دفاع مدرس صادقي از فيلم گاوخوني
ايسنا - گاوخوني افخمي گروهي را موافق خود كرده و گروهي را مخالف. اما در اين ميان نظر و عقيده جعفر مدرس صادقي، نويسنده <گاوخوني> اهميت فراواني دارد، رماني كه افخمي فيلمنامه فيلمش را از آن اقتباس كرده است.
مدرس صادقي معتقد است فيلم را بايد دو مرتبه ديد تا به آن حسي كه لازم است، رسيد. او مي گويد كه در هنگام مطالعه كتاب و نيز تماشاي فيلم، بايد شش دانگ حواس جمع باشد، يعني بايد خوب گوش كرد و خوب ديد.
براي خستگي حاضران در سالن هاي سينما نيز او دلايل خاص خود را دارد: <معلوم است كه وقتي از صبح تا شب فيلم ببيني، خسته مي شوي. گناه اين خستگي را نبايد به گردن گاو خوني انداخت.>
در فيلمنامه اقتباسي، اولين موضوعي كه مطرح مي شود ميزان وفاداري فيلمنامه نويس به مرجع است و طبعا اين جعفر مدرس صادقي است كه بايد بگويد افخمي تا چه اندازه به رمانش وفادار مانده است. <او خيلي وفادار مانده و يك راه حل خوب براي تبديل كردن اين داستان به فيلم پيدا كرده. وفادار ماندن به متن به اين معنا نيست كه همه چيز داستان بدون دخل و تصرف به تصوير دربيايد. اين يك تصوير كليشه اي از اقتباس سينمايي است كه معمولا هم نتيجه خوبي نمي دهد. عالم سينما با عالم داستان بسيار متفاوت است.>
به رغم عقيده خيلي ها، رودخانه و مرداب نه در داستان و نه در فيلم، نماد هيچ چيز نيست. افخمي رئيس كتابفروشي را در فيلم قوزه دار نكرده و صحنه قايق سواري خانواده مسافر را متفاوت با آنچه در كتاب آمده، درآورده است. مدرس صادقي مي گويد: <اما شخصيت شاعري كه در فيلم ترسيم شده... افخمي، ساسان پارسي را براي اين نقش انتخاب كرده و به نظرم انتخاب خيلي درستي هم بوده است.>
|