خلف وعده مسئولان دانشگاه تربيت معلم تهران
جمعي از دانشجويان نوبت دوم كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت معلم تهران در اعتراض به بالا بودن شهريه و بي توجهي مسئولان به اين مسأله علي رغم قولهاي مساعد هنگام ثبت نام مبني بر دادن ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفيف، در شهريه، مقابل دفتر رياست دانشگاه تجمع كرده و خواستار ملاقات وي شدند. علي رغم اينكه مسئول دفتر رياست دانشگاه سعي داشت به هر شكل ممكن دانشجويان را متفرق كند ولي دانشجويان به دليل بي نتيجه ماندن در خواستهاي قبلي خود بر اجراي خواسته خود پافشاري كردند تا سرانجام رييس دانشگاه از دفتر خود خارج و علت تجمع دانشجويان را سؤال كرد و باز هم همانند اوايل ترم قول پي گيري مسأله را داد. ضمن اينكه گفت: در حال حاضر هر كس مايل است مي تواند انصراف دهد در غير اين صورت بايد شهريه مصوب را بپردازيد. اين حرف زماني زده مي شود كه امكان ثبت نام در دانشگاه آزاد و شركت دوباره در آزمون را دانشجويان از دست داده اند و به استناد همين قول مساعد مسئولان دانشگاه بود كه بسياري از دانشجويان انصراف ندادند و در دانشگاه آزاد با شهريه بسيار كمتر ثبت نام نكردند. از طرف ديگر مسئولان دانشگاه قول داده بودند كه بر اساس بخشنامه وامي به مبلغ ۳ ميليون تومان به هر دانشجو اختصاص مي يابد كه در اين مورد هم پس از پي گيري دانشجويان براي اخذ وام مبلغ مذكور از ۳ ميليون تومان به ۲ ميليون تومان كاهش يافت كه دلايل اين امر هنوز مشخص نيست.
يكي از دانشجويان نوبت دوم كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت معلم
تقاضا براي افزايش تعداد پذيرفته شدگان
شنبه ها كه همشهري دانشجو منتشر مي شود آه از نهاد ما برمي آيد. سالهاست در آزمون كارداني به كارشناسي رشته عمران شركت مي كنم. در اين رشته فقط دانشگاه آزاد از كارداني به كارشناسي دانشجو مي پذيرد كه آن هم متقاضي زياد و پذيرش كم دارد.
من دانشجوي قديمي هستم كه به دليل تعطيلي دانشگاه ها و انقلاب فرهنگي از ادامه تحصيل بازماندم. از طرفي در حال حاضر تب مدرك گرايي بالا رفته و اختلاف فاحشي بين مزاياي يك فوق ديپلم و ليسانس وجود دارد، از طرف ديگر امكان ادامه تحصيل برايم وجود ندارد. لطفاً به گوش مسئولان برسانيد يا دوره هاي خصوصي راه اندازي كنند يا تعداد پذيرفته شدگان را افزايش دهند.
يك دانشجوي قديمي
معضل وام دانشگاه هنر
دانشجوي رشته هنر در مقطع كارشناسي دانشگاه هنر هستم. براي گرفتن وام با واحد ارتباطات شعبه مركزي بانك عامل تماس گرفتم، گفتند ما به دانشگاه ها ابلاغ كرده ايم و شما از دانشگاه نامه بياوريد. اما مسئولان دانشگاه هنر طفره مي روند و مي گويند چيزي به ما ابلاغ نشده است.
حتي مسئولان دانشگاه هنر به دلايل واهي از آگاهي دانشجويان از آيين نامه وام جلوگيري مي كنند. ما دانشجوي هنر هستيم و هزينه هاي اين رشته سنگين است. ضمناً دفتر مركزي دانشگاه مي گويد وام به دانشجويان شبانه تعلق مي گيرد، اما خود دانشگاه اعلام كرده به دانشجويان روزانه! كدام را قبول كنيم. اينها را بنويسيد بلكه رسيدگي كنند.
يك دختر دانشجو
در ازنا هم دانشگاه تأسيس كنيد
اينجانب به عنوان يك جوان دانشجو مشكلاتي دارم كه از آنها سرباز مي زنم و به مشكلات ديگرم مي پردازم. اما اين مشكل با مشكلات يك دانشجو كاملاً تفاوت دارد و اين مشكل، مشكل تمام شهروندان ازنايي است. اگرچه اين مشكل كاملاً به مشكلات يك دانشجو متفاوت است اما از شما عزيزان مي خواهم كه اين مطالب را در بخشي از همشهري دانشجو چاپ بفرماييد، زيرا اغلب مسئولين دانشگاه ها اين قسمت را مورد نقد و بررسي قرار مي دهند.
دانشجوي ورودي ۷۹ رشته زمين شناسي دانشگاه تهران و اهل شهرستان ازنا هستم. مشكلي كه هم اكنون مي خواهم به بيان آن بپردازم كاملاً با مشكلات يك دانشجو متفاوت بوده و مشكلي است حل شدني اما... .
در شهر ما پتانسيل هاي فراواني نظير راه آهن سراسري و... براي تأسيس يك واحد دانشگاهي وجود دارد اما متأسفانه هم اكنون مردم اين شهرستان از وجود يك دانشگاه در شهرشان محروم هستند. مردم شهرستان ازنا با امضاي تومار بلندي از تمامي مسئولين ذيربط منجمله وزير محترم علوم درخواست خود را نسبت به تأسيس يك واحد دانشگاهي در شهرستان اعلام داشتند كه متأسفانه بعد از گذشت چندين سال از اين ماجرا به درخواست مردم هيچ گونه پاسخي داده نشد.
احمدرضا- م دانشجوي رشته زمين شناسي
بودجه اي ندارند كه بدهيم!
مادر يك دانشجو هستم. روز شنبه ۲/۱۲/۸۲ مطلبي تحت عنوان اعطاي وام كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان در همشهري دانشجو خواندم.
براي آگاهي بيشتر در زمينه نحوه دريافت وام فوق به بانك صادرات (شعبه كوي نصر) مراجعه كردم. رئيس بانك با صراحت گفت: «خالي بسته اند، آخر سال بودجه اي نيست كه بخواهند به دانشجويان وام بدهند.» ظاهراً وام دانشجويي هم مثل ساير وام ها به افراد خاص تعلق مي گيرد. وزارت علوم بايد در اين زمينه پاسخگو باشد. در غير اين صورت چرا چنين اخباري منتشر مي شود؟
مادر يك دانشجو
نخبه كشي چرا؟
من يك دختر و يك پسر دانشجو دارم. پسرم فوق ليسانس كشتي سازي را از دانشگاه صنعتي اميركبير گرفته است. من گزارش شما را از دانشگاه صنعتي شريف خواندم و خواهش مي كنم سري هم به دانشگاه صنعتي اميركبير بزنيد، به ويژه به دانشكده كشتي سازي.
پسر من در آزمون ورودي فوق ليسانس دانشگاه شريف، سوم و در ورودي دانشگاه اميركبير دوم شد. چون فارغ التحصيل كشتي سازي دانشگاه اميركبير بود ترجيح داد به اين دانشگاه برود. اما يك موضوعي هست كه بايد به آن اشاره شود، استادي كه دانشجو را منزوي مي كند و رئيس دانشكده فقط يك دكتراي افتخاري دارد (البته استاد خوب هم دارد) مسائلي هستند كه در كنار هزار و يك موضوع و مشكل ديگر براي جوانان مستعد، آنها را منزوي مي كنند.
در حال حاضر پسرم با ۲۶-۲۵ سال سن، مدرك فوق ليسانس و تسلط كامل به زبان انگليسي، در يك شركت كشتي سازي شاغل است و ماهي ۱۶۰ هزار تومان حقوق مي گيرد. بعد استاد به دانشجو مي گويد من اگر به دانشجو نمره بالاي ۱۵ بدهم، برايم افت دارد. يعني در اين مملكت متأسفانه هنوز هم روابط جاري و حاكم است.پسر من الان تصميم گرفته به خارج از كشور برود. وقتي مقايسه مي كند كه سطح حقوق در كشور كانادا ۱۵ هزار دلار و در دبي ۵ هزار دلار است، خوب طبيعي است كه چنين تصميمي بگيرد. مي گويد اگر بروم هم روزي برمي گردم كه كشتي سازي اميركبير را درست كنم.
اينها همه درد است. چرا استادان با سخت گيري هاي غير علمي، دانشجو را منزوي مي كنند؟ خيلي از دانشجويان از اين مسئله گله دارند.
اميدوارم راجع به دانشگاه اميركبير هم بنويسيد. درباره استادانش، سطح علمي آنها و نحوه برخورد با دانشجويان، كار تحقيقي شما در خصوص دانشگاه شريف واقعاً خواندني بود.
پدر دو دانشجو
اعتراض دانشجويان پودماني به افزايش بي رويه شهريه ها ۸ واحد ۲۲۴ هزار تومان!
جمعي از دانشجويان دوره پودماني رشته زبان انگليسي دانشگاه جامع علمي كاربردي با نوشتن نامه اي به رياست دانشگاه جامع علمي كاربردي و ارسال رونوشت به دفتر مقام معظم رهبري، رياست جمهوري، وزير علوم و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به افزايش غيراصولي شهريه اين دانشگاه اعتراض كردند.
در اين نامه كه نسخه اي از آن به همشهري دانشجو ارسال شد، آمده است: افزايش شهريه بدون در نظر گرفتن وضعيت معاش دانشجويان كه همه از اقشار كارمند هستند و نيز بدون رعايت اصول عدالت و انصاف اجتماعي، بسياري از آنان را كه به واسطه اقتصاد بيمار از ادامه تحصيل در دانشگاه هاي دولتي كشور محروم شده اند، از ادامه تحصيل در مؤسسات انتفاعي نيز محروم مي سازد.
لازم به ذكر است كه دانشگاه جامع علمي كاربردي در اين ترم تحصيلي به بهانه ارائه دروس عملي و گفت وشنود، آزمايشگاه و مكالمه موضوعي براي ۸ واحد، مبلغ ۲۲۴ هزار تومان دريافت كرده است.
وزارت علوم قيم دانشجويان ممتاز!
در روزنامه ها اعلام شده كه شرط مدرك براي تحصيل در مقاطع بالاتر حذف شده است. من به عنوان مادر يك دانشجوي ممتاز تقاضا دارم شرايطي فراهم شود كه دانشجويان ممتاز بتوانند از اين امتياز استفاده كنند.
يكي از امتيازات دانشجويان ممتازي كه شش ترم ممتاز و معدل بالاي ۱۷ كسب كنند اين است كه مي توانند همزمان در دو رشته تحصيل كنند. البته اين دو رشته بايد همخواني داشته باشند.
در حال حاضر وزارت علوم رشته دوم تحصيلي دانشجويان ممتاز را انتخاب مي كند و در واقع قيم دانشجويان در انتخاب رشته دوم تحصيلي است!
دانشجويي كه سه سال دانشجوي ممتاز بوده، خودش توانايي انتخاب رشته را دارد. اين دانشجو بهتر از هر كسي مي داند كه توانايي تحصيل در كدام رشته ها را دارد. آيا بهتر نيست انتخاب رشته را به عهده دانشجويان واگذارند؟
مادر يك دانشجو
توليد علم؛ چه وقت، چگونه؟
اين همه مي گوييم توليد علم، توليد علم. بياييم ببينيم اين توليد علم را از كدام منابع علمي مي بايست انجام دهيم. در بزرگترين دانشگاه كشور ما (دانشگاه تهران) از برخي كتاب هاي خارجي مورد نياز دانشجويان فقط يك نسخه موجود است كه براي خواندن آن بايد مدت ها منتظر و چشم به راه بماني.
مثلاً كتاب «جنين شناسي» كه از آن تنها يك نسخه در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران وجود دارد، هميشه براي دانشجويان كمياب است و براي خواندن چند سطر بايد روزها در نوبت بماني؟ موضوع اينجاست كه اين كتاب ها يا در بازار كتاب موجود نيست و يا اگر هم باشد خيلي گران است. با اين وضعيت آيا باز هم مي توان توقع توليد علم داشت؟ در مجموع منابع جديد علمي در كشور كم است و جا دارد نسبت به رفع اين كمبودها اقدام شود.
دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه تهران