چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۲ - Feb 18, 2004
شهرداري به زوجهاي تهراني يك ميليون تومان وام مي دهد
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، پرداخت يك ميليون تومان وام قرض الحسنه ازدواج را براي زوج هاي جوان تهراني تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در لايحه ۲ فوريتي كه ديروز در جلسه علني شوراي شهر به تصويب رسيد آمده است: به منظور تشويق جوانان در عمل به سنت حسنه ازدواج و كمك به تامين هزينه هاي اوليه تشكيل زندگي مشترك، شهرداري تهران مجاز است نسبت به اختصاص ۲۰۰ ميليارد ريال در بودجه سال ۸۳ براي اعطاي قرض الحسنه ازدواج تا سقف يك ميليون تومان براي هر زوج جوان تهراني اقدام كند.
براساس تبصره هاي اين لايحه، تامين معادل رقم مذكور توسط صندوق انصارالمجاهدين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مبلغ وام ازدواج شهرداري به ۴۰۰ ميليارد ريال مي رسد.آئين نامه اجرايي اين مصوبه نيز ظرف مدت يك ماه آينده توسط شهرداري تهران تهيه و جهت تصويب به شوراي شهر ارائه خواهد شد.گفتني است كه پيشنهاد شهرداري براي اعتبارات اين وام ۳۰۰ ميليارد ريال بود كه شوراي شهر اين مبلغ را به چهار صد ميليارد رساند و شهرداري نيز موافقت خود با اين اقدام شورا اعلام نمود .
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در دفاع از فوريت اين لايحه، ازدواج را يكي از مهمترين بحث هاي زندگي هر فرد دانست و گفت: كمك به تحقق ازدواج وظيفه ديني، فرهنگي و اجتماعي است.
وي با بيان اينكه هم اكنون وامي كه از طريق بانك ها براي ازدواج در اختيار جوانان قرار مي گيرد به لحاظ مقدار و كيفيت پاسخگوي نيازها نيست افزود: در گفت وگو با سردار صفوي فرمانده سپاه پا سداران انقلاب اسلامي توافق شده است تا وام مذكور از طريق صندوق انصارالمجاهدين در اختيار زوج هاي جوان قرار گيرد.احمدي نژاد افزود: بخشي از اعتبارات اين وام توسط شهرداري و بخشي نيز از اعتبارات صندوق انصارالمجاهدين و توسط سپاه پاسداران تامين خواهد شد.
شهردار تهران گفت: سالانه حدود ۵۰ هزار ازدواج در تهران اتفاق مي افتد كه ۲۰ هزار مورد آن از طريق بانك ها وام مي گيرند و ۳۰ هزار مورد آن نياز به ياري و كمك جديد دارند.
از سوي ديگر با تصويب شوراي شهر، اولين پاركينگ طبقاتي با مشاركت بخش خصوصي در تقاطع خيابان شريعتي - ظفر احداث مي شود.از سوي ديگر شهردار تهران ديروز هنگام بررسي يك فوريت لايحه مجوز اجراي طرح سيستم مكانيزه اتوبوسراني و تاكسيراني، از مذاكره شهرداري با يك بانك آلماني جهت دريافت تسهيلات خبر داد.
احمدي نژاد گفت: شهرداري براي اجراي طرح مكانيزه كردن سيستم اتوبوسراني و تاكسيراني در تهران با يك بانك آلماني جهت دريافت وام ۲۵ ميليون دلاري درحال مذاكره است.
احمدي نژاد افزود: درصورت تصويب شوراي شهر، براساس توافقات به عمل آمده ميان شهرداري و يك بانك آلماني مقرر شده كه اين بانك ۲۵ ميليون دلار وام جهت تجهيز ناوگان تاكسيراني و اتوبوسراني به سيستم مكانيزه در اختيار شهرداري قرار  دهد.گفتني است به دليل مخالفت برخي اعضاي شوراي شهر به يك فوريت اين لايحه، فوريت آن سلب گرديد و لايحه به صورت عادي در كميسيون ها بررسي و سپس در صحن شورا بررسي خواهد شد.در جلسه ديروز شورا همچنين، بزرگراه دردست احداث لشكرك (در شمال) تا بزرگراه آزادگان (در جنوب) به طول ۳۰ كيلومتر به نام امام علي (ع) نامگذاري شد.
از سوي ديگر مهندس چمران رئيس شوراي شهر در ابتداي جلسه شورا گفت: شوراي شهر براي تعاوني هاي مسكن ۲۰ درصد تخفيف عوارض ساختماني را تصويب كرده كه از سال آينده اعلام خواهد شد.وي همچنين نحوه انعكاس خبر مربوط به حذف پاركينگ و تبديل آن به مسكوني به نقل از يكي از اعضاي شوراي شهر را نادرست خواند و گفت: اصلا مسأله حذف پاركينگ مطرح نبوده بلكه مقررات خاصي گذاشته شده تا در كوچه ها و معابر و جاهايي كه به لحاظ شهرسازي امكان ساخت پاركينگ نيست،  شهرداري با دريافت عوارض پاركينگ در همان مناطق براي ساخت پاركينگ عمومي اقدام كند.

توسعه شهري شمال غرب تهران
۲۶ طرح عمران شهري و فرهنگي در شمال غرب تهران به بهره برداري رسيد
002490.jpg
شهردار منطقه ۲۲ تهران ديروز اعلام كرد: ۲۶ طرح عمراني، خدماتي، فرهنگي و ترافيكي همزمان با دهه فجر در شمال غرب تهران مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، دكتر اصغر نصيري با بيان اين مطلب كه كليه طرح هاي عمران شهري و زيست محيطي در شمال غرب تهران با بهره گيري از مشاركت فرهيختگان، شخصيت ها و نهادهاي علمي و نيز طرح تفصيلي به عنوان سند بالادستي اجرا مي شود، افزود: با تخصيص اعتباري بالغ بر ۳۰ ميليارد ريال ۱۳ طرح فني و عمراني، ۶ طرح خدماتي و فضاي سبز، ۵ طرح فرهنگي و اجتماعي و ۲ طرح ترافيكي افتتاح شد و بهره برداري از آنها تاثير بسزايي بر سيماي عمومي منطقه و افزايش سرانه خدمات شهري خواهد گذاشت.
وي گفت: ۶ بوستان محلي شامل نيلوفر در سه راه زيبادشت، نسترن در بلوار گلها، بنفشه در هوانيروز، رز در سه راه انديشه، چشمه در شهرك چشمه و پامچال و سپيدار با تخصيص اعتباري بالغ بر سه ميليارد و ۳۰۰ ميليون ريال مجموعا در زميني به وسعت ۷۰ هزار مترمربع مورد بهره برداري قرار گرفت.
شهردار منطقه ۲۲ تهران، همچنين با اشاره به سرانه فضاي فرهنگي و ورزشي منطقه گفت:  افزون بر ساخت نخستين زمين ورزشي چمن مصنوعي در جنوب بوستان فجر و پيست اسب دواني در بوستان جنگلي چيتگر، ۲ كتابخانه عمومي در محله هوانيروز و بلوار گلها و نيز محوطه و ساختمان اداري بوستان چيتگر با تخصيص اعتباري بالغ بر چهار ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال افتتاح شد.
نصيري افزود: با تخصيص اعتباري بالغ بر ۱۵ ميليارد ريال، ۱۳ طرح فني و عمراني ازجمله ۴ آبنما در بوستان هاي فجر، كوكب، چيتگر و ميدان لاله احداث شده كه به مناسبت دهه فجر مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گفته وي، احداث ۳۵ متري صدرا، ميدان اتريش، بهسازي معابر اصلي دهكده المپيك، توقفگاه ميان راهي تهران - كرج، آبنما و فواره ميدان اميركبير و آماده سازي و بهسازي معابر شهرك هوانيروز - حدفاصل بلوار اميركبير ۲۴ متري هوانيروز از ديگر پروژه هايي است كه مورد بهره برداري قرار گرفت.

نگاه
002493.jpg

شهردار تهران:
اگر خدمت به مردم در اولويت مجلس قرار گيرد شهر تهران هم منتفع خواهد شد
محمود احمدي نژاد گفت: تمام هم و غم يك مجلس كارآمد، بايد خدمت به مردم باشد و چنين مجلسي مي تواند به پيشرفت تمام بخش هاي كشور از جمله تهران كمك كند.
شهردار تهران در گفتگوي اختصاصي با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه مجلس تا چه اندازه مي تواند در پيشبرد سياست هاي مديريت جديد شهرداري تاثير گذار باشد، اظهار داشت: اداره كشور و شهر بزرگي مثل تهران بدون هماهنگي و انسجام بين بخشهاي مختلف امكانپذير نيست.وي افزود: مجلس پايه تصميم گيري هاي كشور است و براساس فرمايش امام راحل (ره) مجلس در راس همه سازمان ها و امور كشور قرار دارد، مجلس مي تواند تمام راه ها را باز و حمايت ها را جلب و موانع را رفع نمايد تا كارها با سرعت بالايي انجام شود.
احمدي نژاد اضافه كرد: هر چند بقيه نهادها هم اين نقش را دارند اما مجلس به دليل نقش كليدي در نظام، مي تواند موثرتر باشد. وي رسيدن به يك شهر مطلوب را تنها از طريق هماهنگي و همراهي همه نهادها و يك كار منسجم و خستگي ناپذير ممكن دانست و افزود: تمام هم و غم يك مجلس كارآمد بايد خدمت به مردم باشد و چنين مجلسي مي تواند به پيشرفت تمام بخش هاي كشور از جمله تهران كمك كند. احمدي نژاد اضافه كرد:
خدمت، هويت حقيقي همه نهادهايي است كه در كشور تشكيل مي شود و اگر اين مساله از آنها گرفته شود، ديگر موجوديتي نخواهند داشت و ضرورتي هم به وجودشان نيست.
شهردار تهران در پاسخ به اين سوال كه انتظار شما به عنوان شهردار تهران از مجلس آينده چيست و انتظار داريد كه مجلس شهرداري تهران را در چه اولويت هايي همراهي نمايد، گفت: خدمتگزاري صادقانه، عادلانه و پيگير چيزي است كه امروز كشور ما به آن نياز دارد در همه بخش ها، انتظار ما اين است اگر چنين چيزي در اولويت قرار بگيرد، حتماً شهر تهران هم منافع خود را خواهد برد. وي افزود: در تهران به عنوان مركز كشور، حتماً بايد برنامه هاي ويژه اي طراحي شود چرا كه تهران انعكاس همه مسائل كشور است.
تصميمات بزرگ در تهران مي تواند مسائل كشور را متحول نمايد و الگويي براي همه كشور بشود.
احمدي نژاد تصريح كرد: تهران نيازمند مديريت واحد شهري است كه بتواند سياستگذاري زمين و مسكن، سياستگذاري انرژي، سياستگذاري هاي فرهنگي و اجتماعي را به طور هماهنگ طراحي و اجرا كند تا از ناهماهنگي ها و برخي كارهاي مخالف و متضاد در شهر جلوگيري كند و همه منابع را در جهت مثبت فعال كند.
شهردار تهران مصرف روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين در تهران را ناشي از ناهماهنگي ميان سازمان ها و دستگاه ها دانست و تأكيد كرد: اگر هماهنگي ميان بخش ها ايجاد شود، مي توان از محل صرفه جويي ناشي از اين هماهنگي شهر را ساخت و آباد كرد اما به دليل اينكه تصميم گيريها پراكنده است و به واسطه نگاه بخشي كه بر سازمان هاي مختلف حاكم است، انرژي ها در حال تلف شدن است و هيچ مركز تصميم گيرنده اي براي انسجام ميان بخش ها وجود ندارد. وي گفت: انتظار داريم كه مجلس مديريت واحد شهري را براي كلان شهرها به خصوص تهران سامان بدهد.
احمدي نژاد در ادامه مصاحبه با اشاره به اينكه بخشي از هزينه هاي تحميلي بر مردم تهران ناشي از حضور مراكز تصميم گيري كشور در تهران است، تأكيد كرد: بخشي از هزينه هاي تحميلي بر مردم بايد از منابع ملي تامين شود و يا حداقل راه هايي بر استفاده از منابع ملي پيش بيني شود و نمي توان همه هزينه ها را بر دوش مردم گذاشت.

بخشي ديگر از بزرگراه «شهيد صياد شيرازي» به بهره برداري رسيد
گروه شهري: بخشي از بزرگراه شهيد صياد شيرازي، واقع در شرق تهران ديروز (سه شنبه) با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، مهندس چمران رئيس شوراي شهر، جانشين فرمانده نيروي زميني و شماري از اعضاي شوراي شهر و مديران شهرداري به بهره برداري رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري مركز، دكتر احمدي نژاد در اين مراسم از تمامي نهادها و سازمان هايي كه موجب تسريع در اجراي پروژه هاي عمران شهري مي شوند تشكر كرده و به ويژه همكاري و مساعدت ارتش جمهوري اسلامي ايران را براي احداث و گشايش بزرگراه شهيد صياد شيرازي كه سهم قابل توجهي در ساماندهي ترافيك شمال شرق تهران خواهد داشت، بايسته سپاس دانست. دكتر احمدي نژاد با عذرخواهي از شهروندان به خاطر مزاحمت هاي ناشي از اجراي پروژه هاي متعدد عمراني در سطح شهر، ابراز اميدواري كرد با تحمل مردم و تلاش افزون تر مجريان طرح ها، طي سه تا چهار سال آينده شاهد سيمايي جديد و مطلوب از پايتخت كشور باشيم.
اين قطعه مسير، حد فاصل بزرگراه شهيد بابايي تا خيابان مغان و به طول يك هزار و ۳۰۰ متر است.
عرض كلي اين بزرگراه ۴۵ متر شامل دو باند عبوري رفت و برگشت است كه سه تقاطع غير همسطح و سه دهانه پل با اين بزرگراه تلاقي دارد.
مبلغ اوليه قرارداد احداث اين پروژه ۲۲ ميليارد ريال و زمان آغاز آن دي ماه سال ۷۸ بوده است.
به دنبال آغاز به كار شوراي جديد شهر و شهردار منتخب ايشان موانعي مانند لوله آب به قطر يك هزار و ۲۰۰ ميليمتر، معارض ملكي صنايع دفاع و ساير معارض هاي تأسيساتي گاز و برق كه موجب تأخير ۲۴ ماهه در بهره برداري از اين بزرگراه عنوان شده بودند، برطرف شد و پروژه روز گذشته به مرحله بهره برداري رسيد.
طرح ترن هوايي در تهران
از سوي ديگر معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : زمان  اجراي  طرح  ترن  هوايي در پايتخت  پس  از بررسي  تمامي جوانب  كار، به  زودي  اعلام  مي شود.
«حميد بهبهاني» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: دليل  تعويق  مراسم  كلنگ زني  در هفته  گذشته  كسالت  شهردار تهران  بود و اين  معاونت  پيگير زمان  اجراي  اين  طرح  در تهران  است .
وي اظهار اميدواري  كرد: با مشخص  شدن  تمامي جوانب  كار، اجراي  اين  طرح  به زودي  در تهران  اجرا شود.
وي افزود: طرح ساخت احداث  ترن  هوايي  در تهران قرار است  به  طول  شش  كيلومتر حد فاصل  ميدان  صادقيه  تا فرودگاه  مهرآباد طي مدت  ۲۴ ماه  اجرا شود.

ايران و مالزي مجتمع تفريحي، تجاري احداث مي كنند
مجتمع  فرهنگي ، ورزشي ، تفريحي  و فروشگاه  شماره  ۱۰ شهروند، در منطقه شهرك  اكباتان  در غرب  تهران  با مشاركت  ايران  و مالزي  ساخته  مي شود.شهردار تهران  در حاشيه  مراسم  كلنگ  زني  احداث  اين  مجموعه ، گفت : برنامه توسعه  فروشگاه هاي  شهروند در دستور كار قرار دارد.
«محمود احمدي نژاد» كه  در جمع  خبرنگاران  سخن  مي گفت ، افزود: شهروند بايد بيشتر در جهت  كمك  به  تنظيم  بازار و برطرف كردن  نيازها و صرفه جويي  در وقت  مردم  حركت  كند.وي  تصريح  كرد: شايد در اين  مقطع  توسعه  كيفي  بيشتر مد نظر باشد تا توسعه كمي ، با اين  حال  با توجه  به  گسترش  سريع  شهرتهران  مجموعه  هايي  مثل  شهروند اگر بخواهند پاسخگوي  نيازهاي  مردم  باشند، مجبورند توسعه  كمي  را نيز مدنظر قراردهند.وي  با اشاره  به  اينكه  قرار است  در منطقه  اكباتان  يك  مجتمع  بزرگ  فرهنگي ، ورزشي  و تفريحي  ايجاد شود، گفت : اين  منطقه  جوانان  بسيار خوبي  دارد و جمعيت  عظيمي  در اين  منطقه  زندگي  مي كنند كه  از نظرامكانات  فرهنگي ، تفريحي  و ورزشي در تنگنا هستند.احمدي  نژاد، به  استقبال  شهرداري  تهران  در انجام  سرمايه گذاري  هاي  مشترك در اين  نهاد، اشاره  كرد و گفت : اين  سرمايه گذاري  ها چه  از طرف  منابع  داخلي يا خارجي  تامين  شود، از آن  استقبال  مي كنيم .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |