شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۲
نبض زمين
سالشمار نابودي
فقط در جنگل هاي باراني، سالانه ۲۷۰۰۰ گونه ازبين مي رود!
003591.jpg
يك هشتم همه گونه هاي پرندگان، ازجمله كمياب ترينشان در وحش - طوطي ماكاو معروف به اسپيكس در معرض خطر هستند
ميليون ها گياه و حيوان در جريان پنج انقراض بزرگ، بين ۴۴۰ و ۶۵ ميليون سال گذشته، از صفحه زمين محو و ناپديد شدند. از آن زمان به بعد انسان ها كم كم دور هم جمع آمده و قاره ها مسكون شده اند و جزاير نيز از حضور آدميان بي  نصيب نمانده اند. آدمي با خود ره آوردهايي ناگوار براي طبيعت نيز داشته است، ازجمله عملكردهاي مخرب او نابودسازي زيستگاه ها و شكار بيش از حد بوده كه بيش از همه انقراض گونه ها را سبب شده است. پيش از ورود بشر، عواملي چون تغييرات آب و هوايي باعث انقراض گونه ها مي شد، آن هم به طور ميانگين يك گونه در هر ميليون سال. اين نسبت اكنون حداقل ۱۰ هزار برابر شده است - كارشناسان بر اين باورند كه ششمين انقراض بزرگ را مي توان تاثيرات بشر بر طبيعت دانست.
از سال ۱۵۰۰ پس از ميلاد از ۵۱ هزار گونه مهره دار، نسل ۳۳۷ گونه به كلي منقرض شده است. به يك آمار تكان دهنده از انقراض توجه كنيد: هرساله فقط در جنگل هاي باراني، حدود ۲۷ هزار گونه كه بيشتر آنها را حشرات و گياهان تشكيل مي دهند، به كلي نابود شده و طبيعت از وجود آنها خالي مي شود! در سطح جهان، آلودگي و معرفي گونه هاي غيربومي نيز سهم فزاينده اي در اين روند دارد.
خطر در پيش است 
«بيش از ۱۱ هزار گونه گياه و حيوان در آينده نزديك با خطر انقراض مواجه هستند.»
اتحاديه بين المللي حفاظت طبيعت(IUCN) ضمن اعلام اين مطلب يادآور شد كه بررسي هاي مطالعاتي طولاني اين اتحاديه نشان داده كه كمتر از ۱/۰ درصد گونه هاي حشرات شناخته شده، يك چهارم همه گونه هاي پستاندار و يك هشتم همه گونه هاي پرندگان، ازجمله كمياب ترينشان در وحش - طوطي ماكاو معروف به اسپيكس (كه عكس آن را ملاحظه مي كنيد) - در معرض خطر هستند. از سال ۱۹۹۶ تعداد ميمون هاي بزرگ شديداً در معرض خطر از ۱۳ به ۱۹ افزايش يافته.
دهه ۱۹۰۰
كبوتر مسافر: احتمالاً فراوان ترين پرنده روي زمين در قرن نوزدهم كبوتر بود كه ميليونها قطعه آن در آمريكا توسط شكارچيان فروشنده گوشت شكار شد و به عنوان ماده غذايي به مصرف رسيد.
آخرين كبوتر مسافر(Passenger Pigeon) در سال ۱۹۱۴ در اسارت مرد.
۱۹۵۰-۱۹۲۰
موش هاي مزرعه: موش هاي مزرعه پاخوكي در جنوب غربي استرالياي مركزي به فراواني يافت مي شدند. اين موش ها زيستگاه خود را از دست دادند و توسط روباه ها و گربه هاي وحشي كه اروپاييان به استراليا برده بودند، شكار مي شدند. از دهه ۱۹۵۰ به بعد هيچ موش مزرعه(Bandicoot) ديده نشده است.
۱۹۷۰-۱۹۵۰
فك كارائيب (مانك): «گرگ هاي دريا»، احتمالاً فك هاي مانك، در سال ۱۴۹۴ توسط افراد كريستف كلمب كشته شدند. دانشمندان بر اين عقيده اند كه جانوران دريايي موسوم به گرگ دريا كه در يادداشت هاي كريستف كلمب و يارانش از آن نام برده مي شود همان فك هاي كارائيب مانك هستند. با افزايش روزافزون شكار آنها به تدريج نسل اين حيوان رو به انقراض گذاشت و از ۱۹۵۲ ديگر ديده نشده است. البته انواع ديگري از فك هاي مانك در اقيانوس آرام و مديترانه وجود دارد.
۱۹۹۰-۱۹۷۰
ببر جاوه: يكي از هشت زيرگونه اصلي ببر، ببر جاوه است. نسل اين ببر كه در جزيره جاوه اندونزي مي زيست، با ازبين رفتن زيستگاهش، جنگل ها و محيط هاي باتلاقي و نيزارها، حدود ۲۰ سال پيش منقرض شد. ببرهاي جنوب چين به شدت در خطر نابودي كامل هستند و ممكن است بعد از ببر جاوه، اكنون نوبت آنها شده باشد.
۲۰۰۰-۱۹۹۰
ميمون كولوبوس قرمز ميس والدرون: اين ميمون هاي كمياب ۲۰ پاوندي در كوت دويووآر (ساحل عاج) و غنا زندگي مي كردند. انقراض آنها كه سال ۲۰۰۰ به طور رسمي به ثبت رسيد، اولين گونه ثبت شده ميمون هاي بزرگ در ۲۰۰ سال بود. شكار و از ميان رفتن زيستگاه، دو عامل از ميان رفتن نسل اين ميمون بود.

