پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۳
گوناگون
Front Page

همه ماهي هاي من
كمي دقت، آكواريومي زيباتر
001275.jpg
سيد مجتبي علوي 
بخش پنجم
ماهي ها، درعين زيبايي، گرانبها هم هستند و خريد آنها براي صاحبان شان بسيار پر هزينه است. از اين رو پيگيري مداوم شرايطآنها و سنجيدن كيفيت محيط زيست شان بسيار مهم است. چه، در اين صورت موجودات شادابي در اختيار خواهيد داشت كه عمري طولاني دارند و از وجودشان لذت خواهيد برد. براي اين منظور بهتر است كمي هزينه كنيد تا بر عمر ماهي ها افزوده شود و از مرگ آنها و در پي اش، از دست رفتن سرمايه اي پربها در امان بمانيد.
كيفيت آب: اندازه گيري منظم فاكتورهاي كيفيآب با كيت هاي مخصوص باعث مي شود داخلآكواريوم مشكلي پيش نيايد و از هر اثر نامطلوب بر ماهي يا گياه پيشگيري شود. در آكواريومي كه مي خواهد تازه ماهي دار شود، اندازه گيري درجه سختي وPH آب ورودي ضرورت دارد تا مشخص شود كه ماهي قادر به ماندن در آن هست يا نه؟ پس از اطمينان از وضعيت كيفي آب آكواريوم ماهي دار مي شود.
آمونياك، نيترات و نيتريت هر ۳-۲ هفته يك بار و اندازه گيريهاي پيشگيري كننده، آن گاه كه مقادير از محدوده هاي مجاز تجاوز نمايد انجام مي شوند.
حداكثر ميزان توصيه شده براي آمونياك غير يونيزه و نيتريت به ترتيب ۰۲/۰ ميلي گرم در ليتر و ۲/۰ ميلي گرم در ليتر است. مقدار نيترات نبايد از ۵۰ ميلي گرم در ليتر در سطح آب فراتر رود.
مقدار سختي وPH آب بسته به گونه هاي ماهي نگهداري شده متغير است.
تعويض بخشي از آب: در ابتداي راه اندازي آكواريوم خالي كردن كامل آب آكواريوم و تميز كردن آن به ندرت ضرورت دارد. به هر حال تعويض قسمتي از آب آكواريوم براي حفظ سلامت ماهي و گياهان اهميت دارد. تعويض تقريبا ۳۰ - ۲۰ درصد آب آكواريوم كافي است. با انجام اين كار ماهي سر حال و فعال مي شود.
افزودن آب تازه به آكواريوم باعث كاهش مقدار مواد آلوده كننده احتمالي مانند نيترات و فسفات مي شود. وقتي غلظت نيترات آب به سطح كشنده نزديك مي شود باعث كند شدن رشد ماهي و بيحال شدن آنها، حتي در غلظت هاي كم (۵۰ ميلي گرم در ليتر) مي شود.
تعويض آب آكواريوم بايد با تميز كردن آكواريوم از مواد زائد يا غذاهاي خورده نشده توا‡م باشد.
استفاده از يك فيلتر شني بدون اين كه آب آلوده شود مي تواند مواد زائد را از آب خارج كند. استفاده منظم از يك فيلتر شني از متراكم شدن مواد زائد در آكواريوم جلوگيري مي كند و اجازه مي دهد فيلتر زير شني آكواريوم كارائي موثرتر داشته باشد.
توصيه مي شود برخي اوقات يك لوله سيفون مانند را داخل لوله بالا برنده فيلتر زير شني بگذاريد و آب را از زير صفحه فيلتر خارج كنيد تا مواد زائد بيرون بيايد.
وقتي آب تازه داخل آكواريوم ريخته مي شود، اطمينان از اين كه دما و كيفيت آب ورودي مشابه آب آكواريوم باشد مهم است. تغييرات زياد موجب استرس ماهي مي شود و ماهي مستعد عفونت و بيماري مي شود.
آب ورودي به آكواريوم بايد در وضعيتي قرار گيرد كه يونهاي فلزي و كلر آن از آب خارج شود.
برخي از مواد غذائي و عناصر آبهاي طبيعي در آب ورودي به آكواريوم وجود دارد اما بسياري از آنها به علل مختلف در آب هاي شهري موجود نيستند. براي اطمينان از رسيدن مواد غذائي مورد نياز و ضروري به گياهان پس از تعويض آب، به آب كود گياهي افزوده مي شود.
نظافت آكواريوم: همزمان با كاهش سطح آب آكواريوم، ديگر اقدامات تعريف شده نگهداري آكواريوم نيز انجام مي شود. جلبك هاي چسبيده به شيشه آكواريوم توسط تيغ هاي مخصوصي تراشيده مي شوند.
فقط شيشه جلو نياز به تميز كردن دارد. جلبك هاي چسبيده به شيشه هاي كناري و عقب آكواريوم نه تنها طبيعي به نظر مي رسند بلكه به عنوان غذاي ماهيان گياه خوار محسوب مي شوند و مقادير زيادي از نيترات آب را كاهش مي دهند.
وقتي رشد جلبك ها زياد باشد، مي توان با استفاده از جلبك كش، آنها را كنترل كرد. در صورت تراكم زياد جلبك، قبل ازافزودن دارو، بايد آنها را با استفاده از تيغ يا سيفون كردن از آب خارج كرد. هنگام استفاده از جلبك كش، جلبك هاي مرده را بايد در مدت ۷-۵ روز از آب خارج كرد.
رشد دوباره جلبك در آكواريوم نشانگر نگهداري نادرست آن هم چون غذادهي بيش از حد، نور زياد، و يا كم بودن گياهان طبيعي در آكواريوم است.
مواد زائد فيلتر بايد از آن خارج شود. محيط فيلتري يا فيلتر اسفنجي خارج شده و با آب كهنه آكواريوم شسته مي شود. براي اين كار، از آب تازه نبايد استفاده شود زيرا كلر آب ممكن است بسياري از ميكرو ارگانيزم هاي نيتريفيكانت را از بين ببرد كه اين، باعث كم شدن كارائي فيلتر بيولوژيكي مي شود. هنگام تميز كردن محيط فيلتري، هدف، خارج كردن مواد زائد بدون لطمه ديدن ميكروارگانيزم ها است، بنابراين يك شست  و شوي سريع و ملايم مورد نياز است.

آيينه تصوير
001278.jpg

دو كرگدن سپيد درآفريقاي جنوبي سرگرم بازي اند. با رواج شكار غير مجاز و بنا نهاده شدن كارخانه هاي مختلف كه از حيوانات مفلوك شكار شده كالاهاي گوناگون زينتي مي سازند، حيات وحش آفريقاي جنوبي به شدت به خطر افتاده است. اين امر نگراني، مجامع جهاني طرفدار محيط زيست را دامن زده است.

001263.jpg

منظره اي بديع، پرشي زيبا. «يان آهونن» پيشتاز رقابت هاي جهاني اسكي در خلال مسابقات جهاني پرش كه در ساپورد برگزار مي شد، پرشي آزمايشي انجام داده است. قهرمان فنلا ندي در پي آفريدن افتخاري ديگر براي كشورش و رسيدن به مدالي نو است، اما در عين حال به عكاساني كه در پي يافتن سوژه هاي جذاب هستند نيز كمك مي كند.

001266.jpg

نمايش برخي محصولات الكتريكي ديجيتال در ژاپن، سرزميني كه اكنون به مهد ساخت چنين سازه هايي تبديل شده است. كارشناسان بر آورد كرده اند سرمايه صرف شده در سال جاري منتهي به مارس، براي ساخت چنين وسايلي، در سرزمين آفتاب تابان فراتر از يازده ميليارد دلار خواهد بود.

001269.jpg

سازمان ملل متحد، نقش فرشته نجات را براي كشورهاي جهان سوم و فقير بازي مي كند. براي ريشه كن كردن بيماري فلج اطفال، پس از كشورهايآفريقايي، اين بار نوبت به افغانستان رسيده است تا در طرحي جامع و گسترده به كودكان افغان واكسن فلج اطفال خورانده شود. به اين ترتيب، دست كم نسل بعدي اين كشور را افرادي سالم و توانمند تشكيل خواهند داد، نسلي كه بايد بر ويرانه هاي كشورشان، جهاني نو بنا نهند.

صداي  مصرف كننده
آبِ رفته بر باد
عجب روزگاري است!! در فصل زمستان و فراواني بارندگي كه كمبود آب هم نداريم، بدون اعلا م و اطلا ع قبلي آب آشاميدني خيابان اطاعتي شمالي (شهرك ژاندارمري) در هفته چند بار آن هم به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت قطع مي شود. تازه زماني هم كه جريان مي يابد آن قدر هوا در داخل لوله ها انباشته شده كه براي چند ساعت نمي توان شيرها را باز كرد.
خواستار رسيدگي فوري و توجه جدي مسئولا ن محترم سازمان آب تهران به موضوع هستيم.ِرحمتي، ۵۵ ساله
اعطاي دكتري مديريت به خانواده هاي ايراني
به دانشگاه هاي برجسته و صاحب نام دنيا پيشنهاد مي كنيم، به خانواده هاي ايراني كه در آمدي كمتر از ۲۰۰ هزار تومان دارند، مدرك افتخاري دكتري مديريت اعطا كنند، چون واقعاً با تورم و در آمد فعلي، فقط هنر مديريت است كه به داد مردم رسيده و باعث شده زنده بمانند.اكبر فصيحي 
شايد وقتي ديگر
چه قدر دلمان را به وعده هاي خودرو سازان مملكت خوش كرده بوديم كه مي گفتند خودرو در سال جديد ارزان خواهد شد. به هر حال بهتر است اگر يك روز دوباره خواستند چنين نويدي را بدهند، انتهاي كلا م شان اضافه كنند: البته شايد وقتي ديگر.غلا مرضا قاسمي 
بي اعتنايي به اعتراض
در تاريخ ۱۰/۱۲/۸۱ در سرماي شديد مشهد، همراه همسرم و ديگر زائران در حال بازگشت به تهران با پرواز هواپيمايي ايران اير ساعت ۱۰/۱۰ دقيقه شب به شماره ۴۶۱ بوديم. پس از دريافت كارت عبور هواپيما و انتظار بيش از ۵/۲ ساعت، پرواز را  كنسل اعلا م كردند و با وجود اعتراض ها، بدون هيچ اعتنايي به نيمه شب و سرما و يخبندان و حتي محل اقامت مسافران، همه را به حال خود رها كردند و در نتيجه، هر يك از مسافران ناگزير به طريقي (در سالن فرودگاه - درحرم امام يا در هتل) شب را صبح كردند تا با پرواز بعد به تهران باز گرديم. جالب اين كه پس از بازگشت به تهران و اعتراض و نامه نگاري به اين گونه بي مسئوليتي و بي اعتنايي، هنوز پس از گذشت نزديك به يك سال، هيچ نتيجه اي نگرفته ايم.مسافر عاصي 
علت افزايش عوارض نوسازي چيست؟
سال گذشته مبلغ عوارض نوسازي از شهرداري منطقه هفت به ميزان حدوداً پنجاه هزار ريال را پرداخت كرديم. در سال جاري اين رقم به ۰۰۰/۱۷۰ ريال افزايش پيدا كرده است. در مراجعه حضوري به واحد در آمد شهرداري منطقه هفت گفته شد «همه چيز گران شده پس اين رقم بالا  رفته است. به عبارت ديگر پاسخ درستي ندادند. من سؤالم را تكرار مي كنم: چرا؟ مگر چه اتفاقي افتاده است؟ چرا يكصد و بيست هزار ريال افزايش؟ مگر عوارض نوسازي در طول سال چند درصد مي تواند افزايش يابد؟فريدون رضوانيه 
يك تداخل، هزار مشكل 
آزمون استخدام ادواري و آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد، هر دو، در يك روز برگزار خواهند شد. چرا درباره اين قضيه ساده و ابتدايي، پيش بيني مناسبي صورت نگرفته است؟ خيلي از داوطلب ها به مشكل بر مي خورند.اكبري 
‡«ده پرسش» چه شد؟

ستون ده پرسش كه گوياي وضعيت معيشتي مردم بود مدتي است منتشر نمي شود. دليل آن چيست؟يك شهروند
توضيح بازارچه: اين ستون در قالب جديد، البته نه روزانه، به مقايسه مشاغل مختلف بين ملل مختلف مي پردازد.
ورزش مي كنيم تا گرم شويم 
خدا پدر هر چه شركت نفتي و عامل سوخت رسان را بيامرزد كه با نرساندن نفت به خانه هاي فاز دو پونك، مردم را به تكاپوي ورزش انداختند. اهالي اين منطقه، چون كوپن هاي نفت مرحله تابستان شان باطل شد و كوپن هاي زمستاني هم هنوز اعلا م نشده، به ناچار براي گرم كردن خود به انجام تمرين هاي ورزشي روي آورده اند و شكر خدا هر روز به جاي نفت، چربي هاي ذخيره بدن شان را مي سوزانند.نعماني

پاسخ مسئولا ن
نصب ۲۰ هزار سطل زباله جديد
پيرو درج پيام تلفني يكي از شهروندان در تاريخ ۱۵/۱۰/۸۲ درباره «نصب سطل هاي زباله جديد» به آگاهي مي رساند، از ابتداي آذر ماه مناطق شهرداري تهران هم زمان نسبت به نصب بيش از ۰۰۰/۲۰ سطل زباله جديد اقدام كرده اند كه علا وه بر مناطق يك تا هفت كه در پيام مذكور اشاره شده، تاكنون در منطقه ۱۵ در شرق تهران ۱۵۰۰ عدد، در منطقه ۲۲ در غرب تهران ۳۶۰ عدد و در منطقه ۱۹ در جنوب تهران ۸۵۰ عدد سطل زباله و در مناطق ۱۱ و ۱۰ در مركز تهران بيش از ۲۳۰۰ عدد نصب شده است. روابط عمومي اداره كل خدمات شهري شهرداري تهران

بازتاب
نفت داريم، اما سردمان است
فرهاد فرجاد
آنها نفت ندارند، آنها گاز هم ندارند، اما زمستان ها گرمشان است. ما نفت داريم، گازهم داريم، ولي زمستانها سردمان است.
اين معما، همان است كه پدران مكتب اكسپرسيونيسم، براي پسران خود مطرح كردند. هرچند پسران، چون ماهي گران بود و فسفرمغزشان كم شده بود، هر چه به خود فشار آوردند، جوابي براي معما نيافتند. اما به تدريج، هم گام با رشد فن آوري ديجيتال، ابر رايانه ها به كمك پسران شتافتند و سرانجام به يك نتيجه كلي رسيدند و آن اين كه: مردم سرزميني كه از نعمت نفت و گاز بهره مند است، كمي سرد مزاج اند!
اي كاش سرانجام يك روز، يك نفر به اين سوال پاسخ دهد كه چرا و به راستي چرا مردم سرزميني كه از نظر منابع زميني و كاني، هشتمين كشور ثروتمند دنياست، بايد زمستانها را بر خود بلرزند و قطره اي نفت براي سوزاندن نيابند. هر چند سوزاندن نفت براي گرم شدن، درست مانند اين است كه شما براي گرم شدن، اسكناس بسوزانيد.
بسياري از كشورها، چنين رايگان و سخاوتمندانه، دسترسي به نفت و گاز ندارند، اما خيلي راحت تر، خيلي هموارتر از آنچه ما پيش رو گرفته ايم از پس تامين نيازهاي سوختي مردم خود بر آمده اند. آنها به همين سادگي كه اين سطور نگاشته شده اند، از آب و باد نيروي برق مي گيرند و از آن به عنوان سوخت، حتي در اجاق گازها، بهره مي برند. هر چند ما در آسان ترين راه ممكن يعني استخراج و رساندن نفت به دست مردم هم درمانده ايم. دريغا كه يك شماره تلفن در قالب ستوني حقير و كوچك، با عنوان صداي مصرف كننده، روزانه شنواي دست كم ۱۰ گلا يه تلفني از كاستي ها و معايب سوخت رساني است.بسياري ازمناطق تهران، كرج و حومه نه تنها از گاز شهري بهره مند نشده اند، بلكه دسترسي مناسبي به نفت سفيد و كپسول گاز مايع هم ندارند

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آخر هفته  |   بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |
|  بازارچه ارتباطات  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |