در نشست ادبيات دانشجويي بر رسي شد
ادبيات و عدم توانايي جذب مخاطب
سومين نشست ادبيات دانشجويي ايران در پاتوق فرهنگي كتاب ما برگزار شد.
به گزارش ايسنا، وحيد حيدري شاعر و منتقد و مدير ادبيات دانشجويي ايران در ابتداي اين نشست گفت: انقلاب ادبي در ايران آغاز شده است.حيدري كه در بين جمعي از روزنامه نگاران بخش ادبي مطبوعات كشور، هنرمندان و اعضاي كانون هاي ادبي دانشگاه ها و خبرنگاران سخن مي گفت، افزود: انقلاب ادبي نسبت به شرايط هنگامي به وجود مي آيد كه همه جريان ها در عدم توانايي جذب مخاطب موازي باشند.
در اين نشست كه با حضور محمد هاشم اكبرياني، كيومرث منشي زاده، عليرضا بهنام، فرزام شيرزادي، سيما ميرزائي و... انجام گرفت گروه موسيقي بين المللي دالغا به مديريت سولدوز مهدي پور به اجراي قطعاتي شورانگيز در دستگاه هاي موسيقي ترك پرداخت و وحيد ستاري قطعاتي از موسيقي جهان را با گيتار اجرا كرد. همچنين در قسمت مناظره نشستي با شركت محمد هاشم اكبرياني و عليرضا بهنام روزنامه نگاران منتقد ادبي و شاعرانجام شد ومحمد هاشم اكبرياني ضمن تشريح مراحل مختلفي كه جامعه شناسي ادبيات و نظريات مربوط به رابطه شعر و جامعه گذرانده گفت: آنچه امروز اهميت دارد محور قرار گرفتن و تحليل فرم است كه از طريق اين تحليل مي توان به بررسي رابطه متن - كه همان شعر است - و جامعه پرداخت.
همچنين عليرضا بهنام شاعر در ارتباط با شعر شاملو و فروغ گفت: هيچ گاه نمي توان اشعار اين دو را به سادگي دسته بندي كرد چرا كه مثلا شاملو شعر « آهن و احساس» را هم دارد كه رمانتيك است و در آثار هر دوي اين ها شعرهايي از نمونه هاي مختلف يافت مي شود.
اكبرياني در بخش دوم سخنان خود شعر فروغ و شاملو را با رويكردي زبانشناسي بررسي و عنوان كرد: زبان شعر فروغ زبان محاوره است كه خود را هم طراز و هم سطح مخاطب قرار مي دهد.
همچنين شعر فروغ از عبارات و اصطلاحات اقشار مختلف استفاده كرده كه در نوع خود كم نظير است. شاعر مجموعه « نيست تا نيست» در ادامه ويژگي هاي شعر شاملو را تحليل كرد و بيان داشت: زبان شعري شاملو زبان فخيم است و حالت بياني اين زبان فرا دستي است و نسبت به مخاطب در فرا دست قرار مي گيرد.
اكبرياني در ادامه افزود: در شعر شاملو عبارات و واژگان قشر خاصي به كار رفته كه قشر نخبه فكري و آن هم نخبگان فكري علاقمند به سياست است.حتي اين موضوع را مي توان در اسامي خاص مانند وارتان، كيوان، و ماندلا، ديد كه شعر شاملو از آن ها بهره برده و اين اشخاص را قهرمان يا اسطوره ساخته است.
وي در پايان گفت: مي توان گفت شعر فروغ زباني دموكراتيك و تكثرگراست ولي شاملو با آنكه اشارات زيادي به آزادي و عدالت دارد اما زبان غير دموكراتيك داشته و بيشتر ايدئولوژيك است.
در اين نشست نادر بختياري، فرامرز راد، محمدعلي الهي، پرستو حميدي راد، حسام محمد ظاهري به شعر و داستانخواني پرداختند. در ادامه هومن ظريف روزنامه نگار و منتقد با مطلبي تحت عنوان « فرهنگ اقوام در غرقاب هويت مجازي» گفت: در دنياي مجازي هويت ملي، قومي، در دست طوايفي است كه همگي براي خوراك اوليه رسانه اي به نفع ايجاد خرده فرهنگ ها و نفي اصالت اقوام به ميدان آمده اند.در پايان دكتر كيومرث منشي زاده استاد دانشگاه گفت:« شعر، جنون ادواري است. شاعر واقعي كسي نيست كه شعر بگويد، شاعر واقعي كسي است كه شعر او را بگويد. شعر در واقع، خوابي است كه در بيداري مي بينيم. شعر تلاش ذهني براي رسيدن به غير ممكن زندگي روزمره است».
|