حيات وحش ايران
۱۹- خرس سياه
003594.jpg
گونهUrsus thibetanus :
خانواده:خرس هاURSIDAE
راسته: گوشتخوارانCARNIVORA
رده: پستاندارانMAMMALIA
خرس سياه اولين بار توسط زارودني در اوايل قرن بيستم در بلوچستان مشاهده شد. ولي بعد از آن مدت ها خبري از وجود آن ثبت نشد به طوري كه صاحب نظران به اين نتيجه رسيدند كه نسل آن منقرض شده است. اما در سال ۱۳۵۲ ماموران سازمان حفاظت محيط زيست در مناطق جنگلي جنوب كرمان دوباره آن را يافتند.
003597.jpg

خرس سياه جثه اي كوچتر از خرس معمولي دارد موهاي بدنش سياه است و لكه سفيدي به شكل ۷ بر روي بدنش وجود دارد و البته نمونه هايي با رنگ قهوه اي متمايل به قرمز يا كاملاً قهوه اي مشاهده شده است.طول سر و تنه آن از ۱۴۰ تا ۱۹۵ سانتي متر و وزنش به ۱۸۰ كيلوگرم هم مي رسد.در ايران در مناطق جنگلي جنوب كرمان،  رويشگاه هاي پراكنده داز (شبيه نخل زينتي) و زيتون واقع در بلوچستان و هرمزگان زيست مي كند.بيشتر از مواد گياهي نظير ميوه و جوانه تغذيه مي كند. بيشتر از ساير خرس ها بالاي درخت مي رود. گاهي از مواد حيواني هم استفاده مي كند و بعضي وقت ها به نخلستان ها دستبرد مي زند و خساراتي وارد مي سازد. معمولاً براي خوردن غذا هرشب كيلومترها راه را طي كرده، صبح زود به لانه باز مي گردد.
خرس سياه از قدرت تطابق خوبي با محيط ها و غذاهاي مختلف برخوردار است.ولي به خاطر قابل دسترس بودن مخفيگاه اين حيوان، شكارچيان به آساني آن را مي يابند و از بين مي برند. همه ساله تعدادي بچه خرس كه براي خوردن خرما به بالاي نخل ها مي روند، توسط روستاييان صيد يا كشته مي شوند.
درحال حاضر در اكثر مناطق جنگلي جبال بارز و دلفارد، نسل آن رو به انقراض است و در ساير مناطق نيز كاهش نسبي جمعيت مشاهده مي شود.

ماجراهاي طبيعت
حيوانات شگفت ز ندگي من
003600.jpg
قسمت چهارم 
به نظرم اولين جايي كه به عنوان روزنامه نگار وارد شدم روزنامه «نيويورك سان» بود. باترس و لرز از پله هاي چوبي طبقه دوم ساختمان كه دفتر روزنامه در آن واقع بود، بالا رفتم. قلبم به شدت مي زد؛ داشتم به طرف دفتر چستر ام.لرد، سردبير معروف و شناخته شده نيويورك سان مي رفتم. ميز جلو اتاق كه معمولا جاي نگهبان عبوس وسخت گير بود خالي بود. بدون مزاحمت وارد اتاق بزرگ خبر شدم و وسط ميزهاي متعدد و تو در توي چوبي و روي كاغذهاي مچاله شده پراكنده در كف اتاق به راه افتادم. ساعات اول بعدازظهر بود و بيشتر خبرنگارها دنبال ماموريت بيرون از روزنامه بودند.
در يك گوشه، مردي بلند و لاغر، سخت سرگرم نوشتن روي كاغذهاي زردرنگ بود. دست هايش روي ميز حالت دايره اي شكلي يافته، با سر افتاده روي شانه چپ، مداد را به سرعت روي كاغذ به حركت درمي آورد و با خطي درشت و نامنظم، به زحمت ده سطر در هر صفحه مي نوشت. وقتي صفحه تمام شد، دست چپش فورا، به حالتي غريزي و اتوماتيك آن را كشيد، مچاله كرد و در سبد انداخت. من كه لحظاتي محو تماشا شده بودم به خود آمدم و گفتم مي خواهم آقاي لرد را ببينم. دست چپ روزنامه نگار، باز هم به حالتي اتوماتيك، روي شانه اش رفت و با شست به پشت سرش به دري اشاره كرد. سفر مداد روي كاغذ لحظه اي هم متوقف نشد.در اتاق باز بود و من مي توانستم مرد درشت اندامي را پشت ميز كار ببينم. به چارچوب در ضربه زدم.
صدايي خشن به گوش رسيد: «چيه؟»
با فروتني جواب دادم: «آقاي لرد؟»
سري به تاييد تكان داد، اما به اطراف نگاه نكرد.
«آقاي لرد، براي كار آمده ام.»
«كي شما را فرستاد تو؟»
«كسي دم در نبود، خودم آمدم.»
سر بلند كرد، به يك سو چرخيد تا به من نگاه كند، گفت: «فعلا هيچ پست خالي نداريم.

هتل مدرسه و مدرسه هتل
003603.jpg
ايسنا- غلامحسين خسروآبادي مدير سازمان ايرانگردي و جهانگردي، مي گويد: «يكي از وظايف سازمان ايرانگردي و جهانگردي توسعه گردشگري داخلي است. چرا كه تا گردشگري داخلي در كشور گسترش پيدا نكند، نمي توان در بخش بين المللي تغيير چنداني را مشاهده كرد.»وي همچنين از مذاكره خود با وزير آموزش و پرورش خبر داد و گفت: «به زودي هتل مدرسه تشكيل مي شود. در اين طرح كه ظرف چند روز آينده براي وزير ارسال مي شود، قرار است اولين هتل مدرسه واقعي در كشور تشكيل شود و ما مي توانيم به اين وسيله منابع انساني را به صورت عملي وتئوري آموزش دهيم.»در كشورهاي توسعه يافته درس هتلداري در محل هتل تدريس مي شود و جنبه هاي عملي كار بيش از تئوري مورد توجه است.

كشف ۱۴ كبك
003606.jpg
۱۴ قطعه كبك توسط ماموران اداره كل محيط زيست استان تهران كشف شد. در راستاي جلوگيري از تخلفات شكار و صيد غيرمجاز، محيط بانان اداره كل محيط زيست استان تهران، ۶ متخلف شكار غيرمجاز و صيد و نگهداري حيوانات حمايت شده را شناسايي و به مراجع قضايي معرفي و جريمه كردند.
در اين راستا ۱۴ قطعه كبك، ۱۴ فاخته، ۲ بهله دال و ۴۰ ماهي كپور از اين متخلفان كشف و ضبط شد.
اين اداره كل همچنين از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف در اين زمينه، مراتب را با شماره تلفن ۷۳۵۹۰۰۸ اطلاع دهند.

تخصيص بودجه گردشگري
003609.jpg
در دومين گردهمايي مديران سازمان ايرانگردي و جهانگردي، ۴۰ ميليارد تومان به بخش گردشگري اختصاص داده شد.
رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي در اين گردهمايي كه در محل مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد، ضمن اعلام تخصيص بودجه، كاربري اين مبلغ را در بازسازي هتل ها و دفاتر خدمات مسافرتي تشخيص داد.
وي در ادامه، برگزاري نمايشگاه هاي مختلف و دعوت از خبرنگاران كشورهاي خارجي براي ديدار از جاذبه هاي گردشگري ايران را از جمله اقدامات اين سازمان در طول يك سال گذشته عنوان كرد.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |