پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۳
بازارچه خوراك
Front Page

تأثير كيفيت آرد بر كيفيت نان
بحث كيفيت نان از مدتها پيش مطرح شده؛ اما هم چنان راه كاري براي بهبود وضعيت فعلي انديشيده نشده است.
بيشتر نانوايان معتقدند، كيفيت پايين آرد، موجب كاهش كيفيت نان مي شود. در مقابل، مسؤولا ن و گندم كاران مي گويند نانوايان در مراحل مختلف پخت، دقت به خرج نمي دهند و از مواد افزودني مطلوب استفاده نمي كنند.
معمولا ً مسؤولا ن اداره غله جزو دسته دوم هستند؛ اما اين بار، يك مقام مسؤول در اداره غله مشكل پايين بودن كيفيت آرد را تأييد كرده و تا حدودي حق را به نانوايان داده است.
مسؤول اداره غله و آرد و نان شهرستان دماوند، معتقد است ۴۰ درصد كيفيت نان هاي مصرفي بستگي به نوع و كيفيت آرد دارد.
محمدرضا دلقندي افزود: ۶۰ درصد كيفيت نان ها نيز به نحوه تهيه و پخت نان بستگي دارد.
آمار نشان مي دهد ميزان ضايعات نان در كشور بين ۱۰ تا بيش از ۳۰ درصد است و مصرف سرانه نان در نقاط مختلف كشور در حدود ۱۳۵ تا ۵۰۰ گرم در روز و ۱۵۰ كيلوگرم در سال است.
سالا نه در كشور حدود دو ميليون تن گندم به دليل بي توجهي به معيارهاي روز جهان در بخش هاي مختلف فرآيند توليد، هدر مي رود.
ارزش اين مقدار ضايعات گندم، آرد و نان رقمي فراتر از ۳۰۰ ميليون دلا ر (دو تريليون و ۴۰۰ ميليارد ريال) برآورد شده است.
يارانه پرداختي گندم، آرد و نان در سال ۱۳۶۸ از ۴۵ ميليارد ريال در سال ۱۳۸۱، به ۱۰ تريليون و ۶۱ ميليارد ريال افزايش يافت.
مسؤول اداره غله و آرد و نان شهرستان دماوند، در ادامه گفت وگو با ايرنا، درباره كيفيت پخت نان گفت: آردهاي توزيع شده در واحدهاي خبازي متفاوت اند و انواع سبوس دار و بدون سبوس را شامل مي شوند؛ ولي تنها ۴۰ درصد كيفيت نان را مي توان مربوط به نوع آرد دانست.

افزايش قيمت شير در بازار
از حدود يك ماه پيش تاكنون قيمت شير در بازار تقريباً ۱۰ درصد گران تر شده است كه اين، به دلايل بسيار بستگي دارد.
در جهان امروز شايد كم تر خانواده اي باشد كه به فكر مصرف شير نباشد. يكي از عوامل مؤثر در رشد و سلا مت افراد جامعه شير است كه در سفره غذايي مردم نقشي بسيار مهم دارد.
اما افزايش قيمت اين فرآورده با ارزش مي تواند همه اين معادلا ت را برهم بريزد و حتي مصرف نكردن آن در رشد فرد اخلا ل ايجاد مي كند. البته اين موضوع بيشتر در رشد كودكان و نوجوانان جامعه كه مردان و زنان آينده به شمار مي روند تأثير خواهد گذاشت.
در زمينه بالا  رفتن نرخ شير در بازار، مسؤولان و دست اندركاران اين بخش، دلا يل متعدد بيان مي كنند.در اين زمينه رئيس اتحاديه دامداران افزايش ۹۰ درصدي قيمت انواع علوفه را يكي از دلا يل اصلي افزايش قيمت شير در ماه هاي اخير بيان مي كند و مي گويد: حدود ۷۰ درصد از هزينه توليد شير را علوفه تشكيل مي دهد. رئيس هيأت مديره اتحاديه تعاوني هاي لبني نيز در گفت وگو با مهر با اشاره به افزايش قيمت شير و فرآورده هاي لبني، درباره دلا يل اصلي اين امر گفته است: در حال حاضر دامداران، قيمت شير را در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش داده اند كه اين افزايش قيمت، روي ۸۰ درصد از فرآورده هاي لبني تأثير گذاشته و موجب گراني آنها شده است.وي كاهش توليد شير را به دليل سردي هوا در شش ماهه دوم هر سال و افزايش قيمت علوفه را از ديگر دلا يل اصلي بالا رفتن قيمت شير و فرآورده هاي لبني عنوان كرد.در حال حاضر در حدود دو ميليون و ۸۰۰ هزار تن شير، جذب صنايع لبني مي شود كه البته برخي از مسؤولا ن مدعي توليد سالا نه حدود شش ميليون تن شير در كشور هستند.
هم اكنون مصرف سرانه شير در كشور در حدود ۸۰ كيلوگرم است كه اين در مقابل مصرف سرانه حدود ۲۰۰ كيلوگرم شير در اروپا و ۳۰۰ كيلوگرم در آمريكا بسيار اندك مي نمايد.
قيمت شير در بازار براساس كارخانه هاي توليدي و اندازه بسته هاي شير متفاوت است. در حال حاضر قيمت شير كيسه اي كاله در حدود ۳۲۰، شير كيسه اي مي ماس ۳۰۰ تومان و قيمت شير پاكتي ميهن نيز در حدود ۵۵۰ تومان است و قيمت شير پاكتي كوچك (يك چهارم ليتر) ميهن حدود ۲۵۰ تومان به فروش مي رسد.البته ارزان ترين شير در بازار، شيرهاي عرضه  شده توسط شركت صنايع شير ايران (پگاه) است كه با قيمت دولتي به فروش مي رسند.
مردم همواره از اين قيمت ها ناراضي هستند و خواستار كاهش قيمت ها و عرضه شير با قيمت دولتي به مقدار كافي در بازار هستند.معصوم نژاد، يكي از خريداران شير درباره قيمت اين فرآورده مي گويد: قيمت اين فرآورده در حال حاضر نسبت به ماه هاي پيش بالا  رفته كه اين امر موجب كاهش استقبال و مصرف شير توسط مردم شده است.وي مي گويد: هر سال ما شاهد چنين افزايش قيمت هايي نه تنها در شير؛ بلكه در ساير محصولا ت و فرآورده ها هستيم. در اين زمينه هر كس، ديگري را متهم مي كند و تنها در اين بين مردم هستند كه زيان خواهند ديد.

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آخر هفته  |   بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |
|  بازارچه ارتباطات  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |