سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۱
سماورها از رونق نمي افتند
001131.jpg

سماور سال هاست كه نماد خانه هاي ايراني است. گرچه اين وسيله براي اولين بار در آسياي ميانه و روسيه ساخته و وارد ايران شده، اما در ايران مراحل تكاملي خود را پيموده است. به طوري كه با منسوخ شدن استفاده از ذغال و نفت، سماور در ايران همچنان به حيات خود ادامه مي دهد. سال ها پيش سماورها با ذغال كار مي كردند. هنگامي كه استفاده از نفت سفيد رايج شد، استادكاران سماورساز به سرعت فناوري چراغ هاي خوراك پزي نفت سوز را به سماور منتقل كردند و خانواده هاي پردرآمدتر خانه هاي خود را با اين سماورها زينت دادند و سماورهاي ذغالي را اوراق كردند. سه دهه پيش با ورود برق به اكثر خانه هاي ايراني و رواج گرم كننده هاي برقي، سازندگان سماور اولين نسل سماورهاي برقي را روانه بازار كردند و خانواده هاي شهري سماورهاي نفتي را كنار گذاشتند. البته برخي خانواده ها به دليل طعم بهتر چاي دم شده روي سماورهاي نفتي اين سماورها را دور نريختند. اما سماورهاي برقي نسل قديم با مشكلا تي نظير اتصال برق و سوختن المنت روبه رو بود. در همين حين با رشد مشتركان گاز طبيعي، سماور سازها به اين فكر افتادندكه سماور گازي توليد كنند. به اين ترتيب سماورهاي گازي در اندازه هاي بزرگ و كوچك براي استفاده در اماكن بزرگ و خانه ها روانه بازار شد. اين بار سماورهاي برقي نه تنها از رده خارج نشدند، حتي به تكامل خود ادامه دادند. طي سال هاي اخير نوعي سماور جديد نيز روانه بازار شد، كه شايد اسم آن را بتوان كتري شيردار ناميد. اما مكانيزم آن شبيه سماور است و امكان دم كردن چاي كه تنها با سماور ممكن است را روي اجاق هاي گازي، برقي و نفتي فراهم كرده است. اكثر خانواده هايي كه به چاي به عنوان نوشيدني اصلي، اهميت مي دهند در خانه خود از سماور استفاده مي كنند. قيمت انواع سماور در بازار بسيار متفاوت است. يك سماور ساده برقي ممكن است حدود ۳۸ هزار تومان قيمت داشته باشد. اما سماورهاي گازي اندكي گرانتر و قيمت آنها به حدود ۴۵ هزار تومان مي رسد. سماورهاي روگازي هم حدود ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان در بازار قيمت گذاري شده اند.
اما سماورهايي نيز در بازار عرضه مي شود كه به جز كاركرد معمولي، از زيبايي خاصي برخوردار است و بعضي خانواده ها آن را به عنوان يك وسيله زينتي نگاه كرده و ممكن است در برخي روزهاي سال از آن استفاده كنند. سماورهاي آب طلا  و قلم كاري شده از اين دسته به شمار مي روند.
بسياري از خانواده ها نيز سماور را در كنار فرش و ساير صنايع دستي، نوعي سوغاتي ويژه ايران به حساب آورده و هنگام سفر به خارج از كشور آن را سوغات مي برند. جالب تر آنكه سماور در بسياري از كشورهاي ديگر توسط بازرگانان ايراني فروخته مي شود. البته نه به عنوان يك وسيله براي دم كردن چاي، بلكه بيشتر به عنوان وسيله اي زينتي كه گاهي مورد استفاده نيز قرار مي گيرد.
اصغر مرادي فروشنده لوازم خانگي در محله تهرانسر، در مورد دلا يل جذابيت سماور در برابر ديگر وسائل برقي و خانگي مي گويد: اكثر خانواده ها معتقدند چايي كه در سماور دم شود بسيار خوش طعم تر است.
به اعتقاد وي كاركرد بالا  و خرج كم سماور، از جمله دلا يل جذابيت هاي اين وسيله است.
وي در مورد نحوه استقبال مردم از سماورهاي برقي مي گويد: گرچه هزينه  بالا ي برق و خراب شدن سماور برقي هاي قديمي تا حدودي مردم را از اين محصول زده كرده بود، اما با ورود سماورهاي كم مصرف ، ايمن و پيشرفته اين سابقه ذهني پاك شده است و سماورهاي برقي فروش خوبي دارند.
پرويز قندريز مدير عامل يك شركت توليدكننده انواع سماور مي گويد: سماورها هرگز نخواهند مرد. زيرا اين وسيله يكي از معدود چيزهايي است كه نماد ايران است. مثلا  اگر فردي بخواهد براي بستگانش از ايران يك هديه ببرد تلويزيون يا ويدئو نمي تواند ببرد. معمولا  جهانگردان يكي از انتخاب هايشان، خريد سماور است.
وي با اعلا م اين مطلب كه بازار سماور كساد نشده و همچنان سالا نه بيش از ۲۵۰ هزار دستگاه سماور در كشور توليد و مصرف مي شود مي گويد: در نسل جديد سماورها، از نوعي ترموستات حساس استفاده كرده ايم كه سماور پس از تمام شدن آب و رسيدن به دماي ۱۱۰ درجه خاموش مي شود و هرگز نمي سوزد. پيشرفتهايي از اين دست باعث شده سماور هنوز جذاب باشد.
وي در مورد افزايش قيمت ها مي گويد: افزايش قيمت ها ناچيز بوده است. اما به دليل افزايش قيمت مواد اوليه و دستمزد كارگر اين افزايش قيمت اجتناب ناپذير است.
قندريز در مورد مشكل جرم گرفتن سماورها مي گويد: فلز برنج كه در ساخت سماور استفاده مي شود، اصولا ً جذب كننده املا ح و ناخالصي هاست و به همين دليل طعم چاي سماور بهتر است. اگر فلز استين لس استيل (ضد زنگ) استفاده شود جرم نخواهد گرفت، اما طعم چاي مطلوب نخواهد شد و مصرف كنندگان اين نوع سماور را نمي پسندند.
وي در مورد نحوه مناسب جرم گيري مي گويد: بهترين راه اين است كه خود توليدكننده، امكان تشكيل جرم سماور را با بهره گيري از اسيدهاي ويژه بگيرد كه توليدكنندگان معتبر اين كار را انجام مي دهند.
قندريز در مورد مصرف بالا ي برق سماورهاي برقي مي گويد: اخيراً نوع جديدي سماور توليد كرده ايم كه به دليل دو جداره بودن، حرارت را نگه مي دارد و موجب مصرف كمتر برق مي شود.
001146.jpg
001143.jpg
001140.jpg
001137.jpg

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |