار شده به دليل ماهيت دولتي نهادهاي خريدار اعتمادي نيست و فرايند قبلي مجددا بر اين شركتها سايه خواهد انداخت. در اين رابطه نه تنها كارشناسان و محافل اقتصادي انتقادات جدي به اين فرايند دارند بلكه از صندوق بين المللي پول و بانك جهاني نيز در اين زمينه خواستار اصلاح جدي اين فرايند و عدم واگذاري شركتهاي دولتي به سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي شده اند.
در حاليكه تا پيش از اين مقامهاي مختلف اقتصادي كشور به ويژه سازمان خصوصي سازي از اين فرايند به دليل الزامات داخلي و ناچاري دولت حمايت مي كردند.
معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي در گفتگو با ايسنا از تغيير روش تسويه بدهي دولت به سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري خبر داد.
مهدي كرباسيان كه از جمله منتقدان اينگونه
خصوصي سازي در دولت است، گفت: «پيشنهاد ما اين است كه سازمان خصوصي سازي از اين پس، سهام شركت ها را به عموم مردم واگذار و دولت بجاي شركت هاي جديد، درآمد واگذاري ها را به طلبكاران پرداخت كند.»وي با بيان اينكه بنابه درخواست دولت،  اين موضوع قرار است، در نخستين جلسه هيأت عالي واگذاري مورد بررسي قرار گيرد،افزود: «در بودجه سال آينده كشور باز هم موضوع تسويه بدهي دولت به اين نهادها، به شيوه واگذاري بنگاه ها پيش بيني شده است، اما با توجه به موضع گيري وزراي اقتصاد و بازرگاني، اين شيوه احتمالا مورد بازنگري قرار خواهد گرفت
كرباسيان گفت: «مشكل اصلي و دغدغه اي كه وجود دارد به اين نكته باز مي گردد كه سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري به حفظ شركت ها و بنگاه ها، اصرار دارند و حاضر نيستند از بنگاه داري دور شوند.»
وي با اشاره به واگذاري شركت هواپيمايي «آسمان» به صندوق بازنشستگي گفت: «گزارش ها نشان مي دهد كه اين واگذاري بزرگ، به سودآوري شركت منجر شده و صندوق بازنشستگي با تزريق منابع مالي جديد، هواپيمايي آسمان را از گذشته فعال تر كرده است.»
كرباسيان از آغاز مراحل خصوصي سازي شركت هواپيمايي ايران خبر داد و گفت: «اين موضوع در دستور كار جلسه اين هفته هيأت عالي واگذاري قرار دارد و با حضور وزير راه و ترابري مورد بررسي قرار خواهد گرفت.»
كرباسيان بررسي دستورالعمل معاون اول رئيس جمهوري در مورد انحلال شركت هاي صنعتي غيرفعال را از ديگر دستورات مهم جلسه هيأت عالي واگذاري اعلام كرد و گفت: «براساس اين دستورالعمل، قرار است با تعيين يك ضرب الاجل، به كليه وزارتخانه ها براي تعيين تكليف واحدهاي صنعتي مهلت داده شود.»

يادداشت
ساز وكارهاي مالياتي
«ساز و كارهاي لازم براي انجام وظيفه سازمان امور مالياتي كشور وجود ندارد.»
عيسي شهسوار خجسته رئيس كل سازمان امور مالياتي در ميزگرد تلويزيوني با اعلام اين مطلب همچنين تاكيد كرده است كه بخش بزرگي از تحقق يا عدم تحقق درآمدهاي مالياتي ناشي از تصميم گيري هاي دولت است. اظهارات رئيس سازمان امور مالياتي عليرغم اينكه مدت زمان كوتاهي از اجراي قانون جديد مالياتي در كشور مي گذرد نشان مي دهد كه اين قانون از ضعف هاي اجرايي برخوردار است و ضرورت بازنگري و اصلاح آن بايد در دستور كار وزارت اقتصاد و دارايي قرار گيرد. اگرچه رئيس سازمان امور مالياتي به سازوكارهايي كه اين سازمان فاقد آن است اشاره نكرده است ولي عدم تحقق بخش هايي از درآمدهاي مالياتي را به تصميم هاي دولت ارتباط داده است. اين امر كه براساس برنامه دولت واردات خودرو انجام نشده است و فروش تلفن همراه به دليل عدم برنامه ريزي مسئولان مخابرات با تاخير انجام مي گيرد خود به خود تحقق درآمدهاي مالياتي را ناممكن مي كند. اما آيا ساز و كاري كه رئيس سازمان امور مالياتي به عدم وجود آن در سازمان تحت نظارت خود اشاره كرده سازوكاري است كه دولت را وادار به تحقق وعده هاي خويش كند.
به نظر مي رسد كه مشكل سازمان امور مالياتي نبود اختيارات لازم براي كنترل نقل و انتقال هاي مالي در نظام پولي كشور است.تا زماني كه سازمان امور مالياتي دسترسي به اطلاعات لازم در زمينه فعاليت هاي بخش هاي گوناگون اقتصادي كشور را در اختيار نداشته باشد نمي توان به تحقق درآمدهاي مالياتي اميدوار بود.
نبود ابزارهاي لازم موجب شده تا سازمان امور مالياتي براي كسب درآمدهاي هدف گذاري شده به دنبال راه هاي سهل و ساده باشد و به همين دليل هرگونه تغيير و يا تاخير در برنامه هاي دولت بر عملكرد اين سازمان تاثير مستقيم مي گذارد.علاوه بر اين عدم دريافت ماليات دقيق از بخش هاي گوناگون اقتصادي به عدم تعادل در جامعه و توزيع ناعادلانه ثروت در جامعه مي انجامد كه خلاف اهداف عدالت اجتماعي در كشور است. نكته قابل اشاره ديگر در اين زمينه، عدم پيش بيني سازوكارهاي لازم تحقق درآمدها در قانون جديد مالياتي كشور است. با اين حال چاره انديشي در اين زمينه با توجه به لايحه برنامه چهارم توسعه از طريق تجديد نظر در قانون مالياتها ضروري است.

پنج بانك و بيمه دولتي به زودي به بخش خصوصي واگذار مي شود
گروه اقتصادي: پاسخ مثبت مجلس شوراي اسلامي در روز چهارشنبه هفته گذشته به استفساريه دولت مبني بر اينكه بانك ها، موسسات اعتباري و شركتهاي بيمه دولتي موضوع استثناي ماده ۱۱ قانون برنامه سوم نمي شود، راه خصوصي سازي بانكها و شركتهاي بيمه را فراهم ساخته و انتظار مي رود گام دوم خصوصي سازي در كشور با سرعت و با برنامه ريزي دقيق آغاز شود. پيش از اين، مقامهاي اقتصادي كشور از واگذاري سهام بانكها و شركتهاي بيمه دولتي بجز بانك ملي خبر داده بودند اما تشكيك در ماده ۱۱ قانون برنامه سوم تحرك در اين زمينه را كند ساخته بود كه مجلس اين تشكيك را از بين برد.وزير امور اقتصادي و دارايي در اين زمينه به ايپنا گفته است كه سياست خصوصي سازي بانكها و بيمه هاي دولتي در حال اجرايي شدن است و به زودي مقدمات واگذاري دو بانك و سه شركت بيمه فراهم مي شود.
مظاهري با اشاره به اينكه موضوع واگذاري بانك ها و بيمه  هاي دولتي به زودي در دستور كار هيات عالي واگذاري قرار مي گيرد، افزود: واگذاري سهام بانكها و بيمه  هاي دولتي دومين مرحله از سياست انحصارزدايي از بازار پول كشور است. وي ادامه داد: در مرحله اول قرار است بخشي از سهام بانكهاي صادرات و ملت واگذار شود و در همين حال واگذاري سهام شركتهاي بيمه البرز، دانا و آسيا در دستور كار قرار خواهد گرفت.رئيس سازمان خصوصي سازي نيز در اين زمينه با اشاره به اينكه امكان خصوصي سازي بانكهاو بيمه هاي دولتي از طريق بورس فراهم است گفت: خصوصي سازي بانكها و بيمه ها با توجه به شرايط فعاليت آنها، داراي پيچيدگي ها و ظرايف خاصي است و بايد واگذاري آنها براساس فرمولهاي كارشناسي شده اي تنظيم كرد. با توجه به اينكه سال آينده، سال آخر برنامه سوم توسعه است، سرعت در واگذاري سهام بانكها و بيمه هاي دولتي به بخش خصوصي ضروري به نظر مي رسد و اين مهم نيازمند برنامه ريزي دقيق، هدفمند و به روز مي باشد.

نمايشگاه بهاره در نقاط مختلف شهر برگزار مي شود
گروه اقتصادي: امسال زمان و مكان برپايي نمايشگاه بهاره هنوز اعلام نشده و اين مساله باعث سردرگمي و حتي نگراني مردم شده است.
در ماههاي اخير شهرداري تهران نسبت به انتقال نمايشگاه بين المللي تهران از بزرگراه چمران به نقطه اي خارج از تهران براي تسهيل رفت و آمد شهري هشدارداده بود.
هر ساله همزمان با برپايي نمايشگاه بهاره حمل و نقل اطراف نمايشگاه باعث مزاحمت شهروندان مي شد، علاوه بر اين عمده مراجعان به اين نمايشگاه از ساير مناطق تهران بودند. در واقع نمايشگاه در منطقه اي برگزار مي گرديد كه كمترين جاذبه را براي ساكنان منطقه د اشت.
اين مساله باعث ايجاد زحمت براي شهروندان مي شد كه از نقاط مختلف تهران به نمايشگاه مراجعه مي كردند. شهرداري تهران با توجه به اين شرايط اعلام كرده است كه آماده همكاري و اختصاص مكان در پنج منطقه تهران براي برپايي اين نمايشگاه و تسهيل دسترسي مردم به آن است ولي به نظر مي رسد مسئولين امر چندان رغبتي براي قبول زحمت انتقال و مديريت نمايشگاه در نقاط مختلف را ندارند.
اخيرا محمد شريعتمداري وزير بازرگاني اعلام كرده است كه اصل برپايي نمايشگاه بهاره مورد توافق شهرداري و وزارت بازرگاني است و اين نمايشگاه قرار است در نقاط پراكنده در تهران برپا شود.
وي همچنين تاكيد كرده است كه برگزاري اين نمايشگاه و نمايشگاه هاي مشابه به اتحاديه هاي صنفي واگذار خواهد شد، ولي هنوز مكان هاي مناسب برگزاري نمايشگاه بهاره شناسايي نشده است.

گفتگوي امروز
جلوگيري از نابودي نخل هاي بم
گروه اقتصادي: با وقوع زلزله ۵ دي ماه بم كه در آن هزاران تن از هموطنانمان جان باختند حيات ۱۲۰ هزار نفر از نخل هاي اين شهرستان به دليل ناتواني در رساندن آب به پاي اين نخل ها كه در گذشته با سيستم غرقابي آبياري مي شده و شيوع آفات به خطر افتاده است.با محمدرضا فتوت رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان پيرامون اقدامات انجام شده در اين زمينه گفت وگو كرده ايم.
***
* خسارات سيستم آبرساني كشاورزي در بم و اقدامات انجام شده چيست؟
- در بم ۶۴ رشته قنات در شعاع زلزله قرار گرفته كه از اين تعداد ۳۰ رشته قنات دچار قطع آب و تخريبي بيش از ۷۰ درصد و ۳۴ رشته به دليل ايجاد گسل يا ريزش هاي موضعي با كاهش آبدهي مواجه شده است.چاه هاي آب موجود در كانون زلزله بم و بروات نيز حدود ۵۰ حلقه بوده كه تعداد زيادي از اين چاه ها دچار ريزش موتورخانه و خرابي سيستم برقي شده است.همچنين كانال هاي سنتي آبرساني در منطقه كه حدود ۵۴ كيلومتر بوده براثر ريزش ديوار باغ ها تخريب و مسيرهاي آب قطع شده است.براي رفع اين مشكلات هم اكنون مرمت ۲۱ رشته قنات در حال اجرا مي باشد و ۵۱ گروه اجرايي شامل ۱۵۰ نفر بومي و افراد اعزامي از استان هاي فارس، يزد، خراسان و آذربايجان شرقي نيز در اين زمينه فعال هستند و تاكنون مسير ۹ رشته قنات به صورت اضطراري بازسازي شده و آب جريان دارد.همچنين ۲۲ حلقه چاه كشاورزي آواربرداري و راه اندازي شده و ۱۵ حلقه ديگر نيز تا پايان بهمن ماه راه اندازي مي شود. درخصوص بازسازي كانال هاي آبرساني نيز با كمك نيروهاي طرح بسيج سازندگي و استفاده از بيل هاي مكانيكي ۱۷ كيلومتر آواربرداري شده است.
* چه اقداماتي براي مبارزه با آفت شيرو در نخل هاي بم انجام شده است؟
- اين نخل ها در فروردين و ارديبهشت سال جاري مطابق با روال هر سال براي مبارزه شيميايي با آفت شيرو (زنجره خرما) در سطح ۱۲۰۰ هكتار از باغ هاي آلوده توسط هواپيما و با استفاده از سمومي مانند ديازنيون و اكتليك سمپاشي شده و در شهريورماه نيز مبارزه غيرشيميايي صورت گرفته است. براي جلوگيري از فراهم آمدن بستر مناسب براي اين آفت نيز از اواخر بهمن ماه هرس زمستانه برگ نخيلات با همكاري كشاورزان منطقه انجام خواهد شد.
* وضعيت انبارداري و فروش محصول خرما درحال حاضر چگونه است؟
-هرچند سازمان جهاد كشاورزي استان وظيفه نظارت بر مراحل مختلف كاشت، داشت و برداشت را برعهده دارد اما از آنجا كه پس از برداشت محصول خرما مقداري از آن جذب صنايع تبديل مي شود، اين سازمان براي ۱۶ واحد از صنايع تبديلي پروانه بهره برداري صادر نموده كه كار بازسازي و مرمت اين واحدها در ۳ ماه آينده انجام مي شود.خريد مابقي محصول نيز برعهده سازمان بازرگاني است كه در جلسه اي مشترك مقرر شد اين خريد توسط تجار مطمئن صورت گيرد تا علاوه بر افزايش نقدينگي كشاورزان برنامه تنظيم بازار سال آينده اجراء و مانع از كمبود خرما و ايجاد قيمت كاذب توسط دلالان شويم.

صادرات نفت آذربايجان از سال ۲۰۰۵ افزايش مي يابد
گروه اقتصادي: توليد نفت آذربايجان در سال گذشته ميلادي نسبت به سال قبل افزايش چنداني نداشت و صادرات اين كشور با كاهش روبرو شد. به گزارش رويترز، جمهوري آذربايجان قصد دارد از سال۲۰۰۵ با افزايش توليد صادرات خود را بيشتر كند. در سال ۲۰۰۳ آذربايجان ۳۸۱/۱۵ ميليون تن نفت خام توليد كرد كه در سال ۲۰۰۲ توليد اين كشور ۳۴۴/۱۵ ميليون تن بود. صادرات اين كشور نيز در سال ۲۰۰۳ به ۸ ميليون و ۷۱۹ هزار تن رسيد كه نسبت به سال ۲۰۰۲ حدود ۲۰۴ هزار تن كاهش داشت. جمهوري آذربايجان قصد دارد توليد خود را به كمك بريتيش پتروليوم در دهه آينده به يك ميليون بشكه در روز برساند.

مذاكرات ايران و آذربايجان در مورد خزر به تعويق افتاد
گروه اقتصادي: گفتگوهاي ايران و آذربايجان در مورد درياي خزر كه قرار بود ۲۷ ژانويه مصادف با هفت بهمن ماه انجام شود به دليل بيماري مهدي صفري نماينده ايران به تعويق افتاد.به گزارش خبرگزاري« باكوتودي» گفتگو ميان كشورهاي حوزه درياي خزر در مورد رژيم حقوقي درياي خزر قرار است در اوايل ماه آينده ميلادي برگزار شود.در همين حال يك منبع خبري آذري از گفتگوهاي دوجانبه تركمنستان و آذربايجان در زمينه درياي خزر خبر داد.اين دو كشور در مورد حوزه نفتي «كاپاز» اختلاف دارند.

گزارش هفتگي بورس
داد و ستد ۹ تريليون ريال سهام در بورس تهران
گروه اقتصادي: هفته گذشته بورس تهران شاهد داد و ستد ۵۶۰ ميليون سهم به ارزش بيش از ۹ تريليون و ۴۳۰ ميليارد
ر يال بود كه اين ميزان رشد حجم ريالي معاملات در تاريخ بورس بي سابقه بود.حجم عمده داد و ستد سهام هفته گذشته در روز دوشنبه انجام شد كه ۱۷۵ ميليون سهم شركت صدرا در قالب برنامه خصوصي سازي دولت به ارزش ۴ تريليون و ۷۷ ميليارد ريال به فروش رسيد. به گفته ابراهيم صادقي مدير عرضه سهام سازمان خصوصي سازي چند شركت خارجي خواهان خريد سهام صدرا بودند ولي به دليل موانع موجود در راه سرمايه گذاري خارجي اين امر تحقق نيافت.
شاخص كل قيمت سهام در پايان داد و ستد هفته گذشته نسبت به هفته پيش از آن ۲۸/۹۱ واحد كاهش يافت و به ۰۳/۱۰۹۸۸ واحد رسيد.افت شاخص هاي بورس تهران در هفته گذشته به طور عمده ناشي از تحولات سياسي داخلي بود و با پايان اختلافات حول مسأله انتخابات انتظار بازگشت روند روبه رشد در بورس طبيعي است.
بورس فلزات
بورس فلزات در هجدهمين هفته فعاليت خود با رشد ۳۶ درصدي معاملات ازنظر وزن نسبت به هفته قبل روبه رو شد و به لحاظ ارزش معاملات با ۵ درصد كاهش معاملات در روز هشتم بهمن ماه اين هفته را به پايان برد.
براساس گزارش رسيده، هفته گذشته ۱۰۷ هزار و ۳۴۰ تن انواع فلز به ارزش ۳۶۰ ميليارد و ۳۰۵ ميليون ريال در بورس فلزات معامله شد.
بخش اعظم معاملات هفته مورد بررسي ۱۰۳ هزار تن فولاد به ارزش ۲۸۸ ميليارد ريال بود.
از كل معاملات هفته گذشته ۲۸۴ ميليارد ريال به صورت سلف و ۷۵ ميليارد ريال به صورت نقدي داد و ستد شد.

استقبال شركت هاي معتبر نفتي جهان از بلوك هاي اكتشافي ايران
مذاكرات نشست مقدماتي شركت ملي نفت ايران براي معرفي ۱۶ بلوك اكتشافي به شركت هاي نفتي بين المللي با استقبال شركت هاي معتبر نفتي جهان روبرو شد.
به گزارش شانا، يكي از اعضاي هيات ايراني گفت: بالغ بر ۲۰۰ نفر از مديران و روساي ۹۰ شركت معتبر نفتي جهان و بانك هاي بين المللي در اين نشست كه با عنوان «كنفرانس ويژه مناقصه بين المللي جديد براي ۱۶ بلوك اكتشافي ايران» در شهر لاهه هلند برگزار شد شركت كردند.
در جلسات دو روزه اين كنفرانس، شماري از مديران و نمايندگان شركت هاي نفتي در سخناني با اشاره به پيشينه فعاليت ها و تجربيات شركت هاي خود تمايل و آمادگي خود را براي حضور در مناقصه بلوك هاي ۱۶ گانه ايران اعلام داشتند.
در همين حال مدير عامل شركت شل در ايران اعلام كرد كه اين شركت با علاقه مندي كامل و با وجود مشكلات در پي كسب طرح هاي جديد در ايران است.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |