ائتلاف اهداف زيست محيطي و انرژي
وزراي محيط زيست و انرژي ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا و كشورهاي بلغارستان، روماني، تركيه و نروژ در ماه جولاي ميهمان ايتاليا، رئيس دوره اي اين اتحاديه بودند تا در مورد استراتژي و سياست هاي «اروپاي بزرگ» در زمينه عرضه و تقاضاي انرژي و پايبندي به كاهش گاز دي اكسيد كربن و ساير گازهاي گلخانه اي به بحث و گفت وگو بپردازند.
اين وزرا در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه براي دستيابي به توسعه پايدار، ائتلاف و گفت وگو ميان بخش انرژي و محيط زيست حياتي است.
براي به وجود آوردن بستر مناسب ائتلاف مسائل زيست محيطي با سياست هاي بخش انرژي، دولت ايتاليا حامي مالي گزارش «ائتلاف اهداف زيست محيطي و انرژي، سرمايه گذاري مورد نياز و گزينه هاي تكنولوژي» شد تا اينكه آژانس بين المللي انرژي آن را تهيه كند.
در اين گزارش به چالش هايي اشاره مي شود كه بر سر راه ائتلاف سياست هاي انرژي و زيست محيطي قرار دارد. همچنين در آن به سرمايه گذاريهاي مورد نياز براي بخش انرژي در سي سال آينده اشاره مي كند. علاوه بر اين به گزينه هاي تكنولوژي اشاره مي شود كه در صورت توسعه اين گزينه ها، عملكرد اقتصادي و زيست محيطي بخش انرژي، بهبود خواهد يافت.
براساس چشم انداز انرژي جهاني ۲۰۰۲ (WEO)، تقاضاي انرژي در جهان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۳۰ ، ۵۰ درصد افزايش خواهد يافت، مگر اينكه سياست هاي تازه اي اتخاذ شود.
به احتمال بسيار زياد، اين افزايش را سوخت هاي فسيلي تأمين خواهد كرد، به همين دليل خروج گاز دي اكسيد كربن نسبت به حال حاضر ۵۰درصد افزايش خواهد يافت.
از زمان وقوع انقلاب صنعتي، تمركز دي اكسيد كربن در جو، ۳۰ درصد افزايش يافته كه يكي از علل تغييرات آب و هوايي جهان، افزايش همين گاز است. براي اينكه از افزايش سطح آب درياها و دماي زمين جلوگيري شود بايد توليد گاز دي اكسيدكربن را كنترل نمود.
با توجه به بحران هاي اقتصادي در اقتصادهاي درحال رشد سريع مانند چين و هند، پيش بيني مي شود كه اين كشورها مقادير زيادي از انرژي جهاني را مصرف كنند و در نتيجه گازكربنيك( ۲ CO )بيشتري را وارد فضا نمايند.
براساس پروتكل كيوتو، كشورهاي توسعه يافته بايد توليد گاز دي اكسيدكربن را ۲/۵درصد كاهش بدهند كه اين مقدار كاهش، مشكلات آب و هوايي جهان را برطرف نخواهد كرد.
به همين دليل براي اينكه ميزان گاز دي اكسيدكربن موجود در فضا تا پايان قرن در محدوده سلامت باقي ماند، بايد خروجي اين گاز را از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ بين ۵۰تا۶۰درصد نسبت به رقم سال۱۹۹۰ كاهش داد.
به عبارتي ديگر از سال ۲۰۲۰ به بعد بايد سوخت هاي پاكيزه و جديد را جايگزين سوخت هاي فسيلي كرد.
(WEO) در گزارش خود، سياست هاي تشويقي براي استفاده از منابع انرژي تجديدشونده و بهره وري در مصرف سوخت را در كشورهاي (OECD) تشويق مي كند. در چنين شرايطي، ميزان CO2 ثابت مي شود اما به سطح سال۱۹۹۰ بازنمي گردد.
باتوجه به اينكه استفاده از سياست هاي تشويقي نياز به سرمايه گذاري كمتري دارد، هزينه اتخاذ چنين سياستي ۲۰درصد كمتر از آغاز سياست كاهش فوري گاز دي اكسيد كربن است.
اين يك خبر خوب براي ما به شمار مي آيد، چون ثابت شدحفاظت از محيط زيست در تضاد با اهداف اقتصادي و امنيت انرژي نيست.
اين تئوري علاوه بر كشورهاي توسعه يافته، در مورد كشورهاي درحال توسعه نيز صادق مي باشد.
البته براي اينكه ميزان گازكربنيك(CO 2 )جو به سطح سال ۱۹۹۰ بازگردد بايد علاوه بر اجراي طرح هاي پيشنهادي پروتكل كيوتو، اقدامات ذيل را نيز انجام داد:
* در زمينه عرضه، براي دستيابي به انرژي هاي پاك و منابع انرژي تجديد شونده به يك شوك تكنولوژيكي نياز است. يعني بايد با تحقيقات و نوآوريهاي گسترده به منابع انرژي پاك،كه از نظر اقتصادي نيز به صرفه باشد، دست يافت.
* براي كاهش دي اكسيدكربن توليد شده به همكاري نزديك كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه نياز است. جهت رسيدن به اين هدف بايد اين كشورها همكاري تكنولوژيكي در سطح بين المللي با يكديگر داشته باشند.
پروتكل كيوتو چارچوب مناسبي براي كاهش توليد گاز دي اكسيدكربن و ساير گازهاي گلخانه اي درنظرگرفته كه در صورت حركت در اين چارچوب آسيبي به رشد اقتصادي و امنيت انرژي كشور ما وارد نخواهد شد.
همچنين اين پروتكل با ارائه مكانيسم هاي انعطاف پذير فرصت ائتلاف ميان سياست هاي زيست محيطي و انرژي را به وجود مي آورد.
تحقيقات اخير حاكي از آن است كه هزينه كاهش يك تن گاز دي اكسيدكربن در اتحاديه اروپا بين ۱۵تا۲۸دلار و در كشورهاي درحال توسعه بين ۵تا۸دلار مي باشد، به همين دليل اغلب كشورهاي توسعه يافته قادر به تأمين اين هزينه اندك مي باشند.
همچنين كشورهاي توسعه يافته بايد تكنولوژي انرژي خود را به كشورهاي درحال توسعه انتقال بدهند تا آنها نيز بتوانند با بهره از اين تكنولوژي ها،نسبت به كاهش توليد گازهاي گلخانه اي و مصرف سوخت هاي فسيلي گام بردارند. همچنين انتقال تكنولوژي باعث خواهد شد تا روابط اقتصادي ميان كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه نيز مستحكم شود.
در اينجا نبايد از نقش تعيين كننده مكانيسم هاي انعطاف پذير جهت دستيابي به اهداف درازمدت چشم پوشي كرد.
در صورتي كه نقش اين مكانيسم ها افزايش يابد آنگاه سرمايه گذاري در پروژه هايي كه باعث كاهش توليد گازهاي گلخانه اي و دستيابي به منابع جديد انرژي خواهد شد، افزايش خواهد يافت.
آمار و ارقام نشان مي دهد كه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و ساير كشورهاي جهان در صورت افزايش ماليات سوخت هاي فسيلي و حمايت همه جانبه از پروژه هاي بهينه ساي مصرف انرژي، قادر خواهند بود، ميزان توليدات گازهاي گلخانه اي را كاهش بدهند.
اين اقدامات باعث بهبود وضعيت امنيت عرضه انرژي و كاهش واردات سوخت هاي فسيلي خواهد شد.
تمركز كليه سرمايه ها روي كاهش كربن در چرخه داخلي سوخت هاي فسيلي شايد منجر به كاهش سرمايه گذاري در زمينه پروژه هاي نوآوري انرژي خواهد شد.
در صورت همكاري تكنولوژيكي كشورهاي توسعه يافته با كشورهاي درحال توسعه براي كاهش توليد گاز دي اكسيدكربن مي توان به توسعه پايدار دست يافت.
به هر حال اين گونه نتيجه گيري مي شود كه استراتژي ها و سياست هايي چون پروتكل كيوتو بايد دولت هاي جهان را تشويق به توسعه تكنولوژي هاي جديد از طريق همكاري بين المللي نمايد. اين همكاريهاي تكنولوژيكي باعث ائتلاف بهتر اهداف زيست محيطي انرژي خواهد شد.
به جاي وضع قوانين محدودكننده كه ممكن است پيامدهاي منفي اقتصادي دربرداشته باشد بايد بخش خصوصي را تشويق به استفاده از تكنولوژي پاك كرد.
منبع: آژانس بين المللي انرژي اتمي
|