سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۱
سازگاري با دنياي زيباي وحش
يكي شدن با طبيعت به ارزان ترين راه
سيد مجتبي علوي 
بخش سوم 
نحوه نگهداري ماهي  ها و آراستن محيط زيست آنها از مهم ترين اعمالي است كه افراد علا قه مند به داشتن آكواريوم زيبا بايد از آن آگاه باشند. در اين بين، آنچه اهميت دارد تهيه بهترين نوع مواد لا زم - باتوجه به بودجه موجود خانواده - و سازگاري افزون تر آنها با ماهيان است تا موجودات گرانقيمت شما عمر بيشتري كنند، ضرر كمتري كنيد و لذت بيشتري ببريد.
گياهان آبزي
گياهان آبزي به نماي آكواريوم به طور قابل ملا حظه اي جلوه بخشيده و علا وه بر آن چند وظيفه مهم را نيز برعهده دارند.
به منظور تأمين سلا مت آب، گياهان آبزي مواد غذايي را از آب جذب كرده و باعث كاهش يا از بين رفتن احتمال تشكيل جلبك در آب مي شوند. آنها همچنين به عنوان يك استراحتگاه و پناهگاه براي ماهيان محسوب مي شوند.
تعداد گياهان آبزي آب شيرين بسيار زياد است؛ ولي همه آنها براي آكواريوم مناسب نيستند. منشأ گياهان آبزي، مناطق گرمسيري دنيا است.اين گياهان شرايط ويژه اي را از لحاظ درجه حرارت،PH ، آلكالينتي و شدت نور مي طلبند.
قبل از كاشتن گياهان، پاك كردن نوك ريشه ها براي رشد آنها ضروري است. قبل از كاشتن گياهان ريشه آنها نبايد خشك شود و برگهاي پوسيده حتماً بايد چيده شوند. نور كم يا وضعيت نامناسب نيز باعث رشد كم گياهان مي شود.
برخي گونه هاي ماهي (مانند ماهي طلا ئي، تين فريل بارب، اسكار) گياهان را خورده يا از ريشه در مي آورند. در نتيجه به همراه اين گونه ها گياهان پلا ستيكي پيشنهاد مي شود.
گونه ها
آكواريوم دو تا سه روز قبل از ماهي دار شدن بايد آماده باشد. تقريباً ۵۰۰ نژاد از ماهيان گرمسيري و ۱۰ نژاد از ماهيان طلا ئي در آكواريوم ها مورد استفاده قرار مي گيرند.
تمام گونه ها نمي توانند با هم نگاهداري شوند و اطلاع از نيازمندي هاي محيطي و دامنه تحمل آنها ضروري است. ماهياني كه نيازمندي هاي مشابه يا نزديك هم دارند را مي توان با هم نگهداري كرد.
ماهي طلا ئي
اين ماهي  از عمده ترين ماهيان آبهاي سرد شيرين معمول در آكواريوم هاي دنيا است كه توسط مبتديان نگهداري مي شود. گونه هاي پرطاقت مانندComet ،Shubunkin و ماهي طلا ئي معمولي براي كساني كه اين كار را شروع مي كنند ايده آل است.
بيشتر گونه هاي فانتزي همچون چشم حبابي،Ranchu و فلس مرواريدي به شرايط نامناسب محيطي حساس هستند. آنها بايد در آكواريوم هاي بزرگ تر نگهداري شده و با گونه هاي مقاوم تر مخلوط نشوند.
انتخاب و حمل و نقل
هنگام خريد ماهي انتخاب گونه هاي سالم اهميت دارد. با ديدن ظاهر و رفتار ماهي در آكواريوم فروشگاه مي توان به سلا مت ماهي پي برد. ماهي كه رفتار غيرطبيعي دارد يا از لحاظ ظاهري سالم نباشد نبايد خريداري شود.
براي حمل و نقل ماهي كيسه هاي پلي اتيلن كه شامل يك سوم آب و دو سوم اكسيژن است، استفاده مي شود. هنگام حمل و نقل، كيسه بايد در يك جعبه تاريك بدون تغيير درجه حرارت يا تكان قرار داده شود.
در مقصد، كيسه بايد به مدت ۲۰ دقيقه در آكواريوم غوطه ور شده تا درجه حرارت آب كيسه معادل درجه حرارت آب آكواريوم شود.
تراكم  ماهي در آكواريوم
در يك آكواريوم تازه ماهيان اوليه حداقل يك هفته قبل از سري دوم وارد آكواريوم مي شوند. تراكم رهاسازي به تدريج بايد ظرف مدت ۸-۶ هفته افزايش يافته تا كامل شود.
تراكم نگهداري ماهي در آكواريوم بيشتر تحت تأثير سطح آب آكواريوم كه محل تبادل گازها است، قرار دارد. معيار پذيرفته شده براي ماهيان آكواريومي گرمسيري با اندازه ۵/۲ سانتي متر به ازاي هر ۷۲ سانتي متر مربع سطح آب، يك عدد ماهي است. در مورد ماهيان طلا ئي به ازاي هر ۱۴۴ سانتي متر مربع يك عدد ماهي ۵/۲ سانتي متري قابل نگهداري است. تراكم بيش از حد به نزول كيفي آب مي انجامد كه بايد از آن اجتناب شود.
طول عمر ماهي ها
طول عمر ماهيان آكواريومي به طور قابل ملا حظه اي با يكديگر تفاوت دارد. مثلا ً ماهيان كيلي كمتر از ۱۲-۶ ماه، گوپي و پلا تي ها و ديگر ماهيان زنده زا براي ۳-۲ سالي، ماهي كريدوراس و انجل و ديگر سيچلا يدها براي ۶-۴ سال عمر مي كنند، در حالي كه ماهيان طلا ئي تا ۴۰ سال هم زندگي مي كنند.
طور عمر ماهيان آكواريومي تحت تأثير شرايط زيست و نگهداري آنها به خصوص دماي آب است. هرچه درجه حرارت آب بيشتر باشد، طول عمر كمتر است.
قرنطينه 
ماهيان تازه وارد قبل از اين كه به مخزن اصلي وارد شوند براي مدت ۴ هفته بايد در آكواريوم جداگانه قرنطينه شوند. مخزن قرنطينه لا زم نيست يك آكواريوم شيك باشد و مي تواند يك آكواريوم كوچك (با يك پوشش) داراي يك بخاري و فيلتر اسفنجي باشد.
نگهداري ماهيان جديد در قرنطينه امكان مشاهده دقيق ماهي را فراهم مي كند و در صورت نياز ، درمان داروئي مي تواند انجام گيرد. تمام آكواريوم داران، يك آكواريوم قرنطينه ندارند در چنين مواردي هنگامي كه ماهي وارد آكواريوم شد يك داروي عمومي ضد انگل به آب اضافه مي شود.

نامه 
نيم ميليون تومان براي تدريس خصوصي
فيضعلي مداح  - مدرس دانشگاه 
در اين كه توانايي هر دانش آموز بسته به شرايط و عوامل گوناگون، متفاوت و محدود است، شكي نيست. مثلا ً طفلي كه عقب ماندگي ذهني دارد يا مهار ت هاي حركتي و حسي او در حد متعادل نيست، به طور طبيعي رفتار و كردار و عملكرد او به مراتب از افراد ماهر و باتجربه و باهوش كم تر است. بنابراين والدين بايد متوجه ظرفيت ها و توانايي هاي فرزندان خود باشند و بيش از توانايي و طاقت و استعداد كودكان خود انتظار نداشته باشند. پدر و مادري را سراغ داريم كه براي تقويت درس هاي دبيرستاني فرزند خود يك معلم حق تدريسي استخدام كرده بود و ساعتي پنج هزار تومان براي يك جلسه، نقد به او مي پرداخت. نكته قابل توجه در اين جا است كه هر گاه معلم وارد خانه اين دانشآموز مي شد، ترس و وحشتي عجيب در دل دانشآموز پيدا مي شد و پا به فرار مي گذاشت، يا در پشت مبل ها پنهان مي شد. پدر و مادر او مي خواستند به زور فرزند خود را بر سر شوق آورند و او را بر سر ميز تحرير و مشق و درس و تمرين بنشانند. هرچند معلم با همه تلا ش و كوشش خود نتوانست حتي يك معادله نيم مجهولي رياضي را به اين دانشآموز سال اول دبيرستان بياموزد، سرانجام پس از چند جلسه رفت و آمد و پرداخت حق تدريس بي ثمر، متوجه اين حقيقت شدند كه فرزندشان استعداد رياضي ندارد و به همين دليل به پرخاشگري و گستاخي و تمرد مي پردازد. در حقيقت والدين با پرداخت هزينه اي سنگين معادل نيم ميليون تومان، پي به اشتباه خود بردند و فرزند خود را در كسب علم و دانش آزاد گذاشتند تا هر چه مي خواهد انتخاب كند. ترك تحصيل، كسب مهارت زندگي، راه و روش درست و شروع«نان درآوردن» جزو مناسبت ها و آموزش هاست كه برخي مسئولان، نسبت به آن بي توجه شده اند. مدرك دكتري يا فوق ليسانس، بدون مهارت زندگي دلنشين ارزش ندارد. اعطاي آزادي بيش تر به اين دانشآموزان موجب مي شود يك نوع جوشش دروني در آنان به وجود آيد و با عشق و علا قه ، رشته مورد نظر خود را برگزينند، به هنر و ادبيات كسب و پيشه علا قه مند شوند و مدرك تحصيلي خود را از ديپلم و سپس ليسانس به اراده و ميل خود دنبال كنند تا مزه آن را با همه وجود لمس كنند. آگاهي دادن به والدين از طريق كارشناسان آموزش و پرورش مي تواند گره كور يادگيري را آسان بگشايد، بيآن كه با زور و تهديد و ارعاب، دانشآموز بر سر كلاس درس آورده شود. بسياري از والدين، از روي چشم و هم چشمي يا رقابت ناسالم، آرزوي داشتن يك «دكتر»، «مهندس»، «هنرمند» و «خواننده»، «موسيقي دان»، «فيلسوف» و غيره را در سر مي پرورند، در حالي كه فرزندشان به اين نوع رشته هاي تحصيلي علا قه اي ندارد.
كودك آنها، از كتاب، از معلم و از مدرسه مي ترسد و وقتي نام مشق يا تمرين برده مي شود، مي خواهد قبض روح شود. پس چرا فرزندان خود را زير فشار قرار بدهيم؟
اگر قرار باشد همه فرزندان ما دكتر و مهندس بشوند، پس كارگر ساختمان، مكانيك ، صافكار، نقاش، نجار و ... را از كجا بياوريم؟
بگذاريم، فرزندان ما خود انتخاب كنند و خودباور باشند. زيرا گاه تحصيل رشته هاي گوناگون براي كودكان و دانشآموزان عذابي است اليم و نابخشودني. بسياري از ثروتمندان دنيا، بيآن كه تحصيلا ت دانشگاهي داشته باشند، از استعداد ذاتي خود استفاده كردند و مهارت هاي بسياري در زمينه هاي روابط اجتماعي، رياضيات، دادوستد و اقتصاد خرد و كلا ن كسب كردند و داراي كارگاه، كارخانه، شركت، اتومبيل، خانه، ويلا  و ... و حساب هاي بانكي در داخل و خارج كشور شدند.
سواد زوري و آموزش و پرورش اجباري، زجرآور و غيرقابل تحمل است و ما هنوز نتوانسته ايم در يك برنامه منسجم، موضوع استعداد و توانايي افراد را به والدين ناآگاه آن ها تفهيم كنيم تا براي فرزندان كم توان خود هزينه بيجا نكنند و خود را به دردسر نيندازند. به گفته سعدي:
درختي بپرور كه بار آورد
برانداز بيخي كه خار آورد
برانداختن، در حقيقت دست كشيدن از انگيزه هاي ناپخته و خام و خسته كننده و بي ثمر است. فرزنداني را كه فراگيري خشك و بي روح علم براي آنان در حكم زنجير يا قلا ده است چرا مجبور به تحمل اين فشارهاي توان فرسا كنيم. با اين كار، هم خود را عذاب داده ايم و هم كودكان را. بسياري از كودكان داراي كم تواني ذاتي هستند و ما نمي توانيم با جمع كردن امكانات، آنها را در سطح عالي بالا  ببريم و بعد افتخار كنيم. نقص در سيستم آموزش و پرورش است كه كودكان را مانند سطل آب فرض مي كند و مي خواهد همه آنان را از يك كانال و از يك شير آب پر كند. بيآن كه ظرفيت و نوع ماده سيال را در نظر بگيرد.انسان داراي تفكر و عقل است و حق گزينش دارد. جان كلام آن كه، فرزند شما اگر از درس و مدرسه طفره مي رود، فرش زير پاي خود يا طلا  و جواهرات و املا ك خود را براي ادامه تحصيل او نفروشيد. غبطه و افسوس نخوريد، دندان روي دندان نسائيد و پاي بر زمين نكوبيد. بلكه به او تكليف كنيد اگر نمي خواهد درس بخواند، دست كم بيكار نباشد، در كوچه، پس كوچه ها و خيابان ها و پارك ها پرسه نزند و عاطل و باطل بار نيايد، يعني به كسب وكار، كارگري، عملگي، گل كشي، خشت زني و آهنگري، مكانيكي و صدها شغل ديگر بپردازد. در حقيقت بدون دريافت دستمزد، در نزد صنعتگر و پيشه ور، هنر بياموزد و از اين راه، مسير پيشرفت خود را پيدا كند. اصلا  نگران مدرك تحصيلي يا طبقه اجتماعي يا تفاوت فردي و مقايسه خود با ديگران نباشد. زيرا مقايسه كردن و نتيجه منفي به دست آوردن، باعث كاهش انگيزه و توانايي فرد مي شود و در يادگيري مهارت هاي شغلي خدشه وارد مي سازد. آموزش و پرورش به عنوان متولي تربيت نسل جوان، وظيفه دارد از مرحله مهدكودك، آموزش خود را آغاز كند، البته نه فقط آموزش چند شعار غلط انداز و گمراه كننده، بلكه شعارهاي سازندهConstructive) )كه روح و جسم كودك را براي دريافت مهارت ها آماده سازد. همچنان كه ورزش باعث تقويت اندام  فرد مي شود، ذهن انسان نيز نياز به ورزش دارد. با تمرين مي توان ظرفيت و توان يادگيري و مهارت هاي زندگي را افزايش داد و اگر اين تمرين در دوره كودكي آغاز شود، استعدادها و ظرفيت هاي كودك رشد مي كند و در بزرگسالي، در برابر مشكلات ايستادگي مي كند، خود را بهتر مي شناسد و حقيقت را روشن و واضح درك مي كند و در راه موفقيت و كسب افتخارات ملي قدم هاي استوارتر و محكم تر بر مي دارد و براي كشور خود سودمند بار مي آيد.
مدرسه، با شيوه كنوني، جذاب نيست. همه، از بزرگ و كوچك تا دارا و ندار، از مدرسه، از كتاب و تمرين مي ترسند. زيرا مدرسه با شيوه كنوني، قصد تحميل عقيده و افكار واحد را دارد و او نمي خواهد به دنبال شعار حركت كند و بدون تامل شعر بخواند يا نثري را حفظ كند و با دستور بزرگترها ملعبه دست اين و آن باشد. او آزاد آفريده شده و مي خواهد آزاد زندگي كند. او برنامه و درس و تفكري را كه در رشد جسم و روان او مانع ايجاد كند، به عنوان يك دشمن مي شناسد و با او به مبارزه مي پردازد. پس بكوشيم كه بر خلا ف ميل باطني كودكان، حركت ناشايست انجام ندهيم و انرژي رواني آنان را بيهوده هدر ندهيم و از آنها بپرسيم چه دوست دارند؟ و براي آنان چه كاري مي توانيم انجام دهيم؟ چه بسا افرادي كه در نظر ما كودن و تنبل بوده اند، پس از ترك تحصيل به كسب و كار پرداخته و درآمد و موفقيت آنان به مراتب از تحصيلكرده ها بيشتر و جذاب تر باشد. توجه هشيارانه به فرزندان و مشورت با روان شناسان مي تواند در اين راه، به والدين كمك كند.

آيينه تصوير
001185.jpg

يك زن كنيايي با كودكي بر پشت در حال عبور از پيشاروي يك تابلو تبليغاتي است كه بر پيشگيري از ايدز تاكيد مي ورزد. پس از مدت ها مبارزه سازمان ملل و سازمان بهداشت جهاني با ويروسHIV درآفريقا، تحقيقات نشان مي دهدآمار مبتلايان به ايدز در كنيا سرانجام روبه كاهش گذارده. اين امر مي تواند خبر خوشايندي براي محافل مبارزه با اين بيماري مهلك درآفريقا باشد.

001179.jpg

امنيت و فردگرايي ظاهري. يك كاربر اينترنتي كوبايي در محيطي محصور با ديواره هاي كوچك مشغول بهره جستن از شبكه جهاني اطلاعات است، اما اينآرامش ظاهري است. در كوبا افراد مي توانند تنها از سايت هايي استفاده كنند كه دولت كوبا اجازه مي دهد و از اين رو در بسياري موارد، استفاده از اينترنت تنها به فرستادن يا دريافت نامه هاي الكترونيكي يا سايت هاي كوبايي محدود مي شود.

001182.jpg

دندان زيباي يك «مگالودون»، بزرگ ترين كوسه  تاريخ. اين حيوانات عظيم الجثه نيز مانند بسياري از موجودات ما قبل تاريخ، نزديك به يك ميليون سال قبل، از عرصه گيتي محو شده اند. با اين وجود هرآنچه ازآنان بر جاي مي ماند، مي تواند منبع گرانبهايي براي محققان به شمار برود.

001170.jpg

جنگ خروس ها در جنوب چين. اين خروس ها فعلا ً براي انسانهاي منطقه دردسر بزرگي ايجاد كرده اند. هنوز واهمه از سارس در شرق و جنوب شرقيآسيا فروكش نكرده بود كهآنفولانزاي مرغي برايآدمي دغدغه ساز شد. محققان معتقدند ويروس اين بيماري مي تواند مرزها را در نوردد وآسيا را فرا بگيرد.

صداي  مصرف كننده
جينِ چين
واردات گسترده پوشاك چيني، به خصوص جين باعث شده بسياري از توليد كنندگان ايراني دچار ضرر و زيان شوند يا ورشكسته شوند.اي كاش روند ورود اين دست پوشاك و البسه با دقت بيشتري مورد كارشناسي و بازبيني قرار بگيرد.خليلي
قلقلك
نمي دانيم چرا از در و ديوار براي مان خوشي و بركت مي ريزد و قلقلك  مان مي دهد. اصلا ً اگر ما اين همه خوشمزگي ها را نخواهيم كه را بايد ببينيم؟پيش شماره زنگولك ها ... ببخشيد موبايل ها را عوض كردند و براي چشم روشني ۲ هزار تومان روي هر قبض كشيدند. خواستم از عزيزان خواهش كنم كمي از حجم خدمات رساني خود بكاهند، چون دارد زيادي مان مي شود.ناظر زاده 
شما روز تعطيل پول لازم نداريد
سه، چهار بانك دولتي هستند كه روزهاي تعطيل يادشان مي رود دستگاههاي خود پرداز را روشن بگذارند تا احياناً اگر كسي خداي نكرده، رويمان به ديوار احتياج به پول داشت، مستأصل و بي نوا دست به دامن همسايه ها نشود. البته غير از مسأله فراموشي، يك احتمال ديگر هم وجود دارد وآن اين كه عزيزان معتقدند: مردم روز تعطيل پول مي خواهند چه كار؟رضايي 
الگوهاي شهرنشيني مدرن 
وضعيتآسفالت خيابان مسيل جاجرود از تقاطع شهيد قدوسي تا خيابان دماوند خيلي خراب است. اين مسير در شبها فاقد روشنايي كافي است و چاله هاي بزرگآن بارها باعث زمين خوردن موتور سوارها در شب شده است. جالب اينجاست در مدت زماني كه شهردار محترم براي ترميمآسفالت خيابانها تعيين كرده بودند در اين خيابان پرفراز و نشيب هيچ اقدامي صورت نگرفت. از شهرداري محترم منطقه ۸ تقاضاي رسيدگي داريم.وارطانيان 
كدام سيگار را دود بفرمائيم 
تا مدتها ورود سيگار خارجي، غير قانوني و قاچاق به شمار مي رفت. بعد يك مدت آزاد شد و چشممان به جمال انواع سيگار ريز و درشت، ارزان و گران روشن شد. بعد دوباره گويي تازه يادشان افتاده باشد اعلا م كردند فلا ن سيگار و بهمان سيگار، غير بهداشتي! است و مصرف آن ممنوع است. هر چند اين چرخه هنوز هم از تب و تاب نيافتاده و هر روز، سيگار غير بهداشتي جديدي، چشمك زنان، مشتري را به سوي خود مي كشاند، اما دو سؤال داريم: اين سيگارهاي ارزان غير بهداشتي چگونه وارد مي شوند، و بالاخره كدام سيگار بهداشتي است؟ بگوئيد تا همان را دود بفرمائيم.
مرتضي فيض

پاسخ مسئولا ن
دريافت كارت امداد خودرو حتمي است
پيرو درج مطلبي در ستون صداي مصرف كننده با عنوان عدم تحويل كارت امدادخودرو در صفحه ۴ روزنامه مورخ يكشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۲ پاسخ اين شركت جهت اعلا م به مالك خودرو مذكور به شرح ذيل ايفاد مي گردد: كليه خودروهايي كه از طريق ثبت نام در نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو تحويل خريداران مي گردد داراي كارت اشتراك امدادخودرو مي باشند كه به همراه مدارك خودرو تحويل نمايندگي محل ثبت نام مي شود.لذا در صورت عدم دريافت كارت امدادخودرو مالك محترم مي تواند به نمايندگي كه خودرو را خريداري نموده، مراجعه و يا با واحد امور مشتركين شركت امداد خودرو ايران تماس گرفته تا كارت خود را دريافت دارند.
واحد امور مشتركين امدادخودرو ايران
رضايت شاكي را اعلام كنيد
بدينوسيله بهآگاهي مي رساند در مورخه ۱۶/۱۰/۸۲ شخصي به نام آقاي غريب نواز از عدم پذيرش گارانتي براي باتري توليدي اين شركت گلايه نموده كه مطالب وي در ستون صداي مصرف كننده چاپ شده بود. پس از رويت مطالب ذكر شده توسط مسئولين امر در اين شركت و پس از پيگيريهاي لازم ازآن مرجع محترم و دستيابي به شماره تماس وي با تماس تلفني مشكل مشاراليه مرتفع و رضايتش جلب گرديد كه نامبرده با تماس مجدد با مسئولين امر در روزنامه همشهري رضايت خود را اعلام داشت. انتظار اين شركت اين است كه مراتب جلب رضايت وي را نيز در همان ستون به نظر عموم برسانيد.
لازم به ذكر است كه دليل حدوث اين قضيه (عدم پذيرش گارانتي) مراجعه مصرف كننده به فرد غير مسئول بوده كه در جاي خود تذكراتي نيز به آن فرد داده شد.
معاون بازرسي شركت سهامي باتري سازي نيرو
به مهدهاي كودك بي انصاف تذكر داديم 
بدينوسيله در خصوص مطلب مندرج در صفحه ۴ روزنامه همشهري مورخ ۱۹/۷/۸۲ با عنوان «مهد كودكهاي بالا  شهر» پاسخي به شرح ذيل به حضورتان ارسال مي گردد: به اكثر مهدهاي كودك واقع در منطقه شمال تهران در خصوص دريافت شهريه اضافي تذكر داده شده و موضوع جهت بررسي در كميته نظارت تخصصي استان مطرح گرديده است. اميد است با تهيه دستورالعمل و شيوه نامه اجرايي مهدهاي كودك تخصصي هر چه سريعتر اين مشكل رفع گردد.
مدير كل روابط عمومي سازمان بهزيستي كشور

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |