درحاشيه خبرها
خرسندي مردم از افزايش تنوع و كاهش قيمت لوازم خانگي
معصومه موسي وند
نمايشگاه لوازم خانگي هفته گذشته در شرايطي به كار خود پايان داد كه بازديدكنندگان حاضر نبودند از نمايشگاه دل بكنند. اولين باري بود كه تا اين حد محصولا ت متنوع لوازم خانگي ارزان قيمت به نمايش گذاشته مي شد و مصرف كنندگان مي توانستند محصولا ت ايراني و خارجي را از لحاظ قيمت و تا حدودي كيفيت باهم مقايسه كنند.گرچه روز سوم نمايشگاه هوا باراني و سرد بود؛ اما اين تنوع در طرح و رنگ به حدي براي مردم جذاب بود كه در اين روز نمايشگاه لوازم خانگي شلوغ ترين روز كاري خود را طي سه سال گذشته تجربه كرد.
خانم الهه طيبي، يكي از بازديدكنندگان اين نمايشگاه به خبرنگار ما گفت: سالهاي پيش اگر كسي مي خواست يك جاروبرقي بخرد حداكثر ۱۰ شركت آن را ارائه مي كردند. اما امسال اين تعداد شايد از ۴۰ شركت گذشته و من براي انتخاب از ميان اين همه مدل جاروبرقي گيج شده ام.وي ادامه داد: قيمت ها هم در حال كاهش است و ديگر بسياري از لوازم خانگي نظير ماشين لباسشويي، يخچال فريزر، ماشين ظرفشويي و غيره متعلق به ثروتمندان نيست و هر خانواده اي مي تواند باتوجه به وسع مالي خود يك مدل را انتخاب كند.اكثر بازديدكنندگان چنين نظري دارند.مردم معتقدند: وضع بازار لوازم خانگي از لحاظ قيمت و تنوع خيلي بهتر شده و تنها نگراني كه وجود دارد عدم تجربه براي انتخاب بهترين محصول است، زيرا با كيفيت نامهاي جديد چندان آشنايي ندارند.تعداد شركتها براي زمان و ميزان ارائه خدمات پس از فروش نيز در حال افزايش است. اكثر شركتها ضمانت وسايل برقي را بالا برده اند. به عنوان مثال، يك نوع جارو برقي با ضمانت سه ساله و قيمت ارزان در نمايشگاه به نمايش درآمده بود.محمد مهدي حاجي صادقي، عضو هيأت مديره انجمن لوازم خانگي نيز با تأييد اين موضوع به خبرنگار ما گفت: كاهش تعرفه واردات لوازم خانگي به نفع مردم تمام شده است. زيرا شركتهاي داخلي براي رقابت با خارجي ها بر تنوع و كيفيت محصولات خود افزوده اند و قيمت هاي خود را نيز كاهش داده اند.وي ادامه داد: رقابت شديد به نفع مردم تمام مي شود. گرچه ممكن است برخي توليد كنندگان تحت فشار قرار گيرند؛ اما اگر ايران به بازارهاي جهاني و سازمان جهاني تجارت بپيوندد چاره اي جز اين وجود ندارد و توليد كنندگان ايراني بايد به رقابت آزاد عادت كنند.وي افزود: سياست كاهش تعرفه واردات كه از سوي وزارت صنايع پيگيري مي شود در نهايت به نفع مصرف كنندگان است و توليد كنندگان نيز بايد خود را با اين وضعيت به صورت تدريجي وفق دهند.
|