شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۲ - - شماره ۳۳۰۸
نقدي بر عملكرد وزارت علوم براي تأسيس دانشگاههاي بين المللي
فردا دير است
000159.jpg
نادر سرهنگي شير دل
اگر يك نظر خواهي عمومي به عمل آيد كه دانشگاه آموزش حرفه اي و يا دانشگاه بين المللي چيست، كمتر كسي ممكن است به اين سؤالات پاسخ صحيح بدهد. چون نمونه آن حداقل در داخل كشور مشاهده نشده است.
همانطور كه اشاره شد يك حلقه مفقوده بين صنعت و دانشگاه وجود دارد كه آن را دانشگاههاي آموزش حرفه اي مي توانند پر كنند. مأموريت دانشگاه آموزش حرفه اي ،تربيت متخصص براي بازارهاي كار، اعم از داخلي و خارجي و يا صنعت و خدمات مي باشد. بنابراين مأموريت، دانشگاههاي آموزش حرفه اي برگزاركننده دوره هاي كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد مي باشند. اين نوع دانشگاهها مقطع دكتري را مورد توجه قرار نمي دهند، زيرا كساني به دنبال گرفتن مدرك دكتري هستند كه مي خواهند استاد دانشگاه و يا محقق بشوند. از طرف ديگر براي فارغ التحصيلان اين نوع دانشگاه راه ادامه تحصيل تا هر مقطعي باز است. دانشگاه آموزش حرفه اي، اين خصوصيت را دارد كه با صنايع و خدمات ارتباط نزديكي دارد و به خواسته هايشان واقف است و دانشجويان را براي كارآموزي كه يك قسمت ضروري از تحصيل است به صنايع مي فرستد . ايجاد دانشگاه بين المللي، اما ايده چندان جديدي نيست و شايد بيش از دو الي سه دهه سابقه داشته باشد. در كشور هلند از ادغام تعداد ده الي پانزده پلي تكنيك يك دانشگاه آموزش حرفه اي بوجود آمد. بعد به علت همگرايي بين دانشگاهها برخي از اين دانشگاهها مجدداً در هم ادغام شدند و يك دانشگاه آموزش حرفه اي بزرگتري را شكل دادند. در ايران نيز ايده دانشگاه آموزش حرفه اي وجود داشته است. دانشگاه علم و صنعت يا همان هنر سراي عالي نارمك حاصل اين طرز تفكر بوده است. ليكن عدم تطابق با شرايط محيطي داخلي باعث شد تا اين دانشگاه نيز به صورت يك دانشگاه سنتي در آيد.منظور از دانشگاه بين  المللي دانشگاهي است كه حائز شرايط زير باشد:
۱- تدريس به زباني بين المللي، ترجيحاً  انگليسي صورت گيرد.
۲- دانشجويان بين المللي داشته باشد.
۳- اساتيد بين المللي داشته باشد.
۴- به تدريس دروس مطابق با نيازهاي بين المللي همت گمارد.
۵- با ساير دانشگاههاي جهان ارتباط نزديك داشته باشد، به طوري كه دانشجويان و محققان بتوانند از امكانات زيربنايي دانشگاههاي ديگر بويژه كتابخانه ها و آزمايشگاهها استفاده كنند.
۶- امكان تبادل استاد و دانشجو با دانشگاههاي معتبر جهان داشته باشد و گذراندن قسمتي از تحصيل در دانشگاه ديگر به عنوان برنامه دائمي آن باشد تا از تبادلات فرهنگي سود جويد.
۷- داراي سيستم نمره دهي بين المللي باشد تا ادامه تحصيل دانشجويان اين دانشگاه در دانشگاههاي ديگر با مشكل مواجه نشود.
امتيازات دانشگاه بين المللي
اگر چه امتيازات يك دانشگاه بين المللي بسيار زياد است، ليكن به طور خلاصه برخي از مزاياي آن را به شرح زير مي توان نام برد:
۱- دانشجويان در فضايي چند فرهنگي تحصيل مي كنند و استنباط از فرهنگهاي مختلف موجب مي شود كه نه تنها از اساتيد درس بياموزند بلكه همكلاسي ها نيز نقش بي بديلي در آموزش متقابل يكديگر ايفا مي كنند.
۲- دانشگاههاي بين المللي با ساير دانشگاههاي جهان رابطه علمي دارند و اين موضوع به دستيابي دانشجويان به آخرين دستاوردهاي علمي جهان كمك مي  كند.
۳- دانشجويان به كتابخانه ها و ساير منابع علمي جهان دسترسي پيدا مي كنند. از اين موضوع به سادگي نمي توان گذشت. ضعف كتابخانه هاي دانشگاههاي كشورمان موضوعي غم انگيز است و نياز به سرمايه گذاري هنگفتي دارد تا به استانداردهاي بين المللي برسد. به علاوه به صورت كامپيوتري در آوردن كتب، رسالات و مقالات نيز حديث ديگري است. يكي از دانشگاههاي داخلي با داشتن نزديك به ۶۰ هزار دانشجو تعداد ۱۳۰ جلد كتاب در كتابخانه دارد. جهت مقايسه دانشگاه آلبرتا در كانادا با داشتن حدود ۲۴ هزار دانشجو تعداد سه ميليون و چهار صد هزار كتاب و تعداد بيش از دو ميليون و هشتصد هزار كتاب و مقاله كامپيوتري دارد. نسبت كتاب به دانشجو در يك دانشگاه بين المللي به بيش از هفتاد هزار برابر اين نسبت در ايران مي رسد.
۴- در حال حاضر سالانه تعدادي از دانشجويان ايراني به علت نامناسب بودن كيفيت تحصيل در داخل كشور و يا به علت عدم قبولي در دانشگاههاي داخلي عازم خارج از كشور مي شوند. اين مطلب صرف نظر از اين كه آيا آنان موفق مي شوند در مكان مناسبي تحصيل كنند يا نه، بار ارزي را به خانواده آنان و در نهايت به كشور تحميل خواهد كرد. در حالي كه با تأسيس دانشگاه  هاي آموزش حرفه اي بين المللي نه تنها مي توان جلوي اين خروج ارز را گرفت بلكه مي توان موجب جذب دانشجويان بين المللي و در نتيجه جذب ارز به كشور شد، به شرط آنكه اولاً دولت در اين امر مداخله نكند، ثانياً مجوز تأسيس دانشگاه بين المللي آزاد و غير انحصاري باشد.
۵- تأثيرات متقابل دانشگاههاي خارجي بر دانشگاههاي موجود موجب ارتقاي علمي آنان و ايجاد تحركات علمي و تحقيقاتي خواهد شد و در نهايت جامعه علمي كشور را پويا خواهد كرد.
سياست دوگانه
در روزنامه همشهري مورخ ۱۳/۸/۸۱ در صفحه ۲۲ اين خبر درج شده بود: «مجلس شوراي اسلامي در نشست علني روز يكشنبه خود به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اجازه داد زمينه فعاليتهاي دانشگاههاي غيردولتي و شعب دانشگاههاي معتبر خارج از كشور را فراهم كند.» اكنون پس از گذشت بيش از يك سال از اين مصوبه و ابلاغ آن به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اين وزارت از وجود چنين مصوبه اي اظهار بي اطلاعي مي كند. از طرف ديگر اين وزارت با تأسيس شعب دانشگاههاي خارجي در كيش، قشم و چابهار موافقت نموده و آن را استثنا مي داند. اما با تأسيس شعب دانشگاههاي خارجي در ساير شهرها يعني غير از مناطق آزاد موافقت ننموده. حال آن كه برخي دانشگاههاي تهران اقدام به اين كار كرده اند.
اين وزارت اعلام ننموده كه موارد اخير الذكر نيز شامل مستثنيات است يا خير. اولاً  بايد روشن شود كه مصوبه مجلس محترم شوراي اسلامي به موقع به اجرا گذاشته شده است يا خير. ثانياً  چنين استثنائاتي در قانون پيش بيني شده و يا مثلاً  سليقه اي عمل مي شود. وزارت علوم كه قادر نيست تعداد يك و نيم ميليون داوطلب را وارد دانشگاه كند به بخش خصوصي نيز اين امكان را نمي دهد كه به كمك دولت بشتابد و دانشگاه سازي كند.
چرا سرمايه هاي بخش خصوصي بايد در بخش ساختمان به كار افتد و يا در امر واسطه گري؟ آيا وزارت علوم مي تواند ادعا كند كه كساني به دانشگاه راه نمي يابند فاقد معلومات كافي براي ورود به دانشگاه هستند؟ مسلماً  جواب منفي است. زيرا بسياري از همان گروه راه نيافتگان به دانشگاههاي داخلي در معتبرترين دانشگاههاي جهان موفق ظاهر شده اند. آيا وزارت علوم مي تواند ادعا كند كه به دانشگاههاي جديد نياز ندارد و اساساً  تحصيلات دانشگاهي فايده اي براي جامعه ندارد؟ مسلماً  اين ادعا را نيز نمي تواند بكند. پس به راستي علت ندادن مجوز به بخش خصوصي براي دانشگاه چيست؟ آيا مقررات فعلي يعني، اجازه تأسيس دانشگاه فقط با يك رشته تحصيلي، آن هم فقط در سطح كارداني و فقط در شهرستانهاي غير از استان تهران بيشتر به شوخي و مزاح شبيه نيست. آيا دانشگاهي را كه فقط يك رشته تحصيلي در سطح كارداني داشته باشد به راستي مي توان دانشگاه ناميد؟
راه حل
در حال حاضر كشور بيش از هر چيز نياز به دانشگاههاي آموزش حرفه اي بين المللي دارد. اين نوع دانشگاهها كه خود را با نيازهاي بخش صنعت و خدمات تطبيق مي دهند بهتر مي توانند جوابگوي نيازهاي فعلي و آتي كشور باشند. بديهي است كه ايجاد ظرفيت پذيرش دانشجو يك باره امكان پذير نيست و هر دانشگاهي حداقل دو الي سه سال زمان لازم دارد تا به حداكثر ظرفيت پذيرش دانشجو برسد. از طرفي ميزان داوطلب ورود به دانشگاه هر سال افزوده مي شود.
به طوري كه ممكن است تعداد داوطلبان طي ده سال آينده از مرز سه ميليون نفر تجاوز كند. در صورتي كه هر دانشگاه آموزش حرفه اي بين المللي قادر باشد تعداد ۵۰۰۰ دانشجو را جذب نمايد براي جمعيت ۰۰۰/۳۵۰/۱ نفري پشت كنكوري فعلي نياز به تعداد ۲۷۰ دانشگاه جديد است. با در نظر گرفتن تعداد سه ميليون نفر داوطلب آتي ساخت تعداد ۶۰۰ دانشگاه جديد بايد در نظر گرفته شود. اين موضوعي خيالي نيست بلكه بسيار جدي است.

شبكه آزمايشگاههاي ملي توسعه در گفت وگو با مدير كل دفتر پشتيباني پژوهشي وزارت علوم
نظمي با نام شامتك
الهام رضاخاني
اشاره: تجهيزات و امكانات آزمايشگاهي موجود در دانشگاه هاي كشور نيازمند نظم و ساماندهي است. در صورت تحقق اين امر ضمن اطلاع از ميزان و توان شبكه آزمايشگاهي دانشگاهي، استفاده بهينه از اين امكانات افزايش يافته و راه براي پژوهشگران داخلي و خارجي و حتي بخش خصوصي گشوده مي شود. در اين راستا طرحي تحت عنوان «شامتك» يا همان شبكه آزمايشگاه هاي ملي توسط وزارت علوم،تهيه شده است. در رابطه با اين طرح گفت وگويي با دكتر حسن شريفي، مدير كل دفتر پشتيباني پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري صورت گرفته است كه در پي مي آيد.
* درباره اهداف دفتر مديريت پشتيباني پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در زمينه طرح شامتك توضيح دهيد.
اگر تجهيزات موجود در دانشگاه ها را تحت يك نظم درآوريم امكان استفاده از آنها را بهتر مي شناسيم كه در اين صورت همكاري بين دانشگاه ها افزايش يافته و راه براي پژوهشگران از سراسر كشور، و حتي پژوهشگران خارجي و بخش خصوصي گشوده مي شود و پژوهشگران دسترسي آسانتري به اين تجهيزات پيدا مي كنند. در همين راستا طرح «شامتك» يا همان شبكه آزمايشگاه هاي ملي توسعه كشور راه اندازي شده و در كنار آن به تعريف شامتك هاي كوچكتر از قبيل شامتكهاي موضوعي استاني پرداخته شده است كه مي توان به شامتك كشاورزي استانهاي شمالي كشور چون شبكه آزمايشگاه هاي ملي توسعه دانشگاه هاي گيلان، مازندران و گرگان اشاره كرد. اين دانشگاه ها در منطقه مستعد كشاورزي كشور قرار گرفته اند كه پيرو اين طرح هرگونه تجهيزات و ادوات كشاورزي خود را در يك پايگاه اطلاعاتي معرفي مي كنند، بعد از اين كار مشخص مي شود كه توان تجهيزات كشاورزي كشور در منطقه شمال به چه ميزان است.
* اشاره كرديد به بحث «شامتك» در رشته كشاورزي در منطقه شمال كشور، چرا فقط اين طرح در شمال كشور شروع شده و در ساير رشته ها و دانشگاه ها اجرا نشده است؟
- اين حركت به عنوان يك گام الگويي و آزمايشي در حال اجرا است و براي اينكه برنامه ها به بهترين شكل پيش رود بايد الگوسازي درستي در اين رابطه انجام شود و نمي توان يك نسخه را به طور عام براي تمام دانشگاه ها پيچيد. اين طرح از منطقه شمال كشور آغاز شده چون سه دانشگاه مذكور زودتر از ساير دانشگاه ها، در اين رابطه اعلام همكاري كردند، ضمن اينكه تنها دانشگاه تخصصي كشاورزي كشور در گرگان واقع شده است. يعني در منطقه بسيار مهم توسعه كشاورزي كشور واقع شده است بنابراين فعاليتهايي تحت پوشش اين طرح در اين سه دانشگاه تقسيم شده است. به عنوان مثال: دانشگاه گرگان در زمينه پژوهشهاي چوب و كاغذ فعاليت دارد و دانشگاه مازندران در حيطه مركبات كار مي كند. اما يك نكته اين كه اين طرح از دانشگاه هاي بزرگ مثل دانشگاه تهران آغاز نشده است. چون هماهنگ كردن دانشگاه هاي بزرگ در گام اول كار سختي است و دوم اينكه دانشگاه تهران داراي تعداد زيادي وسايل و تجهيزات است كه نمي توان آن را در قالب يك «شامتك» تعريف كرد، به همين دليل اين طرح از دانشگاه هاي كوچكتر شروع شده و در صورت موفقيت در ساير دانشگاه ها نيز اجرا مي شود.
* بارزترين خصوصيت «شامتك» چيست؟
- در اين طرح صرفه جويي و مصرف بهينه و سرويس دهي به ديگر دانشگاه ها مورد نظر است. مجموعه امكانات در شبكه به صورت on Line در اختيار عموم قرار گرفته و منجر به تعامل بهتر بين دانشگاه ها مي شود، همان گونه كه در كشور ژاپن نيز اين امر به خوبي قابل مشاهده است.
* اجراي اين طرح از چه زماني آغاز شده و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چه همكاري  و يا حمايتي در اين رابطه انجام داده است؟
- اجراي طرح از مرداد سال جاري آغاز شده است و مبادله دانشجو به صورت همكاري هاي منطقه اي صورت مي گيرد. وزارت كشاورزي نيز در حال الحاق به اين طرح است. امكانات داده شده از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به صورت وام خريد تجهيزات در اختيار دانشگاه ها قرار مي گيرد. اين تسهيلات به طور دائم وجود دارد.
* در مورد «فرصت مطالعاتي» استادان از سوي دفتر مديريت پشتيباني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چه اقداماتي صورت گرفته است؟
- در اين رابطه دو برنامه موجود است كه يكي از آنها ابلاغ شده و ديگري به صورت نمونه در حال اجرا است. بر اساس برنامه اي كه در حال اجرا است آيين نامه فرصت مطالعاتي استادان دانشگاه از حالت متمركزي كه در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در مورد آن تصميم گيري مي شد به دانشگاه ها واگذار شده است. در اين آيين نامه اختيار تعيين سهميه فرصت مطالعاتي براي استادان دانشگاه به ستادي واگذار شده است كه به تشخيص رئيس دانشگاه تشكيل مي شود، هدف آن نيز حمايت از دانشگاه ها در اين گونه تصميم گيري ها است.

گزارشي از هزينه هاي ثبت نام در آزمون هاي سراسري
افزايش ۱۰ درصدي
آزاده اكبري
نرخ ثبت نام در آزمون دانشگاه سراسري، امسال رقمي نزديك به ۸۰۰۰ تومان شد. داوطلباني كه مي خواستند در سه گروه غيرانتفاعي، تربيت معلم و پيام نور هم شركت كنند بايد علاوه بر سه هزار و ۳۰۰ تومان هزينه شركت در آزمون، براي هر گروه جداگانه ۸۸۰ تومان مي پرداختند و در پايان هم ۲۰۰۰ تومان هزينه پست محاسبه مي شد. چنين رقمي براي داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامي در رشته هاي غيرپزشكي يا فقط پاره وقت ۵ هزار و ۱۰۰ تومان، رشته هاي غيرپزشكي به علاوه پاره وقت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و رشته هاي پزشكي ۵ هزار و صد تومان است كه علاوه برآن هم مبلغ ۸۵۰ تومان به عنوان هزينه پستي دريافت شد.
در كنار اين ارقام واقعيت ها نشان دهنده آن است كه ۶ ميليون ايراني در فقر مطلق به سر مي برند كه مطمئناً از اين ۶ ميليون كسي حتي روياي ورود به دانشگاه را هم در ذهن نمي پروراند. اما ايران از لحاظ شاخص درآمد سرانه ملي هم در جهان در رتبه ۱۰۹ قراردارد. درآمد سرانه هر ايراني سالانه ۱۶۴۹ دلار است و پرداخت ۱۰ دلار از اين درآمد ناچيز براي شركت در آزمون دانشگاه آن هم از نوع دولتي زياد به نظر مي رسد.
قيمت دفترچه هاي كنكور سال ۸۲ ، ۳۰۰۰ تومان و براي ثبت نام در هر گروه غيرانتفاعي، تربيت معلم و پيام نور ۸۰۰ تومان محاسبه شده بود. اين رقم ها بدين معناست كه اين قيمت ها نسبت سال قبل، رشدي ۰۹/۹ درصدي داشته است. هرچند مسئولان برگزاري آزمون هاي كشور با توجه به نرخ رشد ۱۶ درصدي تورم، افزايش هزينه ها را هم ناشي از آن مي دانند اما براي رد چنين ادعايي كافيست نگاهي به نوع كاغذ و كيفيت چاپ اين دفترچه ها نمود به ويژه آن كه بخش اعظمي از دفترچه هاي مزبور اصلاً تغييري نمي كنند.
در جدول زير درآمد سازمان سنجش را تنها از فروش دفترچه هاي كنكور در سراسر كشور نشان مي دهد. چنين ارقامي براي دانشگاه آزاد اسلامي با توجه به تفاوت قيمت  دفترچه ها تقريباً دو برابر مي شود.
يعني دفترچه هاي كاهي با چاپ هاي بسيار معمولي براي سازمان سنجش ۴ ميليارد تومان درآمد ايجاد مي كنند. آيا چنين درآمدي با توجه به شركت نكردن بسياري از كنكوري ها در آزمون رقم كمي است؟
اين ارقام براي آزمون هاي كارشناسي ارشد و دكترا سرسام آور مي شوند. هزينه ثبت نام آزمون كارشناسي ارشد سال ۱۳۸۳ دانشگاه آزاد اسلامي ۱۷ هزار تومان است كه علاوه برآن ۴۰۰ تومان زمان دريافت دفترچه ثبت نام و ۸۵۰ تومان نيز به عنوان هزينه پستي از داوطلب دريافت مي شود.
جالب اينجاست كه اگر پست طرف حساب برگزاركنندگان آزمون است چطور در مورد دانشگاه دولتي هزينه پست ۲۰۰۰ تومان مي شود، اما دانشگاه آزاد فقط ۸۵۰ تومان بابت هزينه پست دريافت مي كند؟
در كنار هزينه ثبت نام دفترچه، مخارج ديگري هم به سبد هزينه هاي خانوارهاي ايراني خواسته يا ناخواسته تحميل مي شود. از هزينه اياب و ذهاب و فتوكپي و غيره كه بگذريم هر داوطلب بايد ۴ قطعه عكس ضميمه مداركش كند و اين بدان معناست كه سالانه ۸۵۶/۸۰۱/۵ قطعه عكس دور ريز مي شوند. عكس هايي كه حداقل ۸۰۰ تومان و حداكثر سه هزار تومان براي خانواده ها هزينه در برداشته اند.
با توجه به درآمد خانواده هاي ايراني و نسبت خانواده هاي كم درآمد به كل جمعيت، پرداخت چنين هزينه هايي براي برخي از آنها دشوار به نظر مي رسد . در حالي كه اعتراضات زيادي از سوي دانشجويان نسبت به پذيرش دانشجوي پولي در دانشگاه هاي دولتي تا به حال انجام گرفته است،  به نظر مي رسد روند «پول سالاري» در دانشگاهها كم كم دارد به سطوح بالا مي رسد.
دانشگاه كه زماني پله پرتاب بسياري از خانواده هاي كم درآمد به سوي آينده اي روشن محسوب مي شد حالا انگار دارد تنها درصد ويژه اي از افراد جامعه را در خود جاي مي دهد. طبقاتي شدن آموزش معضلي است كه درآمدزايي دانشگاه براي آن توجيه خوبي به نظر نمي رسد.
تعداد شركت كنندگان در گروه هاي غيرانتفاعي تربيت معلم و پيام نور در سال ۸۲
۴۴۵‎/۴۹۱نفر
تعداد شركت كنندگان در آزمون سراسري سال ۸۳
۴۶۴ ۱‎/۴۵۰‎/نفر
درآمد سازمان سنجش
۴۰۰/۹۶۲/۷۶۰/۱۱ ريال
درآمد سازمان سنجش
۰۰۰/۳۱۲/۸۶۵/۴۷ ريال

كوتاه از دانشگاه
اعتراض به افزايش شهريه دوره شبانه دانشگاههاي دولتي كرمانشاه
برخي  دانشجويان  دوره  شبانه  دانشگاههاي  دولتي  در كرمانشاه  از بالا بودن  ميزان  شهريه  گله مندند.
آنان با تاكيد براينكه  شهريه  دوره  شبانه  دانشگاههاي  دولتي  در سال  تحصيلي  جاري  بين  ۶۳ تا ۸۶ درصد افزايش  يافته  از مسئولان  خواستند با تجديد نظر در ميزان  شهريه ها، زمينه  را براي  تحصيل  آنان  فراهم  كنند.
مصطفي  تقي زاده  يكي  از دانشجويان  دوره  شبانه  دانشكده  ادبيات  دانشگاه  رازي  كرمانشاه  گفت : شهريه  دوره  شبانه  در سال  تحصيلي  ۸۲ يك باره  تا ۸۶ درصد افزايش  يافت  كه  اين  امر دانشجويان  را در تنگنا قرار داده  است . وي  افزود: به  عنوان  مثال  شهريه  ترم  اول  رشته  زبان  انگليسي  در سال  ۸۱ يك  ميليون  ريال  بود كه  در سال  ۸۲ به  يك  ميليون  و ۸۶۰ هزار ريال  افزايش  يافته  است . وي  با اشاره  به  اينكه  مسئولين  دانشگاه  افزايش  شهريه ها را به  خاطر توسعه  امكانات  آموزشي  عنوان  كرده اند گف
ت : عليرغم  افزايش  شهريه  در امكانات  دانشگاه  پيشرفت  قابل  توجهي  حاصل  نشده  است . سهراب  امامي  يكي  ديگر از دانشجويان  گفت : شهريه  ترم  اول  رشته  مشاوره  در سال  ۸۱ يك  ميليون  و يكصد هزار ريال  بود كه  در سال  ۸۲ به  يك  ميليون  و۸۰۰ هزار ريال  افزايش  يافته  است .
وي  با تاكيد بر اين  كه  تا دوشنبه  هفته  آينده  به  دانشجويان  فرصت  داده  شده  كه  شهريه ها را پرداخت  كنند افزود: دانشجويان  دوره  شبانه  دانشگاه  رازي  كرمانشاه  براي  پرداخت  شهريه  دو راه  در پيش  رو دارند يا شهريه  را در موعد مقرر پرداخت  نمايند يا ترك  تحصيل  كنند.مسئول  امور شبانه  دانشگاه  رازي  كرمانشاه  در اين باره گفت: گران  شدن  شهريه هاي  دوره   شبانه  بدون  اطلاع  قبلي  نبوده  است .
دكتر نيك  رهي  افزود: گران  شدن  شهريه هاي  دوره  شبانه  در سال  ۸۲ با تصويب  هيأت  امناي  دانشگاه هاي  سراسر كشور صورت  گرفته  است .
وي  گفت : گران  شدن  شهريه  دوره  شبانه  در دفترچه  شماره  دو به  اطلاع  دانشجويان  رسيده  و شهريه هايي  كه  در حال  حاضر اخذ مي شود دقيقاً مطابق  با مصوبه  درج  شده  در دفترچه  شماره  دو است . دكتر نيك  رهي  در مورد كمك  به  دانشجويان  براي  پرداخت  شهريه  گفت : اخيراً براي  كمك  به  پرداخت  شهريه  دانشجويان  ورودي  ۸۲ تسهيلاتي  اختصاص  يافته  است .
وي  افزود: اين  تسهيلات  به  صورت  قرض  الحسنه  است  و براي  دانشجويان  مقطع  كارشناسي  تا چهار نوبت ، هر نوبت  دو ميليون  ريال  و براي  دانشجويان  كارشناسي ارشد دو نوبت ، هر نوبت  ده  ميليون  ريال  است  كه  دانشجويان  مي توانند اين  وام  را پس  از اخذ مدرك  خود پرداخت  كنند.
برگزاري آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد دو هفته به تعويق افتاد
زمان برگزاري آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه آزاد اسلامي سال ۱۳۸۳ به دليل تقارن با آزمون استخدامي ادواري، به مدت دو هفته به تعويق افتاد.
اين آزمون كه قرار بود در روزهاي دهم و يازدهم ارديبهشت ماه سال آينده برگزار شود، با دو هفته تعويق در روزهاي ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت ماه ۱۳۸۳ برگزار مي شود.
وزارت ارشاد كمك نكرد بن كتاب دانشجويان قطع شد
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كمك هاي خود را قطع كرده و ما طي چند سال گذشته قادر به توزيع بن كتاب در ميان دانشجو نبوديم.
دكتر ضيايي معاون دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي تهران با اعلام اين مطلب گفت: در حال حاضر توزيع بن كتاب ميان دانشجويان به اعتبارات دانشگاه بستگي دارد و قطع كمك هاي وزارت ارشاد براي خريد بن كتاب از سال گذشته، شرايط را براي دانشگاه ها دشوارتر ساخته است.
وي گفت: اقدامات اوليه و مكاتبات با وزارت ارشاد انجام شده تا براي دانشگاه سهيمه بن كتاب كنار بگذارند.
كانون هاي دانشجويي سلامت رفتار گرفتار سياست بازي مديران
بخش عظيمي از فعاليت هاي كانون هاي دانشجويي سلامت رفتار صرف سياست بازي تبليغاتي برخي مديران شده است.
دكتر آرش آروين دبير كانون هاي دانشجويي سلامت رفتار، با اعلام اين مطلب نبود اهداف مشخص و تناسب ميان محورهاي فعاليت كانون ها و نيازهاي اساسي دانشگاه و جامعه را از دست رفتن بودجه هاي عظيم دانست و گفت: محور فعاليت  كانون هاي دانشجويي در طول سال گذشته تا حدود زيادي وابسته به شرايط سياسي و اقتصادي جامعه بوده است.

ستون شما
درنامه يك استاد دانشگاه به رئيس جمهورابراز شد
سفر خانوادگي مسئولان وزارت علوم به مكه

رئيس جمهور انديشمند و آزاده جناب آقاي خاتمي
با سلام و عرض خسته نباشيد
اي كاش فرصتي فراهم مي شد تا گزارشي را تقديم نمايم و دل خسته و نگران و مالامال از سوز شما را مرهمي گذارم ليكن چاره اي نيست، ما هم امروز دل شكسته و نگران هستيم.
جنابعالي خود مستحضريد كه آموزش عالي كشور حداقل طي ۶ ماه نخست سال فاقد متولي بوده است. جناب آقاي دكتر معين عملاً در خلال ايام مزبور تمامي توجه و برنامه هاي خود را به لايحه تغيير ساختار وزارت علوم معطوف نمودند و از نظر روحي نيز بسيار خسته و كم حوصله بودند. چنانكه گاهي مرتبطين به ايشان حداقل به مزاح عنوان مي كردند كه دكتر معين در حالت كما است. متعاقباً مسئله استعفاي ايشان و معرفي وزير جديد فرصتي قريب دو ماه را از كف ربود. پس از استقرار وزير جديد وزارتخانه در دو پروژه مهم برنامه چهارم و لايحه بودجه ۸۳ مشغول گرديد. سئوالي كه از محضر جنابعالي دارم اين است كه:
آيا در هنگامه اي كه وزارت علوم به مدت ۸ ماه فاقد انسجام و تحرك لازم و كافي مديريتي بوده است و در هنگامه اي كه لايحه بودجه ۸۳ با حداكثر ده درصد رشد در بودجه دانشگاه ها يعني حدود نصف درصد رشد تورم تقديم مجلس شده است و دفاع از افزايش بودجه دانشگاه ها در كميسيونها و صحن مجلس نيازمند حضوري سازمان يافته و فعالانه است و در هنگامه اي كه قرار است طرح ضعيف و تقريباً غيركارشناسانه پذيرش دانشجوي نوبت دوم به اجرا درآيد و در هنگامه اي كه هنوز هزاران نفر از هموطنان ما در اثر حادثه عظيم و تراژدي وحشتناك زلزله بم محتاج خدمات مبتني بر دانايي هستند و در هنگامه اي كه فصل امتحانات دانشگاه هاست و همزمان جمعي از نمايندگان در تحصن به سر مي برند و طي چند هفته آينده نيز يكي از حساس ترين انتخابات كشور انجام خواهد شد آيا وزير محترم علوم از جنابعالي براي سفر به مكه معظمه آنهم از تاريخ ۲۲ دي ماه لغايت ۱۹ بهمن ماه كسب اجازه نموده اند؟ آيا به نظر جنابعالي سفر خانوادگي ايشان به همراه جمع كثيري از مديران و مسئولين وزارت علوم و دانشگاه ها در اين ايام داراي توجيه منطقي و شرعي است؟ و آيا در اين يازده ماه سپري شده سال ۱۳۸۲ رشد و توسعه علم و فناوري در دنيا معطل روند جاري آموزش عالي كشور و لايحه تغيير ساختار و يا سفرهاي زيارتي مديران ارشد وزارت علوم و دانشگاه ها مانده است؟
اگر چنين است ما را نيز رخصت دهيد تا حداقل از ظلمي كه به خود و خانواده مان روا داشته ايم و به جاي سعي در صفا و مروه از سعي بي وقفه اي كه در عرصه هاي مختلف و از جمله آموزش عالي نموده ايم توبه نمائيم.
امضا محفوظ
دانشجوي مصدوم در زلزله بم مفقود شده است
دانشگاه علوم پزشكي كرمان با ارسال نامه اي به «همشهري دانشجو» اعلام كرد: سعيد كاملي علي آبادي دانشجوي ۱۹ ساله دانشكده پرستاري اين دانشگاه در زلزله بم مجروح و توسط يكي از هواپيماهاي ارتش به تهران منتقل گرديده است كه تاكنون از محل بستري و وضعيت نامبرده اطلاعي حاصل نشده است.حراست اين دانشگاه ضمن تقاضا از هم ميهنان در كمك به يافتن اطلاعاتي از اين دانشجو آورده است: از آنجا كه ممكن است دانشجوي مزبور دچار فراموشي شده باشد و با توجه به اين كه پدر و خانواده نامبرده با تحمل زحمات فراوان هنوز در نگراني و ناراحتي به سر مي برند، تقاضا مي كنيم در صورت هرگونه اطلاعي از وي با تلفن: ۴۴۴۵۰۶۷-۰۵۷۱ تماس بگيريد.
دانشگاه آزاد و مشكل جابه جايي
دانشجوي ترم ششم مقطع كارشناسي مديريت صنعتي دانشگاه آزاد واحد بافق هستم. در انتخاب هفتم شهرستان بافق زده بودم كه دست بر قضا همان جا افتادم. بنده معيل (داراي سه فرزند) و كارمند رسمي يكي از سازمانها هستم. در حال حاضر ترم ششم را مي گذرانم و مشكلات فراواني در ارتباط با تحصيل دارم. هفته اي سه يا چهار روز براي تحصيل از تهران به بافق مي روم. براي انتقال به مسئولان دانشگاه آزاد مراجعه كردم كه گفتند امكان پذير نيست، مگراينكه گواهي پزشكي مبني بر ابتلا به يك بيماري لاعلاج بياوريد! به سازماني كه در آنجا مشغول به كارم مراجعه كردم كه آنها هم گفتند انتقالي نداريم. حالا من مانده ام و مشكلاتي كه با آنها مواجه هستم. خواهش مي كنم لااقل بنده را به صورت دانشجوي ميهمان به تهران منتقل كنند، هزينه آن را هم مي پردازم.
دانشجوي تهراني دانشگاه آزاد - بافق

فراخوان
«همشهري دانشجو» وارد ترمي ديگر شد. اميد به اينكه با طي پله هاي ترقي،دوره هاي مختلف ليسانس،فوق ليسانس و دكترا را پشت سر بگذارد.
اين آرزو به تحقق نمي پيوندد مگر با كمك شما اساتيد و دانشجويان عزيز، تا در اين سخنگاه با مطالب، ديدگاه ها، گزارش ها و حتي مصاحبه هاي خود همشهري دانشجو را ياري كنيد.
«همشهري دانشجو» شما را فرا مي خواند تا در رسيدن به اين هدف والا ياريگر ما باشيد.
با تماس خود ما را سرافراز كنيد.
تلفن: ۲۰۴۹۵۰۹ - نمابر : ۲۰۵۸۸۱۱ - روابط عمومي:۲۰۴۵۳۲۰
نشاني اينترنتي:
Daneshjoo@Hamshahri.org
Daneshjoo@Hamshahri.net

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |