پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۳ - Feb 19, 2004
ورزش
Front Page

پيكارهاي بين المللي جام تختي
درخشش فرنگي كاران ايران در روز اول
002553.jpg
گروه ورزشي: بيست وچهارمين دوره رقابت هاي بين المللي كشتي جام جهان پهلوان تختي با حضور ۱۳۸ كشتي گير از ۹ كشور در رشته كشتي فرنگي از صبح ديروز آغاز شد.
در رقابتهاي صبح اولين روز در حاليكه سالن ۱۲ هزارنفري ورزشگاه آزادي تقريبا خالي از تماشاگر بود، حسن رنگرز، قهرمان سال ۲۰۰۱ كشتي جهان با نتيجه ۱۱ بر صفر وحيد جام برسنگ را شكست داد.
حميدرضا باوفا قهرمان جوانان جهان نيز كه در گروهي دشوار قرار گرفته بود، در دور اول با قرعه استراحت روبرو شد.
 در وزن ۶۰ كيلوگرم نيز كشتي گيران شاخصي نظير حميدرضا نصيري، عبدالحميد رشماني، بهمن طيبي و آكوب مازالان (روسيه) بر حريفان خود غلبه كردند.
 در حساس ترين كشتي هاي وزن ۶۶ كيلوگرم، مهدي نصيري ۱۱ بر صفر ياسر صالح از سوريه را شكست داد و اربانيان (ارمنستان) ۴ بر يك بر آرش دوستي غلبه كرد.
همچنين شهاب شكري در رقابتهاي وزن ۷۴ كيلوگرم ۵ بر صفر امين كشكولي را شكست داد، آندره دمچكين (روسيه) ۳ بر صفر حريف تاجيكستاني را برد و حميد طاهرزاده ۴ بر صفر سعيد عباس زاده را مغلوب كرد.
در حساس ترين رقابتهاي وزن ۸۴ كيلوگرم، سيد حسين مرعشيان ۳ بر صفر گالستيان از ارمنستان را شكست داد، بهروز جمشيدي ۱۱ بر ۳ ويسي سووه از عراق را برد و روح الله ميكاييلي ۷ بر يك مقابل هومن شيدا پيروز شد.
رقابتهاي حساس  وزن ۹۶ كيلوگرم را رضا زيدوند بابرتري ۹ بر ۲ مقابل علي اكبر صادقي و الكساندر بزروچكين (روسيه) با برتري ۴ بر صفر مقابل علي ندم (عراق) به نام خود تمام كردند.
در وزن ۱۲۰ كيلوگرم نيز عليرضا غريبي، ملي پوش كشورمان در رقابت هاي جهاني فرانسه و برنده مدال برنز آسيا، در كشتي اول خود ۱۲ بر يك محسن بشينجي را شكست داد.
در ساير رقابت هاي مهم اين وزن، عليرضا اكبري، عضو تيم ملي جوانان در رقابتهاي تركيه و مهدي شربياني حريفان خود را شكست دادند.
ياسين بهرامي ضربه فني شد
همچنين در ادامه رقابت هاي وزن ۵۵ كيلوگرم، حميدرضا باوفا، قهرمان مسابقات جوانان جهان پس از استراحت دور اول در دور دوم با نتيجه ۱۰ بر صفر عبدالرضا ميراعلمي را شكست داد.
در ديگر كشتي حساس اين وزن محمدرضا مستعان ۵ بر ۴ مجيد يعقوبي را شكست داد. حادثه ديگر اين وزن شكست ضربه فني ياسين بهرامي مقابل محمدرضا قضايي بود.
شكست بهمن طيبي
در پيكارهاي مهم دور دوم وزن ۶۰ كيلوگرم هم سعيد سالكي با نتيجه ۵ بر صفر بهمن طيبي را شكست داد و سيد صابر ميرزاده، برنده مدال برنز جوانان جهان ۷ بر ۳ علي اف آذربايجاني را شكست داد.
نصيري سرگروه شد
دور دوم وزن ۶۶ كيلوگرم رقابت هاي كشتي فرنگي جام تختي با سرگروهي مهدي نصيري در گروه نهم پايان يافت.
در حساس ترين كشتي دور دوم اين وزن، مهدي نصيري ۳ بر يك شهرام خاكسار را شكست داد تا با توجه به پيروزي دور اول سرگروه شود.
در ساير رقابت هاي مهم نيز مهرزاد قلاوند بر حريف سوري خود غلبه كرد، وافادزه (روسيه) بر حريف آذربايجاني چيره شد و آزاد علي محمدپور ۱۰ بر صفر زكريا ناشد (سوريه) را شكست داد.
حاج عبدالحسين فيلي
روي در نقاب خاك كشيد
بامداد ديروز جامعه كشتي ايران در غم مرگ استاد بزرگ كشتي كشور، «حاج عبدالحسين فيلي» عزادار شد.
اين مربي كهنسال كشتي ايران كه او را «پدر كشتي ايران» مي ناميدند، حق بزرگي بر گردن كشتي و كشتي گيران كشور داشت.
مرحوم «فيلي» كه در بيمارستان بوعلي تهران بستري بود، صبح ديروز دار فاني را وداع گفت.
گروه ورزشي روزنامه همشهري درگذشت اين پير دير كشتي كشور را به خانواده و بازماندگان ايشان و جامعه ورزش كشور بويژه جامعه كشتي تسليت مي گويد.

رقابتهاي بين المللي واليبال نشسته ايران
جام طلايي در ايران ماند
گروه ورزشي: رقابتهاي بين المللي واليبال نشسته ايران با درخشش نمايندگان ايران پايان يافت. در اين مسابقه ها دو تيم ايثار و فجر كه در واقع از اعضاي ملي پوش واليبال نشسته تشكيل شده بود به فينال راه يافتند تا جام طلايي در ايران بماند.
در اين رقابتها به جز دو تيم يادشده تيم هاي قدرتمند آلمان، لهستان و عراق نيز حضور داشتند كه در كنار تيم هاي اميد و جوانان سطح كيفي مسابقات را بسيار بالا برده بودند.
پيش از جدال دو تيم آلمان و اميد ايران كه رقابت سختي براي مقام سوم داشتند در بازيهاي انجام شده تيم لهستان با شكست جوانان ايران پنجم شد و جوانان كشورمان و عراق به ترتيب ششم و هفتم شدند.

فوتبال دسته دوم جام آزادگان
صعود كاوه تهران به دسته اول ليگ ايران
گروه ورزشي: در هفته هجدهم فوتبال ليگ دسته دوم ايران (جام آزادگان) تيم كاوه تهران با پيروزي دو برصفر مقابل نيروي زميني به صدر جدول اين رقابتها صعود كرد.
در ساير بازي هاي اين هفته چوكاي تالش دو بر يك مغلوب غنچه ساري شد، اتكا دو بر يك فجر سپاه را شكست داد.
آرارات با همين نتيجه از سد شهرداري بوشهر گذشت.
اين تيم با مديريت نصرت الله كاوه و سرپرستي حسن آيين نام قدرت اول اين رقابتهاست و با گلهاي علي غفوري و هاني اميدي برابر نيروي زميني هم پيروز شد تا با ۳۴ امتياز به تنهايي در صدر جدول قرار گيرد، بعد از اين تيم، شهرداري بوشهر، شاهين بوشهر و مقاومت مرصاد شيراز ايستاده اند. صعود كاوه تهران به رقابتهاي دسته اول جام آزادگان قطعي است.

نخستين دوره مسابقه هاي سه گانه در تهران برگزار مي شود
گروه ورزشي: نخستين دوره مسابقات سه گانه قهرماني ايران گراميداشت دهه مبارك فجر در روزهاي ششم و هفتم اسفندماه سال جاري در مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار مي شود.
در اين مسابقات شركت كنندگان از ۱۵ استان در رشته هاي دوچرخه سواري، دووميداني و شنا با يكديگر به رقابت مي پردازند.
برترين هاي اين مسابقات به اردوي آمادگي تيم ملي سه گانه ايران براي شركت در رقابت هاي قهرماني آسيا كه فروردين ماه سال جاري در فيليپين برگزار مي شود، دعوت خواهند شد.
رشته سه گانه به تازگي در بازي هاي آسيايي و المپيك برگزار مي شود.

بوسنياك با فدراسيون بسكتبال به توافق رسيد
گروه ورزشي: «ولاديمير بوسنياك» نامزد تصدي سرمربيگري تيم ملي بسكتبال ايران با گذشت چند دور از مذاكراتش با مسئولان بسكتبال و كميته ملي المپيك يك قدم با توافق نهايي فاصله دارد.
«بوسنياك» روز شنبه در صورت امضاء پيش نويس قرارداد خود رسما به استخدام فدراسيون بسكتبال ايران درخواهد آمد. اين مربي اهل صربستان و مونته نگرو كه سابقه مربيگري در آمريكا نيز دارد، جانشين « نناد ترايكوويچ» هموطن خود مي شود. عنايت آتشي دبير فدراسيون بسكتبال در مورد كيفيت كار اين مربي خارجي گفت: بوسنياك اگر چه سابقه بسيار روشن در كارهاي آموزشي در آمريكا داشته است وليكن براي ارزيابي دقيق تر بايد تمرينات او را با تيم هاي تحت اختيارش ديد و آنگاه بهتر قضاوت كرد. به گفته دبير فدراسيون بسكتبال در وهله نخست، او تيم بزرگسالان ايران را در مسابقات غرب آسيا همراهي خواهد كرد.

تروسيه با نقشه هاي برانكو مات شد
ايران در يك بازي صامت بر قطر پر ادعا پيروز شد
002595.jpg
گروه ورزشي: در تقابل دو تيم ايران و قطر و در فضاي سرد سكوها، اين بازي حال و هواي ديگري داشت. انگار چيزي در فوتبال كم آورده ايم، انگار روح و خون فوتبال كم شده است. زماني كه تيم ايران با قطر قدم به ميدان گذاشت، تنها صداي چند دست كه كف مي زدند به گوش رسيد.
چند خبرنگار كه از آمدن تيم به ذوق آمده بودند. اولين نگاه كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران به سكوها افتاد. بادي در لپ هاي خود انداخت و به جايگاه خبرنگاران چشم انداخت و تيم خود را وارد ميدان سبز كرد. نرمش هاي اوليه و ذهن هايي كه به دنبال اهرمي  بودند تا به وجد بيايند و با طراوت بيشتر خود را آماده نبردي كنند كه براي تمام آنها تازگي داشت. هواي مطلوب اما سرد ورزشگاه آن گرماي دروني را نداشت كه بتواند سوز زمستاني را در روي سكوها خنثي كند. صدهزار تماشاگر پرشور شب گذشته در پاي تلويزيون به تماشاي بازي ايران نشستند و آن احساسات پرشور و هياهو را در خانه هاي خود چگونه خالي كردند.
تلويزيون شب پررونقي را داشت، هيچ زمان اين رسانه  فراگير و پرمخاطب اين اندازه براي دوستداران فوتبال دوست داشتني نبود و هيچ زمان صداي گزارشگر به اين درجه از اهميت نرسيده بود. توپ به حركت درآمد و بازي صامت آغاز شد.
ايران با اشتهاي بيشتر و تسلط دو بازيكن كناري با تجربه چون مهدوي كيا و كريمي قطر را وادار نمود تا به نيمه زمين خود عقب نشيني كند.
چند حمله پراكنده و پشتوانه اي كه خط مياني براي مهاجمان ما بوجود آورد باعث شد تا در دقيقه ۸ علي دايي با پاس زيبا نيكبخت را در موقعيت گل قرار دهد، ضربه محكم و هدفمند نيكبخت گل اول ايران را باعث شد. دفاع فشرده قطر كه با برنامه ريزي تروسيه سازمان يافته بود جمع تر شد تا اسير شوك دوم نشود. ايران ۲۵ دقيقه توفاني را با همان يك گل پشت سر گذاشت، حركت هاي طولي بداوي از چپ و كعبي از راست با حمايت نويدكيا و نكونام باعث شد تا تيم ايران از كناره هاي خط طولي طرحهاي خود را عملي كند. در دقيقه ۴۴ بدنبال يكي از نفوذهاي بداوي اين موقعيت براي مهدوي كيا پيش آمد تا پاس زيباي اين بازيكن را با ضربه اي تماشايي تبديل به گل كند. يك نيمه و دو گل زيبا براي يك پيروزي بزرگ كافي بود. در نيمه دوم تروسيه به هافبك هاي مياني خود اين اجازه را داد تا پشت محوطه جريمه ايران پيش بيايند. فشارهاي قطر طي ۱۰ دقيقه شدت گرفت اما تركيب دفاعي جوان و پرانرژي ايران اين اجازه را به قطري ها نداد.
كريمي با حركت هاي فردي خود، مهدوي كيا با فرارهاي بلند و دايي با تغيير مكان بازي خود سعي نمودند تا دفاع قطر را از شرايط سازمان يافته بيرون آورند و بالاخره در دقيقه ۶۲ روي فرار كريمي ايران صاحب ضربه پنالتي شد و علي دايي پشت آن قرار گرفت .شرايط بسيار حساس و دايي با استادي تمام آن را به گل سوم ايران تبديل كرد.
بعد از اين گل، قطر فرو نشست و برخوردهاي فيزيكي بين بازيكنان دو تيم شدت گرفت. قطر با چند حمله پراكنده به نفوذ در عمق دفاع ايران قصد داشت تا فاصله سه گل را كمتر كند و بالاخره در دقيقه ۷۰ سيد عباسي با بي تجربگي با تكلي خطرناك سعد ستار را سرنگون كرد و قاضي سوري به درستي نقطه پنالتي را نشان داد و وليد حمزه رسول با زيبايي تمام تنها گل قطر را به ثمر رساند.
نتيجه سه بر يك ايران بسيار راضي كننده بود و برانكو نشان داد از نظر تفكرات تاكتيكي از تروسيه چيزي كم ندارد و در واقع او با حركتهاي طراحي شده تروسيه را مات كرد.در بازي ديگر اين گروه اردن با ۵ گل لائوس را شكست داد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |