پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۳
بازارچه خودرو
Front Page

بازار خودرو همچنان آشفته
خودروسازان قول داده بودند قيمت انواع خودرو باتوجه به افزايش ۵۰ درصدي توليد، امسال كاهش قابل توجهي يابد. اما به نظر مي رسد تأثير ناگهاني خبر كاهش قيمت بر بازار، خودروسازان را به فكر كنترل بازار انداخته است.در پي اعلا م خبر كاهش قيمت خودرو بسياري از خريداران از خريد منصرف شدند و تقاضا كاهش يافت. اين كاهش تقاضا مي تواند به افت ناگهاني قيمت ها دامن بزند و در اين چرخه در مدت زمان يك الي دو سال دائما كاهش تقاضا تشديد شود.به همين علت خودروسازان به تازگي تلا ش خود را براي عرضه تدريجي و كنترل قيمت آغاز كرده اند. طرح خروج همه خودروهاي فرسوده با مدل پايين تر از سال ۱۳۵۰ كه انصافا طرح خوبي است از جمله اين برنامه هاست.با اجراي اين طرح، سايپا عرضه آزاد و مستقيم پرايد به بازار را كنترل خواهد كرد و به اين ترتيب قيمت ها كاهش ناگهاني نخواهد يافت. ايران خودرو نيز طرح جايگزيني تاكسي هاي فرسوده را به همين دليل در دستور كار قرار داده است.
جدي شدن بحث واردات خودرو در پي افزايش فشار مصرف كنندگان و بدقولي دايمي مسئولا ن ذي ربط نيز موجب شده خودروسازان داخلي به شدت تحت فشار قرار گيرند. به طوري كه اين شركت ها تمام برنامه هاي خود را روي گسترده تر كردن شبكه خدمات پس از فروش و يافتن راهكارهايي جديد براي افزايش تقاضا (نظير فروش اقساطي) متمركز كرده اند. اما همچنان خدمات چنانكه مصرف كنندگان مي خواهند، نيست. اكثر خودروهاي مدرن بايد با دستگاه هاي عيب ياب ديجيتالي، عيب يابي و تعمير شوند. در حالي كه استفاده از اين دستگاه ها براي تعميركاران عادي چندان ساده نيست و استفاده از تكنسين ها نيز هزينه دربر دارد.در حال حاضر با گذشتن دو، سه سال زمان از كاركرد خودروهاي انژكتوري و افزايش خودروهاي نيازمند تعمير، تعميرگاه هايي كه اين خودروها را رفع عيب مي كنند با متقاضيان انبوه مواجه شده اند و بسياري از خريداران با مشاهده چنين دشواري هايي در تعمير خودرو، به خودروهاي قديمي و كاربراتوري روي آورده اند.در صورتي كه مشكل خدمات پس از فروش خودروهاي انژكتوري به سرعت حل نشود، ممكن است اين موضوع نيز به كاهش تقاضا براي خودروهاي جديد دامن بزند.

نامه
مشتري، ضامن  بقا يا نابودي يك صنعت است
محمد هادي رضائي 
احتراماً به استحضار مي رساند خودروي سمند مدل ۸۲ اينجانب پنج ماه پس از تحويل دچار آتش گرفتگي انژكتور شد و با داشتن كارت طلا يي و گارانتي سه ساله، تعمير آن در نمايندگي مجاز ايران خودرو ۳۰ روز به طول انجاميد. مسئولان مربوطه علت طولا ني شدن زمان تعمير را نداشتن قطعه اعلا م داشتند.
بر اساس تعهدات كارت طلا يي، شركت ايران خودرو موظف به تامين خودرو جايگزين در زمان تعميرات و يا پرداخت هزينه آن است. اما با گذشت ۵۴ روز از تسليم مدارك مربوطه، امداد خودرو از پرداخت هزينه خودروي جايگزين طفره مي رود. آنها ابتدا ۳۰% اين مدت و پس از مراجعه به بازرسي و روابط عمومي ايران خودرو و پيگيريهاي مكرر مجموعاً ۶۵% اين مبلغ را پرداختند و درباره علت سردواندن مشتري گفتند: قانون پرداخت هزينه خواب خودرو طرح اشتباهي بوده و ما موظفيم به هر طريق ممكن براي صرفه جويي بيت المال در پرداخت آن به مشتريان صرفه جويي كنيم، به همين علت حتي مقررات و دفترچه هاي جديد خدمات كارت طلا يي را تغيير داده ايم.
متاسفانه پافشاري مسئولان و وزارت صنايع در حمايت بيش از حد، خودرو سازان داخلي را به خود باوري كاذب رسانده و آنان با توجه نكردن به كيفيت توليد و خدمات پس از فروش و عدم اجراي تعهدات خود، زمينه عدم اقبال مشتريان را از خودروهاي داخلي فراهم آورده اند. به حدي كه انبار شركت هاي خودرو سازي مملو از خودرو شده و خريداري در كار نيست. لذا استدعا دارد بر اساس رسالت مطبوعاتي و رسانه اي كه بر عهده داريد به هر طريقي كه صلا ح مي دانيد با درج مطلب و ارائه گزارش، حقوق مشتري و نقش او در دوام يا ورشكستگي يك صنعت را به صنايع خودرو سازي يادآوري كنيد و در جلوگيري از تكرار موارد مشابه موثر واقع شويد.

عكس روز
پاركينگ، واژه اي كه اشتباه تعبير شده
001272.jpg
ساخت پاركينگ از مهم ترين اصول شهرسازي پيشرفته است كه سبب مي شود به گونه اي چشمگير از بار ترافيك كاسته شود و خودروهاي پراكنده در سراسر شهر كه در گوشه و كنار خيابانها به گونه اي نامانوس پارك شده اند، سامان داده شوند.
به اين شيوه، هم به ميزان چشمگير بر نظم عمومي افزوده مي شود و تردد ساده مي شود و هم رانندگان از فشار اقتصادي جريمه ها و خطر ربوده شدن خودروشان رهايي مي يابند.
زمان آن فرا رسيده تا پاركينگ هاي طبقاتي مجهز يا تبديل شوند كه هم درآمدزا است و هم متضمن افزايش امنيت و نظم.
در اين كشاكش، آنچه مهم مي نمايد آشفتگي در مديريت پاركينگ هاي - به اصطلاح - مدرن ما است كه نه آشكار است بهاي نگهداري ماشين در آن چه گونه محاسبه مي شود و نه امنيت، شماي چندان بارزي دارد.

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آخر هفته  |   بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |
|  بازارچه ارتباطات  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |