يكشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۶
براي چندمين بار در امسال اتفاق افتاد
۵۰۰ شاكي و چند متهم
يكي از مالباختگان:آنها براي كلاهبرداري و فرار، نقشه قبلي داشتند. به عنوان نمونه وام من از يك ماه قبل آماده پرداخت و مداركم كامل بود اما هر روز به بهانه اي پرداخت آن را به تعويق مي انداختند.
003288.jpg
مگر مي شود يك  شبه بانك ناگهان و بدون اطلاع قبلي تعطيل شود. اين به معناي فرار مديران و كارمندان است. ضمن آنكه تلفن همراه هيچ كدام از موسسان صندوق جواب نمي دهد. همه موبايل هايشان را خاموش كرده اند
عليرضا رحيمي نژاد
ازد حام عجيب در خيابان شمشيري، توجه مردم را به خود جلب كرده بود و در حاليكه تلا ش ماموران انتظامي براي متفرق كردن افراد ادامه داشت همه مي پرسيدند:«از يك سوراخ چندبار گزيده مي شويم؟»
در سال جاري، اخباري مبني بر كلاهبرداري چند موسسه قرض الحسنه منتشر شده است با اين وجود هنوز راهكاري براي نظارت بيشتر به اين موسسات وجود ندارد و به نظر مي رسد ضعف قانون سبب بروز چنين مشكلاتي شده است.
شنيده شده است حساب هاي بانكي موسسه قرض الحسنه... مسدود شده است تا در صورت اثبات كلاهبرداري، خسارت مالباختگان از اين طريق جبران  شود. خبر مثل بمب منفجر شد: مديران صندوق قرض الحسنه... فرار كردند.
ساعت ۱۰صبح چهارشنبه هفته گذشته، خيابان شمشيري در حوالي مهرآباد جنوبي محل تجمع حدود۵۰۰ نفر از افرادي بود كه با سپردن مبالغ كلان به عضويت يك صندوق قرض الحسنه درآمده بودند تا بتوانند پس از مدتي وام دريافت كنند آنها هنگامي كه متوجه شدند دفتر صندوق تعطيل است با اين احتمال كه مسوولان آن گريخته اند ظرف چند ساعت در اقدامي هماهنگ، مقابل دفتر تجمع كردند و خواستار پيگري موضوع از سوي مقامات بالاتر شدند.
مالباختگان كه كلاهبرداري هاي چند موسسه قرض الحسنه در سال جاري رادر خاطره خود داشتند در اين تجمع اعتراض آميز به صراحت اعلام كردند براي باز پس گيري حقوق شان حتي يك قدم نيز عقب نخواهند نشست و مسوولان بايد خسارت آنها را جبران كنند.
موسسه قرض الحسنه
موسسه قرض الحسنه ... ۳سال قبل، نخستين شعبه خود در تهران را افتتاح كرد اما هرگز آن را گسترش نداد و ترجيح داد در همان دفتر ۱۰۰ متري در خيابان شمشيري به جلب مشتري و دادو ستدهاي مالي ادامه دهد. اين در حال بود كه شهر همدان از سوي مديران موسسه به شدت مورد توجه قرار داشت و آنها بخش عمده اي از فعاليت  هاي تجاري خود را به اين شهر معطوف كرده و در آنجا چهار شعبه فعال داير كرده  بودند.
يكي از مالباختگان مي گويد: مديران موسسه، همداني هستند. براي همين بيشتر در آن شهر فعاليت داشتند اما شعبه تهران نيز سابقه زيادي داشت و همين موضوع باعث تشويق مردم به سپرده گذاري مي شد.»
جلب مشتري 
تسهيلات ويژه و امتيازهاي خاصي كه موسسه قرض الحسنه...، به مشتريان خود ارايه مي داد يكي ديگر از عواملي بود كه سبب شد افراد زيادي به عضويت آن درآيند.
يكي از اين امتيازها، اخذ كارمزد كمتر نسبت به ساير موسسات قرض الحسنه بود. در شرايطي كه غالب صندوق ها از وام گيرندگان خود ۴ درصد مبلغ وام را به عنوان كارمزد اخذ مي كنند، اين موسسه از بدو تاسيس ميزان كارمزد را ۲درصد كمتر از ساير رقباي خود تعيين كرد.
يكي از مالباختگان كه حدود ۷ميليون تومان در اين صندوق سپرده گذاري كرده بود، مي گويد: «كارمزد كمتر باعث شد به جاي آن كه پولم را در موسسه... بگذارم، ترجيح دهم با اين صندوق كار كنم.»
او كه نمي خواهد نامي از خود در مطبوعات ببيند، توضيح مي دهد: «حدود يك هفته قبل كه براي انجام كارهايم به دفتر صندوق آمده بودم متوجه شدم آنها كارمزد خود را كمتر كرده اند. روي يك كاغذ تايپي نوشته شده بود به دليل آن كه مشتريان اقساط خود را به موقع پرداخت مي كنند از اين پس ميزان كارمزد از ۲درصد به ۱درصد كاهش مي يابد. وقتي اين نوشته را ديدم و با پرس وجو از كارمندان، از صحت آن مطمئن شدم، اعتمادم به موسسه بيشتر شد تا اينكه....»
فرار
«سليمان,» يكي از مالباختگان مي گويد: «همه كاركنان از سه شنبه شب فرار كرده اند و امروز هم وقتي ديديم شعبه تعطيل است مطمئن شديم.»
هر چند غيبت يك روزه نمي تواند به معناي فرار و كلاهبرداري ميلياردي باشد اما مالباختگان اعتقاد دارند بي شك همه آنها گريخته اند.
سليمان مي گويد: «موسسه قرض الحسنه هم درست مثل بانك است. مگر مي شود يك  شبه بانك ناگهان و بدون اطلاع قبلي تعطيل شود. اين به معناي فرار مديران و كارمندان است. ضمن آنكه تلفن همراه هيچ كدام از موسسان صندوق جواب نمي دهد. همه موبايل هايشان را خاموش كرده اند.»
يكي ديگر از مالباختگان نيز توضيح مي دهد: «آنها براي كلاهبرداري و فرار نقشه قبلي داشتند. به عنوان نمونه وام من از يك ماه قبل آماده پرداخت و مداركم كامل بود اما هر روز به بهانه اي پرداخت آن را به تعويق مي انداختند تا اين كه بالاخره فرار كردند. اگر آنها نقشه قبلي نداشتند چرا از پرداخت وام افرادي كه موعدشان فرا رسيده بود خودداري مي كردند.»
شيوه كار موسسه قرض الحسنه... به اين شكل بود كه متقاضيان هر مبلغي كه تمايل داشتند نزد اين موسسه سپرده گذاري مي كردند و ۴ ماه بعد يك برابر آن مبلغ را به  عنوان وام به همراه اصل پول خود دريافت مي كردند. اين شيوه كاري و اعطاي امتيازات ويژه به سرمايه گذاران سبب شده بود تا اين موسسه در طول فعاليت خود ۸ هزار مشتري ثابت پيدا كند. مشترياني كه هم اكنون خود را مالباخته مي بينند و درصدد هستند به هر طريق ممكن به پولشان دست يابند.
يكي از مالباختگان درباره نحوه تهيه پولي كه به عنوان سپرده دراختيار موسسه قرض الحسنه قرار داده بود، مي گويد: «من اين پول را قرض گرفته بودم تا پس از وام گرفتن به صاحبش پس بدهم. مي خواستم با وام زندگي ام را سروسامان بدهم كه اين اتفاق افتاد.»
مرد ديگري كه ۷ ميليون تومان در موسسه سپرده گذاري كرده است نيز توضيح مي دهد: «من سال قبل يك خانه در فرديس كرج پيش خريد كردم و ماه ديگر قرار بود تمام پول آن  را بدهم. براي آن كه مشكل مالي برايم پيش نيابد ابتدا از يك موسسه وام گرفتم و سپس آن وام را به عنوان سپرده به اين صندوق دادم تا بتوانم وام بيشتري بگيريم اما الان تمام سرمايه را از دست داده ام و مجبورم خانه اي را كه با هزار زحمت و سختي پيش خريد كرده ام، پس بدهم.»
زن جواني نيز كه به عنوان معترض در اين تجمع شركت كرده،  درحالي كه بسيار خشمگين است،مي گويد: «من مريض دارم, آمده بودم پولم را پس بگيريم كه متوجه شدم دفتر تعطيل است.»
شكايت 
بنا بر آخرين اخبار, هنوز هيچ يك از مالباختگان اقدام به طرح شكايت در مراجع قضايي نكرده اند و قصد دارند از طريق تجمع هاي پي درپي، خواسته خود را پيگيري كنند.
به هرحال هرچند شركت كنندگان در تجمع روز چهارشنبه اعتقاد دارند مديران موسسه قرض الحسنه... از آنها كلاهبرداري كرده اند ولي هنوز دلايل كافي براي اثبات اين ادعا وجود ندارد و مراجع قضايي و انتظامي تابه حال واكنشي در اين رابطه از خود نشان نداده اند.

مواظب ماموران قلابي باشيد
دستبند، شناسنامه ، برگ اخطاريه
003291.jpg
محمد غمخوار
اگر شنيديد يا در روزنامه خوانديد كه سردار قاليباف آماري در مورد رشوه گير ماموران نيروي انتظامي اعلام مي كند، به اين نكته توجه داشته باشيد كه آمار ماموران قلابي كه اقدام به گرفتن رشوه از افراد ساده لوح مي كنند را جزو اين آمار حساب نكنيد.
اين دسته از كلاهبرداران كه تعداد آنها كم هم نيست با معرفي خود به عنوان مامور ونشان دادن كارت و يا احكام جعلي اقدام به اخاذي، زورگيري و كلاهبرداري يا سرقت مي كنند.
ماموران اداره آگاهي هفته گذشته موفق شدند يكي از اين كلاهبرداران را دستگير كنند.
اسمش فرزين است اما خود را سيد مرتضي هاشمي وسرگرد نيروي انتظامي معرفي مي كرد و در ادامه تحقيقات مشخص شد اوزنداني فراري است.
به گزارش مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي، فردي به هويت «قاسمعلي. م» كه از شهروندان اصفهاني است با مراجعه به ماموران اداره آگاهي با شكايت خود از اين مامور قلابي، ماموران را در جريان فعاليت هاي خلافكارانه وي قرار داد.
ماموران، سپس طي يك قرار صوري سرگرد قلابي را به شهركرد كشانده و او را دستگير كردند. متهم پس از دستگيري خود را سيد مرتضي هاشمي معرفي كرد. او در بازجويي ها اصرار داشت كه با اين هويت او را شناسايي كنند.
اين موضوع باعث شك ماموران شد و آنها را بر آن داشت كه تحقيقات بيشتري را براي شناسايي هويت سرگرد قلابي انجام دهند.
در ادامه بررسي ها مشخص شد اين هويت جعلي بوده و نام واقعي او فرزين است و داراي سابقه سرقت است. همچنين ماموران پي بردند او زنداني فراري است كه در بازرسي از كيف سامسونت او يك كارت جعلي به نام سيدمرتضي هاشمي با درجه سرگردي و يك شناسنامه به همين نام, دو برگ اخطاريه, يك دستبند و يك كارت شناسايي خودرو پرايد كشف شد.
متهم در بازجويي ها به ماموران گفت: «دستبند, شناسنامه و برگ اخطاريه را از بازاري در تهران خريداري كردم و كارت شناسايي جعلي را هم خودم جعل كردم.»
متهم سرانجام با تشكيل پرونده اي براي سير مراحل قانوني تحويل مراجع قضايي شد.
مجازات جعل عنوان 
اما اين كلاهبرداران بهتر است قبل از هر اقدامي به فكر آينده خود باشند زيرا قانونگذار براي آنها مجازات سنگيني تعيين كرده است.
طبق ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامي هركس بدون سمت رسمي يا اذن از طرف دولت, خود را در مشاغل دولتي اعم از كشوري يا لشكري و انتظامي كه از نظر قانون مربوط به او نبوده است دخالت دهد يا معرفي كند به حبس از شش ماه تا دو سال محكوم خواهد شد و چنانچه براي دخالت يا معرفي خود در مشاغل مزبور, سندي جعل كرده باشد, مجازات جعل را هم خواهد داشت.
همچنين بر اساس ماده ۵۵۶ همين قانون, هركس بدون مجوز و به صورت علني با لباس هاي رسمي ماموران نظامي يا انتظامي جمهوري اسلامي ايران, نشانه ها, مدال ها يا ساير امتيازات دولتي را بدون تغيير يا با تغيير جزيي كه موجب اشتباه شود, مورد استفاده قرار دهد در صورتي كه عمل او به موجب قانون ديگري مستلزم مجازات شديدتري نباشد به حبس از سه ماه تا يك سال يا جزاي نقدي از يك ميليون و پانصد هزار ريال تا شش ميليون ريال محكوم خواهد شد و در صورتي كه از اين عمل خود سوء استفاده كرده باشد به هر دو مجازات محكوم مي شود.
خيابان شمشيري . ازدحام بيش از ۵۰۰ مالباخته مقابل دراين موسسه . در حاليكه مديران صندوق قرض الحسنه... فرار كردندآيا اميدي به دستگيري آنها هست؟

زورگير محمد شهر در دام پليس
زورگير محمدشهر كرج با تلاش ماموران دستگير شد.
متهم كه ناصر نام دارد پس از كرايه كردن خودروها به صورت دربستي آنها را به محل هاي خلوت مي برد و با تهديد چاقو از آنها اخاذي مي كرد.
ماموران در پي شكايت راننده اي به نام جواد كه متهم از او اخاذي كرده بود متوجه فعاليت خلافكارانه ناصر شدند.
اين مرد در شكايت خود به ماموران گفت: «روز گذشته مسافري را از كرج به مقصد محمدشهر سوار كردم كه در بين راه مرا به كوچه هاي خلوت باغ هاي محمدشهر برد و با تهديد چاقو مقداري وجه نقد و ضبط خودرو را از من گرفت و از محل فرار كرد.»
پس از شكايت اين مرد، ماموران تحقيقات خود را براي شناسايي متهم آغاز كردند و در بررسي ها مشخص شد، يكي از سارقان سابقه دار به نام ناصر، عامل اين سرقت ها است.ماموران سپس در محل هاي رفت و آمد متهم كمين كرده كه سرانجام روز گذشته ناصر دستگير و براي بازجويي به اداره آگاهي كرج منتقل شد.
متهم در بازجويي با اعتراف به ۹ فقره سرقت اقرار كرد: «پس از سرقت لوازم داخلي خودرو آنها را به يكي از دوستانم مي دادم و او در بازار اقدام به فروش آنها مي كرد.»
متهم پس از تكميل پرونده، تحويل مرجع قضايي شد.
مجازات سرقت مقرون به آزار
طبق ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامي هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد ويا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا ۷۴ ضربه محكوم مي شود و اگر جرحي هم واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح، به حداكثر مجازات مذكور در اين ماده محكوم مي شود.

سالي يك ميليون پوند
اسكاتلند يارد گزارشي را منتشر كرده كه درآن هزينه حفاظت از شهر لندن در برابر تروريسم، ماهانه يك ميليون پوند است.
اين ميزان افزايش هزينه پليس در پي تاكيد وزارت كشور دولت كارگري مبني بر قرار داشتن پايتخت اين كشور در معرض يك حمله تروريستي در مقياس حملات يازدهم سپتامبر در آمريكا صورت گرفته است. پليس مركزي انگليس در پي اين ادعا تعداد نيروهاي مستقر خود در سطح شهر لندن را افزايش داد و اقدام به اتخاذ تدابير ويژه اي به مناسبت هاي مختلف كرد. اسكاتلند يارد درگزارش جديد خود مجموعه هزينه هاي انجام شده براي حفاظت از شهرلندن در برابر اقدامات تروريستي را ۲۵ ميليون پوند اعلام كرده است.

قاچاقچيان اسرائيلي
از پرو خبر رسيده كه شش نفر اسرائيلي را در اين كشور به اتهام پخش مواد مخدر دستگير كرده اند. اين شش نفر در حالي دستگير شدند كه چيزي حدود۴۰۰ كيلوگرم كوكائين به همراه داشتند
نيروهاي پرو در جريان بازداشت هاي گسترده ماه جاري، در مجموع ۱۲ فرد متهم به پخش مواد مخدر را بازداشت كردند كه۶ نفر آنان اسرائيلي هستند.
به گفته مسوولان پرو، متهمان عضو يك شبكه فعال پخش مواد مخدر در كلمبيا. اسرائيل و اسپانيا هستند.
قيمت مواد مخدر ضبط شده بيش از ۵/۷ ميليون دلار تخمين زده شده است.

خودكشي در زندان
و اما بشنويد از احوالات زندانيان فرانسوي؛ از اين كشور خبر رسيده كه افزايش ميزان خودكشي در زندان هاي فرانسه مقامات اين كشور را نگران كرده است.
در سال گذشته ميلادي ۲۰ زنداني در زندان هاي فرانسه دست به خودكشي زده اند و اين ميزان نسبت به سال هاي قبل افزايش داشته است.
بنابراين گزارش، مقامات فرانسه تصميم گرفته اند براي جلوگيري از خودكشي در زندان هاي اين كشور روانشناساني را به زندان ها اعزام كنند تا وضعيت زندانيان بررسي شود

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |