پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۳ - Feb 19, 2004
ايران رياست دي - هشت را از مصر
تحويل گرفت
چهارمين اجلاس سران كشورهاي عضو دي - هشت با حضور رؤساي جمهور ايران، تركيه، اندونزي و نخست وزيران بنگلادش، نيجريه، مالزي و پاكستان و وزير خارجه مصر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين اجلاس پس از خوشامدگويي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ايران و سخنراني احمدماهر، وزير خارجه مصر به عنوان نماينده حسني مبارك رئيس جمهوري اين كشور ضمن ابراز سپاسگزاري كشورش نسبت به همكاري هاي ايران، رياست آتي گروه دي - هشت از مصر را به خاتمي تحويل داد.
در ادامه رئيس جمهوري ايران نيز تشكر خود را نسبت به رياست سه سال گذشته مصر به احمد ماهر اعلام كرد.
سيدمحمد خاتمي در سخنراني خود با بيان اينكه در حوزه انديشه فلسفي و بخصوص فلسفه سياست، پرسش از عدالت مهم ترين پرسشي است كه همواره ذهن فيلسوفان و انديشمندان را برانگيخته گفت: عادلترين دولت دولتي است كه توان خود را همواره صرف مبارزه با بي عدالتي كند و راه را براي فرصت هاي برابر در همه جا و براي همه كس بگشايد، پس انديشه عدالت با تسهيل و ترويج آزادي و مردمسالاري ملازم است.
وي با اشاره بر توانايي ها و ذخاير طبيعي كشورهاي دي هشت اظهار داشت: كه اسلام به مثابه دين آزادي و عدالت و تاريخ مشترك ما، پيوندها و زمينه هاي استواري را براي همكاري ايجاد كرده است.
خاتمي در سخنراني خود تصريح كرد كه ما در پي كسب قدرت علمي، اقتصادي و فني هستيم و همكاري ما در اين زمينه است، اما اين قدرت نه براي توسعه نابرابري كه توسعه برابري، نه براي تجاوز به ديگران كه براي همبستگي، نه براي تحميل بينش خاص كه براي مهرباني و مقابله با خشونت است.
احمد بداوي نخست وزير مالزي نيز ضمن تأكيد بر اين كه ضروري است تا گروه دي - هشت يك تحول عمده در ميان خود و تجديد ساختارهاي جديد باشد تا بتواند استراتژي لازم را تدوين كند گفت: در اروپا به ويژه آمريكا كشورها در جهت ارتقاي فناوري و پيشرفت صنعتي در ميان خود هستند، لذا مي توانند با استفاده از ظرفيت خود حيات بين المللي را تحت  سلطه قرار دهند.
وي با اشاره بر منابع طبيعي و انساني گروه هاي دي - هشت اظهار داشت كه اين كشورها هم مي توانند با يك همگرايي از توان لازمه استفاده كرده و نقش فزاينده  خود را به دنيا نشان دهند.
احمد نجدت سزر رئيس جمهوري تركيه در ابتداي سخنراني خود مراتب عميق تشكر كشورش را از پذيرايي تهران از برگزاري اجلاس دي - هشت و همچنين تأسف و همدردي مردم تركيه را نسبت به فاجعه بم اعلام كرد. رئيس جمهور تركيه با تأكيد بر اين كه كشورهاي عضو دي - هشت بايد از پيش داوري و كلي گويي احتراز كنند گفت: «اين كشورها بايد در نظر داشته باشند كه گروه هايي كه به عنوان اسلام دست به اقدامات تندي مي زنند، از اسلام نيستند».
وي همچنين اظهار داشت كه تركيه آماده در اختيار قراردادن امكاناتش براي ديگر اعضاي گروه دي - هشت است.
ميرظفرالله خان جمالي نخست وزير پاكستان هم با بيان اين كه دي - هشت مي تواند و بايد نقش فعالي را در جهان ايفا كند گفت: «دي - هشت يك مكانيسم تعاوني است و اين مهم است كه كشورهاي عضو را آماده رفتن به سمت جهاني شدن كنيم.»
احمد ماهر تأكيد كرد كه مصر اطمينان دارد كه گروه دي - هشت تحت رياست ايران به پيشرفت هاي خوبي دست خواهد يافت.
حاشيه اجلاس حول محور مصر
حاشيه اجلاس بيشتر حول موضوع مصر مي چرخيد و خبرنگاران عربي و ايراني در اين باره سئوالاتي از محمد خاتمي، كمال خرازي وزير خارجه ايران و احمد ماهر كردند.
خاتمي در جمع خبرنگاران با اشاره به اين كه مصر و ايران از نظر فرهنگ و انديشه در درجه بالاتري از بسياري از كشورها قرار دارند گفت: مصر و ايران دو كشوري هستند كه به لحاظ جمعيت و موقعيت جغرافيايي در موقعيت ممتازي هستند بنابراين فكر مي كنم آنچه كه تاريخ و فرهنگ معين كرده پيوستگي و همبستگي مصر و ايران است و در همه مراحل با آن كه اختلاف نظرهاي سياسي وجود داشته، روابط عاطفي و فرهنگي ميان دو ملت هيچ گاه منتفي نشده و نخواهد شد.
وي با بيان اين كه دولتهاي مصر و ايران در مسيري گام گذاشته اند كه ان شاءالله به هم نزديك تر شوند اظهار داشت: «مطمئن هستم كه روابط دو كشور هم به نفع دو كشور است و هم به نفع دنياي اسلام. خاتمي در مورد زمان از سرگيري روابط گفت: «اميدوارم در موقع خودش اين امر انجام شود.»
رئيس جمهوري ايران در مورد مسائل داخلي از جمله انتخابات و نامه نمايندگان پاسخي نداده و با خنده به خبرنگاران گفت: اين ها مسائل داخلي است و اين جا (كنفرانس) خيلي خارجي است.
خرازي هم در حاشيه اجلاس درخصوص آينده روابط تهران - قاهره اعلام كرد: ما اين فرآيند را پس از ملاقات آقاي خاتمي و مبارك در ژنو آغاز كرديم و تا به حال هم خيلي خوب پيش رفته است.
وي تأكيد كرد كه بايد قدم هايي در خصوص بهبود روابط تهران و قاهره برداشته شود.
احمد ماهر نيز در جمع خبرنگاران با تشكر از استقبال محمد خاتمي از وي گفت: «فضاي بسيار دوستانه و مثبتي بر گفت وگوهاي مشترك من با محمدخاتمي حاكم بود.»

احمد ماهردر باره رابطه ايران و مصر:
زمان از سرگيري رابطه مهم نيست
نفيسه كوهنورد
جاي حسني مبارك رئيس جمهوري مصر، احمد ماهر وزير خارجه اين كشور در اجلاس سران كشورهاي عضو دي هشت، كنار محمدخاتمي رئيس جمهوري ايران نشسته بود.
«مبارك مايل بود تا امروز با شما باشد. اما به دليل برخي مشكلات و گرفتاري ها چنين فرصتي برايش مهيا نشد»اين جملات را احمد ماهر گفت و درودهاي رئيس جمهور مصر را به حاضران اجلاس و ايران رساند. مدتها پيش از برگزاري چهارمين اجلاس سران دي- هشت به ميزباني تهران، بحث بر سر از سرگيري روابط ايران و مصر آغاز شد و قاهره وتهران سيگنالهايي براي رفع كدورتهاي كهنه اما ريشه داري به سوي هم فرستادند. ديروز اجلاس سران در سراي حافظيه برگزار شد. اما خاتمي رياست دوره سه ساله دي- هشت را نه از همتاي مصري خود كه از وزير خارجه اين كشور تحويل گرفت. در طول اجلاس چه در زمان تنفس و چه هنگامي كه ميهمانان حافظيه را ترك مي كردند تا به ضيافت نهار خاتمي برسند، خبرنگاران با هيجان از مقامات ايراني و مصري زمان شروع رابطه را  پرسيدند ، گر چه تكراري بود جوابها و تازه نبود درست مثل زماني كه ماهر براي شركت اجلاس در اجلاس وزراي خارجه كشورهاي اسلامي به تهران آمده بود با اين وجود بازهم براي شنيدن پاسخهاي نه چندان نو چند دقيقه اي پس از نهار و ديدارهاي
دوبه دوي وزير خارجه مصر به گفتگو با احمد ماهر نشستيم.
- حسني مبارك در اين روزها سفرهاي متعددي به كشورهاي همسايه ايران از جمله تركيه، عمان و  قطر داشتند. اما به تهران نيامدند چرا؟
شما وضعيت فعلي را مي دانيد. مبارك در حال حاضر مشغول مذاكره و گفتگو براي وضعيت بهتر در فلسطين است و بايد به چند كشور عربي سفر كرده و آنها را براي اجلاس سران كشورهاي عرب آماده و هماهنگ مي كرد به همين خاطر نتوانست براي سفر به ايران آماده شود و از من خواستند كه به عنوان نماينده مصر در اجلاس دي- هشت حاضر شوم.
_ در حال حاضر روند مذاكرات ايران و مصر را چگونه ارزيابي مي كنيد. اين روابط در چه مرحله  است- شايعاتي در مورد ليست تهيه شده براي سفير مصر در ايران در برخي خبرها آمده است؟ آيا چنين موضوعي مورد بحث است؟
كارها به تدريج و يك  به  يك پيش مي رود و اين روند نياز به زمان دارد. در ملاقاتي كه با آقاي خاتمي داشتم به اين نتيجه رسيديم كه تاريخ از سرگيري و زمان آن مهم نيست. برقراري ارتباط ديپلماتيك است و اكنون در حال پايه ريزي افق هاي جديد روابط فرهنگي هستيم در زمينه بين المللي روابط را دنبال مي كنيم و به نظرم همه چيز در مسير خود پيش مي رود.
در مورد سفير هم بايد بگويم ما دفتري در ايران داريم كه تحت نظر مصر اداره مي شود.
نمي دانيم طرز كار بعدي چگونه خواهد بود. هنوز هيچ تصميمي در اين رابطه نداريم. شخصي كه دفتر مصر را هدايت مي كند به امور مي رسد بنابراين نبايد مشكل خاصي وجود داشته باشد.
- شما مدام از مسائل و مشكلات باقي مانده در رابطه ايران و مصر سخن مي گوييد. مهمترين موانع چه ها هستند.
دولت مصر معتقد است كه هنوز مشكلات در كشور بر قدرت خود باقي است، من الان به جزئيات نمي پردازم فقط بايد بگويم كه دو كشور تصميم خود را براي عادي سازي روابط گرفته اند. برخي
پيش نيازها هست كه بايد انجام شود.
باز هم احمد ماهر جواب نداد كه اين مشكلات چيست؟ آيا اعضاي القاعده كه مليت مصري دارند ودر ايران زنداني هستند جزو اين مشكلات است؟
افرادي هستند كه مرتكب جنايت در كشور ديگري شده اند اما به كشور ديگر فرار كرده اند نمي گويم اين جزو پيش شرطهاي ما است. اما بعد از برقراري روابط ديپلماتيك انتظار داريم برخي مشكلها حل شود. ارتباط مبتني بر اعتماد متقابل را بايد شكل داد و تأمل كنيم تمامي مشكلات بين ايران و مصر حل خواهد شد. ما در مسير درستي حركت مي كنيم.

زنگ انتخابات ۸ صبح فردا به صدا در مي آيد
فردا؛ حضور ملي براي رأي به پيشرفت و پايداري كشور
انتخابات مجلس هفتم فردا در سراسر كشور برگزار مي شود.
در هفته هاي اخير بسياري از مراجع و علما، گروهها و جمعيت ها و شخصيت هاي سياسي و فرهنگي كشور از مردم خواسته اند با حضور مؤثر و انبوه خود در انتخابات در جهت تحكيم مباني نظام جمهوري اسلامي و كيان ملي بكوشند. مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري، رؤساي قوه مقننه و قضائيه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز مردم را به شركت در انتخابات فرا خوانده اند. حتي بسياري از شخصيت ها و گروههايي كه به نحوه رسيدگي به صلاحيت نامزدهاي انتخابات معترض بودند و در راس آنها رئيس جمهور و رئيس مجلس از احزاب و گروهها خواستند فعالانه در انتخابات شركت كنند و مردم را به حضور گسترده براي برگزاري انتخابات پرشكوه دعوت كردند.
تقريبا همه احزاب و گروههاي سياسي مطرح كشور با ارائه فهرست هاي انتخاباتي آمادگي خود را براي حضور فعال در انتخابات فردا اعلام كرده اند. مشروح آخرين اظهارنظرها، خبرها و فراخوان هاي انتخاباتي را در صفحات ۲ و ۲۳ بخوانيد.

با برآورد ۲‎/۸ميليارد دلار
قرارداد توسعه حوزه نفتي آزادگان با كنسرسيوم ژاپني امضا شد
گروه اقتصادي: پس از چهار سال مذاكره جدل و تنش بين ايران و ژاپن پيرامون حوزه عظيم نفت آزادگان در ۸۰ كيلومتري غرب اهواز با سفر كازوماساكوساكا رئيس موسسه انرژي و منابع طبيعي ژاپن به تهران و مذاكرات شب گذشته وي با مقام هاي وزارت نفت كشورمان، امضاي قرارداد بهره برداري از اين ميدان ميان طرفين نهايي شد. براساس گزارش منابع خبري، ژاپن اميدوار است بهره برداري از اين ميدان نفتي را تا سال ۲۰۰۶ با توليد اوليه ۵۰۰ هزار بشكه آغاز كند.
ايران و ژاپن از سال ۲۰۰۰ و پس از سفر سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري به ژاپن مذاكره در زمينه واگذاري و بهره برداري از اين ميدان را به كنسرسيومي ژاپني آغاز كردند كه دليل مخالفت هاي دولت آمريكا با فراز و نشيب هاي گوناگوني همراه بود. با فروكش كردن فشارهاي آمريكا بر ژاپن انتظار مي رود كه بزودي پس از امضاي رسمي قرارداد كه ارزش آن بيش از ۸/۲ ميليارد دلار برآورد مي شود فعاليت رسمي كنسرسيوم ژاپني در اين ميدان آغاز شود. اين قرارداد را مهدي ميرمعزي معاون وزير نفت و مدير عامل شركت ملي نفت ايران و هيروماتسو مدير عامل شركت اينپكس امضا كردند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
طمع دشمن را با حضور پرشور در انتخابات كم كنيم
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد: بايد با حضور گسترده در پاي صندوقهاي رأي طمع دشمنان را نسبت به خودمان كم كنيم.
به گزارش ايسنا آيت الله هاشمي رفسنجاني در حاشيه سومين كنگره طب نظامي در جمع خبرنگاران گفت: ما از ابتدا تاكنون همه كارهايمان را با حضور رأي و عنايت مردم به پيش برده ايم.
انتخابات هم براي مردم از مهمترين صحنه هاي واقعي حضور است زيرا آنها با رأيشان نماينده انتخاب مي كنند كه از جانب آنها قانون تصويب مي كند و هم براي نظام ،چرا كه چشمهايي به ايران خيره شده اند و منتظرند بين انقلاب و مردم فاصله بيفتد كه البته با حضور پرشور مردم كور خواهد شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در مورد پيش بيني از حضور مردم و تأثير آن در عرصه بين المللي، گفت: شما خبرنگاران چون بيشتر با مردم سر و كار داريد بيشتر از من در مورد ميزان حضور مردم اطلاع داريد ولي مجموعا آنچه كه تا بحال ديده ايم اين بوده كه مردم ما از خودشان معرفت و آگاهي و شعور نشان داده اند و اگر هم گلايه هايي بوده، گلايه ها را موقتا فراموش مي كنند.
وي ادامه داد: دنيا قطعا روي عدد حضور مردم حساب مي كند و اگر حضور آنها كم باشد، احساس مي كند پايگاه نظام ضعيف است و مي تواند اهداف خود را به ما تحميل كند. بايد حتما با حضورمان طمع دشمنان را كم كنيم.
هاشمي رفسنجاني در خصوص دخالت بيگانگان در امور داخلي ايران از جمله انتخابات، گفت: من تحركات آنها را از روي ضعف مي دانم.
آنها معمولا براي فرافكني مشكلات خود مسائل خارجي را بزرگ مي كنند و مي دانند اين حركاتشان معمولا در كشور ما نتايج معكوس داشته است ولي به هر حال از هر موقعيتي استفاده مي كنند تا به مردم ما زخم زبان بزنند و سرزنش كنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام توصيه كرد: مردم بايد با چشم پوشي از انتقادها و مشكلاتي كه دارند، وظيفه ملي، انقلابي و اسلامي خود را با حضور در پاي صندوقهاي رأي انجام دهند و مطمئن باشند هر رأيي كه اضافه شود باعث تقويت روحيه داخل كشور و تضعيف روحيه دشمنان ما خواهد بود.
هاشمي رفسنجاني در خصوص اين سخن بوش كه از تجارب عراق و افغانستان عليه ايران استفاده مي كنيم، گفت: اگر بخواهند از آن تجربه استفاده كنند نبايد هيچ وقت به فكر ايران باشند.
آنها در عراق شكست بزرگي خوردند و در باتلاق افتاده اند.شايد او خواسته بگويد ديگر اشتباهاتمان را تكرار نمي كنيم.

تازه ترين نظرسنجي ايرنا درباره انتخابات
تازه ترين  نظرسنجي  سازمان  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  در مورد انتخابات  مجلس  هفتم  نشــان  مي دهد كه  ۵۹ درصد از مردم  در مقابل  اين  پرسش  كه  اگر در انتخابات  شركت  كنيد به  چه  گرايش  راي  خواهيد داد، پاسخ  دادند: «افرادي كه  به  درد مردم  بخورند».
بر اساس  اين  نظرسنجي  كه  در روزهاي  ۲۱ و ۲۳ بهمن  ماه  صورت  گرفت  و يك  هزار و ۲۲۳ نفر از ساكنان  ۱۵ سال  و بالاتر شهر تهران  كه  با روش  نمونه گيري  احتمالي  خوشه اي  سه  مرحله اي  گزينش  شده اند ۴۲ درصد در مقابل  اين  پرسش  كه  «اگر فردا انتخابات  بود، خود شما شركت  مي كرديد»، پاسخ  مثبت  دادند، ۳۱درصد پاسخ  منفي  دادند و ۲۷ درصد از پاسخ  دادن  امتناع  كردند.
ايرنا، از نمونه  آماري  سئوال  كرده  است  كه  «اگر همين  فردا انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي  برگزار شود، به  نظر شما اكثر مردم  تهران  در انتخابات  شركت  مي كنند؟» ۲۷ درصد پاسخگويان  گزينه  «خيلي  زياد و زياد»، ۲۸ درصد گزينه  «نمي دانم » يا امتناع  از پاسخ  را انتخاب  كردند، ۲۱ درصد پاسخگويان ، گزينه  «متوسط» و۲۴ درصد نيز گزينه  «كم  و خيلي  كم » را انتخاب  كردند.نمونه  آماري  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  «به  نظر شما بيشتر مردم  تهران  به  نامزدهاي  چه  گرايش  يا گروهي  راي  خواهند داد؟»، اعلام  كردند كه  « ۹ درصد جناح  راست ، ۱۸ درصد جناح  چپ  (دوم  خرداد)، ۱۰ درصد مستقل  و ۵۹ درصد افرادي كه  به  درد مردم  بخورند» و فقط چهار درصد پاسخ  ساير به اين  پرسش  دادند.
۲۷ درصد پرسش  شوندگان ، نامزدهاي  دو جناح  راست  و چپ  را انتخاب  كردند و۱۰ درصد از شركت كنندگان  در اين  جامعه  آماري  پاسخ  دادند كه  به  نامزدهاي  مستقل  راي  مي دهند و چهار درصد نيز در گزينه  «ساير» جاي  مي گيرند.

اكثريت احزاب و گروه هاي سياسي در انتخابات شركت دارند
خبرگزاري فارس: بررسي ها نشان مي دهد اكثريت قابل توجه گروهها و احزاب فعال سياسي در صحنه انتخابات مجلس هفتم حضور دارند.
از ميان احزاب و گروههاي فعال در عرصه انتخابات، مجمع روحانيون مبارز، آبادگران ايران اسلامي، ائتلاف براي ايران، خدمتگزاران مستقل، جمعيت ايثارگران، جامعه روحانيت مبارز، حزب موتلفه، جمعيت زنان انقلاب اسلامي، جمعيت زنان جمهوري اسلامي، حزب اسلامي كار، مجمع اسلامي بانوان، ائتلاف ايثارگران، جامعه زينب، جمعيت ايران فردا، جامعه اسلامي فرهنگيان،كانون اسلامي مهندسين، خانه كارگر، ائتلاف توسعه و آباداني، حزب اعتدال و توسعه، جبهه وفاق ايران اسلامي، حزب استقلال ايران، جامعه اسلامي دانشجويان، انجمن اسلامي مدرسين، دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز)، ائتلاف علم و زندگي، انجمن روزنامه نگاران مستقل، جبهه كار و توليد، جهادگران عرصه مدرسه و دانشگاه ، كارگزاران سازندگي، جامعه اسلامي مهندسين و پزشكان، انجمن طلايه دار فرهنگ و اقتصاد، جمعيت جوانان انقلاب اسلامي، حزب همبستگي، انجمن فارغ التحصيلان اروپا و آمريكا،انجمن فارغ التحصيلان هند، مجمع متخصصين، جامعه اسلامي مهندسين،  مجمع اسلامي نيروهاي خط امام، حزب اسلامي كار، انجمن اسلامي مهندسان، خانه معلمان ايران، حزب رفاه، جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي، جنبش اعتدال اسلامي، حزب تمدن اسلامي، حزب سبز،  جامعه اسلامي ورزشكاران، مجمع استادان دانشگاهها و ائتلاف سلامت و بسياري از احزاب ملي و استاني ديگر مردم را به حضور فعالانه در عرصه انتخابات و حضور در پاي صندوقهاي راي فراخواندند.
گروههاي سياسي زير نيز علاوه بر دعوت به مشاركت عمومي مردم، فهرست نامزدهاي پيشنهادي خود را اعلام كردند: انجمن اسلامي پزشكان، جامعه اسلامي مهندسين، مجمع روحانيون مبارز، آبادگران ايران اسلامي، خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي، جمعيت ايثارگران، حزب اسلامي كار، مجمع اسلامي بانوان، مجمع ايثارگران، جامعه زينب، جامعه اسلامي فرهنگيان، كانون اسلامي مهندسين، خانه كارگر، ائتلاف توسعه و آباداني، حزب اعتدال و توسعه، جبهه وفاق ايران اسلامي (متشكل از ۶حزب)، حزب استقلال ايران، جامعه اسلامي دانشجويان، ائتلاف علم و زندگي، جبهه كار و توليد، جهادگران عرصه مدرسه و دانشگاه، انجمن طلايه داران فرهنگ و اقتصاد، جمعيت جوانان انقلاب اسلامي، فارغ التحصيلان اروپا و آمريكا، مجمع متخصصين، حزب اسلامي كار، ائتلاف سلامت.
برخي از گروهها و احزاب علاوه برارائه ليست نامزدهاي پيشنهادي، حمايت خود را از گروهها و ائتلافهاي فعال در عرصه انتخابات اعلام كردند. كه به عنوان نمونه مي توان به مجمع روحانيون مبارز (ائتلاف براي ايران)، جمعيت ايثارگران (آبادگران)، حزب اسلامي كار (ائتلاف براي ايران)، مجمع اسلامي بانوان (ائتلاف براي ايران)، جامعه زينب (آبادگران)، كانون اسلامي مهندسين
(ائتلاف براي ايران)، حزب استقلال ايران (چكاد آزادانديشان)، جبهه كار و توليد (ائتلاف براي ايران) و مجمع متخصصين (جامعه وفاق) اشاره كرد.
برخي از تشكلها هم از فهرست برخي گروهها حمايت كردند. نظير: جامعه روحانيت مبارز (آبادگران)، جمعيت زنان انقلاب اسلامي (آبادگران)، جمعيت ايران فردا (چكاد آزادانديشان)، حزب موتلفه (آبادگران)،انجمن اسلامي پزشكان(آبادگران)، كارگزاران سازندگي (ائتلاف براي ايران و ائتلاف براي آباداني و توسعه)، حزب همبستگي (ائتلاف براي ايران) ،انجمن اسلامي مهندسان (ائتلاف براي ايران)، خانه معلمان ايران (چكاد آزاد انديشان)، حزب رفاه (چكاد آزاد انديشان)، جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي (جبهه وفاق)، جنبش اعتدال اسلامي (جبهه وفاق)، حزب تمدن اسلامي (جبهه وفاق)، جامعه اسلامي ورزشكاران (جبهه وفاق)، مجمع استادان دانشگاهها (جبهه وفاق).
برخي از گروهاي عضو جبهه دوم خرداد نيز اعلام كردند كه در انتخابات شركت نمي كنند. انجمن اسلامي مدرسين، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و حزب جبهه مشاركت ايران اسلامي و شوراي هماهنگي دوم خرداد از جمله اين گروهها هستند. انجمن صنفي روزنامه نگاران هم در مورد انتخابات سكوت اختيار كرده است اما انجمن روزنامه نگاران مردم را به مشاركت دعوت كرده اند. تعدادي از گروههاي سياسي داخل و خارج از كشور كه عمدتاً جزو اپوزيسيون به شمار مي روند، به تحريم كنندگان انتخابات پيوستند.
دفتر تحكيم و حدت (طيف علامه)، حزب ملت ايران،مجمع نمايندگان ادواري نمايندگان، نهضت آزادي ايران، مجامع اسلامي ايرانيان(بني صدر)،سازمان مجاهدين خلق(منافقين)، حزب سوسياليست ايران، سازمان چريكهاي فدايي شامل گروه اقليت و اكثريت، حزب توده، حزب ملي گرايان سوسياليست ايران، حزب سوسيال دموكرات ايران، حزب سوسيال دمكراسي ايران، شوراي نفتگران، سازمان زنان مترقي، كانون بين المللي زنان پيشرو، كانون هنري ايرانيان آزاديخواه، سازمان آذرخش، جبهه دموكراتيك خلق ايران، حزب كار ايران (توفان)، سازمان جاويدان ايران، جبهه متحد بلوچستان، سازمان رزمندگان طبقه كارگر، سازمان انقلاب زحمتكشان كردستان ايران، نهضت مقاومت، شوراي هماهنگي اتحاد جمهوري خواهان ايران، شوراي موقت انقلاب دموكراتيك ملت ايران، حزب پان ايرانيست و متحدان انقلاب ملي (مام) و جوانان سوسياليست و انجمن مشروطه خواهان سلطنت طلب از جمله اين گروهها هستند.

تا انتخابات
شوراي نگهبان: نفس حضور مردم اصالت دارد
شوراي نگهبان در اطلاعيه اي تأكيد كرد: از نظر شوراي نگهبان نفس حضور مردم اصالـت دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين اطلاعيه، شوراي نگهبان با درخواست از يكايك ملت شريف و آگاه ايـران اسلامي براي شناسايي و انتخاب نمايندگان مومن، كارآمد، دلسوز و شجاع، نكاتي را بـه مردم ايران خاطر نشان كرده است كه به شرح زير است: ۱- باعنايت به وضعيت خاص جهاني، حضوردر انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسـلامـي ازحساسيت و ضرورت ديگري برخوردار است، همانگونه كه رهبر معظم انقلاب اسلامي، مراجع عظام تقليد و همه آگاهان و دلسوزان تصريح كرده اند، هيچ بهـانـه اي نبـايـد مانع مشاركت دراين حركت شكوهمنـد دينـي و ملي گردد، ممكن است هر نهاد ومقامـي نـظر يا گلايه اي داشته باشد ، همانگـونـه كـه شوراي نگهبان ناگفته هاي بسيار دارد، اما به تعبير رهبر فرزانه اكنون فرصت مناسبـي براي اينگونه گفتگوها نيست و همه بـايـد دست در دست يكديگر به خلق حماسه اي ديگـر بينديشيم.
۲- آنچه از نظر شوراي نگهبان اصالـت دارد، نفس حضور مردم و اعمال اراده ملي درسرنوشت كشوراست ما كوشيديم باهمه فشارها و تنگناها به وظيفه قانوني خود عمل كنيم و متواضعانه سرتسليم دربرابر كرامت و بزرگي ملت فـرود مي آوريم.
 اينك نوبت آن است كه يكايك مردم با درنظر گرفتن معيارهاي قانوني و ملاك هايي كه امام راحل تعيين كرده اند به شناسايي و گزينـش نمايندگان مومن، كارآمد، دلسوز و شجاع مبادرت ورزند.
بي گمان براي انتخاب اصلح در ميان كسانـي كه صلاحيت آنان به تاييدرسيده است، مطالعه و رايزني با اهل نظر مفيد و ضروري است.
۳- صيـانـت از آراي مــردم وظيفــه همــه دستگاه هاي اجرايي و نظارتي است، شوراي نگهبان نيزبه عنوان مرجع قانوني و نهايي درنظارت برانتخابات دغدغه اي جز اين ندارد كه تنها آنچه مردم خواسته اند از صندوق ها بيرون آمده و حاكم شود.
وسوسه خناسان نبايد و نمي تواند خللـي در عزم ملي براي شركت درانتخابـات بـه وجـود آورد و البته دراين راستا حساسيت و نظارت همگاني از هر عاملي مؤثرتر است.
شوراي نگهبان بااعلام آمادگي بـراي ايفـاي وظيفه و نيز دريافت گزارشات وشكايات مردم و داوطلبان محترم نمايندگي، بار ديگر دربرابر عظمت و غيرت ايراني هاي انقلابي و سرافراز سر تسليم و تكريم فرود مي آورد و براهميت مضاعف اين حضور تأكيد مي كند.
نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها:
مشاركت مردم در انتخابات،موجب پديد آمدن
مردمسالاري ديني شده است
نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در بيانيه اي تأكيد كرد:مشاركت مردم در انتخابات، موجب پديد آمدن مردمسالاري ديني شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بيانيه نهاد نمايندگي رهبري،در بيانيه آمده است: مشاركت آگاهانه مردم پس از پيروزي انقلاب مبارك اسلامي در انتخابات به ويژه در برگزيدگان نمايندگي مجلس، مدلي از مردمسالاري را به جهانيان عرضه نموده است كه تحت عنوان مردمسالاري ديني، امروز زينت بخش محافل انديشمندان و رونق افزاي جمع مستضعفان و محرومان است و مستكبران را در حوزه نظر و عمل، به چالش كشيده است. اين بيانيه با اشاره به اين كه نقش فرهيختگان و انديشمندان كشور، به ويژه قشر دانشگاهي در تحكيم مباني مردم سالاري و تثبيت گفتمان علم، دانش، آگاهي، پيشرفت و خدمت رساني به مردم با بهره گيري از تخصص هاي لازم بر هيچ منصفي پوشيده نيست آورده است: مروري بر جدول اسامي نامزدهاي جناح هاي مختلف براي تصدي نمايندگي مجلس و سطح تحصيلات و تخصص ايشان و مقايسه آن با دوره هاي قبل، نويد بخش استمرار روند توسعه در ابعاد گوناگون آن با مشاركت جدي پيشگامان نهضت توليد علم و دانش در كشور ماست.
آمار استان تهران
مجموع جمعيت واجد شرايط براي مشاركت و راي دادن در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در استان تهران ۸۲۶۱۰۶۱ نفر هستند.به گزارش ايسنا به نقل از ستاد انتخابات استان تهران، از مجموع واجدين شرايط در استان تهران، ۶۰۴۷۵۷۲ نفر مربوط به حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر است.
بنابراين گزارش در ديگر حوزه هاي انتخابيه نيز ۷۹۰۱۵ نفر مربوط به حوزه انتخابيه دماوند و فيروز كوه، ۹۲۹۰۴۷ نفر مربوط به حوزه انتخابيه كرج، ۳۰۰۳۲۵ نفر مربوط به حوزه انتخابيه ورامين، ۱۷۰۱۶۵ نفر مربوط به حوزه  انتخابيه ساوجبلاغ و نظرآباد، ۴۸۶۳۵ نفر مربوط به حوزه  انتخابيه شهريار، ۱۵۸۴۶۶ نفر مربوط به حوزه انتخابيه رباط كريم، ۹۰۴۳۶ نفر مربوط به حوزه انتخابيه پاكدشت است.
دعوت بسيج فرهنگيان و بسيج طلاب و روحانيون
سازمان بسيج فرهنگيان و بسيج طلاب و روحانيان با صدور بيانيه هايي جداگانه بر شركت خود در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي همسو با مردم تأكيد كردند.
وزارت دفاع: آراء مردم تأكيد بر حقانيت نظام است
وزارت دفاع با صدور بيانيه اي آراء ملت ايران را در جهت محكوم ساختن مناقشات اخير انتخاباتي كه از سوي استكبار جهاني در داخل و خارج كشور مورد حمايت قرار گرفته و همچنين تأكيد بر حقانيت نظام و بقاء عمر جمهوري اسلامي ايران است ،مؤثر دانست.
به گزارش ايسنا، در بيانيه سازمان عقيدتي سياسي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح آمده است:هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از سرنوشت سازترين انتخابات پس از انقلاب اسلامي است و مردم انقلابي شريف و بزرگوار و حاضر در صحنه ايران اسلامي همچون تمامي برهه هاي سخت انقلاب بر صحت تصميمات انقلابي و چاره ساز مقامات نظام به ويژه مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا صحه خواهد گذاشت.
۳۲ فروند بالگرد هوانيروز
در اختيار ستاد انتخاباتي كشور قرار گرفت
فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در مراسم بهره برداري از واحدهاي مسكوني كوي صابر در تهران، از واگذاري ۳۲ فروند بالگرد به منظور برگزاري بهتر انتخابات مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
امير سرتيپ ناصر محمدي فر ديروز در اين مراسم با تأكيد بر لزوم حضور هرچه باشكوهتر در انتخابات اول اسفند تصريح كرد: براي تسريع در برگزاري انتخابات و انتقال صندوق ها به مناطق صعب العبور كوهستاني و برف گير كشور ۳۲ فروند بالگرد هوانيروز را در اختيار ستاد انتخاباتي كشور در ۱۴ استان قرار داده ايم. علاوه بر آن، تمام پايگاه هاي هوانيروز در حالت آماده باش هستند تا در صورت نياز تعداد بيشتري بالگرد جهت جابجايي صندوق و امور انتخاباتي اختصاص يابد.

نگاه
اصل و فرع انصراف
محمد اميري
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور تا پايان روز يكشنبه ۶۷۹ نفر از نامزدي نمايندگي مجلس هفتم در سراسر كشور انصراف دادند.
از سويي ديگر برخي رسانه ها به نقل از ستادهاي انتخاباتي در استانداري ها و فرمانداري هاي سراسر كشور خبر از انصراف برخي از نامزدهاي نمايندگي را اعلام مي كنند.
بي گمان طرح چنين اخباري از منظر حرفه روزنامه نگاري مي تواند نوعي اطلاع رساني شفاف و درست را در عرصه انتخابات رقم زند، اما متاسفانه اطلاع رساني شفاف اينگونه از سوي مراكز خبري دولتي و غيردولتي بدون ارائه توضيح مناسب و روشن در زمينه انصراف از نامزدي نمايندگي مي تواند شائبه منفي سياسي را در ميان نحله هاي فكري متفاوت بر له يا عليه آنان در انتخابات هفتم را دامن زند. درحالي كه علاقمنداني كه موضوع انتخابات هفتم مجلس شوراي اسلامي را دنبال مي كنند بر اين باورند كه درپس اين انصراف هاي انتخاباتي دلايلي از قبيل ارزيابي وضعيت نامزد نمايندگي در حوزه انتخابيه، كسالت و ناتواني جسمي، نبود امكان مبارزه انتخاباتي با رقبا، عدم تمايل مردم به انتخاب آنان از طريق نظرسنجي ميداني، وجود هزينه هاي هنگفت تبليغاتي، عدم حمايت بومي افراد صاحب نفوذ از آنان در اين انصراف ها نقش دارند. به عبارت ديگر اگر انصراف نامزدهاي نمايندگي مجلس هفتم را به حساب نگرش سياسي اعتراض گونه آنان به وضعيت فعلي رقابت انتخاباتي ربط بدهيم شايد كجراهه رفته باشيم. درحالي كه همه مي دانيم آنان نيز در دلايل انصراف خود از نامزدي نمايندگي مجلس، به مواردي از قبيل جوان و مستعدبودن رقباي همفكر خود اشاره كرده اند.
لذا اميدواريم در روزهاي آتي ساير رسانه هاي گروهي ضمن ارائه اخبار صحيح و شفاف از روند انتخابات، نقبي هم به اصل ماجرا بزنند مباداكه خناسان فرع ماجرا را بر اصل آن مقدم بدانند.

يادداشت
چرا؟
جمشيد رستگار
دمكراسي كلمه اي كه بسيار شنيده ايم و اخيراً آن را به فارسي ترجمه كرده و بجايش از «مردمسالاري» استفاده مي كنيم. مردمسالاري يك فرايند ملي است كه حركت به سوي آن با تمرين مستمر ميسر است.
«مردمسالاري» مقوله اي نيست كه ديروز و امروز پا به عرصه فرهنگ بشري گذاشته باشد، بشريت همواره در آرزوي تحقق آن به پويش درآمده و با برگزيدن مدل هاي مختلف بر آن بوده كه به آن دست يابد. مردمسالاري مطلق يك هدف غايي است، كه حركت به سوي آن گام به گام و مرحله اي است.
جوامع مدعي دمكراسي نيز روند دمكراتيزه كردن خود را اينچنين طي كرده اند. فرايند دمكراسي در ايران نيز سالها پيش توسط مردم آغاز گرديد.
انقلاب مشروطه نخستين سرفصل مهم در اين روند بود و پس از شكست آن به وسيله نيروهاي استبدادي و مداخله بيگانگان اين روند با افت و خيز فراوان مسير خود را طي كرد تا به مهمترين سرفصل خود يعني ۲۲ بهمن ۵۷ برسد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي براي نخستين بار انتخابات فراگير مردمي در ايران ظاهر شد. البته در اوايل دوران مشروطه مردم انتخابات آزاد را تجربه كرده بودند ليكن به صورت گذرا و با محدوديت هاي فراوان؛ اما اينك صندوق رأي مظهر مردمسالاري بود. مردمسالاري عجين شده با دين كه نماد عقيده و فرهنگ اين ملت است.
يقيناً در عصر كنوني نمي توان از مردمسالاري سخن گفت ولي به صندوق رأي بي توجه بود. صندوق رأي وسيله اي است كه مردم به وسيله آن در تعيين سرنوشت خود مشاركت مي كنند.
اينك در آستانه  انتخاباتي ديگر قرار داريم. اين حق مردم ايران است كه ضمن مشاركت و دادن رأي به كانديداهاي موردنظر خويش در شكل گيري مجلس هفتم ايفاي نقش كنند.
تركيب مجلس آتي تأثير مستقيمي بر سرنوشت مردم دارد.
اولويت هاي برنامه اي اكثريت نمايندگان با زندگي روزمره مردم به ويژه مردم تهران در ارتباط است. از اينروي شايسته آن است كه از اين فرصت بهره بريم و تركيب مجلس آتي را آنگونه كه با خواسته ها و نظراتمان سازگار است شكل دهيم؛ افزون بر آنكه از اين نماد مردمسالاري صيانت كرده به تقويت آن بپردازيم و البته در طول زمان نقايص احتمالي اش را برطرف سازيم. من رأي مي دهم زيرا به سرنوشت خود توجه دارم. بر اين باورم كه بخش عظيمي از مردم تهران نيز چنين خواهند كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |